Projekt FREVUE: otevřená výzva provozovatelům městské
logistiky k podpisu deklarace na podporu elektrických nákladních vozidel
27.4.2017 Evropský projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE
zveřejnil 21. dubna 2017 otevřenou výzvu pro všechny provozovatele
městské nákladní dopravy, kteří mají zájem o využívání elektrických či
elektro-hybridních nákladních vozidel, k podpisu deklarace na její
podporu. Tato deklarace se nabízí k podpisu i českým a slovenským
firmám, které mají zájem o rozvoj elektrifikované městské logistiky.
Deklarace vychází ze současné situace, kdy elektrická
doprava je jedinou skutečně bezemisní variantou pro městský provoz, ale
její rozvoj je dnes omezen po stránce tržní i finanční. Podpisem
deklarace provozovatel městské logistiky jednak vyjadřuje svoji
korporátní zodpovědnost vůči životnímu prostředí tím, že má zájem o
elektrifikovanou městskou logistiku, a jednak má možnost tímto způsobem
aktivně ovlivnit její další rozvoj. V neposlední řadě pak představuje
příležitost k navázání a rozvíjení kontaktů s podobně smýšlejícími
organizacemi.
Deklarace
je v anglickém znění k dispozici k elektronickému vyplnění zde.
Český překlad deklarace:
Společné prohlášení o záměru: Elektrifikovaná městská
logistika
Deklarace záměru:
Jako organizace působící v městské logistice vyjadřujeme
náš záměr přejít na silniční dopravu v městských oblastech schopnou
dosahovat nulových emisí při využití elektrických (hybridních)
nákladních vozidel. Tradiční městská nákladní doprava přispívá ke
znečištění ovzduší a souvisejícím zdravotním rizikům. Jako zodpovědná
organizace chceme hrát roli v řešení tohoto důležitého problému.
Jako organizace působící v městské logistice souhlasíme,
že
• ambice na dosažení
nulově emisní městské logistiky je dosažitelná,
• v současné době
elektrické pohony (včetně palivočlánkových) jsou jediné, které
neprodukují emise z výfuku,
• na trhu existuje jen
velmi omezené množství elektrických (hybridních) nákladních vozidel,
pro něž lze vytvořit obchodní případ.
Jakožto individuální organizace působící v městské
logistice nemůžeme sami vytvořit podmínky k tomu, aby bylo možné
takovýto obchodní případ proveditelným způsobem realizovat. Proto
vyzýváme další strany a počítáme s nimi, aby k tomu přispěly
následujícím způsobem:
• místní úřady: sourodě
koncipované výhody pro nákladní vozidla schopná dosáhnout nulových
emisí, například v podobě upřednostnění při nakládce,
• regionální, národní
a/nebo evropské orgány: finanční podpora k obstarání a nasazení
elektrických (hybridních) vozidel pro stimulování jejich trhu,
• vládu k realizaci
zvýhodnění v rámci regulací založených na užitečné hmotnosti vozidel
pro ta vozidla, u nichž v důsledku elektrického pohonu dochází ke
zvýšení hrubé hmotnosti nad 3,5 tuny,
• výrobce: vývoj a výroba
elektrických (hybridních) nákladních vozidel, která splňují požadavky
provozovatelů městské logistiky.
Jméno organizace:
Jméno kontaktní osoby:
Souhlas ke zveřejnění názvu organizace:
Datum:
Vhodný počet užitkových vozidel v parku Vaší organizace,
která mohou být nahrazena bezemisními alternativami:
Počet nákladních vozidel 3,5 t – 7,5 t
Počet nákladních vozidel nad 7,5 t
Dodatečné komentáře:
Přeložil:
Jakub Slavík
Formulář k
vyplnění je k dispozici zde
redakce Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační
foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte si také:
4.4.2017 V
poslední březnový den 2017 se v Praze konal první ze
série seminářů MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a
jeho
implementace, tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá
mobilita v chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala
konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky
převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních
podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci
průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této
akce. 
30.1.2017 Evropský
projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE,
který na
našich portálech průběžně sledujeme, uspořádal v březnu 2017 webinář k
dílčím provozním zkušenostem z uplatnění různých elektrických
nákladních a užitkových automobilů v různých evropských městech s
rozmanitými geografickými a klimatickými podmínkami. Prezentované
výsledky budou jistě užitečné i pro případné české následovníky. Zde
vybíráme ty nejzajímavější. 
10.3.2017 Město
Amsterodam je jedním z aktivních účastníků
evropského projektu elektrifikované nákladní dopravy FREVUE. V
rámci
tohoto projektu zde provozuje nákladní dopravu elektrickými vozidly
zásilková služba TNT
a světoznámý
pivovar Heineken. Město Amsterodam tuto bezemisní logistiku aktivně
podporuje, především výjimkami z dopravních regulací, platících pro
konvenční nákladní automobily. Zkušenosti, které tato aktivní politika
přinesla za uplynulé dva roky, publikovalo město Amsterodam v březnu
2017. 
8.3.2017 Stockholm je
jedním z evropských smart
cities zapojených do
evropského projektu elektrifikované městské logistiky FREVUE. V
rámci
tohoto projektu je Stockholm aktivní při zkoušení organizačních a
obchodních modelů zaměřených na snižování nepříznivých účinků nákladní
dopravy ve městě. Po zkušenostech se „zeleným“
veřejným zadáváním
dopravních služeb přichází
Stockholm v únoru 2017 s testováním „reverzní logistiky“, tedy
využíváním zmíněného elektrického vozidla zároveň pro rozvoz i pro
svoz. 
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně
pojmem „smart
city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. 
17.1.2017 Evropský
projekt FREVUE je
zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe
v této oblasti. Jedním z účastnických měst je i Stockholm, jedno ze
švédských smart
cities.
Poznatky z tohoto projektu ukazují, že zavádění ekologických vozidel v
městské logistice je nejen záležitostí dostupné dopravní techniky, ale
také regulace dopravy a legislativy veřejných zakázek při zadávání
dopravních služeb pro město. 
29.11.2016 Na
workshopu k problematice smart city, organizovaném
norským velvyslanectvím v listopadu 2016 na VUT Brno, jehož se
zúčastnili i zástupci naší redakce, byl mj. prezentován systém
inteligentního svozu komunálního odpadu ve městě Stavanger v
jihovýchodním Norsku. Tento zajímavý příklad ukazuje, že systém
inteligentního svozu odpadu ve smart city nelze redukovat na pouhé
„chytré koše na odpadky“, jak je to někdy prezentováno dodavateli
příslušných technologií. 
6.6.2016 Jak
je vidět na příkladu Německé
pošty, představuje
rozvoz poštovních zásilek významnou příležitost k využití elektrických
užitkových vozidel. Nepřekvapí proto, že k „elektrifikovaným“ poštám se
na jaře 2016 připojila také Slovenská pošta. Tyto vozy si pronajímá v
rámci velmi úspěšného
slovenského projektu Greenway. 
21.4.2016
Elektrická užitková vozidla mají, s ohledem na své
provozní přednosti, stále více využití v rozvážkové službě, zejména ve
městech. Pořizují si je logistické společnosti, například
TNT,
a jejich provoz se stává součástí projektů smart
city. Významný krok nyní učinila německá pošta –
přesněji, globální poštovní a logistická skupina Deutsche Post DHL. Jak
avizovala v dubnu 2016, bude si v rámci skupiny vyrábět pro svoji
potřebu vlastní elektrická užitková vozidla. 
30.10.2015 Rakouský
Graz (neboli Štýrský Hradec) je se svými 267
tisíci obyvatel po Vídni druhým největším městem Rakouska a stejně jako
Vídeň se
hlásí ke konceptu smart
city. Logistická firma
GO! Express & Logistik Süd GmbH spolu s městem Graz v této
souvislosti představila veřejnosti v polovině října 2015 iniciativu s
názvem „E-Logistik in Graz“. Jej součástí bylo zahájení provozu nové
elektrické dodávky GO!-Elektro-Jumper vyvinuté slovenskou společností
GreenWay Operator. 
24.9.2015
Provoz elektrických vozidel při rozvážkové službě je
jedním z důležitých tržních segmentů elektromobility s perspektivou
dalšího rozvoje, zejména v rámci konceptu smart city.
To ukazuje mj.
evropský projekt FREVUE včetně
například nedávné zprovozněné elektrické rozvážkové
služby
společností TNT v
Amsterodamu a Rotterdamu. Vstříc
specifickým požadavkům městské rozvážkové služby vychází i slovenský
projekt Greenway 
13.2.2015
Věstník Evropské komise „Science for Environment
Policy“
zveřejnil začátkem února 2015 výsledky studie, týkající se užívání
elektromobilů a motivace zákazníků pro jejich nákup. Výzkum byl
proveden u sedmnácti veřejných a soukromých organizací z USA a
Nizozemí, kde je relativně vysoká míra využívání elektromobilů (viz
článek
o zprávě ICCT), a to formou
cca 60minutových, částečně strukturovaných rozhovorů s manažery parků
služebních vozů nebo písemně. Výsledky jsou velmi zajímavé. 

|