Přečtěte si:  Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy






Pozvánky na akce


Stalo se


















Projekt FREVUE: otevřená výzva provozovatelům městské logistiky k podpisu deklarace na podporu elektrických nákladních vozidel

27.4.2017 Evropský projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE zveřejnil 21. dubna 2017 otevřenou výzvu pro všechny provozovatele městské nákladní dopravy, kteří mají zájem o využívání elektrických či elektro-hybridních nákladních vozidel, k podpisu deklarace na její podporu. Tato deklarace se nabízí k podpisu i českým a slovenským firmám, které mají zájem o rozvoj elektrifikované městské logistiky.

Deklarace vychází ze současné situace, kdy elektrická doprava je jedinou skutečně bezemisní variantou pro městský provoz, ale její rozvoj je dnes omezen po stránce tržní i finanční. Podpisem deklarace provozovatel městské logistiky jednak vyjadřuje svoji korporátní zodpovědnost vůči životnímu prostředí tím, že má zájem o elektrifikovanou městskou logistiku, a jednak má možnost tímto způsobem aktivně ovlivnit její další rozvoj. V neposlední řadě pak představuje příležitost k navázání a rozvíjení kontaktů s podobně smýšlejícími organizacemi.

Deklarace je v anglickém znění k dispozici k elektronickému vyplnění zde.

Český překlad deklarace:

Společné prohlášení o záměru: Elektrifikovaná městská logistika

Deklarace záměru:

Jako organizace působící v městské logistice vyjadřujeme náš záměr přejít na silniční dopravu v městských oblastech schopnou dosahovat nulových emisí při využití elektrických (hybridních) nákladních vozidel. Tradiční městská nákladní doprava přispívá ke znečištění ovzduší a souvisejícím zdravotním rizikům. Jako zodpovědná organizace chceme hrát roli v řešení tohoto důležitého problému.

Jako organizace působící v městské logistice souhlasíme, že
•    ambice na dosažení nulově emisní městské logistiky je dosažitelná,
•    v současné době elektrické pohony (včetně palivočlánkových) jsou jediné, které neprodukují emise z výfuku,
•    na trhu existuje jen velmi omezené množství elektrických (hybridních) nákladních vozidel, pro něž lze vytvořit obchodní případ.
Jakožto individuální organizace působící v městské logistice nemůžeme sami vytvořit podmínky k tomu, aby bylo možné takovýto obchodní případ proveditelným způsobem realizovat. Proto vyzýváme další strany a počítáme s nimi, aby k tomu přispěly následujícím způsobem:
•    místní úřady: sourodě koncipované výhody pro nákladní vozidla schopná dosáhnout nulových emisí, například v podobě upřednostnění při nakládce,
•    regionální, národní a/nebo evropské orgány: finanční podpora k obstarání a nasazení elektrických (hybridních) vozidel pro stimulování jejich trhu,
•    vládu k realizaci zvýhodnění v rámci regulací založených na užitečné hmotnosti vozidel pro ta vozidla, u nichž v důsledku elektrického pohonu dochází ke zvýšení hrubé hmotnosti nad 3,5 tuny,
•    výrobce: vývoj a výroba elektrických (hybridních) nákladních vozidel, která splňují požadavky provozovatelů městské logistiky.

Jméno organizace:

Jméno kontaktní osoby:

Souhlas ke zveřejnění názvu organizace:

Datum:

Vhodný počet užitkových vozidel v parku Vaší organizace, která mohou být nahrazena bezemisními alternativami:

Počet nákladních vozidel 3,5 t  – 7,5 t

Počet nákladních vozidel nad 7,5 t

Dodatečné komentáře:

Přeložil: Jakub Slavík

Formulář k vyplnění je k dispozici zde

redakce Smartcityvpraxi.cz

Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz

Další informace zde

Přečtěte si také:

Seminář Čistá mobilita v chytrém městě: česká města mají zájem o nová řešení

4.4.2017 V poslední březnový den 2017 se v Praze konal první ze série seminářů MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a jeho implementace, tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá mobilita v chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce. 


Projekt FREVUE: březnový webinář prezentoval zajímavé provozní ukazatele elektrifikované městské logistiky

30.1.2017 Evropský projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE, který na našich portálech průběžně sledujeme, uspořádal v březnu 2017 webinář k dílčím provozním zkušenostem z uplatnění různých elektrických nákladních a užitkových automobilů v různých evropských městech s rozmanitými geografickými a klimatickými podmínkami. Prezentované výsledky budou jistě užitečné i pro případné české následovníky. Zde vybíráme ty nejzajímavější. 


Zkušenosti z Amsterodamu: podpora elektrifikované logistiky pomáhá městu i dopravcům

10.3.2017 Město Amsterodam je jedním z aktivních účastníků evropského projektu elektrifikované nákladní dopravy FREVUE. V rámci tohoto projektu zde provozuje nákladní dopravu elektrickými vozidly zásilková služba TNT a světoznámý pivovar Heineken. Město Amsterodam tuto bezemisní logistiku aktivně podporuje, především výjimkami z dopravních regulací, platících pro konvenční nákladní automobily. Zkušenosti, které tato aktivní politika přinesla za uplynulé dva roky, publikovalo město Amsterodam v březnu 2017. 


„Reverzní logistika“ ve Stockholmu pomáhá efektivnější a ekologičtější městské nákladní dopravě

8.3.2017 Stockholm je jedním z evropských smart cities zapojených do evropského projektu elektrifikované městské logistiky FREVUE. V rámci tohoto projektu je Stockholm aktivní při zkoušení organizačních a obchodních modelů zaměřených na snižování nepříznivých účinků nákladní dopravy ve městě. Po zkušenostech se „zeleným“ veřejným zadáváním dopravních služeb přichází Stockholm v únoru 2017 s testováním „reverzní logistiky“, tedy využíváním zmíněného elektrického vozidla zároveň pro rozvoz i pro svoz. 


Smart city v praxi: vychází první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě

7.3.2017 Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. 


Projekt FREVUE: zkušenosti Stockholmu s veřejným zadáváním služeb ekologické smluvní dopravy

17.1.2017 Evropský projekt FREVUE je zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe v této oblasti. Jedním z účastnických měst je i Stockholm, jedno ze švédských smart cities. Poznatky z tohoto projektu ukazují, že zavádění ekologických vozidel v městské logistice je nejen záležitostí dostupné dopravní techniky, ale také regulace dopravy a legislativy veřejných zakázek při zadávání dopravních služeb pro město. 


Město Stavanger: chytrý svoz komunálního odpadu nejsou jen „chytré“ koše ve městě

29.11.2016 Na workshopu k problematice smart city, organizovaném norským velvyslanectvím v listopadu 2016 na VUT Brno, jehož se zúčastnili i zástupci naší redakce, byl mj. prezentován systém inteligentního svozu komunálního odpadu ve městě Stavanger v jihovýchodním Norsku. Tento zajímavý příklad ukazuje, že systém inteligentního svozu odpadu ve smart city nelze redukovat na pouhé „chytré koše na odpadky“, jak je to někdy prezentováno dodavateli příslušných technologií. 


Slovenská pošta elektricky: další zákazník služeb Greenway

6.6.2016 Jak je vidět na příkladu Německé pošty, představuje rozvoz poštovních zásilek významnou příležitost k využití elektrických užitkových vozidel. Nepřekvapí proto, že k „elektrifikovaným“ poštám se na jaře 2016 připojila také Slovenská pošta. Tyto vozy si pronajímá v rámci velmi úspěšného slovenského projektu Greenway


Německá pošta bude vyrábět vlastní užitkové elektromobily

21.4.2016 Elektrická užitková vozidla mají, s ohledem na své provozní přednosti, stále více využití v rozvážkové službě, zejména ve městech. Pořizují si je logistické společnosti, například TNT, a jejich provoz se stává součástí projektů smart city. Významný krok nyní učinila německá pošta – přesněji, globální poštovní a logistická skupina Deutsche Post DHL. Jak avizovala v dubnu 2016, bude si v rámci skupiny vyrábět pro svoji potřebu vlastní elektrická užitková vozidla. 


Iniciativa „E-Logistik in Graz“: užitkové elektromobily pomáhají rozvíjet smart city Graz

30.10.2015 Rakouský Graz (neboli Štýrský Hradec) je se svými 267 tisíci obyvatel po Vídni druhým největším městem Rakouska a stejně jako Vídeň se hlásí ke konceptu smart city. Logistická firma GO! Express & Logistik Süd GmbH spolu s městem Graz v této souvislosti představila veřejnosti v polovině října 2015 iniciativu s názvem „E-Logistik in Graz“. Jej součástí bylo zahájení provozu nové elektrické dodávky GO!-Elektro-Jumper vyvinuté slovenskou společností GreenWay Operator. 


Projekt Greenway: elektrické užitkové automobily na míru potřebám města

24.9.2015 Provoz elektrických vozidel při rozvážkové službě je jedním z důležitých tržních segmentů elektromobility s perspektivou dalšího rozvoje, zejména v rámci konceptu smart city. To ukazuje mj. evropský projekt FREVUE včetně například nedávné zprovozněné elektrické rozvážkové služby společností TNT v Amsterodamu a Rotterdamu. Vstříc specifickým požadavkům městské rozvážkové služby vychází i slovenský projekt Greenway 


Elektromobily: organizace jako klíčový zákazník a jejich motivace k nákupu

13.2.2015 Věstník Evropské komise „Science for Environment Policy“ zveřejnil začátkem února 2015 výsledky studie, týkající se užívání elektromobilů a motivace zákazníků pro jejich nákup. Výzkum byl proveden u sedmnácti veřejných a soukromých organizací z USA a Nizozemí, kde je relativně vysoká míra využívání elektromobilů (viz článek o zprávě ICCT), a to formou cca 60minutových, částečně strukturovaných rozhovorů s manažery parků služebních vozů nebo písemně. Výsledky jsou velmi zajímavé. 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services