Projekt FREVUE: otevřená výzva provozovatelům městské
logistiky k podpisu deklarace na podporu elektrických nákladních vozidel
27.4.2017 Evropský projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE
zveřejnil 21. dubna 2017 otevřenou výzvu pro všechny provozovatele
městské nákladní dopravy, kteří mají zájem o využívání elektrických či
elektro-hybridních nákladních vozidel, k podpisu deklarace na její
podporu. Tato deklarace se nabízí k podpisu i českým a slovenským
firmám, které mají zájem o rozvoj elektrifikované městské logistiky.
Deklarace vychází ze současné situace, kdy elektrická
doprava je jedinou skutečně bezemisní variantou pro městský provoz, ale
její rozvoj je dnes omezen po stránce tržní i finanční. Podpisem
deklarace provozovatel městské logistiky jednak vyjadřuje svoji
korporátní zodpovědnost vůči životnímu prostředí tím, že má zájem o
elektrifikovanou městskou logistiku, a jednak má možnost tímto způsobem
aktivně ovlivnit její další rozvoj. V neposlední řadě pak představuje
příležitost k navázání a rozvíjení kontaktů s podobně smýšlejícími
organizacemi.
Deklarace
je v anglickém znění k dispozici k elektronickému vyplnění zde.
Český překlad deklarace:
Společné prohlášení o záměru: Elektrifikovaná městská
logistika
Deklarace záměru:
Jako organizace působící v městské logistice vyjadřujeme
náš záměr přejít na silniční dopravu v městských oblastech schopnou
dosahovat nulových emisí při využití elektrických (hybridních)
nákladních vozidel. Tradiční městská nákladní doprava přispívá ke
znečištění ovzduší a souvisejícím zdravotním rizikům. Jako zodpovědná
organizace chceme hrát roli v řešení tohoto důležitého problému.
Jako organizace působící v městské logistice souhlasíme,
že
• ambice na dosažení
nulově emisní městské logistiky je dosažitelná,
• v současné době
elektrické pohony (včetně palivočlánkových) jsou jediné, které
neprodukují emise z výfuku,
• na trhu existuje jen
velmi omezené množství elektrických (hybridních) nákladních vozidel,
pro něž lze vytvořit obchodní případ.
Jakožto individuální organizace působící v městské
logistice nemůžeme sami vytvořit podmínky k tomu, aby bylo možné
takovýto obchodní případ proveditelným způsobem realizovat. Proto
vyzýváme další strany a počítáme s nimi, aby k tomu přispěly
následujícím způsobem:
• místní úřady: sourodě
koncipované výhody pro nákladní vozidla schopná dosáhnout nulových
emisí, například v podobě upřednostnění při nakládce,
• regionální, národní
a/nebo evropské orgány: finanční podpora k obstarání a nasazení
elektrických (hybridních) vozidel pro stimulování jejich trhu,
• vládu k realizaci
zvýhodnění v rámci regulací založených na užitečné hmotnosti vozidel
pro ta vozidla, u nichž v důsledku elektrického pohonu dochází ke
zvýšení hrubé hmotnosti nad 3,5 tuny,
• výrobce: vývoj a výroba
elektrických (hybridních) nákladních vozidel, která splňují požadavky
provozovatelů městské logistiky.
Jméno organizace:
Jméno kontaktní osoby:
Souhlas ke zveřejnění názvu organizace:
Datum:
Vhodný počet užitkových vozidel v parku Vaší organizace,
která mohou být nahrazena bezemisními alternativami:
Počet nákladních vozidel 3,5 t – 7,5 t
Počet nákladních vozidel nad 7,5 t
Dodatečné komentáře:
Přeložil:
Jakub Slavík
Formulář k
vyplnění je k dispozici zde
redakce Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační
foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte si také:
4.4.2017 V
poslední březnový den 2017 se v Praze konal první ze
série seminářů MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a
jeho
implementace, tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá
mobilita v chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala
konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky
převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních
podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci
průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této
akce. ![](../sablona/vice3.gif)
30.1.2017 Evropský
projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE,
který na
našich portálech průběžně sledujeme, uspořádal v březnu 2017 webinář k
dílčím provozním zkušenostem z uplatnění různých elektrických
nákladních a užitkových automobilů v různých evropských městech s
rozmanitými geografickými a klimatickými podmínkami. Prezentované
výsledky budou jistě užitečné i pro případné české následovníky. Zde
vybíráme ty nejzajímavější. ![](../sablona/vice3.gif)
10.3.2017 Město
Amsterodam je jedním z aktivních účastníků
evropského projektu elektrifikované nákladní dopravy FREVUE. V
rámci
tohoto projektu zde provozuje nákladní dopravu elektrickými vozidly
zásilková služba TNT
a světoznámý
pivovar Heineken. Město Amsterodam tuto bezemisní logistiku aktivně
podporuje, především výjimkami z dopravních regulací, platících pro
konvenční nákladní automobily. Zkušenosti, které tato aktivní politika
přinesla za uplynulé dva roky, publikovalo město Amsterodam v březnu
2017. ![](../sablona/vice3.gif)
8.3.2017 Stockholm je
jedním z evropských smart
cities zapojených do
evropského projektu elektrifikované městské logistiky FREVUE. V
rámci
tohoto projektu je Stockholm aktivní při zkoušení organizačních a
obchodních modelů zaměřených na snižování nepříznivých účinků nákladní
dopravy ve městě. Po zkušenostech se „zeleným“
veřejným zadáváním
dopravních služeb přichází
Stockholm v únoru 2017 s testováním „reverzní logistiky“, tedy
využíváním zmíněného elektrického vozidla zároveň pro rozvoz i pro
svoz. ![](../sablona/vice3.gif)
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně
pojmem „smart
city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. ![](../sablona/vice3.gif)
17.1.2017 Evropský
projekt FREVUE je
zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe
v této oblasti. Jedním z účastnických měst je i Stockholm, jedno ze
švédských smart
cities.
Poznatky z tohoto projektu ukazují, že zavádění ekologických vozidel v
městské logistice je nejen záležitostí dostupné dopravní techniky, ale
také regulace dopravy a legislativy veřejných zakázek při zadávání
dopravních služeb pro město. ![](../sablona/vice3.gif)
29.11.2016 Na
workshopu k problematice smart city, organizovaném
norským velvyslanectvím v listopadu 2016 na VUT Brno, jehož se
zúčastnili i zástupci naší redakce, byl mj. prezentován systém
inteligentního svozu komunálního odpadu ve městě Stavanger v
jihovýchodním Norsku. Tento zajímavý příklad ukazuje, že systém
inteligentního svozu odpadu ve smart city nelze redukovat na pouhé
„chytré koše na odpadky“, jak je to někdy prezentováno dodavateli
příslušných technologií. ![](../sablona/vice3.gif)
6.6.2016 Jak
je vidět na příkladu Německé
pošty, představuje
rozvoz poštovních zásilek významnou příležitost k využití elektrických
užitkových vozidel. Nepřekvapí proto, že k „elektrifikovaným“ poštám se
na jaře 2016 připojila také Slovenská pošta. Tyto vozy si pronajímá v
rámci velmi úspěšného
slovenského projektu Greenway. ![](../sablona/vice3.gif)
21.4.2016
Elektrická užitková vozidla mají, s ohledem na své
provozní přednosti, stále více využití v rozvážkové službě, zejména ve
městech. Pořizují si je logistické společnosti, například
TNT,
a jejich provoz se stává součástí projektů smart
city. Významný krok nyní učinila německá pošta –
přesněji, globální poštovní a logistická skupina Deutsche Post DHL. Jak
avizovala v dubnu 2016, bude si v rámci skupiny vyrábět pro svoji
potřebu vlastní elektrická užitková vozidla. ![](../sablona/vice3.gif)
30.10.2015 Rakouský
Graz (neboli Štýrský Hradec) je se svými 267
tisíci obyvatel po Vídni druhým největším městem Rakouska a stejně jako
Vídeň se
hlásí ke konceptu smart
city. Logistická firma
GO! Express & Logistik Süd GmbH spolu s městem Graz v této
souvislosti představila veřejnosti v polovině října 2015 iniciativu s
názvem „E-Logistik in Graz“. Jej součástí bylo zahájení provozu nové
elektrické dodávky GO!-Elektro-Jumper vyvinuté slovenskou společností
GreenWay Operator. ![](../sablona/vice3.gif)
24.9.2015
Provoz elektrických vozidel při rozvážkové službě je
jedním z důležitých tržních segmentů elektromobility s perspektivou
dalšího rozvoje, zejména v rámci konceptu smart city.
To ukazuje mj.
evropský projekt FREVUE včetně
například nedávné zprovozněné elektrické rozvážkové
služby
společností TNT v
Amsterodamu a Rotterdamu. Vstříc
specifickým požadavkům městské rozvážkové služby vychází i slovenský
projekt Greenway ![](../sablona/vice3.gif)
13.2.2015
Věstník Evropské komise „Science for Environment
Policy“
zveřejnil začátkem února 2015 výsledky studie, týkající se užívání
elektromobilů a motivace zákazníků pro jejich nákup. Výzkum byl
proveden u sedmnácti veřejných a soukromých organizací z USA a
Nizozemí, kde je relativně vysoká míra využívání elektromobilů (viz
článek
o zprávě ICCT), a to formou
cca 60minutových, částečně strukturovaných rozhovorů s manažery parků
služebních vozů nebo písemně. Výsledky jsou velmi zajímavé. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|