Přečtěte si:  Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy






Pozvánky na akce


Stalo se
















Standard OppCharge uplatňuje své přednosti: 35 elektrobusů od dvou výrobců pro elektrifikovaný Trondheim, ABB dodá nabíjecí infrastrukturu

7.3.2018 Trondheim je téměř 200tisícové norské město, ležící blízko polárního kruhu na 63° zeměpisné šířky. Od srpna 2019 zde bude na čtyřech linkách zdejší MHD jezdit celkem 35 elektrobusů, z toho 25 standardních 12m autobusů od švédského výrobce Volvo a 10 kloubových 18m autobusů od francouzského dodavatele Heuliez Bus. V únoru 2018 byla za tímto účelem uzavřena dodavatelská smlouva se švédsko-švýcarským výrobcem ABB na dodávku infrastruktury pro průběžné dobíjení, čítající 8 stanic s pantografovou konzolí standardu OppCharge. Je to zároveň jeden z prvních případů, kde otevřený standard OppCharge uplatní své přednosti: Nabíjecí stanice od jednoho dodavatele mohou využívat vozidla od dvou různých výrobců.

12m elektrobus Volvo 7900 Electric (viz foto výše) je 12 m dlouhý, plně nízkopodlažní, se třemi dveřmi a přepravní kapacitou 85 cestujících. Nabízen je nyní ve třech variantách s trakčními bateriemi o kapacitě 150, 200 a 250 kWh. To odpovídá dojezdu na jedno nabití přibližně od 120 do 200 km, v závislosti na topografických podmínkách a netrakční spotřebě (topení, klimatizace, pomocná zařízení).

Heuliez Bus GX 437 ELEC (viz obrázek níže) je 18m kloubový elektrobus pro 130 cestujících. K pohonu slouží 160/200 kW elektromotor a jako zásobník energie 105kWh lithium-titanát-oxidové trakční baterie.

Samozřejmostí výbavy obou vozidel je klimatizace.

Uvedené elektrobusy budou provozovány městským dopravcem Tide Buss na čtyřech linkách městské dopravy v Trondheimu o délce 12 – 15 km. Kloubové elektrobus Heuliez Bus budou nasazeny na lince 12, na ostatních třech linkách budou jezdit elektrobusy Volvo.

Nabíjecí stanice ABB HVC 450P pro průběžné dobíjení standardem OppCharge (viz foto níže) budou umístěny na konečných zastávkách linek, včetně odlehlých lokalit obsluhovaných městskými autobusy. Nabíjení výkonem až 450 kW bude probíhat během provozních přestávek po dobu cca 3 – 6 minut.

Celý proces nabíjení je řízen s podporou portfolia digitálních řešení ABB Ability™, které nabízí cloudovou správu zařízení se vzdáleným přístupem v nejrůznějších odvětvích průmyslu, energetiky a dopravy. Tuto podporu využívá například systém průběžně dobíjených elektrobusů v Ženevě.

Objednatelem nabíjecí infrastruktury je region Trøndelag, který rovněž funguje jako zadavatel veřejné dopravy v Trondheimu, provozované výše uvedeným dopravcem Tide Buss. Se společností ABB uzavřel tento region smlouvu na 10 let, jejíž součástí je vzdálená správa nabíjecích stanic s využitím výše uvedeného systému ABB Ability™, tak aby se maximalizovala celková disponibilita zařízení.

Jak zdůrazněno výše, nabíjecí stanice od jednoho dodavatele zde mohou využívat vozidla od dvou různých výrobců. Nedochází tak k uzamčení zákazníka (vendor lock-in) do závislosti na dodavateli jednoho konkrétního řešení, které je jinak zákonitým důsledkem rozmanitých individuálně konstruovaných systémů pro průběžné dobíjení. Kromě toho vyšší sériovost řešení vede k větší spolehlivosti díky průběžnému zdokonalování a odstraňování „dětských nemocí“, které se nevyhnou žádným zcela novým produktům. Důkazem tohoto trendu na trhu průběžně dobíjených elektrobusů je také například přechod od jedinečné technologie průběžného dobíjení k sériovému řešení, které během demonstrační fáze zaznamenal projekt ZeEUS v Münsteru.

Realizací tohoto projektu se Trondheim stane městem s nejrozsáhlejším parkem elektrobusů v celém Norsku. Zavádění elektrobusů je součástí strategie města Trondheimu, jejímž cílem je kromě jiného dosažení veřejné dopravy nezávislé na fosilních zdrojích v roce 2019.

redakce Smartcityvpraxi.cz

Foto a obrázek © ABB, AB Volvo a Heuliez Bus

Další informace zde a také zde a také zde

Přečtěte si také:

Projekt ZeEUS: elektrobusy v Münsteru bilancují demonstrační provoz

28.2.2018 Evropský projekt demonstračních provozů elektrických autobusů ZeEUS se zvolna chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich provoz v rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster s pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus & Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do dubna 2017. 


Od áut k autobusom: Dobíjacia infraštruktúra pre elektrické autobusy

22.2.2018 Na našich portálech průběžně sledujeme pokročilé technologie v oblasti infrastruktury pro elektrické autobusy– viz například informace o elektrobusech ve městě Nantes nebo o řešení pro noční dobíjení velkých parků elektrobusů. Slovenským zájemcům je nyní ve svém článku souhrnně představuje pan Vladimír Kukučka, obchodní manažer ABB na Slovensku pro segment stavby a infrastruktura. S uvedenými technologiemi se budou moci blíže seznámit účastníci naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“ která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUSSHOW 2018


Chariot Motors – partner naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“ v Nitře představuje své superkapacitorové elektrobusy

21.2.2018 O superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v článku „V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové elektrobusy“. Na připravované konferenci Elektrické autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a je slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické autobusy pro město, budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev, obchodní ředitel Chariot Motors. 


Pohonné jednotky elektromobilu Nissan Leaf mohou pohánět i elektrobus

31.1.2018 Elektromobil Nissan Leaf je jedním z nejprodávanějších elektrických automobilů na světě. Jeho pohonná jednotka nicméně může najít uplatnění i při pohonu vozidla daleko většího, než pětimístný sedan – bateriového elektrobusu standardní délky. Projekt takového elektrobusu pod jménem Yoka ECO Bus představila v lednu 2018 automobilka Nissan ve spolupráci s japonskou univerzitou ve městě Kumamoto jako vedoucím projektu za podpory japonského ministerstva životního prostředí. 


Aptis – netradiční elektrobus od Alstomu testován v provozu

18.1.2018 Dodavateli elektrobusů jsou většinou autobusoví výrobci, případně výrobci elektrovýzbrojí využívající tradiční autobusové karoserie. Výsledným produktem bývá prostě autobus, u něhož k pohonu slouží elektromotor. Francouzský dodavatel elektrotechnických produktů a dopravních prostředků Alstom šel na konstrukci elektrobusů jinak: Využil zkušenosti z konstrukce svých tramvají a vyrobil vozidlo s netradičním vzhledem a zajímavými jízdními vlastnostmi – elektrobus Aptis. Jeho prototypy během ledna 2018 pokračují v testování v běžném provozu. 


Brusel dále rozvíjí elektrobusy

8.1.2018 Belgické hlavní město Brusel a jeho městský dopravce STIB se angažují v mnoha inovativních řešeních pro moderní bezemisní dopravu. Vedle technologií pro efektivní provoz tramvají začal v roce 2017 rozvíjet také provoz elektrických midibusů od polského dodavatele Solaris Bus & Coach. Před Vánoci 2017 zaznamenal rozvoj elektrobusů u tohoto dopravce důležitý milník: STIB objednal sérii 25 kloubových elektrobusů Solaris Urbino 18 electric, které by měly být uvedeny do provozu v první polovině roku 2019. 


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu

3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 


Trh elektrických autobusů prožívá „velký třesk“, omezují ho finance: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VI“

23.11.2017 Dne 22. listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference „Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců, municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu Czechbus pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. 


Nová generace elektrobusů Volvo se třemi variantami kapacity baterií

31.10.2017 Elektrobusy Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský trh a profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo 7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském Diffendage a další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu. Na tradičním autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017 představilo Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové řešení se třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy použití. 


Elektrobusy v USA i pro meziměstské linky – první bude Van Hool

26.10.2017 Elektrobusy prozatím zůstávají doménou především městské dopravy, zejména s ohledem na režim jízdy (časté rozjezdy a zastavení), na relativně krátké vzdálenosti i na úspory emisí, které se nejvíce projeví v městském prostředí – viz zpráva EEA. Zájem o ně však začíná být i v segmentu příměstské a meziměstské dopravy. První takovýto elektrobus dodá do roku 2019 na americký trh belgický výrobce autobusů Van Hool ve spolupráci s americkým výrobcem elektrobusů Proterra.


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“

Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku.  Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


 

Naše tipy























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services