Elektronika a informační systémy, aplikace
Články březen – srpen 2021
30.8.2021 Verkehrsbetriebe
Zürich (VBZ) je městský dopravce ve švýcarském Curychu. Provozuje
(kromě lanové dráhy) cca 260 tramvají, 80 trolejbusů a 160 autobusů.
Vedle státní železnice SBB je to největší švýcarský dopravce. Díky
technologii od německé softwarové firmy PSI Transcom bude provoz těchto
jeho vozidel, vypravovaných denně z celkem osmi garáží a vozoven,
významně racionalizován. Dopravce tento systém objednal v
srpnu 2021.
23.8.2021 Rychlosti
nástupu a výstupu cestujících i pohodlí cestování, zejména v městské a
příměstské kolejové dopravě, mohou významně napomoci aktuální informace
o obsazenosti vozů. Technologii, která takovéto informace dodává přes
aplikaci Google Maps, zprovoznila v srpnu 2021 americká železniční
společnost MTA Long Island Rail Road (LIRR).
26.7.2021
Evropská kosmická agentura (ESA) doporučila v
červenci 2021 k realizaci český projekt SLAVIA. Projekt zahrnuje
dvojici dvacetikilogramových družic, z nichž každá ponese trojici
přístrojů určených zejména k průzkumu úlomků asteroidů, resp.
meziplanetární hmoty vstupující do atmosféry Země. Projekt SLAVIA,
první z řady tzv. Ambiciózních projektů, se tak stane základem pozdější
těžby na asteroidech. 
12.7.2021 Digitální
modelování v oblasti mobility je bezpečný a efektivní způsob, jak
navrhnout a prověřit plány a opatření v oblasti mobility se zohledněním
jejího očekávaného vývoje a vlivů, které na ni působí či budou podle
předpokladů působit. Jedním z nástrojů, které toto modelování
podporují, je Aimsun Next od společnosti YUNEX. Pro svoji výzkumnou
činnost jej bude od července 2021 využívat také Univerzita Pardubice. 
7.7.2021 Jak byla
veřejnost informována v červnu 2021, Dopravní podnik města Brna (DPMB)
bude s cestujícími komunikovat pomocí dalšího informačního kanálu. Jako
první dopravce v republice začne využívat službu Mobilní Rozhlas, která
slouží pro jednodušší komunikaci samospráv a občanů. Do platformy je
registrováno více než půl milionu lidí a toto číslo se stále zvyšuje.
Touto cestou bude veřejnost informovat například o aktuálních výlukách
a omezeních, novinkách nebo mimořádných událostech.
1.7.2021 DB
Regio Bus je divizí Německých drah (DB), provozující regionální
autobusovou dopravu po celém Německu. Tato divize sdružuje celkem 27
autobusových dopravců, kteří denně vypravují na své linky přes 12 tisíc
autobusů. Pro řízení takto rozsáhlé a složité sítě se rozhodl využít
systém IVU.suite od německé firmy IVU Traffic Technologies. 
23.6.2021 Ministerstvo
pro místní rozvoj (MMR) chystá v červnu 2021 výběrová řízení na
důležitou komponentu plánované digitalizace, informační systém
Integrační platformy. Digitalizace stavebního řízení je zásadní
součástí nového stavebního zákona. Usnadní stavební řízení pro
stavebníky i úředníky, kteří díky ní zvládnou více žádostí v předem
stanovených lhůtách. Ty zároveň bude možné sledovat díky
transparentnímu systému, který umožní jednoduchou dohledatelnost všech
podaných žádostí.
15.6.2021 Softwaroví a
hardwaroví vývojáři společnosti Škoda Digital ze skupiny Škoda
Transportation vyvinuli unikátní, modulární a vysoce výkonnou platformu
pro dopravní prostředky: HYPEX propojuje systémy řízení, komunikace,
diagnostiky, autonomního řízení a multimédií do jediného celku. To
usnadňuje správu, zvyšuje spolehlivost i efektivitu provozu digitálních
technologií kolejových a městských dopravních prostředků. Vývoj této
platformy byl velice intenzivní a trval zhruba 2 roky. Odborná
veřejnost s ním byla seznámena koncem května 2021.
11.6.2021 Netrakční
spotřeba, tj. spotřeba pomocných zařízení a mezi
nimi zejména topení a klimatizace, má významný vliv na dojezd
elektrobusů. Jak tato zákonitost funguje, to bylo předmětem výzkumného
projektu norské technologické firmy Saga Tenix, zaměřené na telematické
služby pro elektrobusy, a výzkumného ústavu NORCE. S jeho výsledky a
řešením problému byla odborná veřejnost seznámena na začátku června
2021.
21.5.2021
Udržovat právě tehdy, když je na to čas a kdy
odstávka zařízení přinese
co nejméně nákladů a co nejméně úniků tržeb – to je princip prediktivní
údržby. Na podporu její praktické realizace v průmyslu přišla na
přelomu dubna a května 2021 společnost GE Digital ze skupiny General
Electric se zdokonaleným software SmartSignal. 
11.5.2021 Rozlehlá
prostranství s nečekanými překážkami nebo naopak složitě členěné
vnitřní prostory staví zrakově postižené lidi v každodenním životě před
neřešitelné problémy, případně jim přichystávají různá nepříjemná
překvapení. Zajímavé řešení využívající tagy – obrazce čitelné pomocí
speciální aplikace – nabízí španělská firma NaviLens. Po španělském
městě Murcia a americkém New Yorku začal tento systém od května 2021
fungovat také v Barceloně v systému metra a městských autobusů. 
4.5.2021 Moderní
metody tzv. neuronové sítě, které využívá i
umělá inteligence, zavádí ČEZ na diagnostických systémech turbín v
Jaderné elektrárně Temelín. Jejich hlavním cílem je včas předejít
nežádoucímu nárůstu chvění. V druhé polovině dubna 2021 instalovali
technici VZU Plzeň a ČEZ na prvním bloku první část z potřebných
zařízení – tři desítky tzv. galvanických oddělovačů. Úkolem těchto
zařízení je umožnit sběr vysokorychlostních dat o chvění z řídicího
systému turbíny přes speciální úložiště. 
23.4.2021 Již více než
sedm měsíců úspěšně slouží ve středočeských Říčanech na zastávkách
„chytré“ označníky vybavené technologií elektronického papíru. Součástí
nového informačního systému je také LED displej na příchozí cestě k
nádraží. Ukazuje to mimo jiné, že obě tyto technologie pro „chytré“
informace pro cestující mají své místo a navzájem se mohou vhodně
doplňovat. 
21.4.2021 Trpké
pořekadlo mezi smyslově postiženými lidmi praví, že slepota člověka
odděluje od věcí, hluchota od lidí. A právě sluchově postiženým lidem
mohou pomoci v telefonním nebo osobním kontaktu chytré služby s
podporou moderních technologií, převádějící v reálném čase mluvené
slovo na textový záznam. Takovouto službu zavedla od března 2021 i
společnost ČEZ Prodej ve spolupráci se specializovanou společností
Transkript online. 
16.4.2021 Odborníci
v Dukovanech vytvářejí v současné době první reálný 3D model
jaderné elektrárny. Výsledkem bude digitální model s detailními daty
skutečného dispozičního uspořádání. To umožní zjednodušit činnosti a
zefektivnit práci při provozu zařízení a jeho údržbě, zejména v
prostorech, které jsou za běžného provozu nepřístupné. Už na začátku
dubna 2021 model Dukovan obsahoval 3D scany 339 místností a po úplném
dokončení bude zahrnovat 1127 místností, výrobních hal a sálů. 
1.4.2021 Celosvětový
objem dnes generovaných
dat se odhaduje na 33 zettabytů (33 miliard terabytů) a do roku 2025 se
odhaduje nárůst na 175 zettabytů. Drtivou většinu tohoto nárůstu bude
mít na svědomí IoT (Internet věcí). A s tím vyvstávají důležité otázky.
Kam se budou tato data ukládat? Kdo je bude zpracovávat? Jaké
budou náklady spojené s uložením těchto dat? Jsou všechna tato data
opravdu relevantní? Jak rychle se tato data budou přenášet a jak budou
dostupná? 
30.3.2021 Specialista
na dobíjecí software pro e-mobilitu, společnost Driivz, do níž ČEZ
investoval prostřednictvím svého fondu Inven Capital již před dvěma
lety, přilákala v polovině března 2021 dalšího významného investora:
Volvo Group. S Driivz rozvíjí pilotní projekt inovativního řešení
dobíjecí infrastruktury právě pro nákladní automobily. Software od
Driivz pohání od roku 2020 i dobíječky ČEZ. 
17.3.2021 Portál
Pražana, který hlavní město spustilo na konci září 2020, slouží
k snazší komunikaci obyvatelů metropole směrem k Magistrátu hl. m.
Prahy, úřadům městských částí a městským organizacím. Fungování tohoto
portálu a jeho další rozvoj zajišťuje městská společnost Operátor ICT,
a.s. (OICT). Začátkem března 2021 byly veřejnosti představeny další
plány jeho rozvoje. 
12.3.2021 Daleko
vyšší ochrana cestujících – cíl, kterého pomůže dosáhnout antikolizní
systém v tramvajích Dopravního podniku Ostrava (DPO). Nově posílí
ochranu bezpečí cestujících i v ČR unikátní antikolizní systém
fungující ve zkušebním provozu od prvního březnového týdne 2021. 
3.3.2021 Ačkoli
tramvaje jezdí po ulicích jako automobily, jsou to kolejová vozidla se
všemi příležitostmi i úskalími. K nim patří zejména malý jízdní odpor
kovového kola na kovové kolejnici, který činí provoz velmi efektivním,
ale prodlužuje zábrzdnou dráhu. Ne každý chodec si to uvědomuje. Od
začátku února 2021 proto testuje Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) na
tramvajových linkách 9, 11 a 22 novou bezpečnostní aplikaci „Pozor
tramvaj!“.
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17
|