Elektronika a informační systémyArchiv článků 2017
21.12.2017
Investovali jsme nemalé prostředky na moderní a
estetické nasvícení pamětihodností v našem městě. Jak je však skutečně
vnímá veřejnost – občané a návštěvníci? Mělo skutečně ten zamýšlený
efekt? A vyplatila se ta investice? Na podobné otázky a dohady nyní
může dát odpověď speciální počítačová aplikace vytvořená ve spolupráci
dodavatele veřejného osvětlení Philips Lighting a softwarové firmy SAP
SE, představená v listopadu 2018 na světovém kongresu Smart City Expo v
Barceloně. ![](sablona/vice3.gif)
13.12.2017 Jízdní řád železniční či autobusové sítě vždy
představoval obsáhlý svazek plný čísel a tajemných symbolů, jejichž
porozumění bylo vyhrazeno pouze těm „zasvěceným“. Doba se
mění a informační technologie stále více napomáhají snadnému využívání
veřejné dopravy při cestách „od domu k domu“ i bez kvalifikace
dopravního inženýra. S dalším, bezmála revolučním krokem přišel
nezávislý britský prodejce jízdenek Trainline. V listopadu 2017 uvedl
na trh vlakovou aplikaci Google Assistant ovládanou hlasem, s jejíž
pomocí mohou britští zákazníci získat potřebné informace pro cestování
vlakem. ![](sablona/vice3.gif)
29.9.2017 Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s „bleskovým
dobíjením“ ABB TOSA, který je od
roku 2013 v provozu v Ženevě, se od roku 2016 na základě úspěšného
provozu dále rozšiřuje na novou linku č. 23. V září 2017
zaznamenal tento systém další důležitý milník: Jeho dodavatel,
společnost ABB, dostala od ženevského městského dopravce Transports
publics genevois (tpg), objednávku na technologii pro inteligentní
řízení tohoto systému městské dopravy. ![](sablona/vice3.gif)
27.9.2017 Londýnské metro představuje síť 11 linek městské a
příměstské kolejové dopravy o celkové délce tratí přes 400 km. Vzhledem k historii sahající do šedesátých let 19.
století je tato síť poměrně složitá a
orientace v londýnském metru je pro nejednoho cestujícího hlavolamem.
Zkrátit a zpříjemnit cestování londýnským metrem by mohlo usnadnit
využití depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony
prostřednictvím WiFi sítě ve stanicích. Ukázal to pilotní projekt,
který probíhal v listopadu a prosinci 2016 a s jehož výsledky byla
veřejnost seznámena v září 2017. ![](sablona/vice3.gif)
18.9.2017 Vypadá
to jako docela obyčejný sloup veřejného osvětlení se svítidlem na
vrcholu. Ve skutečnosti jde o důmyslný vysílač, vybavený uvnitř
anténami a další radiokomunikační a telekomunikační technikou, řídicí
jednotkou pro inteligentní veřejné osvětlení, případně rozmanitými
senzory. Takový je koncept chytrého sloupu („smart pole“), na jehož
společném vývoji se v září 2017 dohodli globální dodavatel osvětlovací
techniky Philips Lighting a American Tower Corporation ![](sablona/vice3.gif)
15.9.2017
Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy
„světelný radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a
pomocí odraženého světla provádí potřebná měření. Mezi množstvím
různých využití, například při měření
rychlosti větru nachází lidary uplatnění zejména
při navigaci autonomních vozidel – viz příklad projektu
GATEway. Společnost Panasonic představila v září
2017 nový 3D lidar, vhodný svými vlastnostmi právě pro využití u
autonomních robotů pohybujících se v blízkosti lidí nebo u autonomních
vozidel v průmyslu a zemědělství. Zároveň ukazuje, jak takovýto lidar
funguje. ![](sablona/vice3.gif)
31.8.2017
Člověk upoutaný na invalidní vozík se každodenně
setkává s problémy, které si zdravý člověk nedokáže představit, a často
proto ani neví, jak v kontaktu s vozíčkářem reagovat. Týká se to
zejména cestování. Napomoci vzájemnému porozumění může elektronická
hra, zveřejněná v srpnu na britském herním portále BuzzFeed. ![](sablona/vice3.gif)
3.8.2017 Elektrobusy od Optare, druhého největšího výrobce
autobusů ve Velké Británii, jsou známé ve své domovině i jinde –
například z úspěšného provozu v Yorku nebo ve švédském
Karlstadu.
Celkem je jich v Evropě provozováno kolem stovky. Elektrobusy Optare
jsou nyní dodávány s řídicím a informačním systémem od nizozemské firmy
ViriCiti. Jak byla v červenci 2017 informována široká veřejnost, z této
spolupráce nejvíce profitují zákazníci – provozovatelé elektrobusů. ![](sablona/vice3.gif)
26.6.2017 O tom, jak „chytré“ informační systémy umí usnadňovat
používání hromadné dopravy ve městech, a tím zvyšují její
konkurenceschopnost, se dovídáme především ze zahraničních zpráv. Ani
česká města však nezůstávají pozadu. Důkazem je nejnovější aplikace
Dopravního podniku města Brna (DPMB) s názvem DPMBinfo, která je pro
zařízení s OS Android verze 4.1 a vyšší na Google Play k dispozici
uživatelům od 17. června 2017. ![](sablona/vice3.gif)
1.6.2017 Kybernetická bezpečnost a ochrana před hackery dnes
představují výzvu ve všech technických oborech, využívajících
všudypřítomné informační technologie. Na pomoc přicházejí rozmanitá
řešení zaměřená na kybernetickou bezpečnost průmyslových zařízení.
Tento problém se týká i větrných farem, využívajících informační
technologie pro dálkovou správu. Zajímavou aplikací je projekt využití
systému OpShield od firmy Wurldtech, člena skupiny General Electric,
který zahájila od května 2017 ve svých větrných farmách nezávislá
americká energetická společnost Invenergy, zaměřená na obnovitelné
zdroje. ![](sablona/vice3.gif)
18.5.2017 Zhruba před rokem jsme našim čtenářům představili
koncept internetu věcí, služeb a lidí (IoTSP) na železnici od
společnosti ABB, umožňující zefektivnit správu majetku, ze své podstaty
náročného na údržbu. S podobným konceptem, označovaným jako „internet
vlaků“ (internet of trains), přichází v dubnu 2017 americká odnož
skupiny Siemens, která k jeho rozvíjení vybudovala vlastní pobočku
zvanou Digital Rail Services ![](sablona/vice3.gif)
19.4.2017 Londýn je jedním z evropských smart cities, která dbají na
využívání otevřených dat pro potřebu svých občanů a návštěvníků.
Miliónům lidí denně pomáhá více než 600 různých aplikací, vytvořených
na základě otevřených dat poskytovaných městským dopravním úřadem
Transport for London (TfL). Tyto aplikace usnadňují cestování metrem,
autobusy a městskou železnicí a informují o přístupnosti a o aktuálním
stavu ve stanicích. TfL však myslí i na cyklisty. Začátkem dubna 2017
dala k dispozici vývojářům aplikací další otevřená data pro usnadnění
cyklodopravy ve městě. ![](sablona/vice3.gif)
31.3.2017 Technologické aplikace s uživatelským rozhraním přes
smartphone postupně pronikají i do oblasti údržby strojů a zařízení,
včetně dopravních prostředků. Příkladem je aplikace AURA od španělské
technologické firmy NEM Solutions, která byla odborné veřejnosti
představena v březnu 2017. ![](sablona/vice3.gif)
29.3.2017 Elektrické distribuční sítě čelí v posledních letech
nebývalým změnám, a to jak na straně nabídky, tak na straně poptávky. K
těmto sítím jsou připojovány distribuované energetické zdroje a
podléhají výkyvům ve výrobě z obnovitelných zdrojů, ze strany spotřeby
čelí výkyvům způsobeným například nabíjením elektrických vozidel. Trh s
energiemi k tomu tlačí na co nejefektivnější provoz těchto sítí. To vše
se promítá do zvýšené míry automatizace v distribučních sítích a
souvisejících zařízeních. Konkrétní reakcí na tuto situaci je
TXpert™, první digitální transformátor pro distribuční sítě na světě,
poprvé představený společností ABB v březnu 2017 v americkém Houstonu
na ABB Customer World. ![](sablona/vice3.gif)
28.3.2017 Pro rozpoznávání registračních značek automobilů v
mýtných systémech nebo na parkovištích se dnes typicky používají kamery
vybavené infračervenými LED se světlem o vlnové délce 850 nm – 940 nm.
Při těchto vlnových délkách však často vzniká problém s vytvářením
dostatečně kontrastních zobrazení určitých barevných kombinací. Na
pomoc přichází společnost Osram Opto Semiconductors se svým novým
produktem, infračervenou LED ![](sablona/vice3.gif)
17.2.2017 Informační a komunikační technologie pomáhají v chytrých
městech – smart city – mimo jiné
při rychlé reakci na závady na městských silničních komunikacích. Do
takovéto činnosti se mohou rády a úspěšně zapojit také školní děti.
Příkladem toho je šestisettisícové smart city Oslo, které již v
únoru 2015 spustilo speciální aplikaci zvanou Traffic Agent. Jak byla v
únoru 2017 informována odborná veřejnost, za dva roky svého fungování
zaznamenala tato aplikace významné úspěchy. ![](sablona/vice3.gif)
17.2.2017 Informační a komunikační technologie pomáhají v chytrých
městech – smart city – mimo jiné
při rychlé reakci na závady na městských silničních komunikacích. Do
takovéto činnosti se mohou rády a úspěšně zapojit také školní děti.
Příkladem toho je šestisettisícové smart city Oslo, které již v
únoru 2015 spustilo speciální aplikaci zvanou Traffic Agent. Jak byla v
únoru 2017 informována odborná veřejnost, za dva roky svého fungování
zaznamenala tato aplikace významné úspěchy. ![](sablona/vice3.gif)
6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na
zastávce veřejné dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje
stále více dopravců. Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu
se v nákladní dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění
přepravy z východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S
řešením podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské
spolkové dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. ![](sablona/vice3.gif)
2.2.2017 Senzory kvality ovzduší představují jednu z „chytrých“
technologií, které jsou součástí evropských smart cities. Je méně známo,
že velmi zajímavý domácí projekt zaměřený na monitoring kvality ovzduší
nazvaný „TRAFFICSENSNET - Senzorické sítě v dopravě“ realizovala (a
stále realizuje) ČVUT Fakulta dopravní na Praze 4. Na podrobnosti jsme
se proto zeptali jeho odborného garanta, doc. Václava Jirovského,
vedoucího Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství na Fakultě
dopravní. ![](sablona/vice3.gif)
9.1.2017 Prototypy automatických zařízení, například robotů,
mohou a nemusí být vždy předobrazem budoucí sériové výroby. Někdy
slouží zejména jako ukázka možností současných technologií a „lakmusový
papírek“ zájmu budoucího trhu. To je i případ stolního
robota-společníka od firmy Panasonic, který měl svoji premiéru na
veletrhu CES 2017 v americkém Las Vegas na začátku ledna 2017. ![](sablona/vice3.gif)
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018 | Archiv 2017 | Archiv 2016 | Archiv 2015 | Archiv 2014 | Archiv 2013/2012
|