Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















Německo přizvalo Čechy k rozvoji vodíkových technologií. Do Česka přijdou inovace i investice

18.6.2015 Česká republika a Německo navázaly oficiální spolupráci v oboru vodíkových technologií a palivových článků. Jde o významný krok pro české výzkumné instituce i průmysl, jimž přinese přístup k pokročilým technologiím, spolupráci s německými firmami i investice z německého Národního inovačního programu. Česká republika je prvním z nových členských států EU, kterému byla spolupráce nabídnuta.

Začátkem června 2015 navštívila česká delegace (zástupci ministerstva životního prostředí, České vodíkové technologické platformy, Vítkovice Holding a sdružení DTSW) jednání a seminář německého Národního inovačního programu v Berlíně. Výsledkem je přizvání České republiky do mezivládní podpůrné skupiny pro rozvoj vodíkových technologií, kde se tak budeme po boku Švédska, Rakouska, Nizozemska, Anglie, Francie a Dánska podílet na rozvoji vodíkové infrastruktury v regionu.

„Pozvání považujeme za velký úspěch a příslib do budoucna. Německo sází na vodíkové technologie a palivové články jak v oblasti dopravy, tak v souvislosti s rozvojem obnovitelných zdrojů a pro nás tento krok znamená, že nezůstaneme stranou. V praxi může jít třeba o spolupráci na vybudování sítě čerpacích stanic na vodík na našem území, a to jak z hlediska financování, tak v odborné rovině,“ vysvětluje Karin Stehlík z České vodíkové technologické platformy.

Německý národní inovační program existuje od roku 2006 a má rozpočet 1,4 miliardy eur. Jeho cílem je připravit obor vodíkových technologií pro vstup na trh, členy je na 500 významných průmyslových subjektů včetně koncernů Dailmer, Volkswagen či BMW. Celkem získaly firmy 48 procent všech prostředků z programu na podporu jejich vývoje v oboru.

„Program ukázal, že spolupráce urychlí vznik sítě subdodavatelů, rozvoji lidských kapacit ve firmách či přípravu licencování nových technologií. Německo si je ale vědomé toho, že pro úspěšné zavedení technologií na trh je nezbytná mezinárodní spolupráce, aby například vodíková auta na cestě z Drážďan do Vídně mohla natankovat i v Česku,“ přibližuje ideu spolupráce Karin Stehlík.

Vedle automobilového průmyslu se vodík prosazuje i v oboru vysokozdvižných vozíků a především v oblasti akumulace energie.  

V rámci programu spolupracovali výrobci kotlů Vaillant, Viessmann a Sulzer na vývoji kogeneračního zařízení pro domy Callux. Jeho inovativní myšlenka je v tom, že zařízení je sice v domě zákazníka, ale patří nadále poskytovateli a ten jej tím pádem může řídit, a reagovat tak na potřeby sítě. Dalším příkladem využití vodíkových technologií jsou pomocné energetické jednotky (APU).

„Německá organizace přijala naši pozvánku do Prahy, kde se setká s českými odborníky v oboru. Věříme, že naše zapojení do vládní podpůrné skupiny nám přinese možnost spolupráce s německými firmami a institucemi, které jsou světovými lídry v oblasti vodíkových technologií. A v neposlední řadě také investice do vývoje a následně i výroby v České republice,“ přibližuje vyhlídky do budoucna Karin Stehlík.

O České vodíkové technologické platformě

Česká vodíková technologická platforma (angl. HYTEP) sdružuje hlavní subjekty, které se v Česku věnují vývoji vodíkových technologií a jejich využití v praxi. Jejím cílem je podporovat a koordinovat další výzkum, úzce spolupracuje s partnery v Evropské unii i jinde ve světě. Mezi jejich 12 členů patří jak vysoké školy a výzkumné instituce, tak komerční subjekty z oboru technologií a energetiky.

Hytep

Ilustrační foto © ÚJV Řež

www.hytep.cz

Přečtěte si také:

Kalifornie připravuje další projekty autobusů a nákladních automobilů s palivovými články

22.4.2015 Na konci března 2015 schválila Kalifornská energetická komise dva významné projekty v rámci svého programu „Medium and Heavy-Duty Vehicle Technology Demonstration“ (Demonstrace technologií pro střední a těžká vozidla) v celkovém objemu 4,4 mil. amerických dolarů na rozvoj palivočlánkových autobusů a nákladních automobilů. Dodavatelem palivočlánkového zdroje energie bude v obou případech kanadský výrobce Hydrogenics. 


První vodíkovou čerpací stanici u nákupního střediska má Londýn

16.4.2015 O síti vodíkových čerpacích stanic v londýnské aglomeraci jsme na našem portále psali již více než před dvěma roky. Tato síť se na konci března 2015 rozrostla o další čerpací stanici, tentokrát u supermarketu Sainsbury’s v Hendonu na předměstí Londýna. Stanici vlastní a provozuje společnost Air Products. 


Aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna

31.3.2015 Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in hybridních autobusů a parciálních trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu při SDP ČR. 


V Řeži pomáhají urychlit nástup „vodíkové“ ekonomiky

30.3.2015 Odborníci z ÚJV Řež, a. s. (dříve Ústav jaderného výzkumu Řež a.s.) dokončili první fázi testování pilotního zařízení na akumulaci energie pomocí vodíku. Ke klasickým střešním solárním panelům připojili skladovací systém kombinující olověné baterie a vodíkovou nádrž. Výsledky provozu jsou velmi povzbudivé: zařízení by dokázalo udržet průměrnou domácnost v běžném chodu až tři týdny. 


V Jižní Koreji vznikne plně komerční 50MW palivočlánková elektrárna

26.3.2015 V březnu 2015 podepsal britský průmyslový výrobce alkalických palivových článků AFC Energy plc formální dohodu o vývoji projektu (PDA) se dvěma jihokorejskými partnery: Samyoung Corporation a Changshin Chemical Co. na vybudování palivočlánkové elektrárny v jihokorejském Daesanu. 


Dva nové projekty palivočlánkových autobusů v USA

2.3.2015 V polovině února získaly státní podporu od americké Federal Transit Administration (FTA) další dva rozvojové projekty na provoz celkem deseti palivočlánkových autobusů. Pět jich bude určeno pro dopravní společnost SunLine Transit Agency v Thousand Palms, Kalifornie a dalších pět pro Stark Area Regional Transit Authority (SARTA) v Cantonu, stát Ohio. 


Department Manche: průkopník komplexní palivočlánkové elektromobility ve Francii

12.2.2015 Úřad francouzského departmentu Manche, sídlící v normandském městě Saint-Lô, se stal první francouzskou správní institucí, která bude pro svoje služební účely používat park palivočlánkových automobilů. Na konci ledna 2015 zde byl slavnostně zahájen provoz vodíkové plnicí stanice od společnosti Air Liquide. 


Proton OnSite uvádí na trh komerční elektrolyzér

29.1.2015 Výroba vodíku pro palivočlánková vozidla pomocí elektrolýzy, o níž jsme se nedávno zmiňovali v článku Vodík pro palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání, dostane od ledna 2015 účinné zařízení v podobě 1MW a 2MW komerčních elektrolyzérů řady M od amerického výrobce Proton OnSite, využívajících technologie protonvýměnné membrány (PEM)


Palivočlánková kogenerace pro Spolkové ministerstvo pro vzdělávání a výzkum

18.12.2014 Berlínský kancelářský komplex německého Spolkového ministerstva pro vzdělávání a výzkum (BMBF) uvede do provozu palivočlánkovou kogenerační jednotku. Jejím dodavatelem bude FuelCell Energy Solutions GmbH, dceřiná společnost amerického výrobce palivočlánkových technologií FuelCell Energy. 


Serenergy H3 Rack: metanolový palivočlánkový zdroj energie

3.10.2014 O produktech dánské firmy Serenergy, specializované na technologie metanolových palivových článků, jsme se již zmiňovali v souvislosti se stacionárními aplikacemi i s využitím metanolových palivových článků pro pohon malých elektromobilů QBEAK.  V září 2014 představil tento výrobce široké veřejnosti svoji produktovou řadu metanolových palivočlánkových zdrojů energie H3 Rack, určených pro široké využití 


Power-Up: německá 500kW palivočlánková elektrárna v přípravě

12.9.2014 Jak v srpnu 2014 informovala Evropská vodíková asociace (EHA), připravuje se v Německém městě Stade palivočlánková elektrárna o elektrickém výkonu 500 kW, využívající alkalický palivový článek. Palivem je vodík o čistotě >99 %, který vzniká jako odpadní produkt v nedalekém chemickém komplexu společnosti Dow Chemicals a dále je přečišťován v plynárenském závodě firmy Air Products ve Stade. V jistém směru tedy jde o využívání průmyslového odpadu pro energetické účely lokálně zcela bezemisním způsobem. 


H2BER: Berlínský vodíkový multienergetický projekt

22.7.2014 Koncem května 2014 byl za účasti zástupkyně spolkové vlády slavnostně zahájen provoz multienergetické vodíkové plnicí stanice v Berlíně-Schönefeldu, vybudované v rámci projektu H2BER. Základní strukturu tohoto projektu ukazuje obrázek  


MYRTE: elektrolýza pomáhá efektivnosti fotovoltaických zdrojů

1.7.2014 Testovací platforma MYRTE, vybavená vodíkovou energetickou jednotkou Greenergy Box™ od společnosti Areva, funguje v Korsické univerzitě ve Francii již od roku 2013. Přebytečnou elektrickou energii z fotovoltaických zdrojů tato jednotka ukládá do zásob vodíku, odkud ji v době menšího slunečního svitu pomocí palivového článku mění zpět na elektřinu. Jak byla v květnu 2014 informována světová odborná veřejnost, provoz této energetické jednotky je velmi úspěšný a významně zefektivňuje fungování fotovoltaiky. 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services