Německo přizvalo Čechy k rozvoji vodíkových
technologií. Do Česka přijdou inovace i investice
18.6.2015 Česká republika a Německo navázaly oficiální spolupráci
v oboru vodíkových technologií a palivových článků. Jde o významný krok
pro české výzkumné instituce i průmysl, jimž přinese přístup k
pokročilým technologiím, spolupráci s německými firmami i investice z
německého Národního inovačního programu. Česká republika je prvním z
nových členských států EU, kterému byla spolupráce nabídnuta.
Začátkem června 2015 navštívila česká delegace (zástupci
ministerstva životního prostředí, České vodíkové technologické
platformy, Vítkovice Holding a sdružení DTSW) jednání a seminář
německého Národního inovačního programu v Berlíně. Výsledkem je
přizvání České republiky do mezivládní podpůrné skupiny pro rozvoj
vodíkových technologií, kde se tak budeme po boku Švédska, Rakouska,
Nizozemska, Anglie, Francie a Dánska podílet na rozvoji vodíkové
infrastruktury v regionu.
„Pozvání považujeme za velký úspěch a příslib do
budoucna. Německo sází na vodíkové technologie a palivové články jak v
oblasti dopravy, tak v souvislosti s rozvojem obnovitelných zdrojů a
pro nás tento krok znamená, že nezůstaneme stranou. V praxi může jít
třeba o spolupráci na vybudování sítě čerpacích stanic na vodík na
našem území, a to jak z hlediska financování, tak v odborné rovině,“
vysvětluje Karin Stehlík z České vodíkové technologické platformy.
Německý národní inovační program existuje od roku 2006 a
má rozpočet 1,4 miliardy eur. Jeho cílem je připravit obor vodíkových
technologií pro vstup na trh, členy je na 500 významných průmyslových
subjektů včetně koncernů Dailmer, Volkswagen či BMW. Celkem získaly
firmy 48 procent všech prostředků z programu na podporu jejich vývoje v
oboru.
„Program ukázal, že spolupráce urychlí vznik sítě
subdodavatelů, rozvoji lidských kapacit ve firmách či přípravu
licencování nových technologií. Německo si je ale vědomé toho, že pro
úspěšné zavedení technologií na trh je nezbytná mezinárodní spolupráce,
aby například vodíková auta na cestě z Drážďan do Vídně mohla
natankovat i v Česku,“ přibližuje ideu spolupráce Karin Stehlík.
Vedle automobilového průmyslu se vodík prosazuje i v
oboru vysokozdvižných vozíků a především v oblasti akumulace energie.
V rámci programu spolupracovali výrobci kotlů Vaillant,
Viessmann a Sulzer na vývoji kogeneračního zařízení pro domy Callux.
Jeho inovativní myšlenka je v tom, že zařízení je sice v domě
zákazníka, ale patří nadále poskytovateli a ten jej tím pádem může
řídit, a reagovat tak na potřeby sítě. Dalším příkladem využití
vodíkových technologií jsou pomocné energetické jednotky (APU).
„Německá organizace přijala naši pozvánku do Prahy, kde
se setká s českými odborníky v oboru. Věříme, že naše zapojení do
vládní podpůrné skupiny nám přinese možnost spolupráce s německými
firmami a institucemi, které jsou světovými lídry v oblasti vodíkových
technologií. A v neposlední řadě také investice do vývoje a následně i
výroby v České republice,“ přibližuje vyhlídky do budoucna Karin
Stehlík.
O České vodíkové
technologické platformě
Česká vodíková technologická platforma (angl. HYTEP)
sdružuje hlavní subjekty, které se v Česku věnují vývoji vodíkových
technologií a jejich využití v praxi. Jejím cílem je podporovat a
koordinovat další výzkum, úzce spolupracuje s partnery v Evropské unii
i jinde ve světě. Mezi jejich 12 členů patří jak vysoké školy a
výzkumné instituce, tak komerční subjekty z oboru technologií a
energetiky.
Hytep
Ilustrační
foto © ÚJV Řež
www.hytep.cz
Přečtěte
si také:
22.4.2015 Na konci března 2015 schválila Kalifornská energetická
komise dva významné projekty v rámci svého programu „Medium and
Heavy-Duty Vehicle Technology Demonstration“ (Demonstrace technologií
pro střední a těžká vozidla) v celkovém objemu 4,4 mil. amerických
dolarů na rozvoj palivočlánkových autobusů a nákladních automobilů.
Dodavatelem palivočlánkového zdroje energie bude v obou případech
kanadský výrobce Hydrogenics. 
16.4.2015
O síti vodíkových čerpacích stanic v
londýnské aglomeraci jsme na našem
portále psali již více než před dvěma roky. Tato síť se na konci března
2015 rozrostla o další čerpací stanici, tentokrát u supermarketu
Sainsbury’s v Hendonu na předměstí Londýna. Stanici vlastní a provozuje
společnost Air Products. 
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
30.3.2015 Odborníci z ÚJV Řež, a. s. (dříve Ústav jaderného
výzkumu Řež a.s.) dokončili první fázi testování pilotního zařízení na
akumulaci energie pomocí vodíku. Ke klasickým střešním solárním panelům
připojili skladovací systém kombinující olověné baterie a vodíkovou
nádrž. Výsledky provozu jsou velmi povzbudivé: zařízení by dokázalo
udržet průměrnou domácnost v běžném chodu až tři týdny.
26.3.2015 V březnu 2015 podepsal britský průmyslový výrobce
alkalických palivových článků AFC Energy plc formální dohodu o vývoji
projektu (PDA) se dvěma jihokorejskými partnery: Samyoung Corporation a
Changshin Chemical Co. na vybudování palivočlánkové elektrárny v
jihokorejském Daesanu. 
2.3.2015 V polovině února získaly státní podporu od americké
Federal Transit Administration (FTA) další dva rozvojové projekty na
provoz celkem deseti palivočlánkových autobusů. Pět jich bude určeno
pro dopravní společnost SunLine Transit Agency v Thousand Palms,
Kalifornie a dalších pět pro Stark Area Regional Transit Authority
(SARTA) v Cantonu, stát Ohio. 
12.2.2015
Úřad francouzského departmentu Manche, sídlící v
normandském městě Saint-Lô, se stal první francouzskou správní
institucí, která bude pro svoje služební účely používat park
palivočlánkových automobilů. Na konci ledna 2015 zde byl slavnostně
zahájen provoz vodíkové plnicí stanice od společnosti Air Liquide. 
29.1.2015
Výroba vodíku pro palivočlánková vozidla pomocí
elektrolýzy, o níž jsme se nedávno zmiňovali v článku Vodík pro
palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání, dostane od ledna
2015 účinné zařízení v podobě 1MW a 2MW komerčních elektrolyzérů řady M
od amerického výrobce Proton OnSite, využívajících technologie
protonvýměnné membrány (PEM). 
18.12.2014 Berlínský kancelářský komplex německého Spolkového
ministerstva pro vzdělávání a výzkum (BMBF) uvede do provozu
palivočlánkovou kogenerační jednotku. Jejím dodavatelem bude FuelCell
Energy Solutions GmbH, dceřiná společnost amerického výrobce
palivočlánkových technologií FuelCell Energy. 
3.10.2014 O produktech dánské firmy Serenergy, specializované na
technologie metanolových palivových článků, jsme se již zmiňovali v
souvislosti se stacionárními aplikacemi i s
využitím metanolových palivových článků pro pohon malých elektromobilů
QBEAK.
V září 2014 představil tento výrobce široké veřejnosti
svoji produktovou řadu metanolových palivočlánkových zdrojů energie H3
Rack, určených pro široké využití
12.9.2014 Jak v srpnu 2014 informovala Evropská vodíková asociace
(EHA), připravuje se v Německém městě Stade palivočlánková elektrárna o
elektrickém výkonu 500 kW, využívající alkalický palivový článek.
Palivem je vodík o čistotě >99 %, který vzniká jako odpadní
produkt v nedalekém chemickém komplexu společnosti Dow Chemicals a dále
je přečišťován v plynárenském závodě firmy Air Products ve Stade. V
jistém směru tedy jde o využívání průmyslového odpadu pro energetické
účely lokálně zcela bezemisním způsobem. 
22.7.2014
Koncem května 2014 byl za účasti zástupkyně spolkové
vlády slavnostně zahájen provoz multienergetické vodíkové plnicí
stanice v Berlíně-Schönefeldu, vybudované v rámci projektu H2BER.
Základní strukturu tohoto projektu ukazuje obrázek 
1.7.2014 Testovací
platforma MYRTE, vybavená vodíkovou energetickou jednotkou Greenergy
Box™ od společnosti Areva, funguje v Korsické univerzitě ve Francii již
od roku 2013. Přebytečnou elektrickou energii z fotovoltaických zdrojů
tato jednotka ukládá do zásob vodíku, odkud ji v době menšího
slunečního svitu pomocí palivového článku mění zpět na elektřinu. Jak byla v květnu 2014 informována světová odborná veřejnost,
provoz této energetické jednotky je velmi úspěšný a významně
zefektivňuje fungování fotovoltaiky. 

|