Nákladní tramvaje vozí součásti pro elektromobily,
potraviny i tříděný odpad
25.8.2017 Tramvaje jsou ve městech nejen stále populárnějším
druhem dopravy pro přepravu osob, jak o tom svědčí stále nové projekty
(viz například nová tramvaj v Sydney). Tam, kde
jsou k tomu vhodné podmínky, slouží speciální tramvaje také k přepravě
nákladu. Po roční odmlce byla například v březnu 2017 obnovena nákladní
tramvaj v Drážďanech v rámci projektu CarGoTram. V srpnu 2017 o tom
informoval portál Eltis.org, zaměřený na rozvoj městské mobility. Tento
projekt přitom není v Evropě ojedinělý. ![](obrazky/70-dresden.jpg)
CarGoTram přepravuje po síti drážďanských městských
tramvají součásti pro továrnu Volkswagen na Straßburger Platz z
nákladového nádraží Friedrichstadt. Celá trasa je dlouhá 5,5 km a
tramvaj, provozovaná drážďanským dopravním podnikem DVB, ji ujede v
běžném provozu za cca 25 minut. Tramvaj jezdí až třikrát denně.
Nákladní tramvaj pro Drážďany (viz foto výše) vyrobila firma
Schalker Eisenhütte s využitím staršího pojezdu z tramvají ČKD. Tramvaj
je obousměrná a obsahuje pět segmentů, tři vnitřní nákladní a dva čelní
kombinující ložný prostor a kabinu řidiče. Všechny nápravy jsou
poháněné. Tramvaj uveze náklad odpovídající třem 18m kamionům.
Původně byly vyrobeny dvě tyto tramvaje a sloužily od
roku 2001 pro logistiku při výrobě vozů VW Phaeton. S ukončením výroby
těchto automobilů v drážďanském závodě VW v dubnu 2016 přestaly být
tramvaje CarGoTram používány. Pro logistiku při výrobě e-Golfu opět
slouží od března 2017 první z nich, druhá by měla být nasazena v
listopadu 2017.
Projekt CarGoTram není v Evropě ojedinělý. Portál
eltis.org uvádí jako příklad také projekt TramFret ve
středofrancouzském městě Saint-Étienne. Nákladní tramvaj adaptovaná ze
starší dvoučlánkové jednosměrné tramvaje pro přepravu cestujících zde
přepravuje potraviny ze skladu na okraji města do obchodů v městském
centru, vlastněné řetězcem Casino. Tramvaj jezdí šest dní v týdnu
dvakrát denně v mimošpičkových časech. Projekt je partnerstvím mezi
řetězcem Casino, městským dopravcem v Saint-Étienne a místní
samosprávou. ![](obrazky/70-Curych.jpg)
Ve švýcarském Curychu pro změnu slouží již více než
deset let nákladní tramvaje Cargo-Tram (viz foto) a E-Tram městského
dopravce VBZ k odvozu rozměrného odpadu a použitých elektrických
spotřebičů. V odpoledních hodinách projíždí tyto tramvaje po stanovené
trase s 11 zastávkami, kde je možné odpad naložit. Tyto služby jsou
vyhrazeny pouze zákazníkům, kteří přijdou pěšky, přijedou na kole nebo
hromadnou dopravou.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
Railway Gazette International/Metro Report International a Stadt Zürich
Další informace zde a také zde
a také zde
Přečtěte si také:
16.8.2017 Systém spodního odběru trakční energie APS
od
francouzského výrobce Alstom slouží již téměř čtrnáct let ve
francouzském Bordeaux, následovaném dalšími městy ve Francii i jinde ve
světě. Brzy začne sloužit i v australské metropoli Sydney, kam byly na
přelomu července a srpna 2017 dodány první ze šedesáti tramvají od
téhož výrobce. ![](../sablona/vice3.gif)
25.7.2017 Jedním z
vůdčích evropských měst v oblasti zavádění
autonomních vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává
bezesporu francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové
dopravě mezi
nádražími Lyonským a Austerlitz a lince
na
předměstí Saclay byl začátkem července 2017
spuštěn do provozu další projekt, tentokrát
v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense. ![](../sablona/vice3.gif)
12.7.2017
Jak potvrzují zprávy
UITP, systémy
plně automatických městských rychlodrah provozovaných bez
strojvedoucích jsou v současné době rozvojovým trendem ve
velkokapacitní městské a příměstské dopravě. Nejrozsáhlejší síť
bezobslužných rychlodrah na světě má dnes Singapur
(82 km), Dubaj (80 km) a Vancouver
(68 km). Čtvrtou nejrozsáhlejší sítí se stane zcela nový systém
bezobslužné rychlodráhy v kanadském Montrealu se 67 km
tratí ![](../sablona/vice3.gif)
5.6.2017 Jedním
ze směrů, jak zvýšit efektivnost využívání
elektrické energie u tramvají a dalších kolejových vozidel, je snaha o
zvýšení rekuperace brzdné energie, například pomocí zásobníků energie
nebo
inteligentních měníren.
Studie
bruselského dopravního podniku STIB, jejíž výsledky byly zveřejněny v
květnu 2017, nicméně ukazují, že u frekventovaných městských
tramvajových systémů je potenciál k další rekuperaci velmi malý a snaha
o efektivnější využívání elektrické energie by se měla zaměřit spíše na
netrakční spotřebu. ![](../sablona/vice3.gif)
2.6.2017 Nejrozsáhlejší
park elektrobusů v Evropě se chystá
zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100
kloubových elektrobusů VDL
Citea SLFA-180 Electric provozovaných
jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a
rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce
Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. ![](../sablona/vice3.gif)
18.5.2017 Zhruba
před rokem jsme našim čtenářům představili
koncept internetu věcí, služeb a lidí
(IoTSP) na železnici od
společnosti ABB, umožňující zefektivnit správu majetku, ze své podstaty
náročného na údržbu. S podobným konceptem, označovaným jako „internet
vlaků“ (internet of trains), přichází v dubnu 2017 americká odnož
skupiny Siemens, která k jeho rozvíjení vybudovala vlastní pobočku
zvanou Digital Rail Services ![](../sablona/vice3.gif)
27.3.2017 Jako
doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2017
proběhla 21. března 2017 odborná konference Smart city v praxi II,
pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její
hlavní konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem
konference. ![](../sablona/vice3.gif)
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně
pojmem „smart
city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. ![](../sablona/vice3.gif)
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). ![](../sablona/vice3.gif)
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|