Plug-in hybridní autobusy ve Stockholmu zahájily provoz
20.3.2015
Dlouho připravovaný pilotní provoz plug-in hybridních autobusů ve
Stockholmu, realizovaný v rámci projektu ZeEUS,
který jsme na našem portále avizovali již v červenci 2014, se 16.
března 2015 dočkal zahájení. První z osmi plug-in hybridních
elektrobusů Volvo s průběžným dobíjením Siemens vyjel na linku 73
stockholmské MHD.
Linka 73 ve Stockholmu je dlouhá cca 8 km. Sedm
kilometrů z toho pojede autobus na čistě elektrický pohon, zbývající
dojezd zajistí dieselový motor. Na každé z konečných stanic bude
umístěna rychlonabíjecí stanice, která zajistí potřebné dobití
lithiových trakčních baterií. Dobíjení bude probíhat po dobu cca 6
minut.
Plug-in hybridní autobus spotřebuje oproti srovnatelnému
dieselu o 60 % energie méně. Předpokládaný vliv provozu na klimatické
změny klesne v tomto případě velmi výrazně o 90 %, a to díky používání
bionafty a výroby elektřiny z větrné energie.
Partnery projektu tohoto zkušebního provozu, který
potrvá do konce roku 2016, jsou: Volvo jako dodavatel autobusů,
energetická společnost Vattenfall jako vlastník a provozovatel
dobíjecích stanic, veřejný zadavatel městské dopravy ve Stockholmu a
provozovatel autobusových garáží SL, výzkumná organizace Viktoria,
rovněž zodpovědná za vyhodnocení výsledků zkušebního provozu, a dále
společnosti Siemens jako dodavatel rychlonabíjecích stanic a Keolis –
dopravce smluvně zajišťující vlastní provoz městských autobusů. 
Čtyřpólová technologie rychlého nabíjení elektrobusů
Siemens (tj. dva silové póly, zemnicí vodič a informační kanál) s
nabíjecí konzolí výsuvnou ze stojanu je využívána rovněž např. u plug-in hybridních autobusů v
Hamburku. Připravovaná aktualizace studie „E-mobilita v
MHD“, jejíž zveřejnění plánujeme na přelom
března a dubna 2015, představí obdobnou technologii společnosti Škoda
Electric. Oproti dvoupólovému dobíjení, použitému např. u elektrobusů Siemens/Rampini,
je obecně považována za dražší, ale bezpečnější a uživatelsky
pohodlnější, protože umožňuje dobíjení elektrobusu s cestujícími.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Volvo a ZeEUS
Další informace zde a také
zde 

Přečtěte si také:
7.1.2015 V
oblasti konstrukce elektrobusů byly v prosinci 2014 zaznamenány dvě
pozoruhodné novinky, obě od polského výrobce dopravních prostředků
Solaris Bus&Coach. V polovině prosince byl v Hamburku uveden do
provozu již dříve avizovaný 18,75m elektrobus s bateriovým a
palivočlánkovým zdrojem energie. Na samém
konci roku 2014 pak oznámil tento výrobce záměr vyvinout 24metrový,
dvojitě článkový autobus s elektrickým pohonem, který bude zároveň
prvním polským autobusem v kategorii MEGA. 
17.12.2014
Na začátku prosince 2014 zahájily v Londýně provoz
další elektrobusy, tentokrát od britského výrobce Optare. Dva
elektrobusy Optare MetroCity budou nyní v provozu na 5,5 km dlouhé
lince 312 mezi stanicemi South Croydon a Norwood Junction, provozované
společností Arriva. 
9.12.2014 Další německé město
bude mít v provozu dvanáctimetrový
elektrobus Solaris
Urbino 12 electric, tentokrát
poprvé v novém designu, který byl českým návštěvníkům představen na
veletrhu Czechbus 2014
(viz foto). Začátkem
prosince 2015 podepsal výrobce smlouvu s hannoverským provozovatelem
MHD üstra na dodávku tří těchto elektrobusů do konce roku
2015. 
26.11.2014 V rámci konference
„Elektrické autobusy pro město III“,
která proběhla 21. listopadu 2014 jako doprovodný program veletrhu
Czechbus 2014, byly prezentovány aktuální příležitosti ke
spolufinancování elektrických autobusů a další elektrické MHD z
evropských zdrojů. V tomto článku jsou shrnuty nejdůležitější momenty,
které je užitečné v této souvislosti sledovat. 
25.11.2014 Pro rok 2015 je v
rámci činnosti Pracovní komise pro
e-mobilitu SDP ČR plánována
aktualizace studie „E-mobilita v MHD“.
Od jejího
zveřejnění v létě 2013 pokračuje rozvoj technologií, zajímavých
projektů i možných zdrojů financování pro elektrické autobusy natolik
rychlým tempem, že bude užitečné rozšířit a aktualizovat poznatky zde
uvedené. V této souvislosti její zpracovatelé, firma Ing.
Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, spolu se svými
odbornými partnery začali shromažďovat potřebné aktuální informace o
zajímavých projektech, produktech, provozních aplikacích a finančních
schématech v uvedené oblasti. 
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014 Jako doprovodný
program veletrhu Czechbus 2014 proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 
12.11.2014 Další elektrické
autobusy na britském kontinentě budou v
rámci projektu
ZeEUS
zkušebně
provozovány v 1,7miliónovém skotském městě Glasgow. Společnost First
Glasgow, největší skotský autobusový dopravce, oznámila koncem října
2014 svůj záměr investovat 2 mil. liber do čtyř plug-in hybridních
autobusů od
výrobce Alexander Dennis 
10.11.2014
Od prosince 2014 bude na lince 109 městské dopravy v
německém Hamburku v provozu plug-in hybridní autobus Volvo
7900 s
dobíjecí technologií Siemens. Provozovatelem bude společnost Hamburger
Hochbahn, zajišťující hromadnou dopravu v hamburské aglomeraci.
Veřejnosti byl autobus se svojí dobíjecí technologií představen na
začátku listopadu 2014. 
21.10.2014
K evropským výrobcům elektrobusů a plug-in
hybridních
autobusů, jejichž produkty a zkušenosti průběžně sledujeme a
uveřejňujeme na našem portále, jako například Solaris, SOR,
Siemens/Rampini,
Volvo, VDL, BYD, Škoda, EVC, Lbus, Evropro či
Wrightbus,
se
připojuje i španělská firma Irizar Group. 
25.9.2014
SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v
městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů
je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým
dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se
průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní
komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 
12.8.2014
V souvislosti s dohodou mezi polským výrobcem
autobusů Solaris Bus&Coach a kanadským výrobcem palivových
článků pro těžká vozidla Ballard jsme na našem portále letos v únoru
informovali o
nové koncepci palivočlánkového autobusu Solaris,
připravovaného pro Hamburk. Koncem července 2014 obdržel výrobce
objednávku na dva tyto 18m palivočlánkové elektrobusy typu Solaris
Urbino 18,75 electric 

|