Přečtěte si: Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE |
|
|
Connected cars: automobily „vidí“ za kopec a za zatáčku8.12.2015 O širokých možnostech využití internetu věcí v automatizaci dopravy jsme na našem portále nedávno psali v článku Internet věcí: nejen Industry 4.0, ale také inteligentní mobilita. Společnost Bosch Group, tradiční dodavatel inteligentních systémů pro automobilový průmysl, začátkem prosince předvedla široké odborné veřejnosti, jak pomocí internetu věcí spolu dokážou v provozu komunikovat osobní automobily, přičemž využívají již hotová průmyslová řešení. Hovoříme tak o systému propojených vozidel či propojených automobilů („connected vehicles“, „connected cars“) jakožto podmnožiny inteligentních dopravních systémů (ITS), které se rychle rozvíjejí. Tuto technologii s využitím řešení Bosch již nyní v Evropě používá několik vozových parků. Pro systémy propojených vozidel pomocí internetu věcí používá Bosch dva přístupy, případně jejich kombinaci: První, jednodušší, je využití aplikace mySPIN na smartphonu řidiče, vybaveným systémy Android a iOS. Tyto aplikace lze pak ovládat z vozidlového displeje (viz foto níže). Od loňského roku nabízejí tuto možnost již některé nové modely osobních vozů. Druhým přístupem je vybavení vozu řídicí jednotkou pro konektivitu, tzv. connectivity control unit – CCU (viz foto vpravo). CCU vysílá a přijímá informace, přičemž využívá modul pro radiové připojení vybavený SIM kartou. Je-li třeba, může také určit polohu vozidla pomocí GPS. Bosch pro tento účel nabízí zařízení speciálně adaptovaná pro různé druhy vozidel a účely použití, například osobní auta, nákladní auta, motocykly, ale stejně také například pro železniční nákladní vozy. Zařízení je napájeno z elektrické sítě vozidla a lze je instalovat do nových modelů aut stejně jako do již provozovaných vozidel. Pro běžné řidiče může kombinace smartphone a CCU ukazovat například údaje o vozidle, navádět řidiče k ekonomickému řízení nebo v případě poruchy okamžitě kontaktovat servis, případně odtahovou službu. Propojení vozidel přes cloudové řešení nabízí další škálu možností pro větší bezpečnost i efektivnost provozu na silnici. Řidič například dostává okamžité informace o dopravních zácpách, náledí nebo řidičích jedoucích v protisměru. Jsou-li na cloud napojeni také provozovatelé parkovišť, případně další infrastruktury, lze tímto způsobem výrazně šetřit čas a snížit nepříznivé dopady silničního provozu. Například podle odhadů v norském hlavním městě Oslo stráví řidič neplodným hledáním místa k zaparkování v průměru půl kilometru zbytečné jízdy, což při cca 100 parkovacích místech v jednom městském bloku dává 50 km zbytečné jízdy denně v jednom bloku (!). Inteligentní parkovací systémy využívající internet věcí mají šanci tyto jízdy významně zredukovat. Obrazně řečeno, systém propojených vozidel umožňuje řidiči vidět za nejbližší kopec, za nejbližší zatáčku a ještě mnohem dál. U hybridních vozidel navíc umožní tento systém optimalizovat plně elektrický a hybridní režim jízdy podle dopravní situace. U elektromobilů pomáhá nalézt nejvhodnější jízdní režim s ohledem na stav trakčních baterií a dostupnou síť nabíjecích stanic. Zlepšení efektivnosti se netýká pouze vlastní jízdy, ale také snížení nákladů na údržbu. Online přenos dat o vozidlech a jejich vyhodnocování vytváří příležitosti pro preventivní, rizikově orientovanou údržbu, která je významná zejména u rozsáhlejších parků vozidel. Konektivita však nekončí u vrat dílny. Skrze propojení s dodavateli součástek lze rovnou zefektivnit celý logistický řetězec od výroby součástky po její výměnu ve vozidle. Jak patrno, internet věcí zde smývá hranice mezi konceptem Industry 4.0 a automatizací v dopravě. Systémy propojených vozidel nejen usnadňují a zefektivňují jízdu a údržbu automobilů, ale jsou nezbytným předpokladem pro automatické řízení automobilů. Automatické řízení má ovšem nejen provozně technologické, ale také právní aspekty, především v otázkách odpovědnosti za vozidlo a jeho jízdu. Tento problém bylo již dříve třeba řešit u vlaků metra bez strojvedoucích a intenzivně o ní nyní jednají příslušné vrcholové orgány EU a USA. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Bosch Přečtěte si také:Projekt SIMON pomáhá mobilitě handicapovaných občanů evropských smart cities26.11.2015 Jednou z důležitých oblastí, kde informační technologie mohou usnadnit život handicapovaným občanům, je jejich mobilita. Za tímto účelem probíhá evropský projekt SIMON, který v listopadu 2015 dal v rámci pilotního provozu k dispozici handicapovaným občanům svoji aplikaci zvanou SIMON Mobile. Internet věcí: nejen Industry 4.0, ale také inteligentní mobilita21.10.2015 O internetu věcí, tj. identifikaci věcí a sledování jejich pohybu po internetu, se hovoří především v souvislosti s automatizací v průmyslu a logistice v rámci konceptu Industry 4.0. Tyto technologie však stále více nacházejí uplatnění i u inteligentního řízení mobility, jako jsou například parkovací systémy. Bulletin Smart city v praxi: Co nabízí inteligentní
město občanům a průmyslu
|
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|