Connected cars: automobily „vidí“ za kopec a za zatáčku
8.12.2015 O širokých možnostech využití internetu věcí v
automatizaci dopravy jsme na našem portále nedávno psali v článku
Internet věcí: nejen Industry 4.0, ale také inteligentní mobilita. Společnost Bosch
Group, tradiční dodavatel inteligentních systémů pro automobilový
průmysl, začátkem prosince předvedla široké odborné veřejnosti, jak
pomocí internetu věcí spolu dokážou v provozu komunikovat osobní
automobily, přičemž využívají již hotová průmyslová řešení. Hovoříme
tak o systému propojených vozidel či propojených automobilů („connected
vehicles“, „connected cars“) jakožto podmnožiny inteligentních
dopravních systémů (ITS), které se rychle rozvíjejí. Tuto technologii s
využitím řešení Bosch již nyní v Evropě používá několik vozových parků. Pro systémy propojených vozidel pomocí internetu věcí
používá Bosch dva přístupy, případně jejich kombinaci:
První, jednodušší, je využití aplikace mySPIN na
smartphonu řidiče, vybaveným systémy Android a iOS. Tyto aplikace lze
pak ovládat z vozidlového displeje (viz foto níže). Od loňského roku
nabízejí tuto možnost již některé nové modely osobních vozů. 
Druhým přístupem je vybavení vozu řídicí jednotkou pro
konektivitu, tzv. connectivity control unit – CCU (viz foto vpravo). CCU
vysílá a přijímá informace, přičemž využívá modul pro radiové připojení
vybavený SIM kartou. Je-li třeba, může také určit polohu vozidla pomocí
GPS. Bosch pro tento účel nabízí zařízení speciálně adaptovaná pro
různé druhy vozidel a účely použití, například osobní auta, nákladní
auta, motocykly, ale stejně také například pro železniční nákladní vozy.
Zařízení je napájeno z elektrické sítě vozidla a lze je
instalovat do nových modelů aut stejně jako do již provozovaných
vozidel.
Pro běžné řidiče může kombinace smartphone a CCU
ukazovat například údaje o vozidle, navádět řidiče k ekonomickému
řízení nebo v případě poruchy okamžitě kontaktovat servis, případně
odtahovou službu.
Propojení vozidel přes cloudové řešení nabízí další
škálu možností pro větší bezpečnost i efektivnost provozu na silnici.
Řidič například dostává okamžité informace o dopravních zácpách, náledí
nebo řidičích jedoucích v protisměru.
Jsou-li na cloud napojeni také provozovatelé parkovišť,
případně další infrastruktury, lze tímto způsobem výrazně šetřit čas a
snížit nepříznivé dopady silničního provozu. Například podle odhadů v
norském hlavním městě Oslo stráví řidič neplodným hledáním místa k
zaparkování v průměru půl kilometru zbytečné jízdy, což při cca 100
parkovacích místech v jednom městském bloku dává 50 km zbytečné jízdy
denně v jednom bloku (!). Inteligentní parkovací systémy využívající
internet věcí mají šanci tyto jízdy významně zredukovat. 
Obrazně řečeno, systém propojených vozidel umožňuje
řidiči vidět za nejbližší kopec, za nejbližší zatáčku a ještě mnohem
dál.
U hybridních vozidel navíc umožní tento systém
optimalizovat plně elektrický a hybridní režim jízdy podle dopravní
situace. U elektromobilů pomáhá nalézt nejvhodnější jízdní režim s
ohledem na stav trakčních baterií a dostupnou síť nabíjecích stanic.
Zlepšení efektivnosti se netýká pouze vlastní jízdy, ale
také snížení nákladů na údržbu. Online přenos dat o vozidlech a jejich
vyhodnocování vytváří příležitosti pro preventivní, rizikově
orientovanou údržbu, která je významná zejména u rozsáhlejších parků
vozidel. Konektivita však nekončí u vrat dílny. Skrze propojení s
dodavateli součástek lze rovnou zefektivnit celý logistický řetězec od
výroby součástky po její výměnu ve vozidle. Jak patrno, internet věcí
zde smývá hranice mezi konceptem Industry 4.0
a
automatizací v dopravě.
Systémy propojených vozidel nejen usnadňují a
zefektivňují jízdu a údržbu automobilů, ale jsou nezbytným předpokladem
pro automatické řízení automobilů.
Automatické řízení má ovšem nejen provozně technologické, ale také
právní aspekty, především v otázkách odpovědnosti za vozidlo a jeho
jízdu. Tento problém bylo již dříve třeba řešit u vlaků metra bez
strojvedoucích
a
intenzivně o ní nyní jednají příslušné vrcholové orgány EU a USA.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Bosch
Další informace zde
Přečtěte si také:
26.11.2015 Jednou z důležitých oblastí, kde informační technologie
mohou usnadnit život handicapovaným občanům, je jejich mobilita. Za
tímto účelem probíhá evropský projekt SIMON, který v listopadu 2015 dal
v rámci pilotního provozu k dispozici handicapovaným občanům svoji
aplikaci zvanou SIMON Mobile. 
21.10.2015 O internetu věcí, tj. identifikaci věcí a sledování
jejich pohybu po internetu, se hovoří především v souvislosti s
automatizací v průmyslu a logistice v rámci konceptu Industry 4.0. Tyto
technologie však stále více nacházejí uplatnění i u inteligentního
řízení mobility, jako jsou například parkovací systémy. 
13.10.2015 Tento
příležitostný bulletin je určen všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Ukazuje, že smart city není líbivý politický slogan, ale velmi
racionální partnerství mezi municipalitami a průmyslem, kde každý z
partnerů má co nabídnout. Bulletin uvádí čtenáře do obecných
zákonitostí smart city a na praktických příkladech ze světa dále
ukazuje, jak tyto principy mohou být naplněny pomocí konkrétních
technologií od konkrétních dodavatelů.
První, říjnové
vydání bulletinu je ke stažení zde 
23.9.2015 Téma inteligentních
měst – smart city –
se stává
stále aktuálnějším s ohledem na potřebu měst využívat ke svému rozvoji
možnosti, které nabízejí moderní technologie. Týká se to všech
základních oblastí infrastruktury smart city: inteligentní energetiky a
služeb, inteligentní mobility a informačních a komunikačních
technologií jakožto zastřešující a propojující technologie. V
neposlední řadě se inteligentním městům nabízejí možnosti dotací ze
zdrojů EU nad rámec operačních programů. 
19.5.2015
Francouzské státní železnice (SNCF) seznámily
veřejnost v
polovině května 2015 se záměrem investovat během příštích tří let 120
mil. €
do zavedení integrovaného informačního systému pro cestující, který
umožní propojit do jedné digitální sítě informace o městské mobilitě s
informacemi pro cestování po národní železnici. Od letošního června by
tento systém měl být k dispozici uživatelům v 15 největších městech
Francie. 
15.5.2015
Zboží přepravované v nákladních vlacích často
absolvuje
velmi dlouhou cestu, při níž není vždy jasné, kde se právě nachází, a
je při ní vystaveno výkyvům teplot, vibracím či nárazům při posunování,
které mohou poškodit náklad, vůz nebo obojí. Propojení senzorů
snímajících různé informace ze železničního nákladního vozu do
informační sítě dostupné přes internet pomůže tento problém vyřešit, a
zefektivnit tak celkový logistický řetězec 
6.5.2014 V
hale u příjmu zavazadel na londýnském letišti Heathrow v terminálu 2
byly v dubnu 2015 instalovány zajímavé informační panely: V reálném
čase vedle sebe porovnávají ceny a aktuální jízdní doby taxislužby a
letištního rychlovlaku Heathrow Express mezi letištěm a centrem města.
Cestující tak mají možnost se rozhodnout o volbě dopravního prostředku
podle svých preferencí a aktuální situace v silničním provozu. 
16.3.2015
Podle nejnovějších studií nadnárodní skupiny APCOA,
specializující se na řízení parkovišť v mnoha evropských zemích, dnes
ujede řidič v průměru cca 4,5 km, než se mu podaří zaparkovat. To má za
následek zvýšené provozní náklady, spotřebu času a v neposlední řadě i
nadbytečné emise z provozu automobilů. 
19.3.2015
O rozvoji konceptu smart city
ve španělském městě
Malaga jsme se na našem portále zmiňovali již v červenci 2014 v
souvislosti s projektem inovativní e-mobility Zem2ALL. V
březnu
2015 prezentovala španělská energetická společnost Endesa, člen
nadnárodní skupiny Enel, která je leadrem projektu smart city Malaga,
jeho významné úspěchy. 
23.2.2015
Na konci ledna 2015 položila městská rada ve Vídni
právní základy k fungování nové městské čtvrti Aspern Seestadt (Jezerní
město Aspern). Vrcholí tak jeden z nejvýznamnějších evropských
developerských projektů, který je součástí konceptu smart city Vídeň a
který je zajímavý mj. předpokládanou netradiční dělbou městské
mobility: 40 % veřejná doprava, 40 % cyklistika a pěší chůze a pouhých
20 % individuální automobilová doprava. 
17.2.2015
Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s
prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku
-nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 
12.1.2015 Na začátku ledna 2015 proběhla v USA pozoruhodná
demonstrace automatizační techniky pro osobní automobily. Prototypové
vozidlo Audi A7 ujelo v provozu bez řidiče po silnicích státu
Kalifornie a Nevada celkem 550 mil (885 km) ze San Francisca na výstavu
Consumer Electronics Show v Las Vegas. 
12.12.2014
O konceptu „smart city“, neboli „inteligentních
měst“, se píše především v souvislosti s většími městy či regiony,
například s japonskou Jokohamou.
Na
předměstí Tokia nyní vzniká unikátní experiment: zcela nové
„inteligentní městečko“ Fujisawa – Fujisawa Sustainable Smart Town
(SST), pro pouhých 3 000 obyvatel v cca tisíci domácnostech, které by
se mělo zalidnit do roku 2018. 

|