Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















ETS Stealth: úspěšný projekt elektrobusů v Edmontonu

15.12.2014 V kanadském městě Edmontonu probíhá od začátku července 2014 testovací provoz dvou elektrobusů BYD městského dopravce ETS na linkách MHD. Provoz probíhá v rámci projektu ETS Stealth. Jak město oznámilo na konci listopadu 2014, je tento projekt natolik úspěšný, že město plánuje rozšířit park elektrobusů tak, aby tvořily většinu vozového parku městských autobusů. Elektrobusům je v této souvislosti dávána přednost nejen před dieselovými autobusy, ale také před alternativním pohonem na CNG.

Název projektu (i samotných autobusů) ETS Stealth (česky „tajnost“ nebo „nenápadnost“) není náhodný. Provoz elektrobusů probíhá tak, že jezdí „v utajení“ na různých městských autobusových spojích. Jeho cestující mohou cestovat zdarma, pokud se zúčastní zákaznického průzkumu a vyplní dotazník.

O 12m elektrobusech BYD od čínského výrobce BYD Co. Ltd. jsme na našem portále psali například v souvislosti se zkušebním provozem v Ostravě. Je to příklad obchodně úspěšného, tzv. „nočního“ elektrobusu, tj. elektrobusu dobíjeného pouze přes noc a vybaveného dostatečně velkou kapacitou baterií pro celodenní provoz. K jeho pohonu slouží 2 AC synchronní motory BYD TYC90A integrované do nábojů zadních kol, každý o jmenovitém výkonu 75 kW a maximálním příkonu 90 kW. Jako zásobník energie slouží Fe baterie (využívající sloučenin lithia, železa a fosforu) o kapacitě 324 kWh/600 Ah, rozmístěné ve dvou sloupcích nad předními koly, v zadní části autobusu a na střeše. Tyto baterie dávají elektrobusu v městském provozu garantovaný dojezd 250 km, což se potvrdilo i při zkušebním provozu v Ostravě.

Tento dojezd je samozřejmě na úkor přepravní kapacity. Při své délce 12 m nabízí dvoudvéřová verze v Edmontonu, shodná s elektrobusem BYD v Ostravě, přepravní kapacitu 54 míst v různém poměru sedící/stojící, čili jen o dvě místa více než 8m e-bus SOR a zhruba o třetinu méně než standardní 12m městský autobus. Hmotnost baterií a omezená kapacita se pak promítají do jednotkové spotřeby energie na místokilometr (viz podrobnosti výše uvedeného testovacího provozu v Ostravě).

Město Edmonton nicméně oceňuje především provozní přednosti elektrického pohonu, jako je snadná údržba a nízké provozní náklady. Oproti srovnatelnému autobusu s dieselovým motorem nebo motorem na CNG předpokládá dopravce průměrnou roční úsporu provozních nákladů ve výši 36 000 kanadských dolarů (cca 700 000 Kč) na vozidlo.

Projekt ETS Stealth by měl trvat dva roky. Důležitým pro jeho výsledky bude také provoz v zimním období se speciální výbavou pro kanadské zimy, při nichž teploty klesají na –25 °C i níže.

redakce Proelektrotechniky.cz

Ilustrační foto: archiv redakce

Další informace zde a také zde

 Přečtěte si také:

Elektrobus Solaris Urbino 12 electric v novém designu pro Hannover

9.12.2014 Další německé město bude mít v provozu dvanáctimetrový elektrobus Solaris Urbino 12 electric, tentokrát poprvé v novém designu, který byl českým návštěvníkům představen na veletrhu Czechbus 2014 (viz foto). Začátkem prosince 2015 podepsal výrobce smlouvu s hannoverským provozovatelem MHD üstra na dodávku tří těchto elektrobusů do konce roku 2015. 


Hlavní zdroje spolufinancování investičních projektů v elektrické MHD

26.11.2014 V rámci konference „Elektrické autobusy pro město III“, která proběhla 21. listopadu 2014 jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014, byly prezentovány aktuální příležitosti ke spolufinancování elektrických autobusů a další elektrické MHD z evropských zdrojů. V tomto článku jsou shrnuty nejdůležitější momenty, které je užitečné v této souvislosti sledovat. 


Vyhodnocení projektu CHIC: první příspěvek do připravované aktualizace studie „E-mobilita v MHD“

25.11.2014 Pro rok 2015 je v rámci činnosti Pracovní komise pro e-mobilitu SDP ČR plánována aktualizace studie „E-mobilita v MHD“. Od jejího zveřejnění v létě 2013 pokračuje rozvoj technologií, zajímavých projektů i možných zdrojů financování pro elektrické autobusy natolik rychlým tempem, že bude užitečné rozšířit a aktualizovat poznatky zde uvedené. V této souvislosti její zpracovatelé, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, spolu se svými odbornými partnery začali shromažďovat potřebné aktuální informace o zajímavých projektech, produktech, provozních aplikacích a finančních schématech v  uvedené oblasti. 


Konference „Elektrické autobusy pro město III“ přinesla zajímavé informace a podněty

Prezentace z konference jsou ke stažení na konci článku.

24.11.2014 Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla 21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro e-mobilitu ji opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 


Plug-in hybridní autobusy pro Glasgow

12.11.2014 Další elektrické autobusy na britském kontinentě budou v rámci projektu ZeEUS zkušebně provozovány v 1,7miliónovém skotském městě Glasgow. Společnost First Glasgow, největší skotský autobusový dopravce, oznámila koncem října 2014 svůj záměr investovat 2 mil. liber do čtyř plug-in hybridních autobusů od výrobce Alexander Dennis 


Plug-in hybridní autobusy Volvo s dobíjením Siemens v Hamburku

10.11.2014 Od prosince 2014 bude na lince 109 městské dopravy v německém Hamburku v provozu plug-in hybridní autobus Volvo 7900 s dobíjecí technologií Siemens. Provozovatelem bude společnost Hamburger Hochbahn, zajišťující hromadnou dopravu v hamburské aglomeraci. Veřejnosti byl autobus se svojí dobíjecí technologií představen na začátku listopadu 2014. 


BYD představil 18m elektrobus

24.10.2014 Americká společnost BYD Motors, člen nadnárodní skupiny BYD, představila v říjnu 2014 Americké asociaci veřejné dopravy (APTA) svůj kloubový nízkopodlažní 18m elektrobus Lancaster. Tento elektrobus má obsaditelnost až 120 cestujících. Dojezdová vzdálenost plně obsazeného elektrobusu na jedno nabití činí podle výrobce více než 170 mil, tedy 273 km. 


Irizar Group: další evropský výrobce elektrobusů prezentuje první provozní výsledky

21.10.2014 K evropským výrobcům elektrobusů a plug-in hybridních autobusů, jejichž produkty a zkušenosti průběžně sledujeme a uveřejňujeme na našem portále, jako například Solaris, SOR, Siemens/Rampini, Volvo, VDL, BYD, Škoda, EVC, Lbus, Evropro či Wrightbus, se připojuje i španělská firma Irizar Group. 


Modulo Medio Electric: kompozitový elektrobus z Maďarska

13.10.214 V říjnu 2014 byla evropská odborná veřejnost seznámena s unikátním maďarským elektrobusem Modulo Medio Electric, prvním z řady Modulo. Jeho karoserie byla vyrobena z kompozitových materiálů se skleněnými vlákny v podobě průřezových („kroužkových“) modulárních segmentů o standardizovaných rozměrech. Výrobcem elektrobusu je maďarská elektrotechnická společnost Evropro. 


Pravidelná elektrobusová linka v Jeseníkách zahajuje provoz

7.10.2014 Společnost ARRIVA MORAVA, člen skupiny Arriva, zahájila od 6. října 2014 v Jeseníkách provoz elektrobusu, který bude pravidelně obsluhovat kyvadlovou linku 850885 z Karlovy Studánky přes AS Hvězda až na Ovčárnu a zpět. Elektrobus SOR EBN 10,5 zde bude v provozu celoročně. Skupina Arriva se tak stala prvním soukromým dopravcem v České republice, který vlastní a provozuje elektrobus. 


V rámci SDP ČR vznikla Pracovní komise pro elektromobilitu

25.9.2014 SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services