ETS Stealth: úspěšný projekt elektrobusů v Edmontonu
15.12.2014
V kanadském městě Edmontonu probíhá od začátku července 2014 testovací
provoz dvou elektrobusů BYD městského dopravce ETS na linkách MHD.
Provoz probíhá v rámci projektu ETS Stealth. Jak město oznámilo na
konci listopadu 2014, je tento projekt natolik úspěšný, že město
plánuje rozšířit park elektrobusů tak, aby tvořily většinu vozového
parku městských autobusů. Elektrobusům je v této souvislosti dávána
přednost nejen před dieselovými autobusy, ale také před alternativním
pohonem na CNG.
Název projektu (i samotných autobusů) ETS Stealth (česky
„tajnost“ nebo „nenápadnost“) není náhodný. Provoz elektrobusů probíhá
tak, že jezdí „v utajení“ na různých městských autobusových spojích.
Jeho cestující mohou cestovat zdarma, pokud se zúčastní zákaznického
průzkumu a vyplní dotazník.
O 12m elektrobusech BYD od čínského výrobce BYD Co. Ltd.
jsme na našem portále psali například v souvislosti se zkušebním
provozem v Ostravě. Je to
příklad obchodně úspěšného, tzv. „nočního“ elektrobusu, tj. elektrobusu
dobíjeného pouze přes noc a vybaveného dostatečně velkou kapacitou
baterií pro celodenní provoz. K jeho pohonu slouží 2 AC synchronní
motory BYD TYC90A integrované do nábojů zadních kol, každý o jmenovitém
výkonu 75 kW a maximálním příkonu 90 kW. Jako zásobník energie slouží
Fe baterie (využívající sloučenin lithia, železa a fosforu) o kapacitě
324 kWh/600 Ah, rozmístěné ve dvou sloupcích nad předními koly, v zadní
části autobusu a na střeše. Tyto baterie dávají elektrobusu v městském
provozu garantovaný dojezd 250 km, což se potvrdilo i při zkušebním
provozu v Ostravě.
Tento dojezd je samozřejmě na úkor přepravní kapacity.
Při své délce 12 m nabízí dvoudvéřová verze v Edmontonu, shodná s
elektrobusem BYD v Ostravě, přepravní kapacitu 54 míst v různém poměru
sedící/stojící, čili jen o dvě místa více než 8m e-bus SOR a zhruba o
třetinu méně než standardní 12m městský autobus. Hmotnost baterií a
omezená kapacita se pak promítají do jednotkové spotřeby energie na
místokilometr (viz podrobnosti výše uvedeného testovacího provozu v
Ostravě).
Město Edmonton nicméně oceňuje především provozní
přednosti elektrického pohonu, jako je snadná údržba a nízké provozní
náklady. Oproti srovnatelnému autobusu s dieselovým motorem nebo motorem na CNG předpokládá dopravce
průměrnou roční úsporu provozních nákladů ve výši 36 000 kanadských
dolarů (cca 700 000 Kč) na vozidlo.
Projekt ETS Stealth by měl trvat dva roky. Důležitým pro
jeho výsledky bude také provoz v zimním období se speciální výbavou pro
kanadské zimy, při nichž teploty klesají na –25 °C i níže.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto: archiv redakce
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
9.12.2014 Další německé město bude mít v provozu dvanáctimetrový
elektrobus Solaris Urbino 12 electric, tentokrát
poprvé v novém designu, který byl českým návštěvníkům představen na
veletrhu Czechbus 2014 (viz foto). Začátkem
prosince 2015 podepsal výrobce smlouvu s hannoverským provozovatelem
MHD üstra na dodávku tří těchto elektrobusů do konce roku 2015. 
26.11.2014 V rámci konference „Elektrické autobusy pro město III“,
která proběhla 21. listopadu 2014 jako doprovodný program veletrhu
Czechbus 2014, byly prezentovány aktuální příležitosti ke
spolufinancování elektrických autobusů a další elektrické MHD z
evropských zdrojů. V tomto článku jsou shrnuty nejdůležitější momenty,
které je užitečné v této souvislosti sledovat. 
25.11.2014 Pro rok 2015 je v rámci činnosti Pracovní komise pro
e-mobilitu SDP ČR plánována
aktualizace studie „E-mobilita v MHD“. Od jejího
zveřejnění v létě 2013 pokračuje rozvoj technologií, zajímavých
projektů i možných zdrojů financování pro elektrické autobusy natolik
rychlým tempem, že bude užitečné rozšířit a aktualizovat poznatky zde
uvedené. V této souvislosti její zpracovatelé, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, spolu se svými
odbornými partnery začali shromažďovat potřebné aktuální informace o
zajímavých projektech, produktech, provozních aplikacích a finančních
schématech v uvedené oblasti. 
Prezentace z konference jsou ke stažení na konci článku. 24.11.2014 Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 
12.11.2014 Další elektrické autobusy na britském kontinentě budou v
rámci projektu ZeEUS
zkušebně
provozovány v 1,7miliónovém skotském městě Glasgow. Společnost First
Glasgow, největší skotský autobusový dopravce, oznámila koncem října
2014 svůj záměr investovat 2 mil. liber do čtyř plug-in hybridních
autobusů od
výrobce Alexander Dennis 
10.11.2014
Od prosince 2014 bude na lince 109 městské dopravy v
německém Hamburku v provozu plug-in hybridní autobus Volvo 7900 s
dobíjecí technologií Siemens. Provozovatelem bude společnost Hamburger
Hochbahn, zajišťující hromadnou dopravu v hamburské aglomeraci.
Veřejnosti byl autobus se svojí dobíjecí technologií představen na
začátku listopadu 2014. 
24.10.2014 Americká společnost BYD Motors, člen
nadnárodní skupiny BYD, představila v říjnu 2014 Americké asociaci
veřejné dopravy (APTA) svůj kloubový nízkopodlažní 18m elektrobus
Lancaster. Tento elektrobus má obsaditelnost až 120 cestujících.
Dojezdová vzdálenost plně obsazeného elektrobusu na jedno nabití činí
podle výrobce více než 170 mil, tedy 273 km. 
21.10.2014 K evropským výrobcům elektrobusů a plug-in hybridních
autobusů, jejichž produkty a zkušenosti průběžně sledujeme a
uveřejňujeme na našem portále, jako například Solaris, SOR,
Siemens/Rampini, Volvo, VDL, BYD, Škoda, EVC, Lbus, Evropro či
Wrightbus, se
připojuje i španělská firma Irizar Group. 
13.10.214 V říjnu 2014 byla evropská odborná veřejnost seznámena s
unikátním maďarským elektrobusem Modulo Medio Electric, prvním z řady
Modulo. Jeho karoserie byla vyrobena z kompozitových materiálů se
skleněnými vlákny v podobě průřezových („kroužkových“) modulárních
segmentů o standardizovaných rozměrech. Výrobcem elektrobusu je
maďarská elektrotechnická společnost Evropro. 
7.10.2014 Společnost ARRIVA MORAVA, člen skupiny Arriva, zahájila
od 6. října 2014 v Jeseníkách provoz elektrobusu, který bude pravidelně
obsluhovat kyvadlovou linku 850885 z Karlovy Studánky přes AS Hvězda až
na Ovčárnu a zpět. Elektrobus SOR EBN 10,5 zde bude v provozu
celoročně. Skupina Arriva se tak stala prvním soukromým dopravcem v
České republice, který vlastní a provozuje elektrobus. 
25.9.2014
SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v
městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů
je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým
dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se
průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní
komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 

|