Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















Tramvaj s bateriovým zásobníkem Bombardier PRIMOVE ujela přes 40 km bez troleje

24.11.2015 Jízda tramvaje bez přímého napájení z trakčního vedení, pouze ze zásobníků energie, se dnes stále více stává požadavkem některých měst, ať již z důvodů estetických nebo kvůli složitým dopravním stavbám, které by tramvajové vedení dále komplikovalo. Výrobci, včetně naší Škodovky nebo Inekonu a Ekovy se proto snaží těmto požadavkům vyhovět. Úseky pojížděné tramvají bez troleje jsou zpravidla dlouhé stovky metrů či jednotlivé kilometry. Dosavadní světový rekord zaznamenala začátkem listopadu 2015 tramvaj vybavená bateriovým zásobníkem Bombardier PRIMOVE (viz foto vpravo), která ve zkušebním provozu na tramvajové síti dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (RNV) v německém Mannheimu ujela bez troleje 41,6 km.

RNV provozuje již od roku 2009 třicet tramvají vybavených superkapacitorovými zásobníky energie. Jejich kapacita je postačující pro krátké úseky bez troleje. S rozvojem bateriových technologií však mohou potřebné provozní vlastnosti mít i baterie, které navíc oproti superkapacitorům nabízejí větší kapacitu, a tím i delší dojezd.

Zkušební tramvaj v Mannheimu je svojí koncepcí a trakční výzbrojí podobná tramvajím, které již od roku 2014 úspěšně slouží na tramvajové lince Hexi v čínském Nanjingu. Na této 8 km dlouhé lince s 13 stanicemi ujede tramvaj cca 90 % vzdálenosti bez troleje, jen z energie z trakčních baterií.

Základem její konstrukce je standardní nízkopodlažní 32metrový typ Bombardier Flexity 2. Pohon tvoří čtyři 120kW trakční elektromotory s napájecím napětím 750 V DC, pomocné pohony a řídicí jednotka BOMBARDIER MITAC 500. Jako zásobník energie pro provoz bez troleje slouží odlehčené Li-ion trakční baterie typu PRIMOVE battery 50, umístěné na tramvaji ve dvou sadách o kapacitě 49 kWh a pracující s napětím 532 V DC.

Trakční baterie se dobíjejí pantografem dynamicky při rozjezdu a staticky během pobytu ve stanicích, cca 10 minut na konečné stanici a cca 45 vteřin v mezilehlých zastávkách.

Celý tento systém je od začátku konstruován pro pohon akumulátorových vozidel hromadné dopravy, tj. tak, aby maximalizoval poměr mezi výkonem a hmotností pohonné jednotky a citlivě hospodařil s energií. Konstrukce trakčních baterií využívá pro maximalizaci výkonu sloučeniny niklu, manganu a kobaltu. Řídicí jednotka se stará o optimální teplotní režim baterie a o plnou rekuperaci brzdné energie do baterií. Výrobce udává životnost těchto trakčních baterií po dobu 10 let, čili prakticky dvojnásobek dnes obvykle udávané životnosti trakčních baterií u těžkých elektrických vozidel.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Bombardier

Další informace zde a také zde

Přečtěte si také:

Tramvaje bez troleje se statickým dobíjením na zastávkách budou provozovány v Nice

29.10.2015 Systém pozemního kontaktního statického dobíjení tramvají a elektrobusů Alstom SRS, který byl poprvé představen odborné veřejnosti na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015, bude uplatněn v reálném provozu na tramvajové dráze ve francouzském Nice na Azurovém pobřeží. V říjnu 2015 byla podepsána smlouva mezi regionálním organizátorem dopravy Metropolis Nice Côte d’Azur a společností Alstom 


Dobíjecí stanice ABB pro plug-in hybridní autobusy Volvo v Lucemburku

26.10.2015 Společnost Volvo jako dodavatel plug-in hybridních a odnedávna též plně elektrických autobusů sleduje koncepci průběžného dobíjení pomocí pantografové konzole, ukotvené ve stojanu (podrobnosti viz studie „E-mobilita v MHD“). Volvo zde vystupuje jako konečný dodavatel celého systému vozidlo-infrastruktura, přičemž pro dodávky nabíjecích zařízení využívá renomované světové výrobce Siemens a ABB. 


Ballard a CSR Sifang: škodovácké tramvaje v Číně budou poháněny palivovými články

9.10.2015 Jak jsme uvedli letos v dubnu v článku Čínský výrobce CSR Sifang představil palivočlánkovou tramvaj, sleduje tento čínský výrobce pro pohon nízkopodlažních tramvají, využívajících licenci české Škody Transportation, různé zdroje energie, mj. palivové články. Na konci září 2015 dostal tento směr vývoje velmi konkrétní podobu podepsáním dohody o společném vývoji a dodání speciální palivočlánkové energetické jednotky s kanadským výrobcem vodíkových technologií Ballard. 


Čtyři indukčně dobíjené elektrobusy v pravidelném provozu v Berlíně

3.9.2015 Od dubna 2015 se prvním hlavním městem na světě, provozujícím indukčně dobíjené elektrobusy, stal Berlín. V této době bylo započato s instalací první stanice pro indukční dobíjení v tomto městě. Na konci srpna 2015 byl slavnostně zahájen provoz „elektrobusové linky“ č. 204 městského dopravce  Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) obsluhované čtyřmi elektrobusy Solaris Urbino 12 electric s indukčním nabíjením Bombardier PRIMOVE. 


Projekt 3iBS: ve výhledu více než 40 % městských autobusů elektricky

30.7.2015 V rámci evropského projektu 3iBS probíhal v letech 2013-2014 průzkum mezi vybranými městy z 24 zemí Evropy, provozujícími městské autobusy a trolejbusy v celkovém počtu cca 70 tisíc vozidel. Průzkum se zaměřil na stav a plány ohledně kapacity a druhu pohonu používaných městských autobusů a strategií měst v autobusové MHD. Výsledky průzkumu byly zveřejněny v červnu 2015. 


Vychází třetí newsletter SDP ČR „Elektromobilita v MHD“

28.7.2015 Dnes byl na našem portále zveřejněn již třetí newsletter „Elektromobilita v MHD“, připravovaný redakcí našeho portálu v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Tentokrát je věnován především závěrům pracovní skupiny, či interního projektu, SDP ČR jménem E-STANDARD. 


Pozvánka na odbornou konferenci

Elektrické autobusy pro město IV

15.7.2015 Konference „Elektrické autobusy pro město“, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Její další běh se koná 26. listopadu 2015 na Výstavišti Praha-Holešovice jako doprovodný program veletrhu CZECHBUS 2015 


Rio de Janeiro připravuje tramvaje se spodním odběrem a superkapacitory

15.7.2015 Technologie spodního odběru pro pouliční tramvaje APS, vyvinutá společností Alstom, dále expanduje na jihoamerický kontinent. V červenci 2015 byla dodána první ze série 28 tramvají vybavených touto technologií pro provoz v brazilském Riu de Janeiru. 


Palivočlánkové vlaky: dohoda Alstom a Hydrogenics posouvá kupředu realizaci

1.7.2015 Další krok směrem k výrobě a provozu palivočlánkových osobních vlaků, o nichž jsme na našem portále psali v říjnu 2014, představuje exkluzivní dohoda o spolupráci mezi francouzským výrobcem železniční techniky Alstom Transport a kanadským výrobcem palivových článků Hydrogenics Corporation z konce května 2015. 


Inverness: další elektrobusy Optare ve Skotsku

24.6.2015 Nejen na Orknejských ostrovech, ale i v dalším skotském regionu začaly od června 2015 sloužit elektrobusy od britského výrobce Optare. Dopravce Stagecoach zahájil ve skotském městě Inverness (poblíž jezera Loch Ness) provoz pěti elektrobusů Optare Solo EV (viz foto). 


Elektrobus Solaris v Drážďanech: čtyřpólové dobíjení z tramvajové trakční sítě

22.6.2015 Po úspěšném provozu experimentálního elektrobusu v Drážďanech byl v polovině června 2015 pro pravidelný provoz dodán první z elektrobusů Solaris Urbino 12 electric. Drážďanský městský dopravce DVB jej nasadí na lince MHD č. 79 spojující městské čtvrti Mickten a Übigau. Jako první v Německu je zde používáno čtyřpólové průběžné dobíjení připojené ke stejnosměrné trakční síti MHD. 


Alstom SRS: nový systém průběžného dobíjení elektrobusů a tramvají se zásobníky energie

17.6.2015 Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně ze systému Alstom APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě slouží v Bordeaux i v dalších městech. 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services