Elektrobusy Irizar i2e zahájily provoz v Marseille
20.6.2016 Krátce poté, co byl v Paříži slavnostně předán do
pravidelného provozu první z 23 elektrobusů Bolloré BlueBus, zahájily na
začátku června 2016 provoz elektrobusy také v dalším francouzském městě
Marseille. Na rozdíl od „plně francouzských“ elektrobusů v Paříži jezdí
v Marseilli osvědčené španělské elektrobusy Irizar i2e, známé například
z Barcelony nebo Londýna. 
Irizar i2e v provedení pro Marseille je 12m dvoudveřový
plně nízkopodlažní elektrobus o přepravní kapacitě 77 míst, z toho 27
sedících a jedno místo pro handicapované. Vozidlo je koncipováno jako
„noční“ elektrobus s kapacitou trakčních baterií dostačující pro
celodenní dojezd.
Elektrobus pohání synchronní trakční elektromotor
Siemens o jmenovitém výkonu 180 kW. Jako zásobník energie slouží
sodíko-niklové baterie (na rozdíl od většiny elektrobusů, používajících
lithium-iontové baterie). Sodíko-niklové baterie, nazývané též ZEBRA,
patří mezi baterie užívající roztavené soli a pracují při teplotě přes
200 °C. Celková kapacita baterií je 376 kWh a jejich napětí je 600 nebo
650 V. Tyto baterie jsou doplněny superkapacitory o výkonu 125 V.
Nabíjení probíhá ze zásuvky se standardem Combo II
proudem 125 A po dobu 5 hodin.
Prostor pro cestující a pro řidiče má své vlastní topení
a svoji klimatizaci dodanou španělskou firmou Hispacold. S výjimkou
čelních světel je veškeré osvětlení elektrobusu řešeno pomocí LED
světelných zdrojů. Řádné fungování energetického managementu vozidla
zajišťuje řídicí systém od španělského výrobce Jema Energy. 
Šest těchto elektrobusů je nasazeno do provozu na 3,8km
dlouhé lince marseillské MHD č. 82 s celkem 20 zastávkami, provozované
městským dopravcem Régie des Transports de Marseille (RTM). Tato linka
spojuje části města la Canebière a Euromed přes Starý přístav a novou
obchodní čtvrť Euroméditerranée. Tato linka se tak stala první
francouzskou autobusovou linkou MHD provozovanou ze 100 % elektrobusy.
Kromě elektrobusů byl součástí dodávky Irizaru také
inteligentní systém pro optimalizaci nabíjecího procesu všech šesti
elektrobusů.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Irizar
Další informace zde
Přečtěte si také:
14.6.2016 Jako další v rámci evropského projektu elektrických
autobusů ZeEUS, do něhož je
zapojena i naše Plzeň, byl na konci
května 2016 slavnostně zahájen demonstrační provoz prvního z 23
elektrobusů v Paříži. Tentokrát se jedná o „plně francouzský“
elektrobus typu BlueBus od firmy Bolloré. BlueBus je 12m elektrobus s kapacitními
parametry srovnatelného dieselového autobusu. 
19.5.2016 Hamburk je jedním z měst, které se hlásí ke konceptu
smart city a v této souvislosti zkouší i různé inovativní pohony pro prostředky
městské dopravy – například plug-in hybridní autobusy s průběžným
dobíjením.
Dalším zajímavým počinem v této souvislosti bude provoz unikátního
velkokapacitního elektrobusu Exqui.City od belgického výrobce Van Hool.
Dva tyto trambusy budou od léta 2016 sloužit hamburskému
autobusovému dopravci Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH (VHH) 
3.5.2016 Dalším městem zkoušejícím v rámci evropského projektu
ZeEUS v
reálném provozu s cestujícími provoz elektrických autobusů rozmanitých
konstrukcí se stal německý Bonn. Koncem dubna 2016 zde zahájilo provoz
šest elektrobusů Bozankaya Sileo turecko-německého výrobce Bozankaya. 
28.4.2016 Indukční
nabíjení Bombardier PRIMOVE pro elektrobusy je
v provozu od roku 2014 ve třech německých a jednom belgickém městě.
Celkem třináct elektrobusů s tímto dobíjením najelo do dubna 2016 v
úhrnu přes 200 tisíc kilometrů. Jeden z elektrobusů z Mannheimu byl v
dubnu 2016 testován také v německém Marburgu. Při této příležitosti
byla odborná veřejnost informována o některých zajímavých provozních
výsledcích. 
6.4.2016 Prvním
elektrobusem, který je v pravidelném provozu ve
Skotsku, je Optare Solo od britského výrobce Optare. Tento elektrobus
je od listopadu 2013 nasazen na pravidelné lince provozované soukromým
dopravcem McLeans ve skotském městě Stranraer. Na přelomu března a
dubna 2016 zaznamenal tento elektrobus důležitý milník: během téměř
dvou a půl roku svého provozu najel celkem 100 tisíc mil, tedy cca 160
000 km. 
25.3.2016 Článek
„Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“ na
internetových stránkách časopisu Československý dopravák uvádí mé jméno
v souvislosti se studií poradenské firmy CZECH Consult, týkající se
prověření možností pro zachování a rozšíření elektrifikované městské
dopravy v Mariánských Lázních. Obsah a vyznění studie jsou v článku
bohužel podávány nepřesně. Rád bych proto věc uvedl na pravou
míru. 
21.3.2016
Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“,
pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této
konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy
jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 
8.3.2016 Elektrobusy
se zásuvkovým dobíjením a dojezdovou vzdáleností na jedno nabití přes
200 km se v odborné terminologii často označují jako „noční“
(overnight), protože jsou dobíjeny obvykle přes noc a v denní době
nasazovány na linky. Zcela naopak je tomu nyní ve španělské Barceloně:
Organizátor městské dopravy TMB využívá nespornou výhodu elektrobusů –
jejich absolutně tichý provoz – k nasazení na noční linky. Od února
2016 je elektrobus i2e od španělského výrobce Irizar v provozu na síti
linek Nitbus 
4.3.2016
U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi
vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho
první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart
city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept
realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně
rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným
konceptem zkušenosti.
Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je
volně ke stažení zde 
26.2.2016 Kromě
bateriových a palivočlánkových elektrobusů se na
trhu bezemisních autobusů objevují také superkapacitorové (či
„ultrakapacitorové“ – jiný název pro stejné zařízení) elektrobusy. Jak
označení napovídá, místo trakčních baterií zde slouží jako zásobník
energie superkapacitory, tedy kondenzátory s porézními elektrodami o
velké kapacitě uchovávaného elektrického náboje. Podobné zásobníky
energie se využívají i u některých tramvají pro dojezd bez
troleje. 
9.2.2016 Americké
agentury National Renewable Energy Laboratory
(NREL) a Federal Transit Administration (FTA) sledují a podporují v
rámci svých rozvojových projektů bezemisních autobusů nejen
palivočlánkové autobusy (viz
souhrnná informace
z prosince 2015), ale také
bateriové elektrobusy. V lednu 2016 zveřejnily zprávu o výsledcích
zkušebního provozu dvanácti průběžně dobíjených elektrobusů u
kalifornské dopravní společnosti Foothill Transit. Tento článek
prezentuje našim čtenářům některé zajímavé informace z této zprávy. 
28.1.2016 Patrové plug-in hybridní autobusy s
indukčním dobíjením, které
začátkem prosince 2015 vyjely na pravidelné linky MHD v Londýně v rámci
evropského
projektu ZeEUS,
budou
sloužit i v dalším britském městě Bristolu, půlmiliónové metropoli
jihozápadní Anglie. Jak oznámil dopravce First West of England, člen
dopravní skupiny FirstGroup, dva tyto autobusy byly
oficiálně představeny v polovině ledna 2016 a koncem ledna budou
nasazeny 
27.1.2016 Právě
vyšlo páté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu. Toto
vydání je věnováno
výzvě k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního
operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních
vozidel. čtenáři zde kromě toho najdou odkazy na
články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období. Nechybí ani
pozvánka na konferenci Smart city v praxi. Přejeme
příjemné počtení! 
30.11.2015 Právě
vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu
. Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické
autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke
stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho
portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti
automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! 
30.11.2015 Na veletrhu
Czechbus 2015 se 26. listopadu
2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy
pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a
financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s
bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem
našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a
v úzké spolupráci s ním. 

|