Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















Elektrobusy Irizar i2e zahájily provoz v Marseille

20.6.2016 Krátce poté, co byl v Paříži slavnostně předán do pravidelného provozu první z 23 elektrobusů Bolloré BlueBus, zahájily na začátku června 2016 provoz elektrobusy také v dalším francouzském městě Marseille. Na rozdíl od „plně francouzských“ elektrobusů v Paříži jezdí v Marseilli osvědčené španělské elektrobusy Irizar i2e, známé například z Barcelony nebo Londýna.

Irizar i2e v provedení pro Marseille je 12m dvoudveřový plně nízkopodlažní elektrobus o přepravní kapacitě 77 míst, z toho 27 sedících a jedno místo pro handicapované. Vozidlo je koncipováno jako „noční“ elektrobus s kapacitou trakčních baterií dostačující pro celodenní dojezd.

Elektrobus pohání synchronní trakční elektromotor Siemens o jmenovitém výkonu 180 kW. Jako zásobník energie slouží sodíko-niklové baterie (na rozdíl od většiny elektrobusů, používajících lithium-iontové baterie). Sodíko-niklové baterie, nazývané též ZEBRA, patří mezi baterie užívající roztavené soli a pracují při teplotě přes 200 °C. Celková kapacita baterií je 376 kWh a jejich napětí je 600 nebo 650 V. Tyto baterie jsou doplněny superkapacitory o výkonu 125 V.

Nabíjení probíhá ze zásuvky se standardem Combo II proudem 125 A po dobu 5 hodin.

Prostor pro cestující a pro řidiče má své vlastní topení a svoji klimatizaci dodanou španělskou firmou Hispacold. S výjimkou čelních světel je veškeré osvětlení elektrobusu řešeno pomocí LED světelných zdrojů. Řádné fungování energetického managementu vozidla zajišťuje řídicí systém od španělského výrobce Jema Energy.

Šest těchto elektrobusů je nasazeno do provozu na 3,8km dlouhé lince marseillské MHD č. 82 s celkem 20 zastávkami, provozované městským dopravcem Régie des Transports de Marseille (RTM). Tato linka spojuje části města la Canebière a Euromed přes Starý přístav a novou obchodní čtvrť Euroméditerranée. Tato linka se tak stala první francouzskou autobusovou linkou MHD provozovanou ze 100 % elektrobusy.

Kromě elektrobusů byl součástí dodávky Irizaru také inteligentní systém pro optimalizaci nabíjecího procesu všech šesti elektrobusů.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Irizar

Další informace zde

Přečtěte si také:

V Paříži zahájily provoz 12m elektrobusy Bolloré BlueBus

14.6.2016 Jako další v rámci evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS, do něhož je zapojena i naše Plzeň, byl na konci května 2016 slavnostně zahájen demonstrační provoz prvního z 23 elektrobusů v Paříži. Tentokrát se jedná o „plně francouzský“ elektrobus typu BlueBus od firmy Bolloré. BlueBus je 12m elektrobus s kapacitními parametry srovnatelného dieselového autobusu. 


Van Hool Exqui.City: elektrický „trambus“ bude sloužit v Hamburku

19.5.2016 Hamburk je jedním z měst, které se hlásí ke konceptu smart city a v této souvislosti zkouší i různé inovativní pohony pro prostředky městské dopravy – například plug-in hybridní autobusy s průběžným dobíjením. Dalším zajímavým počinem v této souvislosti bude provoz unikátního velkokapacitního elektrobusu Exqui.City od belgického výrobce Van Hool. Dva tyto trambusy budou od léta 2016 sloužit hamburskému autobusovému dopravci Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH (VHH) 


Projekt ZeEUS: šest elektrobusů Bozankaya zahájilo provoz v Bonnu

3.5.2016 Dalším městem zkoušejícím v rámci evropského projektu ZeEUS v reálném provozu s cestujícími provoz elektrických autobusů rozmanitých konstrukcí se stal německý Bonn. Koncem dubna 2016 zde zahájilo provoz šest elektrobusů Bozankaya Sileo turecko-německého výrobce Bozankaya. 


Indukční nabíjení elektrobusů Bombardier PRIMOVE prezentuje zajímavé výsledky

28.4.2016 Indukční nabíjení Bombardier PRIMOVE pro elektrobusy je v provozu od roku 2014 ve třech německých a jednom belgickém městě. Celkem třináct elektrobusů s tímto dobíjením najelo do dubna 2016 v úhrnu přes 200 tisíc kilometrů. Jeden z elektrobusů z Mannheimu byl v dubnu 2016 testován také v německém Marburgu. Při této příležitosti byla odborná veřejnost informována o některých zajímavých provozních výsledcích. 


První elektrobus ve Skotsku má ujeto 100 tisíc mil

6.4.2016 Prvním elektrobusem, který je v pravidelném provozu ve Skotsku, je Optare Solo od britského výrobce Optare. Tento elektrobus je od listopadu 2013 nasazen na pravidelné lince provozované soukromým dopravcem McLeans ve skotském městě Stranraer. Na přelomu března a dubna 2016 zaznamenal tento elektrobus důležitý milník: během téměř dvou a půl roku svého provozu najel celkem 100 tisíc mil, tedy cca 160 000 km. 


Reakce na článek „Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“

25.3.2016 Článek „Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“ na internetových stránkách časopisu Československý dopravák uvádí mé jméno v souvislosti se studií poradenské firmy CZECH Consult, týkající se prověření možností pro zachování a rozšíření elektrifikované městské dopravy v Mariánských Lázních. Obsah a vyznění studie jsou v článku bohužel podávány nepřesně. Rád bych proto věc uvedl na pravou míru. 


Zpráva z konference „Smart city v praxi“ na veletrhu AMPER 2016

21.3.2016 Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“, pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 


Elektrobus Irizar i2e slouží „noční“ v Barceloně

8.3.2016 Elektrobusy se zásuvkovým dobíjením a dojezdovou vzdáleností na jedno nabití přes 200 km se v odborné terminologii často označují jako „noční“ (overnight), protože jsou dobíjeny obvykle přes noc a v denní době nasazovány na linky. Zcela naopak je tomu nyní ve španělské Barceloně: Organizátor městské dopravy TMB využívá nespornou výhodu elektrobusů – jejich absolutně tichý provoz – k nasazení na noční linky. Od února 2016 je elektrobus i2e od španělského výrobce Irizar v provozu na síti linek Nitbus 


Vychází druhé vydání bulletinu Smart city v praxi

4.3.2016 U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným konceptem zkušenosti. 

Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je volně ke stažení zde 


V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové elektrobusy

26.2.2016 Kromě bateriových a palivočlánkových elektrobusů se na trhu bezemisních autobusů objevují také superkapacitorové (či „ultrakapacitorové“ – jiný název pro stejné zařízení) elektrobusy. Jak označení napovídá, místo trakčních baterií zde slouží jako zásobník energie superkapacitory, tedy kondenzátory s porézními elektrodami o velké kapacitě uchovávaného elektrického náboje. Podobné zásobníky energie se využívají i u některých tramvají pro dojezd bez troleje. 


Průběžně dobíjené elektrobusy v USA: výsledky testovacího provozu u Foothill Transit

9.2.2016 Americké agentury National Renewable Energy Laboratory (NREL) a Federal Transit Administration (FTA) sledují a podporují v rámci svých rozvojových projektů bezemisních autobusů nejen palivočlánkové autobusy (viz souhrnná informace z prosince 2015), ale také bateriové elektrobusy. V lednu 2016 zveřejnily zprávu o výsledcích zkušebního provozu dvanácti průběžně dobíjených elektrobusů u kalifornské dopravní společnosti Foothill Transit. Tento článek prezentuje našim čtenářům některé zajímavé informace z této zprávy.


Patrové plug-in hybridní autobusy v Bristolu využívají Geo-Fencing

28.1.2016 Patrové plug-in hybridní autobusy s indukčním dobíjením, které začátkem prosince 2015 vyjely na pravidelné linky MHD v Londýně v rámci evropského projektu ZeEUS, budou sloužit i v dalším britském městě Bristolu, půlmiliónové metropoli jihozápadní Anglie. Jak oznámil dopravce First West of England, člen dopravní skupiny FirstGroup, dva tyto autobusy byly oficiálně představeny v polovině ledna 2016 a koncem ledna budou nasazeny 


Vyšel další newsletter „Elektromobilita v MHD“

27.1.2016 Právě vyšlo páté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR „Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro elektromobilitu. Toto vydání je věnováno výzvě k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních vozidel. čtenáři zde kromě toho najdou odkazy na články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období. Nechybí ani pozvánka na konferenci Smart city v praxiPřejeme příjemné počtení! 


Vyšel další newsletter „Elektromobilita v MHD“

30.11.2015 Právě vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR „Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro elektromobilitu . Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! 


Konference Elektrické autobusy pro město IV: trh elektrobusů se rozvíjí, příprava dotačních programů finišuje

30.11.2015 Na veletrhu Czechbus 2015 se 26. listopadu 2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a v úzké spolupráci s ním. 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services