Indukční dynamické nabíjení pro elektrické kamiony
prošlo testy v budoucí „chytré vesnici“
7.7.2016 V celé Evropě je patrná snaha odlehčit životnímu
prostředí nejen od emisí z osobní dopravy a městské logistiky, ale
soustředit se také na mnohem závažnější znečišťovatele: „klasickou“
nákladní silniční dopravu. Po nedávno publikovaných zkušenostech s
„trolejbusovým kamionem“
ve Švédsku
prezentovala na konci června 2016 společnost Bombardier výsledky
úspěšného testování dynamického indukčního, tedy bezkontaktního,
nabíjení elektrických nákladních automobilů, které proběhlo na
předměstí německého Mannheimu. 
Testy tohoto systému probíhají v Mannheimu již od roku
2013.
Tato série testů probíhá od roku 2014 na mannheimském
předměstí, v bývalém vojenském areálu FRANKLIN. Zde by v blízké
budoucnosti měla vyrůst moderní obytná čtvrť zvaná „Modrá vesnice
FRANKLIN“, vybavená moderními technologiemi v duchu konceptu smart city. Tato „chytrá
vesnice“ bude spojena s vnitřním městem Mannheimem elektrobusovou
linkou provozovanou městským dopravcem Rhein-Neckar-Verkehr GmbH.
Testovacím vozidlem je 10 m dlouhý nákladní automobil
Scania o užitečné hmotnosti 10 tun, vybavený cívkovým indukčním
sběračem elektrické energie o rozměrech 2×1 m umístěným na podvozku
spolu se senzory detekujícími přítomnost nabíjecího zařízení.
Pro popisované testování slouží čtyři 20 m dlouhé
segmenty zabudované pod povrchem vozovky. Při najetí kamionu nad
takovýto segment detekují senzory na vozidle jeho přítomnost a
automaticky se spouští dynamické dobíjení. Toto dobíjení probíhá v
průměru výkonem 140 kW, ale může dosahovat až výkonu 200 kW. Při
dobíjení se získá dostatek energie pro pohon vozidla i pro všechny
pomocné systémy a zařízení.
Celý systém indukčního dobíjení je založen na
technologii Bombardier PRIMOVE 200, která již prokázala úspěšné
výsledky při statickém dobíjení elektrobusů v Mannheimu
a používá se i
v jiných městech Evropy. Nabíjecí infrastruktura je připojena k 400 V
AC zdroji z veřejné distribuční sítě.
Testování dynamického indukčního nabíjení pro nákladní
automobily se nyní soustřeďuje především na bezpečnost a stabilitu
dynamického indukčního nabíjení. Zkouší se přitom různé délky antén
umístěných pod povrchem a různé rozestupy nabíjecích segmentů. Cílem je
dosáhnout maximální stability nabíjení při minimálním rozptylovém
elektromagnetickém poli.
Na základě úspěšných výsledků této série testů lze nyní
přemístit tuto „indukční silnici“ kamkoli bude třeba. Znamená to
důležitý krok kupředu – replikovatelnost celého řešení.
Možností dynamického indukčního napájení elektrických
vozidel v celostátním měřítku se zabývá například Velká Británie ve své
koncepci indukčních dálnic. Tato
koncepce je prozatím ve stadiu studií a příprav. Je zde nicméně jasně
řečeno, že poptávku po těchto technologiích je třeba stimulovat nejprve
ze strany velkých komerčních dopravců, provozujících nákladní
automobily v rozsahu 12 – 32,5 t hmotnosti (tedy určené spíše pro lehčí
zboží) a elektrobusy, kteří pravidelně užívají úseky strategické
silniční sítě. Jak patrno, tímto směrem se ubírají i indukční nabíjecí
technologie Bombardier.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Bombardier
Další informace zde
Přečtěte si také:
1.7.2016 Ve Švédsku byl zahájen zkušební provoz dvoukilometrového
úseku elektrifikované dálnice pro nákladní vozidla. Projekt je založen
na hybridních kamionech s pantografy, k jejichž dobíjení je využito
elektrické vedení nad vozovkou. Hybridní kamiony byly vyvinuty ve
spolupráci společností Siemens a Scania. 
30.6.2016 Proces
standardizace systémů nabíjení u průběžně
dobíjených elektrobusů, tolik potřebné pro vytváření spolehlivých
dopravních systémů se vzájemně kompatibilními vozidly a nabíjecí
infrastrukturou, učinil v květnu 2016 důležitý krok: Návrh
standardizace byl postoupen evropskému standardizačnímu orgánu CENELEC,
který je v této věci kompetentní. Výsledkem by mělo být vytvoření nové
evropské technické normy, upravující podrobně tuto problematiku. O
průběžně dobíjené elektrobusy je velký zájem i v ČR. 
22.6.2016 U
průběžně dobíjených elektrobusů, které nemohou
využívat rychlonabíjecí zařízení s pantografem nebo kontakty na střeše,
se dnes prakticky jako jediná alternativa nabízí indukční dobíjení.
Není však jediné. Společnost Alstom představila již v červnu 2015 svůj
spodní kontaktní systém rychlonabíjení pod obchodním názvem Alstom SRS. 
21.6.2016
Palivočlánkové automobily používající palivové
články s
protonvýměnnou membránou a jako palivo čistý vodík (například Hyundai
ix-35, Toyota
Mirai nebo
Honda Clarity FCV)
jsou dnes na
cestě ke komercializaci. Jejich hlavním problémem je však nedostatečně
rozvinutá vodíková infrastruktura. Japonská automobilka Nissan, světový
leader na trhu s bateriovými
elektromobily, se proto
rozhodla využít jako zdroj vodíku surovinu mnohem dostupnější: etanol,
resp. bioetanol, z něhož se vodík vyrobí ve vozidle chemickou
reakcí. 
2.6.2016 Elektrická
pohonná jednotka Azipod od společnosti ABB, určená pro námořní lodě
nejrůznějších typů, je unikátní svojí konstrukcí a provozními
vlastnostmi. Je skoro s podivem, že v květnu 2016 oslavila již
pětadvacet let od svého uvedení na trh. 
24.5.2016 Japonská
automobilka Nissan
patří k těm,
které o sobě velmi dávají vědět v souvislosti s rozvojem
elektromobility nejen v Japonsku, ale také v zahraničí včetně ČR. Její
elektromobily byly prezentovány mj. i na naší konferenci Smart city v
praxi. S
potěšením jsme proto v květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení
Nissanu na týdenní zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a
publikování našich zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za
dnem. 
19.5.2016 Hamburk
je jedním z měst, které se hlásí ke konceptu
smart city
a v této souvislosti zkouší i různé inovativní pohony pro prostředky
městské dopravy – například plug-in hybridní
autobusy s průběžným
dobíjením.
Dalším zajímavým počinem v této souvislosti bude provoz unikátního
velkokapacitního elektrobusu Exqui.City od belgického výrobce Van Hool.
Dva tyto trambusy budou od léta 2016 sloužit hamburskému
autobusovému dopravci Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH
(VHH) 
28.4.2016 Indukční
nabíjení Bombardier PRIMOVE pro elektrobusy je
v provozu od roku 2014 ve třech německých a jednom belgickém městě.
Celkem třináct elektrobusů s tímto dobíjením najelo do dubna 2016 v
úhrnu přes 200 tisíc kilometrů. Jeden z elektrobusů z Mannheimu byl v
dubnu 2016 testován také v německém Marburgu. Při této příležitosti
byla odborná veřejnost informována o některých zajímavých provozních
výsledcích. 
6.4.2016 Prvním
elektrobusem, který je v pravidelném provozu ve
Skotsku, je Optare Solo od britského výrobce Optare. Tento elektrobus
je od listopadu 2013 nasazen na pravidelné lince provozované soukromým
dopravcem McLeans ve skotském městě Stranraer. Na přelomu března a
dubna 2016 zaznamenal tento elektrobus důležitý milník: během téměř
dvou a půl roku svého provozu najel celkem 100 tisíc mil, tedy cca 160
000 km. 
25.3.2016 Článek
„Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“ na
internetových stránkách časopisu Československý dopravák uvádí mé jméno
v souvislosti se studií poradenské firmy CZECH Consult, týkající se
prověření možností pro zachování a rozšíření elektrifikované městské
dopravy v Mariánských Lázních. Obsah a vyznění studie jsou v článku
bohužel podávány nepřesně. Rád bych proto věc uvedl na pravou
míru. 
21.3.2016
Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“,
pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této
konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy
jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 
18.3.2016 Pravděpodobně
první palivočlánkovou tramvají na světě,
která slouží v běžném provozu, se začátkem března 2016 stala již dříve
avizovaná tramvaj
čínského výrobce CRRC
Qingdao Sifang, vyráběná v
licenci Škoda Transportation ForCity 15T. Sedm těchto palivočlánkových
tramvají je nyní v provozu v šestimiliónovém čínském městě Qingdao v
provincii Shandong. 
14.3.2016
Plug-in hybridní
(nebo líbivěji „elektrické hybridní“) autobusy Volvo 7900 již jezdí ve
více evropských městech, například v
Hamburku. Největší park těchto autobusů nyní
bude mít Namur, více než stotisícové hlavní město belgického Valonska.
Koncem února 2016 objednal u výrobce celkem 11 těchto autobusů tamní
dopravce TEC. K průběžnému dobíjení těchto autobusů budou sloužit
nabíjecí stanice ABB Terra. Celý systém vozidlo-nabíjecí infrastruktura
bude dodán jako projekt na klíč 
4.3.2016
U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi
vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho
první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart
city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept
realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně
rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným
konceptem zkušenosti.
Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je
volně ke stažení zde 
9.3.2013
Zajímavé využití palivových článků v
elektromobilitě ukazuje americký projekt pokusného provozu těžkých
nákladních automobilů s vodíkovým pohonem. Ministerstvo energetiky
(DoE) přidělilo na začátku března 2013 částku 3,4 mil. dolarů na
financování tohoto projektu regionálnímu výboru v Houstonu a Galvestonu
ve státě Texas (Houston Galveston Area Council – HGAC). Jde o dosud
nejrozsáhlejší užití palivových článků u těžkých nákladních automobilů
ve světě. 

|