Azipod XL: Společnost ABB představila nejúčinnější
Azipod
29.9.2016 Lodní elektrická pohonná jednotka Azipod
od ABB slouží
již 25 let. Na začátku září 2016 představila společnost ABB nový
„přírůstek do rodiny“ v podobě typu Azipod XL (viz foto). Jeho
konstrukce umožňuje zvýšit hospodaření s palivem až o 20 % oproti
konvenčním pohonům s motorem uvnitř lodě.
Azipod představuje elektromotor s lodním šroubem
zapouzdřený v gondole, umístěné pod trupem lodi. Lodní šroub má pevné
nastavení lopatek a rychlost lodi je regulována pomocí otáček
elektromotoru. Gondola pohonu se kromě toho může otáčet kolem svislé
osy o 360°, a loď tak pro své manévrování nepotřebuje kormidla s
náročnými převody, zabírajícími místo uvnitř plavidla.
Zdrojem elektřiny pro pohon je generátor, který může
využívat různé nízkoemisní technologie, například zkapalněný zemní plyn
(LNG).
Za pětadvacet let své existence zaznamenaly všechny
instalované Azipody v součtu celkem 12 miliónů provozních hodin v
nejrůznější námořní službě při 99,8% disponibilitě. Díky svým
vlastnostem přitom uspořily v porovnání s tradičními pohony celkem 700
tisíc tun paliva.
Azipod XL je konstruován tak, aby maximalizoval tah
motoru při přistávacích manévrech a zároveň vykazoval příznivé
charakteristiky při větších rychlostech. Hodí se tak zejména pro
remorkéry, plavidla pro stavby na moři, trajekty nebo tankery se
zkapalněným plynem.
Mimořádná energetická účinnost tohoto typu Azipodu je
dosažena díky unikátní konstrukci gondoly pohonu, která urychluje proud
vody k lodnímu šroubu, a zvyšuje tak tah motoru, a jednak díky
tvarování samotného lodního šroubu, které snižuje odpor vody.
Azipod XL může využívat koncept internetu věcí, služeb a
lidí (IoTSP)
pro
dálkové monitorování stavu z integrovaného lodního provozního
dispečinku, který rovněž představuje řešení ABB. Propojení do sítě
IoTSP tak umožní sledovat současně více než 600 plavidel.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © ABB
Další informace zde
Přečtěte si také:
20.9.2016 Časopis
Technický týdeník uveřejnil ve svém letošním zářijovém čísle 16 článek
Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, s názvem „Čisté autobusy
do chytrého města“. Autor se zde souhrnně zamýšlí nad přednostmi a
úskalími autobusů na CNG, trolejbusů, bateriových i palivočlánkových
elektrobusů a diesel-hybridních autobusů z pohledu provozních
vlastností i ekonomických a ekologických aspektů. Protože byl článek
nepříliš šetrným způsobem redakčně upraven, zveřejňujeme zde pro naše
čtenáře jeho plné znění včetně původního grafického doprovodu. ![](../sablona/vice3.gif)
4.8.2016 Superkapacitorové zásobníky energie mohou významně
napomoci rekuperaci brzdné energie tam, kde není v daném okamžiku v
příslušném napájeném úseku vozidlo, které by ji odebralo. Výsledkem
jsou významné energetické úspory. Takovéto zásobníky instalovalo v
červenci 2016 pekingské metro na své lince 8. ![](../sablona/vice3.gif)
29.7.2016
V červenci 2016 prezentovala Evropská komise svoji
strategii nízkoemisní dopravy. Nízkoemisní mobilita je zde pojímána
nejen jako preference jedněch či druhých pohonů vozidel, ale v komplexu
řešení zahrnující individuální a hromadnou dopravu jako celek včetně
jejího řízení a užívání s pomocí inteligentních dopravních a
odbavovacích systémů. ![](../sablona/vice3.gif)
25.7.2016 Dlouho očekávaným důležitým krokem směrem ke globálnímu
rozvoji palivočlánkové elektomobility se v červenci 2016 stalo
zveřejnění technické specifikace ISO/TS 19880-1:2016
mezinárodním standardizačním orgánem ISO. Tato technická specifikace
představuje vodítko v oblasti výkonů a bezpečnosti pro vodíkové plnicí
stanice včetně jejich rozhraní s vozidlem. Pokrývá procesy od výroby a
dodávky vodíku po jeho stlačování, uchovávání a plnění vodíkových
vozidel. Dosud individuálně řešené projekty v oblasti palivočlánkové
mobility a její infrastruktury tak dostaly jednotný normativní základ,
na nějž se lze odvolávat. ![](../sablona/vice3.gif)
22.7.2016 Letectví
je jedním z vážných znečišťovatelů ovzduší
včetně vypouštění skleníkových plynů do atmosféry. Nikde jinde však
také není poměr výkon/hmotnost tak kritický jako právě v letectví.
Důležitým milníkem v této oblasti se proto stal začátkem července 2016
oficiální start elektrického akrobatického letounu Extra 330LE na
letišti Schwarze Heide Airport poblíž německého Dinslakenu ![](../sablona/vice3.gif)
13.7.2016 Elektrický
pohon námořních lodí významně šetří palivo i
životní prostředí. Primárním
zdrojem elektřiny pro pohon zde nicméně stále zůstává dieselgenerátor
nebo turbína na zkapalnělý zemní plyn (LNG). Protože
víme o vysokoteplotních palivových článcích, používajících na vstupu
nejen čistý vodík, ale také zemní plyn nebo etanol, aniž by
přitom docházelo ke spalování,
vznesli jsme dotaz na amerického výrobce FuelCell Energy, který nám
poslal informace
o velmi zajímavém projektu elektrické námořní lodi jménem Viking Lady,
která je v provozu již od roku 2009. ![](../sablona/vice3.gif)
21.6.2016
Palivočlánkové automobily používající palivové
články s
protonvýměnnou membránou a jako palivo čistý vodík (například Hyundai
ix-35, Toyota
Mirai nebo
Honda Clarity FCV)
jsou dnes na
cestě ke komercializaci. Jejich hlavním problémem je však nedostatečně
rozvinutá vodíková infrastruktura. Japonská automobilka Nissan,
světový
leader na trhu s bateriovými
elektromobily, se proto
rozhodla využít jako zdroj vodíku surovinu mnohem dostupnější: etanol,
resp. bioetanol, z něhož se vodík vyrobí ve vozidle chemickou
reakcí. ![](../sablona/vice3.gif)
10.6.2016 Velká
Británie je jedním z evropských států, který
podporuje rozvoj palivočlánkové elektromobility. Důkazem toho je zdejší
rozvoj vodíkových
čerpacích stanic i provoz
palivočlánoových autobusů v
Londýně či Aberdeenu.
Na začátku června 2016 byla odborná veřejnost informována o programu
britské vlády na podporu palivočlánkové mobility, který by měl přispět
k vybudování sítě vodíkových čerpacích stanic v zemi a zároveň
podporovat palivočlánkovou mobilitu ve veřejných a soukromých
organizacích, jakožto klíčovém segmentu trhu u elektrických
automobilů. ![](../sablona/vice3.gif)
2.6.2016 Elektrická
pohonná jednotka Azipod od společnosti ABB, určená pro námořní lodě
nejrůznějších typů, je unikátní svojí konstrukcí a provozními
vlastnostmi. Je skoro s podivem, že v květnu 2016 oslavila již
pětadvacet let od svého uvedení na trh. ![](../sablona/vice3.gif)
24.5.2016 Japonská
automobilka Nissan
patří k těm,
které o sobě velmi dávají vědět v souvislosti s rozvojem
elektromobility nejen v Japonsku, ale také v zahraničí včetně ČR. Její
elektromobily byly prezentovány mj. i na naší konferenci Smart city v
praxi. S
potěšením jsme proto v květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení
Nissanu na týdenní zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a
publikování našich zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za
dnem. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|