Pekingské metro instalovalo superkapacitorové zásobníky
energie
4.8.2016 Superkapacitorové zásobníky energie mohou významně
napomoci rekuperaci brzdné energie tam, kde není v daném okamžiku v
příslušném napájeném úseku vozidlo, které by ji odebralo. Výsledkem
jsou významné energetické úspory. Takovéto zásobníky instalovalo v
červenci 2016 pekingské metro na své lince 8. ![](obrazky/249-maxwell.jpg)
Superkapacitorové zásobníky (viz foto) jsou výsledkem
partnerství mezi americkým výrobcem superkapacitorů Maxwell
Technologies a výzkumným ústavem čínského výrobce kolejových vozidel
CRRC Qingdao Sifang Rolling Stock Research Institute. Na 26,6 km dlouhé
lince 8 byly 48V superkapacitorové jednotky instalovány ve dvou sadách
energetických zásobníků.
Velmi dobré zkušenosti se superkapacitorovými zásobníky
energie od tohoto výrobce má například soulské metro. Přibližně dvě
stě 48V superkapacitorových modulů zde slouží již od roku 2009. Jejich
instalace přináší v průměru 20% úspory energie. Superkapacitorové
moduly fungují spolehlivě v rozmezí teplot –40°C až +65°C. Předpokládá
se, že vydrží více než milión nabíjecích a vybíjecích cyklů.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Railway Gazette International
Další informace zde
Přečtěte si také:
24.5.2016 Japonská
automobilka Nissan
patří k těm,
které o sobě velmi dávají vědět v souvislosti s rozvojem
elektromobility nejen v Japonsku, ale také v zahraničí včetně ČR. Její
elektromobily byly prezentovány mj. i na naší konferenci Smart city v
praxi. S
potěšením jsme proto v květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení
Nissanu na týdenní zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a
publikování našich zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za
dnem. ![](../sablona/vice3.gif)
21.4.2016
Elektrická užitková vozidla mají, s ohledem na své
provozní přednosti, stále více využití v rozvážkové službě, zejména ve
městech. Pořizují si je logistické společnosti, například
TNT,
a jejich provoz se stává součástí projektů smart
city. Významný krok nyní učinila německá pošta –
přesněji, globální poštovní a logistická skupina Deutsche Post DHL. Jak
avizovala v dubnu 2016, bude si v rámci skupiny vyrábět pro svoji
potřebu vlastní elektrická užitková vozidla. ![](../sablona/vice3.gif)
12.4.2016 Efektivnímu
provozu elektrických užitkových vozidel i elektrobusů může významně
dopomoci množství dat, která jsou již někde k dispozici, pokud se
správně vyhodnotí a využijí. Z tohoto předpokladu vyšla mladá
nizozemská technologická firma ViriCiti zaměřená na podporu rozvoje
elektromobility, když v březnu 2016 spojila své síly se společností
Simacan, specializovanou na geografické informační systémy a plánování
tras. ![](../sablona/vice3.gif)
25.3.2016 Článek
„Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“ na
internetových stránkách časopisu Československý dopravák uvádí mé jméno
v souvislosti se studií poradenské firmy CZECH Consult, týkající se
prověření možností pro zachování a rozšíření elektrifikované městské
dopravy v Mariánských Lázních. Obsah a vyznění studie jsou v článku
bohužel podávány nepřesně. Rád bych proto věc uvedl na pravou
míru. ![](../sablona/vice3.gif)
21.3.2016
Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“,
pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této
konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy
jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. ![](../sablona/vice3.gif)
26.2.2016 Kromě bateriových a palivočlánkových elektrobusů se na
trhu bezemisních autobusů objevují také superkapacitorové (či
„ultrakapacitorové“ – jiný název pro stejné zařízení) elektrobusy. Jak
označení napovídá, místo trakčních baterií zde slouží jako zásobník
energie superkapacitory, tedy kondenzátory s porézními elektrodami o
velké kapacitě uchovávaného elektrického náboje. Podobné zásobníky
energie se využívají i u některých tramvají pro dojezd bez troleje. ![](../sablona/vice3.gif)
9.2.2016 Americké agentury National Renewable Energy Laboratory
(NREL) a Federal Transit Administration (FTA) sledují a podporují v
rámci svých rozvojových projektů bezemisních autobusů nejen
palivočlánkové autobusy (viz souhrnná informace z prosince 2015), ale také
bateriové elektrobusy. V lednu 2016 zveřejnily zprávu o výsledcích
zkušebního provozu dvanácti průběžně dobíjených elektrobusů u
kalifornské dopravní společnosti Foothill Transit. Tento článek
prezentuje našim čtenářům některé zajímavé informace z této zprávy. ![](../sablona/vice3.gif)
22.7.2015 Na linkách MHD č. 507 a 521 v centru Londýna,
spojujících nádraží Waterloo s nádražími Victoria a London Bridge, jsou
od poloviny července 2015 v provozu dva elektrobusy od španělského
výrobce Irizar. Dopravce GoAhead krátce poté uzavřel s městem smlouvu
na provoz uvedených dvou linek, platnou od podzimu 2016, plně
elektricky, tedy pouze elektrobusy. Pro plný rozsah provozu bude
potřebovat celkem 51 vozidel. Výrobce všech potřebných vozidel bude
upřesněn ve stanoveném termínu. ![](../sablona/vice3.gif)
15.7.2015 Technologie spodního odběru pro pouliční tramvaje APS, vyvinutá
společností Alstom, dále expanduje na jihoamerický kontinent. V
červenci 2015 byla dodána první ze série 28 tramvají vybavených touto
technologií pro provoz v brazilském Riu de Janeiru. ![](../sablona/vice3.gif)
7.8.2014 Na
konci července 2014 zahájila v německém Rostocku provoz první ze série
13 tramvají typu Tramlink 6N2 od firmy Vossloh. Dalších dvanáct bude
následovat do konce roku 2014. Tyto pětičlánkové, plně nízkopodlažní
tramvaje (viz foto) o délce 32 m a kapacitě 71 sedících a 139 stojících
cestujících jsou vybaveny superkapacitorovými zásobníky energie,
umístěnými na střeše vozidla, pro úspornější provoz. ![](../sablona/vice3.gif)
6.3.2014 Zásobníky
energie v podobě baterií nebo superkapacitorů jako prostředku k úspoře
trakční energie v síti trolejbusů nebo lehké kolejové MHD se zabývají
mnohé rozvojové projekty a programy, například evropský projekt
TROLLEY. Začátkem března 2014 byla odborná veřejnost seznámena s
významnými 20% úsporami trakční energie, dosahovanými pomocí
superkapacitorů i u systému „těžkého“ metra v jihokorejském Soulu. ![](../sablona/vice3.gif)
23.1.2014 Jak je zřejmé z článků, které průběžně publikujeme v
naší rubrice Elektromobilita, rozvoj elektrických vozidel nezávislých
na pevné trakční infrastruktuře je
prozatím omezen energetickou kapacitou trakčních baterií a jejich
životností. S převratnou
novinkou přišel koncem loňského roku tým vědců z korejského Gwangju
Institute of Science and Technology: využití grafenového superkapacitoru jako zdroje energie pro
elektrická vozidla.
12.4.2013 V předchozích částech našeho seriálu Nápověda k článkům jsme si ukázali,
jak fungují baterie a vodíkové palivové články. V dnešní Nápovědě se
podíváme, jakým způsobem se baterie a palivové články, případně další
zdroje pro alternativní elektrické pohony, používají u automobilů a
autobusů i u dalších silničních dopravních prostředků. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|