14.1.2020 Spotřeba
elektrické energie u jakéhokoli elektrického vozidla zahrnuje jednak
trakční spotřebu – tedy energii pro vlastní pohon, a jednak netrakční
spotřebu – tedy energii pro všechna ostatní zařízení vozidla. Zejména u
bateriových elektrobusů může právě netrakční spotřeba představovat
problém, protože významně ovlivňuje dojezd vozidla na jedno nabití
baterií. 
13.1.2020
Pokročilé koncepty elektrické instalace přivádějí
všechny signály ze strojů do řídicího systému nebo cloudu ekonomicky
nejvýhodnějším možným způsobem. Klíčem k nejlepší možné elektrické
instalaci je zvážení všech fází životního cyklu stroje nebo systému.
Výrobci takových strojů a systémů by měli ze zvoleného konceptu těžit
stejně, jako budoucí provozovatelé. Důraz by měl být kladen na „celkové
náklady na vlastnictví“ a takový životní cyklus, z jakého mají užitek
všechny zainteresované strany. 
10.1.2020 Tajemně
znějící název v nadpise je oficiálním jménem irských státních železnic
(v gaelštině). A přestože Irsko se svými necelými dvěma tisíci km tratí
nepatří právě k železničním velmocem, 48 miliónů cestujících ročně v
dálkové, regionální a městské železniční dopravě není zanedbatelných.
Na konci roku 2019 učinily irské železnice unikátní krok v oblasti
inovací: Pod jedním systémem zkombinovaly aplikace informačních systémů
pro cestující a pro dopravce, a vytvořily tak robustní nástroj pro
podporu efektivní kolejové dopravy. 
9.1.2020 Průmyslové
město Wuppertal o cca 350 tisících obyvatelích ležící v německém
Severním Porýní-Vestfálsku se před Vánoci roku 2019 připojilo k dalším
evropským městům provozujícím palivočlánkové autobusy. Tamní městský
dopravce Wuppertaler Stadtwerke (WSW) získal první ze série
deseti palivočlánkových autobusů, jimiž bude elektrifikovat svůj vozový
park. Zvláštností tohoto projektu je i výroba vodíku elektrolýzou, pro
niž se elektřina získá energetickým využitím odpadu v městské spalovně.

8.1.2020 Velká
severoamerická pivovarnická společnost nedávno
otevřela koncem minulého roku největší pivovare v západní Kanadě o
rozloze více než 37 000 m2. Výběr kabelů a
instalaci ideálního
kabelového řešení do náročného průmyslového prostředí měl na starosti
tým odborníků ze společnosti LAPP Canada ve spolupráci se společností
Texcan, jedním z největších kanadských distributorů kabelů, a s
inženýry zákazníka. Vybrat a nainstalovat ty nejlepší produkty a řešení
zabralo více než rok. 
7.1.2020 Nemocnice
v Havlíčkově Brodě a v Pelhřimově s více než 300, resp. 500 lůžky patří
mezi přední zdravotnická zařízení v kraji Vysočina. Kromě špičkového
vybavení a kvalitní péče se starají i o svůj efektivní provoz. K němu
brzy přispějí projekty kogenerace, zahájené na začátku roku 2020. Celou
investici ve výši 60 mil. Kč hradí dodavatel, kterým je ČEZ Energo,
společná dcera ČEZ ESCO a známého třebíčského výrobce kogeneračních
jednotek TEDOM. 
6.1.2020 Prosinec
2019 zaznamenal důležitý milník v provozu palivočlánkových autobusů: V
Pau, více než osmdesátitisícovém městě ležícím ve francouzských
Pyrenejích, byl zahájen již dříve avizovaný provoz rychlé autobusové
dopravy (bus rapid transit, BRT) jako první na světě provozované
palivočlánkovými autobusy. 
2.1.2020 Jedním z
rozvíjejících se českých smart cities je Brno. Koncem prosince 2019 o
sobě dalo vědět důležitým počinem v oblasti inteligentní městské
mobility: Byla dokončena rekonstrukce světelného signalizačního
zařízení na křižovatce Úvoz – Tvrdého. Kromě toho, že je křižovatka
vybavena kamerovým dohledem a preferencí vozidel MHD, sbírá také
dopravní data, která přenáší do Centrálního technického dispečinku.
Dodavatelem řešení je společnost AŽD Praha. 
23.12.2019 Bílina,
Jeseník, Karlovy Vary, Plzeň a Ústí nad Labem. V těchto městech budou
přednostně testovat 5G technologie a jejich aplikace. Právě tyto
municipality totiž zvítězily v prosinci 2019 v soutěži, kterou
uspořádalo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s
Ministerstvem pro místní rozvoj (MMR). V praxi to znamená, že lidé
během příštích dvou let dostanou od města, kde žijí, vybrané služby
postavené na chytrých sítích 5. generace. Díky nim se v daném území
například zvýší bezpečnost či bude dostupnější kultura. 
20.12.2019 Trakční
baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují – tedy
snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita klesne na
cca 70 – 80 % nebo méně, stává se jejich použití ve vozidle
neekonomickým a hlavně nepraktickým. Mohou však stále dobře posloužit
jako stacionární zásobníky energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými
zdroji pro vyrovnávání rozdílů ve výrobě a spotřebě. Průkopníkem tohoto
využití je výrobce elektrobusů Volvo, o jehož
projektu ve švédském Göteborgu se lze dočíst v naší brožuře Příběhy chytrých pomocníků.
V prosinci 2019 byl v Göteborgu zahájen další podobný projekt a opět s
účastí Volvo. 
19.12.2019
Malé
reaktory jsou
spolu s reaktory IV. generace klíčovým
směrem v rozvoji jaderné energetiky. Jedním z typů, jehož příprava k
realizaci je v současné době na postupu, je ARC-100 od dodavatele ARC
Nuclear Canada. Důležitým milníkem v jeho realizaci je potvrzení
ministra kanadské provincie New Brunswick pro národní zdroje a rozvoj
energie z prosince 2019 ohledně podpory jeho vybudování pro komerční
demonstraci ve stávající jaderné elektrárně Point Lepreau. 
18.12.2019 Dalším
z tradičních výrobců autobusů, kteří vstupují na evropský trh
elektrobusů, je německý MAN. V polovině prosince 2019 si
Hambursko-holštýnský dopravní podnik (Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein
GmbH, VHH) od společnosti MAN Truck & Bus objednal 17
elektrobusů typu Lion's City E ve standardní 12m verzi. Co do nabízené
koncepce elektrobusu jde přitom tento výrobce v Evropě tak trochu
„proti proudu“. 
17.12.2019 Koncem
listopadu 2019 byl na konferenci v nizozemském Groningenu slavnostně
uzavřen projekt palivočlánkových autobusů
High V.LO-City, předchůdce a souběh současných projektů
JIVE a JIVE 2. Projekt přinesl řadu zajímavých
zkušeností a posunul vývoj evropských palivočlánkových autobusů o další
důležitý krok dál. 
16.12.2019 Český
průmysl, ačkoli si to mnozí lidé neuvědomují,
zanechává svoji významnou stopu ve vesmíru a má v této oblasti všechny
předpoklady k dalšímu rozvoji. Ministerstvo dopravy, které má vesmírné
aktivity ČR ve své kompetenci, proto iniciovalo vládní schválení
investic do kosmických aktivit ve výši 1,205 mld. Kč ročně, což je o
275 mil. Kč více než dosud. Od roku 2020 se tak do oblasti, která má
stále větší vliv na rozvoj hospodářství a přímo ovlivňuje život lidí,
investují finanční prostředky navíc. O podrobnostech informovalo
Ministerstvo dopravy odbornou veřejnost začátkem prosince
2019. 
13.12.2019 Zatímco
Česko je, pokud jde o bateriové elektrobusy, stále považováno převážně
za „SOR-land“ nebo „Škoda-land“ (viz postřehy z naší nedávné konference Elektrické autobusy pro město VIII),
v Západní Evropě je situace jiná. I sem se nezadržitelně tlačí čínští
dodavatelé – především BYD a také Yutong. Potvrzují to mimo jiné zprávy
o připravovaných projektech elektrobusů v Nizozemí a Norsku na začátku
prosince 2019. 
12.12.2019 Kabely,
hadice nebo různé umělohmotné výrobky mohou při
styku s ohněm hořet a produkovat jedovaté zplodiny. Tato skutečnost
představuje život ohrožující riziko kromě jiného v dopravě, zvláště pak
pro vlaky jedoucí v tunelu, odkud není únik. Snížit toto riziko umí
materiál, který koncem listopadu 2019 představil jeho výrobce, německá
firma Hübner Group. 
11.12.2019 V listopadu
2019 uplynulo 25 let od zahájení prvního energeticky úsporného projektu
řešeného metodou energetických služeb se zárukou úspor – EPC. Celkem
bylo realizováno více než 250 projektů za 3,6 mld. korun, které
zákazníkům ušetřily energii v hodnotě 4,1 mld. korun. Projekty uspořily
celkově 820 000 tun ekvivalentu emisí CO2, což
se rovná zhruba tomu, co vypustí za rok jedna větší uhelná elektrárna. 
10.12.2019 Technické
vzdělávání od útlého věku je jedním ze
základních předpokladů budoucí schopnosti Česka vytvářet a uplatňovat
moderní technologie. Bezpochyby tomu napomohou polytechnické dílny při
Základní a mateřské škole v Dolních Břežanech, které byly otevřeny na
začátku prosince 2019. 
9.12.2019 Nástupištní
stěny
představují investičně náročný, ale zaručeně spolehlivý způsob, jak
nejen zabránit pádu osoby do kolejiště metra, ale také, jak zabránit
zastavení provozu při pádu věci. Zatímco tomu prvnímu lze zamezit i
například technologiemi na bázi senzorů, tomu druhému zabrání jen
skutečná fyzická zábrana v podobě pevné stěny s dveřmi. Jak ale
instalovat nástupištní stěnu tam, kde jezdí, nebo do budoucna mohou
jezdit, různé vlaky? Řešení předvedla začátkem prosince 2019
singapurská firma ST Engineering na veletrhu AusRAIL Plus v australském
Sydney. 
6.12.2019 Zatímco
lehké nákladní a užitkové elektromobily v kategorii celkové hmotnosti
do 3,5 t se stále více zabydlují na evropském i českém trhu, města a
městské služby volají také po těžkých nákladních automobilech nad tímto
limitem s plně elektrickým, a tedy tichým a bezemisním pohonem. Dobrou
zprávou je, že i tato poptávka bude brzy vyslyšena. V listopadu 2019
byl oficiálně zahájen prodej těžkého nákladního elektromobilu značky
Volvo. 
5.12.2019 Využívání
obnovitelných zdrojů energie je důležitou součástí inteligentní
energetiky v rámci konceptu smart city. Občas se přitom zapomíná, že
možnosti měst a obcí jsou v tomto směru omezené. Není to jen kvůli
financím – město může rozhodovat pouze o svém majetku, ne o majetku
svých obyvatel. Využívání obnovitelných zdrojů v zařízení městských
služeb může nicméně být zajímavým projektem prospěšným přírodě i
městské kase. Jeden takový představilo město Prostějov v listopadu
2019. 
4.12.2019 Už od roku
2016 postupně nabíhá legislativou stanovená povinnost na výstavbu budov
s téměř nulovou spotřebou energie. Od ledna 2020 se bude nově týkat i
nejmenších rodinných domů. Stejně tak se týká i budov veřejných služeb
ve správě měst a obcí. O podrobnostech informovalo v listopadu 2019
Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. 
3.12.2019 Charakteristickým
rysem současného masivního rozvoje
inovativních technologií, jejichž společným jmenovatelem je internet
věcí (IoT), je prolínání účelů jejich využití. Dalším charakteristickým
rysem je rostoucí tlak na efektivnost vnitřních procesů v organizacích
i ochranu životního prostředí, který je hnací silou tohoto vývoje.
Příkladem je „chytré“ vnitřní osvětlení od Signify (dříve Philips
Lightong), které pomáhá vytvořit „chytrý“, tedy efektivní a zároveň
životnímu prostředí přátelský, sklad firmy Pilkington Automotive v
německém Gelsenkirchenu. Odborná veřejnost byla s tímto projektem
seznámena v listopadu 2019. 
2.12.2019 Geofencing
(doslova „zeměpisné oplocení“) znamená vytvoření digitální geografické
zóny, v níž mohou být vozidla propojená pomocí moderních technologií na
dálku kontrolována a řízena. Toto řešení, pro nějž jsou již vyvinuté
technologie, může významnou měrou přispět k řízení mobility v městských
centrech, a následně přispět k jejich celkovému zklidnění a
bezpečnosti. Svoji podporu geofencingu prezentoval v listopadu 2019
švédský dopravní úřad Swedish Transport Administration v rámci
čtyřletého projektu zahájeného v tomto roce. 
28.11.2019 Dne
27. listopadu 2019 se v Praze konal osmý běh konference „Elektrické
autobusy pro město“, organizované firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services, která je provozovatelem tohoto portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus, tentokrát v nových prostorách výstaviště PVA EXPO v
Praze-Letňanech. Tato mezinárodní konference se konala pod
záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a Dopravného podniku mesta
Košice. 
1
| 2 | 3 | 4 | 5
| 6 | 7
| 8 | 9 | 10
| 11 | 12
| 13 | 14
| 15 | 16
| 17
| 18
| 19
| 20
|21
| 22 | 23
| 24
| 25 | 26 | 27
| 28
| 29
| 30 | 31
| 32
| 33
| 34
| 35
| 36
| 37
| 38
| 39
| 40
| 41/a>
| 42
| 43
| 43
| 45
| 46
| 47 | 48
| 49
| 50
| 51
| 52
| 53
| 54
| 55
| 56
| 57 | 58
| 59
| 60
| 61
| 62
| 63
| 64
| 65
| 66
|