Archiv článků 2017/2
21.12.2017
Investovali jsme nemalé prostředky na moderní a
estetické nasvícení pamětihodností v našem městě. Jak je však skutečně
vnímá veřejnost – občané a návštěvníci? Mělo skutečně ten zamýšlený
efekt? A vyplatila se ta investice? Na podobné otázky a dohady nyní
může dát odpověď speciální počítačová aplikace vytvořená ve spolupráci
dodavatele veřejného osvětlení Philips Lighting a softwarové firmy SAP
SE, představená v listopadu 2018 na světovém kongresu Smart City Expo v
Barceloně. ![](sablona/vice3.gif)
20.12.2017 Ultra vysokým napětím se rozumí elektrické napětí o
hodnotě více než 800 kV. Toto napětí se používá především v přenosu
elektrické energie na velmi dlouhé vzdálenosti, využívající
stejnosměrný proud (HVDC). Společnost
ABB, světový dodavatel energetických systémů, prezentovala již v roce
2014 komplexní nabídku pro UHVDC spojení, využívající
rekordně vysoké napětí 1 100 kV DC, se všemi jeho komponenty. Tento
systém nyní bude mít první praktickou aplikaci – UHV DC spojení
Changji-Guquan v Číně. ![](sablona/vice3.gif)
19.12.2017 Palivový článek vyrobí vodík pro palivový článek – věta,
na první pohled možná znějící jako tisková chyba, je ve skutečnosti
stručným shrnutím připravovaného společného projektu amerického výrobce
palivových článků FuelCell Energy a japonské automobilky Toyota.
Odborná veřejnost byla s tímto projektem seznámena na konci listopadu
2017. ![](sablona/vice3.gif)
18.12.2017 Odborný
časopis Fleet, specializovaný magazín pro správu a řízení vozových
parků, zveřejnil ve svém čísle 6/2017 pod názvem „Drahý pokus, nebo
vozidlo budoucnosti?“ článek Jakuba Slavíka, zabývající se
palivočlánovými pohony vozidel a hodnotící jejich příležitosti a
omezení. Článek tak věcně, bez předsudků a bez přikrašlování,
představuje tento perspektivní směr v elektromobilitě profesní komunitě
správců firemních vozových parků. Plné znění článku je k dispozici zde. ![](sablona/vice3.gif)
18.12.2017 Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme rozvodnou
elektroenergetickou síť omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst
její spotřeby. Mikrosíť tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi
veřejné energetické soustavy, zpravidla využívající obnovitelné zdroje
energie nebo kogeneraci a vytvářenou na principu smart grid. Tak je tomu i v
případě unikátního projektu na jihoafrickém ostrově Robben Island, o
němž byla česká odborná veřejnost informována v listopadu 2017. ![](sablona/vice3.gif)
15.12.2017 Německé město Braunschweig je
prvním evropským městem, kde již v roce 2014 začaly jezdit indukčně
dobíjené elektrobusy standardní délky – první 12m elektrobus dodaný v
březnu 2014 následovaly v prosinci téhož roku čtyři 18m kloubové
elektrobusy. Pro indukční nabíjení je
používána technologie Bombardier PRIMOVE. V listopadu
2017 zaznamenal tento projekt významný milník: První z kloubových
elektrobusů najel na linkách celkem 100 000 km. Předpokládá se, že brzy
dosáhnou tohoto milníku i další tři. ![](sablona/vice3.gif)
14.12.2017 Svými úctyhodnými sto milióny vozokilometrů metra a
tramvají ročně se Praha a její dopravní podnik řadí na špičku českých
měst využívající denně elektrickou dopravu. Dopravní podnik hl. m.
Prahy (DPP) však nezůstává jen u přepravy cestujících elektrickými
prostředky MHD. Rozhodl se postupně elektrifikovat i park svých
osobních automobilů, které používá pro potřeby zaměstnaneckých jízd.
Předání prvních deseti elektromobilů DPP odpoledne 12. prosince 2017 do
užívání se zúčastnili i redaktoři našeho portálu. ![](sablona/vice3.gif)
13.12.2017 Jízdní řád železniční či autobusové sítě vždy
představoval obsáhlý svazek plný čísel a tajemných symbolů, jejichž
porozumění bylo vyhrazeno pouze těm „zasvěceným“. Doba se
mění a informační technologie stále více napomáhají snadnému využívání
veřejné dopravy při cestách „od domu k domu“ i bez kvalifikace
dopravního inženýra. S dalším, bezmála revolučním krokem přišel
nezávislý britský prodejce jízdenek Trainline. V listopadu 2017 uvedl
na trh vlakovou aplikaci Google Assistant ovládanou hlasem, s jejíž
pomocí mohou britští zákazníci získat potřebné informace pro cestování
vlakem. ![](sablona/vice3.gif)
12.12.2017 Jména ABB a Ballard jsou čtenářům našeho portálu již
dobře známá. Světový švédsko-švýcarský elektrotechnický koncern se
angažuje mj. v oblasti elektromobility včetně elektrických pohonů pro
lodě (viz např. úspěšný pohon Azipod), zatímco
kanadský výrobce palivočlánkových technologií Ballard představuje
světovou špičku ve svém oboru a známý je především jako dodavatel
zdrojů energie pro palivočlánková vozidla. Nyní
zahájili tito dva výrobci spolupráci na možném využití palivočlánkových
technologií na velkých námořních výletních lodích. ![](sablona/vice3.gif)
11.12.2017 Historický Cardiff je hlavní město Walesu ve Velké
Británii. Má 320 tisíc stálých obyvatel a ročně jej navštíví kolem 20
miliónů turistů. Těm všem začíná od listopadu 2017 sloužit nové veřejné
osvětlení, integrující v sobě moderní světelné zdroje a technologie pro
jejich řízení. V neposlední řadě vychází toto osvětlení vstříc také
potřebám občanů se zrakovým postižením, pro něž je orientace v nočním
prostředí obzvlášť náročná. Tento projekt je součástí strategie
Cardiffu pro dosažení podmínek „jednoplanetového města“. ![](sablona/vice3.gif)
8.12.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway probíhající v
Greenwichi na předměstí Londýna je zaměřen nejen na testování
příslušných technologií pro vozidla a infrastrukturu, ale také na
sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat
tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí
je proto i studie FSEG při University of Greenwich k problematice vnímání autonomních vozidel veřejností,
jejíž výsledky byly publikovány v říjnu 2017. ![](sablona/vice3.gif)
7.12.2017
Od podzimu 2017 je k dispozici nová verze platformy
systému EPLAN 2.7, která klade důraz na mezioborovou spolupráci a
konzistentní digitalizaci inženýrských procesů. Nová verze softwaru
přináší uživatelům devatenáct jazykových verzí, množství vylepšených
detailů a obousměrné propojení s automatizačními systémy – včetně TIA
Portal od firmy Siemens a Melsoft IQ Works od Mitsubishi, které
zaručují ještě větší efektivitu inženýrské práce. ![](sablona/vice3.gif)
6.12.2017
EPLAN nabízí ke zhlédnutí záznam webináře „EPLAN
Cogineer – snadné kroky k automatizaci“. Seznámíte se s možnostmi
využití nového softwaru EPLAN Cogineer, díky kterému může každý
uživatel platformy EPLAN začít používat automatizační software na bázi
konfigurace okamžitě bez náročného časového zaškolování. Celý webinář je zdarma na webu eplan.cz/webinare/ ![](sablona/vice3.gif)
6.12.2017 „Lidský“
robot YuMi
od ABB
je již známý české odborné veřejnosti díky svému nasazení v Jablonci
nad Nisou v závodě ABB s.r.o., Elektro-Praga při
montáži výrobků nízkého napětí i díky svým příznivým referencím ze
zahraničí, například z
Nizozemska.
Na základě úspěchu tohoto robota YuMi s dvěma rameny, který jako první
dokáže skutečně spolupracovat s člověkem, představila společnost ABB na
konci listopadu 2017 na Mezinárodním veletrhu robotiky (iREX) v Tokiu
kolaborativního robota s jedním ramenem. Robot kombinuje
špičkové parametry a technologie s minimálními nároky na
prostor. ![](sablona/vice3.gif)
5.12.2017 Společnost
VF, a.s., z Černé Hory u Brna je v oboru systémů radiační
kontroly a ochrany jednoznačným lídrem na českém trhu a čím dál více se
prosazuje na světových trzích. S jejími výrobky se potkáte nejen v
jaderných elektrárnách, ale i v nemocnicích či na letištích, tedy všude
tam, kde se pracuje se zdroji ionizujícího záření. Zákazníkům nabízí
tato společnost realizaci zakázek na klíč ![](sablona/vice3.gif)
4.12.2017 Elektrické
komponenty v řídicích rozváděčích generují
teplo. Toto teplo musí být z rozváděčů účinně odváděno tak, aby
komponenty byly chráněny před vysokými teplotami. Pokaždé však není
nutné použít aktivní chlazení, jako například chladicí jednotky. V
závislosti na tepelných ztrátách a rozměru rozváděče může být
dostatečným i použití pasivního chlazení. Elektrické a elektronické
komponenty instalované v
rozváděči jsou obvykle navrženy pro maximální provozní teplotu 50 °C.
Doba životnosti elektrických komponentů závisí do značné míry na
provozní teplotě. Snížení teploty o 10 °C jejich životnost
zdvojnásobuje. ![](sablona/vice3.gif)
29.11.2017
Obecně lze
chápat inteligentní budovu jako stavbu, která řeší ovládání,
monitorování a automatizaci všech systémů v budově, a to od osvětlení
přes vytápění, stínění, klimatizace až po zabezpečení. Reaguje na
potřeby uživatelů s cílem zvýšit jejich pohodlí, zpříjemnit jim zábavu,
zaručit co nejvyšší bezpečí a snížit náklady na provoz. Vnímá to
odborná a laická veřejnost stejně nebo má na automatizované budovy jiný
názor? ![](sablona/vice3.gif)
28.11.2017
Srdečně Vás zveme na odbornou konferenci „Smart city v praxi III“ s
podtitulem „Co nabízí inteligentní město občanům a průmyslu“, která se
koná 20. března 2018 v Brně jako doprovodný program veletrhu AMPER
2018. Již třetí ročník konference „Smart city v praxi“ organizuje
konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services.
Odborným garantem a zároveň moderátorem konference je Ing. Jakub
Slavík, MBA, autor knihy
Smart city v praxi, která je první českou knihou
o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě ![](sablona/vice3.gif)
27.11.2017 Málokteré
odvětví je tak citlivé na spolehlivost dodávky
elektrické energie, jako obrana. Pokud je zároveň snaha, aby takováto
dodávka byla nejen spolehlivá, ale také ekologická, může volba padnout
na stacionární palivočlánkový zdroj. Tak je tomu i v případě ponorkové
základny amerického námořnictva v Grotonu ve státě Connecticut, která v
polovině října 2017 zahájila na základě smlouvy o dlouhodobém odběru
elektrické energie s organizací Connecticut Municipal Electric Energy
Cooperative (CMEEC) projekt na dodávku elektřiny vyrobené v
palivočlánkových zdrojích. ![](sablona/vice3.gif)
23.11.2017 Dne 22.
listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference
„Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod
záštitou Sdružení
dopravních podniků ČR. ![](sablona/vice3.gif)
23.11.2017 Jako
jeden z předních výrobců moderní a inovativní
automatizační techniky je společnost Murrelektronik i v tomto roce
zastoupena v Norimberku na veletrhu SPS IPC Drives. Společnost
představuje ve dnech 28. – 30. listopadu v hale 9 (stánek 325) nové
výrobky a nová inovativní řešení. Hlavními tématy jsou bezpečnost, IO
Link, síťové technologie, napájení a inovativní řešení na cestě k
Průmyslu 4.0 a nejnovější výsledky vývoje v decentralizované instalační
technice. ![](sablona/vice3.gif)
21.11.2017 Latinská
Amerika má od začátku listopadu 2017 v provozu
další bezobslužné metro, využívající řídící a zabezpečovací systém CBTC. Po
lince 4 metra
São Paulo, která byla zprovozněna v roce 2010, se jí stala již dříve
avizovaná linka 6 metra v
Santiagu de Chile. ![](sablona/vice3.gif)
21.11.2017 Německý
program Energiewende, jehož charakteristickým
rysem je odklon od jaderné energetiky a podpora obnovitelných zdrojů,
vede paradoxně k tomu, že z Německa je největší evropský producent
skleníkových plynů. Na tuto skutečnost upozorňuje zpráva nevládní
organizace Energy for Humanity s názvem „European Climate Leadership
Report 2017, Measuring the Metrics that Matter“ (tedy „Zpráva o vedoucí
roli Evropy v oblasti klimatu 2017, Měření s měřítkem, které je
důležité“), publikovaná při příležitosti Konference OSN o klimatických
změnách (COP23) v listopadu 2017 v německém Bonnu. ![](sablona/vice3.gif)
20.11.2017 Pronájem
kancelářských prostor představuje významnou
část nákladů větších i menších obchodních a dalších společností. Přitom
v této oblasti existuje významný potenciál úspor v důsledku využití
moderních technologií. Celkový potenciál těchto úspor odhaduje studie
společnosti Philips Lighting, zveřejněná na konci září 2017, na 1,5
biliónu amerických dolarů (v americké číselné soustavě se hovoří o
triliónech – jde o řád 1012) – v přepočtu tedy
přes 33 biliónů Kč. ![](sablona/vice3.gif)
16.11.2017 Jak
již bylo dříve avizováno, dopravce ČSAD
Frýdek-Místek, člen skupiny 3ČSAD, završil v říjnu 2017 dodávku šesti
elektrobusů SOR EBN 9,5 pro městskou
dopravu v Hranicích na Moravě. Hranice na
Moravě se tak od listopadu 2017 staly prvním
českým a středoevropským
městem, jehož městská doprava, resp. linky MHD provozované jedním
dopravcem, je plně elektrifikovaná. ![](sablona/vice3.gif)
15.11.2017
Vedle elektrobusů standardní délky 12 m nebo
velkokapacitních vozidel se i ve veřejné dopravě stále více uplatňují
malé elektrobusy s délkou do cca 8 metrů a přepravní kapacitou do cca
30 míst. Rostoucí zájem o tato vozidla ukazuje i objednávka 62 malých
elektrobusů MidCity Electric od nizozemského výrobce VDL Bus &
Coach z října 2017. Elektrobusy si objednal dopravce Connexxion pro
nasazení v nizozemském regionu Noord-Holland Noord. ![](sablona/vice3.gif)
14.11.2017
Společnost Weidmüller přináší v A-series zcela novou
univerzální řadu PUSH IN svorkovnic pro průřezy vodičů od 1,5 do 16 mm2
a navíc řadu aplikačních svorkovnic pro nejčastější funkce v rámci
moderního rozváděče pro průmyslovou aplikaci. ![](sablona/vice3.gif)
13.11.2017
Světelné technologie na bázi LED zdrojů znamenají
kromě jiného příležitost, jak umělecky pracovat se světlem v
architektuře a zároveň provoz osvětlení významně zefektivnit. Příkladem
je nové osvětlení národního divadla (Nationaltheater) v německém
Mnichově, které bylo představeno veřejnosti na začátku listopadu
2017. ![](sablona/vice3.gif)
10.11.2017 Automatické
elektrické minibusy bez řidiče, tedy malá
autonomní vozidla, se postupně stále více profilují jako perspektivní
„třetí druh“ dopravy ve městech, vedle dopravy individuální a hromadné
– viz zpráva UITP.
Od
posledního říjnového týdne 2017 je jeden takovýto autonomní minibus v
provozu také necelých 300 km od Prahy – v pěti a půltisícovém bavorském
lázeňském městečku Bad Birnbach. Zajímavostí je, že provozovatelem jsou
v tomto případě německé státní dráhy DB. ![](sablona/vice3.gif)
9.11.2017 Automatická
tvorba výkresů je nyní ještě jednodušší.
Společnost EPLAN představuje zcela nový software pro efektivní
konfiguraci projektů,
přinášející zkrácení doby potřebné k osvojení práce na projektu a
současně vynikající výsledky, a to jen po několika kliknutích myší.
EPLAN Cogineer, který je plně integrovaný do prostředí platformy EPLAN,
nabízí snadné použití a nejlepší možnou jednoduchost. ![](sablona/vice3.gif)
8.11.2017 Již podruhé
mají obce, kraje i jejich příspěvkové
organizace šanci žádat o dotaci na nákup vozidel na alternativní
pohony. Rozdělovat se bude rovných 100 milionů korun z prostředků
Národního programu Životní prostředí. Vyplývá to z výzvy č. 21/2017,
která byly zveřejněna začátkem listopadu 2017. Oproti loňské výzvě se
mohou žadatelé těšit na vyšší dotaci i její kombinaci se zvýhodněnou
půjčkou. ![](sablona/vice3.gif)
7.11.2017
Systém „bleskového dobíjení“ ABB
TOSA (Trolleybus
Optimisation Système Alimentation) pro průběžně dobíjené elektrobusy se
úspěšně rozvíjí ve švýcarské Ženevě již od roku 2013.
Mohlo
by se nicméně zdát, že jde o ojedinělý projekt, vytvářený na míru
specifickým potřebám tohoto města. Není tomu tak. Tento systém začne
brzy využívat i téměř třísettisícové francouzské město Nantes spolu s
dvaceti 24metrovými elektrobusy HESS. Stane se tak na základě
dodavatelské smlouvy uzavřené v říjnu 2017 mezi švýcarským výrobcem
vozidel Carrosserie HESS AG a společností ABB. ![](sablona/vice3.gif)
6.11.2017 Jak
bylo již popsáno v
článku zde, společnost
Murrelektronik nabízí jako první z výrobců funkci IODD on board,
umožňující postupovat při integraci přístrojů s rozhraním IO-Link
způsobem plug & play. Modul IO-Link Master se zkonfiguruje z
řídicího systému – a je nastaveno. Stroje a zařízení s přístroji s
rozhraním IO-Link lze nyní uvést do provozu tedy rychleji než
dříve. ![](sablona/vice3.gif)
3.11.2017 Vídeň
je jedním z evropských měst hlásících se ke
konceptu smart
city.
Vedle rozsáhlých developerských projektů typu Aspern
Seestadt je součástí
naplňování tohoto konceptu také rostoucí veřejná síť dobíjecích stanic
pro elektromobily. Jak byla v říjnu 2017 informována odborná veřejnost,
do roku 2020 vznikne ve Vídni 1000 nových dobíjecích stanic. Celý
projekt částečně zafinancovaly občanské investice. ![](sablona/vice3.gif)
2.11.2017
Parky elektrobusů v evropských a dalších světových
městech postupně rostou a z jednotek vozidel se stávají desítky. To
začíná klást nároky
nejen na průběžné dobíjení, při
němž elektrobusy přijíždějí k nabíjení postupně a samo nabíjení trvá
řádově minuty, ale také na noční dobíjení, kdy se mají nabít všechny
elektrobusy během provozní přestávky nižšími výkony po dobu několika
hodin. Jako odpověď na tento problém představila společnost ABB v říjnu
2017 na veletrhu Busworld 2017 v Kortrijku svoji technologii
HVC-Overnight Charging. ![](sablona/vice3.gif)
1.11.2017
Čím dříve konstrukce začíná strukturovaným a
důsledným
sběrem dat, tím lépe. V počátečních fázích projektu to platí zvláště
pro konkrétní data o připojení, jako např. definice a informace o
potrubí nebo kabelových datech. Nová verze programu EPLAN Preplanning
nyní obsahuje vlastní modul pro návrh potrubí. Nově také lze definovat
data o kabelech již ve fázi předběžného plánování ![](sablona/vice3.gif)
31.10.2017 Elektrobusy
Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský trh a
profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně vycházejí – plug-in hybridního autobusu
Volvo 7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském Diffendage a
další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu.
Na tradičním autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017
představilo Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové
řešení se třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy
použití. ![](sablona/vice3.gif)
30.10.2017 Menší,
rychlejší, bezpečnější a výkonnější – to jsou moderní trendy v oblasti
konektorů a konektivity. Automatizační
průmysl hledá řešení, která umožňují strojům a systémům snadněji se
přizpůsobovat globálním požadavkům výroby, stejně jako místním
požadavkům zákazníků. ![](sablona/vice3.gif)
27.10.2017 Světelná
textilie integrující LED světelné zdroje do
textilního materiálu není v zásadě novým pojmem. Veřejnosti již byla
prezentována jako architektonický prvek pro nákupní
střediska a kancelářské
prostory nebo pro
orientaci cestujících na letištích.
V říjnu 2017 byla
kombinace textilu a světelných zdrojů poprvé představena jako využití
pro ochranné a sportovní oděvy ve spolupráci výrobce osvětlovací
techniky Osram s německou firmou uvex ![](sablona/vice3.gif)
26.10.2017 Elektrobusy
prozatím zůstávají doménou především městské
dopravy, zejména s ohledem na režim jízdy (časté rozjezdy a zastavení),
na relativně krátké vzdálenosti i na úspory emisí, které se nejvíce
projeví v městském prostředí – viz zpráva
EEA. Zájem o ně však
začíná být i v segmentu příměstské a meziměstské dopravy. První
takovýto elektrobus dodá do roku 2019 na americký trh belgický výrobce
autobusů Van Hool ve spolupráci s americkým výrobcem elektrobusů
Proterra. ![](sablona/vice3.gif)
25.10.2017 Umělé
pěstování zemědělských plodin v uzavřených
prostorách s pomocí „světelných receptů“ není nijak novým fenoménem –
viz například projekty realizované u GrowWise
City Farming a Green Sense Farms.
Bez nadsázky
životně důležité mohou být tyto způsoby pěstování rostlin pro delší
pobyty lidí v kosmu. Pro jejich vývoj a testování slouží mezinárodní
projekt EDEN ISS, který v říjnu 2017 zaznamenal důležitý milník: ![](sablona/vice3.gif)
24.10.2017 Dopravní
podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil v neděli 15.
října 2017 zkušební provoz parciálního trolejbusu (v terminologii DPP
jde o „elektrobus s dynamickým nabíjením“) SOR TNB12. Testování tohoto
dynamicky nabíjeného vozidla bude probíhat mezi Palmovkou a Letňany
dlouhé cca 10 km. Současně druhé nově dodané vozidlo SOR NS12 zahájí
další etapu provozních zkoušek staticky nabíjených elektrobusů, a to na
linkách č. 109 a 239. ![](sablona/vice3.gif)
23.10.2017 Čtyřpólové
(zemněné) průběžné dobíjení bývá doménou
standardních nebo kloubových elektrobusů. U elektrických midibusů
prozatím převládá spíše koncept zásuvkového dobíjení, především s
ohledem na nákladnost infrastruktury pro toto rychlé nabíjení a menší
kapacitu vozidel. Jsou však výjimky. Jednou z nich bude park deseti
elektrických midibusů Solaris Urbino 8,9 LE electric, které si na konci
září 2017 objednala Stalowa Wola, 65tisícové průmyslové město v
jihovýchodním Polsku. ![](sablona/vice3.gif)
19.10.2017 V
září 2017 představil linecký dopravní podnik Linz AG
Linien veřejnosti první z celkem dvaceti parciálních trolejbusů (resp.
trolejbusů s bateriovým prodlužovačem dojezdu), jimiž hodlá do roku
2019 obměnit svůj trolejbusový park. Jde o velkokapacitní, 24metrové
tříčlánkové trolejbusy od belgického výrobce Van Hool. Tato vozidla
zároveň naznačují směr, jakým se ubírají trolejbusové systémy v Evropě
– totiž využití nákladné trakční infrastruktury především pro
velkokapacitní přepravu, podobně jako u tramvajových systémů. ![](sablona/vice3.gif)
19.10.2017 Elektrobusy
jsou obecně cca 2–3krát dražší než
srovnatelné dieselové autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst
také náklady na nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech
není zpravidla tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu
provozní životnosti vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na
celospolečenské úrovni zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu
ušetřené externality ![](sablona/vice3.gif)
18.10.2017 Od
roku 2000 po současnost bylo v EU na národní a
mezinárodní úrovni jen v oblasti elektrifikace dopravy realizováno více
než 1900 rozmanitých výzkumných a inovačních projektů, přes 900
projektů v oblasti automatizace dopravy a další projekty v oblasti
konstrukce vozidel a jiných oblastí inovací v dopravě. Není divu, že
spleť těchto projektů a programů se stává poněkud nepřehlednou. Na
pomoc přichází na začátku října 2017 evropský informační systém
Transport Research and Innovation Monitoring and Information System
(TRIMIS). ![](sablona/vice3.gif)
17.10.2017 Teplota
chladicího média v obráběcích strojích musí být
velmi přesně regulována tak, aby byla zajištěna vysoká přesnost
obrábění. Systém chlazení musí být také energeticky účinný, všestranný,
spolehlivý a snadno udržovatelný. Společnost Rittal tyto požadavky
zohlednila při vývoji zcela nové generace chladičů kapaliny Blue e+.
Výsledkem je systém chlazení kapaliny pro zpracovatelský průmysl a
strojírenství, který nastavuje nový tržní standard. ![](sablona/vice3.gif)
16.10.2017 Provozní
rekordy zpravidla představují možnosti techniky
v ideálních podmínkách a vizionářsky napovídají, kudy by se daná
technologie mohla ubírat při využití v běžné provozní praxi a jaké jsou
její současné limity. Tak lze interpretovat i rekord v dojezdu
elektrobusu na jedno nabití trakčních baterií, které dosáhl elektrobus
Catalyst E2 max od amerického výrobce Proterra v září 2017. Tento
rekord činil úctyhodných 1 101,2 mil, čili cca 1 770 km. ![](sablona/vice3.gif)
13.10.2017 Balgheim
je obec o cca 1100 obyvatelích uprostřed horské
přírody v německém Baden-Württembersku, představující se světu jako
„klein aber fein“ – tedy „malá ale hezká“. Nezůstává jen u slov. Při
rekonstrukci svého veřejného osvětlení pomocí LED zdrojů dbá jak na
energetickou efektivnost řešení, tak na jeho přátelskost vůči lidem a
přírodě. Tomu odpovídají mj. odstíny použité bílé a zařízení pro
regulaci intenzity osvětlení. ![](sablona/vice3.gif)
12.10.2017 Zájemci
o výstavbu nových jaderných bloků v České
republice muset budou s velkou pravděpodobností prokázat schopnost
postavit nabízený typ reaktoru i v zahraničí. Předběžný zájem o českou
zakázku projevily společnosti Areva (EdF), China General Nuclear Power
(CGNP), Korea Hydro and Nuclear Power (KHNP), Mitsubishi Atmea, Rosatom
a Westinghouse. Jak v říjnu 2017 informovala Česká nukleární
společnost, referenční reaktor (tedy takový, který firma postavila v
členském státě EU nebo v jiné, jaderně vyspělé zemi) dovedla nejblíže k
dokončení zatím ta posledně jmenovaná, tj. Westinghouse. ![](sablona/vice3.gif)
11.10.2017 Veřejné
osvětlení má sice nepatrný podíl na celkové
spotřebě energie ve státě a na souvisejících emisích, nicméně jeho
podíl na obecních výdajích není zanedbatelný. Ve snaze o zefektivnění
se pak mnohé obce stávají snadným objektem rozmanitých prodejců
svítidel o rozmanité kvalitě, zpravidla na bázi LED zdrojů.
Kromě toho
nevhodné použití klasických i moderních svítidel poškozuje přírodu i
lidské zdraví (viz rozhovor
s Dr. Janem Hollanem). V této
situaci přichází na pomoc municipalitám Ministerstvo životního
prostředí se Svazem měst a obcí České republiky, které vydaly dokument
zvaný „Jednoduchá osvětlovací příručka pro obce“. Zveřejněn byl mj. v
září 2017 v newsletteru Priorita na stránkách Státního fondu životního
prostředí.
![](sablona/vice3.gif)
10.10.2017 Společnost
EDP je největší výrobce, distributor a
dodavatel elektřiny v Portugalsku a také je to významný dodavatel
elektrické energie ve Španělsku. V rámci svého projektu InovGrid, který
je zastřešujícím projektem EDP pro smart
grids
si jako
technologii pro chytré měření (smart
metering) zvolil
inteligentní elektroměry PRIME společnosti Landis+Gyr. Odborná
veřejnost o tom byla informována v září 2017. ![](sablona/vice3.gif)
9.10.2017
Industry 4.0, stejnosměrný proud místo střídavého i
vysoce spolehlivé konektory. Nejen to jsou aktuální trendy ze světa
současných spojovacích technologií. Jak k nim přistupuje výrobce kabelů
a kabelového příslušenství skupina Lapp z německého Stuttgartu? V čem
vidí největší potenciál a jaké jsou podle ní další aktuální trendy? Na
všechny tyto otázky odpovídá Georg Stawowy, předseda představenstva
Lapp Holding pro techniku a inovaci. ![](sablona/vice3.gif)
6.10.2017 Rychlé
dobití elektromobilu na cestách napříč Českou
republikou i směrem do zahraničí je opět jednodušší. Elektromobilita
Skupiny ČEZ, provozovatel nejrozsáhlejší tuzemské sítě veřejných
dobíjecích stanic, zprovoznila 2. října 2017 trojici rychlodobíjecích
stanic ABB v rámci dobíjecí lokality ve Vestci u pražského dálničního
okruhu. Představila také vizi pokračování výstavby infrastruktury. Ta
vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe
Facility (CEF). Nedlouho poté společnost ABB představuje světové
veřejnosti také novou nabíjecí stanici pro elektromobily s vysokými
nabíjecími výkony až 350 kW. ![](sablona/vice3.gif)
5.10.2017 Majitelé
a provozovatelé budov musí plnit nové předpisy
vyžadující snížení spotřeby energie. Naštěstí existuje řešení. Nejen,
že mohou uspořit energii, mohou také sledovat elektrické parametry
svých zařízení a díky emailovému upozornění řešit malé problémy dříve,
než se stanou velkými. ![](sablona/vice3.gif)
5.10.2017
Jako již tradičně i letos se Stäubli představí na Mezinárodním
strojírenském veletrhu v Brně, stánek s moderními technologiemi
naleznete v hale G1 na
stánku 47, k jehož návštěvě Vás Stäubli Team srdečně zve.
Čeká na Vás kromě jiného nová generace robotů Stäubli TX2 ![](sablona/vice3.gif)
4.10.2017 Jihokorejské
hlavní město Soul má od září 2017 své první
podzemní metro zvané Ui-Sinseol LRT. Toto metro je zároveň plně
bezobslužné. Ui-Sinseol LRT má délku tratí 11,4 km a na nich 13
zastávek. Vede ze stanice Ui-dong in Gangbuk-gu do stanice
Sinseol-dong. Předpokládá se, že linka převeze denně 110 000
cestujících při špičkovém intervalu mezi vlaky 3 minuty.![](sablona/vice3.gif)
3.10.2017 Dnes 3. října
2017 se v Praze již podruhé konala konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference byla pořádána pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu
ČR, Ministerstva životního prostředí ČR a Ministerstva dopravy ČR.
Hlavním partnerem konference byl ČEZ a.s. v rámci projektu
elektromobility spolufinancovaného Evropskou unií. Za bankovní sektor
byl partnerem konference ČSOB Leasing a za dodavatelský průmysl
společnosti ABB (zde jako dodavatel nabíjecí infrastruktury), Eurogreen
(zde jako prodejce elektrických užitkových vozidel francouzského
výrobce Goupil) a automobilky Nissan a Toyota. Odborným garantem
konference a zároveň moderátorem byl Jakub Slavík, majitel a hlavní
konzultant pořádající firmy.![](sablona/vice3.gif)
3.10.2017 Plán
udržitelné městské mobility (SUMP) představuje strategický dokument
určený k uspokojování potřeb mobility osob a firem ve městech a jejich
okolí za účelem zlepšování kvality života, který náležitě zohledňuje
zásady integrace, participace a evaluace. Po roce 2020 půjde o hlavní
strategický nástroj plánování udržitelné mobility v městských
oblastech. Na pomoc
jejich přípravě přichází evropská iniciativa CIVITAS, která v září 2017
umístila na svých internetových stránkách registr zpracovaných SUMP.![](sablona/vice3.gif)
2.10.2017 Izolační
sklo hraje ve stavebnictví stále důležitější
roli. V létě chrání před horkem a v zimě izoluje od chladu. Bystronic
Glass se sídlem na severu regionu Nordschwarzwald v Německu staví
největší linky pro výrobu izolačního skla na světě. A díky dodávkám
konfekcionovaných energetických řetězů ÖLFLEX®
CONNECT od Lappu je
jejich výrobní proces výrazně rychlejší. ![](sablona/vice3.gif)
29.9.2017 Dopravní
systém kloubových elektrobusů Hess s „bleskovým
dobíjením“ ABB TOSA,
který je od
roku 2013 v provozu v Ženevě, se od roku 2016 na základě úspěšného
provozu dále rozšiřuje na novou
linku č. 23. V září 2017
zaznamenal tento systém další důležitý milník: Jeho dodavatel,
společnost ABB, dostala od ženevského městského dopravce Transports
publics genevois (tpg), objednávku na technologii pro inteligentní
řízení tohoto systému městské dopravy. ![](sablona/vice3.gif)
27.9.2017 Londýnské
metro představuje síť 11 linek městské a
příměstské kolejové dopravy o celkové délce tratí přes 400 km. Vzhledem
k historii sahající do šedesátých let 19.
století je tato síť poměrně složitá a
orientace v londýnském metru je pro nejednoho cestujícího hlavolamem.
Zkrátit a zpříjemnit cestování londýnským metrem by mohlo usnadnit
využití depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony
prostřednictvím WiFi sítě ve stanicích. Ukázal to pilotní projekt,
který probíhal v listopadu a prosinci 2016 a s jehož výsledky byla
veřejnost seznámena v září 2017. ![](sablona/vice3.gif)
24.9.2017 Průběžně
dobíjené elektrobusy využívající nabíjecí
standard OppCharge se rozvíjejí také v Norsku. Po hlavním
městě Oslo bude
touto dopravní technologií vybavena městská doprava v Trondheimu, kde
tamní dopravce Tide Buss objednal celkem 25 těchto elektrobusů spolu s
nabíjecími stanicemi. Vzhledem k poloze Trondheimu na 63° zeměpisné
šířky půjde pravděpodobně o dosud nejsevernější projekt průběžně
dobíjených elektrobusů. ![](sablona/vice3.gif)
22.9.2017 Společnost
General Electric (GE) je známá mimo jiné jako
dodavatel větrných elektráren. Jejími turbínami o výkonu 2,5 MW je
vybavena například největší americká větrná farma Wind Catcher.
Od září
2017 vstupuje produktové portfolio jejích turbín pro pevninské větrné
farmy do výkonového rozmezí 4 MW: GE uvedla na trh nejnovější turbínu
označovanou jako 4,8-158 o výkonu 4,8 MW. ![](sablona/vice3.gif)
21.9.2017 Dopravní
podnik města Hradce Králové již několik let
provozuje tři elektrobusy od výrobců SOR a Škoda Electric dobíjených ze
zásuvky. Jak byla v září 2017 informována odborná veřejnost, park jeho
elektrobusů se do roka rozšíří o dvacet průběžně dobíjených
vozidel. ![](sablona/vice3.gif)
20.9.2017 Dolnosaské
německé město Göttingen se stane dalším, na jehož linkách
budou provozovány elektrické hybridní (či plug-in hybridní)
autobusy
Volvo 7900 s průběžným dobíjením pomocí infrastruktury užívající
evropský standard OppCharge.
Odborná
veřejnost o tom byla informována v září 2017. Tři tyto autobusy vyjedou
na jaře 2018 na linky Göttingenské MHD, provozované dopravcem Göttinger
Verkehrsbetriebe GmbH (GÖVB). ![](sablona/vice3.gif)
19.9.2017 Ropné
tanky o průměru 40-80 metrů čistí první
certifikovaný systém s robotem slovenské firmy ADROC Tech s.r.o., který
může pracovat i v prostředí s nejvyšším nebezpečím výbuchu. Doplňují
jej kamery s datovými kabely made by Lapp. ![](sablona/vice3.gif)
18.9.2017 Vypadá
to jako docela obyčejný sloup veřejného osvětlení se svítidlem na
vrcholu. Ve skutečnosti jde o důmyslný vysílač, vybavený uvnitř
anténami a další radiokomunikační a telekomunikační technikou, řídicí
jednotkou pro inteligentní veřejné osvětlení, případně rozmanitými
senzory. Takový je koncept chytrého sloupu („smart pole“), na jehož
společném vývoji se v září 2017 dohodli globální dodavatel osvětlovací
techniky Philips Lighting a American Tower Corporation ![](sablona/vice3.gif)
15.9.2017
Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy
„světelný radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a
pomocí odraženého světla provádí potřebná měření. Mezi množstvím
různých využití, například při měření
rychlosti větru nachází lidary uplatnění zejména
při navigaci autonomních vozidel – viz příklad projektu
GATEway. Společnost Panasonic představila v září
2017 nový 3D lidar, vhodný svými vlastnostmi právě pro využití u
autonomních robotů pohybujících se v blízkosti lidí nebo u autonomních
vozidel v průmyslu a zemědělství. Zároveň ukazuje, jak takovýto lidar
funguje. ![](sablona/vice3.gif)
14.9.2017 Problematické
dopady havárie v japonské elektrárně
Fukushima a následných opatření na životy a zdraví obyvatel byly jedním
z důvodů, proč vznikl projekt Shamisen financovaný z prostředků EU,
zaměřený na zlepšení připravenosti a reakce na jadernou havárii.
Ukázalo se totiž, že v důsledku této havárie nezahynul ani jeden člověk
na následky ozáření, ale více než šest set lidí, hlavně starých a
nemocných, předčasně zemřelo na následky nešetrné evakuace ![](sablona/vice3.gif)
13.9.2017 Belgický
výrobce Van Hool je známý jako dodavatel více
než padesáti palivočlánkových autobusů. V současné době jich jezdí 32 v
Evropě (například v rámci projektu
3Emotion) a 21 v
USA. Mezi jeho
produkty patří zároveň kloubové elektrobusy Exqui.City,
označované
výrobcem jako „tram-bus“. Francouzské město Pau si na začátku září 2017
objednalo u tohoto výrobce osm elektrobusů Exqui.City s palivočlánkovým
zdrojem energie, a odstartovalo tak důležitý přelom v systémech
velkokapacitní autobusové dopravy BRT (bus rapid transit). ![](sablona/vice3.gif)
1
| 2 | 3 | 4
| 5 | 6
| 7 | 8
| 9 | 10
| 11 | 12
| 13 | Archiv 2022/3
| Archiv 2022/2
|Archiv 2022/1
| Archiv 2021/3 | Archiv 2021/2
| Archiv 2021/1
| Archiv 2020/3
| Archiv 2020/2
| Archiv 2020/1
| Archiv 2019/2
| Archiv 2019/1
| Archiv 2018/3
| Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1
| Archiv 2017/2
| Archiv 2017/1
|