Přečtěte
si: Publikace Elektromobilita
v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility
|
|
|
Archiv článků 2017/2Chytrá aplikace pomáhá zjistit ohlas veřejnosti na nové osvětlení památek21.12.2017 Investovali jsme nemalé prostředky na moderní a estetické nasvícení pamětihodností v našem městě. Jak je však skutečně vnímá veřejnost – občané a návštěvníci? Mělo skutečně ten zamýšlený efekt? A vyplatila se ta investice? Na podobné otázky a dohady nyní může dát odpověď speciální počítačová aplikace vytvořená ve spolupráci dodavatele veřejného osvětlení Philips Lighting a softwarové firmy SAP SE, představená v listopadu 2018 na světovém kongresu Smart City Expo v Barceloně. Changji-Guquan UHV DC Link: první stejnosměrné přenosové spojení s rekordně vysokým napětím 1 100 kV20.12.2017 Ultra vysokým napětím se rozumí elektrické napětí o hodnotě více než 800 kV. Toto napětí se používá především v přenosu elektrické energie na velmi dlouhé vzdálenosti, využívající stejnosměrný proud (HVDC). Společnost ABB, světový dodavatel energetických systémů, prezentovala již v roce 2014 komplexní nabídku pro UHVDC spojení, využívající rekordně vysoké napětí 1 100 kV DC, se všemi jeho komponenty. Tento systém nyní bude mít první praktickou aplikaci – UHV DC spojení Changji-Guquan v Číně. FuelCell energy a Toyota: palivový článek vyrobí z bioplynu elektřinu a vodík pro palivočlánková vozidla19.12.2017 Palivový článek vyrobí vodík pro palivový článek – věta, na první pohled možná znějící jako tisková chyba, je ve skutečnosti stručným shrnutím připravovaného společného projektu amerického výrobce palivových článků FuelCell Energy a japonské automobilky Toyota. Odborná veřejnost byla s tímto projektem seznámena na konci listopadu 2017. Drahý pokus, nebo vozidlo budoucnosti?18.12.2017 Odborný časopis Fleet, specializovaný magazín pro správu a řízení vozových parků, zveřejnil ve svém čísle 6/2017 pod názvem „Drahý pokus, nebo vozidlo budoucnosti?“ článek Jakuba Slavíka, zabývající se palivočlánovými pohony vozidel a hodnotící jejich příležitosti a omezení. Článek tak věcně, bez předsudků a bez přikrašlování, představuje tento perspektivní směr v elektromobilitě profesní komunitě správců firemních vozových parků. Plné znění článku je k dispozici zde. Mikrosíť ABB zásobuje energií z fotovoltaiky ostrovní systém na ostrově18.12.2017 Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme rozvodnou elektroenergetickou síť omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst její spotřeby. Mikrosíť tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi veřejné energetické soustavy, zpravidla využívající obnovitelné zdroje energie nebo kogeneraci a vytvářenou na principu smart grid. Tak je tomu i v případě unikátního projektu na jihoafrickém ostrově Robben Island, o němž byla česká odborná veřejnost informována v listopadu 2017. Indukčně dobíjené elektrobusy v Braunschweigu: další významný milník, spolehlivý provoz15.12.2017 Německé město Braunschweig je prvním evropským městem, kde již v roce 2014 začaly jezdit indukčně dobíjené elektrobusy standardní délky – první 12m elektrobus dodaný v březnu 2014 následovaly v prosinci téhož roku čtyři 18m kloubové elektrobusy. Pro indukční nabíjení je používána technologie Bombardier PRIMOVE. V listopadu 2017 zaznamenal tento projekt významný milník: První z kloubových elektrobusů najel na linkách celkem 100 000 km. Předpokládá se, že brzy dosáhnou tohoto milníku i další tři. Dopravní podnik Praha sází i na „malou“ elektromobilitu14.12.2017 Svými úctyhodnými sto milióny vozokilometrů metra a tramvají ročně se Praha a její dopravní podnik řadí na špičku českých měst využívající denně elektrickou dopravu. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) však nezůstává jen u přepravy cestujících elektrickými prostředky MHD. Rozhodl se postupně elektrifikovat i park svých osobních automobilů, které používá pro potřeby zaměstnaneckých jízd. Předání prvních deseti elektromobilů DPP odpoledne 12. prosince 2017 do užívání se zúčastnili i redaktoři našeho portálu. Trainline Google Assistant: britská aplikace pro cestování vlakem ovládaná hlasem13.12.2017 Jízdní řád železniční či autobusové sítě vždy představoval obsáhlý svazek plný čísel a tajemných symbolů, jejichž porozumění bylo vyhrazeno pouze těm „zasvěceným“. Doba se mění a informační technologie stále více napomáhají snadnému využívání veřejné dopravy při cestách „od domu k domu“ i bez kvalifikace dopravního inženýra. S dalším, bezmála revolučním krokem přišel nezávislý britský prodejce jízdenek Trainline. V listopadu 2017 uvedl na trh vlakovou aplikaci Google Assistant ovládanou hlasem, s jejíž pomocí mohou britští zákazníci získat potřebné informace pro cestování vlakem. ABB a Ballard zahájily spolupráci na palivočlánkových systémech pro námořní lodě12.12.2017 Jména ABB a Ballard jsou čtenářům našeho portálu již dobře známá. Světový švédsko-švýcarský elektrotechnický koncern se angažuje mj. v oblasti elektromobility včetně elektrických pohonů pro lodě (viz např. úspěšný pohon Azipod), zatímco kanadský výrobce palivočlánkových technologií Ballard představuje světovou špičku ve svém oboru a známý je především jako dodavatel zdrojů energie pro palivočlánková vozidla. Nyní zahájili tito dva výrobci spolupráci na možném využití palivočlánkových technologií na velkých námořních výletních lodích. Strategie „jednoplanetového“ města: veřejné osvětlení v Cardiffu pamatuje na ekonomiku, ekologii i na zrakově postižené občany11.12.2017 Historický Cardiff je hlavní město Walesu ve Velké Británii. Má 320 tisíc stálých obyvatel a ročně jej navštíví kolem 20 miliónů turistů. Těm všem začíná od listopadu 2017 sloužit nové veřejné osvětlení, integrující v sobě moderní světelné zdroje a technologie pro jejich řízení. V neposlední řadě vychází toto osvětlení vstříc také potřebám občanů se zrakovým postižením, pro něž je orientace v nočním prostředí obzvlášť náročná. Tento projekt je součástí strategie Cardiffu pro dosažení podmínek „jednoplanetového města“. Studie projektu GATEway: veřejnost vnímá autonomní vozidla jako málo riziková, ale ne bez výhrad8.12.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway probíhající v Greenwichi na předměstí Londýna je zaměřen nejen na testování příslušných technologií pro vozidla a infrastrukturu, ale také na sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí je proto i studie FSEG při University of Greenwich k problematice vnímání autonomních vozidel veřejností, jejíž výsledky byly publikovány v říjnu 2017. Všestranný pomocník pro přípravu projektové dokumentace7.12.2017 Od podzimu 2017 je k dispozici nová verze platformy systému EPLAN 2.7, která klade důraz na mezioborovou spolupráci a konzistentní digitalizaci inženýrských procesů. Nová verze softwaru přináší uživatelům devatenáct jazykových verzí, množství vylepšených detailů a obousměrné propojení s automatizačními systémy – včetně TIA Portal od firmy Siemens a Melsoft IQ Works od Mitsubishi, které zaručují ještě větší efektivitu inženýrské práce. Záznam webináře "EPLAN Cogineer - snadné kroky k automatizaci"6.12.2017 EPLAN nabízí ke zhlédnutí záznam webináře „EPLAN Cogineer – snadné kroky k automatizaci“. Seznámíte se s možnostmi využití nového softwaru EPLAN Cogineer, díky kterému může každý uživatel platformy EPLAN začít používat automatizační software na bázi konfigurace okamžitě bez náročného časového zaškolování. Celý webinář je zdarma na webu eplan.cz/webinare/ „Lidský“ robot YuMi od ABB má sourozence6.12.2017 „Lidský“ robot YuMi od ABB je již známý české odborné veřejnosti díky svému nasazení v Jablonci nad Nisou v závodě ABB s.r.o., Elektro-Praga při montáži výrobků nízkého napětí i díky svým příznivým referencím ze zahraničí, například z Nizozemska. Na základě úspěchu tohoto robota YuMi s dvěma rameny, který jako první dokáže skutečně spolupracovat s člověkem, představila společnost ABB na konci listopadu 2017 na Mezinárodním veletrhu robotiky (iREX) v Tokiu kolaborativního robota s jedním ramenem. Robot kombinuje špičkové parametry a technologie s minimálními nároky na prostor. Přední dodavatel komplexních systémů radiační kontroly a ochrany, firma VF, a.s., používá řešení EPLAN k zásadnímu zjednodušení a zrychlení elektro-projektování5.12.2017 Společnost VF, a.s., z Černé Hory u Brna je v oboru systémů radiační kontroly a ochrany jednoznačným lídrem na českém trhu a čím dál více se prosazuje na světových trzích. S jejími výrobky se potkáte nejen v jaderných elektrárnách, ale i v nemocnicích či na letištích, tedy všude tam, kde se pracuje se zdroji ionizujícího záření. Zákazníkům nabízí tato společnost realizaci zakázek na klíč Rittal – tipy na chlazení: Je chlazení opravdu nutné?4.12.2017 Elektrické komponenty v řídicích rozváděčích generují teplo. Toto teplo musí být z rozváděčů účinně odváděno tak, aby komponenty byly chráněny před vysokými teplotami. Pokaždé však není nutné použít aktivní chlazení, jako například chladicí jednotky. V závislosti na tepelných ztrátách a rozměru rozváděče může být dostatečným i použití pasivního chlazení. Elektrické a elektronické komponenty instalované v rozváděči jsou obvykle navrženy pro maximální provozní teplotu 50 °C. Doba životnosti elektrických komponentů závisí do značné míry na provozní teplotě. Snížení teploty o 10 °C jejich životnost zdvojnásobuje. Jak je vnímána automatizace budov?29.11.2017 Obecně lze chápat inteligentní budovu jako stavbu, která řeší ovládání, monitorování a automatizaci všech systémů v budově, a to od osvětlení přes vytápění, stínění, klimatizace až po zabezpečení. Reaguje na potřeby uživatelů s cílem zvýšit jejich pohodlí, zpříjemnit jim zábavu, zaručit co nejvyšší bezpečí a snížit náklady na provoz. Vnímá to odborná a laická veřejnost stejně nebo má na automatizované budovy jiný názor? Pozvánka na odbornou konferenci „Smart city v praxi III“28.11.2017 Srdečně Vás zveme na odbornou konferenci „Smart city v praxi III“ s podtitulem „Co nabízí inteligentní město občanům a průmyslu“, která se koná 20. března 2018 v Brně jako doprovodný program veletrhu AMPER 2018. Již třetí ročník konference „Smart city v praxi“ organizuje konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Odborným garantem a zároveň moderátorem konference je Ing. Jakub Slavík, MBA, autor knihy Smart city v praxi, která je první českou knihou o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě Palivočlánkový zdroj zajistí ekologickou a nezávislou dodávku elektrické energie pro americkou ponorkovou základnu v Grotonu27.11.2017 Málokteré odvětví je tak citlivé na spolehlivost dodávky elektrické energie, jako obrana. Pokud je zároveň snaha, aby takováto dodávka byla nejen spolehlivá, ale také ekologická, může volba padnout na stacionární palivočlánkový zdroj. Tak je tomu i v případě ponorkové základny amerického námořnictva v Grotonu ve státě Connecticut, která v polovině října 2017 zahájila na základě smlouvy o dlouhodobém odběru elektrické energie s organizací Connecticut Municipal Electric Energy Cooperative (CMEEC) projekt na dodávku elektřiny vyrobené v palivočlánkových zdrojích. Trh elektrických autobusů prožívá „velký třesk“, omezují ho finance: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VI“23.11.2017 Dne 22. listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference „Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců, municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu Czechbus pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Novinky od Murrelektronik na veletrhu SPS IPC Drives 201723.11.2017 Jako jeden z předních výrobců moderní a inovativní automatizační techniky je společnost Murrelektronik i v tomto roce zastoupena v Norimberku na veletrhu SPS IPC Drives. Společnost představuje ve dnech 28. – 30. listopadu v hale 9 (stánek 325) nové výrobky a nová inovativní řešení. Hlavními tématy jsou bezpečnost, IO Link, síťové technologie, napájení a inovativní řešení na cestě k Průmyslu 4.0 a nejnovější výsledky vývoje v decentralizované instalační technice. Metro v Santiagu de Chile: druhé bezobslužné metro s CBTC na jihoamerickém kontinentě v provozu21.11.2017 Latinská Amerika má od začátku listopadu 2017 v provozu další bezobslužné metro, využívající řídící a zabezpečovací systém CBTC. Po lince 4 metra São Paulo, která byla zprovozněna v roce 2010, se jí stala již dříve avizovaná linka 6 metra v Santiagu de Chile. Zpráva Energy for Humanity: Německo je v důsledku Energiewende největším evropským producentem skleníkových plynů21.11.2017 Německý program Energiewende, jehož charakteristickým rysem je odklon od jaderné energetiky a podpora obnovitelných zdrojů, vede paradoxně k tomu, že z Německa je největší evropský producent skleníkových plynů. Na tuto skutečnost upozorňuje zpráva nevládní organizace Energy for Humanity s názvem „European Climate Leadership Report 2017, Measuring the Metrics that Matter“ (tedy „Zpráva o vedoucí roli Evropy v oblasti klimatu 2017, Měření s měřítkem, které je důležité“), publikovaná při příležitosti Konference OSN o klimatických změnách (COP23) v listopadu 2017 v německém Bonnu. Analýza Philips Lighting: na pronájmu velkých kancelářských prostor mohou firmy ušetřit dohromady až 1,5 bilionů dolarů20.11.2017 Pronájem kancelářských prostor představuje významnou část nákladů větších i menších obchodních a dalších společností. Přitom v této oblasti existuje významný potenciál úspor v důsledku využití moderních technologií. Celkový potenciál těchto úspor odhaduje studie společnosti Philips Lighting, zveřejněná na konci září 2017, na 1,5 biliónu amerických dolarů (v americké číselné soustavě se hovoří o triliónech – jde o řád 1012) – v přepočtu tedy přes 33 biliónů Kč. 3ČSAD v Hranicích na Moravě od listopadu 2017 plně elektricky16.11.2017 Jak již bylo dříve avizováno, dopravce ČSAD Frýdek-Místek, člen skupiny 3ČSAD, završil v říjnu 2017 dodávku šesti elektrobusů SOR EBN 9,5 pro městskou dopravu v Hranicích na Moravě. Hranice na Moravě se tak od listopadu 2017 staly prvním českým a středoevropským městem, jehož městská doprava, resp. linky MHD provozované jedním dopravcem, je plně elektrifikovaná. 62 malých elektrobusů VDL MidCity Electric pro dopravu v regionu Noord-Holland Noord15.11.2017 Vedle elektrobusů standardní délky 12 m nebo velkokapacitních vozidel se i ve veřejné dopravě stále více uplatňují malé elektrobusy s délkou do cca 8 metrů a přepravní kapacitou do cca 30 míst. Rostoucí zájem o tato vozidla ukazuje i objednávka 62 malých elektrobusů MidCity Electric od nizozemského výrobce VDL Bus & Coach z října 2017. Elektrobusy si objednal dopravce Connexxion pro nasazení v nizozemském regionu Noord-Holland Noord. Inovace v oboru řadových svorkovnic: Klippon® Connect A-series – distribuce 24 V DC14.11.2017 Společnost Weidmüller přináší v A-series zcela novou univerzální řadu PUSH IN svorkovnic pro průřezy vodičů od 1,5 do 16 mm2 a navíc řadu aplikačních svorkovnic pro nejčastější funkce v rámci moderního rozváděče pro průmyslovou aplikaci. Mnichovské Národní divadlo v novém osvětlení integrovaném do fasády13.11.2017 Světelné technologie na bázi LED zdrojů znamenají kromě jiného příležitost, jak umělecky pracovat se světlem v architektuře a zároveň provoz osvětlení významně zefektivnit. Příkladem je nové osvětlení národního divadla (Nationaltheater) v německém Mnichově, které bylo představeno veřejnosti na začátku listopadu 2017. Německé železnice provozují v Bad Birnbachu autonomní elektrický minibus10.11.2017 Automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy malá autonomní vozidla, se postupně stále více profilují jako perspektivní „třetí druh“ dopravy ve městech, vedle dopravy individuální a hromadné – viz zpráva UITP. Od posledního říjnového týdne 2017 je jeden takovýto autonomní minibus v provozu také necelých 300 km od Prahy – v pěti a půltisícovém bavorském lázeňském městečku Bad Birnbach. Zajímavostí je, že provozovatelem jsou v tomto případě německé státní dráhy DB. Nový softwarový nástroj EPLAN Cogineer – snadná automatizace inženýrské práce9.11.2017 Automatická tvorba výkresů je nyní ještě jednodušší. Společnost EPLAN představuje zcela nový software pro efektivní konfiguraci projektů, přinášející zkrácení doby potřebné k osvojení práce na projektu a současně vynikající výsledky, a to jen po několika kliknutích myší. EPLAN Cogineer, který je plně integrovaný do prostředí platformy EPLAN, nabízí snadné použití a nejlepší možnou jednoduchost. Národní program Životní prostředí podruhé přispívá na čistou mobilitu8.11.2017 Již podruhé mají obce, kraje i jejich příspěvkové organizace šanci žádat o dotaci na nákup vozidel na alternativní pohony. Rozdělovat se bude rovných 100 milionů korun z prostředků Národního programu Životní prostředí. Vyplývá to z výzvy č. 21/2017, která byly zveřejněna začátkem listopadu 2017. Oproti loňské výzvě se mohou žadatelé těšit na vyšší dotaci i její kombinaci se zvýhodněnou půjčkou. Město Nantes bude provozovat 24m elektrobusy s průběžným dobíjením ABB TOSA7.11.2017 Systém „bleskového dobíjení“ ABB TOSA (Trolleybus Optimisation Système Alimentation) pro průběžně dobíjené elektrobusy se úspěšně rozvíjí ve švýcarské Ženevě již od roku 2013. Mohlo by se nicméně zdát, že jde o ojedinělý projekt, vytvářený na míru specifickým potřebám tohoto města. Není tomu tak. Tento systém začne brzy využívat i téměř třísettisícové francouzské město Nantes spolu s dvaceti 24metrovými elektrobusy HESS. Stane se tak na základě dodavatelské smlouvy uzavřené v říjnu 2017 mezi švýcarským výrobcem vozidel Carrosserie HESS AG a společností ABB. Komunikační systém IO-Link pro továrnu na obráběcí stroje6.11.2017 Jak bylo již popsáno v článku zde, společnost Murrelektronik nabízí jako první z výrobců funkci IODD on board, umožňující postupovat při integraci přístrojů s rozhraním IO-Link způsobem plug & play. Modul IO-Link Master se zkonfiguruje z řídicího systému – a je nastaveno. Stroje a zařízení s přístroji s rozhraním IO-Link lze nyní uvést do provozu tedy rychleji než dříve. Vídeň do roku 2020 postaví 1000 nových dobíjecích míst pro elektromobily3.11.2017 Vídeň je jedním z evropských měst hlásících se ke konceptu smart city. Vedle rozsáhlých developerských projektů typu Aspern Seestadt je součástí naplňování tohoto konceptu také rostoucí veřejná síť dobíjecích stanic pro elektromobily. Jak byla v říjnu 2017 informována odborná veřejnost, do roku 2020 vznikne ve Vídni 1000 nových dobíjecích stanic. Celý projekt částečně zafinancovaly občanské investice. ABB HVC-Overnight Charging: řešení pro noční dobíjení velkých parků elektrobusů2.11.2017 Parky elektrobusů v evropských a dalších světových městech postupně rostou a z jednotek vozidel se stávají desítky. To začíná klást nároky nejen na průběžné dobíjení, při němž elektrobusy přijíždějí k nabíjení postupně a samo nabíjení trvá řádově minuty, ale také na noční dobíjení, kdy se mají nabít všechny elektrobusy během provozní přestávky nižšími výkony po dobu několika hodin. Jako odpověď na tento problém představila společnost ABB v říjnu 2017 na veletrhu Busworld 2017 v Kortrijku svoji technologii HVC-Overnight Charging. EPLAN předběžné plánování s novým modulem pro potrubí1.11.2017 Čím dříve konstrukce začíná strukturovaným a důsledným sběrem dat, tím lépe. V počátečních fázích projektu to platí zvláště pro konkrétní data o připojení, jako např. definice a informace o potrubí nebo kabelových datech. Nová verze programu EPLAN Preplanning nyní obsahuje vlastní modul pro návrh potrubí. Nově také lze definovat data o kabelech již ve fázi předběžného plánování Nová generace elektrobusů Volvo se třemi variantami kapacity baterií31.10.2017 Elektrobusy Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský trh a profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo 7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském Diffendage a další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu. Na tradičním autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017 představilo Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové řešení se třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy použití. Murrelektronik: Trendy v oblasti konektorů30.10.2017 Menší, rychlejší, bezpečnější a výkonnější – to jsou moderní trendy v oblasti konektorů a konektivity. Automatizační průmysl hledá řešení, která umožňují strojům a systémům snadněji se přizpůsobovat globálním požadavkům výroby, stejně jako místním požadavkům zákazníků. Oděv, který svítí – bezpečná pomůcka pro dělníky i sportovce27.10.2017 Světelná textilie integrující LED světelné zdroje do textilního materiálu není v zásadě novým pojmem. Veřejnosti již byla prezentována jako architektonický prvek pro nákupní střediska a kancelářské prostory nebo pro orientaci cestujících na letištích. V říjnu 2017 byla kombinace textilu a světelných zdrojů poprvé představena jako využití pro ochranné a sportovní oděvy ve spolupráci výrobce osvětlovací techniky Osram s německou firmou uvex Elektrobusy v USA i pro meziměstské linky – první bude Van Hool26.10.2017 Elektrobusy prozatím zůstávají doménou především městské dopravy, zejména s ohledem na režim jízdy (časté rozjezdy a zastavení), na relativně krátké vzdálenosti i na úspory emisí, které se nejvíce projeví v městském prostředí – viz zpráva EEA. Zájem o ně však začíná být i v segmentu příměstské a meziměstské dopravy. První takovýto elektrobus dodá do roku 2019 na americký trh belgický výrobce autobusů Van Hool ve spolupráci s americkým výrobcem elektrobusů Proterra. Projekt EDEN ISS: v Antarktidě se vyzkouší umělé pěstování čerstvé zeleniny pro dlouhé pobyty ve vesmíru25.10.2017 Umělé pěstování zemědělských plodin v uzavřených prostorách s pomocí „světelných receptů“ není nijak novým fenoménem – viz například projekty realizované u GrowWise City Farming a Green Sense Farms. Bez nadsázky životně důležité mohou být tyto způsoby pěstování rostlin pro delší pobyty lidí v kosmu. Pro jejich vývoj a testování slouží mezinárodní projekt EDEN ISS, který v říjnu 2017 zaznamenal důležitý milník: Praha zkouší parciální trolejbus s 90% nezávislým proběhem24.10.2017 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil v neděli 15. října 2017 zkušební provoz parciálního trolejbusu (v terminologii DPP jde o „elektrobus s dynamickým nabíjením“) SOR TNB12. Testování tohoto dynamicky nabíjeného vozidla bude probíhat mezi Palmovkou a Letňany dlouhé cca 10 km. Současně druhé nově dodané vozidlo SOR NS12 zahájí další etapu provozních zkoušek staticky nabíjených elektrobusů, a to na linkách č. 109 a 239. Stalowa Wola dostane park elektrických midibusů Solaris s čtyřpólovým průběžným dobíjením23.10.2017 Čtyřpólové (zemněné) průběžné dobíjení bývá doménou standardních nebo kloubových elektrobusů. U elektrických midibusů prozatím převládá spíše koncept zásuvkového dobíjení, především s ohledem na nákladnost infrastruktury pro toto rychlé nabíjení a menší kapacitu vozidel. Jsou však výjimky. Jednou z nich bude park deseti elektrických midibusů Solaris Urbino 8,9 LE electric, které si na konci září 2017 objednala Stalowa Wola, 65tisícové průmyslové město v jihovýchodním Polsku. Tříčlánkové parciální trolejbusy Van Hool pro Linec ukazují trend v trolejbusové dopravě19.10.2017 V září 2017 představil linecký dopravní podnik Linz AG Linien veřejnosti první z celkem dvaceti parciálních trolejbusů (resp. trolejbusů s bateriovým prodlužovačem dojezdu), jimiž hodlá do roku 2019 obměnit svůj trolejbusový park. Jde o velkokapacitní, 24metrové tříčlánkové trolejbusy od belgického výrobce Van Hool. Tato vozidla zároveň naznačují směr, jakým se ubírají trolejbusové systémy v Evropě – totiž využití nákladné trakční infrastruktury především pro velkokapacitní přepravu, podobně jako u tramvajových systémů. Projekt ZeEUS o financování elektrobusů v Evropě: roztříštěné zdroje, podpora výzkumu nepomůže bez podpory investic19.10.2017 Elektrobusy jsou obecně cca 2–3krát dražší než srovnatelné dieselové autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst také náklady na nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech není zpravidla tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu provozní životnosti vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na celospolečenské úrovni zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu ušetřené externality Databáze TRIMIS pomáhá vyznat se ve spleti evropských inovačních projektů a programů v dopravě18.10.2017 Od roku 2000 po současnost bylo v EU na národní a mezinárodní úrovni jen v oblasti elektrifikace dopravy realizováno více než 1900 rozmanitých výzkumných a inovačních projektů, přes 900 projektů v oblasti automatizace dopravy a další projekty v oblasti konstrukce vozidel a jiných oblastí inovací v dopravě. Není divu, že spleť těchto projektů a programů se stává poněkud nepřehlednou. Na pomoc přichází na začátku října 2017 evropský informační systém Transport Research and Innovation Monitoring and Information System (TRIMIS). Nový Blue e+ chiller od Rittalu: Přesná regulace a účinné chlazení17.10.2017 Teplota chladicího média v obráběcích strojích musí být velmi přesně regulována tak, aby byla zajištěna vysoká přesnost obrábění. Systém chlazení musí být také energeticky účinný, všestranný, spolehlivý a snadno udržovatelný. Společnost Rittal tyto požadavky zohlednila při vývoji zcela nové generace chladičů kapaliny Blue e+. Výsledkem je systém chlazení kapaliny pro zpracovatelský průmysl a strojírenství, který nastavuje nový tržní standard. Světový rekord v dojezdu elektrobusu: 1 770 km na jedno nabití trakčních baterií16.10.2017 Provozní rekordy zpravidla představují možnosti techniky v ideálních podmínkách a vizionářsky napovídají, kudy by se daná technologie mohla ubírat při využití v běžné provozní praxi a jaké jsou její současné limity. Tak lze interpretovat i rekord v dojezdu elektrobusu na jedno nabití trakčních baterií, které dosáhl elektrobus Catalyst E2 max od amerického výrobce Proterra v září 2017. Tento rekord činil úctyhodných 1 101,2 mil, čili cca 1 770 km. Nové veřejné osvětlení v Balgheimu: teplá bílá pro město a parky, studená bílá na silnice13.10.2017 Balgheim je obec o cca 1100 obyvatelích uprostřed horské přírody v německém Baden-Württembersku, představující se světu jako „klein aber fein“ – tedy „malá ale hezká“. Nezůstává jen u slov. Při rekonstrukci svého veřejného osvětlení pomocí LED zdrojů dbá jak na energetickou efektivnost řešení, tak na jeho přátelskost vůči lidem a přírodě. Tomu odpovídají mj. odstíny použité bílé a zařízení pro regulaci intenzity osvětlení. Hledá se vhodný typ reaktoru pro rozvoj české jaderné energetiky12.10.2017 Zájemci o výstavbu nových jaderných bloků v České republice muset budou s velkou pravděpodobností prokázat schopnost postavit nabízený typ reaktoru i v zahraničí. Předběžný zájem o českou zakázku projevily společnosti Areva (EdF), China General Nuclear Power (CGNP), Korea Hydro and Nuclear Power (KHNP), Mitsubishi Atmea, Rosatom a Westinghouse. Jak v říjnu 2017 informovala Česká nukleární společnost, referenční reaktor (tedy takový, který firma postavila v členském státě EU nebo v jiné, jaderně vyspělé zemi) dovedla nejblíže k dokončení zatím ta posledně jmenovaná, tj. Westinghouse. Jednoduchá osvětlovací příručka pro obce: užitečný pomocník při zavádění efektivního a šetrného veřejného osvětlení11.10.2017 Veřejné
osvětlení má sice nepatrný podíl na celkové
spotřebě energie ve státě a na souvisejících emisích, nicméně jeho
podíl na obecních výdajích není zanedbatelný. Ve snaze o zefektivnění
se pak mnohé obce stávají snadným objektem rozmanitých prodejců
svítidel o rozmanité kvalitě, zpravidla na bázi LED zdrojů.
Kromě toho
nevhodné použití klasických i moderních svítidel poškozuje přírodu i
lidské zdraví (viz rozhovor
s Dr. Janem Hollanem). V této
situaci přichází na pomoc municipalitám Ministerstvo životního
prostředí se Svazem měst a obcí České republiky, které vydaly dokument
zvaný „Jednoduchá osvětlovací příručka pro obce“. Zveřejněn byl mj. v
září 2017 v newsletteru Priorita na stránkách Státního fondu životního
prostředí. Projekt InovGrid: Portugalská energetika bude mít pro svoji smart grid inteligentní elektroměry od Landis+Gyr10.10.2017 Společnost EDP je největší výrobce, distributor a dodavatel elektřiny v Portugalsku a také je to významný dodavatel elektrické energie ve Španělsku. V rámci svého projektu InovGrid, který je zastřešujícím projektem EDP pro smart grids si jako technologii pro chytré měření (smart metering) zvolil inteligentní elektroměry PRIME společnosti Landis+Gyr. Odborná veřejnost o tom byla informována v září 2017. Lapp: 5 trendů v oblasti spojovacích technologií9.10.2017 Industry 4.0, stejnosměrný proud místo střídavého i vysoce spolehlivé konektory. Nejen to jsou aktuální trendy ze světa současných spojovacích technologií. Jak k nim přistupuje výrobce kabelů a kabelového příslušenství skupina Lapp z německého Stuttgartu? V čem vidí největší potenciál a jaké jsou podle ní další aktuální trendy? Na všechny tyto otázky odpovídá Georg Stawowy, předseda představenstva Lapp Holding pro techniku a inovaci. ČEZ a ABB: společně pro rozvoj elektromobility v ČR, nová nabíjecí stanice s vysokým výkonem se představila světu6.10.2017 Rychlé dobití elektromobilu na cestách napříč Českou republikou i směrem do zahraničí je opět jednodušší. Elektromobilita Skupiny ČEZ, provozovatel nejrozsáhlejší tuzemské sítě veřejných dobíjecích stanic, zprovoznila 2. října 2017 trojici rychlodobíjecích stanic ABB v rámci dobíjecí lokality ve Vestci u pražského dálničního okruhu. Představila také vizi pokračování výstavby infrastruktury. Ta vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF). Nedlouho poté společnost ABB představuje světové veřejnosti také novou nabíjecí stanici pro elektromobily s vysokými nabíjecími výkony až 350 kW. Energetický štítek pro Vaše obvody5.10.2017 Majitelé a provozovatelé budov musí plnit nové předpisy vyžadující snížení spotřeby energie. Naštěstí existuje řešení. Nejen, že mohou uspořit energii, mohou také sledovat elektrické parametry svých zařízení a díky emailovému upozornění řešit malé problémy dříve, než se stanou velkými. Navštivte stánek Stäubli na MSV 20175.10.2017 Jako již tradičně i letos se Stäubli představí na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, stánek s moderními technologiemi naleznete v hale G1 na stánku 47, k jehož návštěvě Vás Stäubli Team srdečně zve. Čeká na Vás kromě jiného nová generace robotů Stäubli TX2 Soul má první podzemní metro s bezobslužným provozem4.10.2017 Jihokorejské hlavní město Soul má od září 2017 své první podzemní metro zvané Ui-Sinseol LRT. Toto metro je zároveň plně bezobslužné. Ui-Sinseol LRT má délku tratí 11,4 km a na nich 13 zastávek. Vede ze stanice Ui-dong in Gangbuk-gu do stanice Sinseol-dong. Předpokládá se, že linka převeze denně 110 000 cestujících při špičkovém intervalu mezi vlaky 3 minuty. Průmysl, energetika, banky a stát společně pro rozvoj elektromobility: zpráva z konference Efektivní elektromobilita v organizacích II3.10.2017 Dnes 3. října 2017 se v Praze již podruhé konala konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Konference byla pořádána pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, Ministerstva životního prostředí ČR a Ministerstva dopravy ČR. Hlavním partnerem konference byl ČEZ a.s. v rámci projektu elektromobility spolufinancovaného Evropskou unií. Za bankovní sektor byl partnerem konference ČSOB Leasing a za dodavatelský průmysl společnosti ABB (zde jako dodavatel nabíjecí infrastruktury), Eurogreen (zde jako prodejce elektrických užitkových vozidel francouzského výrobce Goupil) a automobilky Nissan a Toyota. Odborným garantem konference a zároveň moderátorem byl Jakub Slavík, majitel a hlavní konzultant pořádající firmy. Iniciativa CIVITAS pomáhá při sestavování plánů udržitelné městské mobility (SUMP)3.10.2017 Plán udržitelné městské mobility (SUMP) představuje strategický dokument určený k uspokojování potřeb mobility osob a firem ve městech a jejich okolí za účelem zlepšování kvality života, který náležitě zohledňuje zásady integrace, participace a evaluace. Po roce 2020 půjde o hlavní strategický nástroj plánování udržitelné mobility v městských oblastech. Na pomoc jejich přípravě přichází evropská iniciativa CIVITAS, která v září 2017 umístila na svých internetových stránkách registr zpracovaných SUMP. Transparentní výroba s kompletním kabelovým řešením ÖLFLEX® CONNECT2.10.2017 Izolační sklo hraje ve stavebnictví stále důležitější roli. V létě chrání před horkem a v zimě izoluje od chladu. Bystronic Glass se sídlem na severu regionu Nordschwarzwald v Německu staví největší linky pro výrobu izolačního skla na světě. A díky dodávkám konfekcionovaných energetických řetězů ÖLFLEX® CONNECT od Lappu je jejich výrobní proces výrazně rychlejší. Systém ABB TOSA: průběžné dobíjení elektrobusů v Ženevě dostane inteligentní řízení29.9.2017 Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s „bleskovým dobíjením“ ABB TOSA, který je od roku 2013 v provozu v Ženevě, se od roku 2016 na základě úspěšného provozu dále rozšiřuje na novou linku č. 23. V září 2017 zaznamenal tento systém další důležitý milník: Jeho dodavatel, společnost ABB, dostala od ženevského městského dopravce Transports publics genevois (tpg), objednávku na technologii pro inteligentní řízení tohoto systému městské dopravy. Pilotní projekt v londýnském metru ukazuje možnosti využití depersonalizovaných dat z WiFi komunikací pro lepší cestování27.9.2017 Londýnské metro představuje síť 11 linek městské a příměstské kolejové dopravy o celkové délce tratí přes 400 km. Vzhledem k historii sahající do šedesátých let 19. století je tato síť poměrně složitá a orientace v londýnském metru je pro nejednoho cestujícího hlavolamem. Zkrátit a zpříjemnit cestování londýnským metrem by mohlo usnadnit využití depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony prostřednictvím WiFi sítě ve stanicích. Ukázal to pilotní projekt, který probíhal v listopadu a prosinci 2016 a s jehož výsledky byla veřejnost seznámena v září 2017. Elektrobusy Volvo s průběžným dobíjením standardem OppCharge v Trondheimu24.9.2017 Průběžně dobíjené elektrobusy využívající nabíjecí standard OppCharge se rozvíjejí také v Norsku. Po hlavním městě Oslo bude touto dopravní technologií vybavena městská doprava v Trondheimu, kde tamní dopravce Tide Buss objednal celkem 25 těchto elektrobusů spolu s nabíjecími stanicemi. Vzhledem k poloze Trondheimu na 63° zeměpisné šířky půjde pravděpodobně o dosud nejsevernější projekt průběžně dobíjených elektrobusů. 158m rotor, 4,8MW výkon: General Electric uvádí na trh svoji největší větrnou turbínu pro pevninu22.9.2017 Společnost General Electric (GE) je známá mimo jiné jako dodavatel větrných elektráren. Jejími turbínami o výkonu 2,5 MW je vybavena například největší americká větrná farma Wind Catcher. Od září 2017 vstupuje produktové portfolio jejích turbín pro pevninské větrné farmy do výkonového rozmezí 4 MW: GE uvedla na trh nejnovější turbínu označovanou jako 4,8-158 o výkonu 4,8 MW. Hradec Králové bude mít průběžně dobíjené elektrobusy, sází na nestandardní řešení21.9.2017 Dopravní podnik města Hradce Králové již několik let provozuje tři elektrobusy od výrobců SOR a Škoda Electric dobíjených ze zásuvky. Jak byla v září 2017 informována odborná veřejnost, park jeho elektrobusů se do roka rozšíří o dvacet průběžně dobíjených vozidel. Elektrické hybridy Volvo pro Göttingen: další projekt průběžného dobíjení OppCharge20.9.2017 Dolnosaské německé město Göttingen se stane dalším, na jehož linkách budou provozovány elektrické hybridní (či plug-in hybridní) autobusy Volvo 7900 s průběžným dobíjením pomocí infrastruktury užívající evropský standard OppCharge. Odborná veřejnost o tom byla informována v září 2017. Tři tyto autobusy vyjedou na jaře 2018 na linky Göttingenské MHD, provozované dopravcem Göttinger Verkehrsbetriebe GmbH (GÖVB). Unikátní robot ze Slovenska čistí ropné nádrže po celém světě19.9.2017 Ropné tanky o průměru 40-80 metrů čistí první certifikovaný systém s robotem slovenské firmy ADROC Tech s.r.o., který může pracovat i v prostředí s nejvyšším nebezpečím výbuchu. Doplňují jej kamery s datovými kabely made by Lapp. „Smart pole“: Philips Lighting a American Tower Corporation vyvinou „chytrý sloup“ pro veřejné osvětlení a komunikace18.9.2017 Vypadá to jako docela obyčejný sloup veřejného osvětlení se svítidlem na vrcholu. Ve skutečnosti jde o důmyslný vysílač, vybavený uvnitř anténami a další radiokomunikační a telekomunikační technikou, řídicí jednotkou pro inteligentní veřejné osvětlení, případně rozmanitými senzory. Takový je koncept chytrého sloupu („smart pole“), na jehož společném vývoji se v září 2017 dohodli globální dodavatel osvětlovací techniky Philips Lighting a American Tower Corporation 3D lidar Panasonic pro autonomní roboty i autonomní průmyslovou dopravu15.9.2017 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla provádí potřebná měření. Mezi množstvím různých využití, například při měření rychlosti větru nachází lidary uplatnění zejména při navigaci autonomních vozidel – viz příklad projektu GATEway. Společnost Panasonic představila v září 2017 nový 3D lidar, vhodný svými vlastnostmi právě pro využití u autonomních robotů pohybujících se v blízkosti lidí nebo u autonomních vozidel v průmyslu a zemědělství. Zároveň ukazuje, jak takovýto lidar funguje. Projekt Shamisen dává doporučení pro připravenost a reakci na jadernou havárii14.9.2017 Problematické dopady havárie v japonské elektrárně Fukushima a následných opatření na životy a zdraví obyvatel byly jedním z důvodů, proč vznikl projekt Shamisen financovaný z prostředků EU, zaměřený na zlepšení připravenosti a reakce na jadernou havárii. Ukázalo se totiž, že v důsledku této havárie nezahynul ani jeden člověk na následky ozáření, ale více než šest set lidí, hlavně starých a nemocných, předčasně zemřelo na následky nešetrné evakuace Van Hool Exqui.City pro Pau: první palivočlánkový BRT na světě13.9.2017 Belgický výrobce Van Hool je známý jako dodavatel více než padesáti palivočlánkových autobusů. V současné době jich jezdí 32 v Evropě (například v rámci projektu 3Emotion) a 21 v USA. Mezi jeho produkty patří zároveň kloubové elektrobusy Exqui.City, označované výrobcem jako „tram-bus“. Francouzské město Pau si na začátku září 2017 objednalo u tohoto výrobce osm elektrobusů Exqui.City s palivočlánkovým zdrojem energie, a odstartovalo tak důležitý přelom v systémech velkokapacitní autobusové dopravy BRT (bus rapid transit). 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | Archiv 2022/3 | Archiv 2022/2 |Archiv 2022/1 | Archiv 2021/3 | Archiv 2021/2 | Archiv 2021/1 | Archiv 2020/3 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/3 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 |
|