Archiv článků leden – duben 2020
29.4.2020 Hospodárné
využívání elektrické energie je základem efektivního provozu všech
elektrických vozidel. Přispívá k němu významnou měrou i inteligentní
měnírna HESOP od francouzského výrobce Alstom, která slouží již několik
let v mnoha dopravních systémech po celém světě. Poprvé v Německu byla
v dubnu 2020 uvedena do provozu na metru v Hamburku. 
28.4.2020
Současná pandemie vyvolala kromě jiného i významnou
technickou výzvu, kterou je potřeba lékařských ventilátorů. Ukázalo se,
že těchto ventilátorů je na trhu méně, než by bylo třeba pro úspěšné
zvládnutí pandemie. Naštěstí trh, a s ním iniciativa výrobních firem,
na tuto výzvu rychle zareagovaly. Úspěšně se jí chopila také společnost
Unitronics a odbornou veřejnost o tom informovala v dubnu
2020. 
27.4.2020 Současná
vládní protiepidemická opatření se projevila
také změnami v provozních ukazatelích elektroenergetické přenosové
soustavy ČR. Její provozovatel společnost ČEPS zaznamenala snížení
spotřeby, výroby i zatížení. Přenosová soustava však stále funguje ve
standardním režimu, bezpečně a spolehlivě. 
24.4.2020 Dopravníkové
a paletizační linky od italské společnosti
Zecchetti dokáží přemístit 60 000 plastových lahví za hodinu. S cílem
zvýšit provozní dobu a rozšířit diagnostické schopnosti využívá
společnost ve svých aplikacích sběrnicový systém Cube67 od
Murrelektronik. Při jeho spojení se senzory IO-Link a s modulem
diagnostické brány Cube67 jsou technici společnosti Zecchetti schopni
vytvářet aplikace vyhovující potřebám jejich zákazníků. 
23.4.2020 Skupina
ČEZ, jejíž divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference
Smart city FOR ARCH, zaznamenala během 1.
čtvrtletí 2020 významný nárůst v odběrech elektrické energie ve svých
nabíjecích stanicích pro elektromobily. To svědčí o setrvalém rozvoji
elektromobility v ČR, který nezpomalila ani současná omezení v rámci
vládních protiepidemických opatření. 
22.4.2020 Česká
společnost DEVINN, zaměřená na vývoj automobilů, se stala jedním z
partnerů konference Smart city FOR ARCH,
pořádané provozovateli tohoto portálu. Vývojář společnosti DEVINN dále
jednoduše a věcně shrnuje základní specifika konstrukce elektromobilu,
jeho vlastnosti a odlišnosti od klasických „spalovacích“ automobilů. 
21.4.2020
V dubnu 2020 představila společnost Schmachtl svým
zákazníkům a další odborné veřejnosti difúzní senzory a bezpečnostní
optické závěsy od společnosti Leuze electronic, které se uplatní
zejména v automobilovém a balicím průmyslu. 
20.4.2020 V
tomto článku rozluštíme, jaké technologie jsou vhodné pro
rychlodobíjení, a poodkryjeme jejich ekonomický smysl. Vynecháme
segment osobních automobilů, dálkových (linkových) autobusů a tahačů, u
kterých je zaměření především na co nejdelší dojezd mezi dvěma
nabíjecími stanicemi bez zastávky. Výborným příkladem pro
rychlodobíjení je segment městských autobusů, který má pravidelné
zastávky, otáčky na konečné a pauzy řidičů dané jízdním řádem, které je
možné využít pro nabíjení. Proto je zde možnost využít rychlého
dobíjení a jeho ekonomických výhod. Ale pojďme na to od začátku. 
17.4.2020 Firma
ProGlove přichází na trh s novou inovovanou
výkonnou nositelnou čtečkou MARK Display malých rozměrů, která nabízí a
zobrazuje klíčové informace, ve správnou chvíli tam, kde je to nejvíce
potřeba. Čtečka je určena pro pracovníky v první linii, tedy
tam, kde se data
setkávají s realitou provozu. 
16.4.2020 Skupina
ČEZ, jejíž divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference
Smart city FOR ARCH, v současnosti provozuje
více než 190 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily, z toho přes
130 rychlodobíjecích. Čerpání energie v síti je možné jak pro stálé
zákazníky, tak i pro jednorázové zájemce o dobíjení. V uplynulých
měsících vyrostly její stanice také na parkovištích nákupního řetězce
Kaufland doslova po celé republice – od Ostrova nad Ohří až po
Karvinou. Na začátku dubna 2020 přibyly nabíjecí stanice, umožňující
doplnit baterie elektromobilu i během kratšího nákupu, u Kauflandu v
Rakovníku a pražských Horních Měcholupech. 
15.4.2020 Do ulic
litevského přístavního města Klaipedy vyjely po Velikonocích 2020 na
linku č. 8 tamního dopravce Klaipėdos autobusų parkas dva elektrobusy s
netradičním zevnějškem i dalšími konstrukčními detaily. Vyvinula je
litevská inovační skupina Vejo projektai, která je prezentuje pod
značkou Dancer bus, tedy česky „autobus-tanečník“. 
14.4.2020 Vysokoteplotní
elektrolýza vody je jedním z
perspektivních směrů, jak získávat „čistý“ vodík pro pohon
palivočlánkových vozidel i pro mnohé další účely. Je proto předmětem
rozmanitých rozvojových projektů (pro její využití se uvažuje například
s malými reaktory).
Významným
projektem v této oblasti je nyní připravovaný vysokoteplotní
elektrolyzér s pracovním názvem MULTIPLHY s výkonem 2,6 MW v
nizozemském Rotterdamu. Jedním z jeho realizátorů je i společnost
Sunfire, v níž skupina ČEZ vlastní minoritní podíl přes fond Inven
Capital. Odborná veřejnost o tom byla informována zkraje dubna
2020. 
9.4.2020 Sběrnicový
systém Cube od společnosti Murrelektronik
nabízí rozsáhlé diagnostické možnosti. Nová diagnostická brána umožňuje
ještě jednodušší přístup k těmto datům. Toto řešení se snadno
realizuje, poskytuje jasné informace v případě poruchy a urychluje
postup při odstraňování závad s výslednou maximální využitelností
strojů a systémů. 
8.4.2020 Držitelem
výlučné licence pro přepravu plynu v České
republice je společnost NET4GAS. Provozuje více než 3800 km plynovodů s
cílem zajišťovat ekonomicky efektivní, bezpečné a spolehlivé přepravní
služby plynu. Ve výběrovém řízení této společnosti na implementaci
komplexního IT systému pro obchodní řízení přepravní soustavy plynu v
ČR zvítězila v březnu 2020 česká společnost Unicorn Systems, člen
evropské skupiny Unicorn. Stalo se tak díky její prověřené softwarové
platformě Lancelot. 
7.4.2020
Česká společnost DEVINN, zaměřená na vývoj
automobilů, se stala jedním z partnerů konference
Smart city FOR ARCH, pořádané provozovateli
tohoto portálu. Zájemcům o mnohostrannou a zajímavou problematiku
související s vývojem vozidel dává nahlédnout do své zkušebny, kde mimo
jiné testuje i odolnost dílů vůči slunečnímu záření (tzv. SoSi
test). 
6.4.2020 Jihokorejské
město Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónová metropole, ležící
nedaleko hlavního města Soulu, má od roku 2018 smlouvu s americkou
společností FuelCell Energy na provoz
20MW palivočlánkového kogeneračního parku pro
dálkové vytápění v tomto městě po dobu 20 let. Partnerem je energetická
společnost Korea Southern Power Co. Ltd. (KOSPO). Ukazuje se, že od
svého zprovoznění na konci června 2018 přesahuje reálný provoz této
palivočlánkové jednotky předpokládané provozní parametry. 
3.4.2020 Lithium
představuje důležitý prvek pro výrobu
akumulátorů a baterií a
s ním spojený
rozvoj elektromobility a dalších moderních technologií. Lithiová ruda
je proto pro stát strategickou surovinou. Je tedy jen přirozené, že
její možná těžba na Cínovci zůstane „v domácích rukou“. V březnu 2020 o
tom byla informována naše veřejnost. 
2.4.2020 V
posledních dnech se práce z domova stává nezbytnou součástí běžného
života. Společnost EPLAN se rozhodla podpořit své zákazníky tím, že pro
ně připravila řadu mimořádných nabídek, které jim téměř okamžitě umožní
používat ty správné programy EPLAN. 
1.4.2020 Od
března 2020 mohou cestující na území německého Dopravního svazu
Mittelthüringen zahrnujícího města Erfurt, Výmar, Jena, Gera and Gotha
používat pro placení jízdného bezkontaktní aplikaci Fairtiq od
stejnojmenné švýcarské firmy. Je to pohodlné i hygienické. 
31.3.2020 V
březnu 2020 zaznamenala elektrická městská doprava pozoruhodný milník:
Na linky městské dopravy v 700tisícové Rize, hlavním městě Lotyšska,
vyjelo na linku č. 4 tamního dopravce Rīgas satiksme již dříve
avizovaných deset
trolejbusů Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. 
30.3.2020
Od poloviny února je dostupná nová verze platformy
EPLAN 2.9. Uživatelé
v ní mohou snadno vytvářet QR kódy s hyperlinkovými odkazy, které lze
následně snadno otevřít, kdekoliv se uživatel nachází, a to přímo z
mobilních
zařízení. Správa hladin nyní umožňuje automatické uložení všech změn a
ještě více usnadňuje implementaci podnikových standardů. Hromadná
editace projektových dat s využitím rozšířených navigátorů tak dovoluje
rychlejší dokončení projektů. A pokud jde o standardizaci, nová verze
umožňuje snadněji znovu využívat již hotová makra. 
27.3.2020 Více než
miliónový Kolín nad Rýnem je jedním z německých smart cities. Čtenáři
našich stránek ho znají zejména jako město
provozující palivočlánkové autobusy. V příštích
letech zde bude ve velkém rozsahu zaváděna další inovativní
technologie: Všech 85 tisíc světelných míst ve veřejném osvětlení bude
propojeno řídicím systémem Interact City od společnosti Signify (dříve
Philips Lighting). Odborná veřejnost o tom byla informována v březnu
2020. 
26.3.2020 Městský
dopravce GVB v téměř 900tisícovém nizozemském Amsterodamu provozuje 203
autobusů, 200 tramvají, 90 vlaků metra a 18 osobních lodí, které
dohromady přepraví v průměru 875 000 cestujících denně a ve špičkových
dnech až milión cestujících. Jak byla odborná veřejnost informována v
březnu 2020, tento dopravce se rozhodl převést veškeré své provozní
plánování pod jednu střechu – softwarovou platformu HASTUS od kanadské
společnosti GIRO. 
25.3.2020
Zástupci evropského projektu InterFLEX prezentovali
výsledky na závěrečném setkání konsorcia v Paříži a následně i na
finálním jednání se zástupkyní Evropské komise v Bruselu letos v únoru.
Součástí projektu byla i společnost ČEZ Distribuce ze skupiny ČEZ. O
výsledcích byla odborná veřejnost informována v březnu 2020. 
24.3.2020 V
rámci evropského projektu JIVE bude od roku 2021
jezdit v německém Kolíně nad Rýnem celkem 15 palivočlánkových autobusů
od polského výrobce Solaris. Odborná veřejnost o tom byla informována v
březnu 2020. Jde o součást sdružené zakázky na dodávku palivočlánových
autobusů měst Kolín nad Rýnem a Wuppertal.

23.3.2020 V
srpnu 2017 schválila Evropská komise ve svém rozhodnutí č.2017/1442
tzv. Závěry o BAT (z anglického „best available techniques“ neboli
nejlepší dostupné techniky). Tento dokument stanoví přísnější emisní
limity, které budou muset všechna velká spalovací zařízení plnit do
čtyř let od jejich schválení, tedy do srpna 2021. Závěry o BAT zároveň
stanoví i přísnější požadavky na monitoring emisí znečišťujících látek,
než jaké v současnosti upravuje česká legislativa. O tom, jak se těmto
pravidlům přizpůsobují elektrárny skupiny ČEZ, byla veřejnost
informována v březnu 2020. 
20.3.2020 Výrobní
závod LAPP v Otrokovicích poskytuje od roku 2017
návrh řešení a kompletaci kabelových svazků na míru. Sortiment ÖLFLEX®
CONNECT (interní název pro kabelovou konfekci) vytváří z jednotlivých
komponent funkční celek, který je připraven k finální montáži bez
nutnosti dalších úprav. Nejedná se o žádnou velkosériovou výrobu, ale
vysoce
specializovanou výrobu přizpůsobující se individuálním potřebám každého
zákazníka. Výrobní kapacita umožňuje snadnou montáž kabelových svazků,
servokonfekce i energetických řetězů. Každoroční výrazný růst obratu a
rozšiřování výrobních kompetencí jsou důkazem toho, že kabelové řešení
na míru zákazníky skutečně zajímá. 
19.3.2020 Jako
konzultanti občas řešíme, zda je užitečné pořizovat tzv. ekologické
veřejné osvětlení a čím by se měla měřit prospěšnost takového osvětlení
pro chytré město. Odpovědi ale nejsou jednoduché. 
19.3.2020 V
březnu 2020 informoval Lapp české zákazníky, že po necelém roce
výstavby byl začátkem listopadu 2019 v Polsku
poblíž Vratislavi zahájen provoz nového logistického centra LAPP pro
infrastrukturní kabely. Přední světový výrobce integrovaných řešení v
oblasti kabelových a spojovacích technologií LAPP zde uskladňuje na
celkové skladovací ploše přes 90 000 m2 kabely
na velkých bubnech. To
umožňuje daleko rychlejší a lepší obsluhu zákazníků 
18.3.2020
Pro vývoj světové populace je charakteristický růst
měst, a s nimi i městského obyvatelstva. S rostoucí osvětou a
hospodářskou prosperitou zároveň roste zájem o zdravý životní styl. K
němu neodmyslitelně patří i čerstvé ovoce a zelenina, pokud možno v
„bio“ kvalitě bez zbytečného chemického ošetření, které si náročný
obyvatel města přeje mít denně na stole. Řešením tohoto požadavku jsou
umělé pěstírny umístěné co nejblíže místům spotřeby. Největší evropský
projekt takovéto umělé pěstírny byl odborné veřejnosti představen na
začátku března 2020. 
17.3.2020 Zdravý
životní styl je dnes považován za moderní, je však mnoho cest jak ho
dosáhnout. Na světě je mnoho lidí, kteří zdravě jí, sportují, vybírají
si, co je a co naopak není pro jejich organismus přínosné. Všechny tyto
trendy nás více či méně
ovlivňují, mnohdy ale nevnímáme, že i okolní prostředí může mít značný
vliv na naše zdraví. Naše společnost System Nine se právě
proto snaží hledat způsoby, jak zajistit zdravý moderní život co
nejširšímu okruhu obyvatelstva. Příběhy popsané
v tomto článku vycházejí z projektů realizovaných ve státech Evropské
Unie, jako je například Španělsko, Francie a také Česká republika.
Hlavním prvkem příběhů je meteostanice, která slouží jako zdroj dat pro
získání informací a jejich následné využití. 
16.3.2020 Kolik nových
provozů a potenciálních zdrojů znečištění ovzduší je možné ještě
povolit, aby nebyly překročeny imisní limity? Kolik aut ještě snese
ovzduší center velkých měst, aby se v nich obyvatelé nedusili? Jak
optimalizovat dopravní systém města a kde začít budovat novou
průmyslovou zónu? Kde postavit dětské hřiště či sportoviště, aby děti
nebo sportovci dýchali co možná nejčistší vzduch? Jak objektivně
informovat obyvatele města o stavu ovzduší? Aby se dalo se vší
zodpovědností odpovědět na tyto otázky, je nutné průběžně znát stav
ovzduší v dané lokalitě. To vše vede k jedinému možnému řešení, a tím
je permanentní monitorování stavu znečištění ovzduší. 
13.3.2020 Kancelářská
práce se týká mnoha oblastí – administrativy a obchodu v soukromých
firmách stejně jako poskytování veřejných služeb na úřadech a jiných
institucích. Vždy přitom platí, že prostředí ovlivňuje výkonnost
zaměstnanců, a s ní i spokojenost zákazníka – a zákazníkem ve veřejných
službách je každý občan. 
12.3.2020 1. základní
škola v Hořovicích je, alespoň pokud jde o energetické hospodářství,
poměrně typickou českou školou. Její budova je stará řádově desítky let
– patří tedy mezi ty novější a v rámci možností upravené zvenčí i
zevnitř, ale ne již zcela moderní. Škola sestává z několika pavilónů
vytápěných z lokální kotelny. Jednotlivé rozlehlé budovy byly osazeny
množstvím klasických teplovodních radiátorů s ruční regulací. Jak je
tomu u škol obvyklé, jednotlivé třídy a kabinety mívají odlišný časový
rozvrh. V neposlední řadě je škola plná zvídavých žáků, které by snadno
ovladatelné prvky energetického hospodářství ve třídách mohly svádět k
neodborným zásahům. Jako nejvhodnější řešení pro zlepšení vytápění se
proto ukázala bezdrátová zónová regulace. 
11.3.2020 Zatímco
skupina ČEZ jedná se světovými dodavateli
již
vyvinutých malých modulárních reaktorů, její
dceřiná
(či „vnukovská“) společnost – Centrum výzkumu Řež, dceřiná společnost
ÚJV Řež ze skupiny ČEZ – pracuje na vývoji své vlastní koncepce
takovéhoto reaktoru, označené jako Energy Well, tedy v překladu
„energetická studna“. Na konci ledna 2020 získal jeho projektový tým
patent od Úřadu průmyslového vlastnictví a zahájil přípravu nejaderné
experimentální jednotky reaktoru. 
10.3.2020 Takřka
v předvečer naší plánované konference „Smart city v praxi V“, zabránila
vládní preventivní protiepidemická opatření jejímu uskutečnění.
Pochopitelně je to komplikace, která nás z mnoha důvodů mrzí. Nicméně
chytrá města v České republice se i nadále rozvíjejí a my jsme
připraveni jejich rozvoj ze všech sil podporovat jako konzultanti,
publicisté a organizátoři odborných akcí. K tomu tu máme několik
dobrých zpráv: Podle plánu vychází brožura „Příběhy chytrých
pomocníků“, druhé vydání. V pdf formátu je tato brožura ke stažení zde.
Články z této brožury jsme již také začali publikovat v plynulém textu
na našich portálech a následovat budou další. V tištěné podobě budeme
tuto brožuru rozdávat na všech našich obchodních jednáních a
vzdělávacích akcích k tématům smart city a elektromobility. 
Rádi Vás uvítáme
Vás v září 2020 v Praze – věříme, že nám zachováte přízeň!
10.3.2020 Vážení
účastníci a partneři konference!
Dnešním
rozhodnutím Vlády ČR se ruší hromadné akce s účastí nad 100 lidí. S
ohledem na očekávanou účast platí tento zákaz i pro naši konferenci, a
nám nezbývá než jej respektovat a zrušit její konání. Chtěli bychom Vás
tímto pozvat na naši další připravovanou akci k tématu smart city,
konferenci Smart city FOR ARCH, která se bude konat jako doprovodný
program veletrhu FOR CITY souběžného veletrhu FOR ARCH 2020, 22. září
2020, Výstaviště Praha-Letňany.
Věříme, že nám zachováte přízeň a přijdete si pro další zajímavé
informace z oblasti chytrých měst a moderních technologií.
Program
a více o konferenci Smart city FOR ARCH 
10.3.2020 Samostatnou
problematikou v oblasti vnitřního osvětlení je osvětlování
prodejních prostor v maloobchodu, obzvláště v maloobchodu s
potravinami. Jeho správné nastavení ovlivňuje nejen náklady, ale také
tržby provozovatele. Na jeho podporu pomocí unikátního řídicího systému
přichází v únoru 2020 výrobce světelné techniky Signify (dříve Philips
Lighting) ve spolupráci s obchodním řetězcem Marks &
Spencer. 
9.3.2020 V
březnu 2020 představila společnost Murrelektronik svým
zákazníkům a další odborné veřejnosti svůj koncept decentrální
instalace jako cestu k efektivním a výkonným automatizačním systémům.
Tento koncept umožňuje vytvářet automatizační systém na míru konkrétním
potřebám jeho průmyslových uživatelů, s možností jej kdykoli podle
potřeby dále rozšiřovat. Podívejme se blíže na zařízení, která jsou
součástí tohoto konceptu. 
6.3.2020 Náš spřátelený
server Busportal.cz
uveřejnil 21. 2. 2020 analytický článek provozovatele našeho portálu
Ing. Jakuba Slavíka, MBA, zabývající se souhrnným pohledem na
problematiku elektromobility ve městech. Článek se (i přes pokročilé
únorové datum uveřejnění) umístil mezi únorovými TOP 20 tohoto portálu.
Nyní jej uveřejňujeme i na našich stránkách. 
5.3.2020 Svítidla
veřejného osvětlení vybavená fotovoltaickými panely nejsou v principu
novinkou. Zpravidla se však používají v ostrovním systému, kde solární
panel je jediným zdrojem energie. To může být ekologické, ale ne vždy
ekonomické – zvláště pokud se takovéto osvětlení používá v oblastech s
proměnlivou délkou slunečního svitu během dne a během roku. Pokud však
nejsou tato svítidla instalována v oblastech mimo veřejnou distribuční
síť, může být účelné zkombinovat zásobování energií ze solárních panelů
i z veřejné sítě. 
4.3.2020 Krakov je
jedním z polských měst široce se angažujících v oblasti inovativní
městské dopravy (viz například naše reportáž
o krakovských elektrobusech). Na konci ledna
2020 zažila krakovská tramvajová doprava provozovaná městským dopravcem
MPK pozoruhodnou událost: Vůbec poprvé v Polsku zde byl během noci
testován automatický provoz tramvaje bez řidiče. 
3.3.2020 Vodní
elektrárny patří k důležitým obnovitelným zdrojům
elektrické energie v České republice. Významný podíl mají elektrárny
tzv. Vltavské kaskády, provozované skupinou ČEZ. Ta v únoru 2020
prezentovala zajímavé výsledky této energetické soustavy v roce
2019. 
2.3.2020 Finsko
a jeho hlavní město Helsinky
jsou
v mnoha ohledech příkladem šetrného přístupu k přírodě a praktického
uplatňování konceptu smart city. Nicméně centrální zásobování teplem ve
finských městech stále používá jako významný zdroj energie fosilní
paliva. To nebude mít dlouhé trvání, s ohledem na plánovaný útlum
uhelných zdrojů v energetice. Jako možná alternativa se uvažuje o
využití malých jaderných reaktorů. Finské technické výzkumné centrum
VTT proto zahájilo v únoru 2020 projekt vývoje malého reaktoru určeného
primárně pro centrální zásobování teplem. 
28.2.2020 Před
časem téměř zrušená a díky okolním obcím a
inovativnímu průmyslu opět zprovozněná Švestková dráha (trať Čížkovice
– Obrnice na Ústecku) se stane technickým unikátem v oblasti provozu a
údržby tratí. Jak v únoru 2020 oznámil její vlastník, společnost AŽD
Praha, přejde tato trať na bezúdržbový provoz. Stane se tak první
železniční tratí v naší zemi, která kromě pravidelných preventivních
údržbových zásahů nebude potřebovat ani takzvané pochůzkáře, kteří
pravidelně kontrolují technický stav tratě. 
27.2.2020
Důležitou součástí hospodárného řízení jakéhokoliv provozu či budovy je
v dnešní době sofistikovaný energetický management. Velká část
veřejnosti i podnikatelské sféry však za tímto označením vidí pouhý
důraz na úsporné elektrické spotřebiče nebo na snížení ceny za energie
pro odběratele. Vzhledem k rostoucím cenám energií se odběratelům tyto
dveře však stále více přivírají. V konečném důsledku přináší mnohem
výraznější finanční úspory zvýšení kvality dodávané energie,
optimalizace spotřeby, hledání zbytečných odběrů a zdrojů nízké
efektivity, či ochrana spotřebičů a energetické sítě. Takovéto pojetí
energetického managementu realizují v praxi technologie české
firmy ENERTIG TECHNOLOGIES s.r.o. 
26.2.2020
Evropské Centrum Transformace 4.0 (E4TC) pod
hlavičkou RWTH Campus Aachen zkoumalo strategickou digitalizaci v
oblasti projektování a plánování řídicích systémů, technického
uspořádání strojů a výrobních systémů. Zpráva s názvem “Projektování
4.0” je založena na osmiměsíční studii mezi
německými výrobci strojů,
projekčními kancelářemi a výrobci komponentů. Metodika vyvinutá pro
kvantifikaci dostupného potenciálu v projektování a opatření, která
mají
být přijata, umožňuje poprvé dobře posoudit pracovní postupy používané
jak v sériové výrobě, tak ve výrobě specializovaných strojů. Její
hlavní zjištění je následující: částečná automatizace inženýrských
procesů dosahuje optimálního poměru nákladů a přínosů. 
25.2.2020 Baterie a
akumulátory jsou dnes nedílnou součástí našich životů. Bez těchto
elektrochemických zdrojů energie si dnes neumíme představit život. Jsou
všude kolem nás, v každém mobilním telefonu, ovladači k televizi i v
každém automobilu. S rozvojem elektromobility je ale slovo baterie nebo
akumulátor stále více skloňované. Zde si ukážeme, jak rozumět bateriím
a jejich efektivnímu používání v elektromobilitě, ať už jde o osobní a
nákladní elektromobily nebo o elektrické autobusy. 
24.2.2020 Spolu
s Polskem
a
Estonskem je
Česko další zemí bývalého východního bloku, která se aktivně angažuje v
mezinárodní spolupráci na využití malých jaderných reaktorů. Důkazem je
memorandum o porozumění mezi společnostmi GE Hitachi Nuclear Energy
(GEH) a ČEZ podepsané na začátku února 2020. Jeho prostřednictvím se
obě strany dohodly na zkoumání ekonomické a technické proveditelnosti
potenciální výstavby reaktoru BWRX-300 v České republice. 
21.2.2020
Z propagačních materiálů elektromobilů se nezřídka dočteme úctyhodné
údaje o kapacitě baterií, a následně o dojezdu vozidla na jedno nabití.
Praxe však obvykle bývá jiná. Kromě netrakční
spotřeby, což je samostatný problém, zde
zpravidla hraje důležitou roli rozdíl mezi tzv. technickým a provozním
stavem nabití (SOC z anglického „state of charge“). Nad tímto rozdílem
se v lednu 2020 ve svém článku zamýšlí odborníci z nizozemské firmy
ViriCiti, která je dodavatelem inteligentních systémů pro podporu
elektromobility. Zde z něj uvádíme některé užitečné poznatky.
20.2.2020 Jihočeská
Blatná je jedním ze slibně se rozvíjejících českých smart cities.
Zároveň je městem, kde se k „smart“ konceptu přistupuje selským
rozumem, s nohama pevně na zemi. Přesto – nebo možná právě proto – se
zde rozvíjí městská elektromobilita, a to způsobem stejně užitečným,
jako zajímavým. Vedle víceúčelové elektrické multikáry komunálních
služeb zde slouží městské policii elektroskútr, který při svém provozu
využívá všechny přednosti jednostopého vozidla s elektrickým pohonem.
19.2.2020 Palivové
články s tavnými uhlíkatými sloučeninami od amerického výrobce
FuelCell Energy, určené pro stacionární aplikace, jsou využívány na
mnoha místech USA i jinde ve světě jako ekologický zdroj energie. V
roce 2018 byla jejich životnost technicky prodloužena z 5 na 7 let, což
začátkem ledna 2019 oficiálně potvrdil i jejich výrobce. Toto
prodloužení má významné provozní a především ekonomické
aspekty. 
18.2.2020
Spřátelená nizozemská konzultační firma Chatrou CME Solutions
vypracovala v únoru 2019 pozoruhodnou analýzu dosavadního vývoje
autobusů s alternativními pohony v zemích Západní Evropy a v Polsku. O
její závěry, publikované rovněž v některých zahraničních odborných
médiích, se s námi podělili. Ty nejzajímavější zde předkládáme čtenářům
našeho portálu, podle možností doplněné o alespoň orientační srovnání
se situací v ČR.
17.2.2020
Čtvrtmiliónové francouzské město Bordeaux má – vedle své vinařské
pověsti, bohaté historie a velkého obchodního významu – také jednu
zajímavost v oblasti městské dopravy: Od roku 2003 se zde u tramvají
používá systém spodního odběru Alstom
APS, esteticky šetrný k historickým částem
města. V únoru 2020 se počet bordeauxských tramvají zaokrouhlil na
rovných 130.
14.2.2020
Jak byli naši čtenáři již dříve informováni, v listopadu 2019 objednala
dopravní skupina Transdev rekordních 157
kloubových elektrobusů Volvo pro přepravu
cestujících v göteborgské aglomeraci. V lednu 2020 byly zveřejněny
další podrobnosti tohoto rozsáhlého projektu elektrifikace městské
dopravy, v němž hrají důležitou roli také nabíjecí stanice od skupiny
ABB.
13.2.2020 Lidar
je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný
radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí
odraženého světla provádí potřebná měření. Lidar má poměrně široké
použití v měřicí technice, protože dokáže s vysokou mírou přesnosti
určit na velkou vzdálenost rozměry a tvar nejrůznějších objektů o
rozmanitém složení a velikosti. Uplatňuje se proto i u navigace
autonomních vozidel. O zájmu uživatelského trhu svědčí i nový produkt
výrobce Osram Opto Semiconductors: 65Wattový infračervený laser určený
pro lidarové aplikace. 
12.2.2020 Palivočlánkové
elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro
dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích.
Jejich průkopníkem v sériové výrobě je typ Coradia
iLint od společnosti Alstom, jichž objednaly
německé regiony pro svoji veřejnou dopravu již celkem více než
čtyřicet. V lednu 2020 byl k jejich dodávce učiněn důležitý technický
krok: Výrobce vlaků Alstom podepsal smlouvu na dodávku trakčních
baterií pro tyto vlaky s německým dodavatelem bateriových systémů
Akasol.

11.2.2020 Ekonomická
úspora, snížení škodlivých emisí a hluku z dopravy. To jsou hlavní,
zdaleka ne však jediné, přínosy vozidel na alternativní pohon.
Ministerstvo životního prostředí proto již počtvrté nabídne
prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR celkem 100 mil.
Kč na pořízení vozidel s nízkými nebo nulovými emisemi ve veřejném
sektoru. Spolu s nimi přispěje i na dobíjecí stanice pro elektromobily.

10.2.2020
Začátkem února
2020 informovala společnost ČEZ širokou veřejnost o svých výsledcích v
oblasti obnovitelných zdrojů energie instalovaných v budovách. Dobrá
zpráva je, že existují takovéto systémy, které jsou nejen ekologické,
ale také ekonomické. Další dobrá zpráva je, že je o tyto systémy zájem.
Z pohledu rozvoje chytrých měst v Česku je o něco méně dobrou zprávou,
že tahounem trhu jsou dnes především bohaté domácnosti v Praze a okolí.
Lze to nicméně brát i jako výzvu pro města a městské služby, jejichž
energetika budov je důležitou oblastí smart city. 
7.2.2020 Zní to
dramaticky,
ale je to skutečnost: I nadměrný hluk přispívá k předčasným úmrtím.
Není tudíž divu, že ve městech je hluk z dopravy ekologickým problémem
číslo dva, hned za emisemi. Jeho řešením se vážně a systematicky zabývá
také skupina Volvo se svojí dlouholetou historií výroby autobusů, která
je dnes úspěšným dodavatelem elektrických bateriových a hybridních
autobusů pro zdravý městský provoz. 
6.2.2020 Vedle
„stavebnicových“ elektrobusů
Businova je Aptis od Alstomu dalším netradičně
řešeným elektrobusem „made in France“, který náš portál již představil
našim čtenářům. Na samém konci ledna 2020 zaznamenal tento elektrobus
významný milník: První z objednané dvanáctikusové série byl dodán
dopravci Compagnie des Transports Strasbourgeois (CTS) v 275tisícovém
francouzském Štrasburku.

5.2.2020 Požadavky
na řídicí obvody se mohou značně lišit, jestliže jsou stroje a systémy
navrhovány pro provoz v různých regionech na celém světě. Společnosti,
které exportují velké množství strojů na
mezinárodní trhy, musejí vytvářet různé koncepce pro zdroje napájení
řídicích skříní. V závislosti na cílovém trhu musejí používat různé
výrobky, mít různé koncepce zapojení, případně používat různé metody
při zajišťování síťového napětí, a dobře se orientovat ve značném
množství různých mezinárodních norem a specifikací. 
4.2.2020 Rittal
začíná být vnímán jako dodavatel kompletního
řešení pro firmy zabývající se výrobou řídicích a distribučních
rozváděčů. Spojením produktů – automatizačních strojů/poloautomatů
firmy Rittal a softwaru/aplikací firmy EPLAN, vzniká ideální prostředí
pro realizaci výroby rozváděčů v duchu Průmyslu 4.0. 
3.2.2020 Mico
Pro je inovačním systémem společnosti Murrelektronik na sledování
proudu o napětí 24 V DC. Jeho modulární design umožňuje budovat
systémy, které perfektně vyhovují požadovaným aplikacím, přidávají
hodnotu výhodným poměrem mezi náklady a přínosy a šetří místo v řídicí
skříni. Vypínací charakteristiky patentované společností Murrelektronik
zajišťují maximální využití stroje. Další výhodou je pak integrovaná
koncepce distribuce potenciálu, která významně omezuje potřebu kabeláže
v řídicí skříni. 
3.2.2020 Na
podzim loňského roku byl uveden nový cloudový software EPLAN eBuild
určený pro tvorbu elektrotechnických a pneumatických schémat či
hydraulických obvodů. Je zaměřen na ty uživatele platformy EPLAN 2.8,
kteří hledají cestu do cloudového prostředí. K využití nového softwaru
stačí být registrován v cloudovém prostředí EPLAN ePulse a využívat
platformu EPLAN verze 2.8. Nový software EPLAN eBuild se dodává v
licenci Freemium. 
31.1.2020 Modul
PROFINET/PROFIsafe slučuje tři základní funkce
instalační techniky: digitální standardní
senzory a akční členy, digitální bezpečnostní
senzory a akční členy, IO-Link. Tato kombinace je inovační.
Umožňuje nové a převratné
koncepce pro automatizaci. Instalace se zjednodušuje a urychluje. S MVK
Fusion bude zapotřebí méně sběrnicových modulů na
modulární jednotku, v nejlepším případě pouze jeden. To nabízí zajímavé
možnosti pro řadu automatizačních aplikací. 
31.1.2020 Kovárna
VIVA zaujímá přední pozici na poli českého průmyslového
kovárenství. Vyvíjí a vyrábí díly pro významné firmy, které patří ke
špičkám ve svých oborech. Finální výrobky Kovárny VIVA musí odpovídat
těm nejpřísnějším parametrům, a proto výběr a volba dodavatelů pro
výrobní provozy podléhá velmi náročným kritériím. Z tohoto důvodu pro
dodávky kabelů a kabelových systémů padla volba právě na společnost
LAPP , která je předním dodavatelem značkových produktů v oblasti
kabelové techniky. 
30.1.2020
Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme rozvodnou elektroenergetickou
síť omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst její spotřeby.
Mikrosíť tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi veřejné
energetické soustavy, zpravidla využívající obnovitelné zdroje energie
nebo kogeneraci a vytvářenou na principu smart
grid. Jejich častým a nanejvýš potřebným
využitím je propojení kritické infrastruktury města (bezpečnostní a
záchranné složky, zdravotnická zařízení apod.) v mikrosíti s nezávislým
a zaručeně spolehlivým zdrojem energie pro případ výpadku veřejné
energetické sítě. 
29.1.2020
Radiokomunikační věže jsou jedním ze zařízení
kritických
pro chod veškeré technické infrastruktury státu. Na jejich nepřetržitém
provozu i v situaci totálního výpadku elektrického proudu v zemi
(blackoutu) mohou záviset zdraví a životy lidí i majetek
nevyčíslitelných hodnot. Jedním z požadavků na jejich provoz je proto
spolehlivý a efektivní nezávislý záložní zdroj, schopný zásobovat věž
po potřebně dlouhou dobu. V Německu budou od konce roku 2021 takovým
zdrojem palivočlánkové jednotky Ballard, jak byla v lednu 2020
informována odborná veřejnost. 
28.1.2020 Modulární
systém MIREL, který vyvinula slovenská společnost HMH, s.r.o.
se sídlem v Bratislavě, se stal základem většiny aplikací v kolejové
dopravě. Vlakový zabezpečovač MIREL VZ1 je v současné době v provozu na
tratích Slovenska, Česka, Maďarska a Polska. Rozšiřujícím modulem
vlakového zabezpečovače MIREL VZ1 je funkční brána MIREL STB, jejíž
součástí je kabelová konfekce ÖLFLEX® CONNECT
od společnosti LAPP. 
28.1.2020
Auxerre je jedno z francouzských měst, které se zajímají o využití
palivočlánkových autobusů. Na rozdíl například od Pau však vsadilo na
méně známou francouzskou značku Businova od domácího výrobce Safra s
velmi netradičním designem. Podle smlouvy podepsané s výrobcem v lednu
2020 bude tamnímu dopravci dodáno pět jeho palivočlánkových autobusů. 
27.1.2020 Maschinefabrik
Berthold Hermle AG je jedním z tahounů v
oboru kovovýroby. Stroje z Baden-Württemberska používá celý svět.
Jejich tvůrci se pro vytvoření elektrické instalace spoléhají na
modulární sběrnicový systém Cube67 od Murrelektronik. Cube67 a jeho
funkce machine option management (MOM) je pro Hermle velkou výhodou.
Díky možnosti použít různé konfigurace stroje bez změny programu ušetří
čas a peníze vynaložené na vývoj, údržbu a softwarovou
podporu. 
24.1.2020
Při své práci navštěvujeme různá města a všímáme si moderních
technologií, která tato města využívají. Přitom často objevíme
působivá, ale ne vždy šťastná řešení veřejného osvětlení. Rozhodli jsme
se proto o naše zkušenosti podělit s Vámi čtenáři na několika
příkladech českých měst. Smyslem této reportáže není někoho hanět nebo
chválit, nýbrž ukázat, v čem je problém a v čem je vtip. 
23.1.2020 Prosinec
2019 zaznamenal významný rekord v dějinách
obnovitelných zdrojů energie: Prototyp větrné turbíny Haliade-X 12 MW
od GE Renewable Energy ze skupiny General Electric vyrobil 262 MWh
elektrické energie za 24 hodin. To je dost na zásobování 30 tisíc
domácností. Od léta 2019 je prototyp této turbíny určené pro mořské
větrné farmy testován na pevnině, na umělém poloostrově Maasvlakte v
nizozemském Rotterdamu. 
22.1.2020 Je známo, že
různé barvy světla mají bezprostřední vliv na vývoj rostlin. Tento fakt
se úspěšně využívá pro umělé pěstování rostlin a je v této souvislosti
výzvou pro dodavatele příslušných světelných zdrojů. Zároveň se však
objevuje i při poněkud zjednodušeném a tendenčním pohledu na barevné
odstíny ve veřejném osvětlení. Produktová
informace společnosti OSRAM v lednu 2020 ohledně nových svítidel pro
umělé pěstírny dala podnět naší
redakci k následujícímu zamyšlení na toto téma. 
21.1.2020
Charakteristickým jevem v současném vývoji inovativních technologií je
prolínání odvětví, jimž tyto technologie slouží. Prolínají se tak
navzájem různé průmyslové obory a odnedávna také průmyslové trhy a
veřejné služby. To, co moderním technologiím otevírá dveře do sféry
veřejných služeb, je koncept smart city – strategické řízení měst, obcí
a regionů, jimž moderní technologie pomáhají být příjemným místem k
životu, a následně hospodářsky prosperovat. Srdečně Vás zveme na již
pátý ročník konference „Smart city v praxi“, která se koná 17.března
2020 od 9:00 hodin na Výstavišti Brno jako doprovodný program veletrhu
AMPER 2020 a kterou organizuje konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA
– Consulting Services. 
20.1.2020 Kdo
si nechává provádět nebo rekonstruovat
elektroinstalaci v domě nebo v bytě, setká se téměř s jistotou s
produkty a řešeními značky Hager. Tato společnost je celosvětově
předním specialistou na automatizaci budov a na elektroinstalace. Po
celém světě není rozmístěna jen prodejní síť firmy Hager, ale také
výrobní závody. V nich se vyrábí podle nejvyšších standardů kvality.
Žádná komponenta se nedostane do obchodu, dokud nebude do detailu
prověřena její funkčnost. Pro tyto testy jsou zapotřebí prvotřídní
zkušební zařízení.
17.1.2020 Na
konci roku 2019 vstoupila do plně komerčního provozu 2,8megawattová
kogenerační jednotka v
americkém městě Tulare, instalovaná v místní
čističce odpadních vod a využívající jako vstupní médium bioplyn. Pro
jejího dodavatele, americkou společnost FuelCell Energy, je to
příležitost k ohlédnutí za padesátiletým vývojem v oblasti
stacionárních palivočlánkových technologií včetně možností využívání
bioplynu jako ekologického, avšak poněkud problematického média, při
jejich provozu. 
16.1.2020
Smart
region Vrchlabí funguje již deset let a
představuje první český „smart“ koncept. V jeho realizaci
pokračuje od ledna 2020 vrchlabská radnice projektem městské
energetiky, který přinese snížení nákladů na energie v pěti objektech o
téměř 19 %. Investice do modernizace v hodnotě 16,6 mil korun s DPH
bude splácena po dobu 12 let z budoucích úspor tepla, elektřiny, plynu
a vody. 
15.1.2020 Jednou
z novinek LAPP v portfoliu ÖLFLEX®CONNECT je
robotický řetěz Multiflex.
MULTIFLEX je navržen pro vícerozměrné pohyby, zvláště pro aplikace
robotů a obráběcí centra nové generace. Tento řetěz doplňuje sortiment
produktů energetických řetězů SILVYN CHAIN pro spolehlivé vedení a
ochranu kabelů při dynamických pohybech. Robotická hadice je
kompatibilní s příslušenstvím REIKU. 
14.1.2020 Spotřeba
elektrické energie u jakéhokoli elektrického vozidla zahrnuje jednak
trakční spotřebu – tedy energii pro vlastní pohon, a jednak netrakční
spotřebu – tedy energii pro všechna ostatní zařízení vozidla. Zejména u
bateriových elektrobusů může právě netrakční spotřeba představovat
problém, protože významně ovlivňuje dojezd vozidla na jedno nabití
baterií. 
13.1.2020
Pokročilé koncepty elektrické instalace přivádějí
všechny signály ze strojů do řídicího systému nebo cloudu ekonomicky
nejvýhodnějším možným způsobem. Klíčem k nejlepší možné elektrické
instalaci je zvážení všech fází životního cyklu stroje nebo systému.
Výrobci takových strojů a systémů by měli ze zvoleného konceptu těžit
stejně, jako budoucí provozovatelé. Důraz by měl být kladen na „celkové
náklady na vlastnictví“ a takový životní cyklus, z jakého mají užitek
všechny zainteresované strany. 
10.1.2020 Tajemně
znějící název v nadpise je oficiálním jménem irských státních železnic
(v gaelštině). A přestože Irsko se svými necelými dvěma tisíci km tratí
nepatří právě k železničním velmocem, 48 miliónů cestujících ročně v
dálkové, regionální a městské železniční dopravě není zanedbatelných.
Na konci roku 2019 učinily irské železnice unikátní krok v oblasti
inovací: Pod jedním systémem zkombinovaly aplikace informačních systémů
pro cestující a pro dopravce, a vytvořily tak robustní nástroj pro
podporu efektivní kolejové dopravy. 
9.1.2020 Průmyslové
město Wuppertal o cca 350 tisících obyvatelích ležící v německém
Severním Porýní-Vestfálsku se před Vánoci roku 2019 připojilo k dalším
evropským městům provozujícím palivočlánkové autobusy. Tamní městský
dopravce Wuppertaler Stadtwerke (WSW) získal první ze série
deseti palivočlánkových autobusů, jimiž bude elektrifikovat svůj vozový
park. Zvláštností tohoto projektu je i výroba vodíku elektrolýzou, pro
niž se elektřina získá energetickým využitím odpadu v městské spalovně.

8.1.2020 Velká
severoamerická pivovarnická společnost nedávno
otevřela koncem minulého roku největší pivovare v západní Kanadě o
rozloze více než 37 000 m2. Výběr kabelů a
instalaci ideálního
kabelového řešení do náročného průmyslového prostředí měl na starosti
tým odborníků ze společnosti LAPP Canada ve spolupráci se společností
Texcan, jedním z největších kanadských distributorů kabelů, a s
inženýry zákazníka. Vybrat a nainstalovat ty nejlepší produkty a řešení
zabralo více než rok. 
7.1.2020 Nemocnice
v Havlíčkově Brodě a v Pelhřimově s více než 300, resp. 500 lůžky patří
mezi přední zdravotnická zařízení v kraji Vysočina. Kromě špičkového
vybavení a kvalitní péče se starají i o svůj efektivní provoz. K němu
brzy přispějí projekty kogenerace, zahájené na začátku roku 2020. Celou
investici ve výši 60 mil. Kč hradí dodavatel, kterým je ČEZ Energo,
společná dcera ČEZ ESCO a známého třebíčského výrobce kogeneračních
jednotek TEDOM. 
6.1.2020 Prosinec
2019 zaznamenal důležitý milník v provozu palivočlánkových autobusů: V
Pau, více než osmdesátitisícovém městě ležícím ve francouzských
Pyrenejích, byl zahájen již dříve avizovaný provoz rychlé autobusové
dopravy (bus rapid transit, BRT) jako první na světě provozované
palivočlánkovými autobusy. 
2.1.2020 Jedním z
rozvíjejících se českých smart cities je Brno. Koncem prosince 2019 o
sobě dalo vědět důležitým počinem v oblasti inteligentní městské
mobility: Byla dokončena rekonstrukce světelného signalizačního
zařízení na křižovatce Úvoz – Tvrdého. Kromě toho, že je křižovatka
vybavena kamerovým dohledem a preferencí vozidel MHD, sbírá také
dopravní data, která přenáší do Centrálního technického dispečinku.
Dodavatelem řešení je společnost AŽD Praha. 
1
| 2 | 3 | 4
| 5 | 6
| 7 | 8
| 9 | 10
| 11 | 12
| 13 | Archiv 2022/3
| Archiv 2022/2
|Archiv 2022/1
| Archiv 2021/3 | Archiv 2021/2
| Archiv 2021/1
| Archiv 2020/3
| Archiv 2020/2
| Archiv 2020/1
| Archiv 2019/2
| Archiv 2019/1
| Archiv 2018/3
| Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1
| Archiv 2017/2
| Archiv 2017/1
|