Přečtěte
si: Publikace Elektromobilita
v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility
|
|
|
Archiv článků leden – duben 2020Inteligentní měnírna HESOP slouží také v Hamburku29.4.2020 Hospodárné využívání elektrické energie je základem efektivního provozu všech elektrických vozidel. Přispívá k němu významnou měrou i inteligentní měnírna HESOP od francouzského výrobce Alstom, která slouží již několik let v mnoha dopravních systémech po celém světě. Poprvé v Německu byla v dubnu 2020 uvedena do provozu na metru v Hamburku. PLC Unitronics: Partnerství v boji proti globálnímu nedostatku lékařských ventilátorů28.4.2020 Současná pandemie vyvolala kromě jiného i významnou technickou výzvu, kterou je potřeba lékařských ventilátorů. Ukázalo se, že těchto ventilátorů je na trhu méně, než by bylo třeba pro úspěšné zvládnutí pandemie. Naštěstí trh, a s ním iniciativa výrobních firem, na tuto výzvu rychle zareagovaly. Úspěšně se jí chopila také společnost Unitronics a odbornou veřejnost o tom informovala v dubnu 2020. Na přenosovou síť nemá pandemie zásadní vliv, ovlivňuje však transevropské toky elektřiny27.4.2020 Současná vládní protiepidemická opatření se projevila také změnami v provozních ukazatelích elektroenergetické přenosové soustavy ČR. Její provozovatel společnost ČEPS zaznamenala snížení spotřeby, výroby i zatížení. Přenosová soustava však stále funguje ve standardním režimu, bezpečně a spolehlivě. Cube67 v italské společnosti ZecchettiProdloužení doby provozu pomocí Cube6724.4.2020 Dopravníkové a paletizační linky od italské společnosti Zecchetti dokáží přemístit 60 000 plastových lahví za hodinu. S cílem zvýšit provozní dobu a rozšířit diagnostické schopnosti využívá společnost ve svých aplikacích sběrnicový systém Cube67 od Murrelektronik. Při jeho spojení se senzory IO-Link a s modulem diagnostické brány Cube67 jsou technici společnosti Zecchetti schopni vytvářet aplikace vyhovující potřebám jejich zákazníků. Nabíjecí stanice ČEZ hlásí: Elektromobilita v ČR se setrvale rozvíjí23.4.2020 Skupina ČEZ, jejíž divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference Smart city FOR ARCH, zaznamenala během 1. čtvrtletí 2020 významný nárůst v odběrech elektrické energie ve svých nabíjecích stanicích pro elektromobily. To svědčí o setrvalém rozvoji elektromobility v ČR, který nezpomalila ani současná omezení v rámci vládních protiepidemických opatření. „Pod pokličkou“ vývojářů společnosti DEVINN: Čím se liší konstrukce elektromobilů od klasických automobilů?22.4.2020 Česká společnost DEVINN, zaměřená na vývoj automobilů, se stala jedním z partnerů konference Smart city FOR ARCH, pořádané provozovateli tohoto portálu. Vývojář společnosti DEVINN dále jednoduše a věcně shrnuje základní specifika konstrukce elektromobilu, jeho vlastnosti a odlišnosti od klasických „spalovacích“ automobilů. Novinky Schmachtl: Difúzní senzory a bezpečnostní optické závěsy od Leuze21.4.2020 V dubnu 2020 představila společnost Schmachtl svým zákazníkům a další odborné veřejnosti difúzní senzory a bezpečnostní optické závěsy od společnosti Leuze electronic, které se uplatní zejména v automobilovém a balicím průmyslu. Rychlodobíjení alias Fast-charging20.4.2020 V tomto článku rozluštíme, jaké technologie jsou vhodné pro rychlodobíjení, a poodkryjeme jejich ekonomický smysl. Vynecháme segment osobních automobilů, dálkových (linkových) autobusů a tahačů, u kterých je zaměření především na co nejdelší dojezd mezi dvěma nabíjecími stanicemi bez zastávky. Výborným příkladem pro rychlodobíjení je segment městských autobusů, který má pravidelné zastávky, otáčky na konečné a pauzy řidičů dané jízdním řádem, které je možné využít pro nabíjení. Proto je zde možnost využít rychlého dobíjení a jeho ekonomických výhod. Ale pojďme na to od začátku. Nositelná čtečka s displejem17.4.2020 Firma ProGlove přichází na trh s novou inovovanou výkonnou nositelnou čtečkou MARK Display malých rozměrů, která nabízí a zobrazuje klíčové informace, ve správnou chvíli tam, kde je to nejvíce potřeba. Čtečka je určena pro pracovníky v první linii, tedy tam, kde se data setkávají s realitou provozu. Elektromobilita a nákupní centra: síť dobíjecích stanic skupiny ČEZ v Kauflandu se rozšiřuje16.4.2020 Skupina ČEZ, jejíž divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference Smart city FOR ARCH, v současnosti provozuje více než 190 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily, z toho přes 130 rychlodobíjecích. Čerpání energie v síti je možné jak pro stálé zákazníky, tak i pro jednorázové zájemce o dobíjení. V uplynulých měsících vyrostly její stanice také na parkovištích nákupního řetězce Kaufland doslova po celé republice – od Ostrova nad Ohří až po Karvinou. Na začátku dubna 2020 přibyly nabíjecí stanice, umožňující doplnit baterie elektromobilu i během kratšího nákupu, u Kauflandu v Rakovníku a pražských Horních Měcholupech. Dancer bus: dva netradiční elektrobusy v Klaipedě, v hledáčku výrobce je i český trh15.4.2020 Do ulic litevského přístavního města Klaipedy vyjely po Velikonocích 2020 na linku č. 8 tamního dopravce Klaipėdos autobusų parkas dva elektrobusy s netradičním zevnějškem i dalšími konstrukčními detaily. Vyvinula je litevská inovační skupina Vejo projektai, která je prezentuje pod značkou Dancer bus, tedy česky „autobus-tanečník“. Vysokoteplotní elektrolyzér MULTIPLHY v Rotterdamu: ČEZ je při tom14.4.2020 Vysokoteplotní elektrolýza vody je jedním z perspektivních směrů, jak získávat „čistý“ vodík pro pohon palivočlánkových vozidel i pro mnohé další účely. Je proto předmětem rozmanitých rozvojových projektů (pro její využití se uvažuje například s malými reaktory). Významným projektem v této oblasti je nyní připravovaný vysokoteplotní elektrolyzér s pracovním názvem MULTIPLHY s výkonem 2,6 MW v nizozemském Rotterdamu. Jedním z jeho realizátorů je i společnost Sunfire, v níž skupina ČEZ vlastní minoritní podíl přes fond Inven Capital. Odborná veřejnost o tom byla informována zkraje dubna 2020. Diagnostická brána Cube67: Snadná diagnostika9.4.2020 Sběrnicový systém Cube od společnosti Murrelektronik nabízí rozsáhlé diagnostické možnosti. Nová diagnostická brána umožňuje ještě jednodušší přístup k těmto datům. Toto řešení se snadno realizuje, poskytuje jasné informace v případě poruchy a urychluje postup při odstraňování závad s výslednou maximální využitelností strojů a systémů. Platforma Lancelot od společnosti Unicorn Systems bude řídit obchodování s plynem v ČR8.4.2020 Držitelem výlučné licence pro přepravu plynu v České republice je společnost NET4GAS. Provozuje více než 3800 km plynovodů s cílem zajišťovat ekonomicky efektivní, bezpečné a spolehlivé přepravní služby plynu. Ve výběrovém řízení této společnosti na implementaci komplexního IT systému pro obchodní řízení přepravní soustavy plynu v ČR zvítězila v březnu 2020 česká společnost Unicorn Systems, člen evropské skupiny Unicorn. Stalo se tak díky její prověřené softwarové platformě Lancelot. SoSi test: DEVINN testuje účinky slunečního záření na komponenty vozidel7.4.2020 Česká společnost DEVINN, zaměřená na vývoj automobilů, se stala jedním z partnerů konference Smart city FOR ARCH, pořádané provozovateli tohoto portálu. Zájemcům o mnohostrannou a zajímavou problematiku související s vývojem vozidel dává nahlédnout do své zkušebny, kde mimo jiné testuje i odolnost dílů vůči slunečnímu záření (tzv. SoSi test). Výkony palivočlánkove kogenerace v Inčchonu (Jižní Korea) nade všechna očekávání6.4.2020 Jihokorejské město Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónová metropole, ležící nedaleko hlavního města Soulu, má od roku 2018 smlouvu s americkou společností FuelCell Energy na provoz 20MW palivočlánkového kogeneračního parku pro dálkové vytápění v tomto městě po dobu 20 let. Partnerem je energetická společnost Korea Southern Power Co. Ltd. (KOSPO). Ukazuje se, že od svého zprovoznění na konci června 2018 přesahuje reálný provoz této palivočlánkové jednotky předpokládané provozní parametry. Těžba lithia na Cínovci: ČEZ získá 51% majetkový podíl ve společnosti Geomet3.4.2020 Lithium představuje důležitý prvek pro výrobu akumulátorů a baterií a s ním spojený rozvoj elektromobility a dalších moderních technologií. Lithiová ruda je proto pro stát strategickou surovinou. Je tedy jen přirozené, že její možná těžba na Cínovci zůstane „v domácích rukou“. V březnu 2020 o tom byla informována naše veřejnost. EPLAN: Efektivní projektování a vzdělávání – v klidu z domova2.4.2020 V posledních dnech se práce z domova stává nezbytnou součástí běžného života. Společnost EPLAN se rozhodla podpořit své zákazníky tím, že pro ně připravila řadu mimořádných nabídek, které jim téměř okamžitě umožní používat ty správné programy EPLAN. Aplikace Fairtiq umožňuje bezkontaktní placení jízdenek v několika německých městech, týdenní zastropování funguje jako časové jízdné1.4.2020 Od března 2020 mohou cestující na území německého Dopravního svazu Mittelthüringen zahrnujícího města Erfurt, Výmar, Jena, Gera and Gotha používat pro placení jízdného bezkontaktní aplikaci Fairtiq od stejnojmenné švýcarské firmy. Je to pohodlné i hygienické. Na linky MHD v Rize vyjely trolejbusy s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu31.3.2020 V březnu 2020 zaznamenala elektrická městská doprava pozoruhodný milník: Na linky městské dopravy v 700tisícové Rize, hlavním městě Lotyšska, vyjelo na linku č. 4 tamního dopravce Rīgas satiksme již dříve avizovaných deset trolejbusů Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. Představení nejnovější verze platformy EPLAN30.3.2020 Od poloviny února je dostupná nová verze platformy EPLAN 2.9. Uživatelé v ní mohou snadno vytvářet QR kódy s hyperlinkovými odkazy, které lze následně snadno otevřít, kdekoliv se uživatel nachází, a to přímo z mobilních zařízení. Správa hladin nyní umožňuje automatické uložení všech změn a ještě více usnadňuje implementaci podnikových standardů. Hromadná editace projektových dat s využitím rozšířených navigátorů tak dovoluje rychlejší dokončení projektů. A pokud jde o standardizaci, nová verze umožňuje snadněji znovu využívat již hotová makra. Kolín nad Rýnem propojí 85 tisíc světelných míst systémem Interact City27.3.2020 Více než miliónový Kolín nad Rýnem je jedním z německých smart cities. Čtenáři našich stránek ho znají zejména jako město provozující palivočlánkové autobusy. V příštích letech zde bude ve velkém rozsahu zaváděna další inovativní technologie: Všech 85 tisíc světelných míst ve veřejném osvětlení bude propojeno řídicím systémem Interact City od společnosti Signify (dříve Philips Lighting). Odborná veřejnost o tom byla informována v březnu 2020. Amsterodamský městský dopravce integruje veškeré provozní plánování do jednoho software podporujícího také specifika elektrobusů26.3.2020 Městský dopravce GVB v téměř 900tisícovém nizozemském Amsterodamu provozuje 203 autobusů, 200 tramvají, 90 vlaků metra a 18 osobních lodí, které dohromady přepraví v průměru 875 000 cestujících denně a ve špičkových dnech až milión cestujících. Jak byla odborná veřejnost informována v březnu 2020, tento dopravce se rozhodl převést veškeré své provozní plánování pod jednu střechu – softwarovou platformu HASTUS od kanadské společnosti GIRO. Testování smart grids v ČR: evropský projekt InterFLEX skončil s úspěchem, součástí byla skupina ČEZ25.3.2020 Zástupci evropského projektu InterFLEX prezentovali výsledky na závěrečném setkání konsorcia v Paříži a následně i na finálním jednání se zástupkyní Evropské komise v Bruselu letos v únoru. Součástí projektu byla i společnost ČEZ Distribuce ze skupiny ČEZ. O výsledcích byla odborná veřejnost informována v březnu 2020. Kolín nad Rýnem dostane 15 palivočlánkových autobusů Solaris ve sdružené veřejné zakázce s městem Wuppertal24.3.2020 V rámci evropského projektu JIVE bude od roku 2021 jezdit v německém Kolíně nad Rýnem celkem 15 palivočlánkových autobusů od polského výrobce Solaris. Odborná veřejnost o tom byla informována v březnu 2020. Jde o součást sdružené zakázky na dodávku palivočlánových autobusů měst Kolín nad Rýnem a Wuppertal. Závěry o BAT v české energetice: tepelné elektrárny ČEZ budou ještě ekologičtější23.3.2020 V srpnu 2017 schválila Evropská komise ve svém rozhodnutí č.2017/1442 tzv. Závěry o BAT (z anglického „best available techniques“ neboli nejlepší dostupné techniky). Tento dokument stanoví přísnější emisní limity, které budou muset všechna velká spalovací zařízení plnit do čtyř let od jejich schválení, tedy do srpna 2021. Závěry o BAT zároveň stanoví i přísnější požadavky na monitoring emisí znečišťujících látek, než jaké v současnosti upravuje česká legislativa. O tom, jak se těmto pravidlům přizpůsobují elektrárny skupiny ČEZ, byla veřejnost informována v březnu 2020. Kabelová systémová řešení made by LAPP20.3.2020 Výrobní závod LAPP v Otrokovicích poskytuje od roku 2017 návrh řešení a kompletaci kabelových svazků na míru. Sortiment ÖLFLEX® CONNECT (interní název pro kabelovou konfekci) vytváří z jednotlivých komponent funkční celek, který je připraven k finální montáži bez nutnosti dalších úprav. Nejedná se o žádnou velkosériovou výrobu, ale vysoce specializovanou výrobu přizpůsobující se individuálním potřebám každého zákazníka. Výrobní kapacita umožňuje snadnou montáž kabelových svazků, servokonfekce i energetických řetězů. Každoroční výrazný růst obratu a rozšiřování výrobních kompetencí jsou důkazem toho, že kabelové řešení na míru zákazníky skutečně zajímá. Moderní veřejné osvětlení – chytrý pomocník v rozumných rukou19.3.2020 Jako konzultanti občas řešíme, zda je užitečné pořizovat tzv. ekologické veřejné osvětlení a čím by se měla měřit prospěšnost takového osvětlení pro chytré město. Odpovědi ale nejsou jednoduché. Nové logistické centrum infrastrukturních kabelů v Polsku19.3.2020 V březnu 2020 informoval Lapp české zákazníky, že po necelém roce výstavby byl začátkem listopadu 2019 v Polsku poblíž Vratislavi zahájen provoz nového logistického centra LAPP pro infrastrukturní kabely. Přední světový výrobce integrovaných řešení v oblasti kabelových a spojovacích technologií LAPP zde uskladňuje na celkové skladovací ploše přes 90 000 m2 kabely na velkých bubnech. To umožňuje daleko rychlejší a lepší obsluhu zákazníků Vertikální farma: moderní zemědělství v symbióze s moderní osvětlovací technikou18.3.2020 Pro vývoj světové populace je charakteristický růst měst, a s nimi i městského obyvatelstva. S rostoucí osvětou a hospodářskou prosperitou zároveň roste zájem o zdravý životní styl. K němu neodmyslitelně patří i čerstvé ovoce a zelenina, pokud možno v „bio“ kvalitě bez zbytečného chemického ošetření, které si náročný obyvatel města přeje mít denně na stole. Řešením tohoto požadavku jsou umělé pěstírny umístěné co nejblíže místům spotřeby. Největší evropský projekt takovéto umělé pěstírny byl odborné veřejnosti představen na začátku března 2020. Meteostanice ve službách měst a obcí17.3.2020 Zdravý životní styl je dnes považován za moderní, je však mnoho cest jak ho dosáhnout. Na světě je mnoho lidí, kteří zdravě jí, sportují, vybírají si, co je a co naopak není pro jejich organismus přínosné. Všechny tyto trendy nás více či méně ovlivňují, mnohdy ale nevnímáme, že i okolní prostředí může mít značný vliv na naše zdraví. Naše společnost System Nine se právě proto snaží hledat způsoby, jak zajistit zdravý moderní život co nejširšímu okruhu obyvatelstva. Příběhy popsané v tomto článku vycházejí z projektů realizovaných ve státech Evropské Unie, jako je například Španělsko, Francie a také Česká republika. Hlavním prvkem příběhů je meteostanice, která slouží jako zdroj dat pro získání informací a jejich následné využití. Hybridní systémy monitorování ovzduší16.3.2020 Kolik nových provozů a potenciálních zdrojů znečištění ovzduší je možné ještě povolit, aby nebyly překročeny imisní limity? Kolik aut ještě snese ovzduší center velkých měst, aby se v nich obyvatelé nedusili? Jak optimalizovat dopravní systém města a kde začít budovat novou průmyslovou zónu? Kde postavit dětské hřiště či sportoviště, aby děti nebo sportovci dýchali co možná nejčistší vzduch? Jak objektivně informovat obyvatele města o stavu ovzduší? Aby se dalo se vší zodpovědností odpovědět na tyto otázky, je nutné průběžně znát stav ovzduší v dané lokalitě. To vše vede k jedinému možnému řešení, a tím je permanentní monitorování stavu znečištění ovzduší. Prostředí v kancelářích má bezprostřední vliv na výkonnost zaměstnanců – moderní technologie je mohou sledovat a řešit13.3.2020 Kancelářská práce se týká mnoha oblastí – administrativy a obchodu v soukromých firmách stejně jako poskytování veřejných služeb na úřadech a jiných institucích. Vždy přitom platí, že prostředí ovlivňuje výkonnost zaměstnanců, a s ní i spokojenost zákazníka – a zákazníkem ve veřejných službách je každý občan. Bezdrátová zónová regulace vytápění v 1. základní škole Hořovice12.3.2020 1. základní škola v Hořovicích je, alespoň pokud jde o energetické hospodářství, poměrně typickou českou školou. Její budova je stará řádově desítky let – patří tedy mezi ty novější a v rámci možností upravené zvenčí i zevnitř, ale ne již zcela moderní. Škola sestává z několika pavilónů vytápěných z lokální kotelny. Jednotlivé rozlehlé budovy byly osazeny množstvím klasických teplovodních radiátorů s ruční regulací. Jak je tomu u škol obvyklé, jednotlivé třídy a kabinety mívají odlišný časový rozvrh. V neposlední řadě je škola plná zvídavých žáků, které by snadno ovladatelné prvky energetického hospodářství ve třídách mohly svádět k neodborným zásahům. Jako nejvhodnější řešení pro zlepšení vytápění se proto ukázala bezdrátová zónová regulace. Projekt Energy Well: také Česko vyvíjí vlastní malý modulární reaktor11.3.2020 Zatímco skupina ČEZ jedná se světovými dodavateli již vyvinutých malých modulárních reaktorů, její dceřiná (či „vnukovská“) společnost – Centrum výzkumu Řež, dceřiná společnost ÚJV Řež ze skupiny ČEZ – pracuje na vývoji své vlastní koncepce takovéhoto reaktoru, označené jako Energy Well, tedy v překladu „energetická studna“. Na konci ledna 2020 získal jeho projektový tým patent od Úřadu průmyslového vlastnictví a zahájil přípravu nejaderné experimentální jednotky reaktoru. Chytrá města se rozvíjejí a my je podporujeme: druhé vydání brožury „Příběhy chytrých pomocníků“, naše odborné služby a několik velkých poděkování10.3.2020 Takřka v předvečer naší plánované konference „Smart city v praxi V“, zabránila vládní preventivní protiepidemická opatření jejímu uskutečnění. Pochopitelně je to komplikace, která nás z mnoha důvodů mrzí. Nicméně chytrá města v České republice se i nadále rozvíjejí a my jsme připraveni jejich rozvoj ze všech sil podporovat jako konzultanti, publicisté a organizátoři odborných akcí. K tomu tu máme několik dobrých zpráv: Podle plánu vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, druhé vydání. V pdf formátu je tato brožura ke stažení zde. Články z této brožury jsme již také začali publikovat v plynulém textu na našich portálech a následovat budou další. V tištěné podobě budeme tuto brožuru rozdávat na všech našich obchodních jednáních a vzdělávacích akcích k tématům smart city a elektromobility. Konference Smart city v praxi se přesouvá na září 2020 do PrahyRádi Vás uvítáme Vás v září 2020 v Praze – věříme, že nám zachováte přízeň!10.3.2020 Vážení
účastníci a partneři konference! Program a více o konferenci Smart city FOR ARCH Interact Retail: propojené vnitřní osvětlení zlepšuje efektivnost v maloobchodu10.3.2020 Samostatnou problematikou v oblasti vnitřního osvětlení je osvětlování prodejních prostor v maloobchodu, obzvláště v maloobchodu s potravinami. Jeho správné nastavení ovlivňuje nejen náklady, ale také tržby provozovatele. Na jeho podporu pomocí unikátního řídicího systému přichází v únoru 2020 výrobce světelné techniky Signify (dříve Philips Lighting) ve spolupráci s obchodním řetězcem Marks & Spencer. Březnové novinky od Murrelektroniku zajistí instalaci skutečně na míru9.3.2020 V březnu 2020 představila společnost Murrelektronik svým zákazníkům a další odborné veřejnosti svůj koncept decentrální instalace jako cestu k efektivním a výkonným automatizačním systémům. Tento koncept umožňuje vytvářet automatizační systém na míru konkrétním potřebám jeho průmyslových uživatelů, s možností jej kdykoli podle potřeby dále rozšiřovat. Podívejme se blíže na zařízení, která jsou součástí tohoto konceptu. Quo vadis, elektromobilito ve městech?6.3.2020 Náš spřátelený server Busportal.cz uveřejnil 21. 2. 2020 analytický článek provozovatele našeho portálu Ing. Jakuba Slavíka, MBA, zabývající se souhrnným pohledem na problematiku elektromobility ve městech. Článek se (i přes pokročilé únorové datum uveřejnění) umístil mezi únorovými TOP 20 tohoto portálu. Nyní jej uveřejňujeme i na našich stránkách. Hybridní solární systém veřejného osvětlení využívá sluneční energii efektivně5.3.2020 Svítidla veřejného osvětlení vybavená fotovoltaickými panely nejsou v principu novinkou. Zpravidla se však používají v ostrovním systému, kde solární panel je jediným zdrojem energie. To může být ekologické, ale ne vždy ekonomické – zvláště pokud se takovéto osvětlení používá v oblastech s proměnlivou délkou slunečního svitu během dne a během roku. Pokud však nejsou tato svítidla instalována v oblastech mimo veřejnou distribuční síť, může být účelné zkombinovat zásobování energií ze solárních panelů i z veřejné sítě. Krakov testoval tramvaj bez řidiče4.3.2020 Krakov je jedním z polských měst široce se angažujících v oblasti inovativní městské dopravy (viz například naše reportáž o krakovských elektrobusech). Na konci ledna 2020 zažila krakovská tramvajová doprava provozovaná městským dopravcem MPK pozoruhodnou událost: Vůbec poprvé v Polsku zde byl během noci testován automatický provoz tramvaje bez řidiče. Vodní elektrárny Vltavské kaskády vyrobily v roce 2019 elektřinu odpovídající spotřebě 258 000 domácností3.3.2020 Vodní elektrárny patří k důležitým obnovitelným zdrojům elektrické energie v České republice. Významný podíl mají elektrárny tzv. Vltavské kaskády, provozované skupinou ČEZ. Ta v únoru 2020 prezentovala zajímavé výsledky této energetické soustavy v roce 2019. Atomová teplárna: Finsko zahajuje vývoj malého reaktoru pro centrální zásobování teplem2.3.2020 Finsko a jeho hlavní město Helsinky jsou v mnoha ohledech příkladem šetrného přístupu k přírodě a praktického uplatňování konceptu smart city. Nicméně centrální zásobování teplem ve finských městech stále používá jako významný zdroj energie fosilní paliva. To nebude mít dlouhé trvání, s ohledem na plánovaný útlum uhelných zdrojů v energetice. Jako možná alternativa se uvažuje o využití malých jaderných reaktorů. Finské technické výzkumné centrum VTT proto zahájilo v únoru 2020 projekt vývoje malého reaktoru určeného primárně pro centrální zásobování teplem. Švestková dráha: nejmodernější a nejrychlejší česká lokálka bude mít unikátní bezúdržbový provoz28.2.2020 Před časem téměř zrušená a díky okolním obcím a inovativnímu průmyslu opět zprovozněná Švestková dráha (trať Čížkovice – Obrnice na Ústecku) se stane technickým unikátem v oblasti provozu a údržby tratí. Jak v únoru 2020 oznámil její vlastník, společnost AŽD Praha, přejde tato trať na bezúdržbový provoz. Stane se tak první železniční tratí v naší zemi, která kromě pravidelných preventivních údržbových zásahů nebude potřebovat ani takzvané pochůzkáře, kteří pravidelně kontrolují technický stav tratě. Kvalitní elektrická energie šetří zařízení a peníze jejich provozovatelů27.2.2020 Důležitou součástí hospodárného řízení jakéhokoliv provozu či budovy je v dnešní době sofistikovaný energetický management. Velká část veřejnosti i podnikatelské sféry však za tímto označením vidí pouhý důraz na úsporné elektrické spotřebiče nebo na snížení ceny za energie pro odběratele. Vzhledem k rostoucím cenám energií se odběratelům tyto dveře však stále více přivírají. V konečném důsledku přináší mnohem výraznější finanční úspory zvýšení kvality dodávané energie, optimalizace spotřeby, hledání zbytečných odběrů a zdrojů nízké efektivity, či ochrana spotřebičů a energetické sítě. Takovéto pojetí energetického managementu realizují v praxi technologie české firmy ENERTIG TECHNOLOGIES s.r.o. E4TC na RWTH Campus Aachen vyčísluje potenciál automatizaceNová studie: „Projektování 4.0”26.2.2020 Evropské Centrum Transformace 4.0 (E4TC) pod hlavičkou RWTH Campus Aachen zkoumalo strategickou digitalizaci v oblasti projektování a plánování řídicích systémů, technického uspořádání strojů a výrobních systémů. Zpráva s názvem “Projektování 4.0” je založena na osmiměsíční studii mezi německými výrobci strojů, projekčními kancelářemi a výrobci komponentů. Metodika vyvinutá pro kvantifikaci dostupného potenciálu v projektování a opatření, která mají být přijata, umožňuje poprvé dobře posoudit pracovní postupy používané jak v sériové výrobě, tak ve výrobě specializovaných strojů. Její hlavní zjištění je následující: částečná automatizace inženýrských procesů dosahuje optimálního poměru nákladů a přínosů. Život baterie aneb Jak jezdit na baterky co nejdál a co nejefektivněji25.2.2020 Baterie a akumulátory jsou dnes nedílnou součástí našich životů. Bez těchto elektrochemických zdrojů energie si dnes neumíme představit život. Jsou všude kolem nás, v každém mobilním telefonu, ovladači k televizi i v každém automobilu. S rozvojem elektromobility je ale slovo baterie nebo akumulátor stále více skloňované. Zde si ukážeme, jak rozumět bateriím a jejich efektivnímu používání v elektromobilitě, ať už jde o osobní a nákladní elektromobily nebo o elektrické autobusy. GE
Hitachi Nuclear Energy a ČEZ: malé reaktory také v Česku?
|
|