Archiv článků leden – červen 2019
28.6.2019 Nedostatečná
nebo zanedbávaná údržba zařízení vede k
vyšším provozním nákladům a také k nepředvídatelným poruchám spojeným s
významnými úniky tržeb. Nadbytečná údržba naproti tomu vede ke
zbytečným odstávkám, které mají rovněž za následek úniky tržeb. Řešením
je prediktivní údržba, tedy údržba podle očekávaného stavu zařízení a
rizik jeho poruch. Toto obecné pravidlo platí i pro vodní elektrárny, a
proto je i zde prediktivní údržba stále více na pořadu dne. Důkazem je
smlouva mezi španělským provozovatelem vodních elektráren Enel Green
Power (EGP) a společností GE Renewable Energy ze skupiny General
Electric na tříletou dodávku odborných služeb prediktivního provozu a
údržby uzavřená v červnu 2019.
20.6.2019 Automatický
provoz metra bez řidiče se rychle rozvíjí téměř na všech kontinentech,
jak konstatuje i nedávná zpráva
UITP. Ke konci května 2019 „dobyla“
tato automatizace i australský kontinent: Do provozu s cestujícími byla
uvedena Severovýchodní linka (North West Line) metra v Sydney, která je
vůbec první systémem metra v Austrálii. Tato linka byla vybudována s
plně automatickým provozem používajícím technologii
CBTC, tedy
automatizaci na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných
kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší
flexibilitu při řízení provozu.
19.6.2019 Nejen zrakově
postižení, ale i sluchově postižení lidé jsou často v obtížné situaci v
kontaktu s „normálním“ okolním světem, který prostě komunikuje jinak.
Ve Velké Británii pomáhá těmto lidem služba InterpreterNow (doslovný
překlad názvu zní: „TlumočníkTeď“), která umožňuje překlad hlasové řeči
do znakové řeči a obráceně. Od června 2019 začal tuto službu ve
spolupráci s InterpreterNow využívat železniční dopravce ScotRail, čímž
usnadňuje cestování sluchově postiženým cestujícím.
18.6.2019 Spotřeba
energie ve veřejných budovách může být významnou součástí městského
nebo obecního rozpočtu. Vytápění těchto budov může také negativně
ovlivňovat životní prostředí. Podpora opatření s využitím inovativních
technologií a obchodních modelů (metoda EPC) je náplní dotační výzvy v
Operačním programu Životní prostředí s číslem 121 a 135, které jsou
otevřeny pro příjem žádostí až do 3. února 2020. V červnu 2019 na to na
to upozornil Státní fond životního prostředí.
17.6.2019 Metro
v Oslu je páteřní dopravní linkou norského hlavního města. Co se
týče kabeláže, provozovatelé spoléhají na bezpečné řešení made by LAPP.
Kabely pro podzemní dráhy musí odolávat extrémním podmínkám. LAPP
Norsko dodalo napájecí kabel pro Oslo T-bane, který zůstává pružný i v
norském mrazu a zároveň chrání před požárem a hlodavci.
17.6.2019 Ve velkých
kancelářských prostorách je osvětlení
významným zdrojem spotřeby energie, a je tudíž radno nesvítit zbytečně.
Zároveň však pracovníci v kancelářích potřebují odpovídající osvětlení
svého pracovního prostředí i pocit bezpečí, který světlo dává. Řešením
tohoto problému se od roku 2015 zabýval projekt SceneUnderLight, který
v červnu 2019 představil odborné veřejnosti své výsledky.
14.6.2019 I
inovativní
technologie se nepřestávají neustále vyvíjet. Nejde jen o technické
zdokonalování, ale také o lepší přizpůsobení reálnému provozu v běžné
každodenní praxi. Důkazem toho je i autonomní elektrický minibus
EasyMile EZ10. V červnu 2019 jeho výrobce představil při příležitosti
akce Mezinárodní unie veřejné dopravy „UITP Global Public Transport
Summit 2019“ modernizovanou verzi tohoto pozoruhodného vozidla, vhodnou
pro provoz zcela bez obsluhy – tedy nejen bez řidiče, ale i bez
průvodce, který prozatím ve zkušebních provozech tento minibus
zpravidla doprovází.
13.6.2019 Je
skutečností, byť nijak zvlášť optimistickou, že
technický pokrok často posouvají kupředu katastrofy, válečné konflikty
a jiné neradostné události. Je tomu tak i v případě robotů: Společnost
Mitsubishi Heavy Industríes (MHI) zúročila zkušenosti ze svých
specializovaných robotů pro záchranné a likvidační práce v havarované
jaderné elektrárně Fukušima Daiichi při vývoji průmyslového robota
předcházejícího explozím v nebezpečném prostředí. S dosavadními
výsledky vývoje a testování tohoto robota s názvem EX ROVR byla odborná
veřejnost seznámena v červnu 2019.
12.6.2019 Pro Solaris
Bus & Coach, jednoho z největších evropských výrobců
bateriových elektrobusů, není palivočlánkový elektrický pohon zcela
novinkou – v Hamburku slouží dva jeho prototypové 19m bateriové
elektrobusy s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu.
V červnu 2019
tento výrobce představil při příležitosti akce Mezinárodní unie veřejné
dopravy „UITP Global Public Transport Summit 2019“ svůj 12m
palivočlánkový autobus určený pro sériovou výrobu a vzápětí zaznamenal
i první objednávku.
11.6.2019
Robustní přenosová síť je základem spolehlivé
energetické soustavy v zemi. Dobře si to uvědomují i společnosti ČEPS a
SEPS, provozovatelé přenosových soustav v České republice a na
Slovensku, když na začátku června 2019 podepsaly dohodu o účasti v
platformě International Phasor Data Exchange (IPDE). Jedná se o
mezinárodní projekt určený k zjednodušení a zefektivnění výměny
provozních dat v rámci propojených evropských přenosových
soustav.
10.6.2019
Na našich silnicích se (bohudíky) nesetkáme s
tahačem následovaným dvěma návěsy o celkové hrubé hmotnosti 64 tun.
Přesto je kanadský projekt AZETEC, o němž byla odborná veřejnost
informována v květnu 2019, poučný i pro české prostředí: Ukazuje totiž,
že technologie palivočlánkových elektrických vozidel, spojující
bezemisní provoz elektromobilů s dojezdem tradičních automobilů, se
mohou uplatnit i u velmi těžké silniční nákladní dopravy.
7.6.2019
Jak konstatuje i nedávná zpráva
UITP, preferovaným způsobem zabezpečení
nástupišť v metru jsou dnes nástupištní stěny. Ačkoli jsou totiž
nástupištní stěny investičně nákladnější i náročnější na integraci s
ostatními automatizačními systémy, nabízejí velkou výhodu: zabrání
nejen škodám na životech, zdraví a majetku (to umí i jiné technologie),
ale především zastavení provozu při pádu osoby nebo věci do kolejiště.
Až dosud jsou prakticky jedinou používanou technologií klasické
průhledné nástupištní stěny s horizontálním otevíráním o různé výšce.
Do budoucna se to ale možná změní: Barcelonský dopravní podnik TMB
seznámil na začátku června 2019 odbornou veřejnost s výsledky
testovacího provozu nástupištních stěn s vertikálním posunem – tzv.
vertikální nástupištní stěny (Vertical platform screen doors –
VPSD).
6.6.2019 Vodní
doprava je jednou z oblastí, kde tradiční dopravní
prostředky významně škodí životnímu prostředí následkem hluku,
vypouštěných spalin z motorů a dalších nečistot. Je proto snaha i zde
postupně zavádět ekologické pohony. Protože bateriové elektrické lodě
obvykle narážejí na nedostatečný akční rádius (výjimkou mohou být
vyhlídkové lodě, jaké již léta
slouží například v Brně), přicházejí
stále více ke slovu palivočlánkové pohony. V květnu 2019 zaznamenala
významný milník palivočlánková říční plavba:
5.6.2019 Mezinárodní
unie veřejné dopravy UITP publikovala v květnu 2019 dokument „World
Report on Metro Automation 2018“, tedy „Světovou zprávu o automatizaci
metra 2018“. Je z ní zřejmé, že plně automatický provoz metra s
provozem bez řidičů se stávají stále oblíbenějším konceptem při rozvoji
městských rychlodrah. Technologie
CBTC jsou přitom převažující, byť ne
jedinou, alternativou této automatizace.
4.6.2019 Konec května
2019 se stal významným milníkem pro veřejnou dopravu v Paříži: Městský
dopravce RATP podepsal tři rámcové smlouvy se třemi francouzskými
dodavateli Alstom, Heuliez Bus a Bolloré na dodávku až 800 elektrobusů
standardní délky 12 m. Prvních 150 z nich začne jezdit v Paříži do
konce roku 2022.
3.6.2019 Modul
PROFINET/PROFIsafe slučuje tři základní funkce instalační
techniky: digitální standardní senzory a akční
členy, digitální bezpečnostní senzory a akční
členy, IO-Link. Tato kombinace je působivě inovační. Umožňuje
nové a převratné koncepce
pro automatizaci. Instalace se zjednodušuje a urychluje. Složitost v
konfiguraci se díky MVK Fusion výrazně snižuje, neboť se
plně provádí v inženýrském nástroji bezpečnostního řízení. Softwarový
vývojář a elektrokonstruktér se nemusí učit specifické nástroje výrobce
a studovat jeho příručky.
31.5.2019 Palivočlánkové
elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro
dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Po
parku 14 palivočlánkových elektrických jednotek Alstom Coradia iLint
pro německou
spolkovou zemi Dolní Sasko byla v květnu
vysoutěžena
dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu Německého
dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve spolkové zemi
Hessensko.
30.5.2019 Využití
depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony prostřednictvím
WiFi sítě ve stanicích městské hromadné dopravy se nabízí jako účinný
prostředek pro zjišťování přepravních proudů cestujících, a tím k
efektivnější organizaci veřejné dopravy. Pozitivní zkušenost má v tomto
směru Londýn, kde k tomu v listopadu a prosinci 2016 proběhl pilotní
projekt. Na základě výsledků tohoto pilotního
projektu vstoupí od června 2019 využití depersonalizovaných dat z WiFi
sítě ve stanicích londýnského metra do rutinního provozu.
29.5.2019
Na letošním veletrhu v Hannoveru (Hannover Messe)
představila společnost Rittal nový systém rozvodu proudu VX25 Ri4Power.
Přináší ještě vyšší efektivitu pro výrobce průmyslových rozváděčů. VX25
Ri4Power nabízí další výhody, jako je vyšší proudová zatížitelnost a
snadnější monitorování a údržba. Systém je testován a certifikován dle
EN 61439.
28.5.2019 Od posledního
červnového týdne 2018 funguje na lince 16 ve švédském Göteborgu
zkušební provoz dvou prototypových 19m kloubových elektrobusů Volvo
7900 Electric. Elektrobusy provozuje dopravce Transdev pro
západošvédského zadavatele veřejné dopravy Västtrafik. V květnu 2019
byla odborná veřejnost poprvé seznámena s výsledky tohoto zkušebního
provozu.
27.5.2019
Kdo
si nechává provádět nebo rekonstruovat elektroinstalaci v domě, v bytě
nebo třeba ve výrobní hale, setká se téměř s jistotou s produkty a
řešeními značky Hager. Tato společnost je celosvětově předním
specialistou na automatizaci budov a na elektroinstalace. Po celém
světě není rozmístěna jen prodejní síť firmy Hager, také výrobní závody
se nacházejí na všech kontinentech. V nich se vyrábí podle nejvyšších
standardů kvality. Žádná komponenta se nedostane do obchodu, dokud
nebude do detailu prověřena její funkčnost. Pro tyto testy jsou
zapotřebí prvotřídní zkušební zařízení.
23.5.2019
Ve slovenské Nitře se dne 21. 5. 2019 konala konference „Smart city v
praxi ELO SYS 2019“. Jak název napovídá, konference byla doprovodným
programem 25. ročníku slovenského veletrhu elektrotechniky, energetiky,
elektroniky, osvětlení a telekomunikací ELO SYS. Konferenci pořádala
konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Tato konference navazuje na svoji
českou verzi Smart city v praxi, která proběhla v uplynulých letech již
čtyřikrát a stala se tradičním doprovodným programem veletrhu AMPER v
Brně. Odborným garantem a moderátorem konference byl Jakub Slavík,
majitel a hlavní konzultant pořádající firmy.
20.5.2019 Palivočlánkové
autobusy představují perspektivní směr v rozvoji
bezemisní městské dopravy v Evropských metropolích, byť dosud ne v
takové míře, jako čistě bateriové elektrobusy, jako ostatně dokládá i
studie FCH JU V
rámci projektu JIVE se v Londýně
chystá světová technologická premiéra v této oblasti: Od roku 2020 by
zde mělo jezdit 20 palivočlánkových „doubledeckerů“. Odborná veřejnost
o tom byla informována v květnu 2019
17.5.2019 Jak uvádí
vládní dokument Digitální Česko v. 2.0, „Vysokorychlostní přístup k
internetu je součástí základní infrastruktury společnosti, stejně jako
dálnice, železniční koridory nebo energetická rozvodná síť. Bez této
základní infrastruktury je nemožná efektivní realizace podnikatelských
záměrů, což dokládá i skutečnost, že kvalitní, rychlé a robustní
připojení k internetu je podmínkou, bez které si nedokáží zahraniční
investoři představit svůj vstup do České republiky.“ Důležitým krokem k
realizaci této infrastruktury se stala v květnu 2019 dotační Výzva II
programu Vysokorychlostní internet z programu Podnikání a inovace pro
konkurenceschopnost (OP PIK).
16.5.2019
Od prosince 2013 funguje v americkém městě Bridgeport (stát
Connecticut) park
palivočlánkových elektráren o celkovém výkonu
14,9
MW. Dodavatelem a zároveň provozovatelem palivočlánkových jednotek je
americký výrobce FuelCell Energy. Vlastníkem je elektrárenská
společnost Dominion Energy, pro niž byl tento park provozován na
smluvním základě. V polovině května 2019 dochází k významné organizační
změně: FuelCell
Energy odkoupil palivočlánkový park do svého vlastnictví.
14.5.2019 Zplodiny
z lodních dieselových motorů jsou nepříjemnou
součástí přepravy cestujících po vodě, ať už se jedná o vyhlídkové lodě
nebo o pravidelné lodní či trajektové linky. Proto je snaha zde využít
bezemisní elektrický pohon. S ohledem na požadované provozní parametry
se přitom jako řešení nabízí využití kombinace palivových článků s
trakčními bateriemi, podobně jako například u palivočlánkových autobusů
nebo nákladních automobilů. První konkrétní krok k takto poháněnému
trajektu určenému pro komerční provoz byl učiněn v dubnu 2019
13.5.2019 Potřeba
zmírnit klimatické změny se stává stále
naléhavější pro celý svět. V oblasti energetiky toho nepůjde dosáhnout
bez systémového přístupu, uvažujícího energetické zdroje v širokých
souvislostech – nejen tedy vlastní výrobu elektřiny. V tomto kontextu
má velký význam využívání jaderné energie jako součásti energetického
mixu. Zaznělo to mj. na konferenci Atomexpo v Soči, konané v dubnu
2019, z prezentace neziskové organizace Think Atom, zaměřené na osvětu
v oblasti jaderné energie. Z této prezentace dále vyjímáme některé
zajímavé poznatky.
10.5.2019
Polsko se
svým převážně plochým terénem je zemí přímo předurčenou rozvoji
cyklistiky, služby sdílených bicyklů (bikesharing) nevyjímaje. Důkazem
je mimo jiné varšavský bikesharing
firmy Venturilo. Od března 2019 má
Polsko také největší – nebo jeden z největších – systémů sdílených
elektrokol (e-bikesharing) v Evropě. Nachází se v trojměstí, Gdańsk –
Gdynia – Sopot při pobřeží Baltu.
9.5.2019 Dvousettisícové
průmyslové a zemědělské kalifornské město San Bernardino, jinak též
důležitý kalifornský dopravní uzel, je známé mimo jiné první restaurací
McDonald’s. Toto město si v dubnu 2019 připsalo na své konto další
zajímavost, tentokrát technickou a ekologickou. Podobně jako například americké
město Tulare se rozhodlo zužitkovat bioplyn z
čističky odpadních vod formou palivočlánkové kogenerace.
7.5.2019 LAPP
odhalil návštěvníkům Hannover Messe 2019 zajímavé a překvapivé novinky
z oblasti spojovacích technologií. Světový lídr v integrovaných
spojovacích systémech se v rámci své letošní prezentace zaměřil na
práci vývojářů v LAPP laboratoři, která byla součástí veletržního
stánku. Zde se návštěvníci seznámili se čtyřmi hlavními novinkami,
které
jsou v různých fázích zralosti trhu. Některé z nich jsou již
nyní dostupné a připravené pro trh, zatímco jiné jsou ve funkční fázi
prototypu, jak vysvětlil Guido Ege, vedoucí oddělení
technologií a
rozvoje společnosti LAPP. A o jaké 4 novinky se tedy jedná?
6.5.2019 Technologie
se vyvíjejí. Někdy pomalu, někdy rychle, ale
stále! Nacházíme se ve fázi komplexních změn jak ve společenských, tak
i v technologických oblastech. Digitální transformace zaměstnává lidi
na celém světě. Nabízí mnoho příležitostí, je však také spojena s
výzvami a s úkoly. Společnosti se musí vypořádat s inovačními
obchodními modely, novými informačními cestami a vyššími rychlostmi
zpracování. V otázkách technologického vývoje jsme my ve
společnosti
Murrelektronik vizionáři. Když se objeví nové trendy a etablují se jako
standard, jsme od samého počátku u toho. Přitom naše myšlenky provází
jedna otázka: Jak budou nové možnosti využity k užitku zákazníků?
3.5.2019 Kolejová
doprava, využívající pro řízení a zabezpečení provozu stále více
internetovou síť, se pochopitelně také stává potenciálním cílem
kybernetických útoků. Jako na každé riziko, i na toto lze odpovědět
několika způsoby v závislosti na povaze a velikosti rizika.
Nejčastějšími odpověďmi jsou snížení rizika nebo jeho diverzifikace,
tedy přenesení či rozptýlení. S konkrétními příklady obou těchto
přístupů byla odborná veřejnost seznámena v březnu a v dubnu 2019.
2.5.2019 Poskytovatel
řešení EPLAN vyplňuje mezeru mezi fází
předběžného plánování technického řešení a mezioborovým detailním
zpracováním projektu. Díky četným optimalizacím platformy EPLAN
Preplanning je nyní možné importovat filtrované excelové seznamy s
projektovými daty, optimálně umístit segmenty předběžného plánování a
lépe aktualizovat již přiřazená makra ve schématu zapojení.
30.4.2019 Trakční
baterie představují důležitou nákladovou položku při pořízení
elektrobusu a udržení jeho provozuschopnosti po celou dobu života
vozidla. Zároveň také znamenají velký zdroj nejistoty, s ohledem na
vývoj cen baterií a různý průběh jejich opotřebení, jak potvrzuje mj.
publikace „Dynamic charging of electric buses“ od Mikolaje
Bartlomieczyka. Tato nejistota může odrazovat dopravce od
nákupu a provozování elektrobusů. S možným řešením přišel v dubnu 2019
americký výrobce elektrobusů Proterra. Nabídne zákazníkům baterie do
elektrobusů na leasing po celou dobu životnosti vozidla.
29.4.2019
Od začátku roku 2019 firma EPLAN rozšířila nabídku
cloudových řešení o další systém EPLAN eView, ve kterém mohou být
zobrazovány, ověřovány a v režimu sledování změn opatřovány komentáři
projekty platformy EPLAN. Prostřednictvím uceleného cloudového řešení
pod názvem EPLAN ePulse firma EPLAN systematicky pokračuje v dialogu se
svými zákazníky a partnery směrem k aktivnímu využívání cloudu pro
správu a sdílení dokumentace ve virtuálním prostředí.
26.4.2019 Automatizační
systémy jsou v divadelních představeních
důležitými prvky. Režiséři a kreativní tvůrci chtějí svým divákům
poskytnout dokonalý zážitek. Aby mohli své nápady zrealizovat,
potřebují často podporu vysoce kvalifikovaných inženýrů. Nikdo to nezná
lépe než Rob Raskovsky se svým týmem z Absolute Motion Control. Jeho
společnost má své sídlo v Londýně a jsou specialisty v oblasti na míru
šitých automatizačních řešení pro ty nejlepší show ve West Endu a na
různých turné. Za jevištěm zdokonalují inženýři a automatizační experti
techniku, aby se podívaná vydařila. Na rozdíl od televize nebo kina
musí speciální efekty v divadle fungovat dokonale na první pokus, v
pravý okamžik, každý večer – a často po celé roky. K tomu významně
dopomohly i rozmanité automatizační prvky od společnosti
Murrelektronik.
25.4.2019 Tříčlánkové
velkokapacitní městské autobusy jsou stále tak trochu raritou, přestože
má již své první zkušenosti i například pražský dopravní podnik, který
testoval 25metrový tříčlánkový
autobus Van Hool. I autobusy této kategorie je
snaha vybavit bezemisním elektrickým pohonem. Jako první na světě
představil takovýto autobus na začátku dubna 2019 čínský
výrobce BYD.
24.4.2019 Americký
výrobce vodíkových a palivočlánkových technologií FuelCell Energy není
čtenářům našich portálů neznámý. Průběžně sledujeme jeho projekty pro
městskou energetiku a další veřejné služby, včetně například možnosti využití
skládkového plynu pro bezemisní výrobu elektřiny a vodíku.
Začátkem dubna 2019 uvedl tento výrobce do provozu v Pittsburghu v
Pensylvánii nejmodernější stacionární palivočlánkovou jednotku pro
výrobu elektřiny, využívající technologii pevných oxidů –
SOFC.
23.4.2019 Kolejová
vozidla patří k dopravním prostředkům, jejichž
provozní vlastnosti musí splnit velmi náročné požadavky na odolnost a
bezpečnost i komfort. Jejich výroba je zároveň tlačena konkurenčním
trhem k stále větší nákladové efektivnosti. Na tuto situaci reaguje
Alstom, jeden ze světových lídrů v tomto odvětví, který na začátku
dubna 2019 představil ve svém výrobním závodě Le Creusot vůbec
nejvýkonnější svářecí robot v železničním průmyslu.
18.4.2019
Rozvodny i vedení velmi vysokého napětí společně s
dalšími objekty ve správě společnosti ČEPS patří k prvkům kritické
infrastruktury státu. Narušení jejich bezpečného provozu by mělo přímý
dopad na zajištění spolehlivých dodávek elektrické energie nejen v ČR,
ale v rámci propojených soustav také v širším evropském kontextu.
Společnost ČEPS proto aktivně prověřuje svou připravenost mimořádné či
krizové situace řešit. Pravidelně se účastní součinnostních cvičení ve
spolupráci se složkami integrovaného záchranného systému, Armádou ČR a
krajskými samosprávami. O nedávných takovýchto cvičeních byla široká
veřejnost informována začátkem dubna 2019.
17.4.2019 V pořadu
České televize Studio ČT24 v úterý 16. 4. 2019 vystoupil jako host,
odborník na koncept smart city a elektromobilitu, provozovatel našich
portálů Jakub Slavík. Tématem byla elektromobilita a její podpora v
Norsku a v ČR.
16.4.2019 Mercedes-Benz
(resp. jeho dceřiná společnost EvoBus) vstoupil se svým eletrobusem
eCitaro na prudce se rozvíjející trh elektrobusů relativně pozdě.
Začíná se však velmi razantně profilovat v německých městech.
Po Berlíně s 15 elektrobusy, Hamburku, kde bylo od dvou tamních
dopravců objednáno celkem 76 těchto elektrobusů, a po třech
elektrobusech pro dopravce v regionu Rýn-Neckar si na začátku dubna
2019 objednal 56 elektrobusů eCitaro také dopravce ESWE
Verkehrsgesellschaft ve Wiesbadenu. Zajímavostí je předpokládané
využití inovativních baterií v pozdějších fázích jejich
dodávky.
15.4.2019 Aditivní
výroba neboli 3D tisk se až donedávna ve výrobě
používal především pro vytváření modelu budoucího výrobku nebo jeho
prototypu. S rostoucí přesností 3D tisku a zdokonalováním používaných
materiálů se však objevují i případy, kdy 3D tisk slouží k opakované
výrobě konkrétních výrobků, například rozmanitých drobných plastových
komponent pro železniční osobní vozy. S
postupem technologií však velmi rychle rostou i rozměry součástí
vyráběných touto technologií. Důkazem toho je čelo tramvaje Urbos (viz
foto) vyrobené technologií 3D u španělského výrobce CAF, o němž byla
odborná veřejnost informována v březnu 2019.
12.4.2019
Brožura Příběhy chytrých pomocníků je plná rozmanitých příběhů o tom,
jak moderní technologie chytře pomáhají městům a obcím. Neméně zajímavé
jako samy příběhy je ale i pozadí vzniku brožury – tedy to, jak k
jejímu vydání vybídla naše práce v odborném poradenství a osvětě při
rozvoji konceptu smart city a uplatnění inovativních technologií. O tom
všem si tu budu povídat s hlavním konzultantem naší firmy Jakubem
Slavíkem, který je odborný redaktor a spoluautor brožury a také – v
neposlední řadě – můj manžel. Přijměte tedy pozvání k našemu
redakčnímu a zároveň domácímu posezení u odpolední kávy.
11.4.2019 Hladina hluku
je důležitým faktorem ovlivňujícím například atraktivitu dané oblasti
pro bydlení nebo trávení volného času. Ke globálnímu posouzení stavu
hlukové zátěže obyvatel na dané území slouží hlukové mapy. Odhaduje se,
že v České republice je nadměrným hlukem zatíženo přes 300 tisíc
obyvatel, v samotné Praze je nadlimitním hlukem zasaženo kolem 90 tisíc
lidí.
10.4.2019 Častou
překážkou rychlého nasazení vhodného řešení v
projektech Internetu věcí je velká roztříštěnost dílčích částí, ať už
různě komunikujících koncových zařízení a různých přenosových
technologií nebo nutnost přizpůsobovat IoT brány a aplikace danému
požadavku. To má za následek dlouhou dobu vývoje, vysoké náklady s tím
spojené, a úzké, na konkrétní projekt zaměřené řešení, které má
problémy s rozšiřitelností nebo přizpůsobením se novým
požadavkům.
10.4.2019
Aktuální
otázka investorů a architektů je „Jakou koncepci zvolit? Klasiku, nebo
„smart“? Stále se držet klasiky, nebo jít do inteligentní
elektroinstalace se všemi riziky i přednostmi s novými technologiemi
spojenými?
9.4.2019 Dopravní podnik
Ostrava (DPO) je českým průkopníkem v oblasti bateriových elektrobusů.
První čtyři, dobíjené přes noc a přes poledne ze zásuvky, zde jezdí už
od roku 2011. V roce 2016 se v Ostravě tiše připravovalo další české
prvenství: dodání a provoz průběžně dobíjených elektrobusů. Šlo o
pilotní realizaci na lince 64 jako základ pro další rozvoj ostravských
elektrobusů. Nemělo však jít o žádný vývojový projekt, kde by město
fungovalo jako „živá laboratoř“ pro průmysl a výzkum. Předpokládalo se,
že elektrobusy budou zkrátka jezdit a vozit lidi, a aby to bylo možné
nepřetržitě celý den, dobíjet se přitom na trase vysokými výkony po
dobu nanejvýš pěti minut. Dodání elektrobusů a nabíjecí stanice tedy
mělo být normální veřejnou zakázkou se všemi pravidly a s důrazem na
spolehlivost výsledného řešení.
8.4.2019 Vysoké
koncentrace oxidu uhličitého ve školách jsou často skloňovaným
problémem dnešní doby. Paradoxně za to může snaha o efektivní
hospodaření a ochranu životního prostředí. Poté, co školy byly v
minulých letech pečlivě zatepleny a utěsněny s cílem uspořit energii,
totiž roste úroveň CO2 ve třídách. Žáci
v průběhu vyučovací hodiny svým dýcháním zvyšují obsah tohoto plynu až
nad úroveň vhodnou pro výuku, což zhoršuje jejich schopnost učit se a
učitelům stěžuje jejich práci.
5.4.2019 Tento příběh
ukazuje, jak v Kolíně, který se řadí mezi rozvíjející se česká smart
cities, významně přispěla k životnímu prostředí výrobně administrativní
budova firmy Teco a.s. Je to příběh o zdravém fungování průmyslu ve
městě a zároveň příběh o moderních technologiích, které této symbióze
napomáhají. Tato budova je ukázkovým objektem úsporných a řídicích
konceptů inteligentní budovy pro smart city. V neposlední řadě je to
příběh o tom, jak výrobce moderních technologií jde sám příkladem
jejich využití.
4.4.2019
V ČSOB neustále hledáme a zavádíme inovace, které naši klienti skutečně
potřebují a oceňují, poněvadž činí jejich život pohodlnějším, šetří jim
čas a ubírají starosti. Ve spojení s konceptem Smart Cities, který má
za cíl udržitelný rozvoj obcí, měst i regionů a lepší život obyvatel s
využitím digitálních technologií, a dalšími partnery se podařila již
řada projektů nejen po celé České republice, ale i za jejími hranicemi.
Chtěli bychom Vám proto představit ne jeden, ale hned několik příběhů o
tom, jak z pozice chytré bankovní instituce umíme podpořit rozvoj
chytrých měst v České republice.
3.4.2019 Složky
integrovaného záchranného systému vnímají průjezd svých vozidel ve
městech jako velký problém. Důkazem jsou četné nehody záchranných
vozidel ohrožující životy a zdraví lidí a působící značné škody na
majetku i nadměrný stres záchranářů. Jako odpověď na tento problém se
nabízí inteligentní řídicí systém SMEV ONE, prezentovaný svým německým
dodavatelem SMEV AG v březnu 2018 na naší konferenci
Smart city v praxi IV. Toto řešení zde sklidilo
zasloužený zájem přítomných zástupců záchranných složek i ostatních
účastníků konference.
2.4.2019 Pojem Smart
City nebo Smart Village, tedy chytré město nebo chytrá vesnice, mají
jedno společné: Kde se dobře žije, tam lidé rádi trvale bydlí a tam se
daří i podnikání. Výsledkem je hospodářský rozkvět. Tomu, aby se ve
městě nebo obci dobře žilo a podnikalo, napomáhají rozmanité moderní
technologie, k jejichž nasazení se přistupuje systematicky a se
strategickým pohledem do budoucnosti. Tento jednoduchý princip se
uplatní v několikamiliónové metropoli, stejně jako ve vesnici o
několika stech obyvatelích. Důkazem je tento náš příběh o chytrém
odečtu vodoměrů v jihočeské obci Předmíř o 330 obyvatelích.
1.4.2019 Na
začátku letošního roku představila společnost EPLAN nejnovější verzi
softwaru EPLAN Smart Wiring ve verzi 2.8. Nová verze softwaru pro
zapojování komponent řídicí techniky v rozvaděčích a konstrukci
zařízení se zaměřuje hlavně na tři klíčová témata: možnost rozdělení na
dílčí projekty, nový testovací režim pro podporu výroby a větší
přehlednost při používání softwaru.
1.4.2019 Co
digitalizace znamená pro zaměstnance společnosti, která se mění,
přizpůsobuje moderním trendům, vytváří sítě a digitalizuje výrobu? Pro
Rittal jsou na prvním místě jeho zaměstnanci. To je důvod, proč
společnost investuje do vzdělávacích a školicích programů pro své
zaměstnance.
29.3.2019 Předpokladem
rozvoje elektromobility, a to jak v oblasti individuální, tak hromadné
dopravy, je spolehlivá, funkční a v maximální možné míře také
standardizovaná nabíjecí infrastruktura. Standardizace je nezbytná k
tomu, aby se předešlo uzamčení zákazníka (vendor lock-in), tedy jeho
závislosti na dodavateli jedné konkrétní technologie. Standardizované
produkty lze navíc dodávat v sériovém provedení, které je již zavedené
a odzkoušené. Společnost ABB je na evropském kontinentě i mimo něj
známá jako dodavatel právě takovéto spolehlivé a funkční nabíjecí
infrastruktury. Následující dva projekty z Litoměřic a z Trutnova
realizované na počátku roku 2019 ukazují, že stejně dobře jako jinde ve
světě si ABB vede také v České republice.
28.3.2019 Toto
je příběh systému SMARTiC, o kterém jste možná dosud neslyšeli. Pokud
ale v této zemi řídíte automobil, jste téměř jeho přímými či nepřímými
uživateli. Když naše společnost VARS BRNO a.s. získala v roce 2007
zakázku na vytvoření Systému dispečerského střediska pro novou Hlavní
dopravní řídicí ústřednu v Praze (HDŘÚ), byl to opravdu velký krajíc.
Systém měl totiž zajišťovat komplexní dispečerský dohled nad dopravou
ve městě, řízení provozu, poskytování dopravních informací a
poskytování podrobných i statistických dopravních dat pro dopravní
inženýry. Musel umět komunikovat se všemi dostupnými zdroji dopravních
dat a také monitorovat provozní stav zařízení na dopravní
infrastruktuře. V té době žádný takový komplexní systém tuzemské ani
evropské provenience neexistoval.
27.3.2019
Sedím ve své oblíbené kavárně a listuji novinami. „Na Komenského
náměstí vzniká chytré parkoviště“ čtu si. Zalil mě pocit blaženosti.
Opravdu jsem rád, že jsem mohl být u toho. Jak to vlastně všechno
začalo? Už je to dávno, co jsem se nadchl myšlenkou smart city. A
představte si, že město Třebíč, ano, moje milované rodné město, si k ní
postupně také cestu našlo! To je pro úspěch dalších projektů naprosto
klíčové.
26.3.2019
U příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu
AMPER 2019 vyšla brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená
přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná
publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých
příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají
řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také
nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem
brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a
průmyslu i o marketingovém řízení.
25.3.2019
Konference Smart
city v praxi IV organizovaná
provozovateli našeho portálu byla už tradičně doprovodným programem
veletrhu AMPER 2019.
A protože náš portál věnuje pozornost nejen chytrým řešením pro města a
obce, ale v nemalé míře i dalším elektrotechnickým oborům, porozhlédli
jsme se po veletržních halách a sledovali produkty a řešení, které
zaujmou. V tomto článku přinášíme výběr našich postřehů.
22.3.2019
Dne 19. března 2019 proběhla jako doprovodný program brněnského
veletrhu AMPER 2019 odborná konference Smart city v praxi IV, pořádaná
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její hlavní
konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem konference.
Konference se konala pod záštitou ministryně pro místní rozvoj ČR.
Hlavními partnery konference byly společnosti SMEV AG a VARS BRNO.
Partnery konference byly společnosti ČSOB, E.ON, Eurogreen, FLOWBOX,
IoT.water, JDC, Operátor ICT a TECO.
18.3.2019 Jaderná
energie představuje bezemisní a zároveň stabilní zdroj elektřiny, s
nímž se i do budoucna počítá jako s důležitým prvkem při zmírnění
globálních klimatických změn. Pro všechny, které se o jadernou
energetiku zajímají profesionálně či jen tak ze zájmu, funguje už od
roku 2016 internetová databáze reaktorů, Reactor Database.
15.3.2019
Netradičně řešený elektrobus jménem Aptis od francouzského dodavatele
kolejových vozidel Alstom se již od roku 2017 zkouší v testovacích
provozech ve Francii, Belgii, Německu a Španělsku, přičemž najel více
než 40 tisíc kilometrů. Významný milník zaznamenal v březnu 2019, kdy
Alstom získal první komerční objednávku na dodání dvanáctikusové série
těchto elektrobusů. Zákazníkem je městský dopravce ve francouzském
Štrasburku, společnost Communauté des Transports Strasbourgeois (CTS),
pro niž to budou vůbec první elektrobusy.
14.3.2019
Přechody přes vozovku se stávají stále rizikovějším místem. Obvykle za
to mohou takříkajíc obě strany, často za přispění moderních
technologií. Tím jsou míněni chodci zahledění do svých smartphonů nebo
řidiči nevěnující dostatečnou pozornost dění kolem sebe, rozptylováni
navigací a mobilními telefony, případně ukolébáni tichem a pohodlím
moderního automobilu k pocitu, že provoz kolem je jen jakási počítačová
hra. Proti těmto úskalím používání „chytré“ techniky představil v únoru
2019 tým odborníků z Korejského institutu stavebnictví a stavební
technologie řešení v podobě jiné moderní technologie, která má za cíl
zpřítomnit chodce a řidiče blížící se k místu potenciálního
střetu.
13.3.2019 Reaktor
typu EPR, který patří k tzv. reaktorům
generace
III+ a je
umístěn ve třetím bloku elektrárny Olkiluoto (viz foto) finské
energetické společnosti Teollisuuden Voima Oyj (TVO), zaznamenal na
začátku března 2019 rozhodující milník: byla mu udělena státní licence
pro provoz. EPR
s elektrickým
výkonem 1600 MWe je tlakovodní reaktor vyvinutý ve spolupráci Areva NP,
EDF a Siemens AG. U tohoto reaktoru je kladen důraz na účinná a
jednoduchá bezpečnostní opatření a vysoký výkon.
12.3.2019 Technologie
LiFi (Light Fidelity) představuje kombinaci WiFi a světelných zdrojů.
Rozvíjí se již od roku 2010 a její praktické využití představila
v březnu 2018 společnost Signify (dříve Philips Lighting). O jedenáct
měsíců později, v únoru 2019, tento výrobce informoval odbornou
veřejnost o více než třiceti pilotních projektech LiFi v Evropě,
Severní Americe a v Asii, na jejichž implementaci
spolupracuje.
11.3.2019 Tradiční
Energy Outlook, výhled budoucího vývoje
energetiky do roku 2040, publikovaný společností BP a v únoru 2019
prezentovaný Českou nukleární společností, opět rozčeřil debatu o
možnosti lidstva uspokojit stoupající poptávku po energiích a přitom si
nezničit planetu. Podle BP i v budoucnu zůstane role jaderné energie
významná. Pokud by byla snaha skutečně protlačit ambiciózní cíle na
snižování emisí, pak bude jeho přínos o to důležitější.
8.3.2019 Také v roce
2018 pokračoval „velký třesk“ elektrobusů v Evropě, o němž byli
informováni účastníci konferencí Elektrické
autobusy pro město pořádaných provozovateli
tohoto portálu. Ačkoli různé zdroje informací nejsou zcela jednotné v
podrobnostech, je zřejmé, že na špičce evropských prodejů elektrobusů
je čínský BYD ve spolupráci s britským výrobcem ADL, následovaný
polským výrobcem Solaris a nizozemským VDL. Plně elektrické autobusy by
měly do roku 2030 dosáhnout téměř 60% podílu na prodeji nových
městských autobusů v Evropě. Na konci února 2019 to ve své zprávě uvedl
polský výrobce Solaris Bus & Coach i další zahraniční zdroje.
7.3.2019 Od listopadu
2018 jezdí v centru Českých Budějovic flotila 11
elektrických midibusů. Nedalo nám to a jednoho
odpoledne v březnu 2019 jsme se rozhodli podívat se na ně blíže z
pohledu řadových návštěvníků jihočeské metropole. Elektrobusy (a
ostatně celé České Budějovice) nám poskytly příjemný a zajímavý
zážitek, ovšem klobouky konzultantů pro smart city a elektromobilitu
jsme přitom tak docela neodložili – inu, zvyk je železná košile.
1.3.2019 Jedním z bílých
míst na pomyslné evropské mapě elektrických autobusů zatím zůstává
čtyři a třičtvrtěmiliónová Irská republika. I to se však brzy změní.
Jak byla odborná veřejnost informována v únoru 2019, ulicemi jejího
půlmiliónového hlavního města Dublinu začne brzy jezdit první
elektrobus, a to značky Volvo.
28.2.2019 Jsou
situace, kdy zdraví a životy lidí mohou záležet na
kvalitě kabelového vedení pro komunikaci a řízení. Může se to stát
například při požáru ve vlaku jedoucím v tunelu, kdy toto kabelové
vedení je jediným spojením s okolím, na němž závisí zdárné vyřešení
situace, a zároveň součástí řídicího systému vlaku. Kabely, které
umožní vlakovým systémům uchovat si funkčnost i v takovýchto
podmínkách, představila koncem roku 2018 francouzská společnost Nexans.
Širší odborná veřejnost s nimi byla seznámena v únoru 2019.
27.2.2019
Nová verze systému EPLAN Pro Panel 2.8 byla vydána
koncem minulého roku, krátce po norimberském veletrhu SPS IPC Drives.
Účastníci této prestižní akce si mohli vyzkoušet novou verzi včetně
mnoha možností výměny umístěných komponentů nebo dokonce celých
rozvaděčů. Další novinkou je automatická migrace projektů založených na
TS 8 na nový rozsáhlý systém rozvaděčů Rittal VX25. Ale to stále není
všechno: společnosti EPLAN a Rittal v Norimberku společně představily
širokou škálu inovací v oblasti konstrukce rozvaděčů.
26.2.2019
Skupina Stäubli patří mezi významné průmyslové
výrobce úspěšně fungující v oboru elektrotechniky a automatizace. Svá
inovativní řešení se chystá prezentovat na letošním veletrhu AMPER 2019
od 19. do 22. března 2019 v Brně. Stäubli je globálním dodavatelem
mechatronických řešení
ve třech oborech: textilní stroje, konektory a průmyslové roboty. Na
veletrhu AMPER 2019 se chystá předvést zájemcům zejména dvě zajímavosti
ze světa inovativních řešení: automatický konektor pro rychlé nabíjení
elektrických dopravních prostředků a zástupce řady kolaborativních
robotů TX2.
25.2.2019 Ve skotském
Aberdeenu slouží již bezmála pět let park deseti palivočlánkových
autobusů – první z nich byl do Aberdeenu dodán v březnu 2014. Na konci
ledna 2019 zaznamenaly tyto autobusy důležitý milník: Jejich celkový
proběh překročil hranici miliónu ujetých mil, tedy cca 1,6 mil. km.
Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu propojují záchytná parkoviště s
centrem města.
22.2.2019 Cestování
veřejnou dopravou, zejména pak cestování vlakem, představuje pro
handicapované občany odkázané na invalidní vozík značnou spoustu
překážek, které si normální zdravý člověk často ani neumí představit.
Moderní technologie představují příležitost, jak takovéto cestování
usnadnit. Příkladem je digitální platforma TOC Ability testovaná
britskými železničními dopravci, s níž byla odborná veřejnost seznámena
v únoru 2019.
21.2.2019
Svět momentálně využívá sotva zlomek masivního
energetického potenciálu
mořských vln. Změnit to chce společnost SINN Power z Mnichova svými
modulárními a úspornými konvertory energie mořských vln. Systém prošel
počátečními testy s vynikajícími výsledky, zčásti také zásluhou
spojovacích technologií společnosti LAPP. Philipp Sinn navrhl
úsporný způsob přeměny energie,
která vzniká
tříštěním mořských vln na elektřinu bez nutnosti použití komplexních
technologií. Nyní ve společnosti SINN Power zaměstnává deset lidí,
kteří společně pracují na budoucnosti dodávky energií
21.2.2019 Snadné
připojení konektoru hraje v oblasti průmyslového
ethernetu obzvláště důležitou roli - ať se jedná o konektor RJ45, známý
z používání v budovách, nebo M12, který je standardem v průmyslovém
prostředí. Těmto požadavkům odpovídá řada konektorů EPIC®
DATA od LAPPu, které lze snadno připojit k odpovídajícím kabelům – a to
bez použití speciálních nástrojů. To šetří nejen čas při montáži, ale
také náklady.
20.2.2019 Terahertzovým
zářením rozumíme oblast
elektromagnetického spektra o vlnové délce menší než 1000 µm (1 mm) a
větší než 100 µm, ležící na rozhraní mikrovlnného a infračerveného
záření. Mezi řadou využití v medicíně, biologii a dalších oborech
nachází stále více uplatnění také v telekomunikacích, kde umožňuje
přenos dat o vysoké rychlosti a kapacitě. Důkazem je úspěšný vývoj
terahertzového transceiveru ve spolupráci Hirošimské university,
japonského Národního institutu informatiky a komunikačních technologií
a společnosti Panasonic, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v
únoru 2019.
19.2.2019
Jedním z perspektivních projektů tzv. malých
reaktorů patří
americký projekt NuScale od
dodavatele NuScale Power. S jeho prvním využitím v provozu se počítá v
roce 2023 a na jeho technickém zdokonalování a zlepšování ekonomiky
provozu se stále pracuje. Jedním z takových zlepšení, o němž byla
odborná veřejnost informována v lednu 2019, jsou řídicí displeje
využívající technologii FPGA. Jde o vůbec první využití této
technologie v americké jaderné energetice.
18.2.2019
Bezmála synonymem pro „trolejbus“ byl až donedávna v České republice
jejich tradiční dodavatel, plzeňská Škodovka. Nemusí tomu však být
napořád. V lednu prezentoval další český výrobce, ostravská EKOVA
ELECTRIC, výsledky zkušebního provozu svého parciálního trolejbusu.
Vedle již provozovaného elektrobusu
s průběžným dobíjením OppCharge, prvním tohoto
druhu v České republice, tak EKOVA ELECTRIC zacílila i na trh
trolejbusů.
15.2.2019 3D
tisk se až donedávna ve výrobě používal především pro
vytváření modelu budoucího výrobku nebo jeho prototypu. S rostoucí
přesností 3D tisku a zdokonalováním používaných materiálů se však
objevují i případy, kdy 3D tisk slouží k opakované výrobě konkrétních
výrobků, například rozmanitých plastových komponent. Příkladem, o němž
byla odborná veřejnost informována v únoru 2019, jsou součásti
interiéru železničních osobních vagónů pro britskou železniční
leasingovou společnost Angel Trains.
13.2.2019 Moderní
osvětlovací technologie nabízejí nebývalé
možnosti kromě jiného i pro vnitřní osvětlení architektonických
památek. Lze se o tom přesvědčit i na církevní půdě Vatikánu, která
přitahuje turisty z celého světa. Po proslulé Sixtinské kapli
dostala v
lednu 2019 moderní vnitřní osvětlení také známá bazilika svatého Petra
se svojí půltisíciletou historií. Výstavba baziliky sv. Petra probíhala
v letech 1506 –
1629 a významně se na ni podílel i geniální a všestranný Michelangelo
Buonarroti, který rovněž vyzdobil svými freskami výše zmíněnou
Sixtinskou kapli.
12.2.2019 Je elektrokolo
bicykl nebo motorový dopravní prostředek? Tato zdánlivá hra se slovy a
pojmy může mít velmi praktické a závažné důsledky. Je to zřejmé z dění
na úrovni vrcholových struktur EU – Evropské komise a Evropského
parlamentu. V lednu 2019 zamítl Výbor Evropského parlamentu pro vnitřní
trh a ochranu spotřebitelů (IMCO) návrh Evropské komise, aby
elektrokola musela mít zákonné pojištění odpovědnosti za škodu, tedy
známé „povinné ručení“, stejně jako jiné motorové dopravní prostředky.
Návrh Evropské komise nicméně není byrokratickým výmyslem, nýbrž má
základ v dopravní legislativě OSN.
11.2.2019 Jedním z
důležitých znaků chytrého města nebo chytré obce je rozvinutý komunitní
život. Tím je míněno, že občan není jen „bezejmenným kolečkem uvnitř
soukolí“, ale je průběžně informován o veřejném dění a může se do
tohoto dění a rozhodování o něm aktivně zapojit. Dostává tedy informace
v reálném čase, kdykoli je to potřeba, a také je přizván k řízení
samosprávy a dává vedení města či obce zpětnou vazbu. Chytrou
komunikaci mezi vedením měst a obcí nabízí nástroj zvaný Mobilní
rozhlas, který vyvinula brněnská firma Neogenia. Podívejme se na
nedávný úspěšný příklad jeho aplikace v moravském městě Zábřehu.
7.2.2019 Poskytovatel
řešení hodnotového řetězce při výrobě
řídicích a distribučních rozváděčů: takto se Rittal představí na
veletrhu AMPER v Brně ve dnech 19. až 22. března 2019. Hlavním bodem
bude představení nového systému řadových skříní VX25 pod heslem „System
Perfection“: první systém skříní, který byl plně vyvinutý, aby splňoval
nároky na zvýšení produktivity a byl vhodný pro Průmysl 4.0. Společně s
firmou Eplan Rittal slibuje výrazné zvýšení produktivity díky
integrovaným řešením se softwarovými nástroji a daty.
6.2.2019 Pojem „smart
city“, tak jak mu rozumím a prezentuji jej, představuje koncept
strategického řízení měst, obcí nebo regionů, při němž jsou využívány
moderní technologie pro zvyšování kvality života ve městě, a následně k
dosahování hospodářských a sociálních cílů města. V tom je
velmi racionální ekonomický motor konceptu smart city. Technickou
infrastrukturu smart city tvoří moderní technologie, zahrnující oblast
inteligentní mobility, inteligentní energetiky a služeb a informačních
a komunikačních technologií. Stejným dílem přispívá městu jako
příjemnému místu k životu i jeho zelená infrastruktura. Chytré
město je tedy přátelské k životnímu prostředí ne nějakým „rozkazem
shůry“, nýbrž protože jedině tak může trvale naplňovat svůj smysl a
cíl.
5.2.2019 U příležitosti
letošní konference Smart
city v praxi IV připravuje redakce našeho
portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z příběhů v brožuře
je o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají řešit
městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Po elektrických
multikárách v Brně představujeme čtenářům další
„ochutnávku“ z této brožury – příběh o tom, jak ve švédském Göteborgu
poprvé v evropské praxi realizují „život po životě“ opotřebovaných
baterií z elektrobusu jako zásobníku energie pro chytré obytné budovy.
4.2.2019 Uchovávání
dat o provedeném svařování za účelem
dokumentace a následné analýzy je stále důležitější. Podporuje totiž
opakované dosahování potřebné kvality i bezpečnost svařeného materiálu.
Automatizované uchovávání dat o sváření navíc pomáhá zvyšovat
produktivitu práce. Na jeho podporu přichází v lednu 2019 společnost
Fronius s řešením zvaným WeldCube, nabízeným ve třech verzích pro různé
velikosti podniků a rozsah použití.
1.2.2019 Ačkoli
technologie pro ekologické městské autobusy míří k plně bezemisnímu
elektrickému provozu, ať už jsou zdrojem elektřiny baterie, palivové
články nebo superkapacitory, své významné slovo k životnímu prostředí
ve městech má stále co říci i technologie hybridního, či
diesel-hybridního pohonu. Důkazem je spolupráce mezi Dopravním podnikem
hl. m. Prahy (DPP) a švédským výrobcem autobusů Volvo Bus Corporation,
která byla zahájena v první únorový den 2019. V jejím rámci bude v
reálném provozu testován nízkopodlažní kloubový hybridní autobus Volvo
7900 LAH (viz foto). Účelem testování je ověření a porovnání
provozních, ekonomických a ekologických parametrů aktuálně dostupné
hybridní technologie.
1.2.2019 Transformovna
přenosové soustavy na pražském Chodově je
důležitým prvkem české elektrizační soustavy. V uplynulých letech 2017
– 2018 prošla modernizací a její technologie byla rozšířena tak, aby
pokryla očekáváný nárůst spotřeby elektřiny. V lednu 2019 o tom
informoval provozovatel české přenosové soustavy, společnost
ČEPS.
30.1.2019
V obci Rovinka sme spolu so spoločnosťou BENALEX
Plus z Bratislavy realizovali osvetlenie s adaptívnym stmievaním – s
funkciou smart timer dimming. Toto adaptívne stmievanie je výnimočné
tím, že v LED svietidle je umiestnený napájací zdroj MEAN WELL
ELG-75-C1400D2.
29.1.2019 Vozíčkáři mají
v mnoha ohledech nelehký život. Obzvlášť komplikované je pro ně
dopravit se dál, než jim stačí jejich vlastní síly v rukou, a do míst,
kde není k dispozici spolehlivá a bezbariérová hromadná doprava.
Vozíčkář pak musí mít k dispozici speciálně upravený automobil. I v tom
lepším případě, že ho má, je přemisťování „z podvozku na podvozek“ –
tedy z invalidního vozíku do automobilu – dosti náročná procedura. S
řešením přišla italská firma Italdesign, zaměřená na vývoj nových
vozidel. Je jím systém sdílených elektrických vozítek od začátku
konstruovaných pro podporu mobility vozíčkářů. Jak byla v lednu 2019
informována odborná veřejnost, tento systém je nyní v přípravě pod
názvem Moby.
28.1.2019
Cube67 je modulární sběrnicový systém společnosti
Murrelektronik pro dokonalé decentralizované instalační koncepce. Jeho
flexibilita umožňuje realizovat pro každou aplikaci nejvhodnější řešení
- kompletně v krytí od IP20 až do IP69K. S moduly Hygienic
Design pro Cube67 může systém Cube
plně využít své silné stránky také ve strojích a zařízeních v
potravinářském průmyslu.
25.1.2019 Strojové
vidění (nebo též „počítačové vidění“) představuje výrobní a průmyslové
systémy, ve kterých je počítačově zpracovávána obrazová informace z
kamery. Výsledek pak slouží jako vstupní informace pro automatizované
rozhodování stroje nebo informačního systému. Typickým systémem
strojového vidění je kamerová kontrola dokončeného výrobku na výrobní
lince. Tato technologie však také může významně posunout vývoj ve zcela
jiné oblasti – autonomních vozidlech. Nasvědčuje tomu spolupráce mezi
americkou firmou PerceptIn, zabývající se technologií strojového
vidění, a čínským výrobcem kolejových vozidel CRRC, o níž byla odborná
veřejnost informována v polovině ledna 2019.
24.1.2019 Mořské
větrné farmy, využívající setrvalé proudění
mořských větrů ve vzdálenosti několika desítek kilometrů a nerušící
obyvatelstvo ve svém okolí akusticky ani esteticky, představují pro
přímořské státy optimální způsob použití větrné energie pro výrobu
elektřiny. Tomuto použití odpovídají i specifické technologie. Důkazem
je i prototyp větrné turbíny Haliade-X 12 MW od General Electric, v
současné době vůbec nejvýkonnější na světě, který bude od léta 2019
testován na pevnině, na umělém poloostrově Maasvlakte v nizozemském
Rotterdamu. V polovině ledna 2019 k tomu byla podepsána dohoda mezi
dodavatelem GE Renewable Energy a společností Future Wind.
23.1.2019 Celkem 125
kilometrů linek metra automatizovaných technologií CBTC s celkem 50
stanicemi. To je předmětem největší dodávky automatizace metra pro
projekt Grand Paris Express. Projekt, jehož uvádění do provozu se
předpokládá postupně od roku 2024, zaznamenal významný milník v
prosinci 2018, kdy projektová organizace Société du Grand Paris (SGP)
podepsala smlouvu na uvedenou dodávku automatické řídicí a
zabezpečovací technologie s konsorciem firem Siemens Mobility a Thales.
22.1.2019 Východojaponská
železniční společnost (JR East), největší japonský provozovatel
železniční osobní dopravy, avizovala v srpnu 2018 své plány na zavedení
bezobslužného provozu i na celostátní železnici.
Tyto plány mají
konkrétní podobu manažerské vize MOVE UP 2027. Již v prosinci téhož
roku započala JR East s realizací této vize prvními testovacími
jízdami.
21.1.2019 U
příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV připravuje
redakce našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z
příběhů v brožuře je o tom, jak město nebo obec měly problém, který
znepříjemňoval nebo dokonce ohrožoval život jejich obyvatel. O tom
problému se doslechl dodavatel technologie či odborných služeb a přišel
s jeho chytrým, elegantním řešením. Jako „ochutnávku“ zde uvádíme
příběh užitkových elektromobilů Goupil ve službách městské zeleně v
Brně.
Komentář Nicka Offina, vedoucího
prodeje, marketingu a provozu Toshiba Northern Europe
18.1.2019 Vzhledem
k technologickému pokroku čeká výrobní průmysl
v nadcházejících letech změna pracovních postupů. Možnosti nových
zařízení, nástup 4G a cloudových služeb umožnily v nedávné době
dosáhnout organizacím nové úrovně efektivity. Další vlna
technologických inovací tento trend ještě více posílí. V první řadě
využijí tento nastupující směr průmyslová odvětví využívající významné
množství mobilních pracovníků. Podívejme se nyní blíže na to, jaké
principy se dotknou výrobního sektoru.
17.1.2019 Pojem
„smart city“ se stále více dostává do popředí v souvislosti s rozvojem
inovativních technologií. Dodavatelský průmysl, zabývající se těmito
technologiemi, je vnímá jako příležitost k dalšímu rozvoji i k
uplatnění řešení již osvědčených v průmyslu také ve veřejných službách.
Koncept smart city a související trhy však zároveň bývají doprovázeny
řadou nepochopení a nedorozumění. Je proto namístě se na ně podívat
blíže.
17.1.2019 Když před
mnoha desítkami let nejeden popelářský vůz v Praze i jinde poháněla
pára (byly na podvozku parních nákladních aut Sentinel), málokdo tušil,
že se „parní“ pohon do městských služeb jednou vrátí. Ne ovšem jako
neekologický (byť tichý) parní stroj spalující hnědé uhlí, nýbrž jako
palivočlánkový elektrický pohon, u nějž je vodní pára jediným odpadním
produktem. Jak byla odborná veřejnost informována v prosinci 2018, mají
k tomu úspěšně nakročeno ve Švédsku, kde automobilový výrobce Scania ve
spolupráci se západošvédskou společností Renova zabývající se odpadovým
hospodářstvím vyvíjejí palivočlánkový nákladní vůz na svoz odpadu.
16.1.2019 Ve
vlacích, které jsou vybaveny moderními technologiemi
od klimatizace až po wifi signál a také standardními elektrickými
zásuvkami, musí být zajištěno nepřetržité napájení elektrickou energií,
a to i v případě, že vůz stojí ve stanici. Tuto službu zabezpečuje
multisystémový statický výkonový měnič od slovenského výrobce EVPÚ
(Elektrotechnický výskumný a projektový ústav nová Dubnica).
15.1.2019 Skládkový
plyn je důležitým obnovitelným zdrojem energie, stejně jako významným
rizikovým faktorem na skládkách. Může však představovat také zdroj
vodíku pro palivočlánková vozidla. Významným krokem k praktické
realizaci takovéhoto záměru se stala dohoda uzavřená na začátku roku
2019 mezi jihokalifornským okresem County of Orange a americkým
výrobcem FuelCell Energy o využití skládky Coyote Canyon v městě
Newport Beach pro jeho projekt palivočlánkové technologie.
14.1.2019 Optimální
ochrana pro člověka a stroj je důležitá. Proto
je bezpečnostní technika ve výrobě strojů a zařízení v kurzu.
Bezpečnostní relé MIRO SAFE+ společnosti Murrelektronik jsou tím pravým
řešením pro dosažení vysokých bezpečnostních standardů až po
Performance Level e (úroveň vlastností PLe) podle EN 13849-1.
11.1.2019 Cube67
společnosti Murrelektronik je modulární
sběrnicový systém pro dokonalé decentralizované instalační koncepce.
Jeho flexibilita umožňuje realizovat pro každou aplikaci to
nejvhodnější řešení - kompletně v krytí od IP20 až do IP69K.
10.1.2019 V
roce 2018 se ve světě připojilo k přenosovým sítím
hned devět nových jaderných bloků o celkovém výkonu 10 400 MW. Další
čtyři bloky v tomto roce zahájily výstavbu, naopak definitivně odpojeny
byly tři. Světová jaderná asociace WNA očekává, že by v roce 2019 mohlo
být zprovozněno čtrnáct nových reaktorů, včetně tří evropských.
Začátkem roku 2019 o tom informovala Česká nukleární
společnost.
9.1.2019 Blízká
infračervená spektroskopie (NIRS) je
spektroskopická metoda, která zahrnuje blízkou infračervenou oblast z
elektromagnetického spektra (tedy vlnovou délku světla v rozmezí 800 –
2500 nm). Není to metoda vysoce citlivá, ale před jejím užitím není
potřeba vzorek zvlášť upravovat. Výhodou také je, že dokáže proniknout
poměrně hluboko do vzorku. To vše dává NIRS předpoklad k velmi
praktickému uplatnění například v zemědělství při pěstování ovoce a
zeleniny. Důkazem je technologie blízké infračervené LED (NIRED) značky
Oslon Black SFH 4736 pro NIRS instalovanou v tabletu nebo smartphonu,
kterou její výrobce Osram představil v prosinci 2018.
8.1.2019 Oblastí,
kde se palivočlánková mobilita začala rozvíjet
jako první (nepočítáme-li mezi „mobilitu“ kosmická zařízení), jsou
bezesporu palivočlánkové elektrické manipulační vozíky. Palivový článek
zde nahrazuje baterie a je z řady důvodů výhodnější. Nejvíce se dnes
tato manipulační technika používá v USA (jen například obchodní řetězec
Walmart je
počítá v tisících), rozvíjejí se však i v Evropě. Důkazem je 137
palivočlánkových manipulačních vozíků, které koncem listopadu 2018
uvedl do provozu francouzský řetězec Carrefour.
7.1.2019 Tlačítka
pro NOUZOVÉ ZASTAVENÍ a RESET od firmy Murrelektronik se integrují do
elektronických instalací prostřednictvím předmontovaných standardních
vedení M12. Jde o řešení, které šetří čas a vylučuje riziko chyb v
zapojení. Díky systému „Plug & Play“ jsou ovládací přístroje
okamžitě integrovány do strojů a zařízení.
4.1.2019 Pod
názvem Lightelligence představila skupina OSRAM na podzimním veletrhu
Light + Building 2018 otevřenou platformu internetu věcí (IoT) pro trh
osvětlení a budov. Tato platforma připomíná obchod s aplikacemi, kde
uživatelé mohou individuálně a flexibilně kombinovat potřebné
softwarové komponenty pro příslušné využití. Odborná veřejnost o ní
byla blíže informována v prosinci 2018. Lightelligence nabízí využití
zejména v následujících oblastech:
3.1.2019 Svářeči a lidé
s ochrnutýma nebo jinak postiženýma
rukama mají jedno společné: Nemohou jednoduše ovládat rukama svůj
nástroj. Tento společný problém se stal předmětem řešení rakouského
výzkumného projektu WIFI („Welding Interaction in Future Industry“,
tedy „Interakce při sváření v průmyslu budoucnosti“), který v prosinci
2018 obdržel významné ocenění od Rakouského spolkového ministerstva
práce, sociálních věcí, zdravotnictví a ochrany spotřebitelů.
2.1.2019 Krakov
je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v historii a
množstvím kulturních a historických památek a také město, které velmi
dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti zaujal
především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je nyní 26 a
které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou
infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií
průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční
prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy
soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z
terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním
systému.
2.1.2019 Trakční
baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují – tedy
snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita klesne na 70
% a méně, stává se jejich použití ve vozidle neekonomickým a hlavně
nepraktickým. To ale neznamená, že by baterie již nebyly k užitku.
Mohou sloužit ve stacionárních aplikacích, kde jejich nadměrná
hmotnost, a tedy nižší měrná energie, tolik nevadí. Takovýto „život po
životě“ trakčních baterií z elektrobusů je od prosince 2018 náplní
projektu „skladu energie“ zkoušeného v obytném komplexu ve švédském
Göteborgu. Použité baterie z elektrobusů Volvo zde slouží k akumulaci
elektřiny z fotovoltaických zdrojů.
Všem našim čtenářům, kolegům a
zákazníkům přejeme příjemně prožité svátky a hodně štěstí v novém roce.
K přání připojujeme naši Novoroční bajku o pejskovi, kočičce, dortu a
připomínkovém řízení.
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6
| 7 | 8
| 9 | 10
| 11 | Archiv 2022/3
| Archiv 2022/2
|Archiv 2022/1
| Archiv 2021/3 | Archiv 2021/2
| Archiv 2021/1
| Archiv 2020/3
| Archiv 2020/2
| Archiv 2020/1
| Archiv 2019/2
| Archiv 2019/1
| Archiv 2018/3
| Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1
| Archiv 2017/2
| Archiv 2017/1
|