Přečtěte si: Vývoj technologií, vývoj trhů i potíže růstu: Zpráva z konference Elektrické autobusy pro město XII






Pozvánky na akce


Stalo se
















  

  

Archiv článků leden – červen 2019

GE Renewable Energy zdokonaluje prediktivní údržbu ve španělských vodních elektrárnách

28.6.2019 Nedostatečná nebo zanedbávaná údržba zařízení vede k vyšším provozním nákladům a také k nepředvídatelným poruchám spojeným s významnými úniky tržeb. Nadbytečná údržba naproti tomu vede ke zbytečným odstávkám, které mají rovněž za následek úniky tržeb. Řešením je prediktivní údržba, tedy údržba podle očekávaného stavu zařízení a rizik jeho poruch. Toto obecné pravidlo platí i pro vodní elektrárny, a proto je i zde prediktivní údržba stále více na pořadu dne. Důkazem je smlouva mezi španělským provozovatelem vodních elektráren Enel Green Power (EGP) a společností GE Renewable Energy ze skupiny General Electric na tříletou dodávku odborných služeb prediktivního provozu a údržby uzavřená v červnu 2019. 


Metro v Sydney: první metro v Austrálii je plně automatické, používá CBTC

20.6.2019 Automatický provoz metra bez řidiče se rychle rozvíjí téměř na všech kontinentech, jak konstatuje i nedávná zpráva UITP. Ke konci května 2019 „dobyla“ tato automatizace i australský kontinent: Do provozu s cestujícími byla uvedena Severovýchodní linka (North West Line) metra v Sydney, která je vůbec první systémem metra v Austrálii. Tato linka byla vybudována s plně automatickým provozem používajícím technologii CBTC, tedy automatizaci na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší flexibilitu při řízení provozu. 


ScotRail a InterpreterNow: aplikace umožňuje sluchově postiženým cestujícím komunikovat s pracovníky železnice ve znakové řeči

19.6.2019 Nejen zrakově postižení, ale i sluchově postižení lidé jsou často v obtížné situaci v kontaktu s „normálním“ okolním světem, který prostě komunikuje jinak. Ve Velké Británii pomáhá těmto lidem služba InterpreterNow (doslovný překlad názvu zní: „TlumočníkTeď“), která umožňuje překlad hlasové řeči do znakové řeči a obráceně. Od června 2019 začal tuto službu ve spolupráci s InterpreterNow využívat železniční dopravce ScotRail, čímž usnadňuje cestování sluchově postiženým cestujícím. 


Stále je čas na projekty energetických úspor ve veřejných budovách k financování z OPŽP 

18.6.2019 Spotřeba energie ve veřejných budovách může být významnou součástí městského nebo obecního rozpočtu. Vytápění těchto budov může také negativně ovlivňovat životní prostředí. Podpora opatření s využitím inovativních technologií a obchodních modelů (metoda EPC) je náplní dotační výzvy v Operačním programu Životní prostředí s číslem 121 a 135, které jsou otevřeny pro příjem žádostí až do 3. února 2020. V červnu 2019 na to na to upozornil Státní fond životního prostředí. 


Kabely v metru odolají ohni i ledu

17.6.2019 Metro v Oslu je páteřní dopravní linkou norského hlavního města. Co se týče kabeláže, provozovatelé spoléhají na bezpečné řešení made by LAPP. Kabely pro podzemní dráhy musí odolávat extrémním podmínkám. LAPP Norsko dodalo napájecí kabel pro Oslo T-bane, který zůstává pružný i v norském mrazu a zároveň chrání před požárem a hlodavci. 


Projekt SceneUnderLight: „Neviditelný vypínač světel“ ušetří až 65% spotřeby energie na osvětlení v kancelářích

17.6.2019 Ve velkých kancelářských prostorách je osvětlení významným zdrojem spotřeby energie, a je tudíž radno nesvítit zbytečně. Zároveň však pracovníci v kancelářích potřebují odpovídající osvětlení svého pracovního prostředí i pocit bezpečí, který světlo dává. Řešením tohoto problému se od roku 2015 zabýval projekt SceneUnderLight, který v červnu 2019 představil odborné veřejnosti své výsledky. 


EasyMile předvedl autonomní elektrický minibus s dalšími úpravami pro plně bezobslužný provoz bez průvodce 

14.6.2019 I inovativní technologie se nepřestávají neustále vyvíjet. Nejde jen o technické zdokonalování, ale také o lepší přizpůsobení reálnému provozu v běžné každodenní praxi. Důkazem toho je i autonomní elektrický minibus EasyMile EZ10. V červnu 2019 jeho výrobce představil při příležitosti akce Mezinárodní unie veřejné dopravy „UITP Global Public Transport Summit 2019“ modernizovanou verzi tohoto pozoruhodného vozidla, vhodnou pro provoz zcela bez obsluhy – tedy nejen bez řidiče, ale i bez průvodce, který prozatím ve zkušebních provozech tento minibus zpravidla doprovází.


EX ROVR: Mitsubishi Heavy Industries vyvíjí robot předcházející explozím

13.6.2019 Je skutečností, byť nijak zvlášť optimistickou, že technický pokrok často posouvají kupředu katastrofy, válečné konflikty a jiné neradostné události. Je tomu tak i v případě robotů: Společnost Mitsubishi Heavy Industríes (MHI) zúročila zkušenosti ze svých specializovaných robotů pro záchranné a likvidační práce v havarované jaderné elektrárně Fukušima Daiichi při vývoji průmyslového robota předcházejícího explozím v nebezpečném prostředí. S dosavadními výsledky vývoje a testování tohoto robota s názvem EX ROVR byla odborná veřejnost seznámena v červnu 2019. 


Solaris představil palivočlánkový autobus, prvních dvanáct objednalo Bolzano 

12.6.2019 Pro Solaris Bus & Coach, jednoho z největších evropských výrobců bateriových elektrobusů, není palivočlánkový elektrický pohon zcela novinkou – v Hamburku slouží dva jeho prototypové 19m bateriové elektrobusy s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. V červnu 2019 tento výrobce představil při příležitosti akce Mezinárodní unie veřejné dopravy „UITP Global Public Transport Summit 2019“ svůj 12m palivočlánkový autobus určený pro sériovou výrobu a vzápětí zaznamenal i první objednávku.


Platforma International Phasor Data Exchange (IPDE): Česko a Slovensko spolupracují na spolehlivosti přenosových sítí

11.6.2019 Robustní přenosová síť je základem spolehlivé energetické soustavy v zemi. Dobře si to uvědomují i společnosti ČEPS a SEPS, provozovatelé přenosových soustav v České republice a na Slovensku, když na začátku června 2019 podepsaly dohodu o účasti v platformě International Phasor Data Exchange (IPDE). Jedná se o mezinárodní projekt určený k zjednodušení a zefektivnění výměny provozních dat v rámci propojených evropských přenosových soustav. 


Projekt AZETEC: 64tunový nákladní kolos s palivočlánkovým pohonem bude brázdit kanadské silnice

10.6.2019 Na našich silnicích se (bohudíky) nesetkáme s tahačem následovaným dvěma návěsy o celkové hrubé hmotnosti 64 tun. Přesto je kanadský projekt AZETEC, o němž byla odborná veřejnost informována v květnu 2019, poučný i pro české prostředí: Ukazuje totiž, že technologie palivočlánkových elektrických vozidel, spojující bezemisní provoz elektromobilů s dojezdem tradičních automobilů, se mohou uplatnit i u velmi těžké silniční nákladní dopravy. 


Barcelonské metro poprvé na světě zkouší vertikální nástupištní stěny

7.6.2019 Jak konstatuje i nedávná zpráva UITP, preferovaným způsobem zabezpečení nástupišť v metru jsou dnes nástupištní stěny. Ačkoli jsou totiž nástupištní stěny investičně nákladnější i náročnější na integraci s ostatními automatizačními systémy, nabízejí velkou výhodu: zabrání nejen škodám na životech, zdraví a majetku (to umí i jiné technologie), ale především zastavení provozu při pádu osoby nebo věci do kolejiště. Až dosud jsou prakticky jedinou používanou technologií klasické průhledné nástupištní stěny s horizontálním otevíráním o různé výšce. Do budoucna se to ale možná změní: Barcelonský dopravní podnik TMB seznámil na začátku června 2019 odbornou veřejnost s výsledky testovacího provozu nástupištních stěn s vertikálním posunem – tzv. vertikální nástupištní stěny (Vertical platform screen doors – VPSD). 


Vodík dobývá říční dopravu: nákladní čluny na Rhôně bude tlačit palivočlánkový remorkér

6.6.2019 Vodní doprava je jednou z oblastí, kde tradiční dopravní prostředky významně škodí životnímu prostředí následkem hluku, vypouštěných spalin z motorů a dalších nečistot. Je proto snaha i zde postupně zavádět ekologické pohony. Protože bateriové elektrické lodě obvykle narážejí na nedostatečný akční rádius (výjimkou mohou být vyhlídkové lodě, jaké již léta slouží například v Brně), přicházejí stále více ke slovu palivočlánkové pohony. V květnu 2019 zaznamenala významný milník palivočlánková říční plavba:


Zpráva UITP: 64 plně automatizovaných linek metra o délce 1026 km ve 42 městech světa, převažuje CBTC

5.6.2019 Mezinárodní unie veřejné dopravy UITP publikovala v květnu 2019 dokument „World Report on Metro Automation 2018“, tedy „Světovou zprávu o automatizaci metra 2018“. Je z ní zřejmé, že plně automatický provoz metra s provozem bez řidičů se stávají stále oblíbenějším konceptem při rozvoji městských rychlodrah. Technologie CBTC jsou přitom převažující, byť ne jedinou, alternativou této automatizace. 


800 elektrobusů pro Paříž dodají Alstom, Heuliez Bus a Bolloré

4.6.2019 Konec května 2019 se stal významným milníkem pro veřejnou dopravu v Paříži: Městský dopravce RATP podepsal tři rámcové smlouvy se třemi francouzskými dodavateli Alstom, Heuliez Bus a Bolloré na dodávku až 800 elektrobusů standardní délky 12 m. Prvních 150 z nich začne jezdit v Paříži do konce roku 2022.


MVK Fusion = jeden modul pro maximální rozmanitost

3.6.2019 Modul PROFINET/PROFIsafe slučuje tři základní funkce instalační techniky: digitální standardní senzory a akční členy, digitální bezpečnostní senzory a akční členy, IO-Link. Tato kombinace je působivě inovační. Umožňuje nové a převratné koncepce pro automatizaci. Instalace se zjednodušuje a urychluje. Složitost v konfiguraci se díky MVK Fusion výrazně snižuje, neboť se plně provádí v inženýrském nástroji bezpečnostního řízení. Softwarový vývojář a elektrokonstruktér se nemusí učit specifické nástroje výrobce a studovat jeho příručky. 


Palivočlánkové vlaky nahrazují diesely, největší evropský park 27 souprav bude jezdit v okolí Frankfurtu

31.5.2019 Palivočlánkové elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Po parku 14 palivočlánkových elektrických jednotek Alstom Coradia iLint pro německou spolkovou zemi Dolní Sasko byla v květnu vysoutěžena dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu Německého dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve spolkové zemi Hessensko.


Sběr dat z WiFi pro potřeby plánování veřejné dopravy v Londýně přechází do rutinního provozu

30.5.2019 Využití depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony prostřednictvím WiFi sítě ve stanicích městské hromadné dopravy se nabízí jako účinný prostředek pro zjišťování přepravních proudů cestujících, a tím k efektivnější organizaci veřejné dopravy. Pozitivní zkušenost má v tomto směru Londýn, kde k tomu v listopadu a prosinci 2016 proběhl pilotní projekt. Na základě výsledků tohoto pilotního projektu vstoupí od června 2019 využití depersonalizovaných dat z WiFi sítě ve stanicích londýnského metra do rutinního provozu.


Ri4Power systém založen na původním systému VX25

Vyšší výkon s použitím menšího množství mědi

29.5.2019 Na letošním veletrhu v Hannoveru (Hannover Messe) představila společnost Rittal nový systém rozvodu proudu VX25 Ri4Power. Přináší ještě vyšší efektivitu pro výrobce průmyslových rozváděčů. VX25 Ri4Power nabízí další výhody, jako je vyšší proudová zatížitelnost a snadnější monitorování a údržba. Systém je testován a certifikován dle EN 61439. 


Kloubové elektrobusy Volvo v Göteborgu: 65 000 km bez přerušení provozu

28.5.2019 Od posledního červnového týdne 2018 funguje na lince 16 ve švédském Göteborgu zkušební provoz dvou prototypových 19m kloubových elektrobusů Volvo 7900 Electric. Elektrobusy provozuje dopravce Transdev pro západošvédského zadavatele veřejné dopravy Västtrafik. V květnu 2019 byla odborná veřejnost poprvé seznámena s výsledky tohoto zkušebního provozu.


Maximální flexibilita pro nejrůznější požadavky

Firma Hager sází při automatizaci svých zkušebních zařízení na modulární decentrální kompaktní systém Cube67 společnosti Murrelektronik

27.5.2019 Kdo si nechává provádět nebo rekonstruovat elektroinstalaci v domě, v bytě nebo třeba ve výrobní hale, setká se téměř s jistotou s produkty a řešeními značky Hager. Tato společnost je celosvětově předním specialistou na automatizaci budov a na elektroinstalace. Po celém světě není rozmístěna jen prodejní síť firmy Hager, také výrobní závody se nacházejí na všech kontinentech. V nich se vyrábí podle nejvyšších standardů kvality. Žádná komponenta se nedostane do obchodu, dokud nebude do detailu prověřena její funkčnost. Pro tyto testy jsou zapotřebí prvotřídní zkušební zařízení. 


Zpráva z konference „Smart city v praxi ELO SYS 2019“: Slovensko rozvíjí koncept smart city, zájem municipalit i průmyslu

23.5.2019 Ve slovenské Nitře se dne 21. 5. 2019 konala konference „Smart city v praxi ELO SYS 2019“. Jak název napovídá, konference byla doprovodným programem 25. ročníku slovenského veletrhu elektrotechniky, energetiky, elektroniky, osvětlení a telekomunikací ELO SYS. Konferenci pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Tato konference navazuje na svoji českou verzi Smart city v praxi, která proběhla v uplynulých letech již čtyřikrát a stala se tradičním doprovodným programem veletrhu AMPER v Brně. Odborným garantem a moderátorem konference byl Jakub Slavík, majitel a hlavní konzultant pořádající firmy.


Palivočlánkové autobusy také v patrovém provedení: v Londýně od roku 2020

20.5.2019 Palivočlánkové autobusy představují perspektivní směr v rozvoji bezemisní městské dopravy v Evropských metropolích, byť dosud ne v takové míře, jako čistě bateriové elektrobusy, jako ostatně dokládá i studie FCH JU V rámci projektu JIVE se v Londýně chystá světová technologická premiéra v této oblasti: Od roku 2020 by zde mělo jezdit 20 palivočlánkových „doubledeckerů“. Odborná veřejnost o tom byla informována v květnu 2019


Nová výzva OP PIK pro podporu vysokorychlostního internetu

17.5.2019 Jak uvádí vládní dokument Digitální Česko v. 2.0, „Vysokorychlostní přístup k internetu je součástí základní infrastruktury společnosti, stejně jako dálnice, železniční koridory nebo energetická rozvodná síť. Bez této základní infrastruktury je nemožná efektivní realizace podnikatelských záměrů, což dokládá i skutečnost, že kvalitní, rychlé a robustní připojení k internetu je podmínkou, bez které si nedokáží zahraniční investoři představit svůj vstup do České republiky.“ Důležitým krokem k realizaci této infrastruktury se stala v květnu 2019 dotační Výzva II programu Vysokorychlostní internet z programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK).


Palivočlánkový park v Bridgeportu se stane součástí elektrárenského portfolia svého dodavatele, akvizici financují komerční banky

16.5.2019 Od prosince 2013 funguje v americkém městě Bridgeport (stát Connecticut) park palivočlánkových elektráren o celkovém výkonu 14,9 MW. Dodavatelem a zároveň provozovatelem palivočlánkových jednotek je americký výrobce FuelCell Energy. Vlastníkem je elektrárenská společnost Dominion Energy, pro niž byl tento park provozován na smluvním základě. V polovině května 2019 dochází k významné organizační změně: FuelCell Energy odkoupil palivočlánkový park do svého vlastnictví.


První palivočlánkový trajekt pro komerční provoz v přípravě

14.5.2019 Zplodiny z lodních dieselových motorů jsou nepříjemnou součástí přepravy cestujících po vodě, ať už se jedná o vyhlídkové lodě nebo o pravidelné lodní či trajektové linky. Proto je snaha zde využít bezemisní elektrický pohon. S ohledem na požadované provozní parametry se přitom jako řešení nabízí využití kombinace palivových článků s trakčními bateriemi, podobně jako například u palivočlánkových autobusů nebo nákladních automobilů. První konkrétní krok k takto poháněnému trajektu určenému pro komerční provoz byl učiněn v dubnu 2019 


Think Atom: Jaderná energie představuje systémově nejefektivnější cestu k dekarbonizaci

13.5.2019 Potřeba zmírnit klimatické změny se stává stále naléhavější pro celý svět. V oblasti energetiky toho nepůjde dosáhnout bez systémového přístupu, uvažujícího energetické zdroje v širokých souvislostech – nejen tedy vlastní výrobu elektřiny. V tomto kontextu má velký význam využívání jaderné energie jako součásti energetického mixu. Zaznělo to mj. na konferenci Atomexpo v Soči, konané v dubnu 2019, z prezentace neziskové organizace Think Atom, zaměřené na osvětu v oblasti jaderné energie. Z této prezentace dále vyjímáme některé zajímavé poznatky.


MEVO: trojměstí Gdańsk - Gdynia – Sopot má největší e-bikesharing v Evropě

10.5.2019 Polsko se svým převážně plochým terénem je zemí přímo předurčenou rozvoji cyklistiky, služby sdílených bicyklů (bikesharing) nevyjímaje. Důkazem je mimo jiné varšavský bikesharing firmy Venturilo. Od března 2019 má Polsko také největší – nebo jeden z největších – systémů sdílených elektrokol (e-bikesharing) v Evropě. Nachází se v trojměstí, Gdańsk – Gdynia – Sopot při pobřeží Baltu. 


Čistička odpadních vod v San Bernardinu bude používat palivočlánkovou kogenerační jednotku

9.5.2019 Dvousettisícové průmyslové a zemědělské kalifornské město San Bernardino, jinak též důležitý kalifornský dopravní uzel, je známé mimo jiné první restaurací McDonald’s. Toto město si v dubnu 2019 připsalo na své konto další zajímavost, tentokrát technickou a ekologickou. Podobně jako například americké město Tulare se rozhodlo zužitkovat bioplyn z čističky odpadních vod formou palivočlánkové kogenerace.


LAPP FUTURELAB na veletrhu v Hannoveru 2019: Budoucnost spojovacích technologií

7.5.2019 LAPP odhalil návštěvníkům Hannover Messe 2019 zajímavé a překvapivé novinky z oblasti spojovacích technologií. Světový lídr v integrovaných spojovacích systémech se v rámci své letošní prezentace zaměřil na práci vývojářů v LAPP laboratoři, která byla součástí veletržního stánku. Zde se návštěvníci seznámili se čtyřmi hlavními novinkami, které jsou v různých fázích zralosti trhu. Některé z nich jsou již nyní dostupné a připravené pro trh, zatímco jiné jsou ve funkční fázi prototypu, jak vysvětlil Guido Ege, vedoucí oddělení technologií a rozvoje společnosti LAPP. A o jaké 4 novinky se tedy jedná? 


Next Level Solutions

Smart Service for Smart Systems

6.5.2019 Technologie se vyvíjejí. Někdy pomalu, někdy rychle, ale stále! Nacházíme se ve fázi komplexních změn jak ve společenských, tak i v technologických oblastech. Digitální transformace zaměstnává lidi na celém světě. Nabízí mnoho příležitostí, je však také spojena s výzvami a s úkoly. Společnosti se musí vypořádat s inovačními obchodními modely, novými informačními cestami a vyššími rychlostmi zpracování. V otázkách technologického vývoje jsme my ve společnosti Murrelektronik vizionáři. Když se objeví nové trendy a etablují se jako standard, jsme od samého počátku u toho. Přitom naše myšlenky provází jedna otázka: Jak budou nové možnosti využity k užitku zákazníků?


Dvě cesty k řešení rizik kybernetických útoků v kolejové dopravě

3.5.2019 Kolejová doprava, využívající pro řízení a zabezpečení provozu stále více internetovou síť, se pochopitelně také stává potenciálním cílem kybernetických útoků. Jako na každé riziko, i na toto lze odpovědět několika způsoby v závislosti na povaze a velikosti rizika. Nejčastějšími odpověďmi jsou snížení rizika nebo jeho diverzifikace, tedy přenesení či rozptýlení. S konkrétními příklady obou těchto přístupů byla odborná veřejnost seznámena v březnu a v dubnu 2019.


EPLAN Preplanning, verze 2.8

2.5.2019 Poskytovatel řešení EPLAN vyplňuje mezeru mezi fází předběžného plánování technického řešení a mezioborovým detailním zpracováním projektu. Díky četným optimalizacím platformy EPLAN Preplanning je nyní možné importovat filtrované excelové seznamy s projektovými daty, optimálně umístit segmenty předběžného plánování a lépe aktualizovat již přiřazená makra ve schématu zapojení. 


Baterie do elektrobusu na leasing: recept na vážnou provozní nejistotu

30.4.2019 Trakční baterie představují důležitou nákladovou položku při pořízení elektrobusu a udržení jeho provozuschopnosti po celou dobu života vozidla. Zároveň také znamenají velký zdroj nejistoty, s ohledem na vývoj cen baterií a různý průběh jejich opotřebení, jak potvrzuje mj. publikace „Dynamic charging of electric buses“ od Mikolaje Bartlomieczyka.  Tato nejistota může odrazovat dopravce od nákupu a provozování elektrobusů. S možným řešením přišel v dubnu 2019 americký výrobce elektrobusů Proterra. Nabídne zákazníkům baterie do elektrobusů na leasing po celou dobu životnosti vozidla.


Nová cloudová strategie EPLAN ePulse: zvyšování kvality na úrovni produktů a procesů

29.4.2019 Od začátku roku 2019 firma EPLAN rozšířila nabídku cloudových řešení o další systém EPLAN eView, ve kterém mohou být zobrazovány, ověřovány a v režimu sledování změn opatřovány komentáři projekty platformy EPLAN. Prostřednictvím uceleného cloudového řešení pod názvem EPLAN ePulse firma EPLAN systematicky pokračuje v dialogu se svými zákazníky a partnery směrem k aktivnímu využívání cloudu pro správu a sdílení dokumentace ve virtuálním prostředí. 


Příběh z West Endu: Komponenty společnosti Murrelektronik v divadelní automatizaci

26.4.2019 Automatizační systémy jsou v divadelních představeních důležitými prvky. Režiséři a kreativní tvůrci chtějí svým divákům poskytnout dokonalý zážitek. Aby mohli své nápady zrealizovat, potřebují často podporu vysoce kvalifikovaných inženýrů. Nikdo to nezná lépe než Rob Raskovsky se svým týmem z Absolute Motion Control. Jeho společnost má své sídlo v Londýně a jsou specialisty v oblasti na míru šitých automatizačních řešení pro ty nejlepší show ve West Endu a na různých turné. Za jevištěm zdokonalují inženýři a automatizační experti techniku, aby se podívaná vydařila. Na rozdíl od televize nebo kina musí speciální efekty v divadle fungovat dokonale na první pokus, v pravý okamžik, každý večer – a často po celé roky. K tomu významně dopomohly i rozmanité automatizační prvky od společnosti Murrelektronik. 


Tři články, 27 metrů délky: BYD představil nejdelší elektrobus na světě

25.4.2019 Tříčlánkové velkokapacitní městské autobusy jsou stále tak trochu raritou, přestože má již své první zkušenosti i například pražský dopravní podnik, který testoval 25metrový tříčlánkový autobus Van Hool. I autobusy této kategorie je snaha vybavit bezemisním elektrickým pohonem. Jako první na světě představil takovýto autobus na začátku dubna 2019 čínský výrobce BYD.


FuelCell Energy uvedl do provozu energetickou jednotku s SOFC palivovými články

24.4.2019 Americký výrobce vodíkových a palivočlánkových technologií FuelCell Energy není čtenářům našich portálů neznámý. Průběžně sledujeme jeho projekty pro městskou energetiku a další veřejné služby, včetně například možnosti využití skládkového plynu pro bezemisní výrobu elektřiny a vodíku. Začátkem dubna 2019 uvedl tento výrobce do provozu v Pittsburghu v Pensylvánii nejmodernější stacionární palivočlánkovou jednotku pro výrobu elektřiny, využívající technologii pevných oxidů – SOFC. 


Nejvýkonnější svářecí robot v železničním průmyslu začal vyrábět francouzské rychlovlaky i příměstské jednotky

23.4.2019 Kolejová vozidla patří k dopravním prostředkům, jejichž provozní vlastnosti musí splnit velmi náročné požadavky na odolnost a bezpečnost i komfort. Jejich výroba je zároveň tlačena konkurenčním trhem k stále větší nákladové efektivnosti. Na tuto situaci reaguje Alstom, jeden ze světových lídrů v tomto odvětví, který na začátku dubna 2019 představil ve svém výrobním závodě Le Creusot vůbec nejvýkonnější svářecí robot v železničním průmyslu. 


Na mimořádné situace je česká přenosová soustava připravena

18.4.2019 Rozvodny i vedení velmi vysokého napětí společně s dalšími objekty ve správě společnosti ČEPS patří k prvkům kritické infrastruktury státu. Narušení jejich bezpečného provozu by mělo přímý dopad na zajištění spolehlivých dodávek elektrické energie nejen v ČR, ale v rámci propojených soustav také v širším evropském kontextu. Společnost ČEPS proto aktivně prověřuje svou připravenost mimořádné či krizové situace řešit. Pravidelně se účastní součinnostních cvičení ve spolupráci se složkami integrovaného záchranného systému, Armádou ČR a krajskými samosprávami. O nedávných takovýchto cvičeních byla široká veřejnost informována začátkem dubna 2019. 


Byli jsme při tom: ve Studiu ČT24 o elektromobilitě, a to nejen v Norsku

17.4.2019 V pořadu České televize Studio ČT24 v úterý 16. 4. 2019 vystoupil jako host, odborník na koncept smart city a elektromobilitu, provozovatel našich portálů Jakub Slavík. Tématem byla elektromobilita a její podpora v Norsku a v ČR. 


Wiesbaden nakoupí elektrobusy Mercedes, sází na zásuvku s „chytrým“ dobíjením a na baterie s pevným elektrolytem

16.4.2019 Mercedes-Benz (resp. jeho dceřiná společnost EvoBus) vstoupil se svým eletrobusem eCitaro na prudce se rozvíjející trh elektrobusů relativně pozdě. Začíná se však velmi razantně profilovat v německých městech.  Po Berlíně s 15 elektrobusy, Hamburku, kde bylo od dvou tamních dopravců objednáno celkem 76 těchto elektrobusů, a po třech elektrobusech pro dopravce v regionu Rýn-Neckar si na začátku dubna 2019 objednal 56 elektrobusů eCitaro také dopravce ESWE Verkehrsgesellschaft ve Wiesbadenu. Zajímavostí je předpokládané využití inovativních baterií v pozdějších fázích jejich dodávky. 


3D tisk ve velkém: už i plastové čelo tramvajového vozu

15.4.2019 Aditivní výroba neboli 3D tisk se až donedávna ve výrobě používal především pro vytváření modelu budoucího výrobku nebo jeho prototypu. S rostoucí přesností 3D tisku a zdokonalováním používaných materiálů se však objevují i případy, kdy 3D tisk slouží k opakované výrobě konkrétních výrobků, například rozmanitých drobných plastových komponent pro železniční osobní vozy. S postupem technologií však velmi rychle rostou i rozměry součástí vyráběných touto technologií. Důkazem toho je čelo tramvaje Urbos (viz foto) vyrobené technologií 3D u španělského výrobce CAF, o němž byla odborná veřejnost informována v březnu 2019. 


O chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství a marketingovém řízení

Rozhovor s Ing. Jakubem Slavíkem, MBA

12.4.2019 Brožura Příběhy chytrých pomocníků je plná rozmanitých příběhů o tom, jak moderní technologie chytře pomáhají městům a obcím. Neméně zajímavé jako samy příběhy je ale i pozadí vzniku brožury – tedy to, jak k jejímu vydání vybídla naše práce v odborném poradenství a osvětě při rozvoji konceptu smart city a uplatnění inovativních technologií. O tom všem si tu budu povídat s hlavním konzultantem naší firmy Jakubem Slavíkem, který je odborný redaktor a spoluautor brožury a také – v neposlední řadě –  můj manžel. Přijměte tedy pozvání k našemu redakčnímu a zároveň domácímu posezení u odpolední kávy.


Praha 3 ukazuje koncepční řešení měření hluku s využitím integrační platformy

11.4.2019 Hladina hluku je důležitým faktorem ovlivňujícím například atraktivitu dané oblasti pro bydlení nebo trávení volného času. Ke globálnímu posouzení stavu hlukové zátěže obyvatel na dané území slouží hlukové mapy. Odhaduje se, že v České republice je nadměrným hlukem zatíženo přes 300 tisíc obyvatel, v samotné Praze je nadlimitním hlukem zasaženo kolem 90 tisíc lidí.


Spolupráce v IoT jako klíč k rychlému řešení

10.4.2019 Častou překážkou rychlého nasazení vhodného řešení v projektech Internetu věcí je velká roztříštěnost dílčích částí, ať už různě komunikujících koncových zařízení a různých přenosových technologií nebo nutnost přizpůsobovat IoT brány a aplikace danému požadavku. To má za následek dlouhou dobu vývoje, vysoké náklady s tím spojené, a úzké, na konkrétní projekt zaměřené řešení, které má problémy s rozšiřitelností nebo přizpůsobením se novým požadavkům. 


Inteligentní elektroinstalace a design „by HDL“

Co je inteligentní elektroinstalace?

10.4.2019 Aktuální otázka investorů a architektů je „Jakou koncepci zvolit? Klasiku, nebo „smart“?  Stále se držet klasiky, nebo jít do inteligentní elektroinstalace se všemi riziky i přednostmi s novými technologiemi spojenými? 


Kudy na průběžně dobíjené elektrobusy 

9.4.2019 Dopravní podnik Ostrava (DPO) je českým průkopníkem v oblasti bateriových elektrobusů. První čtyři, dobíjené přes noc a přes poledne ze zásuvky, zde jezdí už od roku 2011. V roce 2016 se v Ostravě tiše připravovalo další české prvenství: dodání a provoz průběžně dobíjených elektrobusů. Šlo o pilotní realizaci na lince 64 jako základ pro další rozvoj ostravských elektrobusů. Nemělo však jít o žádný vývojový projekt, kde by město fungovalo jako „živá laboratoř“ pro průmysl a výzkum. Předpokládalo se, že elektrobusy budou zkrátka jezdit a vozit lidi, a aby to bylo možné nepřetržitě celý den, dobíjet se přitom na trase vysokými výkony po dobu nanejvýš pěti minut. Dodání elektrobusů a nabíjecí stanice tedy mělo být normální veřejnou zakázkou se všemi pravidly a s důrazem na spolehlivost výsledného řešení.


Systém FLOWBOX pomáhá žákům, učitelům i městským financím 

8.4.2019 Vysoké koncentrace oxidu uhličitého ve školách jsou často skloňovaným problémem dnešní doby. Paradoxně za to může snaha o efektivní hospodaření a ochranu životního prostředí. Poté, co školy byly v minulých letech pečlivě zatepleny a utěsněny s cílem uspořit energii, totiž roste úroveň CO2 ve třídách. Žáci v průběhu vyučovací hodiny svým dýcháním zvyšují obsah tohoto plynu až nad úroveň vhodnou pro výuku, což zhoršuje jejich schopnost učit se a učitelům stěžuje jejich práci.


Jak chytrá průmyslová budova přispívá chytrému městu

5.4.2019 Tento příběh ukazuje, jak v Kolíně, který se řadí mezi rozvíjející se česká smart cities, významně přispěla k životnímu prostředí výrobně administrativní budova firmy Teco a.s. Je to příběh o zdravém fungování průmyslu ve městě a zároveň příběh o moderních technologiích, které této symbióze napomáhají. Tato budova je ukázkovým objektem úsporných a řídicích konceptů inteligentní budovy pro smart city. V neposlední řadě je to příběh o tom, jak výrobce moderních technologií jde sám příkladem jejich využití.


Pilíře chytrých řešení ČSOB – jak bankovní instituce podporuje rozvoj chytrých měst

4.4.2019 V ČSOB neustále hledáme a zavádíme inovace, které naši klienti skutečně potřebují a oceňují, poněvadž činí jejich život pohodlnějším, šetří jim čas a ubírají starosti. Ve spojení s konceptem Smart Cities, který má za cíl udržitelný rozvoj obcí, měst i regionů a lepší život obyvatel s využitím digitálních technologií, a dalšími partnery se podařila již řada projektů nejen po celé České republice, ale i za jejími hranicemi. Chtěli bychom Vám proto představit ne jeden, ale hned několik příběhů o tom, jak z pozice chytré bankovní instituce umíme podpořit rozvoj chytrých měst v České republice. 


Vektorová technologie SMEV ONE pomáhá zachraňovat životy i majetek

3.4.2019 Složky integrovaného záchranného systému vnímají průjezd svých vozidel ve městech jako velký problém. Důkazem jsou četné nehody záchranných vozidel ohrožující životy a zdraví lidí a působící značné škody na majetku i nadměrný stres záchranářů. Jako odpověď na tento problém se nabízí inteligentní řídicí systém SMEV ONE, prezentovaný svým německým dodavatelem SMEV AG v březnu 2018 na naší konferenci Smart city v praxi IV. Toto řešení zde sklidilo zasloužený zájem přítomných zástupců záchranných složek i ostatních účastníků konference.


Chytré odečty vody v Předmíři – „Smart Village“ v praxi

2.4.2019 Pojem Smart City nebo Smart Village, tedy chytré město nebo chytrá vesnice, mají jedno společné: Kde se dobře žije, tam lidé rádi trvale bydlí a tam se daří i podnikání. Výsledkem je hospodářský rozkvět. Tomu, aby se ve městě nebo obci dobře žilo a podnikalo, napomáhají rozmanité moderní technologie, k jejichž nasazení se přistupuje systematicky a se strategickým pohledem do budoucnosti. Tento jednoduchý princip se uplatní v několikamiliónové metropoli, stejně jako ve vesnici o několika stech obyvatelích. Důkazem je tento náš příběh o chytrém odečtu vodoměrů v jihočeské obci Předmíř o 330 obyvatelích.


Nová verze: EPLAN Smart Wiring 2.8

1.4.2019 Na začátku letošního roku představila společnost EPLAN nejnovější verzi softwaru EPLAN Smart Wiring ve verzi 2.8. Nová verze softwaru pro zapojování komponent řídicí techniky v rozvaděčích a konstrukci zařízení se zaměřuje hlavně na tři klíčová témata: možnost rozdělení na dílčí projekty, nový testovací režim pro podporu výroby a větší přehlednost při používání softwaru. 


Lidé a stroje: vhodné spojení pro Průmysl 4.0

1.4.2019 Co digitalizace znamená pro zaměstnance společnosti, která se mění, přizpůsobuje moderním trendům, vytváří sítě a digitalizuje výrobu? Pro Rittal jsou na prvním místě jeho zaměstnanci. To je důvod, proč společnost investuje do vzdělávacích a školicích programů pro své zaměstnance.


Chytrá a přátelská nabíjecí infrastruktura ABB pro elektromobilitu v českých městech

29.3.2019 Předpokladem rozvoje elektromobility, a to jak v oblasti individuální, tak hromadné dopravy, je spolehlivá, funkční a v maximální možné míře také standardizovaná nabíjecí infrastruktura. Standardizace je nezbytná k tomu, aby se předešlo uzamčení zákazníka (vendor lock-in), tedy jeho závislosti na dodavateli jedné konkrétní technologie. Standardizované produkty lze navíc dodávat v sériovém provedení, které je již zavedené a odzkoušené. Společnost ABB je na evropském kontinentě i mimo něj známá jako dodavatel právě takovéto spolehlivé a funkční nabíjecí infrastruktury. Následující dva projekty z Litoměřic a z Trutnova realizované na počátku roku 2019 ukazují, že stejně dobře jako jinde ve světě si ABB vede také v České republice.


SMARTiC dává jistotu uprostřed rostoucí mobility

28.3.2019 Toto je příběh systému SMARTiC, o kterém jste možná dosud neslyšeli. Pokud ale v této zemi řídíte automobil, jste téměř jeho přímými či nepřímými uživateli. Když naše společnost VARS BRNO a.s. získala v roce 2007 zakázku na vytvoření Systému dispečerského střediska pro novou Hlavní dopravní řídicí ústřednu v Praze (HDŘÚ), byl to opravdu velký krajíc. Systém měl totiž zajišťovat komplexní dispečerský dohled nad dopravou ve městě, řízení provozu, poskytování dopravních informací a poskytování podrobných i statistických dopravních dat pro dopravní inženýry. Musel umět komunikovat se všemi dostupnými zdroji dopravních dat a také monitorovat provozní stav zařízení na dopravní infrastruktuře. V té době žádný takový komplexní systém tuzemské ani evropské provenience neexistoval.


Inovativní řešení – proměna parkoviště v Třebíči

27.3.2019 Sedím ve své oblíbené kavárně a listuji novinami. „Na Komenského náměstí vzniká chytré parkoviště“ čtu si. Zalil mě pocit blaženosti. Opravdu jsem rád, že jsem mohl být u toho. Jak to vlastně všechno začalo? Už je to dávno, co jsem se nadchl myšlenkou smart city. A představte si, že město Třebíč, ano, moje milované rodné město, si k ní postupně také cestu našlo! To je pro úspěch dalších projektů naprosto klíčové.


Vyšla brožura „Příběhy chytrých pomocníků“

26.3.2019 U příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu AMPER 2019 vyšla brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a průmyslu i o marketingovém řízení.


Postřehy z veletrhu AMPER 2019

25.3.2019 Konference Smart city v praxi IV organizovaná provozovateli našeho portálu byla už tradičně doprovodným programem veletrhu AMPER 2019. A protože náš portál věnuje pozornost nejen chytrým řešením pro města a obce, ale v nemalé míře i dalším elektrotechnickým oborům, porozhlédli jsme se po veletržních halách a sledovali produkty a řešení, které zaujmou. V tomto článku přinášíme výběr našich postřehů. 


Zpráva z konference Smart city v praxi IV: „Smart“ koncept nejen pro velká města vytváří poptávku po technických i finančních řešeních na míru

22.3.2019 Dne 19. března 2019 proběhla jako doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2019 odborná konference Smart city v praxi IV, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její hlavní konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem konference. Konference se konala pod záštitou ministryně pro místní rozvoj ČR. Hlavními partnery konference byly společnosti SMEV AG a VARS BRNO. Partnery konference byly společnosti ČSOB, E.ON, Eurogreen, FLOWBOX, IoT.water, JDC, Operátor ICT a TECO. 


Reactor Database: vše o jaderné energetice ve světě na jednom místě

18.3.2019 Jaderná energie představuje bezemisní a zároveň stabilní zdroj elektřiny, s nímž se i do budoucna počítá jako s důležitým prvkem při zmírnění globálních klimatických změn. Pro všechny, které se o jadernou energetiku zajímají profesionálně či jen tak ze zájmu, funguje už od roku 2016 internetová databáze reaktorů, Reactor Database. 


Aptis ve Štrasburku: netradiční elektrobus získal první komerční objednávku

15.3.2019 Netradičně řešený elektrobus jménem Aptis od francouzského dodavatele kolejových vozidel Alstom se již od roku 2017 zkouší v testovacích provozech ve Francii, Belgii, Německu a Španělsku, přičemž najel více než 40 tisíc kilometrů. Významný milník zaznamenal v březnu 2019, kdy Alstom získal první komerční objednávku na dodání dvanáctikusové série těchto elektrobusů. Zákazníkem je městský dopravce ve francouzském Štrasburku, společnost Communauté des Transports Strasbourgeois (CTS), pro niž to budou vůbec první elektrobusy. 


„Chytrý přechod“ pomáhá zvýšit bezpečnost chodců 

14.3.2019 Přechody přes vozovku se stávají stále rizikovějším místem. Obvykle za to mohou takříkajíc obě strany, často za přispění moderních technologií. Tím jsou míněni chodci zahledění do svých smartphonů nebo řidiči nevěnující dostatečnou pozornost dění kolem sebe, rozptylováni navigací a mobilními telefony, případně ukolébáni tichem a pohodlím moderního automobilu k pocitu, že provoz kolem je jen jakási počítačová hra. Proti těmto úskalím používání „chytré“ techniky představil v únoru 2019 tým odborníků z Korejského institutu stavebnictví a stavební technologie řešení v podobě jiné moderní technologie, která má za cíl zpřítomnit chodce a řidiče blížící se k místu potenciálního střetu. 


Reaktoru EPR generace III+ ve finské elektrárně Olkiluoto 3 byla udělena licence pro provoz

13.3.2019 Reaktor typu EPR, který patří k tzv. reaktorům generace III+ a je umístěn ve třetím bloku elektrárny Olkiluoto (viz foto) finské energetické společnosti Teollisuuden Voima Oyj (TVO), zaznamenal na začátku března 2019 rozhodující milník: byla mu udělena státní licence pro provoz. EPR s elektrickým výkonem 1600 MWe je tlakovodní reaktor vyvinutý ve spolupráci Areva NP, EDF a Siemens AG. U tohoto reaktoru je kladen důraz na účinná a jednoduchá bezpečnostní opatření a vysoký výkon. 


LiFi zlepší přístup k internetu a ochrání citlivá data: 30 pilotních projektů v realizaci, zájem o využití v kancelářích i v průmyslu 

12.3.2019 Technologie LiFi (Light Fidelity) představuje kombinaci WiFi a světelných zdrojů. Rozvíjí se již od roku 2010 a její praktické využití představila v březnu 2018 společnost Signify (dříve Philips Lighting). O jedenáct měsíců později, v únoru 2019, tento výrobce informoval odbornou veřejnost o více než třiceti pilotních projektech LiFi v Evropě, Severní Americe a v Asii, na jejichž implementaci spolupracuje. 


Energy Outlook: během 20 let stoupne spotřeba elektřiny o třetinu, jaderné zdroje budou stále potřeba

11.3.2019 Tradiční Energy Outlook, výhled budoucího vývoje energetiky do roku 2040, publikovaný společností BP a v únoru 2019 prezentovaný Českou nukleární společností, opět rozčeřil debatu o možnosti lidstva uspokojit stoupající poptávku po energiích a přitom si nezničit planetu. Podle BP i v budoucnu zůstane role jaderné energie významná. Pokud by byla snaha skutečně protlačit ambiciózní cíle na snižování emisí, pak bude jeho přínos o to důležitější. 


„Velký třesk“ elektrobusů v Evropě pokračuje: úctyhodný podíl i výhledy do budoucna 

8.3.2019 Také v roce 2018 pokračoval „velký třesk“ elektrobusů v Evropě, o němž byli informováni účastníci konferencí Elektrické autobusy pro město pořádaných provozovateli tohoto portálu. Ačkoli různé zdroje informací nejsou zcela jednotné v podrobnostech, je zřejmé, že na špičce evropských prodejů elektrobusů je čínský BYD ve spolupráci s britským výrobcem ADL, následovaný polským výrobcem Solaris a nizozemským VDL. Plně elektrické autobusy by měly do roku 2030 dosáhnout téměř 60% podílu na prodeji nových městských autobusů v Evropě. Na konci února 2019 to ve své zprávě uvedl polský výrobce Solaris Bus & Coach i další zahraniční zdroje.


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: na výletě s elektrobusy v Českých Budějovicích 

7.3.2019 Od listopadu 2018 jezdí v centru Českých Budějovic flotila 11 elektrických midibusů. Nedalo nám to a jednoho odpoledne v březnu 2019 jsme se rozhodli podívat se na ně blíže z pohledu řadových návštěvníků jihočeské metropole. Elektrobusy (a ostatně celé České Budějovice) nám poskytly příjemný a zajímavý zážitek, ovšem klobouky konzultantů pro smart city a elektromobilitu jsme přitom tak docela neodložili – inu, zvyk je železná košile.


První elektrobus v Irsku bude mít značku Volvo a bude patřit hotelu

1.3.2019 Jedním z bílých míst na pomyslné evropské mapě elektrických autobusů zatím zůstává čtyři a třičtvrtěmiliónová Irská republika. I to se však brzy změní. Jak byla odborná veřejnost informována v únoru 2019, ulicemi jejího půlmiliónového hlavního města Dublinu začne brzy jezdit první elektrobus, a to značky Volvo.


Flamex Ethernet FR: kabel pro komunikaci a řízení i při požáru

28.2.2019 Jsou situace, kdy zdraví a životy lidí mohou záležet na kvalitě kabelového vedení pro komunikaci a řízení. Může se to stát například při požáru ve vlaku jedoucím v tunelu, kdy toto kabelové vedení je jediným spojením s okolím, na němž závisí zdárné vyřešení situace, a zároveň součástí řídicího systému vlaku. Kabely, které umožní vlakovým systémům uchovat si funkčnost i v takovýchto podmínkách, představila koncem roku 2018 francouzská společnost Nexans. Širší odborná veřejnost s nimi byla seznámena v únoru 2019. 


Virtuální konstrukce rozvaděčů dospěla do svého finále

27.2.2019 Nová verze systému EPLAN Pro Panel 2.8 byla vydána koncem minulého roku, krátce po norimberském veletrhu SPS IPC Drives. Účastníci této prestižní akce si mohli vyzkoušet novou verzi včetně mnoha možností výměny umístěných komponentů nebo dokonce celých rozvaděčů. Další novinkou je automatická migrace projektů založených na TS 8 na nový rozsáhlý systém rozvaděčů Rittal VX25. Ale to stále není všechno: společnosti EPLAN a Rittal v Norimberku společně představily širokou škálu inovací v oblasti konstrukce rozvaděčů. 


Inovativní řešení automatizace od Stäubli na veletrhu AMPER 2019

26.2.2019 Skupina Stäubli patří mezi významné průmyslové výrobce úspěšně fungující v oboru elektrotechniky a automatizace. Svá inovativní řešení se chystá prezentovat na letošním veletrhu AMPER 2019 od 19. do 22. března 2019 v Brně. Stäubli je globálním dodavatelem mechatronických řešení ve třech oborech: textilní stroje, konektory a průmyslové roboty. Na veletrhu AMPER 2019 se chystá předvést zájemcům zejména dvě zajímavosti ze světa inovativních řešení: automatický konektor pro rychlé nabíjení elektrických dopravních prostředků a zástupce řady kolaborativních robotů TX2. 


Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu mají najeto přes milión mil

25.2.2019 Ve skotském Aberdeenu slouží již bezmála pět let park deseti palivočlánkových autobusů – první z nich byl do Aberdeenu dodán v březnu 2014. Na konci ledna 2019 zaznamenaly tyto autobusy důležitý milník: Jejich celkový proběh překročil hranici miliónu ujetých mil, tedy cca 1,6 mil. km. Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu propojují záchytná parkoviště s centrem města.


TOC Ability: digitální platforma pomáhá handicapovaným cestujícím v britských vlacích

22.2.2019 Cestování veřejnou dopravou, zejména pak cestování vlakem, představuje pro handicapované občany odkázané na invalidní vozík značnou spoustu překážek, které si normální zdravý člověk často ani neumí představit. Moderní technologie představují příležitost, jak takovéto cestování usnadnit. Příkladem je digitální platforma TOC Ability testovaná britskými železničními dopravci, s níž byla odborná veřejnost seznámena v únoru 2019.


Sinn Power: Energie z mořských vln

21.2.2019 Svět momentálně využívá sotva zlomek masivního energetického potenciálu mořských vln. Změnit to chce společnost SINN Power z Mnichova svými modulárními a úspornými konvertory energie mořských vln. Systém prošel počátečními testy s vynikajícími výsledky, zčásti také zásluhou spojovacích technologií společnosti LAPP. Philipp Sinn navrhl úsporný způsob přeměny energie, která vzniká tříštěním mořských vln na elektřinu bez nutnosti použití komplexních technologií. Nyní ve společnosti SINN Power zaměstnává deset lidí, kteří společně pracují na budoucnosti dodávky energií 


Vše, co potřebujete pro průmyslový ethernet: kvalitní konektory i patch kabel

21.2.2019 Snadné připojení konektoru hraje v oblasti průmyslového ethernetu obzvláště důležitou roli - ať se jedná o konektor RJ45, známý z používání v budovách, nebo M12, který je standardem v průmyslovém prostředí. Těmto požadavkům odpovídá řada konektorů EPIC® DATA od LAPPu, které lze snadno připojit k odpovídajícím kabelům – a to bez použití speciálních nástrojů. To šetří nejen čas při montáži, ale také náklady. 


Terahertzový transceiver: science fiction v praxi pro vysokokapacitní datový přenos

20.2.2019 Terahertzovým zářením rozumíme oblast elektromagnetického spektra o vlnové délce menší než 1000 µm (1 mm) a větší než 100 µm, ležící na rozhraní mikrovlnného a infračerveného záření. Mezi řadou využití v medicíně, biologii a dalších oborech nachází stále více uplatnění také v telekomunikacích, kde umožňuje přenos dat o vysoké rychlosti a kapacitě. Důkazem je úspěšný vývoj terahertzového transceiveru ve spolupráci Hirošimské university, japonského Národního institutu informatiky a komunikačních technologií a společnosti Panasonic, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v únoru 2019. 


Bezpečnost malého reaktoru NuScale podpoří displeje s technologií FPGA

19.2.2019 Jedním z perspektivních projektů tzv. malých reaktorů patří americký projekt NuScale od dodavatele NuScale Power. S jeho prvním využitím v provozu se počítá v roce 2023 a na jeho technickém zdokonalování a zlepšování ekonomiky provozu se stále pracuje. Jedním z takových zlepšení, o němž byla odborná veřejnost informována v lednu 2019, jsou řídicí displeje využívající technologii FPGA. Jde o vůbec první využití této technologie v americké jaderné energetice. 


Parciální trolejbus EKOVA Electron 12T obstál ve zkušebním provozu

18.2.2019 Bezmála synonymem pro „trolejbus“ byl až donedávna v České republice jejich tradiční dodavatel, plzeňská Škodovka. Nemusí tomu však být napořád. V lednu prezentoval další český výrobce, ostravská EKOVA ELECTRIC, výsledky zkušebního provozu svého parciálního trolejbusu. Vedle již provozovaného elektrobusu s průběžným dobíjením OppCharge, prvním tohoto druhu v České republice, tak EKOVA ELECTRIC zacílila i na trh trolejbusů.


Aditivní výroba: 3D tisk používán pro výrobu součástí vlakového interiéru

15.2.2019 3D tisk se až donedávna ve výrobě používal především pro vytváření modelu budoucího výrobku nebo jeho prototypu. S rostoucí přesností 3D tisku a zdokonalováním používaných materiálů se však objevují i případy, kdy 3D tisk slouží k opakované výrobě konkrétních výrobků, například rozmanitých plastových komponent. Příkladem, o němž byla odborná veřejnost informována v únoru 2019, jsou součásti interiéru železničních osobních vagónů pro britskou železniční leasingovou společnost Angel Trains. 


Architektonické osvětlení interiéru památek: bazilika svatého Petra ve Vatikánu  

13.2.2019 Moderní osvětlovací technologie nabízejí nebývalé možnosti kromě jiného i pro vnitřní osvětlení architektonických památek. Lze se o tom přesvědčit i na církevní půdě Vatikánu, která přitahuje turisty z celého světa. Po proslulé Sixtinské kapli dostala v lednu 2019 moderní vnitřní osvětlení také známá bazilika svatého Petra se svojí půltisíciletou historií. Výstavba baziliky sv. Petra probíhala v letech 1506 – 1629 a významně se na ni podílel i geniální a všestranný Michelangelo Buonarroti, který rovněž vyzdobil svými freskami výše zmíněnou Sixtinskou kapli. 


Technologie a trh versus mezinárodní legislativa: Bude pro elektrokolo nutné povinné ručení?

12.2.2019 Je elektrokolo bicykl nebo motorový dopravní prostředek? Tato zdánlivá hra se slovy a pojmy může mít velmi praktické a závažné důsledky. Je to zřejmé z dění na úrovni vrcholových struktur EU – Evropské komise a Evropského parlamentu. V lednu 2019 zamítl Výbor Evropského parlamentu pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů (IMCO) návrh Evropské komise, aby elektrokola musela mít zákonné pojištění odpovědnosti za škodu, tedy známé „povinné ručení“, stejně jako jiné motorové dopravní prostředky. Návrh Evropské komise nicméně není byrokratickým výmyslem, nýbrž má základ v dopravní legislativě OSN.


Mobilní rozhlas – aby byl občan stále součástí své komunity

11.2.2019 Jedním z důležitých znaků chytrého města nebo chytré obce je rozvinutý komunitní život. Tím je míněno, že občan není jen „bezejmenným kolečkem uvnitř soukolí“, ale je průběžně informován o veřejném dění a může se do tohoto dění a rozhodování o něm aktivně zapojit. Dostává tedy informace v reálném čase, kdykoli je to potřeba, a také je přizván k řízení samosprávy a dává vedení města či obce zpětnou vazbu. Chytrou komunikaci mezi vedením měst a obcí nabízí nástroj zvaný Mobilní rozhlas, který vyvinula brněnská firma Neogenia. Podívejme se na nedávný úspěšný příklad jeho aplikace v moravském městě Zábřehu.


Rittal na veletrhu AMPER 2019

Řešení pro návrh řídicích a distribučních rozváděčů dle Průmyslu 4.0

7.2.2019 Poskytovatel řešení hodnotového řetězce při výrobě řídicích a distribučních rozváděčů: takto se Rittal představí na veletrhu AMPER v Brně ve dnech 19. až 22. března 2019. Hlavním bodem bude představení nového systému řadových skříní VX25 pod heslem „System Perfection“: první systém skříní, který byl plně vyvinutý, aby splňoval nároky na zvýšení produktivity a byl vhodný pro Průmysl 4.0. Společně s firmou Eplan Rittal slibuje výrazné zvýšení produktivity díky integrovaným řešením se softwarovými nástroji a daty. 


Rozhovor s Jakubem Slavíkem o smart city

Smart city nejsou „velké hračky pro velké kluky“

6.2.2019 Pojem „smart city“, tak jak mu rozumím a prezentuji jej, představuje koncept strategického řízení měst, obcí nebo regionů, při němž jsou využívány moderní technologie pro zvyšování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů města.  V tom je velmi racionální ekonomický motor konceptu smart city. Technickou infrastrukturu smart city tvoří moderní technologie, zahrnující oblast inteligentní mobility, inteligentní energetiky a služeb a informačních a komunikačních technologií. Stejným dílem přispívá městu jako příjemnému místu k životu i jeho zelená infrastruktura. Chytré město je tedy přátelské k životnímu prostředí ne nějakým „rozkazem shůry“, nýbrž protože jedině tak může trvale naplňovat svůj smysl a cíl.


Použité baterie z elektrobusů Volvo pomáhají využívat sluneční energii v obytném komplexu 

Článek z připravované brožury „Příběhy chytrých pomocníků“

5.2.2019 U příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV připravuje redakce našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z příběhů v brožuře je o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Po elektrických multikárách v Brně představujeme čtenářům další „ochutnávku“ z této brožury – příběh o tom, jak ve švédském Göteborgu poprvé v evropské praxi realizují „život po životě“ opotřebovaných baterií z elektrobusu jako zásobníku energie pro chytré obytné budovy.


WeldCube: uchovávaná data o svařování přinášejí užitek a podporují bezpečnost

4.2.2019 Uchovávání dat o provedeném svařování za účelem dokumentace a následné analýzy je stále důležitější. Podporuje totiž opakované dosahování potřebné kvality i bezpečnost svařeného materiálu. Automatizované uchovávání dat o sváření navíc pomáhá zvyšovat produktivitu práce. Na jeho podporu přichází v lednu 2019 společnost Fronius s řešením zvaným WeldCube, nabízeným ve třech verzích pro různé velikosti podniků a rozsah použití. 


Hybridní autobus osvědčené značky Volvo na zkoušku v pražském dopravním podniku (nikoli poprvé)

1.2.2019 Ačkoli technologie pro ekologické městské autobusy míří k plně bezemisnímu elektrickému provozu, ať už jsou zdrojem elektřiny baterie, palivové články nebo superkapacitory, své významné slovo k životnímu prostředí ve městech má stále co říci i technologie hybridního, či diesel-hybridního pohonu. Důkazem je spolupráce mezi Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) a švédským výrobcem autobusů Volvo Bus Corporation, která byla zahájena v první únorový den 2019. V jejím rámci bude v reálném provozu testován nízkopodlažní kloubový hybridní autobus Volvo 7900 LAH (viz foto). Účelem testování je ověření a porovnání provozních, ekonomických a ekologických parametrů aktuálně dostupné hybridní technologie.


Rozvodna Chodov s technologií GIS byla modernizována

1.2.2019 Transformovna přenosové soustavy na pražském Chodově je důležitým prvkem české elektrizační soustavy. V uplynulých letech 2017 – 2018 prošla modernizací a její technologie byla rozšířena tak, aby pokryla očekáváný nárůst spotřeby elektřiny. V lednu 2019 o tom informoval provozovatel české přenosové soustavy, společnost ČEPS. 


Pouličné osvetlenie s funkciou Smart timer dimming

30.1.2019 V obci Rovinka sme spolu so spoločnosťou BENALEX Plus z Bratislavy realizovali osvetlenie s adaptívnym stmievaním – s funkciou smart timer dimming. Toto adaptívne stmievanie je výnimočné tím, že v LED svietidle je umiestnený napájací zdroj MEAN WELL ELG-75-C1400D2. 


Projekt Moby: systém sdílených poloautomatických elektrovozítek pro vozíčkáře se připravuje v Itálii

29.1.2019 Vozíčkáři mají v mnoha ohledech nelehký život. Obzvlášť komplikované je pro ně dopravit se dál, než jim stačí jejich vlastní síly v rukou, a do míst, kde není k dispozici spolehlivá a bezbariérová hromadná doprava. Vozíčkář pak musí mít k dispozici speciálně upravený automobil. I v tom lepším případě, že ho má, je přemisťování „z podvozku na podvozek“ – tedy z invalidního vozíku do automobilu – dosti náročná procedura. S řešením přišla italská firma Italdesign, zaměřená na vývoj nových vozidel. Je jím systém sdílených elektrických vozítek od začátku konstruovaných pro podporu mobility vozíčkářů. Jak byla v lednu 2019 informována odborná veřejnost, tento systém je nyní v přípravě pod názvem Moby.


Cube67 Hygienic Design: Vhodný do potravinářských zón

28.1.2019 Cube67 je modulární sběrnicový systém společnosti Murrelektronik pro dokonalé decentralizované instalační koncepce. Jeho flexibilita umožňuje realizovat pro každou aplikaci nejvhodnější řešení - kompletně v krytí od IP20 až do IP69K. S moduly Hygienic Design pro Cube67 může systém Cube plně využít své silné stránky také ve strojích a zařízeních v potravinářském průmyslu.


Strojové vidění může napomoci rozvoji autonomních vozidel

25.1.2019 Strojové vidění (nebo též „počítačové vidění“) představuje výrobní a průmyslové systémy, ve kterých je počítačově zpracovávána obrazová informace z kamery. Výsledek pak slouží jako vstupní informace pro automatizované rozhodování stroje nebo informačního systému. Typickým systémem strojového vidění je kamerová kontrola dokončeného výrobku na výrobní lince. Tato technologie však také může významně posunout vývoj ve zcela jiné oblasti – autonomních vozidlech. Nasvědčuje tomu spolupráce mezi americkou firmou PerceptIn, zabývající se technologií strojového vidění, a čínským výrobcem kolejových vozidel CRRC, o níž byla odborná veřejnost informována v polovině ledna 2019.


Nejvýkonnější větrná turbína pro mořské farmy bude testována na pevnině v Rotterdamu

24.1.2019 Mořské větrné farmy, využívající setrvalé proudění mořských větrů ve vzdálenosti několika desítek kilometrů a nerušící obyvatelstvo ve svém okolí akusticky ani esteticky, představují pro přímořské státy optimální způsob použití větrné energie pro výrobu elektřiny. Tomuto použití odpovídají i specifické technologie. Důkazem je i prototyp větrné turbíny Haliade-X 12 MW od General Electric, v současné době vůbec nejvýkonnější na světě, který bude od léta 2019 testován na pevnině, na umělém poloostrově Maasvlakte v nizozemském Rotterdamu. V polovině ledna 2019 k tomu byla podepsána dohoda mezi dodavatelem GE Renewable Energy a společností Future Wind. 


Grand Paris Express dostane 125 kilometrů CBTC

23.1.2019 Celkem 125 kilometrů linek metra automatizovaných technologií CBTC s celkem 50 stanicemi. To je předmětem největší dodávky automatizace metra pro projekt Grand Paris Express. Projekt, jehož uvádění do provozu se předpokládá postupně od roku 2024, zaznamenal významný milník v prosinci 2018, kdy projektová organizace Société du Grand Paris (SGP) podepsala smlouvu na uvedenou dodávku automatické řídicí a zabezpečovací technologie s konsorciem firem Siemens Mobility a Thales.


JR East začala s realizací svých plánů na zavedení bezobslužného provozu na celostátní železnici

22.1.2019 Východojaponská železniční společnost (JR East), největší japonský provozovatel železniční osobní dopravy, avizovala v srpnu 2018 své plány na zavedení bezobslužného provozu i na celostátní železnici. Tyto plány mají konkrétní podobu manažerské vize MOVE UP 2027. Již v prosinci téhož roku započala JR East s realizací této vize prvními testovacími jízdami. 


Nová vozidla údržby zeleně pro nový životní styl

Článek z připravované brožury „Příběhy chytrých pomocníků“

21.1.2019 U příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV připravuje redakce našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z příběhů v brožuře je o tom, jak město nebo obec měly problém, který znepříjemňoval nebo dokonce ohrožoval život jejich obyvatel. O tom problému se doslechl dodavatel technologie či odborných služeb a přišel s jeho chytrým, elegantním řešením. Jako „ochutnávku“ zde uvádíme příběh užitkových elektromobilů Goupil ve službách městské zeleně v Brně. 


Moderní technologie na bázi IoT otevírají novou éru výrobního průmyslu

Komentář Nicka Offina, vedoucího prodeje, marketingu a provozu Toshiba Northern Europe

18.1.2019 Vzhledem k technologickému pokroku čeká výrobní průmysl v nadcházejících letech změna pracovních postupů. Možnosti nových zařízení, nástup 4G a cloudových služeb umožnily v nedávné době dosáhnout organizacím nové úrovně efektivity. Další vlna technologických inovací tento trend ještě více posílí. V první řadě využijí tento nastupující směr průmyslová odvětví využívající významné množství mobilních pracovníků. Podívejme se nyní blíže na to, jaké principy se dotknou výrobního sektoru. 


Smart Cities: nový (a jiný) trh pro inovativní technologie

17.1.2019 Pojem „smart city“ se stále více dostává do popředí v souvislosti s rozvojem inovativních technologií. Dodavatelský průmysl, zabývající se těmito technologiemi, je vnímá jako příležitost k dalšímu rozvoji i k uplatnění řešení již osvědčených v průmyslu také ve veřejných službách. Koncept smart city a související trhy však zároveň bývají doprovázeny řadou nepochopení a nedorozumění. Je proto namístě se na ně podívat blíže. 


Švédští popeláři pojedou na páru: Scania a Renova vyvíjejí palivočlánkový vůz na svoz odpadu

17.1.2019 Když před mnoha desítkami let nejeden popelářský vůz v Praze i jinde poháněla pára (byly na podvozku parních nákladních aut Sentinel), málokdo tušil, že se „parní“ pohon do městských služeb jednou vrátí. Ne ovšem jako neekologický (byť tichý) parní stroj spalující hnědé uhlí, nýbrž jako palivočlánkový elektrický pohon, u nějž je vodní pára jediným odpadním produktem. Jak byla odborná veřejnost informována v prosinci 2018, mají k tomu úspěšně nakročeno ve Švédsku, kde automobilový výrobce Scania ve spolupráci se západošvédskou společností Renova zabývající se odpadovým hospodářstvím vyvíjejí palivočlánkový nákladní vůz na svoz odpadu.


Pohodlné cestování vlakem díky kabelům ÖLFLEX® TRAIN

16.1.2019 Ve vlacích, které jsou vybaveny moderními technologiemi od klimatizace až po wifi signál a také standardními elektrickými zásuvkami, musí být zajištěno nepřetržité napájení elektrickou energií, a to i v případě, že vůz stojí ve stanici. Tuto službu zabezpečuje multisystémový statický výkonový měnič od slovenského výrobce EVPÚ (Elektrotechnický výskumný a projektový ústav nová Dubnica). 


Skládkový plyn jako zdroj elektřiny i vodíku pro palivočlánková vozidla

15.1.2019 Skládkový plyn je důležitým obnovitelným zdrojem energie, stejně jako významným rizikovým faktorem na skládkách. Může však představovat také zdroj vodíku pro palivočlánková vozidla. Významným krokem k praktické realizaci takovéhoto záměru se stala dohoda uzavřená na začátku roku 2019 mezi jihokalifornským okresem County of Orange a americkým výrobcem FuelCell Energy o využití skládky Coyote Canyon v městě Newport Beach pro jeho projekt palivočlánkové technologie.


MIRO SAFE+: Mnohostranně využitelná bezpečnostní relé

14.1.2019 Optimální ochrana pro člověka a stroj je důležitá. Proto je bezpečnostní technika ve výrobě strojů a zařízení v kurzu. Bezpečnostní relé MIRO SAFE+ společnosti Murrelektronik jsou tím pravým řešením pro dosažení vysokých bezpečnostních standardů až po Performance Level e (úroveň vlastností PLe) podle EN 13849-1. 


Cube67: Decentralizace v nejvyšší míře

11.1.2019 Cube67 společnosti Murrelektronik je modulární sběrnicový systém pro dokonalé decentralizované instalační koncepce. Jeho flexibilita umožňuje realizovat pro každou aplikaci to nejvhodnější řešení - kompletně v krytí od IP20 až do IP69K. 


Jaderné energetice se ve světě daří: devět nových jaderných bloků v roce 2018, dalších čtrnáct se očekává

10.1.2019 V roce 2018 se ve světě připojilo k přenosovým sítím hned devět nových jaderných bloků o celkovém výkonu 10 400 MW. Další čtyři bloky v tomto roce zahájily výstavbu, naopak definitivně odpojeny byly tři. Světová jaderná asociace WNA očekává, že by v roce 2019 mohlo být zprovozněno čtrnáct nových reaktorů, včetně tří evropských. Začátkem roku 2019 o tom informovala Česká nukleární společnost. 


NIRED: Blízká infračervená spektroskopie s využitím LED zdrojů pomáhá pěstitelům

9.1.2019 Blízká infračervená spektroskopie (NIRS) je spektroskopická metoda, která zahrnuje blízkou infračervenou oblast z elektromagnetického spektra (tedy vlnovou délku světla v rozmezí 800 – 2500 nm). Není to metoda vysoce citlivá, ale před jejím užitím není potřeba vzorek zvlášť upravovat. Výhodou také je, že dokáže proniknout poměrně hluboko do vzorku. To vše dává NIRS předpoklad k velmi praktickému uplatnění například v zemědělství při pěstování ovoce a zeleniny. Důkazem je technologie blízké infračervené LED (NIRED) značky Oslon Black SFH 4736 pro NIRS instalovanou v tabletu nebo smartphonu, kterou její výrobce Osram představil v prosinci 2018. 


Řetězec Carrefour uvedl do provozu 137 palivočlánkových manipulačních vozíků

8.1.2019 Oblastí, kde se palivočlánková mobilita začala rozvíjet jako první (nepočítáme-li mezi „mobilitu“ kosmická zařízení), jsou bezesporu palivočlánkové elektrické manipulační vozíky. Palivový článek zde nahrazuje baterie a je z řady důvodů výhodnější. Nejvíce se dnes tato manipulační technika používá v USA (jen například obchodní řetězec Walmart je počítá v tisících), rozvíjejí se však i v Evropě. Důkazem je 137 palivočlánkových manipulačních vozíků, které koncem listopadu 2018 uvedl do provozu francouzský řetězec Carrefour. 


Tlačítka pro NOUZOVÉ ZASTAVENÍ a RESET

Pestrobarevné světelné efekty

7.1.2019 Tlačítka pro NOUZOVÉ ZASTAVENÍ a RESET od firmy Murrelektronik se integrují do elektronických instalací prostřednictvím předmontovaných standardních vedení M12. Jde o řešení, které šetří čas a vylučuje riziko chyb v zapojení. Díky systému „Plug & Play“ jsou ovládací přístroje okamžitě integrovány do strojů a zařízení. 


Lightelligence: OSRAM představil IoT platformu pro široké využití v oblasti osvětlení a budov

4.1.2019 Pod názvem Lightelligence představila skupina OSRAM na podzimním veletrhu Light + Building 2018 otevřenou platformu internetu věcí (IoT) pro trh osvětlení a budov. Tato platforma připomíná obchod s aplikacemi, kde uživatelé mohou individuálně a flexibilně kombinovat potřebné softwarové komponenty pro příslušné využití. Odborná veřejnost o ní byla blíže informována v prosinci 2018. Lightelligence nabízí využití zejména v následujících oblastech: 


Výzkumný projekt WIFI: hlasové ovládání nástrojů pomůže svářečům i tělesně postiženým

3.1.2019 Svářeči a lidé s ochrnutýma nebo jinak postiženýma rukama mají jedno společné: Nemohou jednoduše ovládat rukama svůj nástroj. Tento společný problém se stal předmětem řešení rakouského výzkumného projektu WIFI („Welding Interaction in Future Industry“, tedy „Interakce při sváření v průmyslu budoucnosti“), který v prosinci 2018 obdržel významné ocenění od Rakouského spolkového ministerstva práce, sociálních věcí, zdravotnictví a ochrany spotřebitelů. 


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Za elektrobusy dobíjenými z tramvajové sítě do Krakova

2.1.2019 Krakov je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v historii a množstvím kulturních a historických památek a také město, které velmi dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti zaujal především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je nyní 26 a které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním systému.


Positive Footprint Housing: použité baterie z elektrobusů v Göteborgu pomohou akumulovat energii z fotovoltaických článků

2.1.2019 Trakční baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují – tedy snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita klesne na 70 % a méně, stává se jejich použití ve vozidle neekonomickým a hlavně nepraktickým. To ale neznamená, že by baterie již nebyly k užitku. Mohou sloužit ve stacionárních aplikacích, kde jejich nadměrná hmotnost, a tedy nižší měrná energie, tolik nevadí. Takovýto „život po životě“ trakčních baterií z elektrobusů je od prosince 2018 náplní projektu „skladu energie“ zkoušeného v obytném komplexu ve švédském Göteborgu. Použité baterie z elektrobusů Volvo zde slouží k akumulaci elektřiny z fotovoltaických zdrojů.


Všem našim čtenářům, kolegům a zákazníkům přejeme příjemně prožité svátky a hodně štěstí v novém roce. K přání připojujeme naši Novoroční bajku o pejskovi, kočičce, dortu a připomínkovém řízení. 


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | Archiv 2022/3 | Archiv 2022/2 |Archiv 2022/1 | Archiv 2021/3 | Archiv 2021/2 | Archiv 2021/1 | Archiv 2020/3 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/3 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1

 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2023 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis