Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















Projekt „Maritime Hydrogen Fuel Cell“: palivočlánková jednotka udrží zkazitelné zboží na lodích čerstvé

14.9.2015 Lodě převážející zkazitelné zboží v chladicích kontejnerech musí v přístavu často používat neekologické dieselové agregáty pro pohon chladicích zařízení. Projekt „Maritime Hydrogen Fuel Cell“, jehož zkušební provoz byl zahájen v srpnu 2015 v Honolulu, ukazuje, že tohoto účelu lze dosáhnout ekologicky a hospodárně i pomocí kompaktní, snadno přemístitelné palivočlánkové jednotky. Vodík pro tuto jednotku lze pak vyrobit z bezemisních zdrojů elektrolýzou.

Projekt „Maritime Hydrogen Fuel Cell“, který začal v roce 2012, demonstruje uvedené zařízení v přístavním areálu společnosti pro nákladní lodní dopravu Young Brothers Ltd. v havajském Honolulu. Jako zkušební prototyp slouží kompaktní palivočlánková jednotka od kanadské společnosti Hydrogenics (viz foto), zahrnující 30kW palivočlánkový generátor, zásobník na 75 kg vodíku a zařízení pro energetický management. Takto vybavená palivočlánková jednotka je umístěna ve standardním dvacetistopém námořním kontejneru. Se svojí zásobou vodíku je schopna zajisti 200 provozních hodin chladicích zařízení v námořních kontejnerech, tedy například zásobit elektřinou deset chladicích kontejnerů po dobu 20 hodin. Prozatím probíhají provozní zkoušky u kontejnerů umístěných v přístavu, další fází testu bude její využití na lodích zmíněné společnosti Young Brothers Ltd., která jimi rozváží zkazitelné zboží po Havajských ostrovech.

Vodík pro tento projekt je vyráběn elektrolýzou pomocí elektrické energie z blízké vojenské letecké základny Hickam Air Force Base. Tato základna používá vlastní elektrickou síť napájenou ze solárních zdrojů. Provoz celého zařízení je tedy stoprocentně bezemisní.

Analýzy prováděné laboratoří Sandia a americkým ministerstvem energetiky (viz dále) kromě toho ukázaly, že palivočlánková jednotka dokáže s energií hospodařit lépe než dieselový generátor. To je dáno tím, že spotřeba energie u chladicích kontejnerů je velmi proměnlivá. Zatímco dieselový generátor je přitom v provozu průběžně, palivočlánková jednotka dodává elektřinu pouze tehdy, když je právě potřeba.

Podrobnosti palivočlánkového generátoru v této energetické jednotce nejsou zveřejňovány. Je nicméně známo, že Hydrogenics standardně nabízí mj. mobilní palivočlánkové zdroje elektrické energie o výkonu 33 kW pod obchodní značkou HyPM HD30. Tyto zdroje dodávají elektrickou energii v rozsahu napětí 60 – 120 V DC a proudu do 200 A. Špičková energetická účinnost zařízení udávaná výrobcem je 55 %. Palivové články využívají technologii protonvýměnné membrány (PEM – blíže viz v článku o mikrokogeneraci na našem portále). Palivem je zde vodík o čistotě >99,99%.

Projekt „Maritime Hydrogen Fuel Cell“ je spolufinancován z rozpočtů amerického ministerstva energetiky (DoE) a ministerstva dopravy (DoT). Projekt je veden organizací Sandia National Laboratories. Jeho dalšími partnery jsou již zmíněné společnosti Young Brothers Ltd. a Hydrogenics Corp., a dále Hawaii Natural Energy Institute, Hawaii Center for Advanced Transportation Technologies a Pacific Northwest National Laboratory.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Hydrogenics

Další informace zde a také zde

Přečtěte si také:

Komunitní energetický projekt v Levenmouthu: Skotsko podporuje vodíkovou energetiku

18.8.2015 Skotsko je, s ohledem na své geografické a klimatické podmínky, region bohatý na větrnou energii. Není proto nijak s podivem, že se zde rychle rozvíjí také zájem o energetické systémy, které elektřinu z větrných zdrojů pomáhají ukládat do vodíku, dále používaného v palivových článcích. Jedním z rozvojových projektů tohoto druhu bude tzv. „Levenmouth Community Energy Project“ 


Palivočlánková kogenerace: FuelCell Energy a E.ON společně v Evropě

11.8.2015 Zatímco Evropa zkoumá a vyvíjí, Amerika prodává – a to i v Evropě. Tak by se dala s jistou nadsázkou charakterizovat situace v oblasti palivočlánkové kogenerace. Důkazem je i dohoda mezi americkým výrobcem palivočlánkových technologií FuelCell Energy a německou energetickou společností E.ON z konce července 2015 o společné nabídce palivočlánkových kogeneračních jednotek 


Datové centrum Microsoft využívá elektřinu z odpadních vod

31.7.2015 Zajímavé využití palivových článků pro místní výrobu elektřiny je úspěšně v provozu již od listopadu 2014 v datovém centru společnosti Microsoft v Cheyenne, hlavním městě amerického státu Wyoming. V červenci 2015 o něm informovala českou veřejnost společnost Siemens, která je jedním z členů dodavatelského konsorcia. 


AkzoNobel: „zelená“ elektřina z odpadního vodíku v chemičce

29.7.2015 Palivočlánkové elektrárny, které na našich stránkách průběžně sledujeme, mohou využívat jako vstupní médium zemní plyn s běžné rozvodné sítě nebo vodík vznikající elektrolýzou z obnovitelných zdrojů energie, případně jako odpadní produkt v chemické výrobě. Poslední jmenovaná technologie bude nyní využita v závodě nizozemské chemičky AkzoNobel ve francouzském Bordeaux 


Trojitě generační zařízení: výroba vodíku, elektřiny a tepla ze zemního plynu nebo bioplynu

26.6.2015 Americký výrobce palivočlánkových technologií pro výrobu elektřiny a tepla, společnost FuelCell Energy, představil koncem května 2015 veřejnosti trojitě generační energetické zařízení s výkonem řádově v megawattech, které dokáže ze zemního plynu nebo bioplynu prakticky bez emisí vyrobit čistý vodík pro palivočlánková vozidla nebo jiné aplikace, spolu s teplem a elektřinou.  


Německo přizvalo Čechy k rozvoji vodíkových technologií. Do Česka přijdou inovace i investice

18.6.2015 Česká republika a Německo navázaly oficiální spolupráci v oboru vodíkových technologií a palivových článků. Jde o významný krok pro české výzkumné instituce i průmysl, jimž přinese přístup k pokročilým technologiím, spolupráci s německými firmami i investice z německého Národního inovačního programu. Česká republika je prvním z nových členských států EU, kterému byla spolupráce nabídnuta. 


Hybridní elektrárna: efektivní propojení kogenerace a obnovitelných zdrojů

20.5.2015 Zajímavé a efektivní propojení konvenčních a obnovitelných zdrojů ve formě tzv. hybridní elektrárny je od poloviny května 2015 v pilotním provozu v závodě společnosti General Electric v Berlínské čtvrti Marienfelde. Tato elektrárna kombinuje 600kW fotovoltaický zdroj a 400kW kogenerační jednotku poháněnou plynovým spalovacím motorem. 


Beacon Falls Energy Park: příprava největší palivočlánkové elektrárny na světě začala

18.5.2015 Konsorcium společností vedené výrobcem palivových článků Fuel Cell Energy Inc. ohlásilo začátkem května 2015 zahájení přípravy palivočlánkové elektrárny o celkovém instalovaném výkonu 63,3 MW v Beacon Falls v americkém státě Connecticut. Pokud bude tento projekt, prezentovaný pod názvem Beacon Falls Energy Park, vybudován podle plánu, stane se největší palivočlánkovou elektrárnou na světě. 


Aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna

31.3.2015 Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in hybridních autobusů a parciálních trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu při SDP ČR. 


V Řeži pomáhají urychlit nástup „vodíkové“ ekonomiky

30.3.2015 Odborníci z ÚJV Řež, a. s. (dříve Ústav jaderného výzkumu Řež a.s.) dokončili první fázi testování pilotního zařízení na akumulaci energie pomocí vodíku. Ke klasickým střešním solárním panelům připojili skladovací systém kombinující olověné baterie a vodíkovou nádrž. Výsledky provozu jsou velmi povzbudivé: zařízení by dokázalo udržet průměrnou domácnost v běžném chodu až tři týdny. 


V Jižní Koreji vznikne plně komerční 50MW palivočlánková elektrárna

26.3.2015 V březnu 2015 podepsal britský průmyslový výrobce alkalických palivových článků AFC Energy plc formální dohodu o vývoji projektu (PDA) se dvěma jihokorejskými partnery: Samyoung Corporation a Changshin Chemical Co. na vybudování palivočlánkové elektrárny v jihokorejském Daesanu. 


Proton OnSite uvádí na trh komerční elektrolyzér

29.1.2015 Výroba vodíku pro palivočlánková vozidla pomocí elektrolýzy, o níž jsme se nedávno zmiňovali v článku Vodík pro palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání, dostane od ledna 2015 účinné zařízení v podobě 1MW a 2MW komerčních elektrolyzérů řady M od amerického výrobce Proton OnSite, využívajících technologie protonvýměnné membrány (PEM)


Serenergy H3 Rack: metanolový palivočlánkový zdroj energie

3.10.2014 O produktech dánské firmy Serenergy, specializované na technologie metanolových palivových článků, jsme se již zmiňovali v souvislosti se stacionárními aplikacemi i s využitím metanolových palivových článků pro pohon malých elektromobilů QBEAK.  V září 2014 představil tento výrobce široké veřejnosti svoji produktovou řadu metanolových palivočlánkových zdrojů energie H3 Rack, určených pro široké využití 


Power-Up: německá 500kW palivočlánková elektrárna v přípravě

12.9.2014 Jak v srpnu 2014 informovala Evropská vodíková asociace (EHA), připravuje se v Německém městě Stade palivočlánková elektrárna o elektrickém výkonu 500 kW, využívající alkalický palivový článek. Palivem je vodík o čistotě >99 %, který vzniká jako odpadní produkt v nedalekém chemickém komplexu společnosti Dow Chemicals a dále je přečišťován v plynárenském závodě firmy Air Products ve Stade. V jistém směru tedy jde o využívání průmyslového odpadu pro energetické účely lokálně zcela bezemisním způsobem. 


Mikrokogenerace: řešení pro chytré budovy

15.1.2013 Evropská unie, která si uložila ambiciózní cíle v oblasti úspor energie a využívání obnovitelných zdrojů, hledá nejrůznější cesty, jak toho dosáhnout. Protože obytné budovy představují 27 % veškeré energetické spotřeby v EU, zaměřují se programy EU i na tento sektor. Jako revoluční technické řešení pro energetiku budov přichází tzv. mikrokogenerace s palivovými články, označovaná zkratkou micro FC-CHP nebo micro-CHP. 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services