Projekt „Maritime Hydrogen Fuel Cell“: palivočlánková
jednotka udrží zkazitelné zboží na lodích čerstvé
14.9.2015 Lodě převážející zkazitelné zboží v chladicích
kontejnerech musí v přístavu často používat neekologické dieselové
agregáty pro pohon chladicích zařízení. Projekt „Maritime Hydrogen Fuel
Cell“, jehož zkušební provoz byl zahájen v srpnu 2015 v Honolulu,
ukazuje, že tohoto účelu lze dosáhnout ekologicky a hospodárně i pomocí
kompaktní, snadno přemístitelné palivočlánkové jednotky. Vodík pro tuto
jednotku lze pak vyrobit z bezemisních zdrojů elektrolýzou.
Projekt „Maritime Hydrogen Fuel Cell“, který začal v
roce 2012, demonstruje uvedené zařízení v přístavním areálu společnosti
pro nákladní lodní dopravu Young Brothers Ltd. v havajském Honolulu.
Jako zkušební prototyp slouží kompaktní palivočlánková jednotka od
kanadské společnosti Hydrogenics (viz foto), zahrnující 30kW
palivočlánkový generátor, zásobník na 75 kg vodíku a zařízení pro
energetický management. Takto vybavená palivočlánková jednotka je
umístěna ve standardním dvacetistopém námořním kontejneru. Se svojí
zásobou vodíku je schopna zajisti 200 provozních hodin chladicích
zařízení v námořních kontejnerech, tedy například zásobit elektřinou
deset chladicích kontejnerů po dobu 20 hodin. Prozatím probíhají
provozní zkoušky u kontejnerů umístěných v přístavu, další fází testu
bude její využití na lodích zmíněné společnosti Young Brothers Ltd.,
která jimi rozváží zkazitelné zboží po Havajských ostrovech.
Vodík pro tento projekt je vyráběn elektrolýzou pomocí
elektrické energie z blízké vojenské letecké základny Hickam Air Force
Base. Tato základna používá vlastní elektrickou síť napájenou ze
solárních zdrojů. Provoz celého zařízení je tedy stoprocentně bezemisní.
Analýzy prováděné laboratoří Sandia a americkým
ministerstvem energetiky (viz dále) kromě toho ukázaly, že
palivočlánková jednotka dokáže s energií hospodařit lépe než dieselový
generátor. To je dáno tím, že spotřeba energie u chladicích kontejnerů
je velmi proměnlivá. Zatímco dieselový generátor je přitom v provozu
průběžně, palivočlánková jednotka dodává elektřinu pouze tehdy, když je
právě potřeba.
Podrobnosti palivočlánkového generátoru v této
energetické jednotce nejsou zveřejňovány. Je nicméně známo, že
Hydrogenics standardně nabízí mj. mobilní palivočlánkové zdroje
elektrické energie o výkonu 33 kW pod obchodní značkou HyPM HD30. Tyto
zdroje dodávají elektrickou energii v rozsahu napětí 60 – 120 V DC a
proudu do 200 A. Špičková energetická účinnost zařízení udávaná
výrobcem je 55 %. Palivové články využívají technologii protonvýměnné
membrány (PEM – blíže viz v článku o mikrokogeneraci na našem portále). Palivem
je zde vodík o čistotě >99,99%.
Projekt „Maritime Hydrogen Fuel Cell“ je spolufinancován
z rozpočtů amerického ministerstva energetiky (DoE) a ministerstva
dopravy (DoT). Projekt je veden organizací Sandia National
Laboratories. Jeho dalšími partnery jsou již zmíněné společnosti Young
Brothers Ltd. a Hydrogenics Corp., a dále Hawaii Natural Energy
Institute, Hawaii Center for Advanced Transportation Technologies a
Pacific Northwest National Laboratory.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Hydrogenics
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
18.8.2015
Skotsko je, s ohledem na své geografické a
klimatické podmínky, region bohatý na větrnou energii. Není proto nijak
s podivem, že se zde rychle rozvíjí také zájem o energetické systémy,
které elektřinu z větrných zdrojů pomáhají ukládat do vodíku, dále
používaného v palivových článcích. Jedním z rozvojových projektů tohoto
druhu bude tzv. „Levenmouth Community Energy Project“ ![](../sablona/vice3.gif)
11.8.2015 Zatímco
Evropa zkoumá a vyvíjí, Amerika prodává – a to i
v Evropě. Tak by se dala s jistou nadsázkou charakterizovat situace v
oblasti palivočlánkové kogenerace. Důkazem je i dohoda mezi americkým
výrobcem palivočlánkových technologií FuelCell Energy a německou
energetickou společností E.ON z konce července 2015 o společné nabídce
palivočlánkových kogeneračních jednotek ![](../sablona/vice3.gif)
31.7.2015
Zajímavé využití palivových článků pro místní výrobu
elektřiny je úspěšně v provozu již od listopadu 2014 v datovém centru
společnosti Microsoft v Cheyenne, hlavním městě amerického státu
Wyoming. V červenci 2015 o něm informovala českou veřejnost společnost
Siemens, která je jedním z členů dodavatelského konsorcia. ![](../sablona/vice3.gif)
29.7.2015 Palivočlánkové
elektrárny, které na našich stránkách
průběžně sledujeme, mohou využívat jako vstupní médium zemní plyn s
běžné rozvodné sítě nebo
vodík vznikající elektrolýzou z obnovitelných zdrojů energie, případně
jako odpadní produkt v chemické výrobě. Poslední jmenovaná technologie
bude nyní využita v závodě nizozemské chemičky AkzoNobel ve
francouzském Bordeaux ![](../sablona/vice3.gif)
26.6.2015
Americký výrobce palivočlánkových technologií pro
výrobu
elektřiny a tepla, společnost FuelCell Energy, představil koncem května
2015 veřejnosti trojitě generační energetické zařízení s výkonem řádově
v megawattech, které dokáže ze zemního plynu nebo bioplynu prakticky
bez emisí vyrobit čistý vodík pro palivočlánková vozidla nebo jiné
aplikace, spolu s teplem a elektřinou. ![](../sablona/vice3.gif)
18.6.2015 Česká
republika a Německo navázaly oficiální spolupráci
v oboru vodíkových technologií a palivových článků. Jde o významný krok
pro české výzkumné instituce i průmysl, jimž přinese přístup k
pokročilým technologiím, spolupráci s německými firmami i investice z
německého Národního inovačního programu. Česká republika je prvním z
nových členských států EU, kterému byla spolupráce nabídnuta. ![](../sablona/vice3.gif)
20.5.2015 Zajímavé a
efektivní propojení konvenčních a
obnovitelných zdrojů ve formě tzv. hybridní elektrárny je od poloviny
května 2015 v pilotním provozu v závodě společnosti General Electric v
Berlínské čtvrti Marienfelde. Tato elektrárna kombinuje 600kW
fotovoltaický zdroj a 400kW kogenerační jednotku poháněnou plynovým
spalovacím motorem. ![](../sablona/vice3.gif)
18.5.2015 Konsorcium
společností vedené výrobcem palivových článků
Fuel Cell Energy Inc. ohlásilo začátkem května 2015 zahájení přípravy
palivočlánkové elektrárny o celkovém instalovaném výkonu 63,3 MW v
Beacon Falls v americkém státě Connecticut. Pokud bude tento projekt,
prezentovaný pod názvem Beacon Falls Energy Park, vybudován podle
plánu, stane se největší palivočlánkovou elektrárnou na světě. ![](../sablona/vice3.gif)
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
30.3.2015
Odborníci z ÚJV Řež, a. s. (dříve Ústav jaderného
výzkumu Řež a.s.) dokončili první fázi testování pilotního zařízení na
akumulaci energie pomocí vodíku. Ke klasickým střešním solárním panelům
připojili skladovací systém kombinující olověné baterie a vodíkovou
nádrž. Výsledky provozu jsou velmi povzbudivé: zařízení by dokázalo
udržet průměrnou domácnost v běžném chodu až tři týdny.
26.3.2015
V březnu 2015 podepsal britský průmyslový výrobce
alkalických palivových článků AFC Energy plc formální dohodu o vývoji
projektu (PDA) se dvěma jihokorejskými partnery: Samyoung Corporation a
Changshin Chemical Co. na vybudování palivočlánkové elektrárny v
jihokorejském Daesanu. ![](../sablona/vice3.gif)
29.1.2015
Výroba vodíku pro palivočlánková vozidla pomocí
elektrolýzy, o níž jsme se nedávno zmiňovali v článku Vodík pro
palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání,
dostane od ledna
2015 účinné zařízení v podobě 1MW a 2MW komerčních elektrolyzérů řady M
od amerického výrobce Proton OnSite, využívajících technologie
protonvýměnné membrány (PEM). ![](../sablona/vice3.gif)
3.10.2014
O produktech dánské firmy Serenergy, specializované
na
technologie metanolových palivových článků, jsme se již zmiňovali v
souvislosti se stacionárními aplikacemi i
s
využitím
metanolových palivových článků pro pohon malých elektromobilů
QBEAK.
V září 2014 představil tento výrobce široké veřejnosti
svoji produktovou řadu metanolových palivočlánkových zdrojů energie H3
Rack, určených pro široké využití
12.9.2014 Jak v srpnu 2014
informovala Evropská vodíková asociace
(EHA), připravuje se v Německém městě Stade palivočlánková elektrárna o
elektrickém výkonu 500 kW, využívající alkalický palivový článek.
Palivem je vodík o čistotě >99 %, který vzniká jako odpadní
produkt v nedalekém chemickém komplexu společnosti Dow Chemicals a dále
je přečišťován v plynárenském závodě firmy Air Products ve Stade. V
jistém směru tedy jde o využívání průmyslového odpadu pro energetické
účely lokálně zcela bezemisním způsobem. ![](../sablona/vice3.gif)
15.1.2013 Evropská
unie, která si uložila ambiciózní cíle v oblasti úspor energie a
využívání obnovitelných zdrojů, hledá nejrůznější cesty, jak toho
dosáhnout. Protože obytné budovy představují 27 % veškeré energetické
spotřeby v EU, zaměřují se programy EU i na tento sektor. Jako
revoluční technické řešení pro energetiku budov přichází tzv.
mikrokogenerace s palivovými články, označovaná zkratkou micro FC-CHP
nebo micro-CHP.
![](../sablona/zpet.png)
|