Přečtěte si: Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE |
|
|
Ozmo – robotičtí čističi oken29.7.2019 Obrazy statečných, akrobatických čističů oken nebezpečně zavěšených vysoko na fasádách mrakodrapů by brzy mohly již patřit minulosti. Izraelský start-up Skyline Robotics vyvinul robotický čisticí stroj nazvaný Ozmo. Odbornou veřejnost s ním seznámila v červnu 2019 společnost Schmachtl CZ. Ozmo (viz foto) je vybaven hypercitlivými robotickými rameny zakončenými kartáči, která mohou čistit vnější sklo budov stejně jako lidské ruce. Snímače jsou navrženy tak, aby napodobovaly funkce lidské ruky. Zároveň umožňují vyhnout se všem druhům překážek, a okamžitě tak zastavit mytí v případě, že se někdo nahne z okna. Každý robot je vybaven 3D mapou začleněnou do svého softwaru, která popisuje vnější povrch budovy a všechny známé výstupky a překážky. Mycí proces nevyžaduje mýdlo ani jiné detergenty, ale funguje prostřednictvím „reverzní osmózy“, absorbujících solí, minerálů, olejů a stavebního odpadu. Ozmo je mnohem výkonnější než „lidští“ čističi oken. Vyčistit okenní plochu 40partové prosklené budovy trvá třem čističům po 480 hodinách, tedy celkem téměř 1500 normohodin. Tentýž úkol zvládne robot Ozmo sám za 80 hodin.
Robotizace čištění oken znamená důležitou revoluci také z hlediska bezpečnosti práce. Je alarmující skutečností, že (podle amerického zdroje Z6Mag) zahynulo v letech 1983 až 2008 během své práce více než 70 čističů oken. Čističi oken nicméně zcela o práci nepřijdou. Jen místo nebezpečné dřiny je čeká ovládání robotů na dálku z bezpečí na zemi. Skyline Robotics, redakčně upraveno Foto © Skyline Robotics Přečtěte si také:EX ROVR: Mitsubishi Heavy Industries vyvíjí robot předcházející explozím13.6.2019 Je skutečností, byť nijak zvlášť optimistickou, že technický pokrok často posouvají kupředu katastrofy, válečné konflikty a jiné neradostné události. Je tomu tak i v případě robotů: Společnost Mitsubishi Heavy Industríes (MHI) zúročila zkušenosti ze svých specializovaných robotů pro záchranné a likvidační práce v havarované jaderné elektrárně Fukušima Daiichi při vývoji průmyslového robota předcházejícího explozím v nebezpečném prostředí. S dosavadními výsledky vývoje a testování tohoto robota s názvem EX ROVR byla odborná veřejnost seznámena v červnu 2019. Nejvýkonnější svářecí robot v železničním průmyslu začal vyrábět francouzské rychlovlaky i příměstské jednotky23.4.2019 Kolejová vozidla patří k dopravním prostředkům, jejichž provozní vlastnosti musí splnit velmi náročné požadavky na odolnost a bezpečnost i komfort. Jejich výroba je zároveň tlačena konkurenčním trhem k stále větší nákladové efektivnosti. Na tuto situaci reaguje Alstom, jeden ze světových lídrů v tomto odvětví, který na začátku dubna 2019 představil ve svém výrobním závodě Le Creusot vůbec nejvýkonnější svářecí robot v železničním průmyslu. 3D tisk ve velkém: už i plastové čelo tramvajového vozu15.4.2019 Aditivní výroba neboli 3D tisk se až donedávna ve výrobě používal především pro vytváření modelu budoucího výrobku nebo jeho prototypu. S rostoucí přesností 3D tisku a zdokonalováním používaných materiálů se však objevují i případy, kdy 3D tisk slouží k opakované výrobě konkrétních výrobků, například rozmanitých drobných plastových komponent pro železniční osobní vozy. S postupem technologií však velmi rychle rostou i rozměry součástí vyráběných touto technologií. Důkazem toho je čelo tramvaje Urbos (viz foto) vyrobené technologií 3D u španělského výrobce CAF, o němž byla odborná veřejnost informována v březnu 2019. Policejní roboti budou ve službě na dvou jihokorejských nádražích8.11.2018 Automatizace a robotizace se nevyhýbají ani složkám záchranného systému. Důkazem je jihokorejský projekt, v jehož rámci budou na nádražích v hlavním městě Soulu a ve městě Daegu (nádraží Dongdaegu) během listopadu 2018 nasazeni celkem čtyři roboti ve funkci policejního dozoru. Tito policejní roboti (nebo snad robotičtí strážníci) budou na nádražích provádět autonomní obchůzky, poskytovat pokrytí průmyslovou televizí (CCTV) a komunikovat s cestujícími s cílem poskytnout jim informace a zajistit jejich bezpečnost. Smarte Schrubber neboli Smart kartáč: na berlínském hlavním nádraží si měřily síly čisticí roboty16.2.2018 K výbavě moderních rozsáhlých areálů pro obchod a rozmanité služby patří stále více automatizovaná uklízecí technika. Jednou z organizací, které tuto techniku podporují a rozvíjejí, jsou i Německé státní železnice (DB). Přístup DB k rozvoji robotické uklízecí techniky je promyšlený a zároveň nepostrádá vtip. Na konci ledna 2018 uspořádaly DB soutěž robotických uklízecích strojů zvanou „Automated Cleaning:Challenge“, běžně nazývanou spíše „Smarte Schrubber“, tedy česky „Smart kartáč“. „Škorpióní“ robot pomáhá při likvidaci jaderné havárie ve Fukushimě23.2.2017 Pro průzkum areálu havarované japonské jaderné elektrárny Fukushima Daiichi, patřící společnosti Tokyo Electric Power Company (Tepco), jsou ve velké míře využívány specializované průmyslové roboty. Jejich nasazení při konkrétních úkolech v náročných podmínkách havarovaného reaktoru jim předurčuje mj. rozmanité, občas i bizarní tvary a podobu. Vedle robota MEISTeR na pásovém pojezdu, „mývalího“ robota Racoon nebo „vetřeleckého“ robota pro průzkum úzkých prostor byl v únoru 2017 nasazen robot připomínající škorpióna. Robot zkoumá vnitřek poškozeného kontainmentu v elektrárně Fukushima15.4.2015 Pro průzkum areálu havarované japonské jaderné elektrárny Fukushima Daiichi, patřící společnosti Tokyo Electric Power Company (Tepco), jsou ve velké míře využívány specializované průmyslové roboty, o nichž jsme se na našem portále zmiňovali například v souvislosti s robotem MEISTeR. V první polovině dubna 2015 začal jiný takovýto robot zkoumat vnitřek kontainmentové nádoby v bloku 1 této elektrárny. Robot Surveyor prohlíží podzemní potrubí jaderných elektráren19.12.2014 Podzemní potrubí jsou důležitou součástí jaderných elektráren, jejich pravidelná kontrola je však velmi obtížná. Zpravidla se při ní využívají nepřímé metody, například vyhledávání zkorodovaných částí pomocí bludných proudů nebo vyhledávání prasklin pomocí ultrazvuku, protože přímá vizuální kontrola by znamenala náročné výkopové práce. Společnost GE Hitachi proto vyvinula ultrazvukového článkového robota s vlastním pohonem, schopného provádět přímou kontrolu těchto potrubí. Robot MEISTeR úspěšně složil mistrovské zkoušky28.2.2014 O záchranném robotu MEISTeR (Maintenance Equipment Integrated System of Telecontrol Robot) od Mitsubishi Heavy Industries jsme již před více než rokem psali v článku Malí roboti do nebezpečných podmínek. Tento robot byl vyvinut pro náročné odklízecí práce v havarované jaderné elektrárně Fukushima Daiichi. V druhé polovině února 2014 úspěšně skončily jeho demonstrační testy a nyní již čeká na nasazení v “ostrém provozu“ při dekontaminaci a odběru vzorků. Raccoon: robotický „mýval“ pomáhá ve Fukushimě3.12.2013 Od konce listopadu 2013 odstraňuje kontaminaci v jaderné elektrárně Fukushima Daiichi 2 robotický vysavač a mycí stroj přezdívaný „Raccoon“ (mýval), patřící provozovateli elektrárny, společnosti Tokyo Electric Power Company (Tepco). V rámci zkušebního provozu se tento robot pohybuje po podlaze prvního podlaží reaktorové budovy, drhne a umývá tlakovou vodou její povrch, a snižuje tak radiaci. LaserSnake2: projekt „hadího“ robota do stísněných a nebezpečných podmínek16.4.2013 Projektový tým vedený britskou společností OC Robotics zahájil na konci března 2013 výzkumný a vývojový projekt LaserSnake2. Jeho cílem je vyvinout robot s dlouhými hadovitými končetinami pro práci ve stísněných prostorách, ve vzduchu a pod vodou. „Superžirafa“: průmyslový robot pro práci v 8m výšce23.2.2013 Odstraňování následků nehody v jaderné elektrárně Fukushima je neustálou výzvou pro technologie průmyslových robotů, které umí samostatně vykonávat manuální práce v nepřístupných místech nebo v kontaminovaném prostředí. Po úspěšném robotu MEISTeR přichází Mitsubishi Heavy Industries (MHI) s dalším unikátním robotem označeným jako MHI-Super Giraffe (MARS-C), tedy „superžirafa“. Název tohoto robota je jednak akronym, a jednak výstižné pojmenování jeho schopnosti dosáhnout až do výšky 8 metrů. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|