Ozmo – robotičtí čističi oken29.7.2019 Obrazy statečných, akrobatických čističů oken nebezpečně zavěšených
vysoko na fasádách mrakodrapů by brzy mohly již patřit minulosti.
Izraelský start-up Skyline Robotics vyvinul robotický čisticí stroj
nazvaný Ozmo. Odbornou veřejnost s ním seznámila v červnu 2019 společnost
Schmachtl CZ. 
Ozmo (viz foto) je vybaven hypercitlivými robotickými rameny
zakončenými kartáči, která mohou čistit vnější sklo budov stejně jako
lidské ruce. Snímače jsou navrženy tak, aby napodobovaly funkce lidské
ruky. Zároveň umožňují vyhnout se všem druhům překážek, a okamžitě tak
zastavit mytí v případě, že se někdo nahne z okna. Každý robot je
vybaven 3D mapou začleněnou do svého softwaru, která popisuje vnější
povrch budovy a všechny známé výstupky a překážky.
Mycí proces nevyžaduje mýdlo ani jiné detergenty, ale funguje
prostřednictvím „reverzní osmózy“, absorbujících solí, minerálů, olejů
a stavebního odpadu.
Ozmo je mnohem výkonnější než „lidští“ čističi oken. Vyčistit okenní
plochu 40partové prosklené budovy trvá třem čističům po 480 hodinách,
tedy celkem téměř 1500 normohodin. Tentýž úkol zvládne robot Ozmo sám
za 80 hodin.
Robotizace čištění oken znamená důležitou revoluci také z hlediska
bezpečnosti práce. Je alarmující skutečností, že (podle amerického
zdroje Z6Mag) zahynulo v letech 1983 až 2008 během své práce více než
70 čističů oken. Čističi oken nicméně zcela o práci nepřijdou. Jen
místo nebezpečné dřiny je čeká ovládání robotů na dálku z bezpečí na
zemi.
Skyline
Robotics,
redakčně upraveno
Foto © Skyline
Robotics
Další informace
zde
Přečtěte
si také:
13.6.2019 Je skutečností, byť nijak zvlášť optimistickou, že
technický pokrok často posouvají kupředu katastrofy, válečné konflikty
a jiné neradostné události. Je tomu tak i v případě robotů: Společnost
Mitsubishi Heavy Industríes (MHI) zúročila zkušenosti ze svých
specializovaných robotů pro záchranné a likvidační práce v havarované
jaderné elektrárně Fukušima Daiichi při vývoji průmyslového robota
předcházejícího explozím v nebezpečném prostředí. S dosavadními
výsledky vývoje a testování tohoto robota s názvem EX ROVR byla odborná
veřejnost seznámena v červnu 2019. 
23.4.2019 Kolejová vozidla patří k dopravním prostředkům, jejichž
provozní vlastnosti musí splnit velmi náročné požadavky na odolnost a
bezpečnost i komfort. Jejich výroba je zároveň tlačena konkurenčním
trhem k stále větší nákladové efektivnosti. Na tuto situaci reaguje
Alstom, jeden ze světových lídrů v tomto odvětví, který na začátku
dubna 2019 představil ve svém výrobním závodě Le Creusot vůbec
nejvýkonnější svářecí robot v železničním průmyslu. 
15.4.2019 Aditivní výroba neboli 3D tisk se až donedávna ve výrobě
používal především pro vytváření modelu budoucího výrobku nebo jeho
prototypu. S rostoucí přesností 3D tisku a zdokonalováním používaných
materiálů se však objevují i případy, kdy 3D tisk slouží k opakované
výrobě konkrétních výrobků, například rozmanitých drobných plastových
komponent pro železniční osobní vozy. S
postupem technologií však velmi rychle rostou i rozměry součástí
vyráběných touto technologií. Důkazem toho je čelo tramvaje Urbos (viz
foto) vyrobené technologií 3D u španělského výrobce CAF, o němž byla
odborná veřejnost informována v březnu 2019. 
8.11.2018 Automatizace
a robotizace se nevyhýbají ani složkám záchranného systému. Důkazem je
jihokorejský projekt, v jehož rámci budou na nádražích v hlavním městě
Soulu a ve městě Daegu (nádraží Dongdaegu) během listopadu 2018
nasazeni celkem čtyři roboti ve funkci policejního dozoru. Tito
policejní roboti (nebo snad robotičtí strážníci) budou na nádražích
provádět autonomní obchůzky, poskytovat pokrytí průmyslovou televizí
(CCTV) a komunikovat s cestujícími s cílem poskytnout jim informace a
zajistit jejich bezpečnost. 
16.2.2018 K
výbavě moderních rozsáhlých areálů pro obchod a
rozmanité služby patří stále více automatizovaná uklízecí technika.
Jednou z organizací, které tuto techniku podporují a rozvíjejí, jsou i
Německé státní železnice (DB). Přístup DB k rozvoji robotické uklízecí
techniky
je promyšlený a zároveň nepostrádá vtip. Na konci ledna 2018 uspořádaly
DB soutěž robotických uklízecích strojů zvanou „Automated
Cleaning:Challenge“, běžně nazývanou spíše „Smarte Schrubber“, tedy
česky „Smart kartáč“. 
23.2.2017 Pro průzkum areálu havarované japonské jaderné
elektrárny Fukushima Daiichi, patřící společnosti Tokyo Electric Power
Company (Tepco), jsou ve velké míře využívány specializované průmyslové
roboty. Jejich nasazení při konkrétních úkolech v náročných podmínkách
havarovaného reaktoru jim předurčuje mj. rozmanité, občas i bizarní
tvary a podobu. Vedle robota MEISTeR
na
pásovém pojezdu, „mývalího“ robota Racoon nebo „vetřeleckého“ robota pro průzkum úzkých prostor byl v únoru
2017 nasazen robot připomínající škorpióna. 
15.4.2015
Pro průzkum areálu havarované japonské jaderné
elektrárny Fukushima Daiichi, patřící společnosti Tokyo Electric Power
Company (Tepco), jsou ve velké míře využívány specializované průmyslové
roboty, o nichž jsme se na našem portále zmiňovali například v
souvislosti s robotem MEISTeR. V
první polovině dubna 2015 začal jiný takovýto robot zkoumat vnitřek
kontainmentové nádoby v bloku 1 této elektrárny. 
19.12.2014 Podzemní potrubí jsou důležitou součástí jaderných
elektráren, jejich pravidelná kontrola je však velmi obtížná. Zpravidla
se při ní využívají nepřímé metody, například vyhledávání zkorodovaných
částí pomocí bludných proudů nebo vyhledávání prasklin pomocí
ultrazvuku, protože přímá vizuální kontrola by znamenala náročné
výkopové práce. Společnost GE Hitachi proto vyvinula ultrazvukového
článkového robota s vlastním pohonem, schopného provádět přímou
kontrolu těchto potrubí. 
28.2.2014 O záchranném robotu MEISTeR (Maintenance Equipment
Integrated System of Telecontrol Robot) od Mitsubishi Heavy Industries
jsme již před více než rokem psali v článku Malí roboti do nebezpečných
podmínek. Tento robot byl vyvinut pro náročné odklízecí práce v
havarované jaderné elektrárně Fukushima Daiichi. V druhé polovině února
2014 úspěšně skončily jeho demonstrační testy a nyní již čeká na
nasazení v “ostrém provozu“ při dekontaminaci a odběru vzorků. 
3.12.2013 Od konce listopadu 2013 odstraňuje kontaminaci v jaderné
elektrárně Fukushima Daiichi 2 robotický vysavač a mycí stroj
přezdívaný „Raccoon“ (mýval), patřící provozovateli elektrárny,
společnosti Tokyo Electric Power Company (Tepco). V rámci zkušebního
provozu se tento robot pohybuje po podlaze prvního podlaží reaktorové
budovy, drhne a umývá tlakovou vodou její povrch, a snižuje tak
radiaci. 
16.4.2013
Projektový tým vedený britskou společností OC
Robotics zahájil na konci března 2013 výzkumný a vývojový projekt
LaserSnake2. Jeho cílem je vyvinout robot s dlouhými hadovitými
končetinami pro práci ve stísněných prostorách, ve vzduchu a pod vodou. 
23.2.2013 Odstraňování následků nehody v jaderné elektrárně
Fukushima je neustálou výzvou pro technologie průmyslových robotů,
které umí samostatně vykonávat manuální práce v nepřístupných místech
nebo v kontaminovaném prostředí. Po úspěšném robotu MEISTeR přichází Mitsubishi Heavy Industries (MHI) s dalším unikátním robotem
označeným jako MHI-Super Giraffe (MARS-C), tedy „superžirafa“. Název
tohoto robota je jednak akronym, a jednak výstižné pojmenování jeho schopnosti dosáhnout až do výšky 8 metrů. 

|