BRC Chicago: automatizační technologie PTC má v USA
zelenou
28.6.2017 Positive train control (PTC) je technologií pro
automatizaci provozu vlaků, která je rozvíjena zejména v USA. Ačkoli
byla původně vyvinuta především pro potřeby tamních nákladních
železnic, uplatní se například i u příměstských železnic v New Yorku. Její
rozvoj je vázán na interoperabilitu starších a nově dodávaných systémů.
Je tomu tak i u projektu PTC, který dodá společnost Wabtec Corp
Chicagské železniční společnosti Belt Railway Company (BRC) podle
smlouvy z června 2017.
Technologie PTC používá pro určení přesné polohy vlaku
satelitní navigaci, doplněnou traťovým zařízením. Na základě získaných
údajů systém počítá potřebnou rychlost a bezpečnou zábrzdnou
vzdálenost. Hlídá, aby tyto parametry byly dodrženy, a zároveň
zajišťuje další bezpečnostní funkce, například kontrolu celistvosti
vlaku, tedy detekci jeho případného rozpojení. Systém tak může pracovat
s tzv. pohyblivými bloky, podobně jako technologie CBTC, na rozdíl od něj
však není určen pro provoz bez strojvedoucích. V porovnání se
standardním zabezpečovacím zařízením tato technologie kromě bezpečnosti
provozu významně zvyšuje propustnou výkonnost trati a přesnost vlaků.
Železniční společnost Belt Railway Company vlastní a
provozuje celkem 470 km tratí v oblasti Chicaga, včetně 43 km hlavních
tratí.
Předmětem zmíněného projektu o celkovém rozpočtu 22 mil.
dolarů (cca 0,5 mld. Kč) je zkonstruování, dodání a zprovoznění
technologie PTC označované dodavatelem jako Interoperable Electronic
Train Management Systém (Interoperabilní elektronický systém řízení
vlaků). Projekt pokrývá dodávku vozidlové části do pěti lokomotiv,
server pro back office, hostingové služby, traťovou databázi a zahrnuje
rovněž systémovou integraci a výcvik personálu. Dokončení projektu je
plánováno na rok 2018.
Dodané řešení musí splnit komplexní požadavky železniční
společnosti BRC na interoperabilitu se systémy implementovanými u
nákladních železnic 1. třídy podle americké klasifikace železnic (tedy
železnic s největším finančním obratem), u provozovatele chicagských
příměstských vlaků Metra, u celostátního provozovatele meziměstských
vlaků Amtrak a na pěti kratších tratích v regionu.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Railway Gazette International
Další informace zde
Přečtěte si také:
23.6.2017 Provoz metra bez strojvedoucích nabízí mimo jiné pružné
přizpůsobování přepravní kapacity okamžité poptávce po přepravě.
Tradičním způsobem, který se u některých systémů automatického metra
uplatňuje, je provoz dlouhých vlaků v přepravních špičkách a krátkých
vlaků v sedlech. Společnost Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, přišla
na začátku června 2017 s novým řešením: přizpůsobit automaticky
zjišťované okamžité poptávce interval mezi vlakovými spoji. 
20.6.2017 Automatické elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako
o „autonomních vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní
automobily bez rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou
stále více testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy
vedle klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva
UITP k
této problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské
projekty, na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly
dopravní společnost Transdev a technologická firma Delphi Automotive 
18.5.2017 Zhruba před rokem jsme našim čtenářům představili
koncept internetu věcí, služeb a lidí (IoTSP) na železnici od
společnosti ABB, umožňující zefektivnit správu majetku, ze své podstaty
náročného na údržbu. S podobným konceptem, označovaným jako „internet
vlaků“ (internet of trains), přichází v dubnu 2017 americká odnož
skupiny Siemens, která k jeho rozvíjení vybudovala vlastní pobočku
zvanou Digital Rail Services 
21.4.2017 Nákladní doprava neustále roste, jako přirozený důsledek
dělby práce a globalizace světové ekonomiky. Německý výzkumný ústav pro letectví a kosmonautiku Deutsches
Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) přišel začátkem dubna
2017 s vizí plně automatizovaného
nákladního vlaku budoucnosti, označovaného jako NGT CARGO. 
13.4.2017 V dubnu 2017 vstoupil britský projekt autonomních
elektrických minibusů GATEway do
další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase po
Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po
dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na
autonomní vozidla v každodenním provozu. Výzkumný projekt GATEway probíhá v Greenwichi na
předměstí Londýna a je řízen organizací Transport Research
Laboratory. 
7.4.2017 Metro s provozem bez strojvedoucích se stává stále
běžnějším jevem ve velkých evropských městech. Jak byla v březnu 2017
informována světová odborná veřejnost, na konci roku 2016 se k nim
připojilo i hlavní město Malajsie Kuala Lumpur zprovozněním prvního
úseku linky tamního metra Sungai Buloh-Kajang Line (SBK Line). 
7.2.2017 Metro v půlmiliónovém francouzském Lyonu je jedním z
historicky mladších systémů evropských městských rychlodrah. Otevřeno
bylo v roce 1978 a dnes zahrnuje čtyři linky o celkové délce 32 km se
40 stanicemi. Jménem organizace SYTRAL Syndicat de transports de
l'agglomération lyonnaise) je provozuje městský dopravce SLTC (Société
lyonnaise de transports en commun). Dvě důležité linky tohoto metra
budou v příštích letech automatizovány systémem CBTC. 
13.1.2017 Historie vlaků s řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC se začala
psát v listopadu roku 1985 v kanadském Vancouveru. Tehdy byl zahájen
provoz automatické městské rychlodráhy SkyTrain, vybavené systémem CBTC
SelTrac, prvním svého druhu na světě. Nejnovějším počinem této
rychlodráhy se stalo slavnostní otevření 11 km dlouhého nového úseku
linky Millenium Line se 6 stanicemi zvaného Evergreen
Extension v prosinci 2016. 
4.1.2017 Hongkongské metro provozované společností MTR se na konci prosince 2016 rozrostlo o další
linku s automatickým provozem, v tomto případě provozovanou v plně
bezobslužném režimu. Je jí 7 km dlouhá linka South Island Line (SIL) se
čtyřmi stanicemi, spojující dosavadní síť metra s hustě osídlenou
čtvrtí Ap Lei Chau. Dodavatelem veškerých technologií je francouzská
skupina Alstom. 
4.11.2016 Současná drážní doprava používá elektronické
zabezpečovací a řídicí systémy založené na komunikaci, jako je GSM-R
(Global System for Mobile Communications – Railway), tj. standard
bezdrátové komunikace určeným pro železniční aplikace, který je
součástí evropského systému řízení železniční dopravy ERTMS, nebo
CBTC. Jejich
infrastruktura je poměrně odolná vůči kybernetickým útokům hackerů. 
15.8.2016
LTE (zkratka z anglického Long Term Evolution)
představuje technologii určenou pro vysokorychlostní internet v
mobilních sítích. LTE 4. generace neboli 4G LTE je charakterizován
přenosovou rychlost nad 1 Gb/s u statického zařízení a 100 Mb/s u velmi
rychle se pohybujícího mobilního zařízení. V současné době je vidět
snaha využít tuto technologii pro různé druhy komunikace v městských
dopravních systémech. 
17.3.2016 Linka 9 barcelonského metra je zajímavá ve více
ohledech: Je plně bezobslužná, s využitím technologie CBTC. Ačkoliv je vedena
z větší části pod zemí, používá svrchní odběr trakční energie. Kvůli
složitým geologickým podmínkám je také jednou z nejhlubších – její
stanice jsou uloženy v hloubce až 75 metrů pod povrchem. V únoru 2016
se tato linka rozšířila o další, téměř dvacetikilometrový úsek na
barcelonské letiště. 
10.3.2016 Bezobslužná rychlodráha Shinbundang Line v jihokorejském
hlavním městě Soulu je součástí systému městského metra obsluhující
rychle rostoucí rezidenční oblast Bundang. Tato dráha je v mnoha
ohledech zajímavá po stránce technické i obchodní. Na konci ledna 2016
byla Shinbundang Line (známá rovněž jako DX Line) prodloužena o další 13km úsek 

|