17.6.2019 Metro
v Oslu je páteřní dopravní linkou norského hlavního města. Co se
týče kabeláže, provozovatelé spoléhají na bezpečné řešení made by LAPP.
Kabely pro podzemní dráhy musí odolávat extrémním podmínkám. LAPP
Norsko dodalo napájecí kabel pro Oslo T-bane, který zůstává pružný i v
norském mrazu a zároveň chrání před požárem a hlodavci. 
17.6.2019 Ve velkých
kancelářských prostorách je osvětlení
významným zdrojem spotřeby energie, a je tudíž radno nesvítit zbytečně.
Zároveň však pracovníci v kancelářích potřebují odpovídající osvětlení
svého pracovního prostředí i pocit bezpečí, který světlo dává. Řešením
tohoto problému se od roku 2015 zabýval projekt SceneUnderLight, který
v červnu 2019 představil odborné veřejnosti své výsledky. 
14.6.2019 I
inovativní
technologie se nepřestávají neustále vyvíjet. Nejde jen o technické
zdokonalování, ale také o lepší přizpůsobení reálnému provozu v běžné
každodenní praxi. Důkazem toho je i autonomní elektrický minibus
EasyMile EZ10. V červnu 2019 jeho výrobce představil při příležitosti
akce Mezinárodní unie veřejné dopravy „UITP Global Public Transport
Summit 2019“ modernizovanou verzi tohoto pozoruhodného vozidla, vhodnou
pro provoz zcela bez obsluhy – tedy nejen bez řidiče, ale i bez
průvodce, který prozatím ve zkušebních provozech tento minibus
zpravidla doprovází. 
13.6.2019 Je
skutečností, byť nijak zvlášť optimistickou, že
technický pokrok často posouvají kupředu katastrofy, válečné konflikty
a jiné neradostné události. Je tomu tak i v případě robotů: Společnost
Mitsubishi Heavy Industríes (MHI) zúročila zkušenosti ze svých
specializovaných robotů pro záchranné a likvidační práce v havarované
jaderné elektrárně Fukušima Daiichi při vývoji průmyslového robota
předcházejícího explozím v nebezpečném prostředí. S dosavadními
výsledky vývoje a testování tohoto robota s názvem EX ROVR byla odborná
veřejnost seznámena v červnu 2019. 
12.6.2019 Pro Solaris
Bus & Coach, jednoho z největších evropských výrobců
bateriových elektrobusů, není palivočlánkový elektrický pohon zcela
novinkou – v Hamburku slouží dva jeho prototypové 19m bateriové
elektrobusy s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu.
V červnu 2019
tento výrobce představil při příležitosti akce Mezinárodní unie veřejné
dopravy „UITP Global Public Transport Summit 2019“ svůj 12m
palivočlánkový autobus určený pro sériovou výrobu a vzápětí zaznamenal
i první objednávku. 
11.6.2019
Robustní přenosová síť je základem spolehlivé
energetické soustavy v zemi. Dobře si to uvědomují i společnosti ČEPS a
SEPS, provozovatelé přenosových soustav v České republice a na
Slovensku, když na začátku června 2019 podepsaly dohodu o účasti v
platformě International Phasor Data Exchange (IPDE). Jedná se o
mezinárodní projekt určený k zjednodušení a zefektivnění výměny
provozních dat v rámci propojených evropských přenosových
soustav. 
10.6.2019
Na našich silnicích se (bohudíky) nesetkáme s
tahačem následovaným dvěma návěsy o celkové hrubé hmotnosti 64 tun.
Přesto je kanadský projekt AZETEC, o němž byla odborná veřejnost
informována v květnu 2019, poučný i pro české prostředí: Ukazuje totiž,
že technologie palivočlánkových elektrických vozidel, spojující
bezemisní provoz elektromobilů s dojezdem tradičních automobilů, se
mohou uplatnit i u velmi těžké silniční nákladní dopravy. 
7.6.2019
Jak konstatuje i nedávná zpráva
UITP, preferovaným způsobem zabezpečení
nástupišť v metru jsou dnes nástupištní stěny. Ačkoli jsou totiž
nástupištní stěny investičně nákladnější i náročnější na integraci s
ostatními automatizačními systémy, nabízejí velkou výhodu: zabrání
nejen škodám na životech, zdraví a majetku (to umí i jiné technologie),
ale především zastavení provozu při pádu osoby nebo věci do kolejiště.
Až dosud jsou prakticky jedinou používanou technologií klasické
průhledné nástupištní stěny s horizontálním otevíráním o různé výšce.
Do budoucna se to ale možná změní: Barcelonský dopravní podnik TMB
seznámil na začátku června 2019 odbornou veřejnost s výsledky
testovacího provozu nástupištních stěn s vertikálním posunem – tzv.
vertikální nástupištní stěny (Vertical platform screen doors –
VPSD). 
6.6.2019 Vodní
doprava je jednou z oblastí, kde tradiční dopravní
prostředky významně škodí životnímu prostředí následkem hluku,
vypouštěných spalin z motorů a dalších nečistot. Je proto snaha i zde
postupně zavádět ekologické pohony. Protože bateriové elektrické lodě
obvykle narážejí na nedostatečný akční rádius (výjimkou mohou být
vyhlídkové lodě, jaké již léta
slouží například v Brně), přicházejí
stále více ke slovu palivočlánkové pohony. V květnu 2019 zaznamenala
významný milník palivočlánková říční plavba: 
5.6.2019 Mezinárodní
unie veřejné dopravy UITP publikovala v květnu 2019 dokument „World
Report on Metro Automation 2018“, tedy „Světovou zprávu o automatizaci
metra 2018“. Je z ní zřejmé, že plně automatický provoz metra s
provozem bez řidičů se stávají stále oblíbenějším konceptem při rozvoji
městských rychlodrah. Technologie
CBTC jsou přitom převažující, byť ne
jedinou, alternativou této automatizace. 
4.6.2019 Konec května
2019 se stal významným milníkem pro veřejnou dopravu v Paříži: Městský
dopravce RATP podepsal tři rámcové smlouvy se třemi francouzskými
dodavateli Alstom, Heuliez Bus a Bolloré na dodávku až 800 elektrobusů
standardní délky 12 m. Prvních 150 z nich začne jezdit v Paříži do
konce roku 2022. 
3.6.2019 Modul
PROFINET/PROFIsafe slučuje tři základní funkce instalační
techniky: digitální standardní senzory a akční
členy, digitální bezpečnostní senzory a akční
členy, IO-Link. Tato kombinace je působivě inovační. Umožňuje
nové a převratné koncepce
pro automatizaci. Instalace se zjednodušuje a urychluje. Složitost v
konfiguraci se díky MVK Fusion výrazně snižuje, neboť se
plně provádí v inženýrském nástroji bezpečnostního řízení. Softwarový
vývojář a elektrokonstruktér se nemusí učit specifické nástroje výrobce
a studovat jeho příručky. 
31.5.2019 Palivočlánkové
elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro
dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Po
parku 14 palivočlánkových elektrických jednotek Alstom Coradia iLint
pro německou
spolkovou zemi Dolní Sasko byla v květnu
vysoutěžena
dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu Německého
dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve spolkové zemi
Hessensko. 
30.5.2019 Využití
depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony prostřednictvím
WiFi sítě ve stanicích městské hromadné dopravy se nabízí jako účinný
prostředek pro zjišťování přepravních proudů cestujících, a tím k
efektivnější organizaci veřejné dopravy. Pozitivní zkušenost má v tomto
směru Londýn, kde k tomu v listopadu a prosinci 2016 proběhl pilotní
projekt. Na základě výsledků tohoto pilotního
projektu vstoupí od června 2019 využití depersonalizovaných dat z WiFi
sítě ve stanicích londýnského metra do rutinního provozu. 
29.5.2019
Na letošním veletrhu v Hannoveru (Hannover Messe)
představila společnost Rittal nový systém rozvodu proudu VX25 Ri4Power.
Přináší ještě vyšší efektivitu pro výrobce průmyslových rozváděčů. VX25
Ri4Power nabízí další výhody, jako je vyšší proudová zatížitelnost a
snadnější monitorování a údržba. Systém je testován a certifikován dle
EN 61439. 
28.5.2019 Od posledního
červnového týdne 2018 funguje na lince 16 ve švédském Göteborgu
zkušební provoz dvou prototypových 19m kloubových elektrobusů Volvo
7900 Electric. Elektrobusy provozuje dopravce Transdev pro
západošvédského zadavatele veřejné dopravy Västtrafik. V květnu 2019
byla odborná veřejnost poprvé seznámena s výsledky tohoto zkušebního
provozu. 
27.5.2019
Kdo
si nechává provádět nebo rekonstruovat elektroinstalaci v domě, v bytě
nebo třeba ve výrobní hale, setká se téměř s jistotou s produkty a
řešeními značky Hager. Tato společnost je celosvětově předním
specialistou na automatizaci budov a na elektroinstalace. Po celém
světě není rozmístěna jen prodejní síť firmy Hager, také výrobní závody
se nacházejí na všech kontinentech. V nich se vyrábí podle nejvyšších
standardů kvality. Žádná komponenta se nedostane do obchodu, dokud
nebude do detailu prověřena její funkčnost. Pro tyto testy jsou
zapotřebí prvotřídní zkušební zařízení. 
23.5.2019
Ve slovenské Nitře se dne 21. 5. 2019 konala konference „Smart city v
praxi ELO SYS 2019“. Jak název napovídá, konference byla doprovodným
programem 25. ročníku slovenského veletrhu elektrotechniky, energetiky,
elektroniky, osvětlení a telekomunikací ELO SYS. Konferenci pořádala
konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Tato konference navazuje na svoji
českou verzi Smart city v praxi, která proběhla v uplynulých letech již
čtyřikrát a stala se tradičním doprovodným programem veletrhu AMPER v
Brně. Odborným garantem a moderátorem konference byl Jakub Slavík,
majitel a hlavní konzultant pořádající firmy. 
1
| 2 | 3 | 4 | 5
| 6 | 7
| 8 | 9 | 10
| 11 | 12
| 13 | 14
| 15 | 16
| 17
| 18
| 19
| 20
|21
| 22 | 23
| 24
| 25 | 26 | 27
| 28
| 29
| 30 | 31
| 32
| 33
| 34
| 35
| 36
| 37
| 38
| 39
| 40
| 41/a>
| 42
| 43
| 43
| 45
| 46
| 47 | 48
| 49
| 50
| 51
| 52
| 53
| 54
| 55
| 56
| 57 | 58
| 59
| 60
| 61
| 62
| 63
| 64
| 65
| 66
|