12.1.2021 V
minulém článku Školy baterií jsme se věnovali výběru optimální
technologie trakční baterie
pro parciální trolejbus. Zatímco požadavky
parciálního trolejbusu jsou u většiny projektů velice podobné, u
elektrobusů je to jinak. Požadavky na využití elektrobusů jsou projekt
od projektu velice rozdílné, ať už uvažujeme o meziměstském vozidle,
příměstském nebo o nejčastěji využívaném elektrobusu pro čistě městskou
hromadnou dopravu. 
12.1.2021 Co
v praxi dále s lithium-iontovými bateriemi po ukončení jejich
života, ať už v mobilním nebo stacionárním režimu? Odpověď na tuto
důležitou otázku elektromobility dal úspěšný pilotní projekt, vůbec
první v oboru těžkých elektrických vozidel, při němž byly kompletně
recyklovány baterie z elektrobusů. Projekt byl realizován ve spolupráci
kanadské společnosti Li-Cycle Corporation, zaměřené na recyklaci
lithiových baterií, a kanadsko-amerického výrobce autobusů a
elektrobusů New Flyer. O výsledku byla odborná veřejnost informována
začátkem roku 2021. 
11.1.2021 V současné
době lze nalézt na zastávkách vídeňské městské dopravy celkem třicet
elektronických označníků. Jejich zobrazovací technologie používají
jednak světelný displej, a jednak elektronický papír, tzv. e-paper.
Elektronické označníky, které Vídeň testuje již od roku 2016, mají v
dalších letech nahradit veškeré tramvajové a autobusové zastávky ve
Vídni. Česká odborná veřejnost o tom byla informována zkraje roku 2021. 
8.1.2021
Počátkem roku 2021 uveřejnila společnost TECO,
dodavatel víceúčelového řídicího systému Tecomat Foxtrot, publikaci
rozmanitých referencí jeho využití. V tomto článku z ní ukážeme
zajímavou implementaci v oboru automatizace kosmetického
průmyslu. 
7.1.2021 Praha
připravuje na březen 2021 spuštění inovativního projektu spočívajícího
v dynamickém svozu odpadu, který městu umožní efektivněji plánovat svoz
odpadu. Díky pravidelné kontrole automatizovaných svozových tras bude
možné operativně reagovat na změny v produkci odpadu a infrastruktuře
města.
6.1.2021 Společnost
ABB rozšířila od prosince 2020 nabídku svých
malých šestiosých průmyslových robotů a uvádí na trh typ IRB 1300.
Tento robot splňuje požadavky na rychlost procesu a na prostorově
úsporné provedení, je schopen rychle manipulovat těžkými předměty i
díly složitých a nepravidelných tvarů. 
5.1.2021 První článek z naší školy baterií,
uveřejněný i
v brožuře „Elektrické
autobusy pro město IX“, uvedl čtenáře do
problematiky baterií sloužících k pohonu vozidel. Náš druhý článek má
za cíl poskytnout uživatelům i investorům do trolejbusové dopravy
ucelený pohled na výběr alternativního pohonu trolejbusu, zejména pak
akumulátorového pohonu pro parciální trolejbus. 
4.1.2021
Krátce před Vánoci
2020 schválila vláda ČR na svém jednání zákon o podpoře (de facto spíše
prosazování) nízkoemisních silničních vozidel prostřednictvím zadávání
veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. Na
silnicích se tak výrazně zvýší počet ekologických vozidel používaných
státem, kraji či obcemi. Rovněž se výrazně navýší počet ekologických
autobusů při zajišťování dopravní obslužnosti. Veřejný sektor půjde v
tomto směru soukromému příkladem. 
22.12.2020
Předvánoční podvečerní procházky často vedou mě a mého manžela,
majitele naší firmy, do nedaleké Kutné Hory k chrámu svaté Barbory. Mám
k němu tak trochu osobní vztah. Pan architekt Ladislav Monzer, který
navrhoval její osvětlení, byl kdysi můj vedoucí diplomové práce z
osvětlovací techniky na ČVUT. Tohle působivé osvětlení, které letos
oslavilo čtvrtstoletí, nás oba také přimělo k malému zamyšlení nad
současnou dobou. 
1
| 2 | 3 | 4
| 5 | 6
| 7 | Archiv 2022/3
| Archiv 2022/2
|Archiv 2022/1
| Archiv 2021/3 | Archiv 2021/2
| Archiv 2021/1
| Archiv 2020/3
| Archiv 2020/2
| Archiv 2020/1
| Archiv 2019/2
| Archiv 2019/1
| Archiv 2018/3
| Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1
| Archiv 2017/2
| Archiv 2017/1
|