TrainScanner „oskenuje“ vlak a určí nároky na údržbu
4.5.2016 Zefektivnění údržby, a tím snížení provozních nákladů a
zvýšení disponibility zařízení, je imperativem snad ve všech odvětvích
průmyslu a služeb. Zajímavé zařízení pro železniční vozidlový park pod
názvem TrainScanner vyvinula společnost Alstom. Tento monitorovací
portál byl úspěšně otestován na vlacích typu Pendolino britské dopravní
společnosti Virgin Trains v Manchesteru a jak byla v dubnu 2016
informována odborná veřejnost, připravuje se nyní jeho následovník.
Monitorovací portál TrainScanner (viz foto) je hlavní
součástí komplexního řešení firmy Alstom zvaného HealthHub. Toto řešení
je zaměřeno na prediktivní údržbu, kdy automaticky umožňuje určit stav
vozového parku, dopravní cesty a zabezpečovacího zařízení. Přitom jsou
určeny komponenty, které je třeba opravit nebo vyměnit, a stanoví
datum, kdy je tak nutno učinit. Následně jsou v pravý čas dodána
potřebná množství materiálu a personál údržby může pracovat velmi
rychle, čímž zvýší disponibilitu vozového parku. Kromě toho je
výsledkem 15% snížení spotřeby materiálu pro údržbu. ![](obrazky/91-Scanner.jpg)
Kromě portálu TrainScanner zahrnuje řešení HealthHub
také například dálkové monitorování vlaků TrainTracer, sledující v
reálném čase všechny palubní systémy vlaku, nebo senzory teplot a
vibrací pro ložiska kol. U pevných zařízení jsou to zejména systémy
monitorování kolejí a trakčního vedení a monitorování zabezpečovacího
zařízení. Součástí HealthHub mohou být případně další speciální
diagnostická zařízení.
Vlak je na příjezdu do TrainScanneru identifikován
pomocí RFID technologie (radiofrekvenční identifikace pomocí
mikročipů). Při průjezdu vlaku portálem jsou sledována kola, brzdy a
pantograf a kontrolována celistvost vlaku. TrainScanner následně
automaticky analyzuje data získaná systémem měření na bázi laseru nebo
3D kamer. Přitom shromažďuje informace o stavu určitého vybavení vlaku
a následně predikuje jeho zbývající provozní životnost. Data jsou
umístěna na cloudu Alstomu.
Druhý TrainScanner bude dodán do depa v Oxley poblíž
Wolverhamptonu, opět na hlavní trati vedoucí po západním pobřeží Velké
Británie. Od svého předchůdce se liší svojí konstrukcí, která je
celkově lehčí a spolehlivější a nadto je řešena tak, aby instalace
zařízení byla snazší a méně náročná. Tato konstrukce například umožňuje
kalibrování kamerových jednotek ještě ve výrobě, čímž se zkrátí doba
jejich osazování a zprovoznění. Celé zařízení je vybaveno kolejovým
pojezdem, což zmenší rozsah nutných stavebních prací při jeho instalaci
v depu na polovinu.
Situace, kdy bude mít dopravce Virgin Trains na jedné
hlavní trati ve dvou z pěti dep tato zařízení, umožní monitorovat
každou soupravu Pendolino v průměru jednou za pět dní. Tím se velmi
zpřesní průběžné informace o jejím stavu, a následně i plány pro
efektivně prováděnou prediktivní údržbu.
Alstom předpokládá, že TrainScanner by se mohl na
základě svých úspěšných výsledků, prosadit i u jiných železničních
dopravců po celém světě. Je přitom zřejmé, že podobné řešení může být
velmi efektivní nejen u vlaků celostátní železnice, nýbrž v jakémkoli
dopravním systému nebo v průmyslovém procesu, jehož součástí je doprava.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Alstom
Další informace včetně videoprezentace
TrainScanner zde
a také zde
Přečtěte
si také:
27.4.2016 Kromě vlaků městských a příměstských rychlodrah se
strojvedoucím nebo bez strojvedoucího je automatický řídicí a
zabezpečovací systém typu CBTC hojně
používán u bezobslužných vlaků propojujících letištní terminály. Pro
tento druh dopravy se vžila anglická zkratka APM (automated people
mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“). Mezi systémy APM přibyl
od dubna 2016 další, tentokrát na letišti v německém Mnichově. ![](../sablona/vice3.gif)
19.4.2016 Shluky kamionů nepravidelně se sunoucích, blokujících
provoz a navzájem se předjíždějících jsou noční můrou snad všech
řidičů. Odpovědí na tento problém je iniciativa „European Truck Platooning Challenge“ spočívající ve využití současných
informačních a komunikačních technologií pro poloautomatické řízení
nákladních automobilů jedoucích v sevřeném útvaru – „platoonu“, tedy vlastně konvoji. První demonstrační jízda šesti
„platoonů“ z různých evropských měst byla úspěšně zakončena začátkem
dubna 2016 v nizozemském Rotterdamu. ![](../sablona/vice3.gif)
31.3.2016
Metro v průmyslovém centru Skotska, městě Glasgow,
nazývané Glasgow Subway, je v mnoha ohledech raritou. Se svojí historií
sahající do roku 1896 je třetím nejstarším metrem na světě. Tvoří jej
jediná okružní linka dlouhá 10,4 km s 15 stanicemi. Jak
byla na začátku března 2016 informována odborná veřejnost, toto metro
bude během následujících let rekonstruováno na bezobslužný provoz s
řídicím a zabezpečovacím systémem typu CBTC. ![](../sablona/vice3.gif)
29.3.2016 Na konci února 2016, krátce poté, co byla v Paříži
zahájena konverze linky E městské a příměstské rychlodráhy
RER na
zabezpečovací systém CBTC, byl uveden do
provozu první úsek kodaňské městské a příměstské druhy S-Bane rovněž
rekonstruovaný na automatický provoz s CBTC. Podobně jako v případě RER
jde prozatím o provoz se strojvedoucími, uvažuje se však i o budoucí
přeměně na plně bezobslužný provoz. ![](../sablona/vice3.gif)
7.3.2016 Francouzské
železnice (SNCF) začaly v únoru 2016 testovat na nádraží Paris Est
velmi užitečnou pomůcku pro handicapované cestující a jejich asistenta.
Je jí robotický vozík na zavazadla vybavený senzory, který automaticky
sleduje zaměstnance zákaznického servisu pomáhajícího nepohyblivým nebo
málo pohyblivým cestujícím. ![](../sablona/vice3.gif)
24.2.2016 V únoru 2016, nedlouho po podpisu smlouvy na konverzi
linky 4 pařížského metra na
bezobslužný provoz systémem CBTC
se v Paříži začala připravovat další důležitá rekonstrukce městské
rychlodráhy s využitím zabezpečovacího zařízení CBTC od společnosti
Siemens. Tentokrát jde o linku E pařížské městské a příměstské dráhy
RER, která bude systémem CBTC vybavena v centrální části města. ![](../sablona/vice3.gif)
29.1.2016 Leden 2016 je díky podepsaným dodavatelským smlouvám
významným milníkem v rozvoji bezobslužného provozu městských rychlodrah
ve Francouzských městech Paříž a Toulouse. V Paříži dojde ke konverzi
linky 4 metra na bezobslužný provoz a v Toulouse se kapacita linky A
zdvojnásobí. V obou případech jde o vlaky na pneumatikách a v obou
případech přitom hraje významnou roli systém CBTC
od společnosti
Siemens. ![](../sablona/vice3.gif)
8.12.2015 O širokých možnostech využití internetu věcí v
automatizaci dopravy jsme na našem portále nedávno psali v článku
Internet věcí: nejen Industry 4.0, ale také inteligentní mobilita. Společnost Bosch
Group, tradiční dodavatel inteligentních systémů pro automobilový
průmysl, začátkem prosince předvedla široké odborné veřejnosti, jak
pomocí internetu věcí spolu dokážou v provozu komunikovat osobní
automobily, přičemž využívají již hotová průmyslová řešení. Hovoříme
tak o systému propojených vozidel či propojených automobilů („connected
vehicles“, „connected cars“) ![](../sablona/vice3.gif)
2.12.2015 Na
konci října 2015 vydala Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) souhrnnou statistickou zprávu o systémech metra ve
světě, zahrnující i samostatnou část o systémech automatického
metra. V souvislosti s automatizací metra si všímá zpráva všech
čtyř úrovní automatizace provozu ve smyslu normy IEC 62267:
21.10.2015 O internetu věcí, tj. identifikaci věcí a sledování
jejich pohybu po internetu, se hovoří především v souvislosti s
automatizací v průmyslu a logistice v rámci konceptu Industry 4.0. Tyto
technologie však stále více nacházejí uplatnění i u inteligentního
řízení mobility, jako jsou například parkovací systémy. ![](../sablona/vice3.gif)
14.10.2015 Po úspěšném zprovoznění první linky metra ve
středoamerickém Panama City,
vybaveného zabezpečovacím zařízením typu CBTC a vlaky
Metropolis od společnosti Alstom, byl v září 2015 učiněn
důležitý krok k vybudování druhé linky tohoto metra: Projektová
společnost Consórcio Línea 2 uzavřela smlouvu na dodávku integrovaného
systému technologického vybavení liny 2 s konsorciem firem vedeným
společností Alstom a dále zahrnujícím firmy CIM, Sofratesa, Thales a
TSO. ![](../sablona/vice3.gif)
15.5.2015
Zboží přepravované v nákladních vlacích často
absolvuje
velmi dlouhou cestu, při níž není vždy jasné, kde se právě nachází, a
je při ní vystaveno výkyvům teplot, vibracím či nárazům při posunování,
které mohou poškodit náklad, vůz nebo obojí. Propojení senzorů
snímajících různé informace ze železničního nákladního vozu do
informační sítě dostupné přes internet pomůže tento problém vyřešit, a
zefektivnit tak celkový logistický řetězec ![](../sablona/vice3.gif)
16.3.2015
Podle nejnovějších studií nadnárodní skupiny APCOA,
specializující se na řízení parkovišť v mnoha evropských zemích, dnes
ujede řidič v průměru cca 4,5 km, než se mu podaří zaparkovat. To má za
následek zvýšené provozní náklady, spotřebu času a v neposlední řadě i
nadbytečné emise z provozu automobilů. ![](../sablona/vice3.gif)
12.1.2015 Na začátku ledna 2015 proběhla v USA pozoruhodná
demonstrace automatizační techniky pro osobní automobily. Prototypové
vozidlo Audi A7 ujelo v provozu bez řidiče po silnicích státu
Kalifornie a Nevada celkem 550 mil (885 km) ze San Francisca na výstavu
Consumer Electronics Show v Las Vegas. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|