Vodíkové technologie
10.6.2013
Konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
provozuje portál Proelektrotechniky.cz, prezentovala na konferenci
Trendy evropské dopravy a na semináři Smart City ve dnech 6. a 7. června
2013 první výsledky studie "E-mobilita v MHD", zaměřené na současný stav
a vývoj elektrických autobusů pro městskou dopravu. Studie porovnává na
souhrnných ukazatelích i na konkrétních případových studiích z provozu
v ČR a v zahraničí technologické, provozní, ekonomické a ekologické
parametry elektrických autobusů 
22.5.2013
Provozní životnost současných palivových článků je
zpravidla kolem 4 – 5 tisíc hodin. Společnost Proton Power Systems Plc,
jejíž dceřiná společnost Proton Motor dodala palivový článek i do
českého autobusu TriHyBus
(viz foto), oznámila 14. května 2013 velmi významný výsledek testování:
Její palivový článek dosáhl životnosti 10 000 hodin v režimu
start-stop, čili v denním zapínání a vypínání, běží dál a nenese známky
výraznější degradace. 
27.4.2013
V článku Vodíková
e-mobilita: 208 plnicích stanic na světě v rubrice
Elektromobilita jsme se zmínili o českém projektu TriHyBus – prvním a
zatím jediném zkušebním autobusu poháněném palivovým článkem v nových
zemích EU, jehož vlastníkem a provozovatelem je ÚJV Řež. Po půlroční
odstávce kvůli vodíkové infrastruktuře se nyní tento autobus chystá, po
absolvování potřebných zkušebních jízd, opět vozit cestující v
neratovické MHD provozované dopravcem Veolia Transport. Zástupci našeho
portálu měli příležitost se autobusem TriHyBus svézt a bezprostředně
sledovat jeho chování v městském provozu. 
17.4.2013
Až dosud byly elektrobusy poháněné elektřinou z
palivových článků pouze předmětem individuálních výzkumných a
vývojových projektů. V polovině dubna 2013 došlo v USA k průlomovému
okamžiku, kdy první takovýto elektrobus objednal dopravce Connecticut
Transit jako standardní veřejnou zakázku podle technických specifikací
a obchodních podmínek běžných v odvětví veřejné dopravy. 
6.4.2013
Německý Fraunhofer Institut pro systémy solární
energie (ISE) zpracoval koncem března 2013 studii „Vodíková
infrastruktura pro trvale udržitelnou mobilitu – současný vývoj a
potřeba výzkumu“. Studie byla zadána Ministerstvem pro životní
prostředí, klima a energetiku spolkové země Baden-Württembersko skrze
organizaci E-mobil GmbH – Zemskou agenturu pro elektromobilitu a
technologii palivových článků. 
30.3.2013
Podle analýzy serveru www.H2stations.org, který
provozují organizace Ludwig-Bolkow-Systemtechnik (LBST) a TÜV SÜD, bylo
k březnu 2013 ve světě celkem 208 plnicích stanic pro vozidla poháněná
palivovými články. 
15.3.2013 V rámci projektu CO22RECT (CO2‑Reaction using
Regenerative Energies and Catalytic Technologies) v elektrárně
Niederaussem patřící společnosti RWE bylo začátkem března 2013
spuštěno unikátní zařízení pro ukládání elektrické energie z
obnovitelných zdrojů do vodíku s možností jeho opětovné přeměny na
elektřinu v palivových článcích. Ačkoliv sám princip není ve světě
ojedinělý, technologie dodaná
společností Siemens umožňuje reagovat na výkyvy v přenosové síti s
dosud nebývalou pružností.
13.3.2013 Názorným příkladem toho, jak lze v praxi spojit státní
podporu životnímu prostředí, přátelskost hromadné dopravy, rozvoj
inovačních technologií a podporu domácího průmyslu, je americký autobus
poháněný palivovými články, který bude do roku 2015 dodán dopravním
společnostem ve státech Connecticut, Massachusetts a Kalifornie. 
9.3.2013 Zajímavé využití palivových článků v
elektromobilitě ukazuje americký projekt pokusného provozu těžkých
nákladních automobilů s vodíkovým pohonem. Ministerstvo energetiky
(DoE) přidělilo na začátku března 2013 částku 3,4 mil. dolarů na
financování tohoto projektu regionálnímu výboru v Houstonu a Galvestonu
ve státě Texas (Houston Galveston Area Council – HGAC). Jde o dosud
nejrozsáhlejší užití palivových článků u těžkých nákladních automobilů
ve světě. 
2.3.2013 Bezpilotní průzkumný letoun Phantom Eye
poháněný palivovými články na kapalný vodík podnikl 25. února 2013 svůj
druhý pokusný let. Let se uskutečnil v Dryden Flight Research Center v
Kalifornii. 
18.2.2013 V rámci evropského projektu High V.LO-City objednala 11. února 2013
vlámská vláda pět autobusů poháněných palivovými články pro dopravní
podnik De Lijn v Bruselu. Autobusy budou dodány v rámci rozsáhlého
programu obnovy autobusového parku De Lijn, směřující k celkovému
zefektivnění a lepším ekologickým účinkům provozu. 
4.2.2013 Palivové články s vodíkem jako zdrojem energie se stále
více přibližují využití pro pohon motorových vozidel v běžné praxi. Jako
jedno z prvních praktických řešení v Evropě a vůbec první ve Velké
Británii začal na konci ledna tříletý projekt LHNE (London Hydrogen
Network Expansion), jehož cílem je vytvořit síť veřejných vodíkových
čerpacích stanic v Londýně a v jihovýchodní Anglii. 
30.1.2013 Během jednoho týdne došlo ve světě ke dvěma významným
dohodám mezi automobilovými výrobci, směřujícím ke společnému vývoji
automobilových palivových článků určených pro uplatnění tohoto pohonu
na hromadných trzích. Ukazují, že evropské automobily na vodíkový pohon
by se mohly v blízké budoucnosti stát z technické zajímavosti běžným
produktem. 
19.1.2013 Osobní
automobil Hyundai ix35 poháněný palivovým
článkem, oceněný na bruselském autosalónu 2013, půjde v lednu 2013 do
sériové výroby. Vůz bude vyráběn v jihokorejském závodě Ulsam. ...->
3.12.2012
Od konce listopadu 2012 vzrostl počet vidlicových
vysokozdvižných vozíků poháněných palivovými články, používaných v
závodech významného světového výrobce spotřebního zboží
Procter&Gamble v USA, na 340. ...->
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12
|