Přečtěte
si: Publikace Elektromobilita
v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility
|
|
|
Vodíkové technologieArchiv článků 2018 – 2019Případné problémy palivočlánkových autobusů nesouvisí s palivovými články: úspěšné zakončení evropského projektu High V.LO-City17.12.2019 Koncem listopadu 2019 byl na konferenci v nizozemském Groningenu slavnostně uzavřen projekt palivočlánkových autobusů High V.LO-City, předchůdce a souběh současných projektů JIVE a JIVE 2. Projekt přinesl řadu zajímavých zkušeností a posunul vývoj evropských palivočlánkových autobusů o další důležitý krok dál. Na cestě k uhlíkově neutrálnímu dolu: palivočlánkové pohony také pro těžební průmysl14.11.2019 Palivočlánkové (tedy především vodíkové) technologie se stále více uplatňují, nebo chystají uplatňovat, jako bezemisní nebo nízkoemisní pohony v rozmanitých oblastech osobní, nákladní i technologické dopravy, kde bateriová elektrická vozidla narážejí na omezenou kapacitu baterií. Jak byla koncem října 2019 informována odborná veřejnost, v roce 2020 by měl být tento pohon poprvé otestován také v těžebním průmyslu, konkrétně na ultratěžkém nákladním vozidle v povrchovém dole na platinovou rudu společnosti Anglo American. Říční remorkér Elektra: palivové články dobývají vnitrozemské vodní cesty také v Německu29.10.2019 Palivočlánkové pohony zvolna dobývají také říční nákladní dopravu, kde tradiční pohony znečišťují ovzduší i vodu. Po projektu palivočlánkového remorkéru pro francouzskou řeku Rhônu byla odborná veřejnost v říjnu 2019 seznámena s dalším podobným projektem, tentokrát pro vnitrozemské vodní cesty v Německu. FuelCell Energy a E.ON: společně na evropském trhu stacionárních palivočlánkových zdrojů23.10.2019 Americký výrobce stacionárních palivočlánkových zdrojů FuelCell Energy, který již dříve avizoval opětovný vstup na evropský trh, a společnost E.ON Business Solutions ze skupiny E.ON uzavřely dohodu o spolupráci při rozvíjení evropského trhu stacionárních palivočlánkových zdrojů. Odborná veřejnost byla s touto dohodou seznámena na začátku října 2019. NuScale: malé modulární reaktory pomohou také bezemisní výrobě vodíku nebo rafineriím ropy15.10.2019 Malé jaderné reaktory představují důležitý perspektivní směr v bezemisní výrobě elektřiny a tepla. Kromě toho se stále hovoří i o jejich dalším využití kromě „tradiční“ dodávky elektřiny do rozvodné sítě, případně vytápění budov. Na Mezinárodní konferenci o klimatických změnách a roli jaderné energie, kterou pořádala Mezinárodní agentura pro atomovou energii (IAEA) ve Vídni začátkem října 2019, promluvil o jejich dalších možnostech jeden z konstruktérů malého modulárního reaktoru NuScale. Prezentoval tak závěry studií, které projektová organizace NuScale k tomuto účelu vypracovala. Projekt JIVE 2: dvacet palivočlánkových autobusů a vodíková plnicí stanice pro Groningen18.9.2019 Palivočlánkové (vodíkové) autobusy spojují výhody lokálně bezemisního provozu bateriových elektrobusů s dojezdem na jedno naplnění nádrže vodíkem srovnatelným s klasickým dieselovým autobusem. Proto se – navzdory vyšší investici a potřebě vodíkové plnicí infrastruktury – i tento druh bezemisních městských autobusů v Evropě zvolna, ale setrvale rozvíjí. Důkazem je dodávka 20 palivočlánkových autobusů a vodíkové plnicí stanice Projekt JIVE: 15 patrových palivočlánkových autobusů pro Aberdeen5.8.2019 Skotský Aberdeen je městem, kde se již dlouho rozvíjí palivočlánková elektromobilita. Od roku 2014 zde jezdí deset palivočlánkových autobusů Van Hool a od února 2017 používají palivočlánková osobní auta také lékaři a další veřejné služby. Park palivočlánkových autobusů v Aberdeenu se nyní rozroste o dalších 15 vozidel, tentokrát v charakteristickém patrovém provedení. Odborná veřejnost o tom byla informována v červenci 2019. FuelCell Energy: submegawattové stacionární palivočlánkové zdroje na zemní plyn a bioplyn také pro evropský trh2.8.2019 Americký výrobce stacionárních palivočlánkových jednotek FuelCell Energy není čtenářům našeho portálu jistě neznámý – zajímavosti z úspěšného provozu jeho palivočlánkových elektráren a kogeneračních jednotek průběžně sledujeme, viz například nedávné poznatky z palivočlánkové kogenerace v korejském Inčchonu. Až dosud se však tento výrobce zaměřoval především na americký a asijský trh. V červenci 2019 oznámil odborné veřejnosti, že své submegawattové palivočlánkové jednotky řady SureSource 250 a SureSource 400 o výkonech 250 a 400 kW opětovně nabídne také na evropském trhu. 20MW palivočlánková kogenerace v Inčchonu má za sebou úspěšný rok provozu18.7.2019 V jihokorejském městě Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónové metropoli, ležící nedaleko hlavního města Soulu, slouží již rok, tedy od konce června 2018, 20MW palivočlánková kogenerační jednotka pro výrobu elektřiny a tepla pro dálkové vytápění. První rok provozu považuje za velmi úspěšný jak její dodavatel, tak energetická společnost, jíž kogenerační jednotka patří. Solaris představil palivočlánkový autobus, prvních dvanáct objednalo Bolzano12.6.2019 Pro Solaris Bus & Coach, jednoho z největších evropských výrobců bateriových elektrobusů, není palivočlánkový elektrický pohon zcela novinkou – v Hamburku slouží dva jeho prototypové 19m bateriové elektrobusy s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. V červnu 2019 tento výrobce představil při příležitosti akce Mezinárodní unie veřejné dopravy „UITP Global Public Transport Summit 2019“ svůj 12m palivočlánkový autobus určený pro sériovou výrobu a vzápětí zaznamenal i první objednávku. Projekt AZETEC: 64tunový nákladní kolos s palivočlánkovým pohonem bude brázdit kanadské silnice10.6.2019 Na našich silnicích se (bohudíky) nesetkáme s tahačem následovaným dvěma návěsy o celkové hrubé hmotnosti 64 tun. Přesto je kanadský projekt AZETEC, o němž byla odborná veřejnost informována v květnu 2019, poučný i pro české prostředí: Ukazuje totiž, že technologie palivočlánkových elektrických vozidel, spojující bezemisní provoz elektromobilů s dojezdem tradičních automobilů, se mohou uplatnit i u velmi těžké silniční nákladní dopravy. Vodík dobývá říční dopravu: nákladní čluny na Rhôně bude tlačit palivočlánkový remorkér6.6.2019 Vodní doprava je jednou z oblastí, kde tradiční dopravní prostředky významně škodí životnímu prostředí následkem hluku, vypouštěných spalin z motorů a dalších nečistot. Je proto snaha i zde postupně zavádět ekologické pohony. Protože bateriové elektrické lodě obvykle narážejí na nedostatečný akční rádius (výjimkou mohou být vyhlídkové lodě, jaké již léta slouží například v Brně), přicházejí stále více ke slovu palivočlánkové pohony. V květnu 2019 zaznamenala významný milník palivočlánková říční plavba: Palivočlánkové vlaky nahrazují diesely, největší evropský park 27 souprav bude jezdit v okolí Frankfurtu31.5.2019 Palivočlánkové elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Po parku 14 palivočlánkových elektrických jednotek Alstom Coradia iLint pro německou spolkovou zemi Dolní Sasko byla v květnu vysoutěžena dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu Německého dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve spolkové zemi Hessensko. Palivočlánkové autobusy také v patrovém provedení: v Londýně od roku 202020.5.2019 Palivočlánkové autobusy představují perspektivní směr v rozvoji bezemisní městské dopravy v Evropských metropolích, byť dosud ne v takové míře, jako čistě bateriové elektrobusy, jako ostatně dokládá i studie FCH JU V rámci projektu JIVE se v Londýně chystá světová technologická premiéra v této oblasti: Od roku 2020 by zde mělo jezdit 20 palivočlánkových „doubledeckerů“. Odborná veřejnost o tom byla informována v květnu 2019 Palivočlánkový park v Bridgeportu se stane součástí elektrárenského portfolia svého dodavatele, akvizici financují komerční banky16.5.2019 Od prosince 2013 funguje v americkém městě Bridgeport (stát Connecticut) park palivočlánkových elektráren o celkovém výkonu 14,9 MW. Dodavatelem a zároveň provozovatelem palivočlánkových jednotek je americký výrobce FuelCell Energy. Vlastníkem je elektrárenská společnost Dominion Energy, pro niž byl tento park provozován na smluvním základě. V polovině května 2019 dochází k významné organizační změně: FuelCell Energy odkoupil palivočlánkový park do svého vlastnictví. První palivočlánkový trajekt pro komerční provoz v přípravě14.5.2019 Zplodiny z lodních dieselových motorů jsou nepříjemnou součástí přepravy cestujících po vodě, ať už se jedná o vyhlídkové lodě nebo o pravidelné lodní či trajektové linky. Proto je snaha zde využít bezemisní elektrický pohon. S ohledem na požadované provozní parametry se přitom jako řešení nabízí využití kombinace palivových článků s trakčními bateriemi, podobně jako například u palivočlánkových autobusů nebo nákladních automobilů. První konkrétní krok k takto poháněnému trajektu určenému pro komerční provoz byl učiněn v dubnu 2019 Čistička odpadních vod v San Bernardinu bude používat palivočlánkovou kogenerační jednotku
9.5.2019 Dvousettisícové
průmyslové a zemědělské kalifornské město San Bernardino, jinak též
důležitý kalifornský dopravní uzel, je známé mimo jiné první restaurací
McDonald’s. Toto město si v dubnu 2019 připsalo na své konto další
zajímavost, tentokrát technickou a ekologickou. Podobně jako například americké
město Tulare se rozhodlo zužitkovat bioplyn z
čističky odpadních vod formou palivočlánkové kogenerace. FuelCell Energy uvedl do provozu energetickou jednotku s SOFC palivovými články24.4.2019 Americký výrobce vodíkových a palivočlánkových technologií FuelCell Energy není čtenářům našich portálů neznámý. Průběžně sledujeme jeho projekty pro městskou energetiku a další veřejné služby, včetně například možnosti využití skládkového plynu pro bezemisní výrobu elektřiny a vodíku. Začátkem dubna 2019 uvedl tento výrobce do provozu v Pittsburghu v Pensylvánii nejmodernější stacionární palivočlánkovou jednotku pro výrobu elektřiny, využívající technologii pevných oxidů – SOFC. Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu mají najeto přes milión mil
25.2.2019 Ve skotském
Aberdeenu slouží již bezmála pět let park deseti palivočlánkových
autobusů – první z nich byl do Aberdeenu dodán v březnu 2014. Na konci
ledna 2019 zaznamenaly tyto autobusy důležitý milník: Jejich celkový
proběh překročil hranici miliónu ujetých mil, tedy cca 1,6 mil. km.
Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu propojují záchytná parkoviště s
centrem města. Švédští popeláři pojedou na páru: Scania a Renova vyvíjejí palivočlánkový vůz na svoz odpadu17.1.2019 Když před mnoha desítkami let nejeden popelářský vůz v Praze i jinde poháněla pára (byly na podvozku parních nákladních aut Sentinel), málokdo tušil, že se „parní“ pohon do městských služeb jednou vrátí. Ne ovšem jako neekologický (byť tichý) parní stroj spalující hnědé uhlí, nýbrž jako palivočlánkový elektrický pohon, u nějž je vodní pára jediným odpadním produktem. Jak byla odborná veřejnost informována v prosinci 2018, mají k tomu úspěšně nakročeno ve Švédsku, kde automobilový výrobce Scania ve spolupráci se západošvédskou společností Renova zabývající se odpadovým hospodářstvím vyvíjejí palivočlánkový nákladní vůz na svoz odpadu. Skládkový plyn jako zdroj elektřiny i vodíku pro palivočlánková vozidla15.1.2019 Skládkový plyn je důležitým obnovitelným zdrojem energie, stejně jako významným rizikovým faktorem na skládkách. Může však představovat také zdroj vodíku pro palivočlánková vozidla. Významným krokem k praktické realizaci takovéhoto záměru se stala dohoda uzavřená na začátku roku 2019 mezi jihokalifornským okresem County of Orange a americkým výrobcem FuelCell Energy o využití skládky Coyote Canyon v městě Newport Beach pro jeho projekt palivočlánkové technologie. Řetězec Carrefour uvedl do provozu 137 palivočlánkových manipulačních vozíků8.1.2019 Oblastí, kde se palivočlánková mobilita začala rozvíjet jako první (nepočítáme-li mezi „mobilitu“ kosmická zařízení), jsou bezesporu palivočlánkové elektrické manipulační vozíky. Palivový článek zde nahrazuje baterie a je z řady důvodů výhodnější. Nejvíce se dnes tato manipulační technika používá v USA (jen například obchodní řetězec Walmart je počítá v tisících), rozvíjejí se však i v Evropě. Důkazem je 137 palivočlánkových manipulačních vozíků, které koncem listopadu 2018 uvedl do provozu francouzský řetězec Carrefour. H2V INDUSTRY začne s masovou výrobou vodíku ve Francii11.12.2018 V současné době je ve světě více než 95 % vodíku vyráběno z fosilních zdrojů. Zároveň je politický tlak na stále větší využívání obnovitelných zdrojů, jejichž výkon je však v drtivé většině proměnlivý. Na tuto situaci reaguje francouzská společnost H2V INDUSTRY, která si jako své poslání dala masovou výrobu vodíku elektrolýzou z přebytků elektrické energie v síti způsobených obnovitelnými zdroji a jeho následné ukládání do plynové sítě. Dvě palivočlánkové elektrárny v Connecticutu uzavřely dohodu o nákupu elektřiny28.11.2018 Začátek listopadu 2018 byl pro americký stát Connecticut důležitým milníkem v oblasti ek.logicky vyráběné elektřiny: Ve dvou městech, Hartfordu – hlavním městě státu Connecticut – a Derby byly uzavřeny dohody o nákupu elektřiny (power purchase agreement – PPA) z palivočlánkových elektráren od amerického dodavatele FuelCell Energy s lokální distribuční společností. Veletrh eSalon: palivočlánková Toyota Mirai v Praze16.11.2018 O palivočlánkovém sedanu Toyota Mirai jsme čtenáře našich portálů informovali již vícekrát, například v souvislosti se záchrannou službou ve skotském Aberdeenu. U příležitosti pražského veletrhu e-Salon v listopadu 2018 v Praze jsme měli možnost tento unikátní vůz vidět vystavený. Podívejme se na něj blíže. Dodávková auta UPS: palivové články dobývají městskou logistiku2.11.2018 Využití výhod palivočlánkových pohonů – bezemisní provoz v kombinaci s dojezdem srovnatelným s tradičním automobilem – se v nákladní dopravě v USA sleduje zejména u těžkých kamionů pro svoz a rozvoz námořních kontejnerů. Tyto pohony však začínají dobývat i menší tonáže – americkou střední třídu 6, tedy nákladní automobily o nosnosti 8,8 – 11,8 tun. Příkladem je kalifornský projekt palivočlánkového rozvážkového nákladního vozu pro nadnárodní logistickou společnost UPS, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v říjnu 2018. Studie FCH JU: palivočlánkové autobusy v Evropě mají perspektivu, podmínkou je ekonomie z rozsahu31.10.2018 Společný podnik pro palivové články a vodík (FCH JU) zveřejnil koncem léta 2018 souhrnnou studii pod názvem „Strategies for join procurement of fuel cell buses“, tedy „Strategie pro společné veřejné zadávání palivočlánkových autobusů“. Tento článek ukazuje a komentuje některé zajímavé postřehy z uvedené studie, pokud jde o ekonomiku a perspektivy dalšího rozvoje palivočlánkových autobusů v Evropě. Ballard představil novou generaci palivových článků pro těžká vozidla22.10.2018 Kanadský výrobce palivových článků Ballard, který představuje světovou špičku ve svém oboru, prezentoval v září 2018 novou řadu svých palivových článků, označovanou jako FCgen®-LCS na mezinárodním veletrhu užitkových vozidel v německém Hannoveru. Tato nová generace palivových článků, určená pro těžká elektrická vozidla, jako palivočlánkové autobusy, nákladní automobily, manipulační vozíky a vlaky, představuje řadu inovací, které zlepšují provozní vlastnosti a celkovou ekonomiku provozu palivových článků. První palivočlánkové vlaky poprvé vyjíždějí na trať s cestujícími17.10.2018 Po důležitém milníku – získání potřebných úředních povolení v červenci 2018 – začala na sklonku září 2018 naplno nová éra bezemisní železniční dopravy: Na 100 km dlouhou trať spojující severoněmecká města Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervoerde a Buxtehude se poprvé s cestujícími vydaly dvě palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint. Další palivočlánkové kamiony v USA: Navistar s palivovými články Hydrogenics12.10.2018 Snaha o bezemisní provoz kamionů v Kalifornii díky palivočlánkovým kamionům nezůstává ojedinělá. Dalším projektem, o němž byla světová odborná veřejnost informována v září 2018, je šest rozvážkových kamionů americké třídy 8, tedy s nosností do 15 tun, které mají být nasazeny do provozu v Jižní Kalifornii zkraje roku 2019. Stacionární palivočlánkové jednotky od FuelCell Energy vyrobily 8 miliónů MWh elektrické energie2.10.2018 Stacionární palivočlánkové jednotky řady SureSource od amerického výrobce FuelCell Energy sledujeme průběžně na našem portále. Uplatňují se u rozmanitých energetických projektů ve světě – v USA (například ve městě Tulare nebo u farmaceutické společnosti Pfizer), v Jižní Koreji (např. palivočlánková kogenerace ve městě Inčchonu) nebo třeba v areálu jednoho z německých ministerstev. V září 2018 dosáhly tyto palivočlánkové zdroje důležitý milník: v součtu vyrobily celkem 8 miliónů MWh elektrické energie. Projekt Terrestrial Energy: budou reaktory chlazené solí vyrábět vodík?13.9.2018 Jak uvádějí zahraniční zdroje i český ÚJV Řež, celosvětově se dnes většina vodíku (cca 95 %) vyrábí s fosilních paliv. Všechny tyto procesy jsou doprovázeny výraznými emisemi oxidu uhličitého, což je mj. výzvou pro palivočlánkovou elektromobilitu. S rozvojem vysokoteplotních reaktorů IV. generace se nabízí otázka, zda by jej nešlo vyrábět efektivněji a ekologičtěji právě v těchto reaktorech. Odpověď by měl přinést dvouletý projekt společnosti Terrestrial Energy ve spolupráci s americkou energetikou Southern Company a laboratořemi amerického Ministerstva energetiky (DoE), o němž byla odborná veřejnost informována na začátku září 2018. Čistý zdroj pro dálkové vytápění města: palivočlánková kogenerace v Inčchonu28.8.2018 Jedním z průkopníků palivočlánkových technologií na asijském kontinentě je bezesporu jihokorejské město Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónová metropole, ležící nedaleko hlavního města Soulu. Svědčí o tom i 20letá smlouva s americkou společností FuelCell Energy na provoz 20MW palivočlánkové kogenerační jednotky pro výrobu elektřiny a tepla pro dálkové vytápění v tomto městě, kterou v červenci 2018 podepsala energetická společnost Korea Southern Power Co. Ltd. (KOSPO). Koleje se otevírají vodíku: palivočlánkové vlaky od Alstomu získaly úřední povolení pro provoz na německých tratích1.8.2018 V červenci 2018 došlo k významnému milníku v historii palivočlánkové elektromobility: Elektrické jednotky Alstom Coradia iLint získaly od Spolkového drážního úřadu (EBA) povolení k provozu v osobní přepravě na německých železničních tratích. Železnice se tak poprvé na světě oficiálně otevírají každodennímu provozu palivočlánkových vlaků s cestujícími. Bezemisní námořní lodě na obzoru: ABB a Ballard podepsaly memorandum11.7.2018 Velké námořní lodě tradičně poháněné dieselovým motorem patří k významným znečišťovatelům ovzduší v přístavech i nad oceány, o případných únicích paliva do moře nemluvě. Je proto snaha najít za spalovací motor náhradu v podobě bezemisního zdroje, který by však neměl významně větší nároky na prostor a hmotnost nežli tradiční lodní motor. Nepřekvapí, že k tomuto účelu podepsali v červnu 2018 memorandum dva světoví hráči v oboru bezemisních technologií pro pohon: švédsko-švýcarská elektrotechnická společnost ABB a významný kanadský výrobce palivočlánkových jednotek pro těžká vozidla Ballard. Palivočlánkové vlaky jako cesta k bezemisním britským železnicím do roku 20407.6.2018 Britská vláda si vytkla ambiciózní cíl, pokud jde o vliv železnice na životní prostředí: Do roku 2040 by měla být stažena z provozu všechna vozidla poháněná pouze dieselovým motorem. Tato vozidla nicméně dnes tvoří zhruba třetinu vozového parku pro osobní vlaky a elektrifikováno je méně než 50 % britské železniční sítě. Jako jedna z cest k dosažení uvedeného cíle se za těchto okolností ukazuje nasazení vozidel na palivočlánkový pohon. Prvním krokem by měl být společný projekt průmyslové společnosti Alstom a britské společnosti pro leasing železničních vozidel Eversholt Rail, o němž byla odborná veřejnost informována v květnu 2018. Pivo skrze vodík: Anheuser-Busch nakoupí 800 palivočlánkových tahačů Nikola One24.5.2018 Provozování elektrických nákladních automobilů se až dosud rozvíjí především v městské logistice, viz například evropský projekt FREVUE. S rozvojem palivočlánkové elektromobility však přichází významnou měrou ke slovu i elektrifikace kamionů na dlouhé vzdálenosti. Od slov k činům se v tomto směru rozhodl přejít americký pivovarnický koncern Anheuser-Busch, který si vytkl jako strategický cíl provozovat do roku 2025 veškerý svůj park dálkových nákladních vozů na obnovitelné zdroje energie. Jako jeden z konkrétních kroků uzavřel v květnu 2018 smlouvu na dodávku 800 palivočlánkových tahačů Nikola One. Palivočlánková kogenerace z bioplynu pro město Tulare: energetická společnost přebírá projekt od dodavatele25.4.2018 Tulare je šedesátitisícové město v západní Kalifornii, mezi jehož strategické priority patří také udržitelný rozvoj včetně ekologicky šetrné energetiky. Jedním z konkrétních projektů, jimiž se tato strategie realizuje, je i provoz palivočlánkové kogenerační jednotky od dodavatele FuelCell Energy v tamní čističce odpadních vod. Na začátku dubna 2018 překročil tento projekt důležitý milník Londýnská metropolitní policie jezdí na vodík29.3.2018 Po záchranné službě ve skotském Aberdeenu má ve Velké Británii i další složka záchranného systému ve svém parku automobily s palivovými články. V březnu 2018 převzala Londýnská metropolitní policie 11 palivočlánkových osobních automobilů Toyota Mirai, které jsou používány i ve výše zmíněném Aberdeenu. Projekt JIVE: 40 palivočlánkových autobusů Van Hool pro Kolín n. R. a Wuppertal8.3.2018 Evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE přechází od slov k činům. Svědčí o tom smlouva na dodávku 40 palivočlánkových autobusů od belgického výrobce Van Hool pro dvě německá města, 30 autobusů pro Kolín nad Rýnem a 10 autobusů pro Wuppertal, na základě dodavatelské smlouvy uzavřené na konci února 2018. 6,5 tisíce palivočlánkových automobilů prodáno ve světě od roku 20132.3.2018 Komercializace palivočlánkových automobilů se datuje od roku 2013. Jak začátkem února 2018 uvedla zpráva „Global Market for Hydrogen Fuel Cell Vehicles, 2018“ od americké výzkumné a konzultační společnosti Information Trends, od tohoto roku bylo do konce roku 2017 ve světě prodáno celkem 6 475 palivočlánkových automobilů a jejich trh stále roste. Projekty JIVE a JIVE 2: tři stovky palivočlánkových autobusů pro Evropu13.2.2018 Od ledna 2017, tedy již rok, je v gesci Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a s finančním přispěním Společného podniku pro palivové články a vodík (FCH JU) v plném proudu evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE. Od února 2018 se rozběhl jeho následovník, projekt JIVE 2. V rámci realizace obou projektů tak do ulic evropských měst vyjede téměř 300 palivočlánkových autobusů. Německo podporuje palivočlánkovou mikrokogeneraci, podpora se rozšiřuje z domácností na podniky a municipality29.1.2018 Palivočlánkovou mikrokogenerací (označovanou též anglickou zkratkou micro-CHP) rozumíme využití palivočlánkových jednotek pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla (kogeneraci) v malém měřítku domácností a menších budov. Rozvoj této technologie má velkou podporu v sousedním Německu, kde je tímto směrem zaměřený program KfW 433. Jak byla v lednu 2018 informována odborná veřejnost, v červenci 2017 využívalo tato zařízení na 1 100 německých domácností a od jejich uživatelů zaznívají pochvalné ohlasy. Stacionární palivočlánková jednotka umí efektivně a bezpečně využívat i bioplyn19.1.2018 Anaerobní vyhnívací plyn (ADG) je jedním z bioplynů, které vznikají jako odpadní produkt v čističkách odpadních vod, při chovu hospodářských zvířat nebo zpracováním potravinářského odpadu. Jako takový je řazen mezi důležité obnovitelné zdroje, resp. nosiče energie. Na rozdíl od zemního plynu je však mnohem méně bohatý na metan, který je vlastním zdrojem energie, a zároveň plný kontaminantů. Přesto si s tímto problematickým nosičem energie dokáže poradit i takové zařízení, jako palivočlánková energetická jednotka. Veřejná vodíková plnicí stanice na letišti Orly usnadní provoz pařížských palivočlánkových taxi12.1.2018 Projekt palivočlánkových vozů taxi v Paříži získal v prosinci 2017 důležitou podporu v oblasti plnicí infrastruktury. K plnicí stanici v ulici Cours Albert 1er, na veřejném parkovišti Pont de l’Alma, která tyto vozy zásobuje vodíkem, přibyla další veřejná plnicí stanice na letišti Paříž Orly. Jde o vůbec první vodíkovou plnicí stanici na francouzském letišti. Jak se daří palivočlánkovým autobusům v USA: zajímavosti ze souhrnné zprávy NREL z listopadu 20172.1.2018 V listopadu 2017 publikovala americká agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července 2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na obdobnou zprávu z ledna 2017. Tento článek dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy.
1 | 2 | Archiv 2020 | Archiv 2018/2019 | Archiv 2016/2017 | Archiv 2015 | Archiv 2013/2014 |
|