Vodíkové technologie
Články únor 2021 – květen 2022
12.5.2022 Elektrifikace
městských autobusových parků pomocí bateriových, superkapacitorových
nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie se stává stále
aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý příspěvek ke
zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a domácí
legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy
elektrických autobusů. V neposlední řadě znamená elektrifikace
používání zdroje energie, který není jednoznačně podmíněn dovozem
fosilních paliv ze zahraničí.
14.4.2022 Německý
dopravce Regionalverkehr Köln (RVK), obsluhující aglomeraci měst Kolína
nad Rýnem a Bonn, dnes provozuje největší evropský park
palivočlánkových autobusů, celkem 52 vozidel. Do roku 2025 by se měl
tento park rozrůst o dalších 108 autobusů, a činit tak rovných 160
vozidel. Bude to možné díky spolufinancování ze zdrojů Spolkového
ministerstva dopravy a digitální infrastruktury, schválenému v dubnu
2022.
11.4.2022 Po úspěšném
tažení společnosti Alstom v oboru palivočlánkových
elektrických vlaků v Německu přichází na scénu
také domácí Siemens. První regionální palivočlánková (vodíková) trakční
jednotka pro Bavorsko získává svou podobu. Dne 15. března 2022
podepsali zástupci společností Siemens Mobility a Bayerische Regiobahn
(BRB) smlouvu o pronájmu inovativního prototypu.
10.3.2022 K
probíhajícímu výběrovému řízení na palivočlánkové autobusy (celkem 5
vozidel) vypsal Dopravní podnik Ostrava (DPO) v únoru 2022 rovněž
výběrové řízení na vodíkovou plnicí stanici na Hranečníku. Učinil tak
další důležitý krok k realizaci jednoho z opatření nedávno schváleného
Akčního plánu udržitelné energetiky a klimatu (SECAP 2030), kterým je
nasazení vodíkových autobusů do rutinního provozu v ostravské MHD.
25.2.2022 Na
počátku února 2022 byla odborná veřejnost informována o výsledku
testování, který může mít do budoucna velký praktický význam: Kanadský
výrobce palivočlánkových technologií Ballard úspěšně otestoval
propojení s palivovým systémem využívajícím kapalný vodík od amerického
výrobce Chart Industries. Ukázal tak možnost využití kapalného vodíku v
těžkých palivočlánkových vozidlech.
6.1.2022 Na
konci roku 2021 zaznamenal svět palivočlánkových technologií
pozoruhodnou událost: Společnost SAGAT SpA spravující letiště v
italském Turíně a provozovatel plynárenské infrastruktury Snam Group
skrze svoji dceřinou společnost Renovit, specializovanou na energeticky
úsporná řešení, podepsaly smlouvu o smlouvě budoucí (term sheet) na
vybudování palivočlánkového systému pro kogeneraci, tedy kombinovanou
výrobu elektřiny a tepla, na turínském letišti.
6.12.2021 Počátkem
roku 2013 se naše konzultační firma, zaměřená na moderní technologie v
dopravě a energetice a podporu jejich uplatnění v praxi, začala blíže
zabývat fenoménem elektrických autobusů s nezávislým zdrojem energie. V
partnerství s oslovenými výrobci a Sdružením dopravních podniků ČR v
létě 2013 vznikla naše studie s názvem E-mobilita v MHD. Výsledky
studie byly
prezentovány široké odborné veřejnosti hned v říjnu téhož roku na
semináři Elektrické autobusy pro město. Nikdo ze zúčastněných tehdy
netušil, že tím dáváme základ jedné užitečné tradici.
6.12.2021 Společnost
Rampini, italský výrobce vozidel a také hlavní
partner desátého ročníku naší konference Elektrické autobusy pro město X,
je v České republice znám zejména jako dodavatel elektrických midibusů
s pantografovým průběžným dobíjením pro vídeňského dopravce Wiener
Linien; jeden zde byl testovaný
v letech 2013-14. Od té doby se portfolio
elektrických autobusů tohoto výrobce významně rozšířilo. Nejnovějším
produktem, který je nyní v procesu vývoje, je palivočlánkový midibus
Hydron, který bude mít svoji premiéru v tzv. vodíkovém údolí Přístav
Civitavecchia.
24.11.2021 Jako již
tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 24. 11. 2021 v
Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala jubilejní konference
Elektrické autobusy pro město X, pořádaná provozovateli tohoto portálu.
Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož
významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013
začala.
18.11.2021 Společnost
FlixMobility, mateřská společnost dopravce Flixbus a přední
technologická společnost pro udržitelnou a intermodální mobilitu, se
spolu se svými partnery Freudenberg Fuel Cell e-Power Systems a ZF
Friedrichshafen AG podílí na nedávno zahájeném výzkumném projektu
HyFleet. Jak byla odborná veřejnost informována v listopadu 2021,
projektové konsorcium pro tento účel nedávno obdrželo oficiální
potvrzení "UIA" od německého Spolkového
ministerstva dopravy a digitální infrastruktury.
10.11.2021 Odvětví
plynárenství se stále více zabývá také výrobou a dopravou čistého
vodíku pro rozmanité aplikace, mimo jiné pro palivočlánková elektrická
vozidla. V zahraničí je tento trend už řadu let běžný, v ČR dosud
nikoli. Proto je důležitým milníkem memorandum mezi společnostmi ÚJV
Řež a Pražská plynárenská podepsané na konci září 2021.
21.10.2021 Jak
byla v říjnu 2021 informována odborná veřejnost, Dopravní podnik města
Ústí nad Labem a.s. (DPmÚL) podepsal v poslední zářiový den 2021
rámcovou dohodu na dodávku až 20 ks autobusů s palivočlánkovým pohonem
se společností Solaris Bus & Coach. Po experimentálním provozu
českého palivočlánkového autobusu TriHyBus
v Neratovicích se tak DPmÚL
stane prvním českým dopravcem, který nasadí palivočlánkové autobusy do
pravidelného provozu.
14.10.2021 Pětičlenné
konsorcium vedené ÚJV Řež zahájilo v posledním zářiovém týdnu 2021
práce na inovativním řešení elektrického nákladního vozidla s vodíkovým
palivovým článkem, určeného do náročných provozních podmínek, což je
specifickým rysem tohoto českého projektu v mezinárodním kontextu.
Prototyp bude postaven na robustním podvozku Tatra a vybaven řadou
podpůrných technologií pro uvedené podmínky.
23.9.2021 Kanadský
výrobce palivových článků Ballard, který
představuje světovou špičku ve svém oboru, představil odborné
veřejnosti v polovině září 2021 již osmou řadu svých palivových článků,
označovanou jako FCmove™-HD+. Tato nová generace palivových článků,
určená pro těžká elektrická vozidla, jako palivočlánkové autobusy,
nákladní automobily, manipulační vozíky a vlaky, představuje řadu
inovací, které zlepšují provozní vlastnosti a celkovou ekonomiku
provozu palivových článků.
12.8.2021 Koncem
června 2021 byl učiněn důležitý krok k realizaci vodíkových a
palivočlánkových technologií v ČR: Vláda ČR schválila Vodíkovou
strategii České republiky, kterou připravil její gestor, Ministerstvo
průmyslu a obchodu. Tato strategie je bezesporu důležitým dokumentem
pro rozvoj vodíkové ekonomiky v ČR. Zároveň budí v čtenáři některé
otázky, na něž dá odpověď teprve čas.
19.7.2021 Dvousettisícové
průmyslové a zemědělské kalifornské město San Bernardino používá od
července 2021 ve své čističce odpadních vod již dříve avizovanou
palivočlánkovou kogenerační jednotku od
amerického dodavatele FuelCell Energy. Její zvláštností je využívání
místního bioplynu jen s minimálními úpravami.
16.6.2021 Palivové
články s pevnými oxidy (SOFC) mají perspektivu jako téměř
bezemisní zdroje energie využívající na vstupu „tradiční“ média, jako
je zemní plyn nebo bioplyn, ale také jako zdroj vodíku pro další
palivočlánkové aplikace. Zvýšení jejich energetické účinnosti je nyní
náplní vývojových projektů spolufinancovaných americkým Ministerstvem
energetiky (DOE), jejichž hlavním účastníkem je americký výrobce
palivových článku FuelCell Energy.
27.5.2021 O vodíku jako
bezemisní a ekologické alternativě fosilních paliv se mluví již desítky
let. V poslední dekádě ale celé odvětví poskočilo dopředu zejména díky
zdokonalení technologie vodíkových palivových článků. Díky ní je možné
vodík jako palivo uchovat v nezměněné kvalitě v řádu let. Česká
vývojová firma DEVINN na vodík vsadila jako na palivo budoucnosti a
jako jedna z prvních ve střední Evropě vyvinula funkční vodíkový
generátor elektrické energie. Jak funguje vodík jako palivo? V čem je
H2BASE výjimečný a jak zařízení integruje palivové články? A jak může
vypadat ideální týden provozu tohoto vodíkového generátoru?
20.4.2021
Vedle
elektrických
jednotek pro osobní přepravu se
palivočlánkové (vodíkové) pohony dostávají ke slovu i v železniční
nákladní dopravě. Dokládá to americká společnost Sierra Northern
Railway, železniční divize soukromé energetické firmy Sierra Energy
Corporation ze Severní Kalifornie. Ta se rozhodla přestavět své
dieselové posunovací lokomotivy na palivočlánkový pohon a v březnu 2021
započala s pilotním projektem.
23.2.2021 Již
letos začne brázdit vody zátoky v americkém San Franciscu
palivočlánkový přívoz jménem Sea Change (Mořská změna). Nyní se nachází
ve finální fázi výroby a během roku 2021 se začne s jeho zkušebním
provozem. Tato loď je určena pro plně komerční provoz na linkách osobní
lodní dopravy v San Franciscu.
15.2.2021 Městská
doprava v německém Kolíně nad Rýnem zaznamenala začátkem února 2021
důležitý milník: Tamní dopravce Regionalverkehr Köln (RVK) převzal
první z 15kusové série palivočlánkových autobusů Solaris Urbino 12
hydrogen. Rozmnoží tím svůj park 37 palivočlánkových autobusů Van Hool,
již nyní největší v Evropě.
10.2.2021 Standardizace
baterií, která v Evropě začala v 50. letech minulého století a v USA o
několik desetiletí dříve, vyústila v rychlý rozvoj jejich využití v
mnoha oblastech lidské činnosti. Totéž s největší pravděpodobností čeká
do budoucna i palivočlánkové moduly. Důležitým milníkem je zahájení
činnost konsorcia StasHH na začátku února 2021. Jeho cílem je zavést
nomenklaturu HH pro palivočlánkové moduly, podobně jako je tomu u
nomenklatury pro baterie.
1 | 2 | Archiv 2020 | Archiv 2018/2019 | Archiv 2016/2017 | Archiv 2015 | Archiv 2013/2014
|