Přečtěte
si: Publikace Elektromobilita
v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility
|
|
|
Vodíkové technologieArchiv článků 2013 – 2014Volkswagen představil prototypový palivočlánkový automobil11.12.2014 Vedle palivočlánkových osobních automobilů Hyundai a Toyota, o nichž jsme již psali na našem portále např. v souvislosti s úspěšným provozem v Kodani nebo s ambicemi na komerčních trzích, se naši čtenáři mohou nyní seznámit s výzkumným prototypem vodíkového automobilu od německého koncernu Volkswagen. Pod názvem Golf SportWagen HyMotion měl premiéru v listopadu 2014 na LA Auto Show v americkém Los Angeles. Výrobci palivočlánkových autobusů společně2.12.2014 Rozvoj palivočlánkových autobusů v Evropě získal v listopadu 2014 významný impuls od automobilového průmyslu: Pět velkých autobusových výrobců – Evobus, MAN, Solaris, Van Hool a VDL – podepsalo 12. listopadu 2014 na setkání účastníků Společného podniku pro vodík a palivové články (FCH JU) dohodu formou „Letter of Understanding“ o komerčním vývoji hybridních palivočlánkových autobusů, tedy autobusů využívající jako zdroj elektrické energie vodíkový palivový článek spolu s trakčními bateriemi. Program Hy-Trolley: palivočlánkový zdroj energie Ballard pro trolejbusy Škoda?27.11.2014 Dopravní podnik Rigas Satiksme v lotyšské Rize provozuje více než 250 trolejbusů, 116 tramvají a 415 dieselových autobusů. Podobně jako v jiných městech si provozní potřeby MHD postupně vynucují provoz trolejbusů s prodlužovačem dojezdu, v tomto případě dieselovým. Jako možné řešení škodlivých vlivů těchto zařízení na životní prostředí se nyní uvažuje o jejich nahrazení palivovými články. Toyota Mirai: Japonsko podporuje palivočlánkovou elektromobilitu13.11.2014 V prosinci 2014 začne v Japonsku očekávaný prodej palivočlánkového sedanu Toyota, pravděpodobně pod obchodní značkou „Mirai“ (japonsky „budoucnost“). Toyota plánuje roční výrobu 700 těchto vozů, celková poptávka je odhadována kolem tisíce. První vozy budou určeny především vládním představitelům, ale cca 20 vozů měsíčně by mělo být nabídnuto také široké veřejnosti. ESPACE: nové evropské servisní centrum pro palivočlánkové autobusy Van Hool/Ballard6.11.2014 Pod názvem ESPACE (francouzsky: prostor – akronym z anglického „European Service and Parts Centre for fuel cell buses“) začíná od listopadu 2014 v belgickém Lieru fungovat společné servisní centrum pro palivočlánkové autobusy Van Hool s vodíkovými pohonnými jednotkami od kanadského výrobce Ballard. Palivočlánkové manipulační vozíky: americký trh úspěšně roste20.10.2014 O využití palivových článků jako zdroje energie pro elektrické manipulační vozíky jsme se na našem portále zmiňovali již vícekrát. Zatímco Evropa v současné době prověřuje ve zkušebním provozu první desítky těchto vozíků v rámci projektů HyLIFT-DEMO a HyLIFT-EUROPE, v USA je jich nyní v provozu kolem tisíce a jejich trh dále úspěšně roste. Německo plánuje palivočlánkové osobní vlaky6.10.214 Německé spolkové země Dolní Sasko, Severní Porýní-Vestfálsko, Baden-Württembersko a Hesensko podepsaly koncem září 2014 předběžnou smlouvu o dodání elektrického vlaku nové generace, využívajícího jako zdroj energie palivový článek. Vývoj tohoto vlaku podpoří německé Spolkové ministerstvo dopravy. Dva prototypy tohoto vlaku by měly být testovány v roce 2018. Power-Up: německá 500kW palivočlánková elektrárna v přípravě12.9.2014 Jak v srpnu 2014 informovala Evropská vodíková asociace (EHA), připravuje se v Německém městě Stade palivočlánková elektrárna o elektrickém výkonu 500 kW, využívající alkalický palivový článek. Palivem je vodík o čistotě >99 %, který vzniká jako odpadní produkt v nedalekém chemickém komplexu společnosti Dow Chemicals a dále je přečišťován v plynárenském závodě firmy Air Products ve Stade. V jistém směru tedy jde o využívání průmyslového odpadu pro energetické účely lokálně zcela bezemisním způsobem. Vodíkové plnicí stanice poprvé v sériové výrobě18.8.2014 Vodíkové plnicí stanice pro palivočlánková vozidla byly až dosud, s ohledem na zavádění této dopravy formou individuálních projektů, záležitostí kusové výroby podle potřeby konkrétního projektu. V červenci 2014 nastal v tomto směru průlom: Německá společnost Linde Group otevřela ve Vídni první továrnu na malosériovou výrobu vodíkových plnicích stanic. Hybridní palivočlánkový elektrobus pro Hamburk v přípravě12.8.2014 V souvislosti s dohodou mezi polským výrobcem autobusů Solaris Bus&Coach a kanadským výrobcem palivových článků pro těžká vozidla Ballard jsme na našem portále letos v únoru informovali o nové koncepci palivočlánkového autobusu Solaris, připravovaného pro Hamburk. Koncem července 2014 obdržel výrobce objednávku na dva tyto 18m palivočlánkové elektrobusy typu Solaris Urbino 18,75 electric Toyota představila nový palivočlánkový sedan28.7.2014 Japonský automobilový výrobce představil světu v červnu 2014 novou generaci palivočlánkového sedanu pod názvem Toyota FCHV. Spolu s výrobcem Honda Motor nyní plánuje zahájit dodávky palivočlánkových vozů na běžný trh v roce 2015 (o konceptu palivočlánkových vozů Toyota jsme na našem portále psali již v říjnu loňského roku – zde). H2BER: Berlínský vodíkový multienergetický projekt22.7.2014 Koncem května 2014 byl za účasti zástupkyně spolkové vlády slavnostně zahájen provoz multienergetické vodíkové plnicí stanice v Berlíně-Schönefeldu, vybudované v rámci projektu H2BER. Základní strukturu tohoto projektu ukazuje obrázek HyLIFT-DEMO a HyLIFT-EUROPE: evropské projekty palivočlánkových manipulačních vozíků4.7.2014 O provozu manipulačních vozíků poháněných palivovými články jsme na našem portále psali již vícekrát, například u automobilky BMW nebo u výrobce spotřební chemie Procter&Gamble. Podobně jako bateriové manipulační vozíky se tato technologie používá zejména tam, kde je nutný nebo žádoucí bezemisní provoz při manipulaci s materiálem. Palivové články jako zdroj elektrické energie mají však oproti bateriím některé významné provozní výhody Whistler Fuel Cell Buses: úspěšný projekt kanadských palivočlánkových autobusů po pěti letech27.6.2014 K úspěšným projektům palivočlánkových autobusů na americkém kontinentu se bezesporu řadí i zkušební provoz těchto autobusů v kanadském Whistleru, provincie Britská Kolumbie. Projekt „Whistler Fuel Cell Buses“, řízený dopravní společností BC Transit, byl vyhlášen v roce 2006. V roce 2009 byl dodán první z parku celkem dvaceti palivočlánkových autobusů – jedná se tak o jeden z nejrozsáhlejších parků takovýchto autobusů na světě. Projekt HyFIVE: 110 palivočlánkových automobilů pro Evropu13.6.2014 V dubnu 2014 byl v Londýně položen základ dosud nejrozsáhlejšímu evropskému projektu pro rozvoj palivočlánkových automobilů pod názvem HyFIVE. 110 takovýchto vozidel bude zkoušeno v provozu šesti evropských měst s rozmanitými geografickými, klimatickými a provozními podmínkami: Bolzano, Kodaň, Innsbruck, Londýn, Mnichov a Stuttgart. Součástí projektu bude i plnicí infrastruktura. Nový palivočlánkový autobus pro University of California2.6.2014 Areál americké University of California ve městě Irvine bude mít od roku 2015 k dispozici nový palivočlánkový autobus. V polovině května 2014 o tom bylo rozhodnuto podepsáním dohody mezi sdružením na podporu čisté mobility CALSTART, University of California a dodavatelskými firmami. High V.LO-City: palivočlánkové autobusy do pravidelného provozu v Belgii29.5.2014 V polovině května 2014 byl v Antverpách oficiálně představen první belgický palivočlánkový autobus. Park pěti těchto autobusů bude od září 2014 vozit cestující na pravidelných linkách na severu Antverp. Jejich provozovatelem bude dopravce De Lijn. Pořízení těchto autobusů je součástí evropského programu High V.LO-City Palivočlánkové automobily v Kodani se osvědčují u rozmanitých uživatelů15.4.2014 V rámci evropského projektu Hydrogen Transport for European Cities (HyTEC) bylo do dánského hlavního města Kodaň v létě 2013 dodáno na leasing 15 palivočlánkových automobilů Hyundai. Nyní, po téměř tři čtvrtě ročním provozu, je zajímavé sledovat jejich výsledky a způsoby využití. Projekt InnoROBE: řídicí jednotka pro palivočlánková užitková vozidla se představuje11.4.2014 Začátkem dubna 2014 představila na veletrhu MobiliTec společnost Bosch Engineering řídicí jednotku určenou pro palivočlánková užitková vozidla, jako jsou například vozidla městských služeb, průmyslové manipulační vozíky nebo zavazadlové vozíky na letištích. Tato řídicí jednotka v sobě integruje řízení vodíku, vzduchu a chladiva u těchto vozidel, čímž umožňuje dosáhnout značných energetických úspor. Rotterdam významně rozšiřuje park elektrických taxi27.3.2014 Společnost Rotterdamse Taxi Centrale (RTC), jeden z největších provozovatelů taxislužby v nizozemském Rotterdamu, plánuje významné rozšíření parku svých elektrických osobních automobilů. RTC již na zkoušku provozuje dva elektromobily: Tesla Model S pro „business“ zákazníky a BYD e6 První palivočlánkový autobus dorazil do Aberdeenu25.3.2014 Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014 dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu (Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. H2FC: Evropský výzkumný projekt pro vodíkové a palivočlánkové technologie17.3.2014 Koncem února 2014 byla naše odborná veřejnost seznámena s novým evropským projektem H2FC – Integrace evropské infrastruktury pro podporu vědy a vývoje vodíkových a palivočlánkových technologií směrem k evropské strategii pro trvale udržitelnou, konkurenceschopnou a bezpečnou energetiku. Nové vodíkové plnicí stanice ve Velké Británii20.2.2014 Velká Británie je jednou z evropských zemí podporujících palivočlánkové technologie a související vodíkovou infrastrukturu. Po síti vodíkových čerpacích stanic v Londýně a okolí jsou budovány další, pro něž bude vodík získáván z elektrolyzérů. Velkokapacitní plnicí stanici pro park deseti palivočlánkových autobusů, instalovanou v autobusových garážích Kittybrewster, připravuje skotské město Aberdeen. Ballard a Solaris: společný palivočlánkový autobus pro Hamburk10.2.2014 Kanadský výrobce palivočlánkových technologií Ballard Power System informoval na konci ledna 2014 veřejnost o dodávce pohonných jednotek pro dva palivočlánkové autobusy výrobce Solaris Bus & Coach pro hamburský dopravní podnik Hamburger Hochbahn AG. Tento dopravce má již za sebou úspěšné zkušenosti s provozem devíti autobusů Mercedes-Benz Citaro s palivovými články (viz studie „E-mobilita v MHD“). Nizozemsko a Belgie rozvíjejí palivočlánkovou e-mobilitu6.2.2014 Jak v lednu 2014 informovala Evropská elektromobilní observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy, vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech společnost Hydrogenics Bridgeport FC Park: nový palivočlánkový park v USA14.1.2014 Americký výrobce průmyslových palivových článků FuelCell Energy, Inc., o němž jsme psali v souvislosti s palivočlánkovou kogenerací v nemocnici Hartford ve státě Connecticut, dokončil na samém konci roku 2013 dodávku „na klíč“ palivočlánkového parku, tedy komplexu palivočlánkových elektráren, pro jeho provozovatele, energetickou společnost Dominion. Co přinesl rok 2013 v palivočlánkových technologiích ve světě30.12.2013 Odborný informační portál FuelCellToday, s nímž naše redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013 palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují: mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. Palivočlánkové vidlicové vozíky pro BMW20.12.2013 O využití palivových článků pro manipulační vozíky ve skladech jsme v naší rubrice Elektromobilita psali již dříve, například v článku Palivové články ve vysokozdvižných vozících. Automobilka BMW nyní zahájila od začátku prosince 2013 ve svém závodě v Lipsku provoz pěti vidlicových vysokozdvižných vozíků FC 25 a FC 35 spolu se čtyřmi tahači přívěsných vozíků typu P30 FZ, všechny poháněné elektřinou z palivových článků. Jejich dodavatelem je Linde Material Handling. Pohon vozíků byl vyvinut ve spolupráci s kanadskou společností Hydrogenics Van Hool a Ballard: spolehlivé palivočlánkové autobusy pro Evropu17.12.2013 Belgický výrobce autobusů Van Hool a kanadský výrobce komerčních palivových článků pro těžká vozidla Ballard podepsali začátkem prosince memorandum o porozumění (MoU), s cílem expandovat nasazení palivočlánkových autobusů (fc-busů) do provozu v evropských městech. Toto memorandum je odpovědí na výzvu FCH JU (společného podniku EU pro vodík a palivové články) ze dne 3. 12. 2013 pod programem „Cooperation“ v rámci 7. rámcového programu EU. První 7,5t užitkové vozidlo s bateriemi a palivovými články2.10.2013 Německá společnost Proton Motor Fuel Cell GmbH, známá i v ČR jako výrobce palivových článků pro český projekt TriHyBus, představuje v prvním říjnovém týdnu 2013 na veletrhu World of Energy Solutions ve Stuttgartu první užitkové vozidlo na baterie doplněné palivovým článkem pro prodloužení dojezdové vzdálenosti v kategorii 7,5 až 12 t. Základem je lehký nákladní automobil na baterie značky Newton vyráběný společností Smith Electric Vehicles. Palivočlánková elektrická vozidla mají v EU perspektivu a podporu1.10.2013 Na výročním setkání rozhodujících činitelů EU z veřejného i soukromého sektoru „Drive ‘n’ Ride“, konaném 18. září 2013, proběhla diskuse o přispění palivočlánkových elektrických vozidel (FCEV) k naplnění evropských cílů v oblasti nulových emisí. Událost proběhla pod záštitou Carla Fidanzy, poslance Evropského parlamentu a zpravodaje pro čistou energii v dopravě parlamentního výboru pro dopravu a turistiku. Plyno-palivočlánková kogenerační jednotka s rekordním provozem25.9.2013 Rekordně dlouhý nepřerušený provoz trvající 4000 provozních hodin zaznamenal koncem září 2013 tlakový kogenerační systém s palivovým článkem a plynovou turbínou od společnosti Mitsubishi. Tento systém, s jehož vývojem začala společnost Mitsubishi Heavy Industries v roce 2008, je od letošního března provozován v zařízení Senju Techno, patřícímu Tokijské plynárenské společnosti (Tokyo Gas Co.). Vodíková plnicí stanice ve Slovinsku24.9.2013 Až dosud byla jedinou vodíkovou plnicí stanicí v zemích střední a východní Evropy česká stanice v Neratovicích, sloužící projektu TriHyBus. Od poloviny září 2013 k nim přibyla plnicí stanice ve slovinské obci Lesce, poblíž jezera Bled. Plnicí stanice je umístěna v čerpací stanici sítě PETROL. Její instalace, podpořená z Evropského fondu pro regionální rozvoj, stála 0,5 mil. €. UK H2Mobility: nové internetové stránky pro palivočlánková vozidla ve V. Británii9.9.2013 Britský projekt UK H2Mobility zprovoznil začátkem září 2013 nové internetové stránky, zaměřené na podporu a propagaci palivočlánkové elektromobility. Projektové konsorcium je tvořeno zástupci průmyslu a vládních organizací. Jeho úvodní výzkum identifikoval potenciál pro provoz 1,6 miliónů palivočlánkových vozidel ve Velké Británii do roku 2030. Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. Clean Energy Partnership: 2 milióny kilometrů bez nehod20.8.2013 Vozový park německého konsorcia Clean Energy Partnership zahrnující sto automobilů poháněných vodíkovými palivovými články najel od roku 2005, kdy byl tento projekt spuštěn, celkem 2 milióny kilometrů, a to bez jakýchkoliv vážnějších problémů. Tento park zahrnuje osobní automobily Mercedes-Benz B-Class F-Cell, Ford Focus Fuel Cell, Honda FCX Clarity, Toyota FCHV-adv, VW Tiguan HyMotion a Audi Q5 HFC. V červenci 2013 k nim přibyly dva palivočlánkové vozy Hyundai ix35 Fuel Cell. Prvních 15 vozů Hyundai ix35 poháněných vodíkovým palivovým článkem dodáno14.8.2013 Prvních 15 z celkového počtu 1000 elektromobilů Hyundai ix35 poháněných vodíkovým palivovým článkem bylo předáno během slavnostního otevření nejnovější vodíkové čerpací stanice v Kodani v červnu 2013. Vozy Hyundai ix35, o kterých jsme již psali v článku Hyundai ix35: První sériově vyráběný osobní vůz s palivovým článkem, byly dodány v rámci evropského programu HyTEC, jehož cílem je vytvoření dvou center vodíkových elektromobilů. DB Schenker zavádí palivočlánkové vidlicové vozíky5.7.2013 DB Schenker, globální provozovatel nákladní dopravy a logistiky, obdržel na začátku července 2013 pro své rakouské pobočky první z deseti objednaných vidlicových vozíků pro přemisťování palet, poháněných elektřinou z palivových článků. Dalších devět se očekává během příštích měsíců. Hlavním dodavatelem vozíků je společnost Linde a dodavatelem vodíkové infrastruktury je společnost OMV. Dodávka je spolufinancovaná z prostředků Rakouského klimatického a energetického fondu Globální normy pro vozidla s palivovými články28.6.2013 Jak oznámilo renomované japonské obchodní zpravodajství Nikkei, připravuje se integrace japonských bezpečnostních standardů pro vozidla poháněná palivovými články do norem EHK OSN k formálnímu schválení v rámci Světového fóra EHK OSN pro harmonizaci pravidel pro vozidla – GTR (global technical regulation), které se koná v Ženevě v posledním červnovém týdnu 2013. Připravovaná studie E-mobilita v MHD10.6.2013 Konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která provozuje portál Proelektrotechniky.cz, prezentovala na konferenci Trendy evropské dopravy a na semináři Smart City ve dnech 6. a 7. června 2013 první výsledky studie "E-mobilita v MHD", zaměřené na současný stav a vývoj elektrických autobusů pro městskou dopravu. Studie porovnává na souhrnných ukazatelích i na konkrétních případových studiích z provozu v ČR a v zahraničí technologické, provozní, ekonomické a ekologické parametry elektrických autobusů Palivové články: provozní životnost přesahuje 10 tisíc hodin22.5.2013 Provozní životnost současných palivových článků je zpravidla kolem 4 – 5 tisíc hodin. Společnost Proton Power Systems Plc, jejíž dceřiná společnost Proton Motor dodala palivový článek i do českého autobusu TriHyBus (viz foto), oznámila 14. května 2013 velmi významný výsledek testování: Její palivový článek dosáhl životnosti 10 000 hodin v režimu start-stop, čili v denním zapínání a vypínání, běží dál a nenese známky výraznější degradace.
Projekt TriHyBus: český vodíkový autobus opět vyjede na linku27.4.2013 V článku Vodíková e-mobilita: 208 plnicích stanic na světě v rubrice Elektromobilita jsme se zmínili o českém projektu TriHyBus – prvním a zatím jediném zkušebním autobusu poháněném palivovým článkem v nových zemích EU, jehož vlastníkem a provozovatelem je ÚJV Řež. Po půlroční odstávce kvůli vodíkové infrastruktuře se nyní tento autobus chystá, po absolvování potřebných zkušebních jízd, opět vozit cestující v neratovické MHD provozované dopravcem Veolia Transport. Zástupci našeho portálu měli příležitost se autobusem TriHyBus svézt a bezprostředně sledovat jeho chování v městském provozu. Elektrobusy s palivovými články: další krok ke komercializaci17.4.2013 Až dosud byly elektrobusy poháněné elektřinou z palivových článků pouze předmětem individuálních výzkumných a vývojových projektů. V polovině dubna 2013 došlo v USA k průlomovému okamžiku, kdy první takovýto elektrobus objednal dopravce Connecticut Transit jako standardní veřejnou zakázku podle technických specifikací a obchodních podmínek běžných v odvětví veřejné dopravy.
Studie pro Baden-Württembersko: významný podíl vodíkové elektromobility od 20256.4.2013 Německý Fraunhofer Institut pro systémy solární energie (ISE) zpracoval koncem března 2013 studii „Vodíková infrastruktura pro trvale udržitelnou mobilitu – současný vývoj a potřeba výzkumu“. Studie byla zadána Ministerstvem pro životní prostředí, klima a energetiku spolkové země Baden-Württembersko skrze organizaci E-mobil GmbH – Zemskou agenturu pro elektromobilitu a technologii palivových článků. Vodíková e-mobilita: 208 plnicích stanic na světě30.3.2013 Podle analýzy serveru www.H2stations.org, který provozují organizace Ludwig-Bolkow-Systemtechnik (LBST) a TÜV SÜD, bylo k březnu 2013 ve světě celkem 208 plnicích stanic pro vozidla poháněná palivovými články. CO2RRECT: PEM technologie pružně mění elektřinu na vodík15.3.2013 V rámci projektu CO22RECT (CO2‑Reaction using Regenerative Energies and Catalytic Technologies) v elektrárně Niederaussem patřící společnosti RWE bylo začátkem března 2013 spuštěno unikátní zařízení pro ukládání elektrické energie z obnovitelných zdrojů do vodíku s možností jeho opětovné přeměny na elektřinu v palivových článcích. Ačkoliv sám princip není ve světě ojedinělý, technologie dodaná společností Siemens umožňuje reagovat na výkyvy v přenosové síti s dosud nebývalou pružností. Další autobusy s palivovými články pro Ameriku13.3.2013 Názorným příkladem toho, jak lze v praxi spojit státní podporu životnímu prostředí, přátelskost hromadné dopravy, rozvoj inovačních technologií a podporu domácího průmyslu, je americký autobus poháněný palivovými články, který bude do roku 2015 dodán dopravním společnostem ve státech Connecticut, Massachusetts a Kalifornie. Těžká váha s palivovými články: kamiony pro Texas9.3.2013 Zajímavé využití palivových článků v elektromobilitě ukazuje americký projekt pokusného provozu těžkých nákladních automobilů s vodíkovým pohonem. Ministerstvo energetiky (DoE) přidělilo na začátku března 2013 částku 3,4 mil. dolarů na financování tohoto projektu regionálnímu výboru v Houstonu a Galvestonu ve státě Texas (Houston Galveston Area Council – HGAC). Jde o dosud nejrozsáhlejší užití palivových článků u těžkých nákladních automobilů ve světě. Palivový článek jinak: bezpilotní průzkumný letoun2.3.2013 Bezpilotní průzkumný letoun Phantom Eye poháněný palivovými články na kapalný vodík podnikl 25. února 2013 svůj druhý pokusný let. Let se uskutečnil v Dryden Flight Research Center v Kalifornii.High V.LO-City: Nové autobusy na vodíkový pohon18.2.2013 V rámci evropského projektu High V.LO-City objednala 11. února 2013 vlámská vláda pět autobusů poháněných palivovými články pro dopravní podnik De Lijn v Bruselu. Autobusy budou dodány v rámci rozsáhlého programu obnovy autobusového parku De Lijn, směřující k celkovému zefektivnění a lepším ekologickým účinkům provozu.První síť vodíkových čerpacích stanic ve Velké Británii4.2.2013 Palivové články s vodíkem jako zdrojem energie se stále více přibližují využití pro pohon motorových vozidel v běžné praxi. Jako jedno z prvních praktických řešení v Evropě a vůbec první ve Velké Británii začal na konci ledna tříletý projekt LHNE (London Hydrogen Network Expansion), jehož cílem je vytvořit síť veřejných vodíkových čerpacích stanic v Londýně a v jihovýchodní Anglii. Výrobci automobilů: společné palivové články30.1.2013 Během jednoho týdne došlo ve světě ke dvěma významným dohodám mezi automobilovými výrobci, směřujícím ke společnému vývoji automobilových palivových článků určených pro uplatnění tohoto pohonu na hromadných trzích. Ukazují, že evropské automobily na vodíkový pohon by se mohly v blízké budoucnosti stát z technické zajímavosti běžným produktem. Hyundai ix35: První sériově vyráběný osobní vůz s palivovým článkem19.1.2013 Osobní automobil Hyundai ix35 poháněný palivovým článkem, oceněný na bruselském autosalónu 2013, půjde v lednu 2013 do sériové výroby. Vůz bude vyráběn v jihokorejském závodě Ulsam. ...-> Palivové články ve vysokozdvižných vozících
|
|