Vodíkové technologie
Archiv článků 2013 – 2014
11.12.2014
Vedle palivočlánkových osobních automobilů Hyundai a
Toyota, o
nichž jsme již psali na našem portále např. v souvislosti s úspěšným
provozem v Kodani
nebo s
ambicemi na komerčních trzích, se naši čtenáři mohou nyní seznámit s
výzkumným prototypem vodíkového automobilu od německého koncernu
Volkswagen. Pod názvem Golf SportWagen HyMotion měl premiéru v
listopadu 2014 na LA Auto Show v americkém Los Angeles. ![](sablona/vice3.gif)
2.12.2014
Rozvoj palivočlánkových autobusů v Evropě získal v
listopadu 2014 významný impuls od automobilového průmyslu: Pět velkých
autobusových výrobců – Evobus, MAN, Solaris, Van Hool a VDL – podepsalo
12. listopadu 2014 na setkání účastníků Společného podniku pro vodík a
palivové články (FCH JU) dohodu formou „Letter of Understanding“ o
komerčním vývoji hybridních palivočlánkových autobusů, tedy autobusů
využívající jako zdroj elektrické energie vodíkový palivový článek
spolu s trakčními bateriemi. ![](sablona/vice3.gif)
27.11.2014
Dopravní podnik Rigas Satiksme v lotyšské Rize
provozuje více než 250 trolejbusů, 116 tramvají a 415 dieselových
autobusů. Podobně jako v jiných městech si provozní potřeby MHD
postupně vynucují provoz trolejbusů s prodlužovačem dojezdu, v tomto
případě dieselovým. Jako možné řešení škodlivých vlivů těchto zařízení
na životní prostředí se nyní uvažuje o jejich nahrazení palivovými
články. ![](sablona/vice3.gif)
13.11.2014 V prosinci 2014 začne v Japonsku očekávaný prodej
palivočlánkového sedanu Toyota, pravděpodobně pod obchodní značkou
„Mirai“ (japonsky „budoucnost“). Toyota plánuje roční výrobu 700 těchto
vozů, celková poptávka je odhadována kolem tisíce. První vozy budou
určeny především vládním představitelům, ale cca 20 vozů měsíčně by
mělo být nabídnuto také široké veřejnosti. ![](sablona/vice3.gif)
6.11.2014 Pod názvem ESPACE (francouzsky: prostor –
akronym z anglického „European Service and Parts Centre for fuel cell
buses“) začíná od listopadu 2014 v belgickém Lieru fungovat společné
servisní centrum pro palivočlánkové autobusy Van Hool
s vodíkovými
pohonnými jednotkami od kanadského výrobce Ballard. ![](sablona/vice3.gif)
20.10.2014 O využití palivových článků jako zdroje energie pro
elektrické manipulační vozíky jsme se na našem portále zmiňovali již
vícekrát. Zatímco Evropa v současné době prověřuje ve zkušebním provozu
první desítky těchto vozíků v rámci projektů HyLIFT-DEMO a
HyLIFT-EUROPE, v
USA je jich nyní v provozu kolem tisíce a jejich trh dále úspěšně roste. ![](sablona/vice3.gif)
6.10.214 Německé
spolkové země Dolní Sasko, Severní Porýní-Vestfálsko,
Baden-Württembersko a Hesensko podepsaly koncem září 2014 předběžnou
smlouvu o dodání elektrického vlaku nové generace, využívajícího jako
zdroj energie palivový článek. Vývoj tohoto vlaku podpoří německé
Spolkové ministerstvo dopravy. Dva prototypy tohoto vlaku by měly být
testovány v roce 2018. ![](sablona/vice3.gif)
12.9.2014 Jak v srpnu 2014 informovala Evropská vodíková asociace
(EHA), připravuje se v Německém městě Stade palivočlánková elektrárna o
elektrickém výkonu 500 kW, využívající alkalický palivový článek.
Palivem je vodík o čistotě >99 %, který vzniká jako odpadní
produkt v nedalekém chemickém komplexu společnosti Dow Chemicals a dále
je přečišťován v plynárenském závodě firmy Air Products ve Stade. V
jistém směru tedy jde o využívání průmyslového odpadu pro energetické
účely lokálně zcela bezemisním způsobem. ![](sablona/vice3.gif)
18.8.2014 Vodíkové plnicí stanice pro palivočlánková vozidla byly
až dosud, s ohledem na zavádění této dopravy formou individuálních
projektů, záležitostí kusové výroby podle potřeby konkrétního projektu.
V červenci 2014 nastal v tomto směru průlom: Německá společnost Linde
Group otevřela ve Vídni první továrnu na malosériovou výrobu vodíkových
plnicích stanic. ![](sablona/vice3.gif)
12.8.2014
V souvislosti s dohodou mezi polským výrobcem
autobusů Solaris Bus&Coach a kanadským výrobcem palivových
článků pro těžká vozidla Ballard jsme na našem portále letos v únoru
informovali o nové koncepci palivočlánkového autobusu Solaris,
připravovaného pro Hamburk. Koncem července 2014 obdržel výrobce
objednávku na dva tyto 18m palivočlánkové elektrobusy typu Solaris
Urbino 18,75 electric ![](sablona/vice3.gif)
28.7.2014
Japonský automobilový výrobce představil světu v
červnu 2014 novou generaci palivočlánkového sedanu pod názvem Toyota
FCHV. Spolu s výrobcem Honda Motor nyní plánuje zahájit dodávky
palivočlánkových vozů na běžný trh v roce 2015 (o konceptu
palivočlánkových vozů Toyota jsme na našem
portále psali již v říjnu loňského roku – zde). ![](sablona/vice3.gif)
22.7.2014
Koncem května 2014 byl za účasti zástupkyně spolkové
vlády slavnostně zahájen provoz multienergetické vodíkové plnicí
stanice v Berlíně-Schönefeldu, vybudované v rámci projektu H2BER.
Základní strukturu tohoto projektu ukazuje obrázek ![](sablona/vice3.gif)
4.7.2014 O
provozu manipulačních vozíků poháněných palivovými články jsme na našem
portále psali již vícekrát, například u automobilky BMW nebo u
výrobce spotřební chemie Procter&Gamble.
Podobně jako bateriové manipulační vozíky se tato technologie používá
zejména tam, kde je nutný nebo žádoucí bezemisní provoz při manipulaci
s materiálem. Palivové články jako zdroj elektrické energie mají však
oproti bateriím některé významné provozní výhody ![](sablona/vice3.gif)
27.6.2014
K úspěšným projektům palivočlánkových autobusů na
americkém kontinentu se bezesporu řadí i zkušební provoz těchto
autobusů v kanadském Whistleru, provincie Britská Kolumbie. Projekt
„Whistler Fuel Cell Buses“, řízený dopravní společností BC Transit, byl
vyhlášen v roce 2006. V roce 2009 byl dodán první z parku celkem
dvaceti palivočlánkových autobusů – jedná se tak o jeden z
nejrozsáhlejších parků takovýchto autobusů na světě. ![](sablona/vice3.gif)
13.6.2014
V dubnu 2014 byl v Londýně položen základ dosud
nejrozsáhlejšímu evropskému projektu pro rozvoj palivočlánkových
automobilů pod názvem HyFIVE. 110 takovýchto vozidel bude zkoušeno v
provozu šesti evropských měst s rozmanitými geografickými, klimatickými
a provozními podmínkami: Bolzano, Kodaň, Innsbruck, Londýn, Mnichov a
Stuttgart. Součástí projektu bude i plnicí infrastruktura. ![](sablona/vice3.gif)
2.6.2014 Areál
americké University of California ve městě Irvine bude mít od roku 2015
k dispozici nový palivočlánkový autobus. V polovině května 2014 o tom
bylo rozhodnuto podepsáním dohody mezi sdružením na podporu čisté
mobility CALSTART, University of California a dodavatelskými firmami. ![](sablona/vice3.gif)
29.5.2014
V polovině května 2014 byl v Antverpách oficiálně
představen první belgický palivočlánkový autobus. Park pěti těchto
autobusů bude od září 2014 vozit cestující na pravidelných linkách na
severu Antverp. Jejich provozovatelem bude dopravce De Lijn. Pořízení
těchto autobusů je součástí evropského programu High V.LO-City ![](sablona/vice3.gif)
15.4.2014
V rámci evropského projektu Hydrogen Transport for
European Cities (HyTEC) bylo do dánského hlavního města Kodaň v létě
2013 dodáno na leasing 15 palivočlánkových automobilů
Hyundai. Nyní, po téměř tři čtvrtě ročním
provozu, je zajímavé sledovat jejich výsledky a způsoby využití. ![](sablona/vice3.gif)
11.4.2014
Začátkem dubna 2014 představila na veletrhu
MobiliTec společnost Bosch Engineering řídicí jednotku určenou pro
palivočlánková užitková vozidla, jako jsou například vozidla městských
služeb, průmyslové manipulační vozíky nebo zavazadlové vozíky na
letištích. Tato řídicí jednotka v sobě integruje řízení vodíku, vzduchu
a chladiva u těchto vozidel, čímž umožňuje dosáhnout značných
energetických úspor. ![](sablona/vice3.gif)
27.3.2014
Společnost Rotterdamse Taxi Centrale (RTC), jeden z
největších provozovatelů taxislužby v nizozemském Rotterdamu, plánuje
významné rozšíření parku svých elektrických osobních automobilů. RTC
již na zkoušku provozuje dva elektromobily: Tesla Model S pro
„business“ zákazníky a BYD e6 ![](sablona/vice3.gif)
25.3.2014
Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014
dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického
výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i
ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu
(Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších
demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. ![](sablona/vice3.gif)
17.3.2014 Koncem února 2014 byla naše odborná veřejnost seznámena
s novým evropským projektem H2FC – Integrace evropské infrastruktury
pro podporu vědy a vývoje vodíkových a palivočlánkových technologií
směrem k evropské strategii pro trvale udržitelnou, konkurenceschopnou
a bezpečnou energetiku. ![](sablona/vice3.gif)
20.2.2014
Velká Británie je jednou z evropských zemí
podporujících palivočlánkové technologie a související vodíkovou
infrastrukturu. Po síti vodíkových čerpacích stanic v Londýně a okolí
jsou budovány další, pro něž bude vodík získáván z elektrolyzérů. Velkokapacitní plnicí stanici pro park deseti
palivočlánkových autobusů, instalovanou v autobusových garážích
Kittybrewster, připravuje skotské město Aberdeen. ![](sablona/vice3.gif)
10.2.2014
Kanadský výrobce palivočlánkových technologií
Ballard Power System informoval na konci ledna 2014 veřejnost o dodávce
pohonných jednotek pro dva palivočlánkové autobusy výrobce Solaris Bus
& Coach pro hamburský dopravní podnik Hamburger Hochbahn AG. Tento dopravce má již za sebou úspěšné zkušenosti s
provozem devíti autobusů Mercedes-Benz Citaro s palivovými články (viz studie
„E-mobilita v MHD“). ![](sablona/vice3.gif)
6.2.2014 Jak v lednu 2014 informovala Evropská elektromobilní
observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou
spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová
vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy,
vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová
koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL
Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech
společnost Hydrogenics ![](sablona/vice3.gif)
14.1.2014 Americký výrobce průmyslových palivových článků FuelCell
Energy, Inc., o němž jsme psali v souvislosti s palivočlánkovou
kogenerací v nemocnici Hartford ve státě Connecticut, dokončil na samém
konci roku 2013 dodávku „na klíč“ palivočlánkového parku, tedy komplexu
palivočlánkových elektráren, pro jeho provozovatele, energetickou
společnost Dominion. ![](sablona/vice3.gif)
30.12.2013 Odborný informační portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. ![](sablona/vice3.gif)
20.12.2013 O využití palivových článků pro manipulační vozíky ve skladech jsme v naší rubrice Elektromobilita psali již dříve, například v článku Palivové články ve vysokozdvižných vozících.
Automobilka BMW nyní zahájila od začátku prosince 2013 ve svém závodě v
Lipsku provoz pěti vidlicových vysokozdvižných vozíků FC 25 a FC 35
spolu se čtyřmi tahači přívěsných vozíků typu P30 FZ, všechny poháněné
elektřinou z palivových článků. Jejich dodavatelem je Linde Material
Handling. Pohon vozíků byl vyvinut ve spolupráci s kanadskou společností Hydrogenics ![](sablona/vice3.gif)
17.12.2013
Belgický výrobce autobusů Van Hool a kanadský
výrobce komerčních palivových článků pro těžká vozidla Ballard
podepsali začátkem prosince memorandum o porozumění (MoU), s cílem
expandovat nasazení palivočlánkových autobusů (fc-busů) do provozu v
evropských městech. Toto memorandum je odpovědí na výzvu FCH JU
(společného podniku EU pro vodík a palivové články) ze dne 3. 12. 2013
pod programem „Cooperation“ v rámci 7. rámcového programu EU. ![](sablona/vice3.gif)
2.10.2013 Německá společnost Proton Motor Fuel Cell GmbH, známá i
v ČR jako výrobce palivových článků pro český projekt TriHyBus,
představuje v prvním říjnovém týdnu 2013 na veletrhu World of Energy
Solutions ve Stuttgartu první užitkové vozidlo na baterie doplněné
palivovým článkem pro prodloužení dojezdové vzdálenosti v kategorii 7,5
až 12 t. Základem je lehký nákladní automobil na baterie značky
Newton vyráběný společností Smith Electric Vehicles.
1.10.2013 Na výročním setkání rozhodujících činitelů EU z veřejného i soukromého
sektoru „Drive ‘n’ Ride“, konaném 18. září 2013, proběhla diskuse o
přispění palivočlánkových elektrických vozidel (FCEV) k naplnění
evropských cílů v oblasti nulových emisí. Událost proběhla pod záštitou
Carla Fidanzy, poslance Evropského parlamentu a zpravodaje pro čistou
energii v dopravě parlamentního výboru pro dopravu a turistiku. ![](sablona/vice3.gif)
25.9.2013 Rekordně dlouhý nepřerušený provoz trvající 4000
provozních hodin zaznamenal koncem září 2013 tlakový kogenerační systém
s palivovým článkem a plynovou turbínou od společnosti Mitsubishi.
Tento systém, s jehož vývojem začala společnost Mitsubishi Heavy
Industries v roce 2008, je od letošního března provozován v zařízení
Senju Techno, patřícímu Tokijské plynárenské společnosti (Tokyo Gas
Co.). ![](sablona/vice3.gif)
24.9.2013
Až dosud byla jedinou vodíkovou plnicí stanicí v
zemích střední a východní Evropy česká stanice v Neratovicích, sloužící
projektu TriHyBus. Od poloviny září 2013 k nim přibyla plnicí stanice
ve slovinské obci Lesce, poblíž jezera Bled. Plnicí stanice je umístěna
v čerpací stanici sítě PETROL. Její instalace, podpořená z Evropského
fondu pro regionální rozvoj, stála 0,5 mil. €. ![](sablona/vice3.gif)
9.9.2013 Britský projekt UK H2Mobility zprovoznil začátkem září
2013 nové internetové stránky, zaměřené na podporu a propagaci
palivočlánkové elektromobility. Projektové konsorcium je tvořeno
zástupci průmyslu a vládních organizací. Jeho úvodní výzkum
identifikoval potenciál pro provoz 1,6 miliónů palivočlánkových vozidel
ve Velké Británii do roku 2030. ![](sablona/vice3.gif)
1.9.2013 Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
20.8.2013 Vozový park německého konsorcia Clean Energy Partnership
zahrnující sto automobilů poháněných vodíkovými palivovými články najel
od roku 2005, kdy byl tento projekt spuštěn, celkem 2 milióny
kilometrů, a to bez jakýchkoliv vážnějších problémů. Tento park
zahrnuje osobní automobily Mercedes-Benz B-Class F-Cell, Ford Focus
Fuel Cell, Honda FCX Clarity, Toyota FCHV-adv, VW Tiguan HyMotion a
Audi Q5 HFC. V červenci 2013 k nim přibyly dva palivočlánkové vozy
Hyundai ix35 Fuel Cell. ![](sablona/vice3.gif)
14.8.2013 Prvních 15 z celkového počtu 1000 elektromobilů Hyundai ix35 poháněných vodíkovým palivovým článkem bylo předáno během
slavnostního otevření nejnovější vodíkové čerpací stanice v Kodani v
červnu 2013. Vozy Hyundai ix35, o kterých jsme již psali v článku Hyundai ix35: První sériově vyráběný osobní vůz s palivovým článkem, byly dodány v rámci evropského programu
HyTEC, jehož cílem je vytvoření dvou center vodíkových elektromobilů. ![](sablona/vice3.gif)
5.7.2013 DB
Schenker, globální provozovatel nákladní dopravy a logistiky, obdržel
na začátku července 2013 pro své rakouské pobočky první z deseti
objednaných vidlicových vozíků pro přemisťování palet, poháněných
elektřinou z palivových článků. Dalších devět se očekává během příštích
měsíců. Hlavním dodavatelem vozíků je společnost Linde a dodavatelem
vodíkové infrastruktury je společnost OMV. Dodávka je spolufinancovaná
z prostředků Rakouského klimatického a energetického fondu ![](sablona/vice3.gif)
28.6.2013
Jak oznámilo renomované japonské obchodní
zpravodajství Nikkei, připravuje se integrace japonských bezpečnostních
standardů pro vozidla poháněná palivovými články do norem EHK OSN k
formálnímu schválení v rámci Světového fóra EHK OSN pro harmonizaci
pravidel pro vozidla – GTR (global technical regulation), které se koná
v Ženevě v posledním červnovém týdnu 2013. ![](sablona/vice3.gif)
10.6.2013
Konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
provozuje portál Proelektrotechniky.cz, prezentovala na konferenci
Trendy evropské dopravy a na semináři Smart City ve dnech 6. a 7. června
2013 první výsledky studie "E-mobilita v MHD", zaměřené na současný stav
a vývoj elektrických autobusů pro městskou dopravu. Studie porovnává na
souhrnných ukazatelích i na konkrétních případových studiích z provozu
v ČR a v zahraničí technologické, provozní, ekonomické a ekologické
parametry elektrických autobusů ![](sablona/vice3.gif)
22.5.2013
Provozní životnost současných palivových článků je
zpravidla kolem 4 – 5 tisíc hodin. Společnost Proton Power Systems Plc,
jejíž dceřiná společnost Proton Motor dodala palivový článek i do
českého autobusu TriHyBus
(viz foto), oznámila 14. května 2013 velmi významný výsledek testování:
Její palivový článek dosáhl životnosti 10 000 hodin v režimu
start-stop, čili v denním zapínání a vypínání, běží dál a nenese známky
výraznější degradace. ![](sablona/vice3.gif)
27.4.2013
V článku Vodíková
e-mobilita: 208 plnicích stanic na světě v rubrice
Elektromobilita jsme se zmínili o českém projektu TriHyBus – prvním a
zatím jediném zkušebním autobusu poháněném palivovým článkem v nových
zemích EU, jehož vlastníkem a provozovatelem je ÚJV Řež. Po půlroční
odstávce kvůli vodíkové infrastruktuře se nyní tento autobus chystá, po
absolvování potřebných zkušebních jízd, opět vozit cestující v
neratovické MHD provozované dopravcem Veolia Transport. Zástupci našeho
portálu měli příležitost se autobusem TriHyBus svézt a bezprostředně
sledovat jeho chování v městském provozu. ![](sablona/vice3.gif)
17.4.2013
Až dosud byly elektrobusy poháněné elektřinou z
palivových článků pouze předmětem individuálních výzkumných a
vývojových projektů. V polovině dubna 2013 došlo v USA k průlomovému
okamžiku, kdy první takovýto elektrobus objednal dopravce Connecticut
Transit jako standardní veřejnou zakázku podle technických specifikací
a obchodních podmínek běžných v odvětví veřejné dopravy. ![](sablona/vice3.gif)
6.4.2013
Německý Fraunhofer Institut pro systémy solární
energie (ISE) zpracoval koncem března 2013 studii „Vodíková
infrastruktura pro trvale udržitelnou mobilitu – současný vývoj a
potřeba výzkumu“. Studie byla zadána Ministerstvem pro životní
prostředí, klima a energetiku spolkové země Baden-Württembersko skrze
organizaci E-mobil GmbH – Zemskou agenturu pro elektromobilitu a
technologii palivových článků. ![](sablona/vice3.gif)
30.3.2013
Podle analýzy serveru www.H2stations.org, který
provozují organizace Ludwig-Bolkow-Systemtechnik (LBST) a TÜV SÜD, bylo
k březnu 2013 ve světě celkem 208 plnicích stanic pro vozidla poháněná
palivovými články. ![](sablona/vice3.gif)
15.3.2013 V rámci projektu CO22RECT (CO2‑Reaction using
Regenerative Energies and Catalytic Technologies) v elektrárně
Niederaussem patřící společnosti RWE bylo začátkem března 2013
spuštěno unikátní zařízení pro ukládání elektrické energie z
obnovitelných zdrojů do vodíku s možností jeho opětovné přeměny na
elektřinu v palivových článcích. Ačkoliv sám princip není ve světě
ojedinělý, technologie dodaná
společností Siemens umožňuje reagovat na výkyvy v přenosové síti s
dosud nebývalou pružností.
13.3.2013 Názorným příkladem toho, jak lze v praxi spojit státní
podporu životnímu prostředí, přátelskost hromadné dopravy, rozvoj
inovačních technologií a podporu domácího průmyslu, je americký autobus
poháněný palivovými články, který bude do roku 2015 dodán dopravním
společnostem ve státech Connecticut, Massachusetts a Kalifornie. ![](sablona/vice3.gif)
9.3.2013 Zajímavé využití palivových článků v
elektromobilitě ukazuje americký projekt pokusného provozu těžkých
nákladních automobilů s vodíkovým pohonem. Ministerstvo energetiky
(DoE) přidělilo na začátku března 2013 částku 3,4 mil. dolarů na
financování tohoto projektu regionálnímu výboru v Houstonu a Galvestonu
ve státě Texas (Houston Galveston Area Council – HGAC). Jde o dosud
nejrozsáhlejší užití palivových článků u těžkých nákladních automobilů
ve světě. ![](sablona/vice3.gif)
2.3.2013 Bezpilotní průzkumný letoun Phantom Eye
poháněný palivovými články na kapalný vodík podnikl 25. února 2013 svůj
druhý pokusný let. Let se uskutečnil v Dryden Flight Research Center v
Kalifornii. ![](sablona/vice3.gif)
18.2.2013 V rámci evropského projektu High V.LO-City objednala 11. února 2013
vlámská vláda pět autobusů poháněných palivovými články pro dopravní
podnik De Lijn v Bruselu. Autobusy budou dodány v rámci rozsáhlého
programu obnovy autobusového parku De Lijn, směřující k celkovému
zefektivnění a lepším ekologickým účinkům provozu. ![](sablona/vice3.gif)
4.2.2013 Palivové články s vodíkem jako zdrojem energie se stále
více přibližují využití pro pohon motorových vozidel v běžné praxi. Jako
jedno z prvních praktických řešení v Evropě a vůbec první ve Velké
Británii začal na konci ledna tříletý projekt LHNE (London Hydrogen
Network Expansion), jehož cílem je vytvořit síť veřejných vodíkových
čerpacích stanic v Londýně a v jihovýchodní Anglii. ![](sablona/vice3.gif)
30.1.2013 Během jednoho týdne došlo ve světě ke dvěma významným
dohodám mezi automobilovými výrobci, směřujícím ke společnému vývoji
automobilových palivových článků určených pro uplatnění tohoto pohonu
na hromadných trzích. Ukazují, že evropské automobily na vodíkový pohon
by se mohly v blízké budoucnosti stát z technické zajímavosti běžným
produktem. ![](sablona/vice3.gif)
19.1.2013 Osobní
automobil Hyundai ix35 poháněný palivovým
článkem, oceněný na bruselském autosalónu 2013, půjde v lednu 2013 do
sériové výroby. Vůz bude vyráběn v jihokorejském závodě Ulsam. ...->
3.12.2012
Od konce listopadu 2012 vzrostl počet vidlicových
vysokozdvižných vozíků poháněných palivovými články, používaných v
závodech významného světového výrobce spotřebního zboží
Procter&Gamble v USA, na 340. ...->
1 | 2 | Archiv 2020 | Archiv 2018/2019 | Archiv 2016/2017 | Archiv 2015 | Archiv 2013/2014
|