Přečtěte
si: Pozvánka
na konferenci Moderní technologie v elektrické dopravě na e-SALON
|
|
18 m nebo 18,7 m a inovativní obchodní model: Volvo představilo svůj sériový kloubový elektrobus21.10.2019 S testováním kloubových 18,7m elektrobusů Volvo již byli čtenáři našeho portálu seznámeni. Jeho sériová verze byla Pod obchodním označením „Volvo 7900 Electric Articulated“ představena v říjnu 2019 na mezinárodním veletrhu Busworld v Bruselu. Jaderná elektrárna Temelín umí pomoci rovnováze v přenosové síti a kompenzovat nestálost obnovitelných zdrojů18.10.2019 Úkolem jaderných elektráren je pracovat v takzvaném základním zatížení. V případě regulace, tedy snižování výkonu, přichází na řadu až poslední. Přesto ale musí být schopné pomoci ve chvíli, kdy je elektřiny v síti nárazově víc, než odpovídá spotřebě. Platí to i o výrobě elektřiny v jaderné elektrárně Temelín, jak byla v říjnu 2019 informována odborná veřejnost. 5G a LiFi: společně k netušeným příležitostem17.10.2019 LiFi a internetové připojení přes mobilní sítě nové generace 5G představují perspektivní směry v technologii přenosu dat a nabízejí netušené příležitosti v mnoha oblastech průmyslu a veřejných služeb. Není proto s podivem, že se dva její lídři, společnost Signify (dříve Philips Lighting) za LiFi a Vodafone za 5G, rozhodli rozvíjet tyto technologie společně. Odborné veřejnosti to prezentovali v říjnu 2019. IROP v letech 2021 – 2027: méně štědrý „bruselský strýček“, o podrobnostech se jedná16.10.2019 Integrovaný regionální operační program (IROP) je důležitým prostředkem pro spolufinancování českých investičních projektů z prostředků Evropských strukturálních a investičních fondů. Tento program v gesci Ministerstva pro místní rozvoj ČR bude pokračovat i po skončení současného dotačního období. Podrobnosti se stále dolaďují. Jedno je však jisté: Současná štědrá míra dotací, dosahující až 85 %, se již opakovat nebude. Bylo to zřejmé při zahájení Roadshow IROP, které v polovině října 2019 proběhlo v Akademii veřejného investování Ministerstva pro místní rozvoj. NuScale: malé modulární reaktory pomohou také bezemisní výrobě vodíku nebo rafineriím ropy15.10.2019 Malé jaderné reaktory představují důležitý perspektivní směr v bezemisní výrobě elektřiny a tepla. Kromě toho se stále hovoří i o jejich dalším využití kromě „tradiční“ dodávky elektřiny do rozvodné sítě, případně vytápění budov. Na Mezinárodní konferenci o klimatických změnách a roli jaderné energie, kterou pořádala Mezinárodní agentura pro atomovou energii (IAEA) ve Vídni začátkem října 2019, promluvil o jejich dalších možnostech jeden z konstruktérů malého modulárního reaktoru NuScale. Prezentoval tak závěry studií, které projektová organizace NuScale k tomuto účelu vypracovala. Ostrava začala řešit reklamní smog, nezapomíná ani na nevhodně svítící reklamy11.10.2019 Řada měst má jako svoji důležitou prioritu chránit svůj urbanistický a architektonický charakter veřejného prostoru, jeho jedinečnost a genius loci. Důležitý krok v tomto směru učinilo město Ostrava, které vydalo v říjnu 2019 manuál o tom, jak správně pracovat s venkovní reklamou. Doporučuje správné postupy a příklady, aby reklama byla čitelná, přehledná, vkusná a efektivní. Ostrava tak jako jedno z prvních měst v ČR (ne-li vůbec první) začíná řešit reklamní smog na svém území. Nejnovější laser od Osramu pomůže lidarové navigaci autonomních vozidel10.10.2019 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla provádí potřebná měření. Mezi oblasti jeho využití patří i autonomní vozidla a jejich navigace (jako například britský projekt GATEway). Právě pro tento trh představila společnost OSRAM koncem září 2019 odborné veřejnosti svoji nejnovější laserovou technologii – čtyřkanálový a jednokanálový pulsní laser, vyhovující přísné normě pro polovodiče v automobilovém průmyslu AEC-Q102. Harmonogram výzev OP ŽP pro rok 2020: ochrana před povodněmi, snížení energetické náročnosti veřejných budov i ochrana přírody8.10.2019 Operační program Životní prostředí v gesci Ministerstva životního prostředí a Státního fondu životního prostředí předpokládá v roce 2020 celkem 13 výzev na projekty zejména pro protipovodňovou ochranu, na prevenci vzniku odpadů, ale také na ochranu a péči o přírodu a krajinu či na snížení energetické náročnosti veřejných budov. Podrobný harmonogram těchto výzev zveřejnil v na konci září 2019 Státní fond životního prostředí. Prodejny Lidl šetří energii díky fotovoltaickým elektrárnám7.10.2019 Obnovitelné zdroje energie jsou nejen šetrné k přírodě a klimatu. Představují také příležitost, jak ušetřit za elektřinu – tedy pokud je projekt správně připraven. To platí pro jednotlivé uživatele, soukromé společnosti i města a obce. Připravovat takovýto projekt vlastními silami přitom může být poměrně náročné – je lepší jej objednat „na klíč“. Příkladem jsou fotovoltaické zdroje na prodejnách Lidl, s nimiž byla veřejnost seznámena v říjnu 2019. Nuward: malý modulární reaktor z Francie staví na zkušenostech obranného průmyslu4.10.2019 Při zmírňování prudkých klimatických změn hraje nezastupitelnou roli jaderná energetika jako důležitý bezuhlíkový zdroj. Tento hnací motor vede k rozvoji nových jaderných technologií pro výrobu elektřiny. Mezi ně se řadí i malé modulární zdroje, pro něž se vžilo označení SMR – small modular reactor. Mezi projekty těchto zdrojů převážně britského, amerického nebo kanadského původu, jako jsou U-battery, NuScale nebo StarCore Nuclear, přichází v září 2019 na scénu francouzský projekt Nuward. Projekt „Můj život, moje cesta“: moderní technologie pomáhají zkvalitnit život seniorům3.10.2019 Technologie typu „smart home“ tedy „inteligentní domácnost“ mají zpravidla pramálo společného s konceptem smart city. Ve většině případů jde o produkty určené pro koncové zákazníky s vysokými příjmy a s tomu odpovídajícím bydlením a nároky na domácí komfort. Jiná situace nastane, pokud tyto technologie pomáhají zlepšit život starým a handicapovaným lidem v rámci sociální péče, čímž jejich využití dostává komunitní rozměr. Příkladem je švýcarský projekt „Můj život, moje cesta“, s nímž byla odborná veřejnost seznámena začátkem října 2019. Projekt PALOMA má světovou premiéru: pozemní dobíjení elektrobusů Alstom SRS jako součást smart city Malaga2.10.2019 Španělská, téměř šestisettisícová Malaga je jedním z úspěšně se rozvíjejících evropských smart cities, kladoucích důraz na inovativní řešení v energetice a elektromobilitě. V rámci tamního projektu PALOMA je zde od konce září 2019, poprvé na světě, testován systém SRS pro průběžné kontaktní spodní dobíjení elektrobusů od francouzské průmyslové společnosti Alstom. ALD Move: aplikace MaaS od leasingové společnosti může motivovat zaměstnance k čisté mobilitě1.10.2019 Koncept mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je stále preferovanější cestou, jak změnit systém mobility v městech tak, aby byla užitečná lidem a zároveň šetrná k životnímu prostředí, v neposlední řadě ke klimatickým změnám. V Nizozemí začal v září 2019 fungovat systém MaaS s aplikací ALD Move spravovaný společností ALD Automotive, dceřinou společností bankovní skupiny Societé Generale (podobně jako například naše Komerční banka). Tato společnost je zaměřena zejména na leasing automobilů a správu jejich vozových parků. M12 Push-Pull: Univerzální rychlopřipojovací systém30.9.2019 Kdo často instaluje kabely M12, položil si již určitě otázku, zda neexistuje spolehlivý rychlopřipojovací systém, který by byl univerzální a odolal nejrůznějším zatížením. Do budoucna odpověď zní: Ano! M12 Push Pull je jednotný systém, s nímž lze s časovou úsporou připojovat kabely M12. Přední výrobci konektorů spolupracovali, aby mohli na trhu poskytnout standardizovaný produkt nejvyšší kvality. Solar River Project: bateriový zásobník ve spojení s fotovoltaickými zdroji v megawattovém měřítku27.9.2019 Hlavním úskalím fotovoltaických (i dalších obnovitelných) zdrojů energie je jejich nestálost, která komplikuje jejich připojení k přenosové síti. Tuto nestálost mohou kompenzovat bateriové zásobníky energie. Jedním z největších projektů využívajícím právě kombinaci obnovitelných, totiž fotovoltaických zdrojů a velkokapacitního bateriového úložiště bude australský Solar River Project. Odborná veřejnost o něm byla informována v září 2019 v souvislosti s výběrem dodavatele bateriového zásobníku, jímž bude společnost GE Renewable Energy ze skupiny General Electric. C-Energy v Plané nad Lužnicí: největší bateriové úložiště v České republice funguje v kombinaci s rozmanitými zdroji energie26.9.2019 Bateriové zásobníky energie jsou typicky doplňkem obnovitelných zdrojů elektřiny. Mohou být však účinně kombinovány i s tradičními zdroji, případně s více různými zdroji najednou. Typickým příkladem je největší bateriové úložiště v České republice, patřící energetickému holdingu C-Energy v jihočeské Plané nad Lužnicí. Veřejnosti bylo představeno v září 2019. Soukromí investoři důvěřují budoucnosti jádra: Moltex Energy získal 6 mil. liber od online investorů na reaktor IV. generace25.9.2019 Jaderná energetika je nezbytnou podmínkou dosažení ambiciózních cílů v oblasti uhlíkově neutrálních ekonomik, zejména pak v tradičně „projaderných“ státech, jako je Velká Británie. Důkazem je finanční podpora 6 mil. liber (přes 170 mil. Kč), kterou získala britsko-kanadská firma Moltex Energy pro svůj projekt reaktoru IV. generace typu „stable salt reactor“ – SSR formou tzv. crowdfundingu. Odborná veřejnost o tom byla informována v září 2019. Zalisované napájecí konektoryPřipojení motorů je hračkou24.9.2019 Pomocí napájecích konektorů společnosti Murrelektronik lze motory připojit velmi snadno. Dokonalé elektrické spojení, těsnost a odolnost vůči médiím jsou základními požadavky na všechny typy konektorů. V oblasti technologie připojení motorů jsou požadovány další speciální vlastnosti: Hluková a vibrační laboratoř Volvo vysvětluje: I městský hluk může zabíjet – elektrobusy jej pomáhají snižovat23.9.2019 Zní to dramaticky, ale je to skutečnost: I nadměrný hluk přispívá k předčasným úmrtím. Není proto divu, že v městech je hluk z dopravy ekologickým problémem číslo dva, hned za emisemi. Tímto problémem a jeho řešením se zabývá mimo jiné Hluková a vibrační laboratoř skupiny Volvo, mj. úspěšného dodavatele elektrických bateriových a hybridních autobusů (viz foto), která k němu začátkem září 2019 poskytla odborné veřejnosti svůj komentář. V tomto článku z něj vyjímáme některé zajímavé skutečnosti. 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | Archiv 2022/3 | Archiv 2022/2 |Archiv 2022/1 | Archiv 2021/3 | Archiv 2021/2 | Archiv 2021/1 | Archiv 2020/3 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/3 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 |
|