Smart
city v praxi
Projekty smart city
Články listopad 2019 – leden 2020
14.1.2020 Spotřeba
elektrické energie u jakéhokoli elektrického vozidla zahrnuje jednak
trakční spotřebu – tedy energii pro vlastní pohon, a jednak netrakční
spotřebu – tedy energii pro všechna ostatní zařízení vozidla. Zejména u
bateriových elektrobusů může právě netrakční spotřeba představovat
problém, protože významně ovlivňuje dojezd vozidla na jedno nabití
baterií. 
10.1.2020 Tajemně
znějící název v nadpise je oficiálním jménem irských státních železnic
(v gaelštině). A přestože Irsko se svými necelými dvěma tisíci km tratí
nepatří právě k železničním velmocem, 48 miliónů cestujících ročně v
dálkové, regionální a městské železniční dopravě není zanedbatelných.
Na konci roku 2019 učinily irské železnice unikátní krok v oblasti
inovací: Pod jedním systémem zkombinovaly aplikace informačních systémů
pro cestující a pro dopravce, a vytvořily tak robustní nástroj pro
podporu efektivní kolejové dopravy. 
9.1.2020 Průmyslové
město Wuppertal o cca 350 tisících obyvatelích ležící v německém
Severním Porýní-Vestfálsku se před Vánoci roku 2019 připojilo k dalším
evropským městům provozujícím palivočlánkové autobusy. Tamní městský
dopravce Wuppertaler Stadtwerke (WSW) získal první ze série
deseti palivočlánkových autobusů, jimiž bude elektrifikovat svůj vozový
park. Zvláštností tohoto projektu je i výroba vodíku elektrolýzou, pro
niž se elektřina získá energetickým využitím odpadu v městské spalovně.

7.1.2020 Nemocnice
v Havlíčkově Brodě a v Pelhřimově s více než 300, resp. 500 lůžky patří
mezi přední zdravotnická zařízení v kraji Vysočina. Kromě špičkového
vybavení a kvalitní péče se starají i o svůj efektivní provoz. K němu
brzy přispějí projekty kogenerace, zahájené na začátku roku 2020. Celou
investici ve výši 60 mil. Kč hradí dodavatel, kterým je ČEZ Energo,
společná dcera ČEZ ESCO a známého třebíčského výrobce kogeneračních
jednotek TEDOM. 
6.1.2020 Prosinec
2019 zaznamenal důležitý milník v provozu palivočlánkových autobusů: V
Pau, více než osmdesátitisícovém městě ležícím ve francouzských
Pyrenejích, byl zahájen již dříve avizovaný provoz rychlé autobusové
dopravy (bus rapid transit, BRT) jako první na světě provozované
palivočlánkovými autobusy. 
2.1.2020 Jedním z
rozvíjejících se českých smart cities je Brno. Koncem prosince 2019 o
sobě dalo vědět důležitým počinem v oblasti inteligentní městské
mobility: Byla dokončena rekonstrukce světelného signalizačního
zařízení na křižovatce Úvoz – Tvrdého. Kromě toho, že je křižovatka
vybavena kamerovým dohledem a preferencí vozidel MHD, sbírá také
dopravní data, která přenáší do Centrálního technického dispečinku.
Dodavatelem řešení je společnost AŽD Praha. 
23.12.2019 Bílina,
Jeseník, Karlovy Vary, Plzeň a Ústí nad Labem. V těchto městech budou
přednostně testovat 5G technologie a jejich aplikace. Právě tyto
municipality totiž zvítězily v prosinci 2019 v soutěži, kterou
uspořádalo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s
Ministerstvem pro místní rozvoj (MMR). V praxi to znamená, že lidé
během příštích dvou let dostanou od města, kde žijí, vybrané služby
postavené na chytrých sítích 5. generace. Díky nim se v daném území
například zvýší bezpečnost či bude dostupnější kultura. 
20.12.2019 Trakční
baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují – tedy
snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita klesne na
cca 70 – 80 % nebo méně, stává se jejich použití ve vozidle
neekonomickým a hlavně nepraktickým. Mohou však stále dobře posloužit
jako stacionární zásobníky energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými
zdroji pro vyrovnávání rozdílů ve výrobě a spotřebě. Průkopníkem tohoto
využití je výrobce elektrobusů Volvo, o jehož
projektu ve švédském Göteborgu se lze dočíst v naší brožuře Příběhy chytrých pomocníků.
V prosinci 2019 byl v Göteborgu zahájen další podobný projekt a opět s
účastí Volvo. 
18.12.2019 Dalším
z tradičních výrobců autobusů, kteří vstupují na evropský trh
elektrobusů, je německý MAN. V polovině prosince 2019 si
Hambursko-holštýnský dopravní podnik (Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein
GmbH, VHH) od společnosti MAN Truck & Bus objednal 17
elektrobusů typu Lion's City E ve standardní 12m verzi. Co do nabízené
koncepce elektrobusu jde přitom tento výrobce v Evropě tak trochu
„proti proudu“. 
17.12.2019 Koncem
listopadu 2019 byl na konferenci v nizozemském Groningenu slavnostně
uzavřen projekt palivočlánkových autobusů
High V.LO-City, předchůdce a souběh současných projektů
JIVE a JIVE 2. Projekt přinesl řadu zajímavých
zkušeností a posunul vývoj evropských palivočlánkových autobusů o další
důležitý krok dál. 
13.12.2019 Zatímco
Česko je, pokud jde o bateriové elektrobusy, stále považováno převážně
za „SOR-land“ nebo „Škoda-land“ (viz postřehy z naší nedávné konference Elektrické autobusy pro město VIII),
v Západní Evropě je situace jiná. I sem se nezadržitelně tlačí čínští
dodavatelé – především BYD a také Yutong. Potvrzují to mimo jiné zprávy
o připravovaných projektech elektrobusů v Nizozemí a Norsku na začátku
prosince 2019. 
11.12.2019 V listopadu
2019 uplynulo 25 let od zahájení prvního energeticky úsporného projektu
řešeného metodou energetických služeb se zárukou úspor – EPC. Celkem
bylo realizováno více než 250 projektů za 3,6 mld. korun, které
zákazníkům ušetřily energii v hodnotě 4,1 mld. korun. Projekty uspořily
celkově 820 000 tun ekvivalentu emisí CO2, což
se rovná zhruba tomu, co vypustí za rok jedna větší uhelná elektrárna. 
9.12.2019 Nástupištní
stěny
představují investičně náročný, ale zaručeně spolehlivý způsob, jak
nejen zabránit pádu osoby do kolejiště metra, ale také, jak zabránit
zastavení provozu při pádu věci. Zatímco tomu prvnímu lze zamezit i
například technologiemi na bázi senzorů, tomu druhému zabrání jen
skutečná fyzická zábrana v podobě pevné stěny s dveřmi. Jak ale
instalovat nástupištní stěnu tam, kde jezdí, nebo do budoucna mohou
jezdit, různé vlaky? Řešení předvedla začátkem prosince 2019
singapurská firma ST Engineering na veletrhu AusRAIL Plus v australském
Sydney. 
6.12.2019 Zatímco
lehké nákladní a užitkové elektromobily v kategorii celkové hmotnosti
do 3,5 t se stále více zabydlují na evropském i českém trhu, města a
městské služby volají také po těžkých nákladních automobilech nad tímto
limitem s plně elektrickým, a tedy tichým a bezemisním pohonem. Dobrou
zprávou je, že i tato poptávka bude brzy vyslyšena. V listopadu 2019
byl oficiálně zahájen prodej těžkého nákladního elektromobilu značky
Volvo. 
5.12.2019 Využívání
obnovitelných zdrojů energie je důležitou součástí inteligentní
energetiky v rámci konceptu smart city. Občas se přitom zapomíná, že
možnosti měst a obcí jsou v tomto směru omezené. Není to jen kvůli
financím – město může rozhodovat pouze o svém majetku, ne o majetku
svých obyvatel. Využívání obnovitelných zdrojů v zařízení městských
služeb může nicméně být zajímavým projektem prospěšným přírodě i
městské kase. Jeden takový představilo město Prostějov v listopadu
2019. 
4.12.2019 Už od roku
2016 postupně nabíhá legislativou stanovená povinnost na výstavbu budov
s téměř nulovou spotřebou energie. Od ledna 2020 se bude nově týkat i
nejmenších rodinných domů. Stejně tak se týká i budov veřejných služeb
ve správě měst a obcí. O podrobnostech informovalo v listopadu 2019
Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. 
2.12.2019 Geofencing
(doslova „zeměpisné oplocení“) znamená vytvoření digitální geografické
zóny, v níž mohou být vozidla propojená pomocí moderních technologií na
dálku kontrolována a řízena. Toto řešení, pro nějž jsou již vyvinuté
technologie, může významnou měrou přispět k řízení mobility v městských
centrech, a následně přispět k jejich celkovému zklidnění a
bezpečnosti. Svoji podporu geofencingu prezentoval v listopadu 2019
švédský dopravní úřad Swedish Transport Administration v rámci
čtyřletého projektu zahájeného v tomto roce. 
28.11.2019 Dne
27. listopadu 2019 se v Praze konal osmý běh konference „Elektrické
autobusy pro město“, organizované firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services, která je provozovatelem tohoto portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus, tentokrát v nových prostorách výstaviště PVA EXPO v
Praze-Letňanech. Tato mezinárodní konference se konala pod
záštitou
Sdružení dopravních podniků ČR a Dopravného podniku mesta Košice. 
26.11.2019 Řidič,
který
nejede, nevydělává. Tato jednoduchá ekonomická logika vede mimo jiné k
nasazení moderních technologií v dopravě, včetně autonomního provozu
vozidel. Několik desetiletí se již uplatňuje u vlaků metra bez
řidiče, začíná však pronikat i do autobusové dopravy.
Významným
milníkem byla demonstrační ukázka autonomního pojíždění elektrobusu
Volvo dopravní společnosti Keolis v jejích garážích nedaleko švédského
Göteborgu v listopadu 2019. 
25.11.2019 Velká část
dospělé populace tráví, obzvláště v zimním období, většinu svého
pracovního dne při umělém osvětlení. Zde se setkávají a spolupracují s
ostatními lidmi, s nimiž
komunikují nejen hlasem, ale také vizuálně, řečí těla. Na dobrý pocit z
této komunikace, a následně na celkovou pohodu i pracovní výkonnost, má
velký vliv index podání barev u použitého osvětlení. Toho
si je mimo jiné vědom světový výrobce osvětlovací techniky Signify
(dříve Philips Lighting), který od listopadu 2019 zvyšuje standard
indexu podání barev u portfolia svých kancelářských svítidel pro
evropský trh z hodnoty 80 na 90. 
21.11.2019 Technologie
LiFi (Light Fidelity) představuje kombinaci WiFi a světelných zdrojů. V
současné době se rozvíjí především v rámci zajištění dostatečného a
bezpečného pokrytí datovou sítí v budovách. Od listopadu 2019 se dává
LiFi doslova do pohybu: V rámci pilotního projektu leadra v LiFi
společnosti Signify, která již uplatňuje tuto technologii pod obchodní
značkou Trulifi,
a italského konstruktéra a výrobce interiérových svítidel pro dopravní
prostředky Ellamp Spa bude instalován také do autobusů. 
20.11.2019 Dva
elektrobusy už přes tři roky nepřetržitě zajišťují pravidelnou
kyvadlovou dopravu mezi pražským BB Centrem a stanicí metra C
Budějovická na bezplatných linkách BB 1 a BB 2. Za tu dobu mají k
listopadu 2019 na svém kontě 150 000 ujetých kilometrů a 2 miliony
přepravených cestujících. 
18.11.2019 „Chytré“
světelné řízení křižovatek se stále více stává realitou i v českých
městech. Příkladem je hromadný projekt modernizace těchto zařízení v
Ústí nad Labem, s nímž byla odborná veřejnost seznámena začátkem
listopadu 2019. Projekt modernizace pokrývá celkem čtrnáct lokalit –
křižovatek a přechodů pro chodce – v severočeské metropoli. 
13.11.2019 Společnost
ČEZ Energo, člen skupiny ČEZ ESCO, vybudovala v Příboře na Novojičínsku
novou kogenerační jednotku. Místním obyvatelům i firmám to přinese
dlouhodobou stabilizaci cen tepla. O podrobnostech tohoto projektu byla
odborná veřejnost informována v říjnu 2019. 
11.11.2019 Kloubový
18/19m elektrobus se stává sériovým tržním produktem. Tento jednoznačný
signál vyslal trh elektrických autobusů začátkem listopadu 2019, když
společnost Volvo Buses dostala od dopravce Transdev objednávku na 157
svých kloubových elektrobusů. Jde přitom o dosud největší jednorázovou
objednávku elektrobusů v Evropě vůbec, a to – možná trochu překvapivě –
právě v této kategorii. 
7.11.2019 Ergonomické
programovatelné vnitřní osvětlené budov veřejných služeb, k nimž patří
také budovy městské, krajské a státní administrativy, má zpravidla hned
dvojí významné přínosy: Protože je přátelské lidskému organismu, šetří
zdraví lidí, kteří zde pobývají. Díky moderním technologiím také spoří
energii, a tím i veřejný rozpočet. Nejinak je tomu v případě Krajského
úřadu Pardubice, který je od konce října 2019 vybaven novým moderním
vnitřním osvětlením. 
5.11.2019 Na
začátku listopadu 2019 bylo v mladoboleslavské automobilce ŠKODA AUTO
uvedeno do provozu unikátní energetické zařízení: superkapacitorový
stabilizátor energetické sítě, zde prezentovaný pod obchodním názvem
UGS – Ultracapacitor Grid Stabilizer. Jak název
napovídá, jeho smyslem je stabilizovat energetickou síť výroby, tedy
vyřešit problém výroby s poklesy a krátkodobými výpadky v zásobování
elektřinou. V oboru průmyslové automatizace jde o řešení zcela nové,
nicméně superkapacitory se pro podobný účel již nějaký čas uplatňují
například v sítích trakčního vedení drážní dopravy. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47
|