Smart
city v praxi
Projekty smart city
Archiv článků 2017
21.12.2017
Investovali jsme nemalé prostředky na moderní a
estetické nasvícení pamětihodností v našem městě. Jak je však skutečně
vnímá veřejnost – občané a návštěvníci? Mělo skutečně ten zamýšlený
efekt? A vyplatila se ta investice? Na podobné otázky a dohady nyní
může dát odpověď speciální počítačová aplikace vytvořená ve spolupráci
dodavatele veřejného osvětlení Philips Lighting a softwarové firmy SAP
SE, představená v listopadu 2018 na světovém kongresu Smart City Expo v
Barceloně.
19.12.2017 Palivový článek vyrobí vodík pro palivový článek – věta,
na první pohled možná znějící jako tisková chyba, je ve skutečnosti
stručným shrnutím připravovaného společného projektu amerického výrobce
palivových článků FuelCell Energy a japonské automobilky Toyota.
Odborná veřejnost byla s tímto projektem seznámena na konci listopadu
2017.
18.12.2017 Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme rozvodnou
elektroenergetickou síť omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst
její spotřeby. Mikrosíť tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi
veřejné energetické soustavy, zpravidla využívající obnovitelné zdroje
energie nebo kogeneraci a vytvářenou na principu smart grid. Tak je tomu i v
případě unikátního projektu na jihoafrickém ostrově Robben Island, o
němž byla česká odborná veřejnost informována v listopadu 2017.
15.12.2017 Německé město Braunschweig je
prvním evropským městem, kde již v roce 2014 začaly jezdit indukčně
dobíjené elektrobusy standardní délky – první 12m elektrobus dodaný v
březnu 2014 následovaly v prosinci téhož roku čtyři 18m kloubové
elektrobusy. Pro indukční nabíjení je
používána technologie Bombardier PRIMOVE. V listopadu
2017 zaznamenal tento projekt významný milník: První z kloubových
elektrobusů najel na linkách celkem 100 000 km. Předpokládá se, že brzy
dosáhnou tohoto milníku i další tři.
14.12.2017 Svými úctyhodnými sto milióny vozokilometrů metra a
tramvají ročně se Praha a její dopravní podnik řadí na špičku českých
měst využívající denně elektrickou dopravu. Dopravní podnik hl. m.
Prahy (DPP) však nezůstává jen u přepravy cestujících elektrickými
prostředky MHD. Rozhodl se postupně elektrifikovat i park svých
osobních automobilů, které používá pro potřeby zaměstnaneckých jízd.
Předání prvních deseti elektromobilů DPP odpoledne 12. prosince 2017 do
užívání se zúčastnili i redaktoři našeho portálu.
13.12.2017 Jízdní řád železniční či autobusové sítě vždy
představoval obsáhlý svazek plný čísel a tajemných symbolů, jejichž
porozumění bylo vyhrazeno pouze těm „zasvěceným“. Doba se
mění a informační technologie stále více napomáhají snadnému využívání
veřejné dopravy při cestách „od domu k domu“ i bez kvalifikace
dopravního inženýra. S dalším, bezmála revolučním krokem přišel
nezávislý britský prodejce jízdenek Trainline. V listopadu 2017 uvedl
na trh vlakovou aplikaci Google Assistant ovládanou hlasem, s jejíž
pomocí mohou britští zákazníci získat potřebné informace pro cestování
vlakem.
11.12.2017 Historický Cardiff je hlavní město Walesu ve Velké
Británii. Má 320 tisíc stálých obyvatel a ročně jej navštíví kolem 20
miliónů turistů. Těm všem začíná od listopadu 2017 sloužit nové veřejné
osvětlení, integrující v sobě moderní světelné zdroje a technologie pro
jejich řízení. V neposlední řadě vychází toto osvětlení vstříc také
potřebám občanů se zrakovým postižením, pro něž je orientace v nočním
prostředí obzvlášť náročná. Tento projekt je součástí strategie
Cardiffu pro dosažení podmínek „jednoplanetového města“.
8.12.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway probíhající v
Greenwichi na předměstí Londýna je zaměřen nejen na testování
příslušných technologií pro vozidla a infrastrukturu, ale také na
sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat
tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí
je proto i studie FSEG při University of Greenwich k problematice vnímání autonomních vozidel veřejností,
jejíž výsledky byly publikovány v říjnu 2017.
28.11.2017
Srdečně Vás zveme na odbornou konferenci „Smart city v praxi III“ s
podtitulem „Co nabízí inteligentní město občanům a průmyslu“, která se
koná 20. března 2018 v Brně jako doprovodný program veletrhu AMPER
2018. Již třetí ročník konference „Smart city v praxi“ organizuje
konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services.
Odborným garantem a zároveň moderátorem konference je Ing. Jakub
Slavík, MBA, autor knihy Smart city v praxi, která je první českou knihou o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
23.11.2017 Dne 22.
listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference
„Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod
záštitou Sdružení
dopravních podniků ČR.
16.11.2017 Jak již bylo dříve avizováno, dopravce ČSAD
Frýdek-Místek, člen skupiny 3ČSAD, završil v říjnu 2017 dodávku šesti
elektrobusů SOR EBN 9,5 pro městskou dopravu v Hranicích na Moravě. Hranice na
Moravě se tak od listopadu 2017 staly prvním českým a středoevropským
městem, jehož městská doprava, resp. linky MHD provozované jedním
dopravcem, je plně elektrifikovaná.
15.11.2017
Vedle elektrobusů standardní délky 12 m nebo
velkokapacitních vozidel se i ve veřejné dopravě stále více uplatňují
malé elektrobusy s délkou do cca 8 metrů a přepravní kapacitou do cca
30 míst. Rostoucí zájem o tato vozidla ukazuje i objednávka 62 malých
elektrobusů MidCity Electric od nizozemského výrobce VDL Bus &
Coach z října 2017. Elektrobusy si objednal dopravce Connexxion pro
nasazení v nizozemském regionu Noord-Holland Noord.
10.11.2017 Automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy malá
autonomní vozidla, se postupně stále více profilují jako perspektivní
„třetí druh“ dopravy ve městech, vedle dopravy individuální a hromadné
– viz zpráva UITP. Od
posledního říjnového týdne 2017 je jeden takovýto autonomní minibus v
provozu také necelých 300 km od Prahy – v pěti a půltisícovém bavorském
lázeňském městečku Bad Birnbach. Zajímavostí je, že provozovatelem jsou
v tomto případě německé státní dráhy DB.
8.11.2017 Již podruhé mají obce, kraje i jejich příspěvkové
organizace šanci žádat o dotaci na nákup vozidel na alternativní
pohony. Rozdělovat se bude rovných 100 milionů korun z prostředků
Národního programu Životní prostředí. Vyplývá to z výzvy č. 21/2017,
která byly zveřejněna začátkem listopadu 2017. Oproti loňské výzvě se
mohou žadatelé těšit na vyšší dotaci i její kombinaci se zvýhodněnou
půjčkou.
7.11.2017
Systém „bleskového dobíjení“ ABB
TOSA (Trolleybus
Optimisation Système Alimentation) pro průběžně dobíjené elektrobusy se
úspěšně rozvíjí ve švýcarské Ženevě již od roku 2013.
Mohlo
by se nicméně zdát, že jde o ojedinělý projekt, vytvářený na míru
specifickým potřebám tohoto města. Není tomu tak. Tento systém začne
brzy využívat i téměř třísettisícové francouzské město Nantes spolu s
dvaceti 24metrovými elektrobusy HESS. Stane se tak na základě
dodavatelské smlouvy uzavřené v říjnu 2017 mezi švýcarským výrobcem
vozidel Carrosserie HESS AG a společností ABB.
3.11.2017 Vídeň je jedním z evropských měst hlásících se ke
konceptu smart city.
Vedle rozsáhlých developerských projektů typu Aspern Seestadt je součástí
naplňování tohoto konceptu také rostoucí veřejná síť dobíjecích stanic
pro elektromobily. Jak byla v říjnu 2017 informována odborná veřejnost,
do roku 2020 vznikne ve Vídni 1000 nových dobíjecích stanic. Celý
projekt částečně zafinancovaly občanské investice.
2.11.2017
Parky elektrobusů v evropských a dalších světových
městech postupně rostou a z jednotek vozidel se stávají desítky. To začíná klást nároky
nejen na průběžné dobíjení, při
němž elektrobusy přijíždějí k nabíjení postupně a samo nabíjení trvá
řádově minuty, ale také na noční dobíjení, kdy se mají nabít všechny
elektrobusy během provozní přestávky nižšími výkony po dobu několika
hodin. Jako odpověď na tento problém představila společnost ABB v říjnu
2017 na veletrhu Busworld 2017 v Kortrijku svoji technologii
HVC-Overnight Charging.
31.10.2017 Elektrobusy
Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský trh a
profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo 7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském Diffendage a další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu.
Na tradičním autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017
představilo Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové
řešení se třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy
použití.
26.10.2017 Elektrobusy prozatím zůstávají doménou především městské
dopravy, zejména s ohledem na režim jízdy (časté rozjezdy a zastavení),
na relativně krátké vzdálenosti i na úspory emisí, které se nejvíce
projeví v městském prostředí – viz zpráva EEA. Zájem o ně však
začíná být i v segmentu příměstské a meziměstské dopravy. První
takovýto elektrobus dodá do roku 2019 na americký trh belgický výrobce
autobusů Van Hool ve spolupráci s americkým výrobcem elektrobusů
Proterra.
24.10.2017 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil v neděli 15.
října 2017 zkušební provoz parciálního trolejbusu (v terminologii DPP
jde o „elektrobus s dynamickým nabíjením“) SOR TNB12. Testování tohoto
dynamicky nabíjeného vozidla bude probíhat mezi Palmovkou a Letňany
dlouhé cca 10 km. Současně druhé nově dodané vozidlo SOR NS12 zahájí
další etapu provozních zkoušek staticky nabíjených elektrobusů, a to na
linkách č. 109 a 239.
23.10.2017 Čtyřpólové (zemněné) průběžné dobíjení bývá doménou
standardních nebo kloubových elektrobusů. U elektrických midibusů
prozatím převládá spíše koncept zásuvkového dobíjení, především s
ohledem na nákladnost infrastruktury pro toto rychlé nabíjení a menší
kapacitu vozidel. Jsou však výjimky. Jednou z nich bude park deseti
elektrických midibusů Solaris Urbino 8,9 LE electric, které si na konci
září 2017 objednala Stalowa Wola, 65tisícové průmyslové město v
jihovýchodním Polsku.
19.10.2017 V září 2017 představil linecký dopravní podnik Linz AG
Linien veřejnosti první z celkem dvaceti parciálních trolejbusů (resp.
trolejbusů s bateriovým prodlužovačem dojezdu), jimiž hodlá do roku
2019 obměnit svůj trolejbusový park. Jde o velkokapacitní, 24metrové
tříčlánkové trolejbusy od belgického výrobce Van Hool. Tato vozidla
zároveň naznačují směr, jakým se ubírají trolejbusové systémy v Evropě
– totiž využití nákladné trakční infrastruktury především pro
velkokapacitní přepravu, podobně jako u tramvajových systémů.
19.10.2017 Elektrobusy jsou obecně cca 2–3krát dražší než
srovnatelné dieselové autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst
také náklady na nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech
není zpravidla tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu
provozní životnosti vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na
celospolečenské úrovni zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu
ušetřené externality
18.10.2017 Od roku 2000 po současnost bylo v EU na národní a
mezinárodní úrovni jen v oblasti elektrifikace dopravy realizováno více
než 1900 rozmanitých výzkumných a inovačních projektů, přes 900
projektů v oblasti automatizace dopravy a další projekty v oblasti
konstrukce vozidel a jiných oblastí inovací v dopravě. Není divu, že
spleť těchto projektů a programů se stává poněkud nepřehlednou. Na
pomoc přichází na začátku října 2017 evropský informační systém
Transport Research and Innovation Monitoring and Information System
(TRIMIS).
16.10.2017 Provozní rekordy zpravidla představují možnosti techniky
v ideálních podmínkách a vizionářsky napovídají, kudy by se daná
technologie mohla ubírat při využití v běžné provozní praxi a jaké jsou
její současné limity. Tak lze interpretovat i rekord v dojezdu
elektrobusu na jedno nabití trakčních baterií, které dosáhl elektrobus
Catalyst E2 max od amerického výrobce Proterra v září 2017. Tento
rekord činil úctyhodných 1 101,2 mil, čili cca 1 770 km.
13.10.2017 Balgheim je obec o cca 1100 obyvatelích uprostřed horské
přírody v německém Baden-Württembersku, představující se světu jako
„klein aber fein“ – tedy „malá ale hezká“. Nezůstává jen u slov. Při
rekonstrukci svého veřejného osvětlení pomocí LED zdrojů dbá jak na
energetickou efektivnost řešení, tak na jeho přátelskost vůči lidem a
přírodě. Tomu odpovídají mj. odstíny použité bílé a zařízení pro
regulaci intenzity osvětlení.
11.10.2017 Veřejné osvětlení má sice nepatrný podíl na celkové
spotřebě energie ve státě a na souvisejících emisích, nicméně jeho
podíl na obecních výdajích není zanedbatelný. Ve snaze o zefektivnění
se pak mnohé obce stávají snadným objektem rozmanitých prodejců
svítidel o rozmanité kvalitě, zpravidla na bázi LED zdrojů. Kromě toho
nevhodné použití klasických i moderních svítidel poškozuje přírodu i
lidské zdraví (viz rozhovor s Dr. Janem Hollanem). V této
situaci přichází na pomoc municipalitám Ministerstvo životního
prostředí se Svazem měst a obcí České republiky, které vydaly dokument
zvaný „Jednoduchá osvětlovací příručka pro obce“. Zveřejněn byl mj. v
září 2017 v newsletteru Priorita na stránkách Státního fondu životního
prostředí.
6.10.2017 Rychlé dobití elektromobilu na cestách napříč Českou
republikou i směrem do zahraničí je opět jednodušší. Elektromobilita
Skupiny ČEZ, provozovatel nejrozsáhlejší tuzemské sítě veřejných
dobíjecích stanic, zprovoznila 2. října 2017 trojici rychlodobíjecích
stanic ABB v rámci dobíjecí lokality ve Vestci u pražského dálničního
okruhu. Představila také vizi pokračování výstavby infrastruktury. Ta
vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe
Facility (CEF). Nedlouho poté společnost ABB představuje světové
veřejnosti také novou nabíjecí stanici pro elektromobily s vysokými
nabíjecími výkony až 350 kW.
3.10.2017 Dnes 3. října
2017 se v Praze již podruhé konala konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference byla pořádána pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu
ČR, Ministerstva životního prostředí ČR a Ministerstva dopravy ČR.
Hlavním partnerem konference byl ČEZ a.s. v rámci projektu
elektromobility spolufinancovaného Evropskou unií. Za bankovní sektor
byl partnerem konference ČSOB Leasing a za dodavatelský průmysl
společnosti ABB (zde jako dodavatel nabíjecí infrastruktury), Eurogreen
(zde jako prodejce elektrických užitkových vozidel francouzského
výrobce Goupil) a automobilky Nissan a Toyota. Odborným garantem
konference a zároveň moderátorem byl Jakub Slavík, majitel a hlavní
konzultant pořádající firmy.
3.10.2017 Plán
udržitelné městské mobility (SUMP) představuje strategický dokument
určený k uspokojování potřeb mobility osob a firem ve městech a jejich
okolí za účelem zlepšování kvality života, který náležitě zohledňuje
zásady integrace, participace a evaluace. Po roce 2020 půjde o hlavní
strategický nástroj plánování udržitelné mobility v městských oblastech. Na pomoc
jejich přípravě přichází evropská iniciativa CIVITAS, která v září 2017
umístila na svých internetových stránkách registr zpracovaných SUMP.
29.9.2017 Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s „bleskovým
dobíjením“ ABB TOSA, který je od
roku 2013 v provozu v Ženevě, se od roku 2016 na základě úspěšného
provozu dále rozšiřuje na novou linku č. 23. V září 2017
zaznamenal tento systém další důležitý milník: Jeho dodavatel,
společnost ABB, dostala od ženevského městského dopravce Transports
publics genevois (tpg), objednávku na technologii pro inteligentní
řízení tohoto systému městské dopravy.
27.9.2017 Londýnské metro představuje síť 11 linek městské a
příměstské kolejové dopravy o celkové délce tratí přes 400 km. Vzhledem k historii sahající do šedesátých let 19.
století je tato síť poměrně složitá a
orientace v londýnském metru je pro nejednoho cestujícího hlavolamem.
Zkrátit a zpříjemnit cestování londýnským metrem by mohlo usnadnit
využití depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony
prostřednictvím WiFi sítě ve stanicích. Ukázal to pilotní projekt,
který probíhal v listopadu a prosinci 2016 a s jehož výsledky byla
veřejnost seznámena v září 2017.
24.9.2017 Průběžně dobíjené elektrobusy využívající nabíjecí
standard OppCharge se rozvíjejí také v Norsku. Po hlavním městě Oslo bude
touto dopravní technologií vybavena městská doprava v Trondheimu, kde
tamní dopravce Tide Buss objednal celkem 25 těchto elektrobusů spolu s
nabíjecími stanicemi. Vzhledem k poloze Trondheimu na 63° zeměpisné
šířky půjde pravděpodobně o dosud nejsevernější projekt průběžně
dobíjených elektrobusů.
21.9.2017 Dopravní podnik města Hradce Králové již několik let
provozuje tři elektrobusy od výrobců SOR a Škoda Electric dobíjených ze
zásuvky. Jak byla v září 2017 informována odborná veřejnost, park jeho
elektrobusů se do roka rozšíří o dvacet průběžně dobíjených vozidel.
20.9.2017 Dolnosaské německé město Göttingen se stane dalším, na jehož linkách
budou provozovány elektrické hybridní (či plug-in hybridní) autobusy
Volvo 7900 s průběžným dobíjením pomocí infrastruktury užívající
evropský standard OppCharge. Odborná
veřejnost o tom byla informována v září 2017. Tři tyto autobusy vyjedou
na jaře 2018 na linky Göttingenské MHD, provozované dopravcem Göttinger
Verkehrsbetriebe GmbH (GÖVB).
18.9.2017 Vypadá
to jako docela obyčejný sloup veřejného osvětlení se svítidlem na
vrcholu. Ve skutečnosti jde o důmyslný vysílač, vybavený uvnitř
anténami a další radiokomunikační a telekomunikační technikou, řídicí
jednotkou pro inteligentní veřejné osvětlení, případně rozmanitými
senzory. Takový je koncept chytrého sloupu („smart pole“), na jehož
společném vývoji se v září 2017 dohodli globální dodavatel osvětlovací
techniky Philips Lighting a American Tower Corporation
13.9.2017 Belgický výrobce Van Hool je známý jako dodavatel více
než padesáti palivočlánkových autobusů. V současné době jich jezdí 32 v
Evropě (například v rámci projektu 3Emotion) a 21 v USA. Mezi jeho
produkty patří zároveň kloubové elektrobusy Exqui.City, označované
výrobcem jako „tram-bus“. Francouzské město Pau si na začátku září 2017
objednalo u tohoto výrobce osm elektrobusů Exqui.City s palivočlánkovým
zdrojem energie, a odstartovalo tak důležitý přelom v systémech
velkokapacitní autobusové dopravy BRT (bus rapid transit).
11.9.2017
Namie-cho je zhruba dvacetitisícové město v japonské prefektuře
Fukushima. Ve spolupráci japonských průmyslových a energetických
společností Toshiba Corporation, Tohoku Electric Power Co., Inc. a
Iwatani Corporation by se do roku 2020 mělo proměnit v testovací
základnu pro tzv. vodíkovou ekonomiku, tedy využívání vodíku jako
bezemisního nosiče energie pro stacionární i mobilní využití.
8.9.2017 Jezero Baldeney (Baldeneysee) je umělé jezero na řece
Ruhr, nacházející se na jihu města Essen v Porúří, v německé spolkové
zemi Severní Porýní-Vestfálsko. Na konci srpna 2017 zde byla slavnostně
zahájena doprava elektrickou vyhlídkovou lodí MS innogy, provozované
lodní společností Weisse Flotte Baldeney-GmbH. Elektřinu pro její pohon
dodává metanolový palivový článek od dánské společnosti SerEnergy
31.8.2017
Člověk upoutaný na invalidní vozík se každodenně
setkává s problémy, které si zdravý člověk nedokáže představit, a často
proto ani neví, jak v kontaktu s vozíčkářem reagovat. Týká se to
zejména cestování. Napomoci vzájemnému porozumění může elektronická
hra, zveřejněná v srpnu na britském herním portále BuzzFeed.
30.8.2017 Druhým norským městem, kde budou jezdit elektrobusy od
polského výrobce Solaris, se po hlavním městě Oslo stane
téměř devadesátitisícové přístavní město Kristiansand na jihu země.
Společnost Boreal Norge AS, jeden z největších norských dopravců, zde
začne pět 12m elektrobusů Solaris provozovat od července 2018 na
základě smlouvy uzavřené v srpnu 2017.
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city.
28.8.2017 Elektrobusy v České republice provozují nejen městské
dopravní podniky, ale také soukromí dopravci. Po skupině Arriva, která
je provozuje na
linkách BB v Praze, v
Třinci a v
Jeseníkách, se k
nim připojí sdružení 3ČSAD, zahrnující podniky ČSAD Havířov, ČSAD
Karviná a ČSAD Frýdek-Místek v rámci obchodního holdingu CIDEM Hranice,
a.s. Toto sdružení objednalo v srpnu 2017 u výrobce SOR Libchavy celkem
12 elektrobusů.
25.8.2017 Tramvaje jsou ve městech nejen stále populárnějším
druhem dopravy pro přepravu osob, jak o tom svědčí stále nové projekty
(viz například nová tramvaj v Sydney). Tam, kde
jsou k tomu vhodné podmínky, slouží speciální tramvaje také k přepravě
nákladu. Po roční odmlce byla například v březnu 2017 obnovena nákladní
tramvaj v Drážďanech v rámci projektu CarGoTram.
24.8.2017 Gorinchem, též Gorkum, je nizozemské město s více než
tisíciletou historií a 35 tisíci obyvatel, rozkládající se z velké
části na vodních kanálech. Pro přepravu cestujících ve svém historickém
centru se rozhodlo využít elektrické midibusy. Tamní dopravce Arriva
Netherlands pro tento účel pořídila v červenci 2017 dva midibusy Citea
LLE-99 Electric od nizozemského dodavatele VDL Bus & Coach.
22.8.2017 Polský dodavatel elektrobusů Solaris zaznamenal v srpnu
2017 dva důležité milníky: Dvacet jeho elektrobusů bylo dodáno pro
historický Krakov, který již
elektrobusy Solaris provozuje, a jako v další z evropských zemí budou
tyto elektrobusy jezdit rovněž v Rumunsku, konkrétně ve městě
Cluj-Napoca. Jde o první elektrobusy v této zemi a další pokračování v
úspěšném tažení elektrobusů Solaris.
18.8.2017 Parciální trolejbus, tedy trolejbus s prodlouženým
dojezdem pomocí bateriového zásobníku energie, umožňuje eliminovat
závislost trolejbusu na trolejovém vedení a zároveň zlepšit ekonomiku
jeho provozu. O tento inovovaný dopravní prostředek je zájem v Evropě,
Česko nevyjímaje (viz prezentace z konference Elektrické autobusy pro
město), ale také v USA.
Svědčí o tom objednávka 185 dvanáctimetrových parciálních trolejbusů
Xcelsior XT40 pro San Francisco
17.8.2017 Jednou z moderních technologií, které pomáhají naplňovat
koncept smart city,
jsou systémy chytrého parkování s využitím internetu věcí, kombinující
senzory na parkovišti s navigačními systémy, a umožňující tak řidičům
rychle nalézt nejbližší volné místo k parkování. Ačkoli se o těchto
systémech hovoří především v souvislosti s rozvojem měst, mohou mít
stejně tak své místo ve velkých průmyslových, kancelářských nebo jiných
soukromých objektech, kde usnadní život obyvatelům, zaměstnancům nebo
návštěvníkům a díky optimálnímu využití parkovišť mohou ušetřit nová
parkovací místa.
16.8.2017 Srdečně Vás zveme na odbornou konferenci Efektivní elektromobilita v organizacích II aneb Jak účelně a hospodárně realizovat
projekty osobních a
užitkových elektromobilů, která se koná v úterý 3. října 2017 od 9 hodin v konferenčním centru GreenPoint v Praze 10. Konference navazuje na přechozí úspěšný běh Efektivní elektromobilita v organizacích,
kde se vyprofilovala jako první konference svého druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku. Více informací zde
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.
16.8.2017 Systém spodního odběru trakční energie APS
od
francouzského výrobce Alstom slouží již téměř čtrnáct let ve
francouzském Bordeaux, následovaném dalšími městy ve Francii i jinde ve
světě. Brzy začne sloužit i v australské metropoli Sydney, kam byly na
přelomu července a srpna 2017 dodány první ze šedesáti tramvají od
téhož výrobce.
15.8.2017 Dánský výrobce SerEnergy, zabývající se vývojem, výrobou
a užitím reformních metanolových palivových článků, zaznamenal ve svých
aktivitách důležitý milník: V červenci 2017 představil odborné
veřejnosti prototyp elektromobilu využívajícího metanolový palivový
článek, a dosahujícího tak v plně bezemisním režimu dojezd až 800 km
11.8.2017
„Black cabs“, typické londýnské „taxíky“, patří
bezesporu k tradičnímu koloritu této metropole. Jsou však také
odpovědné za 16 % emisí oxidů uhlíku a 26 % emisí pevných částic z
dopravy v centru města, tedy těch nejnebezpečnějších emisí (viz zpráva
EEA). Vedení města
se v červenci 2017 rozhodlo řešit tuto situaci radikální kombinací
regulace a dotačních nástrojů.
10.8.2017 Univerzita v americkém Bridgeportu, stát Connecticut, má
již od roku 2014 instalovaný ve svém areálu palivočlánkový energetický
zdroj. V
červenci 2017 zaznamenala tato univerzita další důležitý milník v
rozvoji svého inteligentního energetického hospodářství: Lokální
mikrosíť, využívající tento palivočlánkový zdroj, byla úspěšně uvedena
do provozu poté, co prokázala svoji schopnost fungovat v ostrovním
režimu, nezávisle na veřejné distribuční síti.
8.8.2017 Nákupní
centra jsou jedním z cílů pro městské pojížďky, k nimž mohou být do
budoucna využívány soukromé elektromobily. I se všemi praktickými
výhradami k této vizi (viz naše reportáž o týdnu s elektromobilem Nissan Leaf)
lze konstatovat, že svět se tímto směrem ubírá. Parkoviště nákupních
center jsou proto postupně vybavovány nabíjecími stanicemi a pozadu
nemíní zůstat ani obchodní řetězec Lidl. Jak byla v červenci 2017
informována veřejnost, tento německý řetězec začíná s instalací
rychlonabíjecích stanic pro elektromobily u svých prodejen i v České
republice.
7.8.2017 Elektrobusy polského výrobce Solaris Bus & Coach
zaznamenaly koncem července 2017 další milník: Stanou se prvními
elektrobusy v parku bruselského městského dopravce STIB. Podle
uzavřené dodavatelské smlouvy bude sedm 9m elektrických midibusů
Solaris Urbino 8,9 LE uvedeno do provozu začátkem roku 2018.
Elektrobusy budou provozovány na nové lince MHD nazývané Citybus, která
povede centrem města přes pěší zónu.
3.8.2017 Elektrobusy od Optare, druhého největšího výrobce
autobusů ve Velké Británii, jsou známé ve své domovině i jinde –
například z úspěšného provozu v Yorku nebo ve švédském
Karlstadu.
Celkem je jich v Evropě provozováno kolem stovky. Elektrobusy Optare
jsou nyní dodávány s řídicím a informačním systémem od nizozemské firmy
ViriCiti. Jak byla v červenci 2017 informována široká veřejnost, z této
spolupráce nejvíce profitují zákazníci – provozovatelé elektrobusů.
2.8.2017 Internet věcí (IoT) otevírá bránu pro nekonečné možnosti
v energetickém sektoru. Spolu s nimi však přichází také hrozba
neočekávaných narušení bezpečnosti. Ta se netýká pouze ušlých zisků
nebo snížené spokojenosti zákazníků, ale ve výsledku i osobních údajů
spotřebitelů a nakonec také stability elektrické sítě. Tuto
problematiku přehledně přibližuje Tuomas Kepanen, manažer výzkumu a
vývoje pro architekturu a platformy společnosti Landis+Gyr.
28.7.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway v Greenwichi na
předměstí Londýna, který na našich stránkách průběžně sledujeme,
zaznamenal v červenci 2017 přelomovou událost: Poprvé ve Velké Británii
(a v jednom z prvních případů na světě) byla technologie pro autonomní
vozidla využita i pro nákladní dopravu, tedy pro městskou logistiku.
Pro dovoz nákupu zákazníkům do domu zde supermarket Ocado zkušebně
používá nákladní elektromobil bez řidiče.
27.7.2017 Americká agentura National Renewable Energy Laboratory
(NREL) zveřejnila v květnu 2017 předběžnou zprávu o výsledcích provozu
průběžně dobíjených elektrobusů u dopravce King County Metro a jejich
porovnání s „tradičními“ pohony. V tomto článku uvádíme některé
zajímavé poznatky z této zprávy.
25.7.2017 Jedním z vůdčích evropských měst v oblasti zavádění
autonomních vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává
bezesporu francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové dopravě mezi
nádražími Lyonským a Austerlitz a lince na
předměstí Saclay byl začátkem července 2017 spuštěn do provozu další projekt, tentokrát
v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense.
21.7.2017 V polovině července 2017 byla slavnostně zahájena
Evropská iniciativa o nasazení čistých autobusů „European Clean Bus
Deployment Initiative“, založená na tzv. pařížské dohodě. Tato
iniciativa sdružuje na čtyřicet evropských měst, před deset výrobců a
dalších téměř deset jiných zainteresovaných organizací.
18.7.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v
Praze 4 dva
elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB
Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. V
červenci 2017 zaznamenal jejich provoz důležitý milník: úspěšně najely
dohromady 60 000 km k plné spokojenosti cestujících i dopravce.
17.7.2017 Mezi přední evropské dodavatele bateriových elektrobusů
se na špičku řadí polský výrobce Solaris Bus & Coach, jehož
elektrobus Solaris Urbino 12 electric se stal městským autobusem roku
2017.
Červenec 2017 je pro Solaris a jeho elektrobusy velmi úspěšným měsícem,
pokud jde o nové zakázky a nové trhy: Dalších deset elektrobusů této
značky bude jezdit ve Varšavě a celkem 22 elektrobusů obohatí vozové
parky MHD v italských městech Bergamo (12 elektrobusů) a Milán (10
elektrobusů).
12.7.2017
Jak potvrzují zprávy
UITP, systémy
plně automatických městských rychlodrah provozovaných bez
strojvedoucích jsou v současné době rozvojovým trendem ve
velkokapacitní městské a příměstské dopravě. Nejrozsáhlejší síť
bezobslužných rychlodrah na světě má dnes Singapur
(82 km), Dubaj (80 km) a Vancouver
(68 km). Čtvrtou nejrozsáhlejší sítí se stane zcela nový systém
bezobslužné rychlodráhy v kanadském Montrealu se 67 km tratí
10.7.2017 V rámci evropského projektu FREVUE, který je
zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe
v této oblasti, byly v červnu 2017 publikovány zkušenosti Měst Oslo a
Stockholm s rozvojem veřejných rychlonabíjecích stanic pro
elektromobily – tedy nabíjecích stanic používajících stejnosměrný proud
o velkém výkonu pro nabíjení po dobu méně než 30 minut na 80 %
kapacity. Ukazuje se, že rozvoj této infrastruktury pro elektromobilitu
podporuje bezemisní městskou logistiku. Zároveň se také ukazuje, že
tuto infrastrukturu nelze budovat bez přihlédnutí k její ekonomice.
30.6.2017 Velká Británie je jednou z evropských zemí, která
aktivně testuje a rozvíjí provoz elektrobusů. V Nottinghamu jich dnes
například jezdí téměř šedesát. Pokud jde o koncept průběžného dobíjení,
byla pozornost dosud věnována především indukčním technologiím (viz osm
elektrobusů v Milton Keynes). To se nejspíš
brzy změní. I do této ostrovní země expanduje evropský nabíjecí
standard OppCharge, který si dělá ambice na rozšíření také za oceánem v
Kanadě a USA. V
Harrogate, historickém lázeňském městě na severu Anglie, bude od roku
2018 jezdit osm elektrobusů Volvo s průběžným dobíjením standardu
OppCharge od ABB. Smlouva na dodávku nabíjecích stanic, která je
součástí celkového projektu zahájeného v únoru 2017, byla uzavřena v
červnu téhož roku.
27.6.2017 Dánské město Aarhus provozuje od srpna 2016 systém car
sharingu elektromobilů jako partnerství mezi městským bytovým sdružením
Boligkontoret Aarhus a soukromou car sharingovou firmou Tadaa!. Celkem
2 300 uživatelům bytů Boligkontoret Aarhus je k dispozici 10 sdílených
elektromobilů. Zkušenosti z tohoto systému prezentované mezinárodní
odborné veřejnosti v červnu 2017 ukazují, že má-li být takovýto systém
životaschopný, musí být nejen ekologický, ale také praktický pro
uživatele a ekonomicky výhodný pro všechny zúčastněné
26.6.2017 O tom, jak „chytré“ informační systémy umí usnadňovat
používání hromadné dopravy ve městech, a tím zvyšují její
konkurenceschopnost, se dovídáme především ze zahraničních zpráv. Ani
česká města však nezůstávají pozadu. Důkazem je nejnovější aplikace
Dopravního podniku města Brna (DPMB) s názvem DPMBinfo, která je pro
zařízení s OS Android verze 4.1 a vyšší na Google Play k dispozici
uživatelům od 17. června 2017.
20.6.2017 Automatické elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako
o „autonomních vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní
automobily bez rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou
stále více testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy
vedle klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva
UITP k
této problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské
projekty, na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly
dopravní společnost Transdev a technologická firma Delphi Automotive
16.6.2017 Lucembursko, resp. jeho hlavní město Lucemburk, má již od
podzimu 2015 zkušenosti s provozem plug-in hybridních autobusy Volvo s
průběžným dobíjením podle standardu OppCharge. Provoz elektrických
autobusů v této nevelké zemi se od června 2017 rozšířil do dalšího
města Differdange.
12.6.2017 O koncept chytrých měst a obcí je stále více zájem po
celé ČR. Svědčí o tom i školení s názvem „Koncept smart city – smysl a
praktické využití“, které 8. června 2017 realizovala konzultační firma
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem
našeho portálu, jako projekt na klíč pro ostravskou Agenturu pro
regionální rozvoj. Mezi dvaceti registrovanými účastníky z veřejného i
soukromého sektoru v Moravskoslezském kraji nechyběl ani host ze
Slovenska. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce.
8.6.2017 Přeprava cestujících na letištních plochách je
specifickým segmentem přepravního trhu, kde se mohou naplno uplatnit
přednosti elektricky poháněných autobusů. Autobusy se zde pohybují po
krátkých trasách s častými rozjezdy a zastaveními, a tedy s velmi malou
spotřebou energie v důsledku rekuperace. Takto se elektrifikují parky
autobusů na velkých letištích. V Evropě je to například Amsterodamský
Schipol.
Letištní elektrobusy jsou ale úspěšné i na opačné straně zeměkoule, jak
ukazuje nový projekt elektrobusů v australském Brisbane z počátku
června 2017.
7.6.2017 Elektromobily mají oproti automobilům na spalovací motor
vyšší pořizovací náklady, ale nižší provozní náklady, což se týká
především paliva a energie. Jsou i mnohé další faktory, které ovlivňují
ekonomiku elektromobility. Na pomoc potenciálním uživatelům
elektromobilů a realizátorům projektů v elektromobilitě přišel v květnu
2017 Evropský institut pro měď (European Copper Institute), který
elektromobilitu podporuje, spolu s VUB mobi – výzkumným centrem pro
mobilitu, logistiku a automobilové technologie při Vrije Universiteit
Brussel. Uveřejnil jednoduchou srovnávací kalkulačku
5.6.2017 Jedním ze směrů, jak zvýšit efektivnost využívání
elektrické energie u tramvají a dalších kolejových vozidel, je snaha o
zvýšení rekuperace brzdné energie, například pomocí zásobníků energie nebo
inteligentních měníren. Studie
bruselského dopravního podniku STIB, jejíž výsledky byly zveřejněny v
květnu 2017, nicméně ukazují, že u frekventovaných městských
tramvajových systémů je potenciál k další rekuperaci velmi malý a snaha
o efektivnější využívání elektrické energie by se měla zaměřit spíše na
netrakční spotřebu.
2.6.2017 Nejrozsáhlejší park elektrobusů v Evropě se chystá
zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100
kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric provozovaných
jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a
rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce
Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev.
29.5.2017
Parky městských autobusů ve světě se postupně
elektrifikují. Není
náhodou, že ocenění „nejlepší městský autobus roku 2017“ si na
posledním mezinárodním veletrhu IAA Nutzfarzeuge v Hannoveru poprvé v
historii odnesl bateriový elektrobus. I na Slovensku se začínají
uplatňovat elektrobusy – čtrnáct vozidel v barvách košického dopravního
podniku je toho nejlepším důkazem. Elektrobusy jsou zároveň jednou z
moderních technologií, které pomáhají vytvářet chytrá města – smart
cities. Není proto divu, že se elektrobusům v kontextu chytrých měst
bude věnovat také konference „Elektrické autobusy pre mesto“ jako
doprovodný program připravovaného veletrhu BUS SHOW 2018 v Nitře.
25.5.2017 Vodní hospodářství a energetika jsou nezřídka spojovány
v tom směru, že čističky odpadních vod mohou produkovat bioplyn
využívaný dále jako obnovitelný zdroj energie. Pravda je nicméně
taková, že zařízení pro úpravu a čištění vody jsou především sama
spotřebitelem elektrické energie, která tvoří významnou část jejich
provozních nákladů. Na pomoc jejich snižování přichází společnost ABB s
inteligentním energetickým managementem založeným na platformě
Ability™. V květnu 2017 k tomu úspěšně realizovala pilotní projekt v
italské vodárenské společnosti Consorzio di Bonifica Veronese (CBV).
24.5.2017 Systém sdílených elektroskútrů je jednou z cest, jak
nalákat zejména mladé lidi na ekologickou individuální dopravu po
městech. Zároveň představuje zajímavou obchodní i marketingovou
příležitost pro průmysl. Příkladem je systém sdílených elektroskútrů
COUP firmy Bosch, který po úspěšném zavedení v Berlíně v roce 2016
expanduje do Paříže. Zde zahájí provoz v létě 2017. Systém COUP používá elektroskútry taiwanské start-up
firmy Gogoro. Provozovatelem systému je COUP, stoprocentní dceřiná společnost firmy
Robert Bosch GmbH.
23.5.2017 V rámci evropského projektu ELIPTIC jezdí od října 2015
v pravidelném provozu na linkách 962 a 966 dva průběžně dobíjené
elektrobusy. Zvláštností systému jejich dobíjení je, že využívají
trakční infrastrukturu pro tramvaje – ne však pro přímé nabíjení z
troleje, jako například elektrické minibusy ve Vídni (viz naše studie
„E-mobilita v MHD“), nýbrž pro
uzemněné čtyřpólové nabíjení. První výsledky tohoto zkušebního provozu
byly oznámeny odborné veřejnosti začátkem května 2017.
19.5.2017 V anglickém městě Milton Keynes bylo na linku MHD
nasazeno během roku 2014 osm elektrických midibusů s průběžným
indukčním dobíjením. Jak byla v
květnu 2017 informována odborná veřejnost, park těchto elektrobusů od
té doby spolehlivě slouží a týdně přepraví kolem 17 tisíc cestujících. Elektrobusy pro Milton Keynes vyrábí britský
výrobce Wrightbus a jejich konstrukce je založena na standardním typu
StreetLite, dodávaném v modelových variantách o délce 8,8–10,5 m.
16.5.2017 Treviso je 84tisícové italské město v oblasti Benátsko,
s dějinami sahajícími do starořímských časů a s množstvím historických
památek. V jeho centru se nachází starobylé náměstí Piazza Santa Maria
dei Battuti, které dosud sloužilo spíše jako průjezdná ulice. Po mnoha
letech se nyní obnovuje jeho přirozená funkce náměstí v souvislosti s
plánovanou pěší zónou. V květnu 2017 k tomuto důležitému městotvornému
záměru významně přispělo zajímavé řešení inteligentního veřejného
osvětlení, dodané společností Osram.
4.5.2017 Mezi
přední evropské dodavatele bateriových elektrobusů se na špičku řadí
polský výrobce Solaris Bus & Coach, jehož elektrobus Solaris
Urbino 12 electric se stal městským autobusem roku 2017. Jak byla na
konci dubna informována odborná veřejnost, počet dodaných či aktuálně
kontrahovaných elektrobusů Solaris dosáhl čísla 116. Posledními dvěma
přírůstky se staly elektrické midibusy Solaris Urbino 8,9 LE určené pro
23tisícové francouzské město Frontignan ležící na středomořském
pobřeží.
27.4.2017 Evropský projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE
zveřejnil 21. dubna 2017 otevřenou výzvu pro všechny provozovatele
městské nákladní dopravy, kteří mají zájem o využívání elektrických či
elektro-hybridních nákladních vozidel, k podpisu deklarace na její
podporu. Tato deklarace se nabízí k podpisu i českým a slovenským
firmám, které mají zájem o rozvoj elektrifikované městské logistiky.
26.4.2017 Využívání elektrických vozidel pro racionalizaci svozu
městského odpadu zkoušejí, nebo již úspěšně praktikují, mnohá evropská
města, například Stavanger nebo Stockholm. V březnu 2017
se k nim připojilo také 260tisícové německé město Gelsenkirchen v
severním Porúří a jeho podnik městských služeb Gelsendienste.
24.4.2017 Systém standardizovaného průběžného dobíjení elektrobusů
OppCharge, jehož evropskými průkopníky jsou především elektrotechnické
skupiny ABB a Siemens, získává dalšího významného dodavatele. Ve
švédském Göteborgu, kde jsou již instalovány nabíjecí stanice od
společností Siemens a ABB, přibyla v dubnu 2017 další, tentokrát od
nizozemského výrobce Heliox. Jeho partnerem v tomto projektu je výrobce
autobusů Volvo.
19.4.2017 Londýn je jedním z evropských smart cities, která dbají na
využívání otevřených dat pro potřebu svých občanů a návštěvníků.
Miliónům lidí denně pomáhá více než 600 různých aplikací, vytvořených
na základě otevřených dat poskytovaných městským dopravním úřadem
Transport for London (TfL). Tyto aplikace usnadňují cestování metrem,
autobusy a městskou železnicí a informují o přístupnosti a o aktuálním
stavu ve stanicích. TfL však myslí i na cyklisty. Začátkem dubna 2017
dala k dispozici vývojářům aplikací další otevřená data pro usnadnění
cyklodopravy ve městě.
18.4.2017 K národním poštovním společnostem, využívajícím
elektrické užitkové vozy, jako například Německá pošta,
se od března
2017 připojila také národní poštovní a zásilková služba v Nizozemí Post
NL. Pro doručování na ostrově Terschelling bude využívat elektrické
užitkové vozy pronajaté slovenskou společností Voltia (dříve Greenway):
Citroen Jumper přestavěný na elektrický pohon a dva Nissany eNV200
Maxi. Poštovní služby na tomto ostrově tak budou plně bezemisní.
13.4.2017 V dubnu 2017 vstoupil britský projekt autonomních
elektrických minibusů GATEway do
další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase po
Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po
dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na
autonomní vozidla v každodenním provozu. Výzkumný projekt GATEway probíhá v Greenwichi na
předměstí Londýna a je řízen organizací Transport Research
Laboratory.
10.4.2017 Začátkem dubna 2017 byl v Plzni podepsán dokument „Společné prohlášení
SDP ČR a výrobců dopravních prostředků pro veřejnou dopravu a jejích
součástí k podpoře elektromobility“ (dále „memorandum“). Podpisem
tohoto memoranda na podporu elektromobility v oblasti veřejné dopravy
deklarovali signatáři z řad dopravních podniků a průmyslu svou
připravenost věnovat se rozvoji tohoto ekologického způsobu dopravy a
současně se shodli na několika opatřeních, kterými by vláda České
republiky a příslušná ministerstva mohla k tomuto rozvoji významně
přispět.
5.4.2017 Norsko je jednou z evropských zemí, které aktivně
rozvíjejí koncept smart city a čistou
městskou mobilitu. Zároveň je to země s velmi proměnlivými klimatickými
podmínkami, náročnými na spolehlivost používaných technologií. Smart
city Oslo již
provozuje park pěti palivočlánkových autobusů v rámci projektu CHIC. Nyní se k
nim, jako první počin v oblasti bateriových elektrobusů, připojí také
dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric s průběžným dobíjením
Siemens podle evropského standardu OppCharge.
4.4.2017 V poslední březnový den 2017 se v Praze konal první ze
série seminářů MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a jeho
implementace, tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá
mobilita v chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala
konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky
převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních
podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci
průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce.
3.4.2017 Před více než dvěma lety jsme na našem portále psali o
unikátním japonském projektu Fujisawa Sustainable Smart Town, malém a
zcela novém smart city v Japonsku,
projektovaném od začátku inženýrsky a udržitelně. V současné době je v
přípravě druhý podobný projekt, Tsunashima Sustainable Smart Town
(Tsunashima SST). Zahájení jeho provozu se očekává v roce
2018
30.3.2017 Evropský projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE, který na
našich portálech průběžně sledujeme, uspořádal v březnu 2017 webinář k
dílčím provozním zkušenostem z uplatnění různých elektrických
nákladních a užitkových automobilů v různých evropských městech s
rozmanitými geografickými a klimatickými podmínkami. Prezentované
výsledky budou jistě užitečné i pro případné české následovníky. Zde
vybíráme ty nejzajímavější.
27.3.2017 Jako doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2017
proběhla 21. března 2017 odborná konference Smart city v praxi II,
pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její
hlavní konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem
konference.
22.3.2017
Jako doprovodný program brněnského veletrhu AMPER
2017 proběhla 21. března 2017 odborná konference Smart city v praxi II,
pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její
hlavní konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem
konference. Konference se konala pod záštitou ministryně pro místní
rozvoj a Sdružení dopravních podniků ČR. Konference se zúčastnilo 180 hostů, převážně z
municipalit a městských organizací.
21.3.2017 Skotské město Aberdeen provozuje park deseti
palivočlánkových autobusů,
nejrozsáhlejší v Evropě (o toto prvenství se dělí s Londýnem). V únoru
2017 k nim přibylo další zajímavé prvenství: město nyní provozuje deset
palivočlánkových sedanů Toyota Mirai, z toho pět
dostala lékařská služba (NHS), tři autoklub Co-wheels, jeden agentura
na ochranu životního prostředí (SEPA) a jeden aberdeenský magistrát.
10.3.2017 Město Amsterodam je jedním z aktivních účastníků
evropského projektu elektrifikované nákladní dopravy FREVUE. V rámci
tohoto projektu zde provozuje nákladní dopravu elektrickými vozidly
zásilková služba TNT a světoznámý
pivovar Heineken. Město Amsterodam tuto bezemisní logistiku aktivně
podporuje, především výjimkami z dopravních regulací, platících pro
konvenční nákladní automobily. Zkušenosti, které tato aktivní politika
přinesla za uplynulé dva roky, publikovalo město Amsterodam v březnu
2017.
9.3.2017 Využívání obnovitelných zdrojů elektrické energie je
jednou z cest, jak zlepšit životní prostředí a omezit negativní vliv
civilizace. Příroda však bohužel ne vždy ctí potřeby odběratelů
energie. I v přímořských zemích, jako je Dánsko, tak zapojení větrných
a slunečních zdrojů do veřejné energetické sítě naráží na jejich
obtížnou řiditelnost a předvídatelnost. Řešení v podobě velkého
bateriového zásobníku energie od společnosti ABB se od března 2017
zkouší na předměstí Kodaně Nordhavn v rámci projektu EnergyLab
Nordhavn.
8.3.2017 Stockholm je jedním z evropských smart cities zapojených do
evropského projektu elektrifikované městské logistiky FREVUE. V rámci
tohoto projektu je Stockholm aktivní při zkoušení organizačních a
obchodních modelů zaměřených na snižování nepříznivých účinků nákladní
dopravy ve městě. Po zkušenostech se „zeleným“ veřejným zadáváním
dopravních služeb přichází
Stockholm v únoru 2017 s testováním „reverzní logistiky“, tedy
využíváním zmíněného elektrického vozidla zároveň pro rozvoz i pro
svoz.
7.3.2017 Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně
pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
3.3.2017 Může
rekuperovaná energie z brzdících vlaků efektivně
dobíjet elektrobusy a elektromobily? Na tuto otázku by měl dát odpověď
připravovaný pilotní projekt nizozemské inovační firmy Hedgehog
Applications v nizozemském městě Apeldoorn, o němž byla odborná
veřejnost informována v únoru 2017.
28.2.2017 Indukční nabíjení u průběžně dobíjených elektrobusů má
mnohá úskalí a jednu nespornou výhodu: je takřka neviditelné. Proto je
o něj stále zájem mezi evropskými městy, která chtějí provozovat
elektrobusy bez estetického dopadu pylonů kontaktního průběžného
nabíjení. Jednou z hlavních technologií, které se rozvíjejí na
evropském trhu, je nabíjení typu Bombardier PRIMOVE, provozované
nyní na elektrobusových linkách v šesti evropských městech. V únoru
2017 zaznamenala tato technologie důležitý milník: Park elektrobusů s
tímto způsobem průběžného nabíjení najel v součtu půl miliónu kilometrů.
24.2.2017
Evropský demonstrační projekt elektrických autobusů
ZeEUS, do
něhož je zapojena i Plzeň, má
oficiálně
skončit v dubnu 2017. Jako první ze zúčastněných měst ukončil tuto
demonstrační fázi Stockholm. 8 elektrických hybridních (či plug-in
hybridních)
autobusů Volvo převzal od ledna 2017 do rutinního provozu plně ve své
režii dopravce Keolis.
22.2.2017 Národní program Životní prostředí (NP ŽP), podporující
mj. elektromobilitu v organizacích veřejných služeb nebo územní
studie krajiny vyhlásil 13. února 2017 další výzvu č. 2/2017, zaměřenou na podporu
inovativních a demonstračních projektů s pozitivním dopadem na životní
prostředí – tak zní přesně název příslušné podoblasti NP ŽP. Projekty
podpořené touto výzvou by měly ukázat směr, jak pomocí moderních
technologií chránit naše životní prostředí.
21.2.2017 Průběžně dobíjené elektrobusy pomocí svrchní výklopné
konzole nejsou na americkém kontinentě ojedinělým zjevem – důkazem jsou
například elektrobusy amerického výrobce Proterra. Na rozdíl od
evropského trendu k univerzální standardizaci průběžného dobíjení se
však jedná o uzavřený systém vozidlo-infrastruktura dodávaný na klíč.
To se může brzy změnit. Na americký kontinent začíná pronikat systém
průběžného dobíjení OppCharge, který je předmětem probíhající evropské
standardizace
20.2.2017 Současným
trendem ve světelných zdrojích pro veřejné osvětlení jsou LED svítidla
používající bílé světlo s velkým podílem modré složky. To působí dojmem
bílého dne, což se někomu třeba i líbí, ale má i „temnou“ stránku – je
škodlivé pro lidi i městskou přírodu. V čem je problém, na to jsme se
zeptali RNDr. Jana Hollana, Ph.D. z Ústavu výzkumu globální změny
Akademie věd ČR.
17.2.2017 Informační a komunikační technologie pomáhají v chytrých
městech – smart city – mimo jiné
při rychlé reakci na závady na městských silničních komunikacích. Do
takovéto činnosti se mohou rády a úspěšně zapojit také školní děti.
Příkladem toho je šestisettisícové smart city Oslo, které již v
únoru 2015 spustilo speciální aplikaci zvanou Traffic Agent. Jak byla v
únoru 2017 informována odborná veřejnost, za dva roky svého fungování
zaznamenala tato aplikace významné úspěchy.
15.2.2017 Plug-in hybridní (či elektrické
hybridní) autobusy získávají stále více oblibu mezi dopravci v
západoevropských městech. 11 elektrických hybridů Volvo spolu s třemi
nabíjecími stanicemi pro průběžné dobíjení od ABB slouží od ledna 2017
v Namuru,
více než stotisícovém hlavním městě belgického Valonska. Na základě
nové objednávky od obou těchto dodavatelů pro belgického dopravce TEC
Group k nim přibude dalších 35 elektrických hybridů a 8 nabíjecích
stanic. Součástí objednávky je dalších 55 těchto autobusů a 4 nabíjecí
stanice pro dvousettisícové Charleroi
14.2.2017 Jedním z úkolů britského projektu autonomních vozidel
GATEway je
sledovat, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat
tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí
byl proto experiment, jehož cílem bylo určit, zda a jak se budou řidiči
v běžném městském provozu chovat k autonomním vozidlům bez řidiče.
Souhrnnou zprávu o tomto experimentu zveřejnila Transport Research
Laboratory (TRL), která projekt GATEway řídí, začátkem února 2017.
10.2.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v
Praze 4 dva elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční
areál BB Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující
zdarma. Za rok svého provozu najezdily elektrobusy dohromady více než
40 tisíc km k plné spokojenosti cestujících i provozovatele,
společnosti Arriva, a přepravily více než 600 tisíc cestujících.
Podívejme se zde blíže, jak vypadá technologie a obchodní model tohoto
zajímavého projektu developerské a investiční společnosti PASSERINVEST
GROUP, Skupiny ČEZ a dopravce Arriva.
9.2.2017 V prvním únorovém týdnu 2017 byl na stránkách
Ministerstva pro místní rozvoj zveřejněn dokument „Přehled stavu
žádostí o podporu ve 20. výzvě IROP k 6. 2. 2017“. Obrazně řečeno, jde
o listinu vítězů a poražených mezi žadateli o dotaci z tohoto dlouho a
s nadějemi očekávaného dotačního titulu, jehož cílem je podpořit nákup
nových trolejbusů, elektrobusů, autobusů na CNG a tramvají u projektů
stojících mimo integrované územní investice (ITI) a integrované plány
rozvoje území (IPRÚ). Jak je z výsledků patrno, bylo zde mnoho
povolaných a méně vyvolených.
6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na
zastávce veřejné dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje
stále více dopravců. Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu
se v nákladní dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění
přepravy z východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S
řešením podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské
spolkové dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner.
3.2.2017 Jedním z významných italských smart cities je město Milán
– druhé největší město Itálie s 1,3 miliónem obyvatel a důležité
obchodní centrum s bohatou historií. Historické centrum města, tzv.
Area C, též známá jako Cerchia dei Bastioni, má od roku 2012 regulovaný
vjezd motorových vozidel. Další zpřísnění této regulace vstoupí v
platnost od 13. února 2017.
2.2.2017 Senzory
kvality ovzduší představují jednu z „chytrých“
technologií, které jsou součástí evropských smart
cities. Je méně známo,
že velmi zajímavý domácí projekt zaměřený na monitoring kvality ovzduší
nazvaný „TRAFFICSENSNET - Senzorické sítě v dopravě“ realizovala (a
stále realizuje) ČVUT Fakulta dopravní na Praze 4. Na podrobnosti jsme
se proto zeptali jeho odborného garanta, doc. Václava Jirovského,
vedoucího Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství na Fakultě
dopravní.
30.1.2017
V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1.
2017 vystoupil jako host – odborník na elektromobilitu, provozovatel
našich portálů Jakub Slavík. Tématem byly automatické elektrické
minibusy bez řidiče, tedy autonomní
vozidla a jejich využití, příležitosti
i otevřené otázky.
31.1.2017
Důležitou součástí inteligentních měst neboli smart
city je i účinné a
úsporné veřejné osvětlení. Často bývá spojováno pouze s LED světelnými
zdroji, ačkoli tyto zdroje samy osobě nejsou samospasitelné, jak
dokládají závěry odborných diskusí i
největší projekt
veřejného osvětlení v Madridu. Kromě LED zdrojů
se
při modernizacích veřejného osvětlení uplatňují rozmanité řídicí
technologie. Infrastruktura veřejného osvětlení zároveň může posloužit
více účelům. Takovéto modernizační projekty přitom zdaleka nejsou jen
doménou velkoměst
27.1.2017
V lednu 2017 publikovala americká agentura National
Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu
palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července
2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na
obdobnou zprávu z prosince 2015.
Tento článek
dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy za rok
2016.
25.1.2017 Värnamo je
méně než dvacetitisícové město v jižním
Švédsku. I zde je však zájem o zavádění bezemisní a nízkoemisní veřejné
dopravy. Město se rozhodlo tento problém vyřešit elektrifikací všech
čtyř autobusů, které zde zajišťují městskou dopravu. Jak byla v lednu
2017 informována odborná veřejnost, od podzimu 2017 zde budou přes
centrum města jezdit tyto autobusy elektricky.
20.1.2017
Automatická vozidla bez řidiče ve
městech, pro něž se vžil název „autonomní
vozidla“, jsou dnes předmětem mnoha demonstračních projektů. Podle
zprávy Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP)
zveřejněné v lednu 2017 pod názvem „Policy Brief – Autononous vehicles:
a potential game changer for urban mobility“ mají tato vozidla
potenciál pro snížení podílu individuální automobilové dopravy ve
městech při zachování potřebného uživatelského komfortu.
19.1.2017 Jedním
z evropských měst, které provozují ve větším
rozsahu bateriové elektrobusy, je anglický Nottingham, třísettisícové
průmyslové město hlásící se ke konceptu smart
city. Elektrobusy zde začali
zavádět od roku 2012 a až do konce roku 2016 tvořilo jejich park 45
elektrobusů od čínského výrobce BYD. Od ledna
2017 se park elektrobusů v tomto městě rozrostl o dalších 13. Na
městské autobusové síti Link Bus tak nyní jezdí celkem 58 těchto
dvanáctimetrových elektrobusů.
17.1.2017 Evropský
projekt FREVUE je
zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe
v této oblasti. Jedním z účastnických měst je i Stockholm, jedno ze
švédských smart
cities.
Poznatky z tohoto projektu ukazují, že zavádění ekologických vozidel v
městské logistice je nejen záležitostí dostupné dopravní techniky, ale
také regulace dopravy a legislativy veřejných zakázek při zadávání
dopravních služeb pro město.
11.1.2017 Pravděpodobně
největší park 18metrových kloubových
elektrobusů má od prosince 2016 nizozemská provincie Severní
Brabantsko. Dvě sousední města Eindhoven a Helmond zde uvedly do
provozu na svých linkách MHD celkem 43 elektrobusů VDL Citea
SLFA-180 Electric (viz foto). Elektrobusy provozuje dopravní společnost
Hermes, člen globální dopravní skupiny Transdev.
10.1.2017 Ačkoli
provoz automatických elektrických minibusů bez
řidiče je stále ve stadiu demonstračních projektů ověřujících používané
technologie a další, právní, ekonomické a psychologické aspekty
takovýchto systémů pro budoucí využití, konkrétní technologie používané
pro jejich navigaci mohou přinášet užitek v běžném životě již nyní.
Názorně to ukázal na začátku ledna 2017 britský projekt GATEway,
v jehož rámci byl
vyzkoušen autonomní provoz osobního automobilu bez zásahu řidiče při
parkování pro potřebu handicapovaných lidí odkázaných na invalidní
vozík.
2.1.2017
Evropský projekt ZeEUS,
jehož
uzavření se plánuje v dubnu 2017, zveřejnil koncem prosince 2016 zprávu
ZeEUS eBus Report s podtitulem „An overview of electric buses in
Europe“, tedy „přehled elektrických autobusů v Evropě“. Jak název
napovídá, tato zpráva podává přehled o elektrobusech, plug-in
hybridních autobusech a parciálních trolejbusech provozovaných nebo
zamýšlených k provozu ve 20 zemích Evropy a v Izraeli a dále o 27
evropských a mimoevropských výrobcích těchto vozidel a o jejich
produktech.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018 | Archiv 2017 | Archiv 2016 | Archiv 2014/2015
|