Smart
city v praxi
Projekty smart city
Archiv článků 2016
23.12.2016
Evropský projekt
palivočlánkových autobusů
CHIC (Clean
Hydrogen in European Cities) průběžně sledujeme na našem portále i ve
studii E-mobilita v MHD.
Tento
projekt probíhal v letech 2010 – 2016. Během této doby byly získány
zkušenosti z provozu více než 50 palivočlánkových autobusů v osmi
městech a regionech Evropy a Kanady. Na konci listopadu 2016 byla
zveřejněna jeho závěrečná souhrnná zpráva. Z ní jsou dále uvedeny
některé zajímavé informace, podle potřeby doplněné o další poznatky
našeho portálu z palivočlánkové elektromobility.
22.12.2016 Indukční
(bezkontaktní) průběžné dobíjení elektrobusů
láká svojí „neviditelností“, a tedy prakticky nulovým estetickým
dopadem. To je hlavní důvod, proč se, i přes svá provozně technická
úskalí, zkouší například v
Mannheimu, v Berlíně i
v dalších
městech. Prvním zkušebním projektem této technologie na Skandinávském
poloostrově je provoz hybridních autobusů Scania s indukčním nabíjením
ve Södertälje, cca 85tisícovém městě (a zároveň smart
city) nedaleko Stockholmu,
na nové lince MHD č. 755. Tento projekt začal v prosinci 2016.
21.12.2016 Síť
internetu věcí SIGFOX,
sídlící ve
Francii a reprezentovaná v ČR společností SimpleCell Networks, oznámila
začátkem prosince 2016 nové investice s cílem expandovat do dalších
zemí. V roce 2018 má v plánu provoz v 60 zemí světa a zároveň dosažení
finančního bodu zvratu ze ztráty do zisku.
20.12.2016 Na
evropském trhu městských autobusů se stále více
prosazují vozidla využívající tzv. alternativní pohony, která by již v
roce 2020 měla tvořit téměř polovinu veškerých prodejů městských
autobusů. Významný podíl na „alternativních“ městských autobusech by
měly zaujímat autobusy s elektrickými pohony. Svědčí o tom mj. i
výsledky soutěže o nejlepší
městský autobus roku na letošním
hannoverském veletrhu, kde se
poprvé v historii stal vítězem elektrobus. Tato situace se odráží také
v záměrech a aktivitách Evropské investiční banky (EIB)
16.12.2016 Jak
již bylo na našem portále dříve avizováno, lotyšské
hlavní město Riga dostane do roku 2018 deset kloubových trolejbusů
Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu.
Na konci
listopadu 2016 byla odborná veřejnost informována o dalších
podrobnostech palivočlánkové energetické jednotky pro tyto
trolejbusy.
15.12.2016 Jak
již bylo mnohokrát řečeno, například v souvislosti
se smart
city Oslo, zavádění čisté
městské mobility se neobejde bez regulací, příkazů a zákazů – člověk už
je zkrátka takový, že sama dobrá myšlenka zpravidla ke změně návyků
nestačí. Takovouto regulaci, která zároveň podpoří elektrickou dopravu,
plánuje město Řím.
12.12.2016 Síť
pro internet věcí SIGFOX, která v ČR nyní pokrývá
téměř 88 % populace a připravuje první komerční
aplikaci v Liberci, se začala
rozšiřovat také na Slovensko. Jak oznámili v prosinci 2016 Sigfox a
český operátor této sítě společnost SimpleCell Networks, SIGFOX už nyní
pokrývá zhruba 30 % populace Slovenské republiky. Výhradním
operátorem SIGFOX na Slovensku bude společnost
SimpleCell Networks Slovakia. Díky spolupráci se společností Towercom
zde má SIGFOX na začátku prosince 2016 cca 30 % pokrytí.
29.11.2016 Na
workshopu k problematice smart city, organizovaném
norským velvyslanectvím v listopadu 2016 na VUT Brno, jehož se
zúčastnili i zástupci naší redakce, byl mj. prezentován systém
inteligentního svozu komunálního odpadu ve městě Stavanger v
jihovýchodním Norsku. Tento zajímavý příklad ukazuje, že systém
inteligentního svozu odpadu ve smart city nelze redukovat na pouhé
„chytré koše na odpadky“, jak je to někdy prezentováno dodavateli
příslušných technologií.
28.11.2016 Dne
24. listopadu 2016 proběhl na holešovickém
výstavišti jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2016 již pátý,
tedy vlastně „půlkulatý“, běh konference „Elektrické autobusy pro
město“, organizovaný firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem
konference byl Jakub Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy.
Konference, která se stala na veletrhu Czechbus již tradicí, se
zúčastnilo na 150 zástupců dopravců, municipalit a krajů, průmyslu a
dalších odborníků, kteří se zajímají o aktuality a vývojové trendy u
elektrických autobusů a jejich financování. Účastníkům
konference i čtenářům našeho portálu je
určena tato souhrnná zpráva z uvedené akce.
24.11.2016 Na
veletrhu Czechbus 2016 v listopadu 2016 byl dopravní
společnosti Arriva Morava slavnostně předán klíč od prvního z deseti
elektrobusů Škoda Perun HE, kterými bude provozovat městskou dopravu v
Třinci (viz foto). Elektrobusy budou dodány do března 2017. Třinec tím
získá v ČR zatím nejrozsáhlejší park elektrobusů.
22.11.2016 Elektromobil
je oproti srovnatelnému automobilu dražší a
má kratší dojezd, má však nižší provozní náklady, je ekologičtější,
jeho užívání má i některé další výhody, třeba v oblasti parkování. O
jednoduché a rychlé srovnání těchto zdánlivě nesrovnatelných veličin na
bázi jednoduché internetové platformy se snaží evropský projekt I-CVUE
DSM (Decision Support Model), tedy „Pobídky pro čistší vozidla v
městské Evropě – nástroj pro rozhodování“, který byl odborné veřejnosti
představen v listopadu 2016.
21.11.2016 Pro
potřebu internetu věcí, tedy identifikace věcí a
sledování jejich pohybu po internetu, je v ČR od počátku roku
2016 budována síť
SIGFOX. Jak byla v
listopadu 2016 informována veřejnost, první komerční projekt fungující
v síti SIGFOX začalo realizovat město Liberec, které touto technologií
bude monitorovat 240 parkovacích míst v šesti lokalitách
města.
16.11.2016 Nejstarším
provozovaným systémem automatických
elektrických minibusů je ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan
den Ijssel na předměstí Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999.
Na rozdíl od aktuálních rozvojových projektů se tyto automatické
minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však
brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od
roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy
ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny
nové technologie.
11.11.2016 Zájemci
o finanční příspěvek na elektromobily a další
vozidla na „alternativní“ pohony z řad organizací veřejného sektoru se
v polovině listopadu 2016 dočkali. Dne 10. 11. 2016 byla otevřena výzva
č. 13/2016 z Národního programu Životní prostředí v gesci MŽP ČR, již
dříve avizovaná na naší konferenci Efektivní
elektromobilita v
organizacích. Tento
program by měl podpořit mj. nákup osobních a užitkových elektromobilů a
dalších vozidel na tzv. alternativní pohony ve veřejném sektoru, a tím
významně přispět k realizaci konceptu smart
city. Tiskové konference u
příležitosti otevření této výzvy se zúčastnili i zástupci naší
redakce.
9.11.2016 Rozmanité
aplikace pro chytré telefony pomáhají usnadnit
život obyvatelům chytrých měst – smart
city – a jejich počet a
zaměření se neustále rozvíjejí. Zajímavou aplikaci začalo v listopadu
2016 zkoušet finské město Espoo. S její pomocí mohou občané upozornit
na závady na silnicích a cestách, jako například spadlé dopravní
značení nebo vážné poškození vozovky.
7.11.2016 Jak
ukazují dosavadní zkušební projekty, pro automatické
řízení automobilů dnes již existují vhodné technologie, ať již
jde o radary nebo kamerová zařízení a související software, který
dokáže data z těchto senzorů vyhodnocovat a interpretovat pro potřebu
ovládání vozidla. Hlavní doménou jejich zkušebního využití však
prozatím zůstávají dálnice, resp. víceproudé silnice. Výzvou, a to
stále naléhavější, zůstává bezpečnost a efektivnost individuální
dopravy v městském provozu.
3.11.2016
Počet elektrických automobilů, tedy elektromobilů a
plug-in hybridních automobilů, provozovaných v Evropě od roku 2010
roste téměř exponenciální řadou. Celkový
počet
elektrických automobilů na evropských silnicích by tak podle propočtů
této studie měl na konci roku 2016 přesáhnout půl miliónu. Ukazuje to
studie Transport & Environment, evropské organizace na podporu
ekologických vozidel, publikovaná v říjnu 2016.
1.11.2016 Na
špičku mezi evropskými zeměmi, jejíž městští dopravci
se velmi zajímají o provoz bateriových elektrobusů, se dostává sousední
Polsko. Zásluhu o to má domácí výrobce Solaris, jehož elektrobus
Solaris Urbino 12 electric se stal autobusem
roku 2017. V září a
říjnu 2016 obdržela tato firma objednávky od městských dopravců v
Krakově a Jaworzně na celkem 42 elektrobusů různé délky a přepravní
kapacity.
25.10.2016 Internet
věcí, tedy identifikace věcí a sledování jejich
pohybu po internetu, je důležitým prostředkem jak pro rozvoj průmyslové
automatizace, tak při rozvoji konceptu smart
city. Pro potřebu
internetu věcí je v ČR od počátku roku 2016 budována síť SIGFOX. V
říjnu 2016
dosáhla tato síť na území ČR významného pokroku: celkem 85% pokrytí,
což odpovídá zhruba stejnému podílu lidí, kteří mají v ČR k síti SIGFOX
přístup.
19.10.2016 Lidar je
akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný
radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí
odraženého světla provádí potřebná měření. Pomocí tohoto
přístroje probíhá
nyní třírozměrné mapování ulic v Greenwichi pro automatické minibusy v
rámci britského projektu GATEway.
17.10.2016
Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme nízko- nebo
středněnapěťovou rozvodnou elektroenergetickou síť, zpravidla řešenou
jako smart grid,
omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst její spotřeby. Mikrosíť
tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi veřejné energetické
soustavy. Jako důležitý (případně jediný) zdroj elektřiny jsou přitom
využívány obnovitelné zdroje energie. Jedním z dodavatelů řešení pro
mikrosítě je i globální společnost ABB.
13.10.2016
Srdečně Vás zveme na odbornou konferenci „Elektrické autobusy pro město
V“, která se koná 24. listopadu na Výstavišti Praha-Holešovice2016 jako
doprovodný program veletrhu CZECHBUS 2016. Tato konference, pořádaná
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services pod
záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, se již od svého prvního běhu v
říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací
akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi
profesionály z elektrické osobní dopravy. Více zde
11.10.2016 Jedním
z evropských inteligentních měst neboli smart city, využívajících
elektrobusy, je i dvousettisícové historické anglické město York. Park
12 elektrobusů Optare Versa
od britského
výrobce Optare, provozovaných dopravcem First Bus, zde slouží na
linkách spojujících záchytná parkoviště s centrem města. V září 2016,
po (v přepočtu) 21 měsících svého provozu, zde tento park dosáhl
úctyhodného proběhu celkem milión kilometrů – v průměru tedy skoro 50
tisíc km na vůz ročně.
6.10.2016
Dne 4. října 2016 proběhla v centru GreenPoint v Praze 10 odborná
konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“, organizovaná
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je
provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem konference byl Jakub
Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy. Účastníkům konference i
čtenářům našeho portálu je určena tato souhrnná zpráva z uvedené akce.
5.10.2016 Již dříve avizovaný provoz 18m kloubových elektrobusů
Solaris Urbino 18 electric v Barceloně v rámci evropského projektu
ZeEUS byl
oficiálně zahájen v předposledním zářijovém týdnu 2016. Tyto kloubové
elektrobusy s průběžným dobíjením jsou nyní nasazeny na barcelonské
lince H16 mezi konečnými stanicemi Pg. Zona Franca a Fòrum – prozatím
ve zkušebním provozu, od listopadu 2016 v pravidelném provozu.
Milí čtenáři, inzerenti a přátelé našich internetových
stránek!
4.10.2016
S potěšením oznamujeme, že jsme již naplno zahájili
provoz nového informačního portálu www.smartcityvpraxi.cz, zaměřeného
na problematiku chytrých měst a regionů. Stránky s touto doménou, dosud
provozované v testovacím režimu, tak započaly svůj vlastní život.
23.9.2016 Konference Efektivní elektromobilita v organizacích aneb Jak
účelně a hospodárně realizovat
projekty osobních a
užitkových elektromobilů, která se koná v úterý 4. října 2016 od 9 hodin
v konferenčním centru GreenPoint v Praze 10, je připravena. Dozvíte
se zde o posledních novinkách v oblasti technologií, financování a
způsobů pořizování osobních a užitkových elektromobilů na českém trhu.
Bude zde předvedeno deset elektromobilů, kterými se budete moci svézt:
elektromobily Nissan – osobní i dodávky, elektromobily a hybrid
Volkswagen a také elektromobil Tesla. Program konference a více informací naleznete zde
20.9.2016 Časopis
Technický týdeník uveřejnil ve svém letošním zářijovém čísle 16 článek
Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, s názvem „Čisté autobusy
do chytrého města“. Autor se zde souhrnně zamýšlí nad přednostmi a
úskalími autobusů na CNG, trolejbusů, bateriových i palivočlánkových
elektrobusů a diesel-hybridních autobusů z pohledu provozních
vlastností i ekonomických a ekologických aspektů. Protože byl článek
nepříliš šetrným způsobem redakčně upraven, zveřejňujeme zde pro naše
čtenáře jeho plné znění včetně původního grafického doprovodu.
16.9.2016 Plánem udržitelné městské mobility (anglická zkratka
SUMP podle Sustainable Urban Mobility Plan) rozumíme strategický plán,
určený k uspokojování potřeb mobility osob a organizací ve městech a
jejich okolí za účelem zlepšování kvality života. Je to rovněž důležitý
nástroj pro realizaci konceptu smart city. Plánování a
realizace rozvoje elektromobility ve městech by měly být zapojeny do
těchto plánů. Vysvětlení a doporučení k tomu podává dokument CIVITAS
Insight „E-mobility
15.9.2016 Jedním z palčivých problémů velkoměst je hluk dopravy.
Ačkoli jeho zdroje jsou zpravidla vztahovány ke spalovacím motorům
automobilů a autobusů, zdrojem velmi nepříjemného hluku může být i
elektrická doprava – konkrétně, tření kovových kol tramvají po kovových
kolejnicích v oblouku. Brno jako jedno z rozvíjejících se českých
chytrých měst – smart city
– se rozhodlo tento
problém vyřešit pomocí chytrých technologií
5.9.2016 Údaje o východiscích a cílech cest jsou nezbytným
předpokladem pro plánování městské mobility, počínaje vedením linek
městské dopravy a konče silniční infrastrukturou a jejím vybavením.
Obzvláště to platí při realizaci konceptu smart city. Tradičním způsobem
se takováto data získávají z průzkumů mezi obyvateli. Vědci z
Massachusettského Technologického institutu (MIT) v USA ve spolupráci s
automobilkou Ford Motor Company prezentovali na konci srpna 2016
odborné veřejnosti počítačový systém, který tato data získává ze
záznamů mobilních operátorů o poloze volajících osob.
2.9.2016 Podle
publikovaných zpráv z Evropy a USA jsou ideální
cílovou skupinou pro nákup elektromobilů organizace. Mezi hlavní
uváděné důvody patří hromadný nákup vozidel, centralizované
tankování/nabíjení a omezený počet rozhodujících osob. To koresponduje
se statistikami prodeje elektromobilů, podle nichž je většina určena
pro veřejné organizace a soukromé společnosti.
Konference Efektivní elektromobilita v organizacích aneb Jak
účelně a hospodárně realizovat
projekty osobních a
užitkových elektromobilů se koná v úterý 4. října 2016 od 9 hodin,
v konferenčním centru GreenPoint v Praze 10. Program konference a více informací naleznete zde
29.8.2016 Projekty zkušebního provozu automatických minibusů bez
řidiče se v Evropě postupně rozšiřují. Po projektu CityMobil2 v několika
evropských městech, minibusech ve švýcarském Sionu
a nedávném
představení londýnského projektu GATEway
byl v polovině srpna
2016 v rámci projektu SOHJOA zahájen zkušební provoz automatických
minibusů EasyMile EZ10 ve finském hlavním městě Helsinky.
19.8.2016 Londýn je jednou z evropských metropolí, které průběžně
naplňují koncept smart city. Důležitá oblast,
které je v této souvislostí věnována pozornost, jsou užitečné informace
o dopravě, které pomohou významně usnadnit každodenní život Londýňanů.
Vedle otevřených dat z oblasti dopravy, která dnes využívá
kolem pěti set uživatelských aplikací, přišel městský organizátor
dopravy Transport for London (TfL) v srpnu 2016 s další novinkou
12.8.2016
Označením „smart“, tedy chytrý či inteligentní, se
dnes
pyšní kdejaké zařízení. A vedle „smart“ technologií tu najednou máme
také „smart“ města, která jsou s těmito technologiemi spojována. Že by
tedy skutečně revoluce v technologiích, které se z ničeho nic z
hloupých stávají chytrými a předávají svoji inteligenci nevědomým
obyvatelům měst?
5.8.2016
Populace ve městech stárne – věková skupina osob starších 65 let roste
rychleji než všechny ostatní věkové kategorie. Ve městech zároveň
houstne dopravní provoz a s ním přibývají i dopravní nehody. Za 90 % z
nich přitom může lidská chyba. Stárnoucím a méně pohyblivým občanům
chytrých měst – smart cities, k nimž se řadí například Londýn, je třeba
nabídnout vhodný a zároveň bezpečný doplněk ke stávající hromadné
dopravě.
29.7.2016
V červenci 2016 prezentovala Evropská komise svoji
strategii nízkoemisní dopravy. Nízkoemisní mobilita je zde pojímána
nejen jako preference jedněch či druhých pohonů vozidel, ale v komplexu
řešení zahrnující individuální a hromadnou dopravu jako celek včetně
jejího řízení a užívání s pomocí inteligentních dopravních a
odbavovacích systémů.
27.7.2016
Jako hlavní a často jediný přínos elektrické
nákladní
dopravy ve městech se zpravidla uvádí bezemisní provoz elektrických
vozidel. Neméně významným socioekonomickým přínosem je přitom také
snížení hluku z nákladních automobilů ve městě. Tento přínos je často
uváděn slovy, aniž by byl blíže kvantifikován. Kvantifikaci tohoto
efektu nyní prezentuje analýza z města Rotterdamu
20.7.2016
Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s
„bleskovým
dobíjením“ ABB TOSA, který je od roku 2013 v provozu v Ženevě,
se na základě úspěšného provozu bude rozšiřovat na další linku MHD v
tomto městě. V polovině července 2016 podepsali ženevský provozovatel
městské dopravy Transports Publics Genevois (TPG) a švýcarský výrobce
autobusů a trolejbusů Hess se společností ABB smlouvy na standardní
komerční dodávku tohoto nabíjecího systému spolu s jeho vozidlovou
částí a trakční výzbrojí pro 12 kloubových elektrobusů.
8.7.2016
Testování elektrických minibusů bez řidiče není v
Evropě
tak docela novinkou. V rámci projektu CityMobil2
probíhá v
různých evropských městech již od roku 2014 testování automatického
vozidla od francouzské firmy Robosoft o kapacitě 6 sedících a 6
stojících a o účasti na tomto projektu uvažuje i městská část Praha 4.
Dva o něco větší elektrické minibusy zahájily koncem června
2016 oficiální přepravu cestujících v Sionu, hlavním městě švýcarského
kantonu Valais. Elektrobusy provozuje národní švýcarský autobusový
dopravce PostAuto Schweiz AG
7.7.2016 V celé Evropě je patrná snaha odlehčit životnímu
prostředí nejen od emisí z osobní dopravy a městské logistiky, ale
soustředit se také na mnohem závažnější znečišťovatele: „klasickou“
nákladní silniční dopravu. Po nedávno publikovaných zkušenostech s
„trolejbusovým kamionem“
ve Švédsku
prezentovala na konci června 2016 společnost Bombardier výsledky
úspěšného testování dynamického indukčního, tedy bezkontaktního,
nabíjení elektrických nákladních automobilů, které proběhlo na
předměstí německého Mannheimu.
30.6.2016 Proces standardizace systémů nabíjení u průběžně
dobíjených elektrobusů, tolik potřebné pro vytváření spolehlivých
dopravních systémů se vzájemně kompatibilními vozidly a nabíjecí
infrastrukturou, učinil v květnu 2016 důležitý krok: Návrh
standardizace byl postoupen evropskému standardizačnímu orgánu CENELEC,
který je v této věci kompetentní. Výsledkem by mělo být vytvoření nové
evropské technické normy, upravující podrobně tuto problematiku. O
průběžně dobíjené elektrobusy je velký zájem i v ČR.
22.6.2016 U průběžně dobíjených elektrobusů, které nemohou
využívat rychlonabíjecí zařízení s pantografem nebo kontakty na střeše,
se dnes prakticky jako jediná alternativa nabízí indukční dobíjení.
Není však jediné. Společnost Alstom představila již v červnu 2015 svůj
spodní kontaktní systém rychlonabíjení pod obchodním názvem Alstom SRS.
14.6.2016 Jako další v rámci evropského projektu elektrických
autobusů ZeEUS, do něhož je
zapojena i naše Plzeň, byl na konci
května 2016 slavnostně zahájen demonstrační provoz prvního z 23
elektrobusů v Paříži. Tentokrát se jedná o „plně francouzský“
elektrobus typu BlueBus od firmy Bolloré. BlueBus je 12m elektrobus s kapacitními
parametry srovnatelného dieselového autobusu.
3.6.2016 Britský odborný časopis Eurotransport, zaměřený na
hromadnou dopravu a využívání moderních technologií, zveřejnil 2. 6.
2016 na svých internetových stránkách komentář provozovatele našeho
portálu, manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice smart
city.
24.5.2016 Japonská
automobilka Nissan
patří k těm,
které o sobě velmi dávají vědět v souvislosti s rozvojem
elektromobility nejen v Japonsku, ale také v zahraničí včetně ČR. Její
elektromobily byly prezentovány mj. i na naší konferenci Smart city v
praxi. S
potěšením jsme proto v květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení
Nissanu na týdenní zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a
publikování našich zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za
dnem.
19.5.2016 Hamburk je jedním z měst, které se hlásí ke konceptu
smart city a v této souvislosti zkouší i různé inovativní pohony pro prostředky
městské dopravy – například plug-in hybridní autobusy s průběžným
dobíjením.
Dalším zajímavým počinem v této souvislosti bude provoz unikátního
velkokapacitního elektrobusu Exqui.City od belgického výrobce Van Hool.
Dva tyto trambusy budou od léta 2016 sloužit hamburskému
autobusovému dopravci Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH (VHH)
5.5.2016 Dopravní prostředky v městské dopravě jsou stále více
vybavovány rozmanitými informačními systémy. Často se tak děje
odděleně, a jejich souhrnná cena je přitom značná. Podle odhadů mladé
norské společnosti FourC, specializované na inovace a informační
technologie, to může být až 10 % celkové ceny městského autobusu.
Řešením, jak informační systémy v dopravních prostředcích zjednodušit a
zároveň zefektivnit, může být platforma otevřených dat, jejíž využívání
je typické pro koncept smart city.
29.4.2016 Klastrem – z anglického „cluster“, tedy „shluk“ – se v
ekonomice rozumí geograficky soustředěné seskupení nezávislých firem a
přidružených institucí, které si navzájem konkurují, ale také navzájem
kooperují a jejichž vazby mají potenciál k upevnění a zvýšení jejich
celkové konkurenceschopnosti. Příležitostí k setkání rozmanitých klastrů se stal Den
klastrů v Pardubickém kraji konaný 28. dubna 2016 v Pardubicích. Majitel a hlavní
konzultant naší firmy Ing. Jakub Slavík, MBA zde na úvod
přednáškového bloku prezentoval účastníkům koncept smart city, který je pro mnohé
účastníky nyní velmi aktuální.
26.4.2016 Schéma car sharingu, dnes již široce využívané ve
městech pro bateriové elektromobily, se na začátku dubna 2016 dočkalo
významné světové premiéry: Pod obchodním názvem BeeZero spustila
německá plynárenská skupina Linde Group v německém Mnichově oficiálně
svůj projekt car sharingu pro palivočlánková osobní auta, první tohoto
druhu na světě. Tento zajímavý projekt přispívá Mnichovu k naplnění
jeho strategie smart city.
21.4.2016
Elektrická užitková vozidla mají, s ohledem na své
provozní přednosti, stále více využití v rozvážkové službě, zejména ve
městech. Pořizují si je logistické společnosti, například
TNT,
a jejich provoz se stává součástí projektů smart
city. Významný krok nyní učinila německá pošta –
přesněji, globální poštovní a logistická skupina Deutsche Post DHL. Jak
avizovala v dubnu 2016, bude si v rámci skupiny vyrábět pro svoji
potřebu vlastní elektrická užitková vozidla.
18.4.2016 Pod
názvem „V chytrém městě projedete méně benzínu“ vyšel v deníku MF Dnes
v pondělí 11. 4. 2016 celostránkový rozhovor jeho ekonomického
redaktora Aleše Černého s Jakubem Slavíkem, manažerským konzultantem a
provozovatelem našeho portálu, k problematice smart city.
V neděli 17. 4. 2016 byl tento rozhovor zveřejněn rovněž na serveru
iDnes. Oběma pánům se v rozhovoru podařilo stručně a „lidsky“ ukázat
podstatu inteligentního města, technologií, které jej naplňují v
každodenní praxi, i jejich příležitostí i omezení. Rozhovor uvedl Aleš
Černý větami z odpovědi na jednu z otázek: „Technologie nejsou
samospasitelné, není to hračka ani cíl. Jsou prostředkem k tomu, aby se
ve městě dobře žilo“.
11.4.2016 Koncept internetu věcí, služeb a lidí (Internet of Things, Services and People – IoTSP), který nedávno
představila odborné veřejnosti globální elektrotechnická společnost
ABB, bude mít zajímavou a nanejvýš užitečnou aplikaci: integrovaný
elektroenergetický a automatizační systém pro protizáplavové bariéry
chránící lagunu, v níž se rozkládají jedinečné italské Benátky, před
vysokým přílivem a vlnami z mořských bouří.
5.4.2016 Internetem věcí (IoT) rozumíme identifikaci věcí a
sledování jejich pohybu po internetu. O tomto fenoménu se hovoří
především v souvislosti s automatizací v průmyslu a logistice v rámci
konceptu Industry 4.0. Stále více mají však tyto technologie co říci i
v oblasti chytré mobility nebo chytré energetiky – systémů smart grid včetně konceptu
inteligentních měst – smart city. Tyto možnosti
představila v únoru 2016 odborné veřejnosti společnost Landis+Gyr
24.3.2016 Na začátku března 2016 zaznamenaly palivočlánkové
autobusy ve skotském Aberdeenu
rok úspěšného
provozu na linkách hromadné dopravy. Protože jde o největší park
palivočlánkových autobusů v Evropě – v tomto městě je jich provozováno
celkem deset, navíc v ne právě ideálních klimatických podmínkách
studeného a deštivého Skotska, mají jeho výsledky co říci k celkové
situaci a vývojovým perspektivám této zajímavé oblasti elektromobility.
23.3.2016 Internet věcí, tedy identifikace věcí a jejich sledování
po internetu, nachází stále více uplatnění i v rámci konceptu smart city
. Jeho hlavní využití je především v efektivním řízení městské mobility
a dalších městských služeb, včetně veřejného osvětlení. K tomuto účelu
se v polovině března 2016 spojili dva světoví lídři – dodavatel
osvětlovacích technologií Philips a globální společnost v oblasti
konektivity Vodafone – při společné nabídce systémů veřejného osvětlení
pro smart cities.
21.3.2016 Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“,
pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této
konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy
jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení.
16.3.2016
Inteligentní město – smart city je v
současné době velmi žhavé téma, pro většinu ze zájemců o jeho realizaci
je však stále dosti neuchopitelné. Nebývalému zájmu více než 180
účastníků se proto těšila konference „Smart city v praxi“, pořádaná na veletrhu
AMPER 2016 naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services pod záštitou ministryně pro místní
rozvoj ČR, ministra průmyslu a obchodu ČR, ministra dopravy ČR,
primátora města Brna a Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR).
1.3.2016 S
potěšením Vám oznamujeme, že konference „Smart city v praxi“,
kterou
jsme připravili ve spolupráci Terinvestem jako doprovodný program
veletrhu AMPER 2016, je připravena. Konference, na kterou Vás srdečně
zveme, se koná se 15. března 2016 na
Výstavišti Brno, pavilon P, sál P4, 2. patro. Odborným garantem a
zároveň moderátorem konference je Ing. Jakub Slavík, MBA, člen
řídicího výboru pro přípravu certifikované metodiky smart
city v ČR, spoluautor modrožluté knihy Smart Písek a majitel pořádající
organizace.
Program konference
a více informací naleznete zde
15.3.2016 Projekty využívající ukládání energie z obnovitelných
zdrojů do vodíku s následnou výrobou elektřiny v palivových článcích
zaznamenaly důležitý milník v podobě nového obytného komplexu Phi Suea
House v thajském městě Chiang Mai, jehož energetické hospodářství
pracuje plně v ostrovním režimu a kombinuje fotovoltaické zdroje,
elektrolyzér, zásobník energie a palivové články. Jde o největší
projekt tohoto druhu na světě. Světová odborná veřejnost byla s tímto
projektem seznámena v únoru 2016.
4.3.2016
U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi
vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho
první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart
city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept
realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně
rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným
konceptem zkušenosti. Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je
volně ke stažení zde
2.3.2016
Internetem věcí (IoT)
rozumíme identifikaci věcí a sledování jejich pohybu po internetu. O
tomto fenoménu se hovoří především v souvislosti s automatizací v
průmyslu a logistice v rámci konceptu Industry 4.0 a stále více také u
inteligentního řízení mobility, jako jsou například parkovací
systémy. Česká
republika se brzy připojí k zemím, které budou součástí globální sítě
internetu věcí SIGFOX.
22.2.2016
Učme se od svých dětí, praví moudří. Já bych k tomu,
s dovolením, ještě dodal: … a od jejich učitelů. To je totiž tak. Naše
dcera se dala do studia krajinářské realizace na brněnské Mendelově
univerzitě. Při jejím vyprávění „co nového ve škole“ (téhle otázky se
zkrátka nezbavíte, ani když už je děťátku přes dvacet) nám náhle
koncept smart city, který při naší konzultační, novinářské a
konferenční činnosti pomáháme spolu s našimi kolegy rozvíjet, začal
nabývat další dimenzi.
19.2.2016
O evropském projektu
Grid4EU jsme na
našich stránkách psali již vícekrát. Tento projekt zaměřený na systémy
smart grid,
jehož
demonstrační fáze byla nedávno oficiálně ukončena, přinesl zajímavé
poznatky pro rozvoj chytrých sítí do budoucna. Významnou měrou k tomu
přispěl i demonstrační projekt Demo 5 – Smart region Vrchlabí.
Zástupci
naší redakce měli v únoru 2016 příležitost prohlédnout si tento projekt
přímo v terénu a pohovořit s jeho účastníky o jeho výsledcích,
přínosech, sporných otázkách i dalších perspektivách.
17.2.2016
Koncepty inteligentních měst a chytrých sítí – tedy smart city a smart
grid – spolu úzce souvisejí. Chytré sítě a jejich technologie totiž
pomáhají vytvářet inteligentní město, kde se příjemně žije a podniká,
se všemi hospodářskými přínosy. Jak takovéto využití chytrých sítí může
vypadat v praxi, si vyzkoušelo krkonošské město Vrchlabí, které se jako
jediné v České republice stalo přímým účastníkem evropského projektu
chytrých sítí Grid4EU. O technických otázkách tohoto projektu je
odborná veřejnost již dlouho průběžně informována. My bychom však rádi
věděli, jak se takovéto uplatnění chytrých sítí v městě jeví z pohledu
jeho obyvatel a zastupitelů. Na to jsme se zeptali člověka
nejpovolanějšího – starosty Vrchlabí Ing. Jana Sobotky.
12.2.2016 Nizozemské
město Rotterdam s více než šesti sty tisíci
obyvateli je jedním z evropských smart
cities. Tomu odpovídá i
jeho zájem o bezemisní dopravu. K elektrickým
užitkovým vozidlům a elektrickým
taxi přibydou v
létě 2017 dva nové palivočlánkové autobusy. Na začátku února 2016 k
tomu byla podepsána smlouva mezi rotterdamským městským dopravcem RET a
belgickým výrobcem palivočlánkových autobusů Van Hool.
5.2.2016 Jak
byla koncem ledna 2016 informována široká veřejnost, v současné době
již téměř pět set uživatelských aplikací, využívajících otevřená data o
dopravě, pomáhá obyvatelům a návštěvníkům Londýna usnadnit jejich pohyb
po městě a okolí. Londýn tak naplňuje svoji strategii jednoho z
významných evropských inteligentních měst, neboli smart
city.
28.1.2016 Patrové plug-in hybridní autobusy s
indukčním dobíjením, které
začátkem prosince 2015 vyjely na pravidelné linky MHD v Londýně v rámci
evropského
projektu ZeEUS,
budou
sloužit i v dalším britském městě Bristolu, půlmiliónové metropoli
jihozápadní Anglie. Jak oznámil dopravce First West of England, člen
dopravní skupiny FirstGroup, dva tyto autobusy byly
oficiálně představeny v polovině ledna 2016 a koncem ledna budou
nasazeny
8.1.2016 Manchester,
půlmiliónové průmyslové město v severní
Anglii, je jedním z evropských smart
cities. Pro praktické
uplatnění tohoto konceptu chce využít především možnosti, které nabízí
internet věcí a v této oblasti být ve Velké Británii na špičce. K
tomuto cíli jde skutečně s vervou – napomoci mu má projekt CityVerve
(doslova: městský elán či verva), který získal v prosinci 2015
spolufinancování od britské vlády ve výši 10 miliónů liber (cca 370
mil. Kč).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018 | Archiv 2017 | Archiv 2016 | Archiv 2014/2015
|