Smart
city v praxi
Projekty smart city
Archiv článků 2021
22.12.2021 Nové vlaky
pro metro v průmyslovém centru Skotska, městě Glasgow, úspěšně započaly
provozní testování. Jeho vyvrcholením by měla být konverze metra na
bezobslužný provoz s využitím technologie CBTC. Odborná veřejnost o tom
byla informována v prosinci 2021.
21.12.2021 Jihočeský
Písek je prvním českým smart city. Mezi „chytrá“ řešení bezesporu patří
energetické
projekty financované z úspor, tedy metodou EPC,
ačkoli se ne vždy takto prezentují navenek. Každopádně Písek tento
způsob řešení energetických úspor využívá již osm let a velmi úspěšně.
Cekem tři energeticky úsporné projekty garantují městu Písek každoroční
úspory nákladů za elektřinu, plyn, teplo a vodu ve výši 4,2 mil. Kč.
Projekty zde realizuje především společnost ENESA ze skupiny ČEZ.
20.12.2021
Dvěma největším spádovým nemocnicím na Vysočině v Havlíčkově Brodě a
Pelhřimově, o jejichž zahájení jsme informovali naše čtenáře v
lednu 2020, se díky novým moderním
technologickým řešením podařilo snížit provozní náklady a stabilizovat
cenu energií do budoucna. V polovině prosince 2021 o tom odbornou
veřejnost informoval dodavatel projektu ČEZ Energo ze skupiny ČEZ ESCO.
17.12.2021 S
rozvíjejícím se trhem elektrobusů přichází stále více na pořad dne i
problém jejich interoperability, tj. možnosti kombinovat elektrobusy a
nabíjecí infrastrukturu od různých výrobců. Jako konzultanti se v tomto
směru setkáváme s progresivním přístupem i s nepochopením. Je to mimo
jiné dáno rychlým vývojem v této oblasti, ale také prostředím českého
„dotačního socialismu“, kde velký podíl spolufinancování z evropských
dotací nastartoval trh s elektrobusy, ale zároveň od počátku pokřivil
jeho fungování. Pojďme si zde ukázat některé důležité pojmy a aktuální
situaci.
15.12.2021 V Písku,
prvním českém smart city, bylo vybudováno jedinečné, částečně mobilní,
ekologické zařízení na tepelné zpracování biomasy a kalů z místní
čistírny odpadních vod. Informuje o tom měsíčník Státního fondu
životního prostředí Priorita 12/2021. Tato linka je nyní ve zkušebním
provozu, během něhož se testuje optimální poměr jednotlivých složek
paliva.
14.12.2021 Podle
Světové zdravotnické organizace (WHO) a britských zdrojů zaměřených na
kvalitu ovzduší (viz reference v odkazu na konci tohoto článku) je
znečištění ovzduší uvnitř budov v průměru 3,5krát větší než ve vnějším
prostředí. Řadí se tak mezi největší zdroje zdravotních rizik. Snížení
tohoto rizika mohou napomoci moderní senzorické systémy, jako je
například „chytrý“ senzor FusionAir od ABB, poprvé představený odborné
veřejnosti na konci října 2021.
10.12.2021 Desítky
tisíc kilometrů servisních jízd ročně se všemi ekologickými důsledky,
velká potřeba zaměstnanců – to vše obnáší každodenní kontrola
dopravního značení v Praze. Testovaný projekt vzdálené správy
dopravního značení, který pro Prahu realizuje městská společnost
Operátor ICT (OICT), tuto činnost významně zjednodušuje a zefektivňuje.
Není proto divu, že začátkem prosince 2021 zvítězil v národní soutěži
Chytrá města pro budoucnost v kategorii projekt pro region.
8.12.2021 V
Karlovarské krajské nemocnici (KKN) běží již druhým rokem energeticky
úsporný projekt realizovaný metodou EPC, díky kterému došlo ke snížení
nákladů na elektřinu, teplo a vodu o 32 %. Odborná veřejnost o něm byla
informována v listopadu 2021. V době rostoucích cen energií má nyní
nemocnice navíc úsporu garantovanou až do roku 2029.
6.12.2021 Počátkem
roku 2013 se naše konzultační firma, zaměřená na moderní technologie v
dopravě a energetice a podporu jejich uplatnění v praxi, začala blíže
zabývat fenoménem elektrických autobusů s nezávislým zdrojem energie. V
partnerství s oslovenými výrobci a Sdružením dopravních podniků ČR v
létě 2013 vznikla naše studie s názvem E-mobilita v MHD. Výsledky studie byly
prezentovány široké odborné veřejnosti hned v říjnu téhož roku na
semináři Elektrické autobusy pro město. Nikdo ze zúčastněných tehdy
netušil, že tím dáváme základ jedné užitečné tradici.
6.12.2021 Společnost
Rampini, italský výrobce vozidel a také hlavní
partner desátého ročníku naší konference Elektrické autobusy pro město X,
je v České republice znám zejména jako dodavatel elektrických midibusů
s pantografovým průběžným dobíjením pro vídeňského dopravce Wiener
Linien; jeden zde byl testovaný
v letech 2013-14. Od té doby se portfolio
elektrických autobusů tohoto výrobce významně rozšířilo. Nejnovějším
produktem, který je nyní v procesu vývoje, je palivočlánkový midibus
Hydron, který bude mít svoji premiéru v tzv. vodíkovém údolí Přístav
Civitavecchia.
3.12.2021 V
současné době prakticky dobíhá programové období evropských dotací
2014–2020 a začíná následující období 2021–2027. Tento článek shrnuje,
co to znamenalo a znamená pro spolufinancování investičních projektů
nízkoemisních a bezemisních vozidel z prostředků Integrovaného
regionálního operačního programu (IROP).
29.11.2021 U
příležitosti jubilejního, desátého běhu naší konference „Elektrické
autobusy pro město“ vydáváme stejnojmennou brožuru, která obsahuje
čtivé informace ze světa elektrických autobusů, souvisejících
technologií a možností jejich financování. Jak se dočtete hned v prvním
článku, jeden rok se tato konference konala dvakrát a byl k tomu dobrý
důvod. Proto tedy desátý běh následuje už devět let po tom prvním,
uspořádaném v roce 2013.
24.11.2021 Jako již
tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 24. 11. 2021 v
Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala jubilejní konference
Elektrické autobusy pro město X, pořádaná provozovateli tohoto portálu.
Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož
významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013
začala.
22.11.2021 Zvyšuje se
zájem o firemní dobíjení a paralelně s tím se rozrůstá i veřejná
dobíjecí infrastruktura pro elektromobily. Vedle toho už uživatelé
elektrických aut vyžadují roamingové služby v oblasti dobíjení nebo
zařazení vlastních dobíjecích stanic do veřejné sítě a do budoucna se
dívají i autobusoví dopravci. I oni řeší, jak přizpůsobit své podnikání
elektrické budoucnosti.
19.11.2021 Zimní
počasí s sebou přináší nepříznivé rozptylové podmínky, výskyt inverze a
s tím související zhoršení kvality ovzduší. Jak byla v listopadu 2021
informována veřejnost, město Ostrava podpořilo rozšíření mobilní
aplikace SmogAlarm, díky níž si její uživatelé mohou nastavit vlastní
limity koncentrací znečišťujících látek a při jejich překročení pak
mohou přizpůsobit své celodenní aktivity stavu ovzduší.
18.11.2021 Společnost
FlixMobility, mateřská společnost dopravce Flixbus a přední
technologická společnost pro udržitelnou a intermodální mobilitu, se
spolu se svými partnery Freudenberg Fuel Cell e-Power Systems a ZF
Friedrichshafen AG podílí na nedávno zahájeném výzkumném projektu
HyFleet. Jak byla odborná veřejnost informována v listopadu 2021,
projektové konsorcium pro tento účel nedávno obdrželo oficiální
potvrzení "UIA" od německého Spolkového
ministerstva dopravy a digitální infrastruktury.
15.11.2021 Tramvajová
trať v Bělohorské ulici na pražském Břevnově se během následujících
dvou let stane součástí vědeckého experimentu. Dopravní podnik hl. m.
Prahy (DPP) a vědci ze tří výzkumných organizací na ní budou testovat
speciální nové nízkoúdržbové travní koberce, které byly položeny na
dvou místech tratě v úseku mezi zastávkami Drinopol a U Kaštanu.
Odborná veřejnost o tom byla informována v listopadu 2021.
12.11.2021 Zákazníci
registrovaní v systému E.ON Drive mohou od prvního listopadového týdne
2021 dobít jednou kartou u více než 600 dobíjecích stanic v celé České
republice. Společnost E.ON už v polovině roku 2021 dala možnost svým
zákazníkům, aby dobíjeli s jednou kartou u sítě PREpoint. Nyní mohou
použít svou kartu nebo čip E.ON Drive také u sítě ČEZ.
10.11.2021 Odvětví
plynárenství se stále více zabývá také výrobou a dopravou čistého
vodíku pro rozmanité aplikace, mimo jiné pro palivočlánková elektrická
vozidla. V zahraničí je tento trend už řadu let běžný, v ČR dosud
nikoli. Proto je důležitým milníkem memorandum mezi společnostmi ÚJV
Řež a Pražská plynárenská podepsané na konci září 2021.
8.11.2021 Pražští radní
schválili na začátku listopadu 2021 novou smlouvu s pražskou organizací
Operátor ICT (OICT), která na jejím základě bude ve spolupráci s
magistrátním odborem ochrany prostředí poskytovat pro Prahu správu
senzorické sítě, zpracovávat a vizualizovat nasbíraná data a poskytovat
její základní servisní podporu. Jedná se tak o další krok k vybudování
a provozování komplexního nástroje pro monitoring a optimalizaci svozu
tříděného odpadu, který bude hlavnímu městu ušit na míru.
3.11.2021 Zacke neboli
Zub (např. hřebene) – to je přezdívka ozubnicové tramvaje, která už od
roku 1882 slouží obyvatelům a návštěvníkům více než šestisettisícového
německého Stuttgartu nejen jako atrakce, ale jako plně integrovaná
součást systému městské dopravy. V polovině října 2021 pro ni švýcarský
výrobce Stadler dodal první ze tří nových souprav, skládajících se z
motorového vozu pro cestující a vlečného vozu pro bicykly.
2.11.2021 Proces
digitalizace agend Ministerstva dopravy pokračuje. V Portálu občana
mohou od posledního říjnového týdne 2021 majitelé a provozovatelé
automobilů v ČR najít údaje, které by jinak hledali na zadních stranách
jednotlivých velkých technických průkazů a které jsou dostupné v
registru vozidel.
1.11.2021 Dalším
partnerem naší připravované konference
Elektrické autobusy pro město X se stal na konci
října 2021 evropský projekt EfficienCE, s podtitulem „Energetická
účinnost pro veřejnou dopravu ve střední Evropě“. Blíže o tomto
projektu bude na konferenci hovořit docent Mikołaj Bartlomiejczyk z
Politechniky Gdańske a Dopravního podniku Gdyně (PKT).
27.10.2021 Pražská
městská společnost Operátor ICT a technologická společnost Sigfox Česká
republika (dále „Sigfox“) zahájily v říjnu 2021 projekt Zdravá třída.
Jeho cílem je zlepšení kvality ovzduší ve školách. V jeho první fázi
byl do každé třídy gymnázia Na Vítězné pláni instalován inteligentní
senzor propojený sítí Sigfox internetu věcí (IoT), který hlídá hladinu
CO2 a s předstihem rozpozná moment, kdy v učebně dochází k překročení
hraničních limitů a je třeba ji vyvětrat.
22.10.2021 V
rozvoji čisté mobility našeho hlavního města je kladen velký důraz na
rozvoj městské drážní dopravy. Vedle nové linky
metra D a renesance
trolejbusů jsou to nové tramvajové tratě, které
tak doplňují a zahušťují tuto páteřní síť velkokapacitní městské
dopravy. Dobrou zprávou přitom je, že navzdory současným ekonomickým
podmínkám se daří udržet tento rozvoj v patřičných mezích i po finanční
stránce.
21.10.2021 Jak
byla v říjnu 2021 informována odborná veřejnost, Dopravní podnik města
Ústí nad Labem a.s. (DPmÚL) podepsal v poslední zářiový den 2021
rámcovou dohodu na dodávku až 20 ks autobusů s palivočlánkovým pohonem
se společností Solaris Bus & Coach. Po experimentálním provozu
českého palivočlánkového autobusu TriHyBus
v Neratovicích se tak DPmÚL
stane prvním českým dopravcem, který nasadí palivočlánkové autobusy do
pravidelného provozu.
18.10.2021 Jak
byla v září 2021 informována odborná veřejnost, ve výběrovém řízení na
dodávku komplexního řešení pro elektromobilitu ve společnosti DPD SK
s.r.o. zvítězila česká společnost Unicorn a.s. Součástí dodávky je
několik desítek dobíjecích stanic pro zcela nové depo DPD v Bratislavě
a řídicí systém ChargeUp pro jejich vzdálenou správu. Projekt byl
zahájen v červenci 2021 a potrvá čtyři roky.
15.10.2021 Nejen tři
čtvrtě století plavby, ale i rekordní zájem, tak Dopravní podnik města
Brna (DPMB) uzavřel začátkem října 2021 svoji 75. plavební sezónu na
Brněnské přehradě. Jeho lodě během šesti měsíců svezly 286 tisíc
cestujících, což je od 80. let minulého století vůbec nejvíce. Po
pravidelné zimní údržbě se sedm lodí na hladinu vrátí v dubnu 2022.
14.10.2021 Pětičlenné
konsorcium vedené ÚJV Řež zahájilo v posledním zářiovém týdnu 2021
práce na inovativním řešení elektrického nákladního vozidla s vodíkovým
palivovým článkem, určeného do náročných provozních podmínek, což je
specifickým rysem tohoto českého projektu v mezinárodním kontextu.
Prototyp bude postaven na robustním podvozku Tatra a vybaven řadou
podpůrných technologií pro uvedené podmínky.
13.10.2021 Prvními
schválenými dotacemi z Modernizačního
fondu je dvanáct projektů fotovoltaických
elektráren. Na začátku října 2021 o tom byla informována veřejnost
prostřednictvím Státního fondu životního prostředí, který je příjemcem
a zároveň poskytovatelem prostředků z tohoto fondu.
12.10.2021 Na
počátku října 2021 byla česká odborná veřejnost informována o
nejnovějším produktu společnosti ABB z oblasti nabíjecí infrastruktury
pro elektromobily, uvedeném na trh pod obchodním označením Terra 360.
Její maximální nabíjecí výkon 360 kW se pohybuje v řádech výkonů
používaným u elektrobusů při průběžném
nabíjení střešními konzolemi. Na efektivní
využívání těchto výkonů v praxi má nicméně vliv chemické složení
baterii.
11.10.2021 Skupina ČEZ
a Komerční banka, člen skupiny Société Générale, uzavřely na začátku
října 2021 strategické partnerství pro udržitelnost. Největší česká
energetika a jedna z největších českých bank budou spolupracovat na
snižování své vlastní klimatické stopy i snižování emisí svých
zákazníků. Prvním krokem spolupráce těchto společností je inovativní
model instalace střešních fotovoltaických elektráren u zákazníků.
8.10.2021 Programový
dokument Operačního programu Technologie a
aplikace pro konkurenceschopnost (OP TAK) na období 2021-2027 schválila
vláda ČR na začátku října 2021. Cílem OP TAK je zvýšit přidanou hodnotu
a produktivitu zejména malých a středních podniků a také rozvoj nových
inovativních firem či usnadnění přechodu k udržitelné a digitální
ekonomice. OP TAK navazuje na Operační program Podnikání a inovace pro
konkurenceschopnost realizovaný v programovém období
2014-2020.
7.10.2021 S pojmem
„stínový provozovatel“ (anglicky „shadow operator“) se lze setkat u
projektů spolupráce veřejného a soukromého sektoru. Příkladem stínového
provozovatele je konsorcium firem Transamo, Transdev a Strides
International, které bylo na konci září 2021 touto rolí pověřeno pro
nové linky bezobslužného metra Grand Paris Express v Paříži.
1.10.2021 Elektrické
midibusy zastupoval v rodině elektrobusů polské značky Solaris až
donedávna typ Solaris Urbino 8,9 LE Electric, provozovaný například v
polském Krakově
a s pohonem Škoda Electric jako Škoda 29 BB také v
Českých Budějovicích. V poslední zářiový den
2021 byl veřejnosti představen jeho nástupce, elektrický midibus
Solaris Urbino 9 LE electric.
29.9.2021 V roce 2017
činily globální ztráty z kybernetické kriminality 1,5 mld.
USD (přes 32 mld. Kč), v roce 2020 už 4,2 mld. USD (přes 90 mld. Kč). V
ČR bylo v roce 2020 spácháno 8417 trestných činů v této kategorii. Bylo
to o 3073, tedy o 58 %, více než v roce 2017. Přibylo útoků na
nemocnice, sítě orgánů státní správy a samosprávy i větší průmyslové
podniky. Tolik strohá fakta, která ilustrují celkovou nebezpečnost
kybernetických útoků.
24.9.2021 Nizozemí,
Lucembursko, Norsko Finsko, Polsko a Velká Británie. V těchto šesti
státech byla v roce 2020 z celkem zaregistrovaných autobusů nad 8 tun
hrubé hmotnosti více než čtvrtina bezemisní, tedy bateriové a
palivočlánkové elektrobusy. Na samé špičce tohoto žebříčku stojí
Nizozemsko, kde v roce 2020 bylo 81 % zaregistrovaných autobusů
bezemisních, přičemž tento podíl vzrostl z 66 % v roce 2019.
23.9.2021 Kanadský
výrobce palivových článků Ballard, který
představuje světovou špičku ve svém oboru, představil odborné
veřejnosti v polovině září 2021 již osmou řadu svých palivových článků,
označovanou jako FCmove™-HD+. Tato nová generace palivových článků,
určená pro těžká elektrická vozidla, jako palivočlánkové autobusy,
nákladní automobily, manipulační vozíky a vlaky, představuje řadu
inovací, které zlepšují provozní vlastnosti a celkovou ekonomiku
provozu palivových článků.
22.9.2021 Do
konce desetiletí má v Praze vzniknout zhruba 4 a půl tisíce dobíjecích
stanic pro elektromobily. Předpokládá to strategický dokument Generel
rozvoje dobíjecí infrastruktury v hlavním městě Praze do roku 2030
(dále „Generel“), který v únoru 2021 schválila
Rada hl. m. Prahy. Jak byla v září 2021 informována odborná veřejnost,
k výzvě pražské městské společnosti Operátor ICT, a.s., (OICT)
zúčastnit se tržních konzultací k rozvoji dobíjecí infrastruktury se
přihlásily téměř dvě desítky společností.
20.9.2021 Jak se
symbolicky říká, na konci každého tunelu je světlo. Zvláště u
silničních tunelů je však velmi důležité nejen světlo na konci, ale i
správné osvětlení v celém tunelu. Na jeho optimálním nastavení závisí
pohodlí řidičů a bezpečnost provozu v tunelu. V roce 2030 se o tom
přesvědčí také uživatelé jednoho z nejdelších evropských silničních
tunelů E4 ve Stockholmu vybaveného inteligentním tunelovým osvětlením
od Signify (dříve Philips Lighting).
15.9.2021 Na střeše
gymnázia v Bílovci spadajícího pod Moravskoslezský kraj byl na začátku
září 2021 instalován nový fotovoltaický zdroj. Gymnázium bude díky této
vlastní bezemisní elektrárně šetřit na energii desítky tisíc korun
ročně. Investice je hrazena z prostředků získaných z krajského projektu
energetických úspor, jednoho z největších v Česku. Dodavatelem obou
projektů je společnost ENESA spadající pod holding ČEZ ESCO.
9.9.2021 Zvolna
končící léto roku 2021 využívá společnost E.ON Energie k budování
fotovoltaických zdrojů na střechy prodejen po celém Česku. Pro
společnost Penny Market postupně dodává fotovoltaické zdroje na 35
jejich prodejen. U dalších padesáti vybuduje dobíjecí stanice pro
elektromobily a jednu dobíjecí stanici s fotovoltaickými panely s
bateriovým úložištěm.
8.9.2021 Plzeňští
záchranáři během zásahů v bavorském pohraničí mnohdy naráží na problém
nestabilních mobilních sítí. Sanitky, které fungují na obou stranách
hranice, jsou proto výrazně limitovány ve své práci. V blízké
budoucnosti by problém mohl odstranit rozvoj 5G sítí, který povede k
celkovému zefektivnění a modernizaci záchranné služby. Je to náplní
projektu „5G koridor Mnichov – Praha“, o němž byla veřejnost
informována na začátku září 2021.
3.9.2021 Zajímavý
způsob rozšiřování elektrické městské dopravy ukazuje
stočtyřicetitisícové město Brest, ležící na západním výběžku
francouzské Bretaně. Projektové konsorcium Mobi-Brest vedené
projektovou společností Systra bylo koncem srpna 2021 vybráno jako
dodavatel sdruženého projektu nové tramvajové linky a elektrobusového
systému typu BRT (bus rapid transit).
2.9.2021 Automatizace
manipulačních jízd tramvají ve vozovnách, podobně jako automatizace
pojíždění elektrobusů v garážích, může významně
napomoci zefektivnění provozu. Autonomním provozem tramvají ve vozovně
se zabývá německý projekt AStriD („Autonomous Tram in Depot“), který v
srpnu 2021 předvedl úspěšnou demonstrační ukázku v německé Postupimi
(německy Potsdam) ve vozovně tamního dopravce Verkehrsbetriebs Potsdam.
Tento výzkumný a vývojový projekt, zahájený v roce 2019, trvá tři
roky
1.9.2021 Na
konci srpna 2021, necelé čtyři dny po svém připojení k přenosové
soustavě, pracuje druhý temelínský blok opět na plný výkon. Spolu s
elektrárnou Dukovany je tak aktuálně v provozu všech šest jaderných
bloků, které bezemisní elektřinou kryjí více než 37 % české spotřeby
(netto výroba elektřina za rok 2020).
30.8.2021 Verkehrsbetriebe
Zürich (VBZ) je městský dopravce ve švýcarském Curychu. Provozuje
(kromě lanové dráhy) cca 260 tramvají, 80 trolejbusů a 160 autobusů.
Vedle státní železnice SBB je to největší švýcarský dopravce. Díky
technologii od německé softwarové firmy PSI Transcom bude provoz těchto
jeho vozidel, vypravovaných denně z celkem osmi garáží a vozoven,
významně racionalizován. Dopravce tento systém objednal v
srpnu 2021.
27.8.2021 Řídicí
a zabezpečovací systémy CBTC jsou známé především
z městských rychlodrah. V srpnu 2021 zaznamenala tato technologie
pozoruhodný milník: Společnost Siemens uzavřela smlouvu na vybavení 4km
trati spojující 250tisícové malajské město Johor Bahru s více než
pětimilionovým Singapurem. Půjde tak o první přeshraniční využití
technologie CBTC.
25.8.2021 Německá
snaha využívat v maximální možné míře obnovitelné zdroje
energie se projevuje i v provozu elektrifikovaných železnic. Důkazem je
smlouva o nákupu elektrické energie, kterou v polovině srpna 2021
podepsal národní železniční dopravce Deutsche Bahn (DB) s norskou
státní energetickou společností Statkraft.
24.8.2021 Do
roku 2030 bude lokalita Mělník, která zásobuje Prahu, Mělník a
Neratovice, vyrábět jen z nízkoemisních zdrojů a významně tak pomůže
Skupině ČEZ i Praze a dalším městům dosáhnout ekologických závazků.
Prvním krokem v plánované transformaci je odstavení 500MW
elektrárenského uhelného bloku Mělník III, který byl dlouhou dobu
největší svého druhu v ČR. Jeho uzavřením v polovině srpna 2021 se
lokalita Mělníka a okolí mění na čistě teplárenskou.
23.8.2021 Rychlosti
nástupu a výstupu cestujících i pohodlí cestování, zejména v městské a
příměstské kolejové dopravě, mohou významně napomoci aktuální informace
o obsazenosti vozů. Technologii, která takovéto informace dodává přes
aplikaci Google Maps, zprovoznila v srpnu 2021 americká železniční
společnost MTA Long Island Rail Road (LIRR).
10.8.2021 České
teplárenství prochází velkou transformací. Jedním z kroků v tomto
procesu je instalace pěti kogeneračních jednotek v Jablonci nad Nisou,
které od konce července 2021 dodávají prostřednictvím společnosti
Jablonecká energetická teplo do bytů a elektřinu do veřejné sítě.
Kogenerační jednotky postavila a provozuje společnost ČEZ Energo z
holdingu ČEZ ESCO.
6.8.2021 Vláda
schválila koncem června Pravidla podpory nízkoemisních vozidel
prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb pro úřady
státní správy. Pro ostatní zadavatele jde pak pouze o doporučení. Jedná
se o dočasné řešení do doby, než bude přijat zákon o podpoře
nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a
veřejných služeb v přepravě cestujících.
4.8.2021 V průběhu
ledna až června 2021 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 112
805 nových osobních vozidel, což představovalo meziročně o 17 775
registrací více, tj. +18,7 %. Elektromobily a plug-in hybridní
automobily (někdy souhrnně označované pojmem „elektroauta“) se na počtu
podílí 4,3 % s počtem 3 454 vozidel. Meziroční nárůst registrací je tak
o 65 % vyšší oproti stejnému období roku 2020.
2.8.2021 Společným
úsilím se Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a drážním dopravcům
podařilo dovést do úspěšného konce změnu zákona o podporovaných
zdrojích energie. Sněmovna tento zákon schválila v druhé polovině
července 2021 i ve třetím, tedy závěrečném čtení.
28.7.2021 Další
krok v projektu nové, bezobslužné
linky D pražského metra, na jehož přípravě se v
roli konzultantů podíleli i provozovatelé tohoto portálu, se odehrál na
přelomu června a července 2021. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) na
základě rozhodnutí představenstva společnosti podepsal smlouvu s
vítězem veřejné zakázky na stavbu prvního úseku metra D Pankrác –
Olbrachtova.
21.7.2021 Po
německém Wiesbadenu
budou elektrobusy Mercedes eCitaro vybavené bateriemi s pevným elektrolytem
(solid state) také ve švýcarské Basileji. Od
července 2021 nasazuje tamní městský dopravce Baselland
Transport AG (BLT) pět těchto elektrobusů (viz foto) do provozu na
lince č. 37. Dalších osm těchto elektrobusů bude v blízké době nasazeno
na regionální linky.
19.7.2021 Dvousettisícové
průmyslové a zemědělské kalifornské město San Bernardino používá od
července 2021 ve své čističce odpadních vod již dříve avizovanou
palivočlánkovou kogenerační jednotku od
amerického dodavatele FuelCell Energy. Její zvláštností je využívání
místního bioplynu jen s minimálními úpravami.
16.7.2021 V
rámci demonstračního projektu RegioKArgo by na tratě systému tram-train
v německém Karlsruhe a okolí měly v roce 2022 vyjet nákladní tramvaje.
Příprava tohoto projektu zaznamenala v červenci 2021 další důležitý
milník: Ve veřejné soutěži byla vybrána IT firma INIT specializovaná na
informační systémy ve veřejné dopravě, aby vyvinula software pro
rezervaci, provozní řízení, platbu a sledování zásilek.
14.7.2021 Karlsruhe
je dalším z německých měst, které zkouší a rozvíjí přepravu cestujících
autonomními elektrickými minibusy jakožto „třetí druh“ dopravy vedle
tradiční dopravy individuální a hromadné. Od dubna 2021 vozí cestující
po městě tři autonomní elektrické minibusy se jmény Ella, Vera a Anna v
rámci projektu EVA-Shuttle. Na rozdíl od například provozu
v bavorském Bad Birnbachu nemají pevnou trasu,
ale zajišťují přepravu na vyžádání prostřednictvím k tomu určené
aplikace.
12.7.2021 Digitální
modelování v oblasti mobility je bezpečný a efektivní způsob, jak
navrhnout a prověřit plány a opatření v oblasti mobility se zohledněním
jejího očekávaného vývoje a vlivů, které na ni působí či budou podle
předpokladů působit. Jedním z nástrojů, které toto modelování
podporují, je Aimsun Next od společnosti YUNEX. Pro svoji výzkumnou
činnost jej bude od července 2021 využívat také Univerzita Pardubice.
8.7.2021 Elektrické
hybridní vlaky, využívající napájení z troleje a bateriový zásobník
energie, nejsou v kontinentální Evropě neznámým pojmem. Takovéto
elektrické jednotky pro přepravu osob již připravuje pro německého
dopravce výrobce Stadler.
Nachází si cestu i do Velké Británie, kde je část sítě napájena ze
třetí kolejnice. Zde představil v červnu 2021 zmíněný Stadler své
prototypové řešení.
7.7.2021 Jak byla
veřejnost informována v červnu 2021, Dopravní podnik města Brna (DPMB)
bude s cestujícími komunikovat pomocí dalšího informačního kanálu. Jako
první dopravce v republice začne využívat službu Mobilní Rozhlas, která
slouží pro jednodušší komunikaci samospráv a občanů. Do platformy je
registrováno více než půl milionu lidí a toto číslo se stále zvyšuje.
Touto cestou bude veřejnost informovat například o aktuálních výlukách
a omezeních, novinkách nebo mimořádných událostech.
1.7.2021 DB
Regio Bus je divizí Německých drah (DB), provozující regionální
autobusovou dopravu po celém Německu. Tato divize sdružuje celkem 27
autobusových dopravců, kteří denně vypravují na své linky přes 12 tisíc
autobusů. Pro řízení takto rozsáhlé a složité sítě se rozhodl využít
systém IVU.suite od německé firmy IVU Traffic Technologies.
30.6.2021 Zatravněné
tramvajové koleje se stále více stávají každodenním obrazem ve městech,
která provozují tramvajovou dopravu. Příkladem chce jít Ostrava, kde
Dopravní podnik Ostrava (DPO) začal v červnu 2021 osazovat tramvajový
pás na Výškovické ulici. Částečně zatravněný bude i zcela nový
tramvajový úsek Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP), jehož stavba
byla zahájena rovněž v červnu 2021.
28.6.2021
Ve vnějším areálu jaderné elektrárny Dukovany
vzniklo koncem června 2021 celkem 322 nových parkovacích stání, které
zakrývá 2 600 fotovoltaických panelů, každý o výkonu 320 Wp (viz foto).
Jde o první z řady velkých projektů bezemisních zdrojů Skupiny ČEZ,
kterými společnost přispívá k plnění klimatických cílů a závazků České
republiky.
24.6.2021 Australská
železniční asociace (ARA) publikovala v dubnu 2021 zajímavou zprávu
zvanou The Renaissance of Light Rail (renesance lehkých železnic).
Světová odborná veřejnost s ní byla seznámena v červnu 2021. Na základě
zkušeností z celého světa vyzdvihuje zpráva přínos rozvíjejících se
lehkých železnic tramvajového typu a zároveň varuje před
medializovanými technickými výstřelky souhrnně označovanými jako
„tramvaj bez kolejí“. Z této zprávy zde vybíráme některé zajímavé
informace.
23.6.2021 Ministerstvo
pro místní rozvoj (MMR) chystá v červnu 2021 výběrová řízení na
důležitou komponentu plánované digitalizace, informační systém
Integrační platformy. Digitalizace stavebního řízení je zásadní
součástí nového stavebního zákona. Usnadní stavební řízení pro
stavebníky i úředníky, kteří díky ní zvládnou více žádostí v předem
stanovených lhůtách. Ty zároveň bude možné sledovat díky
transparentnímu systému, který umožní jednoduchou dohledatelnost všech
podaných žádostí.
18.6.2021 Ve třetím
červnovém týdnu 2021 se odborné veřejnosti představil elektrobus
Citywide LF od společnosti Scania. Na český trh elektrobusů tak
vstupuje další významný hráč s bezesporu zajímavým produktem. Podívejme
se zde blíže na některé jeho podrobnosti.
15.6.2021 Softwaroví a
hardwaroví vývojáři společnosti Škoda Digital ze skupiny Škoda
Transportation vyvinuli unikátní, modulární a vysoce výkonnou platformu
pro dopravní prostředky: HYPEX propojuje systémy řízení, komunikace,
diagnostiky, autonomního řízení a multimédií do jediného celku. To
usnadňuje správu, zvyšuje spolehlivost i efektivitu provozu digitálních
technologií kolejových a městských dopravních prostředků. Vývoj této
platformy byl velice intenzivní a trval zhruba 2 roky. Odborná
veřejnost s ním byla seznámena koncem května 2021.
11.6.2021 Netrakční
spotřeba, tj. spotřeba pomocných zařízení a mezi
nimi zejména topení a klimatizace, má významný vliv na dojezd
elektrobusů. Jak tato zákonitost funguje, to bylo předmětem výzkumného
projektu norské technologické firmy Saga Tenix, zaměřené na telematické
služby pro elektrobusy, a výzkumného ústavu NORCE. S jeho výsledky a
řešením problému byla odborná veřejnost seznámena na začátku června
2021.
10.6.2021 Rada hl. m.
Prahy (RHMP) schválila v prvním červnovém týdnu 2021 důležitý milník v
projektu metra D, a to výstavbu úseku Pankrác – Nové Dvory. Současně
pověřila Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) realizací stavby. Na stejný
úsek, tj. Pankrác – Nové Dvory, DPP loni v lednu podal žádost o
stavební povolení. Materiál, který k metru D schválila RHMP, poslouží
jako důležitý předpoklad pro získání financování z evropských fondů
popřípadě i pro získání úvěru z Evropské investiční banky. O materiálu
bude ještě rozhodovat Zastupitelstvo hlavního města Prahy.
9.6.2021 Fakultní
nemocnice s poliklinikou v Nových Zámcích dokončila v květnu 2021
modernizaci svého provozu. Rekonstrukce zahrnovala výměnu osvětlení ve
vybraných budovách, novou kotelnu, prádelnu a rekonstrukci
vzduchotechniky. Nemocnice díky změnám v energetickém hospodaření
ušetří na provozních nákladech ročně až 780 tisíc EUR (cca 20 mil. Kč),
rozsahem tak jde o největší projekt svého druhu na Slovensku. Návrh a
realizaci projektu zajišťovala společnost e-Dome, poskytovatel
energetických služeb patřící do skupiny ESCO Slovensko, společného
podniku ČEZ ESCO a slovenské energetické společnosti SPP.
8.6.2021 Město Bodø s
56 tisíci obyvateli leží na pobřeží Norska severně od polárního kruhu.
Průměrné denní teploty se zde pohybují od listopadu do dubna pod nulou
nebo jen mírně nad ní a pouze v létě vyšplhají „až“ k 13 °C. Měsíční
úhrn srážek je zde oproti České republice až dvojnásobný. Přesto i zde
budou ve velmi blízké době jezdit elektrobusy. Jejich nabíjení v
garáži v těchto náročných podmínkách zajistí technologie od finské
společnosti Kempower.
4.6.2021 Ve
Starých Křečanech na Šluknovsku a v obcích, které pod ně spadají, bylo
koncem května 2021 zprovozněno nové veřejné osvětlení vybavené novými
LED zdroji. Kromě nové osvětlovací technologie je inovativní i obchodní
model, kombinující pronájem a financování energetického projektu z
dosažených úspor energie, tedy princip
EPC. Dodavatelem celého řešení je vše se ČEZ
Energetické služby, která je členem ČEZ ESCO.
2.6.2021 Autonomní
elektrické minibusy se objevují již v desítkách zkušebních projektů po
celém světě. Ačkoli jejich řízení probíhá bez zásahu člověka, bývají
vždy doprovázeny průvodcem, který fakticky dohlíží na průběh jízdy a
pomáhá cestujícím. V rámci tříletého francouzského projektu NAVETY,
zahájeného v květnu 2021, je testován další krok v automatizaci:
automatický provoz bez přítomnosti personálu ve vozidle, ale se
vzdáleným dozorem z dispečinku.
1.6.2021 Hořící
automobil v podzemní garáži je pro hasiče vždy nepříjemnou komplikací.
Prostor se rychle plní kouřem a jedovatými zplodinami, požár ohrožuje
přítomné osoby i sousední automobily. Díky dobře zavedeným a prověřeným
postupům si s ní hasiči umějí poradit. Co když zde ale dojde k požáru
vozidla na elektrický, nebo hybridní pohon? Řešení v podobě speciálních
vozíků pro odtažení vozidla na bezpečné místo předvedl koncem května
2021 Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje.
31.5.2021 Českou
republiku dnes křižuje více než 6000 elektromobilů, dvakrát více než
před půldruhým rokem. Prognózy pro další měsíce a roky věští ještě
strmější nárůst a znásobení tohoto čísla. Automobilky slibují zvýšené
počty prodejů nových modelů s vyššími dojezdy. Skupina ČEZ na tento
vývoj reaguje akcelerací výstavby husté a kvalitní veřejné dobíjecí
infrastruktury a rozšiřováním škály elektromobilních produktů a služeb
pro všechny typy zákazníků. Významným partnerem v tomto úsilí jsou také
města, která často aktivně a iniciativně na instalacích dobíjecí
infrastruktury spolupracují. Samostatnou kapitolou je také spolupráce
měst se Skupinou ČEZ při elektrifikaci veřejné dopravy a městských
flotil.
31.5.2021 Datová
platforma Golemio, Chytrý svoz odpadu, Portál Pražana, Chytré dopravní
značky: O těchto a dalších projektech z projektové kanceláře Smart
Prague městské společnosti OICT se dočtete ve třetím vydání brožury
"Příběhy chytrých pomocníků", která vyšla u příležitosti šestého
ročníku konference
„Smart city v praxi VI“. Celá brožura je k nahlédnutí a ke stažení zde
28.5.2021 Videozáznamy
našich přednášek ke smart city jsou nyní shromážděny na jednom místě v
samostatné rubrice.
Podívejte
se zde:
28.5.2021 Autor
známých
Parkinsonových zákonů uvádí příklad jednání finančního výboru atomové
elektrárny, kdy schválení smlouvy na atomový reaktor trvalo dvě a půl
minuty, debata k přístřešku na kola pro zaměstnance trvala 45 minut a
projednání občerstvení pro zasedání komise sociálního zabezpečení
trvalo hodinu a čtvrt, aniž by bylo uzavřeno. Důvod? Atomový reaktor je
velmi „odborná“ věc, zatímco k přístřeškům na kola nebo k občerstvení
má co říci každý. Tento Parkinsonův „efekt přístřešku na kola“ se nám
vybavil při analýze a hodnocení strategických dokumentů českých smart
měst, obcí a regionů, kterou jsme v létě 2020 prováděli pro MMR ČR.
26.5.2021 Potřebujete
ve vašem městě nebo obci zrekonstruovat objekt ve vašem majetku, který
je kvůli zastaralým technologiím energeticky náročný na provoz, ale
chybí vám v rozpočtu finanční prostředky? Model EPC je možným řešením.
25.5.2021 Cesta
k úsporám bez nákladných rekonstrukcí. Přesně tak by šlo popsat volbu
bezdrátové zónové regulace vytápění známé jako IQRC. Pro její využití
se rozhodl i Magistrát města Prostějova. Dlouhodobá udržitelnost,
snižování nákladů na energie i dopadů na životní prostředí jsou zde
prioritou. Právě systém IQRC dodaný společností HDL Automation s.r.o.
dokonale ladí a pomáhá naplňovat nastavené cíle energetické koncepce a
vize Smart Prostějov.
24.5.2021 Pod pojmem
elektromobilita si většina lidí představí především osobní
elektromobil. Během naší konzultační a redakční práce jsme se nicméně
setkali s mnoha dalšími zajímavými využitími elektrického pohonu ve
službách měst. Ukážeme si je na několika příkladech spolu s tím, na co
je potřeba dát pozor při zavádění elektromobility.
24.5.2021 Naše
brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již od roku 2019 jako
doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v praxi.
Velmi nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální
život v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet,
zkoušet a dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše
brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady
praktického využití moderních technologií ve městech.
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace.
Všechna
vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zde
18.5.2021 Dne
18. května 2021 proběhl další ročník již tradiční konference pořádané
provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA
– Consulting Services. Vzhledem k protiepidemickým opatřením proběhla
konference tentokrát jako online studio, kdy před kamerou vystoupili
zúčastnění odborníci, které na YouTube v přímém přenosu sledovala
stovka zástupců municipalit, městských služeb a dalších relevantních
institucí.
17.5.2021 Srdečně
Vás zveme na online sledování 6. ročníku naší konference „Smart city v
praxi“, která se koná již v úterý 18. května 2021 od 9 do 11:30 hodin.
Předložíme Vám praktické postřehy z analýzy strategií smart city,
dozvíte se o aktivitách MMR ČR v oblasti smart city či o novinkách z
oblasti smart city moderních technologií u nás i ve světě. Nebudou
chybět novinky z Brna a Smart Prague, ani přednáška o elektromobilitě
ČEZ. Vedle technologií se bude hovořit také o problematice plánování
krajiny a veřejné zeleně.
17.5.2021 ČEZ Energo,
dceřiná společnost ČEZ ESCO, provozuje v současné době v Sušici devět
kogeneračních jednotek v pěti kotelnách. Jak byla na začátku května
2021 informována odborná veřejnost, ve čtyřech z nich budou již
dožívající kogenerační jednotky v roce 2021 vyměněny za nové.
Modernizace s sebou přinese i navýšení instalovaného elektrického
výkonu o 0,8 MW. K instalaci vůbec první kogenerační jednotky dojde
také v nedalekých Klatovech.
14.5.2021 Po
poklesu kapacity trakčních baterií v elektrobusu na úroveň, kdy už se
nevyplatí jejich využití pro vozidlo, mohou stále sloužit ve svém
„druhém životě“. Nejčastější takovéto využití je
ve
stacionárních zásobnících pro budovy jako doplněk obnovitelných zdrojů.
Hannoverský provozovatel městské dopravy ÜSTRA představil na konci
dubna 2021 jiné, netradiční řešení: baterie z elektrobusů jako doplněk
tramvajové měnírny.
11.5.2021 Rozlehlá
prostranství s nečekanými překážkami nebo naopak složitě členěné
vnitřní prostory staví zrakově postižené lidi v každodenním životě před
neřešitelné problémy, případně jim přichystávají různá nepříjemná
překvapení. Zajímavé řešení využívající tagy – obrazce čitelné pomocí
speciální aplikace – nabízí španělská firma NaviLens. Po španělském
městě Murcia a americkém New Yorku začal tento systém od května 2021
fungovat také v Barceloně v systému metra a městských autobusů.
5.5.2021 Již potřetí
vychází naše brožura Příběhy chytrých pomocníků, jako doprovod blížící
se online konference
Smart city v praxi VI. I tentokrát v ní čtenáři
najdou zajímavé a čtivě podané příklady praktického využití moderních
technologií ve městech, od energetického hospodářství sportoviště přes
chytré městské budovy až po automatické elektrické minibusy a další
rozmanitá elektrická vozidla. Přejeme příjemné počtení a spoustu
inspirace.
Celá
brožura – třetí vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zde
30.4.2021 Investice a
zároveň prosazování vysoké úrovně kvality poskytovaných služeb – tak
lze shrnout obsah smlouvy o veřejných službách mezi pařížským
provozovatelem veřejné dopravy RATP a regionálním zadavatelem veřejné
dopravy v pařížské aglomeraci Île-de-France Mobilités. Smlouva byla
uzavřena v dubnu 2021 na období 2021–24. I když jsou pařížské poměry v
mnohém nesrovnatelné s českými městy (Paříž má dvojnásobek obyvatel
Prahy a region Île-de-France má více obyvatel než celá ČR), může být
přístup k hromadné dopravě inspirující i pro naše poměry.
29.4.2021 Zajistit
rychlý přechod tepláren na čisté zdroje energie, ze kterých budou teplo
vyrábět, to je hlavním cílem pilotních dotačních výzev z programu HEAT
čerpající peníze z Modernizačního
fondu.
Dvě tyto výzvy byly otevřeny v posledním dubnovém týdnu 2021. Jejich
základním cílem je snížit škodlivé emise z výroby tepla, a přitom
zajistit i nadále cenovou dostupnost dodávaného tepla.
26.4.2021 Základem
úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby
takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“
dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační
firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a
dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o
čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při
rozvoji smart cities v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city
nebo vítězné
strategie smart city Blatná.
23.4.2021 Již více než
sedm měsíců úspěšně slouží ve středočeských Říčanech na zastávkách
„chytré“ označníky vybavené technologií elektronického papíru. Součástí
nového informačního systému je také LED displej na příchozí cestě k
nádraží. Ukazuje to mimo jiné, že obě tyto technologie pro „chytré“
informace pro cestující mají své místo a navzájem se mohou vhodně
doplňovat.
21.4.2021 Trpké
pořekadlo mezi smyslově postiženými lidmi praví, že slepota člověka
odděluje od věcí, hluchota od lidí. A právě sluchově postiženým lidem
mohou pomoci v telefonním nebo osobním kontaktu chytré služby s
podporou moderních technologií, převádějící v reálném čase mluvené
slovo na textový záznam. Takovouto službu zavedla od března 2021 i
společnost ČEZ Prodej ve spolupráci se specializovanou společností
Transkript online.
15.4.2021 Mnohá
švýcarská města provozující trolejbusové sítě se při elektrifikaci
svých městských autobusů zaměřují zejména na parciální trolejbusy, tedy
trolejbusy s bateriemi nabíjenými za jízdy (in motion charging – IMC).
Začátkem dubna 2021 se k nim připojil také Winterthur. Jeho městský
dopravce Stadtbus Winterthur uzavřel rámcovou dodavatelskou smlouvu se
švýcarským výrobcem Carrosserie HESS AG.
13.4.2021 „Lumière“
znamená francouzsky světlo. Říká se tak i nové tramvaji z produktové
rodiny Alstom Citadis, která od dubna 2021 slouží na pařížské lince T9
spojující Paříž s předměstskou obcí Orly. Tato tramvaj má speciální
vnější osvětlení, napomáhající bezpečnosti jejího provozu, zejména ve
večerních a nočních hodinách. Tramvaj Citadis X05, jichž si město
objednalo 22, je 45 m dlouhá a pojme až 314 cestujících.
8.4.2021 V
březnu 2021 zvítězil ve výběrovém řízení Dopravního podniku Ostrava
(DPO) na rozšíření systému průběžně dobíjených elektrobusů polský
výrobce Solaris Bus & Coach, který dodá 24 vozidel a nabíjecí
infrastrukturu. Jde o důležitý průlom v zavádění elektrobusů v ČR.
Poprvé se zde rozšiřuje park průběžně dobíjených elektrobusů a jejich
nabíjecích stanic o dodávku od jiného výrobce vozidel i infrastruktury.
Umožňuje to standardizované čtyřpólové dobíjení, v ČR zatím jediné.
Podívejme se při této příležitosti i na další příklady projektů
elektrobusů v ČR.
30.3.2021 Specialista
na dobíjecí software pro e-mobilitu, společnost Driivz, do níž ČEZ
investoval prostřednictvím svého fondu Inven Capital již před dvěma
lety, přilákala v polovině března 2021 dalšího významného investora:
Volvo Group. S Driivz rozvíjí pilotní projekt inovativního řešení
dobíjecí infrastruktury právě pro nákladní automobily. Software od
Driivz pohání od roku 2020 i dobíječky ČEZ.
26.3.2021 Superkapacitorové
elektrobusy jsou zajímavou a v mnoha ohledech výhodnou alternativou ke
klasickým bateriovým elektrobusům všude tam, kde jde o koncept
průběžného dobíjení s přiměřenými vzdálenostmi mezi nabíjecími
stanicemi. Důkazem je i plánovaná dodávka desetikusové série 12m
superkapacitorových elektrobusů od bulharsko-izraelského dodavatele
Chariot Motors pro srbské hlavní město Bělehrad a jeho dopravce GSB, na
niž byla uzavřena smlouva v březnu 2021.
25.3.2021 Voda
je důležitým vstupem pro provoz jaderných elektráren. Po její
spolehlivou dodávku a zároveň citlivé hospodaření s vodou v kontextu
krajinné ekologie se používají různá chytrá řešení. Jedno z nich
představila v březnu 2021 Jaderná elektrárna Dukovany. Přestože je
zásoba vody pro provoz elektrárny i připravovaný nový blok v obou
dalešických nádržích více než dostatečná i v suchých letních měsících,
energetici investují další milióny korun do chytrých technologií k
jejím úsporám a udržení v krajině.
22.3.2021 V
září 2021 bude v Domově důchodců v Dobré Vodě uvedena do provozu nová
víceúčelová kogenerační jednotka. Metodou design&build ji dodá
společnost ENESA z ČEZ ESCO, která o tomto zajímavém projektu
informovala odbornou veřejnost v březnu 2021.
17.3.2021 Portál
Pražana, který hlavní město spustilo na konci září 2020, slouží
k snazší komunikaci obyvatelů metropole směrem k Magistrátu hl. m.
Prahy, úřadům městských částí a městským organizacím. Fungování tohoto
portálu a jeho další rozvoj zajišťuje městská společnost Operátor ICT,
a.s. (OICT). Začátkem března 2021 byly veřejnosti představeny další
plány jeho rozvoje.
15.3.2021 Státní
fond životního prostředí ČR (SFŽP) zjišťoval zájem u tří z devíti
programů Modernizačního
fondu – konkrétně v programech Modernizace
soustav zásobování tepelnou energií (HEAT), Nové obnovitelné zdroje v
energetice (RES+) a Zlepšení energetické účinnosti a snižování emisí
skleníkových plynů v průmyslu v EU (ENERG ETS). Začátkem března 2021
zveřejnil celkovou bilanci projektových záměrů reagujících na tyto
předregistrační výzvy z hlediska jejich obsahu a zaměření.
12.3.2021 Daleko
vyšší ochrana cestujících – cíl, kterého pomůže dosáhnout antikolizní
systém v tramvajích Dopravního podniku Ostrava (DPO). Nově posílí
ochranu bezpečí cestujících i v ČR unikátní antikolizní systém
fungující ve zkušebním provozu od prvního březnového týdne 2021.
10.3.2021 Švédská
automobilka Volvo Trucks je jedním z významných průkopníků v oblasti
elektrifikace těžkých nákladních automobilů. Vedle již sériových aplikací
pro městské služby zkouší elektrifikovat i další
typy svých nákladních automobilů. Zatím poslední významnou událostí v
tomto směru je pilotní projekt nákladní přepravy zásilkové služby DHL
ve Švédsku, který začíná v březnu 2021.
5.3.2021 Podle
údajů Asociace poskytovatelů energetických služeb (APES), zveřejněných
v únoru 2020, byl rok 2020 z pohledu trhu energetických služeb se
zárukou úspor (EPC) rekordní. Probíhající projekty ušetřily zákazníkům,
kterými jsou převážně města, kraje a jejich příspěvkové organizace,
elektřinu, plyn, teplo a vodu za téměř 400 mil. Kč. Jedná se o největší
roční úsporu od roku 1994, kdy byly v ČR realizovány první EPC projekty.
4.3.2021 Navzdory
nepříznivé situaci v celé Evropě, poznamenané vládními
protiepidemickými opatřeními, trh elektrobusů v roce 2020 dále rostl.
Ukazuje to spřátelená nizozemská konzultační firma Chatrou CME
Solutions ve své analýze navazující na obdobnou analýzu
z února 2020. Jejím předmětem je vývoj autobusů
s alternativními pohony v zemích Západní Evropy a v Polsku.
3.3.2021 Ačkoli
tramvaje jezdí po ulicích jako automobily, jsou to kolejová vozidla se
všemi příležitostmi i úskalími. K nim patří zejména malý jízdní odpor
kovového kola na kovové kolejnici, který činí provoz velmi efektivním,
ale prodlužuje zábrzdnou dráhu. Ne každý chodec si to uvědomuje. Od
začátku února 2021 proto testuje Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) na
tramvajových linkách 9, 11 a 22 novou bezpečnostní aplikaci „Pozor
tramvaj!“.
24.2.2021 Na konci
současné dekády by mohlo podle některých odhadů po české metropoli
jezdit až 200 tisíc elektromobilů. Odpovídá to téměř třetině všech
osobních a malých dodávkových aut v Praze. Na tento nárůst je nutné se
zodpovědně připravit. Rada hl. m. Prahy proto v únoru 2021 projednala a
schválila dokument Generel rozvoje dobíjecí infrastruktury v hlavním
městě Praze do roku 2030, který má určit další směr rozvoje
elektromobility v české metropoli.
22.2.2021 5G (neboli
pátá generace bezdrátových systémů) je telekomunikační standard mobilní
sítě, který technicky navazuje na standard 4G (LTE Advanced). Jeho
hlavním přínosem je významné, cca desetinásobné zvýšení přenosové
rychlosti a podstatné snížení doby odezvy oproti předchozímu standardu
4G. Začátkem února 2020 zaznamenal rozvoj sítí 5G v České republice
významný milník: Právní moci nabyla všechna rozhodnutí o přídělech
kmitočtů pro tyto sítě, která byla Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ)
vydána v polovině ledna 2021.
18.2.2021
Otázka v nadpisu tohoto článku je všeříkající.
Baterioví výrobci i vědci hledající výrazný pokrok v oblasti baterií se
zaměřují na tzv. solid-state baterie. Solid znamená pevný, tuhý a
označuje podobu elektrolytu, který je v solid-state bateriích použit.
Dnes jsou známé běžně používané baterie lithium iontové (Li-Ion) a
lithium polymerové baterie (Li-Pol) a nyní k nim přibývají slibné
solid-state baterie.
15.2.2021 Městská
doprava v německém Kolíně nad Rýnem zaznamenala začátkem února 2021
důležitý milník: Tamní dopravce Regionalverkehr Köln (RVK) převzal
první z 15kusové série palivočlánkových autobusů Solaris Urbino 12
hydrogen. Rozmnoží tím svůj park 37 palivočlánkových autobusů Van Hool,
již nyní největší v Evropě.
5.2.2021 Dva
světoví výrobci zabývající se mimo jiné indukčním dobíjením
bateriových elektrických vozidel, IPT Technology a Bombardier,
propojili začátkem roku 2021 své znalosti a zkušenosti v tomto oboru:
Holdingová společnost IPT Group, mateřská firma IPT Technology,
převzala od společnosti Bombardier její plné portfolio indukčního
nabíjení, prezentované pod obchodním názvem PRIMOVE.
4.2.2021 Provozovatel
přenosové soustavy, společnost ČEPS, spustil začátkem roku 2021 na
svých webových stránkách aplikaci Vyjadřovací portál. Jejím
prostřednictvím lze podávat žádosti o sdělení o poloze sítí, žádosti o
stanovisko do řízení a žádosti o souhlas s činností v ochranném pásmu.
Proces podávání i zpracovávání žádostí se tak urychlil a zefektivnil.
29.1.2021 Paříž,
Montreal, Las Vegas – to jsou jen namátkou některá města, kde dopravní
skupina Keolis provozuje autonomní elektrické minibusy jako budoucí
„třetí druh“ dopravy, doplňující klasickou individuální a veřejnou
dopravu. V třetím lednovém týdnu 2021 se k nim přidal Švédský Göteborg.
28.1.2021 I v roce 2020
pokračoval růst odebrané bezemisní elektřiny v síti veřejných
dobíjecích stanic ČEZ pro elektromobily. O statistice elektromobility
za rok 2020 ve své síti nabíjecích stanic a o dalších zajímavé nabídce
své nabíjecí infrastruktury informovala v lednu 2020 skupina ČEZ.
27.1.2021 Modernizační
fond, již dříve avizovaný na našich stránkách, zaznamenal v posledním
lednovém týdnu 2021 důležitý milník: Vláda ČR schválila programový
dokument pro tento fond. Fond má především pomoci ekonomicky slabším
zemím Evropské unie k hospodářskému rozvoji prostřednictvím podpory
nízkouhlíkových technologií a energetiky
26.1.2021
Druhý život baterií, pro který se často používá
anglický
pojem „second
life“, je dnes velmi diskutované téma. Je také posledním tématem naší
školy baterií. S rostoucím množstvím bateriových aplikací ve světě
roste požadavek na vyřešení otázky, co s trakčními bateriemi bude poté,
co doslouží ve své původní aplikaci. Již se objevují první projekty na
další využití vysloužilých baterií z vozidel. Pojďme se ale nejprve
podívat na technologie baterií a jejich předpoklady k životu po
životě.
25.1.2021 Tísňová
péče s podporou moderních informačních technologií, pro nějž se vžilo
označení eHealth (health = zdraví) zaznamenalo v Praze v třetím
lednovém týdnu 2021 důležitý milník: Pražští radní schválili závěrečnou
zprávu projektu „eHealth – metropolitní systém tísňové a zdravotní
péče“.
19.1.2021
Vedle parciálních trolejbusů a elektrobusů, kterými
se podobně zabývaly
minulé dvě lekce naší školy baterií, se tentokrát podíváme na využití
baterií pro další těžká elektrická vozidla v městském provozu. Patří
sem zejména palivočlánkové a hybridní autobusy, bateriové tramvaje a
vlaky, těžké nákladní elektromobily pro městské služby i další
aplikace.
15.1.2021 Provozovatel
české přenosové soustavy ČEPS vydal na sklonku roku 2020 své Hodnocení
zdrojové přiměřenosti výrobních kapacit elektrizační soustavy ČR do
roku 2040 (MAF CZ 2020). Dokument analyzuje různé směry vývoje
energetického mixu ČR, včetně variantních scénářů odklonu od uhlí nebo
vývoje obnovitelných zdrojů. V tomto článku z něj vybíráme některé
zajímavé skutečnosti.
12.1.2021 V
minulém článku Školy baterií jsme se věnovali výběru optimální
technologie trakční baterie
pro parciální trolejbus. Zatímco požadavky
parciálního trolejbusu jsou u většiny projektů velice podobné, u
elektrobusů je to jinak. Požadavky na využití elektrobusů jsou projekt
od projektu velice rozdílné, ať už uvažujeme o meziměstském vozidle,
příměstském nebo o nejčastěji využívaném elektrobusu pro čistě městskou
hromadnou dopravu.
12.1.2021 Co
v praxi dále s lithium-iontovými bateriemi po ukončení jejich
života, ať už v mobilním nebo stacionárním režimu? Odpověď na tuto
důležitou otázku elektromobility dal úspěšný pilotní projekt, vůbec
první v oboru těžkých elektrických vozidel, při němž byly kompletně
recyklovány baterie z elektrobusů. Projekt byl realizován ve spolupráci
kanadské společnosti Li-Cycle Corporation, zaměřené na recyklaci
lithiových baterií, a kanadsko-amerického výrobce autobusů a
elektrobusů New Flyer. O výsledku byla odborná veřejnost informována
začátkem roku 2021.
11.1.2021 V současné
době lze nalézt na zastávkách vídeňské městské dopravy celkem třicet
elektronických označníků. Jejich zobrazovací technologie používají
jednak světelný displej, a jednak elektronický papír, tzv. e-paper.
Elektronické označníky, které Vídeň testuje již od roku 2016, mají v
dalších letech nahradit veškeré tramvajové a autobusové zastávky ve
Vídni. Česká odborná veřejnost o tom byla informována zkraje roku 2021.
7.1.2021 Praha
připravuje na březen 2021 spuštění inovativního projektu spočívajícího
v dynamickém svozu odpadu, který městu umožní efektivněji plánovat svoz
odpadu. Díky pravidelné kontrole automatizovaných svozových tras bude
možné operativně reagovat na změny v produkci odpadu a infrastruktuře
města.
5.1.2021 První článek z naší školy baterií,
uveřejněný i
v brožuře „Elektrické
autobusy pro město IX“, uvedl čtenáře do
problematiky baterií sloužících k pohonu vozidel. Náš druhý článek má
za cíl poskytnout uživatelům i investorům do trolejbusové dopravy
ucelený pohled na výběr alternativního pohonu trolejbusu, zejména pak
akumulátorového pohonu pro parciální trolejbus.
4.1.2021
Krátce před Vánoci
2020 schválila vláda ČR na svém jednání zákon o podpoře (de facto spíše
prosazování) nízkoemisních silničních vozidel prostřednictvím zadávání
veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. Na
silnicích se tak výrazně zvýší počet ekologických vozidel používaných
státem, kraji či obcemi. Rovněž se výrazně navýší počet ekologických
autobusů při zajišťování dopravní obslužnosti. Veřejný sektor půjde v
tomto směru soukromému příkladem.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018 | Archiv 2017 | Archiv 2016 | Archiv 2014/2015
|