Smart
city v praxi
Projekty smart city
Archiv článků 2020
21.12.2020
Nedávný článek naší redakce k
dosavadnímu vývoji na trhu elektrobusů v brožuře
Elektrické
autobusy pro město IX představuje situaci a
trendy v Evropě. Podívejme se nyní za oceán do USA. Tamní výrobce
elektrobusů Proterra oslavil v polovině listopadu 2020 svůj tisící
prodaný elektrobus.
18.12.2020
Na pohodu, a tím i pracovní výkony, zaměstnanců má významný vliv
vnitřní osvětlení. Moderní osvětlovací technika umožňuje u jeho
instalací co nejvíce napodobit přirozené denní světlo spojené s
přírodou. Takovýmto produktem je i systém NatureConnect od Signify
(dříve Philips Lighting), který od začátku prosince 2020 slouží v
kancelářích nizozemské elektrotechnické firmy Van Rennes Elektro
& Installatietechniek.
16.12.2020
V sychravém dopoledni 10. prosince 2020 bylo na autobusovém nádraží
prvního českého smart city Písek zprovozněno nabíjení jeho pěti nových
elektrobusů MHD. K této neokázalé, ale nanejvýš důležité události byla
přizvána i naše redakce. V rámci chytrého řešení písecké MHD přitom
nejde o pouhou náhradu „kus za kus“ dieselu za elektrobus, ale u
příležitosti tohoto milníku dochází ke změně a celkovému zefektivnění
linkového vedení. Chytrý je i způsob pořízení a provozování nabíjecí
infrastruktury. Rozpaky naproti tomu budí použitá nabíjecí
technologie.
14.12.2020
Jednou z dalších zemí EU, která se seznamuje s provozem
palivočlánkových autobusů, je Irsko. Průmyslové sdružení Hydrogen
Mobility Ireland slavnostně přivítalo v první polovině listopadu 2020 v
jeho hlavním městě Dublinu první palivočlánkový autobus, který zde poté
vyrazil do ulic na testovací provoz.
11.12.2020 Ruční
nebo automatizované nabíjení elektrobusů v depu? To může být u
větších parků elektrobusů těžké rozhodování. Možné netradiční řešení v
podobě robotizace depa elektrobusů prezentovaly v listopadu 2020 dvě
nizozemské společnosti: výrobce elektrobusů Ebusco a výrobce
specializovaných robotů Rocsys.
10.12.2020 První
ze tří budov brněnského browndfieldu Svatopetrská se na začátku
prosince 2020 definitivně proměnila na moderní Inovační centrum
sloužící jako sídlo kanceláří, skladů a restaurací. Nalézá se zde i 16
nízkoenergetických bytů. Na tomto pozoruhodném projektu měly významný
podíl technologie společnosti Schneider Electric.
9.12.2020
Nástup technologie LED znamenal poměrně zásadní změnu v konstrukci
svítidel a na tuto změnu nedokázali zavedení výrobci reagovat s
dostatečnou pružností. Naopak se pootevřela dvířka pro spoustu nových
firem, které se do výroby svítidel s LED vrhly doslova po hlavě.
Problém je, že technologie LED vypadá na první pohled velice jednoduše,
bohužel na druhý pohled skrývá mnohá úskalí a k úspěšné konstrukci
těchto svítidel je nutné znát a respektovat řadu fyzikálních zákonů.
Naneštěstí prakticky všechny nové technologie přitahují „zlatokopy“,
kteří zde tuší zlatou žílu a o co méně znají fyzikální zákony, o to
lépe dovedou prodat i vysavač na samotě bez elektřiny. Díky tomu je náš
trh zaplaven LED svítidly, která vykazují zásadní konstrukční
vady
8.12.2020
Výroba a distribuce tepelné energie z obnovitelných zdrojů, výstavba
fotovoltaických elektráren nebo optimalizace spotřeby energie ve
výrobních a technologických procesech, to je jen malý výčet projektů,
které se mohou od konce listopadu 2020 hlásit do tzv. předregistračních
výzev ze 150 miliardového Modernizačního fondu. Ten české energetice
pomůže s přechodem na čisté ekologické zdroje a České republice pak s
plněním národních cílů v oblasti snižování emisí skleníkových plynů a
ochrany klimatu.
4.12.2020
Jako konzultanti sledujeme průběžně vývoj v oblasti
elektrobusů. Dlužno
říci, že v uplynulých měsících to byl zejména vývoj ve zbytku Evropy –
domácí vody byly v tomto ohledu až na výjimky spíše stojaté. Na tomto
vývoji nás zaujaly některé zajímavé momenty.
1.12.2020
K tomu, aby mohla Pražská teplárenská dodávat teplo do pražských
domácností, potřebuje mimo jiné i podzemní šachty, kterých má ve správě
desítky. Problémy s jejich správou a evidencí vedly k tomu, že v první
polovině listopadu 2020 začala tato společnost používat aplikaci,
kterou pro ni vyvinula společnost Unicorn (tato společnost byla mj.
hlavním partnerem úspěšné konference
Smart city v praxi V, pořádané provozovateli
tohoto portálu).
1.12.2020 Malmö
na jihu Skandinávského poloostrova je se svými více než 300
tisíci obyvatel třetím největším švédským městem. Jeho oceánské podnebí
je spíše mírné, ovšem také velmi vlhké. Zimní teploty přitom dokážou i
zde klesnout až pod –20 °C. Vedle příměstských vlaků je městská
hromadná doprava v Malmö zajišťována početnými autobusy provozovanými
největším severským dopravcem Nobina. Tak jako mnoho dalších severských
měst má i Malmö strategii mít svůj autobusový park nízkoemisní. To by
ovšem nebylo možné bez robustní nabíjecí a udržovací infrastruktury pro
elektrobusy.
30.11.2020 Stejně
jako osobní automobilová doprava i veřejná
doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V
naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále
Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají
baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která
aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě
elektrická nebo ty s pohonem na palivové články.
27.11.2020 V
roce 2021 bude v Sofii jezdit 45 superkapacitorových elektrobusů.
Průkopníkem je výrobce Chariot Motors, který se stal světovým
dodavatelem tohoto inovativního řešení. Tato technologie je určena pro
průběžně dobíjené elektrobusy – koncept
vhodný zvláště pro města s relativně krátkými linkami a snadným
přístupem k vlastnímu zdroji energie v podobě trakční sítě tramvají,
trolejbusů nebo metra.
26.11.2020
Příprava nového programového období stále probíhá a vzhledem k
událostem roku 2020 je to poměrně dynamická záležitost. Jisté je, že
jedním z nejvýznamnějších operačních programů bude znovu IROP a že míra
podpory projektů se bude lišit podle kategorizace regionů. V
prioritě č. 2 zaměřené na zelenou, nízkouhlíkovou Evropu má mít
nezastupitelné místo opět podpora udržitelné mobility. IROP tak, mimo
jiné, přinese České republice významnou možnost směřovat k naplnění
cílů/limitů
stanovených např. revidovanou směrnicí o čistých vozidlech.
25.11.2020
Městská společnost Operátor ICT (OICT) se chystá otestovat v rámci
nástroje pro měření hladiny zaplněnosti v odpadových nádobách nový typ
senzorů v nádobách na separovaný odpad. Veřejnost o tom byla
informována v říjnu 2020. Senzor poskytuje data, která využívá Odbor
ochrany prostředí MHMP pro lepší nastavení frekvence svozů u
jednotlivých nádob tak, aby lépe odpovídala jejich výtěžnosti. Nástroj
tak pomáhá zpřesnit rozhodování o směřování výdajů v oblasti investic
do četnosti svozů.
24.11.2020 Rozvoj
bateriových elektrobusů s sebou přináší i nutnost řešení dodávky
elektrické energie pro dobíjení. Požadavky na dobíjení je potřeba
pečlivě plánovat od začátku celého procesu úvah o zavádění elektrobusů
do provozu. Požadavky se v zásadě odvíjejí od způsobu využívání
elektrobusů (nájezdy vozidel), požadovaných výkonů, typů dobíjecích
stanic a možností připojení z hlediska distribuční soustavy.
23.11.2020
Problémy, jimž čelí implementace konceptu smart city s podporou
moderních technologií a dalších nástrojů, je nutné řešit nezávisle na
současných nejistotách spojených s vládními protiepidemickými
opatřeními a jejich ekonomickými dopady. Proto již nyní začínáme
připravovat další běh naší konference „Smart city v praxi“, která podle
předpokladů a dohod bude opět součástí veletrhu AMPER 2021 dne 18.
května 2021 v Brně.
18.11.2020
Pro letošní veletrh Czechbus byl připravován již devátý ročník naší
tradiční konference „Elektrické autobusy pro město“. Vzhledem ke
zrušení veletrhu, k neustále se měnící situaci ohledně vládních
protiepidemických opatření, ale také k setrvalému zájmu profesionální
veřejnosti o problematiku elektrických autobusů jsme se rozhodli letos
nahradit naši konferenci interaktivní brožurou stejného názvu
„Elektrické autobusy pro město IX“.
13.11.2020
Dne 25. 9. 2020 proběhla v Kongresovém sále výstaviště PVA EXPO
sdružená konference Smart city v praxi V – Smart city FOR ARCH. V
podmínkách neustále se měnících protiepidemických opatření se
konference zúčastnilo osobně celkem 60 odborníků zejména z měst,
městských služeb a univerzit. Dalších 310 účastníků sledovalo
konferenci v přímém přenosu na YouTube. Toto číslo se díky záznamu od
té doby průběžně navyšuje a v druhém listopadovém týdnu přesáhlo 500.
Konference ukázala, že rozvoj chytrých měst je dlouhodobý proces, k
němuž je nutno přistupovat systematicky a cílevědomě. Přitom je
užitečné nezapomínat na provázanost a možné synergie mezi konceptem
smart city a územním plánováním, které pomohou řešit i tak nežádoucí
aktuální jev, jako je urban sprawl.
12.11.2020
Důležitou úlohou při rozvoji městských dopravních systémů je usnadnit
cestování handicapovaným osobám. Přispívají k tomu i moderní
technologie uplatněné v „tradičních“ součástech vozidel městské
dopravy, jako jsou výsuvné rampy pro invalidní vozíky. Takovouto
„chytrou“ rampou je typ RF2 od španělského výrobce Masats,
specializovaného na nástupní a dveřní systémy pro městskou dopravu.
10.11.2020 Elektrobusy
Volvo až dosud nabízely jako nabíjecí
technologii dvě možnosti:
zásuvkové nabíjení standardem Combo 2/CCS a rychlé průběžné dobíjení
reverzní pantografovou konzolí evropského standardu OppCharge. Od
podzimu 2021 k nim přibude další systém, nabíjení čtyřpólovou
standardizovanou střešní konzolí. Pro tuto technologii se mezi odbornou
veřejností vžilo nepřesné, ale všeobecně srozumitelné označení „systém
Schunk“. Setkat se s ním lze například u parku elektrobusů
Solaris v
polském Krakově.
4.11.2020 Promyšlená
rekonstrukce veřejného osvětlení v obcích a městech nemusí začínat
prostou výměnou výbojkových svítidel za LED svítidla jenom proto, že
dotace jsou podmíněny především imperativem úspor. Systematičtější
přístup je začínat od rekonstrukce infrastruktury.
Tímto směrem se vydala společnost Technologie hlavního města Praha,
která ověřovala tento koncept na pilotních projektech začátkem roku
2020.
3.11.2020 Pro letošní
veletrh Czechbus byl připravován již devátý ročník naší tradiční
konference „Elektrické autobusy pro město“. Vzhledem ke zrušení
veletrhu, k neustále se měnící situaci ohledně vládních
protiepidemických opatření, ale také k setrvalému zájmu profesionální
veřejnosti o problematiku elektrických autobusů jsme se rozhodli letos
nahradit naši konferenci interaktivní brožurou stejného názvu
„Elektrické autobusy pro město IX“.
30.10.2020 Hlavní
město Praha nabídne prostřednictvím městských společností Prague City
Tourism a Operátor ICT (OICT) zdrojový kód k IT systému „V Praze jako
doma“. Oznámila to v druhé polovině října 2020. Zájemci z řad měst a
obcí mohou tento systém snadno využít pro přípravu vlastních projektů
na podporu ohrožených segmentů tuzemské ekonomiky.
26.10.2020 Daniel
Hoan Memorial Bridge je most přes řeku Milwaukee ve stejnojmenném
šestisettisícovém městě v americkém státě Wisconsin. Je přes tři
kilometry dlouhý a po jeho 16m širokém povrchu vede šestiproudá
silnice. Vybudován byl v letech 1970 – 1977 a stal se dominantou a
ikonou města. Od října 2020 je jeho ikonická role posílena moderním
propojeným architektonickým osvětlením od společnosti Signify (dříve
Philips Lighting).
23.10.2020 Mimořádná
situace, kdy podzemní úsek metra zůstane bez napájení, může způsobit
vážné problémy uvíznuvším vlakům a cestujícím v nich. Řešením je
vybavit vlaky záložními bateriemi, díky nimž může vlak dojet do
nejbližší stanice. Takovými bateriemi budou vybaveny nové vlaky
moskevského metra typu Moskva-2020 od ruského výrobce Metrovagonmaš. Na
jejich dodávku uzavřel v polovině října 2020 s výrobcem vlaků smlouvu
francouzský dodavatel Saft.
16.10.2020 Od září 2020
jezdí ve švédském Göteborgu dva elektrobusy Volvo v netradičním
provedení jako pojízdné knihovny. V působivém barevném provedení, bez
hluku a emisí, lákají děti ke čtení. Díky svým provozním vlastnostem
přitom mohou zajíždět do bezemisních zón, dokonce i do budov –
například nákupních center při různých událostech věnovaných knihám.
14.10.2020 Kogenerační
jednotky, které z plynu vyrábějí zároveň elektřinu i teplo a jsou
přitom šetrné k životnímu prostředí (blíže o kogeneraci viz v naší Nápovědě
k článkům), mají své pevné místo také v
Šumperku. Společnost SATEZA ze skupiny ENERGIE AG BOHEMIA, která ve
městě provozuje systém centrálního zásobování teplem, se rozhodla
navázat na dobré zkušenosti s dodávkou tepla z již dříve nainstalované
první kogenerační jednotky. Na základě toho uzavřela na přelomu září a
října 2020 se společností ČEZ Energo smlouvu na dodávku tepla z dalších
dvou kogeneračních jednotek, které byly v roce 2020 uvedeny do provozu.
9.10.2020 Hybridní
lokomotivy či elektrické jednotky pro přepravu cestujících
mohou
významně ušetřit energii, emise i náklady provozovatele. Specifické
nároky pro jejich využití klade britská železniční síť, resp. její
elektrifikovaná část, která v oblasti jihovýchodní Anglie používá
napájení ze třetí kolejnice 750 V DC (jako například v pražském metru)
a jinde svrchní odběr střídavou soustavou 25 kV 50 Hz AC (jako např. v
jižní části české železniční sítě). Těmto požadavkům vyhovuje
elektrická jednotka řady 769 Flex, jichž bylo 19 dodáno pro britského
železničního dopravce Great Western Railway na konci srpna
2020.
7.10.2020 Elektrická
energie je v dnešní době nezbytnou součástí našeho
soukromého i veřejného života. Spotřeba elektřiny je proto opakující se
každodenní záležitost, která navíc obvykle roste úměrně s počtem
spotřebičů i s životní úrovní obyvatel. S řešením přichází česká
společnost ENERTIG TECHNOLOGIES s.r.o.
5.10.2020 Specifickým
tržním segmentem elektrických autobusů jsou školní elektrobusy. Zatímco
v sousedním Polsku v rámci projektu
Kangur (Klokan) slouží pro tento účel adaptované
standardní elektrobusy Solaris, v USA a Kanadě jde o specifický
produkt, dodávaný tradičním výrobcem Blue Bird. Jak byla v září 2020
informována veřejnost, prodej těchto elektrobusů vzrostl v roce 2020
oproti předchozímu roku šestinásobně.
27.9.2020 Dne
25. 9. 2020 proběhla v Kongresovém sále výstaviště PVA EXPO sdružená
konference Smart city v praxi V – Smart city FOR ARCH. V podmínkách
neustále se měnících protiepidemických opatření se konference
zúčastnilo osobně celkem 60 odborníků zejména z měst, městských služeb
a univerzit. Dalších 302 účastníků sledovalo konferenci v přímém
přenosu na YouTube. Mezi nimi byli i kolegové z Mosambiku, bývalí
studenti českých univerzit, kteří mají zájem o uplatnění konceptu smart
city a moderních technologií v podmínkách metropole Maputo, byť jsou v
mnohém odlišné od těch českých.
23.9.2020 Kogenerační
jednotky z plynu vyrábějí elektřinu a zároveň teplo a jsou přitom
šetrné k životnímu prostředí (blíže o
kogenerace viz v naší Nápovědě k článkům).
Významnou podporu má tento způsob výroby energie v Prostějově. V září
2020 zde radní rozhodli o instalaci další, v pořadí již sedmé,
kogenerační jednotky, která bude dodávat teplo lidem bydlícím v okolí
Holandské ulice.
18.9.2020 Celkem
31 palivočlánkových vlaků Alstom
Coradia iLint se v současné době připravuje pro
provoz v německých spolkových zemích Dolní Sasko a Hessensko v převážně
rovinatém nebo mírně zvlněném terénu. O tyto vlaky projevil zájem také
rakouský národní železniční dopravce ÖBB. Od první dekády v září 2020
do konce listopadu téhož roku bude na zkoušku provozován na hornatých
regionálních tratích na jihu Rakouska.
16.9.2020 Město Bodø s
56 tisíci obyvateli leží na pobřeží Norska severně od polárního kruhu.
Průměrné denní teploty se zde pohybují od listopadu do dubna pod nulou
nebo jen mírně nad ní a pouze v létě vyšplhají „až“ k 13 °C. Měsíční
úhrn srážek je zde oproti České republice až dvojnásobný. I v těchto
podmínkách však budou od června 2021 jezdit elektrobusy s průběžným
dobíjením OppCharge. Bude to vůbec první provoz elektrobusů za polárním
kruhem.
14.9.2020 Země
bývalého Sovětského svazu byly, pokud jde o elektrickou městskou
dopravu, po dlouhá léta doménou trolejbusů. Situace se však postupně
mění. Více než dvanáctimiliónová Moskva, hlavní město Ruské federace,
ukončila v srpnu 2020 provoz na svých posledních šesti trolejbusových
linkách. Moskva však předpokládá postupnou elektrifikaci formou
elektrobusů.
9.9.2020 Detroit, který
je se svými více než 270 tisíci obyvateli největším městem amerického
státu Michigan, se rozhodl podpořit své seniory a další zdravotně
postižené občany autonomní minibusovou linkou. Její provoz byl zahájen
v polovině července 2020.
7.9.2020 V létě 2020
zpracovával provozovatel tohoto portálu, naše firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, analýzu a zhodnocení vybraných strategií
českých smart měst, obcí a regionů.
Podívejte se:
4.9.2020 Obec
Rajnochovice s více než 500 obyvateli se rozkládá v srdci Hostýnských
vrchů. Díky krásné přírodě těží hlavně z turistiky a agroturistiky,
stále větší zájem návštěvníků je například o jízdu po úzkokolejné
Rajnochovické lesní železnici. Návštěvníkům i obyvatelům obce poslouží
od konce srpna 2020 moderní veřejné osvětlení. Jejím dodavatelem je
ostravská společnost ČEZ Energetické služby ze skupiny ČEZ ESCO.
3.9.2020 Hybridní
elektrické bateriové vlaky pro provoz pod trolejí i mimo trolej jsou
jednou z cest, jak zavést bezemisní provoz i na neelektrifikovaných
tratích. Provoz těchto vlaků, resp. elektrických jednotek pro přepravu
cestujících, připravuje nyní zadavatel veřejné dopravy v německé zemi
Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH. V srpnu 2020 byl učiněn důležitý krok k
realizaci projektu – bylo zajištěno jeho financování s využitím
soukromých zdrojů.
31.8.2020 Region
německé metropole Kolín nad Rýnem rozvíjí už od roku 2011
palivočlánkové autobusy, které provozuje tamní regionální dopravce
Regionalverkehr Köln GmbH (RVK). Park palivočlánkových autobusů tohoto
dopravce je dnes největší v Evropě – činí celkem 37 vozidel. Široká
veřejnost s ním byla seznámena v srpnu 2020, těsně před jeho uvedením
do provozu v plném rozsahu, v areálu RVK v Meckenheimu nedaleko Kolína
nad Rýnem.
26.8.2020 Moderní
informační technologie mohou pomáhat i v zemědělství a lesnictví.
Důkazem toho je již druhé snímaní lesa ve Vysočina aréně u Nového Města
na Moravě v polovině srpna 2020, při němž pomáhala aplikace od
společnosti Unicorn, hlavního partnera konference
Smart city FOR ARCH pořádané provozovateli
tohoto portálu.
24.8.2020 V průběhu
roku 2021 zavede ministerstvo pro místní rozvoj (MMR ČR) novou
elektronickou službu, která usnadní život stavebníkům. Investoři budou
moci od příštích prázdnin využít tzv. hromadnou podatelnu. Veřejnosti
to oznámilo v srpnu 2020.
21.8.2020 Mezinárodní
unie veřejné dopravy UITP ve spolupráci s projekty JIVE
a JIVE 2 vydala v červenci 2020 stručné shrnutí
nejnovějších zkušeností „Fuel cell buses: Best practices and
commercialisation approaches“, česky „Palivočlánkové autobusy:
osvědčené praxe a přístupy ke komercializaci“. Pro naše čtenáře z ní v
tomto článku vybíráme některé zajímavé poznatky.
14.8.2020
Zdánlivě jednoduchá a desítkami let prověřená technologie může být ve
skutečnosti náročná na konstrukci, má-li v provozu fungovat spolehlivě
a efektivně. Platí to i pro pantografové sběrače kolejových vozidel
nebo tyčové sběrače trolejbusů a jejich trolejové vedení. Na pomoc
přichází britská inženýrská skupina Ricardo a její železniční divize
Ricardo Rail. Na začátku srpna 2020 představila svůj balíček řešení pro
modelování a simulaci pantografu a troleje, využitelný i pro tramvaje a
trolejbusy.
13.8.2020
Společnost ABB rozšířila svou řadu digitálních a analogových časových
spínačů a uvedla na trh intuitivní aplikaci pro zajištění větší
kontroly nad spotřebou energie v obytných a komerčních budovách. Tato
aplikace je také využitelná při správě městské zeleně. Odborná
veřejnost o ní byla informována v červnu 2020.
12.8.2020 Italské město
Milán je jedno z těch, které sází na elektrifikaci svého autobusového
parku. Do roku 2030 plánuje přechod všech svých autobusů na plně
elektrický pohon nebo diesel-hybrid. Jedná se v
součtu o stovky elektrických autobusů. Nabíjení takového parku se již
neobejde bez „chytrých“ technologií, které celý nabíjecí proces
optimalizují. Milánský dopravce vsadil na italský systém Maestor
fungující na platformě CatBatt od stejnojmenné italské firmy. Odborné
veřejnosti byla představena na konci července 2020.
4.8.2020 České dráhy
společně se zástupci Karlovarského kraje představily v červenci 2020
novou vlastní mobilní aplikaci, která pomůže strojvedoucím na tratích s
nejnižším stupněm zabezpečení provozovaným podle předpisu D3 Správy
železnic. Řešení funguje na bázi sdílení aktuální polohy. Nejedná se o
náhradu zabezpečovacího zařízení, aplikace v tabletech strojvedoucích
ale může předejít případným nehodám.
30.7.2020 Koncem
července 2020 bylo nejvyššími představiteli hlavního města Prahy a
resortu vnitra podepsáno Memorandum o dlouhodobé spolupráci na
projektech Portál Pražana a Portál občana. Dokument si klade na cíl
podpořit rozvoj funkcionalit obou portálových řešení, zvýšit vzájemnou
využitelnost portálů ze strany jejich uživatelů a zastřešit zkušenosti
a znalosti mezi pracovními týmy ministerstva a hlavního města. V
konečném důsledku bude vzájemná spolupráce šetřit veřejné rozpočty.
Praha tak míří na českou špičku v moderních řešeních v oblasti
eGovernmentu.
29.7.2020 Členské
státy EU spolu s Evropskou komisí vydaly koncem července 2020 průběžnou
zprávu o plnění tzv. EU 5G toolbox. Jde o soubor nástrojů
představujících společný přístup členských států EU k zabezpečení
budoucích sítí 5G (jde o nejnovější generaci mobilních sítí s
připojením o rychlosti až 20 Gbit/s) založený zejména na objektivním
hodnocení rizik spojených s nástupem sítí 5G a adekvátních opatřeních,
která mají za cíl tato rizika snižovat.
28.7.2020 Na současném
trhu elektrobusů jsou významným trendem komplexní projekty zahrnující
vozidla, infrastrukturu a doplňující infomační a komunikační
technologie. Důkazem jsou dva elektrobusy od Solaris Bus &
Coach, které byly v červenci 2020 dodány do německého Würzburgu tamnímu
dopravci NVG Omnibus-Betriebs-GmbH spolu s nabíjecí
infrastrukturou a řídicím systémem eSConnect.
21.7.2020 Úspěšnou
spolupráci energetické skupiny ČEZ s regionem při jeho rozvoji znají
čtenáři našich portálů na příkladu Smart
regionu Vrchlabí. Dalším takovým příkladem, o
němž byla veřejnost informována v červenci 2020, je region kolem
orlickoústeckého městečka Králíky.
17.7.2020 ČD Cargo je
dceřinou společností národního železničního dopravce České dráhy,
podnikající v oboru železniční nákladní dopravy. Lokomotivní park ČD
Cargo dnes tvoří více než 850 lokomotiv zastoupených v 37 typových
řadách. Zhruba z jedné poloviny jde o dieselové lokomotivy, druhá
polovina lokomotiv je elektrických. Z tohoto výčtu je zřejmé, že ČD
Cargo má příležitost zlepšit životní prostředí v oblasti spotřeby
energie, emisí a hluku. K tomu směřuje nový společensky odpovědný
závazek této firmy z července 2020.
15.7.2020 Koncept
mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je jednou z cest,
jak zvýšit zájem veřejnosti o hromadnou dopravu. Zároveň je to oblast
přitahující dodavatele inovativních technologií v oblasti hardware a
software. Příkladem je spolupráce americké technologické společnosti
Cubic Transportation Systems (CTS) a firmy Moovit, dceřiné společnosti
Intel, zaměřené na řešení pro MaaS. Odborná veřejnost o něm byla
informována v červenci 2020.
10.7.2020 Od července
2020 platí novela vyhlášky zvané stavební a technický řád drah.
Navazuje na nedávnou novelu zákona o dráhách a jejím cílem je umožnit
výstavbu tzv. automatického metra v ČR. Drážní vozidlo tak díky tomu
již bude moct být i v ČR řízeno technickým systémem bez přítomnosti
řidiče. Poprvé se předpis použije při budování linky
D pražského metra.
7.7.2020 Projekty
souvisejícími s využíváním inovativních technologií v Praze se zabývá
městská společnost Operátor ICT (OICT), která je rovněž partnerem
připravované konference
Smart city FOR ARCH, organizované provozovateli
tohoto portálu. V červnu 2020 zaznamenal významný milník její projekt
„Chytrý svoz odpadu“, jehož závěrečnou zprávu schválila rada města.
1.7.2020 „Kangur –
Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły“ neboli „Klokan – bezpečná a
ekologická cesta do školy“, to je název polského programu financovaného
z prostředků Národního fondu pro životní prostředí a vodní hospodářství
(NFOŚiGW), jehož součástí je i podpora měst při nákupu školních
elektrobusů. Prvním projektem tohoto druhu je školní elektrobus Solaris
pro 2,5tisícové město Godzianów poblíž Lodže, objednaný v červnu 2020.
29.6.2020 Projekt
energetických úspor v 9 objektech menz a kolejí ČVUT, který ročně
uspoří nejznámější české technické univerzitě 20 milionů korun a 4 125
tun CO2, postoupil koncem června 2020 do další fáze. Na největších
českých kolejích probíhají práce na zateplení, výměnách oken a
svítidel. Dodavatelem úsporného projektu je společnost ENESA, dcera ČEZ
ESCO.
26.6.2020 Americký
stát New York má celkem 19 miliónů stálých obyvatel žijících v 62
městech – největší z nich (ale ne hlavní) je známý osmimiliónový New
York City. Od roku 2018 v těchto městech probíhá konverze více než půl
miliónu svítidel veřejného osvětlení na „chytré“ řešení. Jak byla
informována odborná veřejnost, koncem června 2020 bylo takto vyměněno
více než 50 tisíc svítidel.
23.6.2020 Zní
to snad jako spojení nespojitelného, nicméně petrolejářský gigant Shell
a česká energetická skupiny ČEZ intenzivně spolupracují při budování
nabíjecích stanic pro elektromobily. Rychlé dobití elektromobilu u
stanic ČEZ bude napříště možné také na vybraných čerpacích stanicích
Shell v České republice. Veřejnosti to bylo oznámeno v polovině června
2020.
19.6.2020 Teplárny
Brno ve spolupráci s městem Brno vybudovaly na začátku června 2020 dvě
nové stanice značky Siemens v brněnském obchodním centru Galerie
Vaňkovka. Pro vzdálenou správu a řízení stanic si společnost Teplárny
Brno zvolila řešení ChargeUp od společnosti Unicorn, které zajistí
jejich bezproblémový chod a zpoplatnění pro veřejnost.
18.6.2020 Konsorcium
měst Warwickshire, Coventry a Nottingham vybralo společnost Siemens
Mobility jako dodavatele pro zajištění údržby křižovatek vybavených
světelně signalizačním zařízením (SSZ). Smlouva uzavřená 1. dubna 2020
na dobu pěti let navazuje na předchozí více než dvacetiletou úspěšnou
spolupráci. Zajímavostí je, že na tomto řešení se významnou měrou
podílí brněnská pobočka Siemens Mobility.
17.6.2020 Od začátku
června 2020 mohou cestující u všech 19 dopravců sdružených v
Hornorakouském dopravním svazu – Oberösterreichischer Verkehrsverbund
(OÖVV) – platit jízdné pomocí jedné aplikace. Umožňuje to integrovaný
informační a prodejní systém, který je výsledkem spolupráce firem
eos.uptrade a HaCon.
16.6.2020 V
řešení problému znečištěného ovzduší pomohou Česku miliony korun z
Norských fondů. Státní fond životního prostředí ČR (SFŽP) otevřel v
polovině června 2020 v programu Životní prostředí, ekosystémy a změna
klimatu financovaném z Norských fondů novou dotační výzvu „Tromso“. V
ní je pro města, obce a další žadatele připraveno 65 milionů korun
určených na monitoring a analýzu stavu ovzduší. Dotace pokryje až 100 %
způsobilých výdajů na projekt.
15.6.2020 ROd roku 2021
budou všechny pražské tramvaje vybaveny multikonstalačním přijímačem
družicových navigačních systémů (tedy přijímačem schopným využívat
několik těchto systémů), které pomohou výrazně zpřesnit určování polohy
tramvají v ulicích. Odborná veřejnost o tom byla informována začátkem
června 2020.
12.6.2020 Robotizace
stále více proniká z průmyslu do veřejných služeb. Důkazem je
hongkongský městský dopravce MTR Corp, který na přelomu května a června
2020 představil odborné veřejnosti pětici staničních robotů pro práci v
metru a robota pro práci v depu. Během roku 2020 budou staniční roboti
nasazeni ve stanici metra Kai Tak. Ve staničních službách jsou na
zkoušku nasazeni roboti Finder-T, Guider-T, Checker-T a dva typy robota
Cleaner-T. Roboti jsou vybavení umělou inteligencí, která umožňuje
jejich průběžné učení.
11.6.2020 Vídeňské
elektrické autobusy jsou pro české příznivce elektromobility spojovány
především s jednorázovým projektem
elektrických midibusů průběžně dobíjených pantografem z troleje.
Vídeňský městský dopravce Wiener Linien nicméně pro svůj rozvoj
elektrických autobusů uvažuje i s dalšími alternativami, palivočlánkové
autobusy nevyjímaje. Důkazem je testovací provoz palivočlánkového
autobusu od polského výrobce Solaris, který proběhne v prvních
červnových týdnech 2020.
9.6.2020 Finské
hlavní město Helsinky jsou jedním z evropských průkopníků provozu autonomních
elektrických minibusů. Nijak proto nepřekvapí,
že v rámci evropského projekt autonomních elektrických minibusů FABULOS
byl v dubnu 2020 zahájen pilotní provoz právě v Helsinkách. V rámci
projektu FABULOS budou v roce 2020 ve Finsku, Estonsku a Norsku
testovány autonomní elektrické minibusy od tří dodavatelských
konsorcií: Sensible 4-Shotl (finsko-španělský), Saga (norsko-kanadský)
a Mobile Civitatem (estonský). Jedním s cílů projektu je získat
zkušenosti ze skutečných dopravních situací.
3.6.2020 Odpovědí
na problém investic i inovativní povahu elektrobusů pro dopravce jsou,
jako jeden z důležitých trendů v elektromobilitě městské dopravy,
rozmanité obchodní modely. K nim patří zejména leasing elektrobusů.
Důkazem je nově vzniklá litevská leasingová společnost Dancer Mobility,
poskytující leasing elektrobusů Dancer Bus. Odborná veřejnost o ní byla
informována v květnu 2020.
2.6.2020 Významným
doprovodným programem veletrhu FOR ARCH bude letos konference Smart
city FOR ARCH, zaměřená na problematiku chytrých měst a moderních
technologií, které pomáhají tento manažersko-strategický koncept
realizovat. Konferenci Smart city FOR ARCH organizuje konzultační firma
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Konference navazuje na
úspěšnou sérii odborných konferencí „Smart city v praxi“, pořádaných
každoročně od roku 2016. Tomu odpovídá i připravený program.
29.5.2020 Ve světě je
dnes
provozováno více než 60 plně automatizovaných linek metra, jejichž
celková délka přesahuje tisíc kilometrů. Převažující technologií je
přitom CBTC,
tedy automatizace na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných
kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší
flexibilitu při řízení provozu. Tímto směrem míří i pražské metro. Jeho
provozovatel, Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), k tomu v květnu 2020
učinil důležitý krok: zahájil předběžné tržní konzultace s
potenciálními dodavateli automatických systémů metra.
27.5.2020 Tiše
a přitom naplno se v dubnu 2020 rozběhl zcela nový
projekt provozovatelů tohoto portálu: Virtuální IoT veletrh, prozatím v
bezplatném pilotním běhu. Nyní má – navzdory všeobecným starostem s
ekonomickými důsledky vládních protiepidemických opatření – veletrh
první účastníky a další zájemci se hlásí. Je tedy na čase dát o něm
vědět široké odborné veřejnosti a pozvat všechny, kdo se internetem
věcí zabývají, do naší dobré společnosti.
26.5.2020 Pozitivní
efekty elektromobility v podobě úspor emisí a hluku se projevují
zejména při stání a rozjezdech vozidel nebo při jízdě nízkými
rychlostmi. Nejpatrnější jsou tyto přínosy ve městech při náhradě
těžkých vozidel se spalovacími motory elektrickými. Vedle autobusové
dopravy je proto důležitou oblastí elektrifikace městská nákladní
doprava. Za tímto účelem se největší norský zelinářský řetězec ASKO a
jeho vlastník NorgesGruppen spojil v květnu 2020 s elektrotechnickou
skupinou ABB, aby vybudovala potřebnou nabíjecí infrastrukturu.
25.5.2020 Na evropský
trh již brzy vstoupí zcela nový dodavatel palivočlánkových autobusů,
portugalská společnost CaetanoBus. Jak byla odborná veřejnost
informována v květnu 2020, během tohoto roku začne v německém městě
Niebüll na linkách dopravce Autokraft GmbH (dceřiné společnosti
Německých drah – DB) provoz dvou palivočlánkových autobusů od tohoto
výrobce. Oficiálně byl představen na veletrhu Busworld 2019.
22.5.2020 Kybernetická
bezpečnost je výzvou pro stále se rozvíjející informační technologie a
automatizované systémy, zasahující prakticky do všech oblastí lidské
činnosti. Ve velké míře se týká technologií využívajících internet
věcí, mezi něž patří i „chytré“ osvětlení – vnitřní i vnější (viz
foto). Prvním dodavatelem propojeného osvětlení, certifikovaným v
oblasti kybernetické bezpečnosti podle normy IEC 62443-4-1, se stala v
květnu 2020 společnost Signify, dříve Philips Lighting.
21.5.2020 Stacionární
palivočlánkové jednotky řady SureSource od amerického výrobce FuelCell
Energy, jehož projekty na našich stránkách průběžně sledujeme,
zaznamenaly v květnu 2020 důležitý milník: Od začátku svého fungování
na různých místech tří světových kontinentů (Amerika, Evropa a Asie)
vyrobily v součtu 10 mil. MWh energie.
20.5.2020 Netrakční
spotřeba,
tedy především spotřeba energie pro topení a klimatizaci, ale i další
pomocná zařízení, představuje významný problém pro bateriová elektrická
vozidla, elektrobusy nevyjímaje. Například v mrazivém zimním počasí
totiž může být v přepočtu na ujetý kilometr vyšší než spotřeba
elektřiny pro vlastní pohon. To pochopitelně významně ovlivňuje dojezd
vozidla na jedno nabití baterií. Řešení tohoto problému může významně
napomoci použití tepelného čerpadla na vozidle. O příkladu takového
využití byla odborná veřejnost informována v květnu 2020.
14.5.2020 S
narůstajícím výkonem a životností trakčních baterií (tedy baterií pro
elektrický pohon) se otevírají zajímavé možnosti pro fungování
rozmanitých těžkých vozidel. Mimo dobře známé autobusy,
parciální trolejbusy, vysokozdvižné vozíky a automatická vozidla vedená
po vlastní dráze (AGV) se stále více objevují
také hybridní lokomotivy. Následující článek souhrnně osvětlí, jak v
lokomotivách může ekonomicky a provozně pomoci trakční baterie. Zaměří
se přitom na domácí prostředí, které se snaží nezaostat za probíhajícím
vývojem v zahraničí.
13.5.2020 Snížení
nákladů na spotřebu elektřiny, tepla, plynu a vody o 42 mil. Kč – to je
přínos za rok 2019 všech energeticky úsporných projektů se zárukou
(EPC), které v Moravskoslezském kraji poskytuje společnost ENESA,
dceřiná společnost ČEZ ESCO. Většina projektů v regionu se týká
nemocnic nebo středních škol provozovaných krajem a také školek i
základních škol ve vlastnictví města Český Těšín. Odborná veřejnost
byla o této úspěšné bilanci informována začátkem května 2020.
11.5.2020 Již
dříve avizovaná 4MW palivočlánková elektrárna ve více než 80tisícovém
městě Danbury v americkém státě Connecticut zahájila koncem dubna 2020
komerční provoz. Účinnost této elektrárny s palivovými články od
společnosti FuelCell Energy je srovnatelná a plynovými turbínami,
přitom neprodukuje prakticky žádné škodlivé emise.
7.5.2020 Správné
osvětlení v kancelářích má bezprostřední vliv na efektivnost provozu
jejího provozovatele i na výkonnost
zaměstnanců. Se systémem inteligentního řízení
vnitřního osvětlení pod názvem HubSense, které se snadno nainstaluje v
rámci rekonstrukce stávajícího osvětlení, odpověděla koncem dubna 2020
na tuto výzvu společnost Osram.
29.4.2020 Hospodárné
využívání elektrické energie je základem efektivního provozu všech
elektrických vozidel. Přispívá k němu významnou měrou i inteligentní
měnírna HESOP od francouzského výrobce Alstom, která slouží již několik
let v mnoha dopravních systémech po celém světě. Poprvé v Německu byla
v dubnu 2020 uvedena do provozu na metru v Hamburku.
23.4.2020 Skupina
ČEZ, jejíž divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference
Smart city FOR ARCH, zaznamenala během 1.
čtvrtletí 2020 významný nárůst v odběrech elektrické energie ve svých
nabíjecích stanicích pro elektromobily. To svědčí o setrvalém rozvoji
elektromobility v ČR, který nezpomalila ani současná omezení v rámci
vládních protiepidemických opatření.
22.4.2020 Česká
společnost DEVINN, zaměřená na vývoj automobilů, se stala jedním z
partnerů konference Smart city FOR ARCH,
pořádané provozovateli tohoto portálu. Vývojář společnosti DEVINN dále
jednoduše a věcně shrnuje základní specifika konstrukce elektromobilu,
jeho vlastnosti a odlišnosti od klasických „spalovacích“ automobilů.
20.4.2020 V
tomto článku rozluštíme, jaké technologie jsou vhodné pro
rychlodobíjení, a poodkryjeme jejich ekonomický smysl. Vynecháme
segment osobních automobilů, dálkových (linkových) autobusů a tahačů, u
kterých je zaměření především na co nejdelší dojezd mezi dvěma
nabíjecími stanicemi bez zastávky. Výborným příkladem pro
rychlodobíjení je segment městských autobusů, který má pravidelné
zastávky, otáčky na konečné a pauzy řidičů dané jízdním řádem, které je
možné využít pro nabíjení. Proto je zde možnost využít rychlého
dobíjení a jeho ekonomických výhod. Ale pojďme na to od začátku.
16.4.2020 Skupina
ČEZ, jejíž divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference
Smart city FOR ARCH, v současnosti provozuje
více než 190 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily, z toho přes
130 rychlodobíjecích. Čerpání energie v síti je možné jak pro stálé
zákazníky, tak i pro jednorázové zájemce o dobíjení. V uplynulých
měsících vyrostly její stanice také na parkovištích nákupního řetězce
Kaufland doslova po celé republice – od Ostrova nad Ohří až po
Karvinou. Na začátku dubna 2020 přibyly nabíjecí stanice, umožňující
doplnit baterie elektromobilu i během kratšího nákupu, u Kauflandu v
Rakovníku a pražských Horních Měcholupech.
15.4.2020 Do ulic
litevského přístavního města Klaipedy vyjely po Velikonocích 2020 na
linku č. 8 tamního dopravce Klaipėdos autobusų parkas dva elektrobusy s
netradičním zevnějškem i dalšími konstrukčními detaily. Vyvinula je
litevská inovační skupina Vejo projektai, která je prezentuje pod
značkou Dancer bus, tedy česky „autobus-tanečník“.
6.4.2020 Jihokorejské
město Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónová metropole, ležící
nedaleko hlavního města Soulu, má od roku 2018 smlouvu s americkou
společností FuelCell Energy na provoz
20MW palivočlánkového kogeneračního parku pro
dálkové vytápění v tomto městě po dobu 20 let. Partnerem je energetická
společnost Korea Southern Power Co. Ltd. (KOSPO). Ukazuje se, že od
svého zprovoznění na konci června 2018 přesahuje reálný provoz této
palivočlánkové jednotky předpokládané provozní parametry.
1.4.2020 Od
března 2020 mohou cestující na území německého Dopravního svazu
Mittelthüringen zahrnujícího města Erfurt, Výmar, Jena, Gera and Gotha
používat pro placení jízdného bezkontaktní aplikaci Fairtiq od
stejnojmenné švýcarské firmy. Je to pohodlné i hygienické.
31.3.2020 V
březnu 2020 zaznamenala elektrická městská doprava pozoruhodný milník:
Na linky městské dopravy v 700tisícové Rize, hlavním městě Lotyšska,
vyjelo na linku č. 4 tamního dopravce Rīgas satiksme již dříve
avizovaných deset
trolejbusů Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu.
27.3.2020 Více než
miliónový Kolín nad Rýnem je jedním z německých smart cities. Čtenáři
našich stránek ho znají zejména jako město
provozující palivočlánkové autobusy. V příštích
letech zde bude ve velkém rozsahu zaváděna další inovativní
technologie: Všech 85 tisíc světelných míst ve veřejném osvětlení bude
propojeno řídicím systémem Interact City od společnosti Signify (dříve
Philips Lighting). Odborná veřejnost o tom byla informována v březnu
2020.
26.3.2020 Městský
dopravce GVB v téměř 900tisícovém nizozemském Amsterodamu provozuje 203
autobusů, 200 tramvají, 90 vlaků metra a 18 osobních lodí, které
dohromady přepraví v průměru 875 000 cestujících denně a ve špičkových
dnech až milión cestujících. Jak byla odborná veřejnost informována v
březnu 2020, tento dopravce se rozhodl převést veškeré své provozní
plánování pod jednu střechu – softwarovou platformu HASTUS od kanadské
společnosti GIRO.
24.3.2020 V
rámci evropského projektu JIVE bude od roku 2021
jezdit v německém Kolíně nad Rýnem celkem 15 palivočlánkových autobusů
od polského výrobce Solaris. Odborná veřejnost o tom byla informována v
březnu 2020. Jde o součást sdružené zakázky na dodávku palivočlánových
autobusů měst Kolín nad Rýnem a Wuppertal.
19.3.2020 Jako
konzultanti občas řešíme, zda je užitečné pořizovat tzv. ekologické
veřejné osvětlení a čím by se měla měřit prospěšnost takového osvětlení
pro chytré město. Odpovědi ale nejsou jednoduché.
17.3.2020 Zdravý
životní styl je dnes považován za moderní, je však mnoho cest jak ho
dosáhnout. Na světě je mnoho lidí, kteří zdravě jí, sportují, vybírají
si, co je a co naopak není pro jejich organismus přínosné. Všechny tyto
trendy nás více či méně
ovlivňují, mnohdy ale nevnímáme, že i okolní prostředí může mít značný
vliv na naše zdraví. Naše společnost System Nine se právě
proto snaží hledat způsoby, jak zajistit zdravý moderní život co
nejširšímu okruhu obyvatelstva. Příběhy popsané
v tomto článku vycházejí z projektů realizovaných ve státech Evropské
Unie, jako je například Španělsko, Francie a také Česká republika.
Hlavním prvkem příběhů je meteostanice, která slouží jako zdroj dat pro
získání informací a jejich následné využití.
16.3.2020 Kolik nových
provozů a potenciálních zdrojů znečištění ovzduší je možné ještě
povolit, aby nebyly překročeny imisní limity? Kolik aut ještě snese
ovzduší center velkých měst, aby se v nich obyvatelé nedusili? Jak
optimalizovat dopravní systém města a kde začít budovat novou
průmyslovou zónu? Kde postavit dětské hřiště či sportoviště, aby děti
nebo sportovci dýchali co možná nejčistší vzduch? Jak objektivně
informovat obyvatele města o stavu ovzduší? Aby se dalo se vší
zodpovědností odpovědět na tyto otázky, je nutné průběžně znát stav
ovzduší v dané lokalitě. To vše vede k jedinému možnému řešení, a tím
je permanentní monitorování stavu znečištění ovzduší.
13.3.2020 Kancelářská
práce se týká mnoha oblastí – administrativy a obchodu v soukromých
firmách stejně jako poskytování veřejných služeb na úřadech a jiných
institucích. Vždy přitom platí, že prostředí ovlivňuje výkonnost
zaměstnanců, a s ní i spokojenost zákazníka – a zákazníkem ve veřejných
službách je každý občan.
12.3.2020 1. základní
škola v Hořovicích je, alespoň pokud jde o energetické hospodářství,
poměrně typickou českou školou. Její budova je stará řádově desítky let
– patří tedy mezi ty novější a v rámci možností upravené zvenčí i
zevnitř, ale ne již zcela moderní. Škola sestává z několika pavilónů
vytápěných z lokální kotelny. Jednotlivé rozlehlé budovy byly osazeny
množstvím klasických teplovodních radiátorů s ruční regulací. Jak je
tomu u škol obvyklé, jednotlivé třídy a kabinety mívají odlišný časový
rozvrh. V neposlední řadě je škola plná zvídavých žáků, které by snadno
ovladatelné prvky energetického hospodářství ve třídách mohly svádět k
neodborným zásahům. Jako nejvhodnější řešení pro zlepšení vytápění se
proto ukázala bezdrátová zónová regulace.
10.3.2020 Takřka
v předvečer naší plánované konference „Smart city v praxi V“, zabránila
vládní preventivní protiepidemická opatření jejímu uskutečnění.
Pochopitelně je to komplikace, která nás z mnoha důvodů mrzí. Nicméně
chytrá města v České republice se i nadále rozvíjejí a my jsme
připraveni jejich rozvoj ze všech sil podporovat jako konzultanti,
publicisté a organizátoři odborných akcí. K tomu tu máme několik
dobrých zpráv: Podle plánu vychází brožura „Příběhy chytrých
pomocníků“, druhé vydání. V pdf formátu je tato brožura ke stažení zde.
Články z této brožury jsme již také začali publikovat v plynulém textu
na našich portálech a následovat budou další. V tištěné podobě budeme
tuto brožuru rozdávat na všech našich obchodních jednáních a
vzdělávacích akcích k tématům smart city a elektromobility.
6.3.2020 Náš spřátelený
server Busportal.cz
uveřejnil 21. 2. 2020 analytický článek provozovatele našeho portálu
Ing. Jakuba Slavíka, MBA, zabývající se souhrnným pohledem na
problematiku elektromobility ve městech. Článek se (i přes pokročilé
únorové datum uveřejnění) umístil mezi únorovými TOP 20 tohoto portálu.
Nyní jej uveřejňujeme i na našich stránkách.
5.3.2020 Svítidla
veřejného osvětlení vybavená fotovoltaickými panely nejsou v principu
novinkou. Zpravidla se však používají v ostrovním systému, kde solární
panel je jediným zdrojem energie. To může být ekologické, ale ne vždy
ekonomické – zvláště pokud se takovéto osvětlení používá v oblastech s
proměnlivou délkou slunečního svitu během dne a během roku. Pokud však
nejsou tato svítidla instalována v oblastech mimo veřejnou distribuční
síť, může být účelné zkombinovat zásobování energií ze solárních panelů
i z veřejné sítě.
4.3.2020 Krakov je
jedním z polských měst široce se angažujících v oblasti inovativní
městské dopravy (viz například naše reportáž
o krakovských elektrobusech). Na konci ledna
2020 zažila krakovská tramvajová doprava provozovaná městským dopravcem
MPK pozoruhodnou událost: Vůbec poprvé v Polsku zde byl během noci
testován automatický provoz tramvaje bez řidiče.
2.3.2020 Finsko
a jeho hlavní město Helsinky
jsou
v mnoha ohledech příkladem šetrného přístupu k přírodě a praktického
uplatňování konceptu smart city. Nicméně centrální zásobování teplem ve
finských městech stále používá jako významný zdroj energie fosilní
paliva. To nebude mít dlouhé trvání, s ohledem na plánovaný útlum
uhelných zdrojů v energetice. Jako možná alternativa se uvažuje o
využití malých jaderných reaktorů. Finské technické výzkumné centrum
VTT proto zahájilo v únoru 2020 projekt vývoje malého reaktoru určeného
primárně pro centrální zásobování teplem.
28.2.2020 Před
časem téměř zrušená a díky okolním obcím a
inovativnímu průmyslu opět zprovozněná Švestková dráha (trať Čížkovice
– Obrnice na Ústecku) se stane technickým unikátem v oblasti provozu a
údržby tratí. Jak v únoru 2020 oznámil její vlastník, společnost AŽD
Praha, přejde tato trať na bezúdržbový provoz. Stane se tak první
železniční tratí v naší zemi, která kromě pravidelných preventivních
údržbových zásahů nebude potřebovat ani takzvané pochůzkáře, kteří
pravidelně kontrolují technický stav tratě.
27.2.2020
Důležitou součástí hospodárného řízení jakéhokoliv provozu či budovy je
v dnešní době sofistikovaný energetický management. Velká část
veřejnosti i podnikatelské sféry však za tímto označením vidí pouhý
důraz na úsporné elektrické spotřebiče nebo na snížení ceny za energie
pro odběratele. Vzhledem k rostoucím cenám energií se odběratelům tyto
dveře však stále více přivírají. V konečném důsledku přináší mnohem
výraznější finanční úspory zvýšení kvality dodávané energie,
optimalizace spotřeby, hledání zbytečných odběrů a zdrojů nízké
efektivity, či ochrana spotřebičů a energetické sítě. Takovéto pojetí
energetického managementu realizují v praxi technologie české
firmy ENERTIG TECHNOLOGIES s.r.o.
25.2.2020 Baterie a
akumulátory jsou dnes nedílnou součástí našich životů. Bez těchto
elektrochemických zdrojů energie si dnes neumíme představit život. Jsou
všude kolem nás, v každém mobilním telefonu, ovladači k televizi i v
každém automobilu. S rozvojem elektromobility je ale slovo baterie nebo
akumulátor stále více skloňované. Zde si ukážeme, jak rozumět bateriím
a jejich efektivnímu používání v elektromobilitě, ať už jde o osobní a
nákladní elektromobily nebo o elektrické autobusy.
21.2.2020
Z propagačních materiálů elektromobilů se nezřídka dočteme úctyhodné
údaje o kapacitě baterií, a následně o dojezdu vozidla na jedno nabití.
Praxe však obvykle bývá jiná. Kromě netrakční
spotřeby, což je samostatný problém, zde
zpravidla hraje důležitou roli rozdíl mezi tzv. technickým a provozním
stavem nabití (SOC z anglického „state of charge“). Nad tímto rozdílem
se v lednu 2020 ve svém článku zamýšlí odborníci z nizozemské firmy
ViriCiti, která je dodavatelem inteligentních systémů pro podporu
elektromobility. Zde z něj uvádíme některé užitečné poznatky.
20.2.2020 Jihočeská
Blatná je jedním ze slibně se rozvíjejících českých smart cities.
Zároveň je městem, kde se k „smart“ konceptu přistupuje selským
rozumem, s nohama pevně na zemi. Přesto – nebo možná právě proto – se
zde rozvíjí městská elektromobilita, a to způsobem stejně užitečným,
jako zajímavým. Vedle víceúčelové elektrické multikáry komunálních
služeb zde slouží městské policii elektroskútr, který při svém provozu
využívá všechny přednosti jednostopého vozidla s elektrickým pohonem.
18.2.2020
Spřátelená nizozemská konzultační firma Chatrou CME Solutions
vypracovala v únoru 2019 pozoruhodnou analýzu dosavadního vývoje
autobusů s alternativními pohony v zemích Západní Evropy a v Polsku. O
její závěry, publikované rovněž v některých zahraničních odborných
médiích, se s námi podělili. Ty nejzajímavější zde předkládáme čtenářům
našeho portálu, podle možností doplněné o alespoň orientační srovnání
se situací v ČR.
17.2.2020
Čtvrtmiliónové francouzské město Bordeaux má – vedle své vinařské
pověsti, bohaté historie a velkého obchodního významu – také jednu
zajímavost v oblasti městské dopravy: Od roku 2003 se zde u tramvají
používá systém spodního odběru Alstom
APS, esteticky šetrný k historickým částem
města. V únoru 2020 se počet bordeauxských tramvají zaokrouhlil na
rovných 130.
14.2.2020
Jak byli naši čtenáři již dříve informováni, v listopadu 2019 objednala
dopravní skupina Transdev rekordních 157
kloubových elektrobusů Volvo pro přepravu
cestujících v göteborgské aglomeraci. V lednu 2020 byly zveřejněny
další podrobnosti tohoto rozsáhlého projektu elektrifikace městské
dopravy, v němž hrají důležitou roli také nabíjecí stanice od skupiny
ABB.
12.2.2020 Palivočlánkové
elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro
dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích.
Jejich průkopníkem v sériové výrobě je typ Coradia
iLint od společnosti Alstom, jichž objednaly
německé regiony pro svoji veřejnou dopravu již celkem více než
čtyřicet. V lednu 2020 byl k jejich dodávce učiněn důležitý technický
krok: Výrobce vlaků Alstom podepsal smlouvu na dodávku trakčních
baterií pro tyto vlaky s německým dodavatelem bateriových systémů
Akasol.
11.2.2020 Ekonomická
úspora, snížení škodlivých emisí a hluku z dopravy. To jsou hlavní,
zdaleka ne však jediné, přínosy vozidel na alternativní pohon.
Ministerstvo životního prostředí proto již počtvrté nabídne
prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR celkem 100 mil.
Kč na pořízení vozidel s nízkými nebo nulovými emisemi ve veřejném
sektoru. Spolu s nimi přispěje i na dobíjecí stanice pro elektromobily.
10.2.2020
Začátkem února
2020 informovala společnost ČEZ širokou veřejnost o svých výsledcích v
oblasti obnovitelných zdrojů energie instalovaných v budovách. Dobrá
zpráva je, že existují takovéto systémy, které jsou nejen ekologické,
ale také ekonomické. Další dobrá zpráva je, že je o tyto systémy zájem.
Z pohledu rozvoje chytrých měst v Česku je o něco méně dobrou zprávou,
že tahounem trhu jsou dnes především bohaté domácnosti v Praze a okolí.
Lze to nicméně brát i jako výzvu pro města a městské služby, jejichž
energetika budov je důležitou oblastí smart city.
7.2.2020 Zní to
dramaticky,
ale je to skutečnost: I nadměrný hluk přispívá k předčasným úmrtím.
Není tudíž divu, že ve městech je hluk z dopravy ekologickým problémem
číslo dva, hned za emisemi. Jeho řešením se vážně a systematicky zabývá
také skupina Volvo se svojí dlouholetou historií výroby autobusů, která
je dnes úspěšným dodavatelem elektrických bateriových a hybridních
autobusů pro zdravý městský provoz.
6.2.2020 Vedle
„stavebnicových“ elektrobusů
Businova je Aptis od Alstomu dalším netradičně
řešeným elektrobusem „made in France“, který náš portál již představil
našim čtenářům. Na samém konci ledna 2020 zaznamenal tento elektrobus
významný milník: První z objednané dvanáctikusové série byl dodán
dopravci Compagnie des Transports Strasbourgeois (CTS) v 275tisícovém
francouzském Štrasburku.
30.1.2020
Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme rozvodnou elektroenergetickou
síť omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst její spotřeby.
Mikrosíť tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi veřejné
energetické soustavy, zpravidla využívající obnovitelné zdroje energie
nebo kogeneraci a vytvářenou na principu smart
grid. Jejich častým a nanejvýš potřebným
využitím je propojení kritické infrastruktury města (bezpečnostní a
záchranné složky, zdravotnická zařízení apod.) v mikrosíti s nezávislým
a zaručeně spolehlivým zdrojem energie pro případ výpadku veřejné
energetické sítě.
28.1.2020
Auxerre je jedno z francouzských měst, které se zajímají o využití
palivočlánkových autobusů. Na rozdíl například od Pau však vsadilo na
méně známou francouzskou značku Businova od domácího výrobce Safra s
velmi netradičním designem. Podle smlouvy podepsané s výrobcem v lednu
2020 bude tamnímu dopravci dodáno pět jeho palivočlánkových autobusů.
24.1.2020
Při své práci navštěvujeme různá města a všímáme si moderních
technologií, která tato města využívají. Přitom často objevíme
působivá, ale ne vždy šťastná řešení veřejného osvětlení. Rozhodli jsme
se proto o naše zkušenosti podělit s Vámi čtenáři na několika
příkladech českých měst. Smyslem této reportáže není někoho hanět nebo
chválit, nýbrž ukázat, v čem je problém a v čem je vtip.
22.1.2020 Je známo, že
různé barvy světla mají bezprostřední vliv na vývoj rostlin. Tento fakt
se úspěšně využívá pro umělé pěstování rostlin a je v této souvislosti
výzvou pro dodavatele příslušných světelných zdrojů. Zároveň se však
objevuje i při poněkud zjednodušeném a tendenčním pohledu na barevné
odstíny ve veřejném osvětlení. Produktová
informace společnosti OSRAM v lednu 2020 ohledně nových svítidel pro
umělé pěstírny dala podnět naší
redakci k následujícímu zamyšlení na toto téma.
21.1.2020
Charakteristickým jevem v současném vývoji inovativních technologií je
prolínání odvětví, jimž tyto technologie slouží. Prolínají se tak
navzájem různé průmyslové obory a odnedávna také průmyslové trhy a
veřejné služby. To, co moderním technologiím otevírá dveře do sféry
veřejných služeb, je koncept smart city – strategické řízení měst, obcí
a regionů, jimž moderní technologie pomáhají být příjemným místem k
životu, a následně hospodářsky prosperovat. Srdečně Vás zveme na již
pátý ročník konference „Smart city v praxi“, která se koná 17.března
2020 od 9:00 hodin na Výstavišti Brno jako doprovodný program veletrhu
AMPER 2020 a kterou organizuje konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA
– Consulting Services.
17.1.2020 Na
konci roku 2019 vstoupila do plně komerčního provozu 2,8megawattová
kogenerační jednotka v
americkém městě Tulare, instalovaná v místní
čističce odpadních vod a využívající jako vstupní médium bioplyn. Pro
jejího dodavatele, americkou společnost FuelCell Energy, je to
příležitost k ohlédnutí za padesátiletým vývojem v oblasti
stacionárních palivočlánkových technologií včetně možností využívání
bioplynu jako ekologického, avšak poněkud problematického média, při
jejich provozu.
16.1.2020
Smart
region Vrchlabí funguje již deset let a
představuje první český „smart“ koncept. V jeho realizaci
pokračuje od ledna 2020 vrchlabská radnice projektem městské
energetiky, který přinese snížení nákladů na energie v pěti objektech o
téměř 19 %. Investice do modernizace v hodnotě 16,6 mil korun s DPH
bude splácena po dobu 12 let z budoucích úspor tepla, elektřiny, plynu
a vody.
14.1.2020 Spotřeba
elektrické energie u jakéhokoli elektrického vozidla zahrnuje jednak
trakční spotřebu – tedy energii pro vlastní pohon, a jednak netrakční
spotřebu – tedy energii pro všechna ostatní zařízení vozidla. Zejména u
bateriových elektrobusů může právě netrakční spotřeba představovat
problém, protože významně ovlivňuje dojezd vozidla na jedno nabití
baterií.
10.1.2020 Tajemně
znějící název v nadpise je oficiálním jménem irských státních železnic
(v gaelštině). A přestože Irsko se svými necelými dvěma tisíci km tratí
nepatří právě k železničním velmocem, 48 miliónů cestujících ročně v
dálkové, regionální a městské železniční dopravě není zanedbatelných.
Na konci roku 2019 učinily irské železnice unikátní krok v oblasti
inovací: Pod jedním systémem zkombinovaly aplikace informačních systémů
pro cestující a pro dopravce, a vytvořily tak robustní nástroj pro
podporu efektivní kolejové dopravy.
9.1.2020 Průmyslové
město Wuppertal o cca 350 tisících obyvatelích ležící v německém
Severním Porýní-Vestfálsku se před Vánoci roku 2019 připojilo k dalším
evropským městům provozujícím palivočlánkové autobusy. Tamní městský
dopravce Wuppertaler Stadtwerke (WSW) získal první ze série
deseti palivočlánkových autobusů, jimiž bude elektrifikovat svůj vozový
park. Zvláštností tohoto projektu je i výroba vodíku elektrolýzou, pro
niž se elektřina získá energetickým využitím odpadu v městské spalovně.
7.1.2020 Nemocnice
v Havlíčkově Brodě a v Pelhřimově s více než 300, resp. 500 lůžky patří
mezi přední zdravotnická zařízení v kraji Vysočina. Kromě špičkového
vybavení a kvalitní péče se starají i o svůj efektivní provoz. K němu
brzy přispějí projekty kogenerace, zahájené na začátku roku 2020. Celou
investici ve výši 60 mil. Kč hradí dodavatel, kterým je ČEZ Energo,
společná dcera ČEZ ESCO a známého třebíčského výrobce kogeneračních
jednotek TEDOM.
6.1.2020 Prosinec
2019 zaznamenal důležitý milník v provozu palivočlánkových autobusů: V
Pau, více než osmdesátitisícovém městě ležícím ve francouzských
Pyrenejích, byl zahájen již dříve avizovaný provoz rychlé autobusové
dopravy (bus rapid transit, BRT) jako první na světě provozované
palivočlánkovými autobusy.
2.1.2020 Jedním z
rozvíjejících se českých smart cities je Brno. Koncem prosince 2019 o
sobě dalo vědět důležitým počinem v oblasti inteligentní městské
mobility: Byla dokončena rekonstrukce světelného signalizačního
zařízení na křižovatce Úvoz – Tvrdého. Kromě toho, že je křižovatka
vybavena kamerovým dohledem a preferencí vozidel MHD, sbírá také
dopravní data, která přenáší do Centrálního technického dispečinku.
Dodavatelem řešení je společnost AŽD Praha.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018 | Archiv 2017 | Archiv 2016 | Archiv 2014/2015
|