Smart
city v praxi
Projekty smart city
Archiv článků 2018
27.12.2018 Elektrobusy
pro městskou hromadnou dopravu jsou prozatím převážně doménou
provozovatelů veřejné dopravy vlastněných městy či velkých dopravních
holdingů, jako např. Arriva, člen skupiny německých státních drah DB. I
to se však mění. Prvním čistě soukromým dopravcem v Německu vybaveným
také elektrobusy se již brzy stane mnichovská firma Josef Ettenhuber
GmbH, která si v prosinci 2018 objednala tři elektrobusy Solaris Urbino
12 electric.
20.12.2018 Města a obce
mají další možnost výhodně pořídit automobily na alternativní pohony.
Již potřetí nabízí Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím
Státního fondu životního prostředí ČR dotace na vozidla s nízkými nebo
nulovými emisemi. Spolu s „eko-vozidly“ podpoří resort nově i dobíjecí
stanice a zároveň rozšíří okruh příjemců. Připraveno má celkem 100
milionů korun. Již dříve avizovaná výzva č.11/2018 z Národního programu
Životní prostředí byla vyhlášena 17. 12. 2018 a je již třetí v pořadí.
14.12.2018 Podobně
jako například Madrid
jsou i další evropská města (Prahu nevyjímaje)
konfrontována s živelným nárůstem elektrických koloběžek včetně
sdílených, pro něž jakoby neplatila žádná pravidla. Vnést do tohoto
chaosu pořádek hned od počátku se rozhodla také Vídeň. Na začátku
prosince 2018 oznámilo město úmysl vydat ke konci roku 2018 směrnici
pro uživatele sdílených elektrokoloběžek a poskytovatele příslušných
služeb. Vzhledem k tomu, že elektrokoloběžky jezdí rychlostí nejvýše 25
km/h, je s nimi v uvedené směrnici nakládáno jako s bicykly. Znamená
to, že požadavky na vybavení elektrokoloběžek jsou v souladu s
požadavky rakouského dopravního předpisu pro bicykly, k nimž patří
např. přední a zadní osvětlení, brzdový systém, zvonek a odrazky.
11.12.2018 „Chytré“
veřejné osvětlení zahrnující moderní světelné zdroje, dálkové řízení
intenzity osvětlení podle okamžité potřeby v dané lokalitě (viz
například projekt v Cardiffu) i využití sloupů veřejného osvětlení jako
multifunkční infrastruktury (viz například americký koncept chytrého
sloupu) se stává fenoménem smart cities v Evropě i v zámoří. Tento
koncept přichází ke slovu i v České republice. Příkladem jsou „chytré“
lampy od firmy BYZANCE IT Solutions s. r. o. („Byzance“) – start-upu
ČVUT – instalované říjnu 2018 v Dolních Břežanech na Praze-západ pod
patronátem energetické společnosti E.ON. Česká odborná veřejnost byla o
tomto projektu informována začátkem prosince 2018.
7.12.2018 Pevné částice
způsobí ročně předčasnou smrt více než 420 tisícům Evropanů, oxidy
dusíku 79 tisícům Evropanů a přízemní ozón téměř 18 tisícům Evropanů.
Největším znečišťovatelem je silniční doprava, následovaná obytnými a
kancelářskými budovami s emisemi zhruba třetinovými a až poté (!)
průmyslem. Nejohroženější jsou obyvatelé měst. Tak lze ve stručnosti
shrnout nejvýznamnější a nejvíce alarmující fakta ve zprávě „Air
Quality in Europe 2018“, publikované Evropskou agenturou pro životní
prostředí (EEA) v listopadu 2018.
6.12.2018 Koncem
listopadu 2018 proběhlo v Praze třídenní „Česko-německé kooperační
fórum technologie Smart City“, financované německým Spolkovým
ministerstvem hospodářství a energetiky a organizované německou firmou
Dreberis ve spolupráci s českou inženýrskou společností sunebono. České
odborné veřejnosti se zde představily mladé německé inovační firmy,
nabízející svá řešení pro chytrá města, ale i pro logistiku včetně
dálkové dopravy. Provozovatelům našeho portálu, konzultační firmě Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, připadla speciální úloha v
části věnované B2B rozhovorům: během poměrně krátké doby dát firmám
rychlou, avšak vydatnou zpětnou vazbu a úvodní praktické rady k
pronikání na český trh inovačních technologií pro smart city.
5.12.2018 Významné
jihošvédské město Malmö se od prosince 2018 stává dalším z evropských
měst, kde ve větším měřítku slouží průběžně dobíjené elektrobusy s
průběžným dobíjením standardu OppCharge. Elektrobusy Volvo 7900
Electric (viz foto), které byly dodány na začátku prosince 2018, budou
v polovině prosince 2018 nasazeny na městské lince č. 7 dlouhé 14,7 km
v režii Skånetrafiken, dopravní agentury regionu Skåne.
30.11.2018 Mezi
významné evropské dodavatele bateriových elektrobusů se od poloviny
listopadu 2018 řadí také německý Mercedes-Benz. Do provozu byl uveden
první z 60 jeho elektrobusů eCitaro, které si objednal tamní
provozovatel veřejné dopravy Hamburger Hochbahn. Veřejnosti byl tento
elektrobus předveden jen nedlouho předtím – v září 2018 na veletrhu
užitkových vozidel IAA Commercial Vehicles v Hannoveru.
28.11.2018 Začátek
listopadu 2018 byl pro americký stát Connecticut
důležitým milníkem v oblasti ek.logicky vyráběné elektřiny: Ve dvou
městech, Hartfordu – hlavním městě státu Connecticut – a Derby byly
uzavřeny dohody o nákupu elektřiny (power purchase agreement – PPA) z
palivočlánkových elektráren od amerického dodavatele FuelCell Energy s
lokální distribuční společností.
23.11.2018 Dne 21.
listopadu 2018 se v Praze konal sedmý běh konference „Elektrické
autobusy pro město“, organizované firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 160 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Celý
článek a prezentace ke stažení zde
20.11.2018 Inteligentní
parkovací systémy jsou jednou z důležitých moderních technologií, které
v důsledku pomáhají zlepšit životní prostředí i bezpečnost ve městech.
Významně totiž snižují počet zbytečných jízd po městě s jediným cílem:
Najít volné místo k zaparkování. Pozadu v tomto směru nezůstává ani
slibně se rozvíjející slovenské smart city Nitra, s nímž naše
konzultační firma provozující tento portál průběžně spolupracuje (viz
seminář
k smart city nebo konference
Elektrické autobusy pre mesto). Od
listopadu 2018 je zde zaveden inteligentní parkovací systém ParkDots.
16.11.2018 O
palivočlánkovém sedanu Toyota Mirai jsme čtenáře našich portálů
informovali již vícekrát, například v souvislosti se záchrannou službou
ve skotském Aberdeenu. U příležitosti pražského veletrhu e-Salon v
listopadu 2018 v Praze jsme měli možnost tento unikátní vůz vidět
vystavený. Podívejme se na něj blíže.
9.11.2018 Superkapacitory
se vedle baterií profilují jako v mnoha ohledech zajímavá alternativa k
bateriím u průběžně dobíjených elektrobusů. Na evropském trhu nabízí
superkapacitorové, průběžně dobíjené elektrobusy standardní délky 12 m
izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors, který je rovněž partnerem
konferencí Elektrické autobusy pre mesto v Nitře a Elektrické autobusy
pro město VII v Praze, pořádaných naší konzultační firmou. Uvítali jsme
proto pozvání pro členy Sdružení dopravních podniků ČR, k nimž jsme se
připojili jako organizátoři celé akce, do rakouského Grazu, abychom
tyto elektrobusy viděli v pilotním provozu naživo a mohli se dovědět
další podrobnosti. Našimi hostiteli byl dopravce Holding Graz Linien,
výrobce Chariot Motors a rakouská projektová organizace Technoma GmbH
odpovědná za zajištění a průběžné hodnocení celého pilotního provozu.
8.11.2018 Automatizace
a robotizace se nevyhýbají ani složkám záchranného systému. Důkazem je
jihokorejský projekt, v jehož rámci budou na nádražích v hlavním městě
Soulu a ve městě Daegu (nádraží Dongdaegu) během listopadu 2018
nasazeni celkem čtyři roboti ve funkci policejního dozoru. Tito
policejní roboti (nebo snad robotičtí strážníci) budou na nádražích
provádět autonomní obchůzky, poskytovat pokrytí průmyslovou televizí
(CCTV) a komunikovat s cestujícími s cílem poskytnout jim informace a
zajistit jejich bezpečnost.
6.11.2018 Bezproblémový provoz trolejbusů vyžaduje průběžnou
kontrolu sběračů, zejména těch částí, které jsou neustále v kontaktu s
trolejí (tzv. botka). Tento proces je náročný na čas a může být i
nebezpečný. Na pomoc přichází rakouský výrobce Kruch Railway
Innovations, který na konci října 2018 informoval odbornou veřejnost o
svém produktu Trolleybus Checkpoint, využívajícím třírozměrné laserové
skenování pro automatizaci této činnosti.
2.11.2018 Využití výhod
palivočlánkových pohonů – bezemisní provoz v kombinaci s dojezdem
srovnatelným s tradičním automobilem – se v nákladní dopravě v USA
sleduje zejména u těžkých kamionů pro svoz a rozvoz námořních
kontejnerů. Tyto pohony však začínají dobývat i menší tonáže – americkou
střední třídu 6, tedy nákladní automobily o nosnosti 8,8 – 11,8 tun.
Příkladem je kalifornský projekt palivočlánkového rozvážkového
nákladního vozu pro nadnárodní logistickou společnost UPS, s nímž byla
odborná veřejnost seznámena v říjnu 2018.
1.11.2018 Služba sdílení automobilů (carsharing) v kombinaci s
elektromobily je v současné době velmi frekventovaným pojmem při
rozvoji čisté městské mobility, a to jak v zahraničí, tak v České
republice. Výjimkou není ani jedno významné české město, kde se před
rokem začal připravovat projekt městského e-carsharingu, tedy
carsharingu elektromobilů.
31.10.2018 Společný podnik pro palivové články a vodík (FCH JU)
zveřejnil koncem léta 2018 souhrnnou studii pod názvem „Strategies for
join procurement of fuel cell buses“, tedy „Strategie pro společné
veřejné zadávání palivočlánkových autobusů“. Tento článek ukazuje a
komentuje některé zajímavé postřehy z uvedené studie, pokud jde o
ekonomiku a perspektivy dalšího rozvoje palivočlánkových autobusů v
Evropě.
30.10.2018 Významnou oblastí využití moderních informačních
technologií v dopravě je automatizace provozu na křižovatkách, kdy
jednotlivé automobily komunikují mezi sebou a s dopravní signalizací.
Testování takovéhoto systému proběhlo ve dnech 3. až 7. září 2018 na
silnici N205 v nizozemské provincii Severní Holand uprostřed běžného
silničního provozu, kde bylo touto technologií vybaveno sedm automobilů.
26.10.2018 Evropský
projekt ASSURED, pokračovatel evropského projektu elektrických autobusů
ZeEUS se kromě elektrobusů zabývá také problematikou elektrických
nákladních vozidel pro městský provoz a jejich nabíjecí infrastruktury,
podobně jako již ukončený evropský projekt FREVUE. Během workshopu
''Strategies & needs on EV fast charging infrastructure for
urban freight'' (Strategie a potřeby rychlonabíjecí infrastruktury
elektrických vozidel pro městskou nákladní dopravu) konaného v září
2018 v Oslo zazněly některé důležité poznatky, které kladou důraz na
potřebu rozvoje elektrifikované městské logistiky.
25.10.2018 Hamburský
městský dopravce Hamburger Hochbahn, zajišťující hromadnou dopravu
metrem a autobusy v hamburské aglomeraci, provozuje již od roku 2014
elektrické autobusy – například plug-in hybridní autobusy Volvo nebo
palivočlánkové hybridní autobusy Solaris. Postupně se chystá převést
veškerý svůj park cca 1000 dieselových autobusů na elektrický pohon. To
se ale neobejde bez sofistikovaného řízení procesů v autobusových
garážích, tak aby na linku vyjížděly vždy a včas elektrobusy s nabitými
bateriemi. Napomůže tomu rozšířený systém správy depa PSItraffic, který
byl odborné veřejnosti představen v říjnu 2018.
23.10.2018 Chce-li se
stát člověk neviditelným, nechť se vypraví neosvětlený do nočních ulic
– to je věc, kterou zná velmi dobře každý řidič. Není třeba dodávat,
jak nesmírně je tato „neviditelnost“ nebezpečná. Víc než u koho jiného
to platí u dětí. Není proto náhodou, že právě v době krátících se
podzimních dnů, v říjnu 2018, přichází německý výrobce světelné
techniky Osram ve spolupráci s německou skupinou Steinmann, výrobcem
tašek a batohů, na trh s produktem, který by měl toto nebezpečí
zmírnit. Je jím osvědčená řada školních batohů Scout doplněná o
světelný zdroj Osram, nabízená v exkluzivní kolekci jako Scout Safety
Light.
23.10.2018 Ostrava
je českým průkopníkem elektrobusů – již od roku 2010 jsou zde v
pravidelném provozu čtyři elektrobusy SOR se zásuvkovým dobíjením.
Jejich koncepce a montáž pochází od Dopravního podniku Ostrava a jeho
dílen – dnes dceřiná společnost EKOVA ELECTRIC a.s. Město Ostrava a
EKOVA ELECTRIC nyní stojí u dalšího českého prvenství ohledně
elektrobusů: Jako první v České republice bude v Ostravě brzy uvedeno
do provozu s cestujícími průběžné dobíjení standardu OppCharge, přičemž
EKOVA ELECTRIC je výrobcem vozidel. Jak byla informována široká
veřejnost v říjnu 2018, elektrobusy nyní jezdí ve zkušebním provozu bez
cestujících.
22.10.2018 Kanadský
výrobce palivových článků Ballard, který představuje světovou špičku ve
svém oboru, prezentoval v září 2018 novou řadu svých palivových článků,
označovanou jako FCgen®-LCS na mezinárodním veletrhu
užitkových vozidel v německém Hannoveru. Tato nová generace palivových
článků, určená pro těžká elektrická vozidla, jako palivočlánkové
autobusy, nákladní automobily, manipulační vozíky a vlaky, představuje
řadu inovací, které zlepšují provozní vlastnosti a celkovou ekonomiku
provozu palivových článků.
19.10.2018 Data
o mobilitě občanů, tedy odkud, kam, kdy a proč cestují, mají
neocenitelnou hodnotu pro smart city – bez nich bude každé
sofistikované řešení bezzubé. Tradičním způsobem se průzkumy vytvářejí
pomocí dotazníků a podobných nástrojů. Využít k tomu na dobrovolné bázi
anonymizované údaje, zjišťované ze smartphonů zapojených dobrovolníků,
bude v období od října 2018 do října 2019 náplní amerického projektu
realizovaného v metropolitní oblasti Minneapolis–St Paul ve státě
Minnesota ve spolupráci tamního Metropolitního úřadu a místně
příslušných dopravních správních úřadů.
17.10.2018 Po důležitém
milníku – získání potřebných úředních povolení v červenci 2018 – začala
na sklonku září 2018 naplno nová éra bezemisní železniční dopravy: Na
100 km dlouhou trať spojující severoněmecká města Cuxhaven,
Bremerhaven, Bremervoerde a Buxtehude se poprvé s cestujícími vydaly
dvě palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint.
11.10.2018 Dopravní
podnik města České Budějovice, a.s (DPMCB) zavede od 1. 11.
2018 do provozu 11 nových elektrobusů Škoda s technologií průběžného
dobíjení z troleje městské dopravy. Budou do první průběžně dobíjené
elektrické midibusy v České republice nasazené na pravidelných linkách
MHD. Veřejnosti byly tyto elektobusy představeny začátkem října
2018.
10.10.2018 Evropský
projekt pro rozvoj elektrobusů a elektrických nákladních automobilů
ASSURED, následovník evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS,
publikoval v září 2018 své první výstupy. Mezi nimi je i soustava
provozně technických a ekonomických indikátorů pro provoz elektrobusů,
určených k důkladnému měření a vyhodnocování demonstračních provozů v
rámci tohoto projektu. Tyto indikátory nicméně mohou, v přiměřeně
aplikované podobě, sloužit i pro průběžné hodnocení elektrických
autobusů nasazených do pravidelného provozu u dopravců.
9.10.2018 Rumunské
město Cluj-Napoca podepsalo, jako první rumunské město zajímající se
vážně o elektrobusy, v srpnu 2017 rámcovou smlouvu na dodávku celkem 41
elektrobusů od polského dodavatele Solaris Bus & Coach. I když
se původně předpokládalo plnění této smlouvy v průběhu následujících
tří let, události se daly do pohybu mnohem rychleji. Na jaře 2018
dostalo město prvních 11 elektrobusů, dalších 12 vozidel bude dodáno do
konce roku 2018.
5.10.2018 Koncept
mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je stále
preferovanější cestou, jak změnit systém mobility v městech tak, aby
byla užitečná lidem a zároveň šetrná k životnímu prostředí. Podle
studie Nizozemského institutu pro dopravní politiku (KiM), s jejímiž
závěry byla odborná veřejnost seznámena na začátku října 2018, nicméně
nelze očekávat, že by tento koncept dramaticky změnil návyky lidí v
oblasti mobility.
3.10.2018 Obce, kraje a
další subjekty mohou od října 2018 čerpat z Operačního programu Životní
prostředí (OP ŽP) celkem 350 milionů korun na dokonalejší varovné
systémy před povodněmi a na zabezpečení nestabilních svahů. Mohou tak
zlepšit ochranu obyvatel i jejich majetku. Státní podniky a příspěvkové
organizace pak mohou čerpat z 50 milionové alokace na zpracování
podkladů pro stanovení záplavových území nebo na vybudování či
modernizaci systémů předpovědní povodňové služby.
2.10.2018 Stacionární
palivočlánkové jednotky řady SureSource od amerického výrobce FuelCell
Energy sledujeme průběžně na našem portále. Uplatňují se u rozmanitých
energetických projektů ve světě – v USA (například ve městě Tulare nebo
u farmaceutické společnosti Pfizer), v Jižní Koreji (např.
palivočlánková kogenerace ve městě Inčchonu) nebo třeba v areálu
jednoho z německých ministerstev. V září 2018 dosáhly tyto
palivočlánkové zdroje důležitý milník: v součtu vyrobily celkem 8
miliónů MWh elektrické energie.
27.9.2018 „Nejmenší“
metro na světě má skotské průmyslové město Glasgow. Od roku 2020 by i
toto metro mělo být provozováno jako plně bezobslužné. Pomůže k tomu
projekt veřejně soukromého partnerství mezi glasgowskou dopravní
organizací Strathclyde Partnership for Transport (SPT) a konsorciem
firem Ansaldo STS a Stadler z března 2016. Důležitým milníkem se stala
dodávka prvního ze 17 vlaků pro toto metro od společnosti Stadler,
který měli možnost vidět mj. návštěvníci berlínského veletrhu InnoTrans
v září 2018.
21.9.2018
Slibně se rozvíjející slovenské smart city Nitra, s nímž naše
konzultační firma provozující tento portál průběžně spolupracuje (viz
seminář k smart city nebo konference Elektrické autobusy pre mesto )
přichází v září 2018 s aktualizací své městské aplikace. Ve své tiskové
zprávě k tomu píše:
21.9.2018 Jak již
vícekrát řečeno, čistou mobilitu ve městech je žádoucí podporovat, ale
ne bez rozmyslu a bez pravidel. To si uvědomují mimo jiné ve španělském
Madridu, kde jsou stále více v oblibě elektrické koloběžky. Dokument
„Nový plán mobility pro Madrid“, který bude schvalován v říjnu 2018,
proto stanoví pro tyto dopravní prostředky pravidla, která uleví
ostatním účastníkům pouličního provozu. Nemusí však být zcela po chuti
úplně všem.
20.9.2018 Město České
Budějovice bude již od podzimu 2018 využívat nový inteligentní systém
pro řízení dopravy, který si sám zjistí všechny důležité dopravní
informace na silnicích. Sesbíraná dopravní data budou sloužit jako
podklad pro budoucí plánování komunikací a jejich dimenzování a také k
samotnému řízení křižovatek. Dodavatelem celého projektu je společnost
AŽD Praha. Potřebná data bude sbírat 114 vzdálených
křižovatkových detektorů, které jsou v současné době umisťované
společností AŽD Praha do vozovky na 23 místech. Jde o osazení
strategických detektorů na 36 profilech.
14.9.2018 V Belgii začal
v září 2018 zajímavý testovací provoz autonomního elektrického
minibusu. Dopravce Keolis vozí v Han-sur-Lesse turisty ve smíšeném
provozu po půlkilometrové trase mezi parkovištěm a známými jeskyněmi
Grottes de Han. Jako vozidlo slouží autonomní minibus Navya Arma od
francouzského výrobce Navya. Tento minibus je 4,8 m dlouhý, 1,2 m
široký a 2,7 m vysoký. Celkem uveze 15 cestujících, z toho 11 sedících.
12.9.2018 Od prvního
čtvrtletí 2019 začne pod obchodním názvem We Share fungovat v Berlíně
velkorysý projekt carsharingu, tedy sdílených automobilů, používající
pouze elektromobily. Projektovou organizací je zde přímo automobilka
Volkswagen, která má elektromobily jako důležitou součást svého
produktového portfolia a jeden z nosných směrů své strategie do
budoucna. Odbornou veřejnost seznámila se svým záměrem na konci srpna
2018.
11.9.2018 Sto milionů
korun z Národního programu Životní prostředí na nákup vozidel s
ekologickým pohonem je vyčerpáno. Města a obce si dotace rozebraly
zhruba o měsíc dříve, než bylo plánováno. Na začátku září 2018 proto
byla příslušná výzva uzavřena. Další zájemci o elektromobily, hybridy
či jiná ekologická vozidla nicméně mají šanci na konci roku 2018, kdy
se připravuje vyhlášení nové dotační výzvy.
10.9.2018 Orientace ve
složitých systémech některých stanic metra nebo nádraží představuje
často obtížný úkol i pro normálního zdravého člověka. Pro tělesně nebo
zrakově handicapované spoluobčany je to pak cesta neznámým terénem plná
nečekaných nástrah, kdy se čas odjezdu spoje neúprosně blíží. Na pomoc
v podobných situacích přichází americká technologická společnost Cubic
Transportation Systems (CTS) se systémem využívajícím tzv. rozšířenou
realitu. Informovala o tom odbornou veřejnost v září 2018.
7.9.2018
Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
31.8.2018
Jakkoli je
veřejné osvětlení v obcích podmínkou bezpečnosti a civilizační
samozřejmostí, nevhodně volená technologie může vážně škodit přírodě i
lidem – viz rozhovor s Dr. Hollanem z Akademie věd ČR. Ministerstvo
životního prostředí a Ministerstvo průmyslu a obchodu proto na konci
srpna 2018 vyhlásily koordinovaně dotační výzvy s cílem snížit tzv.
světelné znečištění.
29.8.2018
Koncem července 2018 byl spuštěn společný pilotní projekt neziskové
organizace KHnet.info, z. s. a start-up společnosti Smartiple.
Výsledkem je chytré parkoviště před budovou spolku KHnet.info v ulici
Havířská stezka. Jde o komunitní projekt, který nemá za cíl zisk, ale
zlepšení života místních obyvatel a ověření aplikovaného výzkumu v
praxi. Chytré parkoviště funguje následujícím způsobem:
28.8.2018 Jedním z
průkopníků palivočlánkových technologií na asijském kontinentě je
bezesporu jihokorejské město Inčchon (anglicky Incheon) – téměř
třímiliónová metropole, ležící nedaleko hlavního města Soulu. Svědčí o
tom i 20letá smlouva s americkou společností FuelCell Energy na provoz
20MW palivočlánkové kogenerační jednotky pro výrobu elektřiny a tepla
pro dálkové vytápění v tomto městě, kterou v červenci 2018 podepsala
energetická společnost Korea Southern Power Co. Ltd. (KOSPO).
24.8.2018 Provoz bez strojvedoucího je stále více doménou
městských rychlodrah – linky automatického metra ve světě nedávno
přesáhly celkovou délku 1000 km.
Nezůstává však jen u nich. Východojaponská železniční společnost (JR
East), největší japonský provozovatel železniční osobní dopravy, má
plány na zavedení bezobslužného provozu i na celostátní železnici.
Světovou odbornou veřejnost s nimi seznámila v srpnu 2018.
23.8.2018 Elektrobusy a jejich nabíjecí infrastruktura představují
samostatný dopravní systém, nejen tedy pouhé vozidlo, jako u tradičního
autobusu. Zároveň je to stále de facto „vozidlo bez historie“ –
rozšířené ve městech příliš krátce, než aby byly k dispozici dostatečně
vydatné provozní zkušenosti. Tato situace vyžaduje nová řešení, a to
nejen pokud jde o sám výrobek, ale i pokud jde o obchodní model.
Příkladem je dodávka a „full service“ čtyř elektrobusů Volvo pro cca
30tisícové město Uddevalla na západě Švédska, na niž výrobce získal
objednávku v srpnu 2018.
17.8.2018 Nejen specializované firmy zaměřené na informační technologie, jako například ViriCiti,
ale také sami výrobci elektrických vozidel si uvědomují, že pro
efektivní správu vozového parku jsou stále více žádány moderní
informační technologie. Důkazem je systém eSConnect pro podporu údržby
od polského výrobce vozidel pro městskou dopravu Solaris, který byl
odborné veřejnosti představen v srpnu 2018.
16.8.2018 Autonomní elektrické minibusy představují výzvu pro
vytváření „třetího druhu“ dopravy, vedle klasické dopravy hromadné a
individuální. Vedle projektů v Evropě (viz například naše reportáž z
bavorského Bad Birnbachu) i jinde ve
světě nezůstává pozadu ani Kanada. Jako první v této zemi byl zkušební
provoz autonomního elektrického minibusu zahájen 10. srpna 2018 v
21tisícovém městě Candiac na předměstí Montrealu.
15.8.2018 Zajímavým způsobem, jak snižovat spotřebu energie u
veřejné dopravy doslova v celém dodavatelském řetězci, nabízí využití
„plastových“ sloupů trakčního vedení. Od září 2018 bude takovéto sloupy
testovat provozovatel regionální lehké dráhy v Karlsruhe, dopravce AVG,
na smyčce v Ettlingenu.
13.8.2018
Kanárské
ostrovy, patřící pod Španělsko, mají nejčistší noční oblohu v Evropě.
Je to takový astronomický unikát, že je chráněn zvláštním španělským
zákonem. V důsledku toho musí i místní municipality velmi dbát, aby
jejich veřejné osvětlení nenarušovalo noční pohled na hvězdnou oblohu.
Technicky je tento problém řešen ve městě Puerto de la Cruz na severu
ostrova Tenerife, kde společnost Signify (dříve Philips Lighting)
realizuje projekt „hvězdám přátelského“ moderního veřejného osvětlení.
Odborná veřejnost byla s tímto projektem seznámena v červenci 2018.
10.8.2018 Nové problémy si žádají nová řešení. Aby Česko dokázalo
lépe čelit suchu, povodním, smogu či neefektivnímu využívání odpadů,
potřebuje tzv. ekoinovace – inovativní projekty, které využívají
netradiční nebo u nás nepoužívané technologie s přínosem pro životní
prostředí. Na inovativní projekty vyhlašuje Ministerstvo životního
prostředí a Státní fond životního prostředí ČR novou výzvu č. 3/2018 v
rámci Národního programu Životní prostředí. Chytré nápady – projektové náměty, mohou zájemci o
dotace předkládat u Státního fondu životního prostředí ČR od 30.
července do konce října 2018. Získat mohou finanční příspěvek ve výši
až 20 milionů korun.
7.8.2018 Pražský veletrh Czechbus 2018, který se
připravuje na 20. – 22. listopadu 2018 opět ve Veletržním paláci v
Praze, je tradičně zaměřený na širokou paletu autobusů a jejich
příslušenství a souvisejících služeb. Letos bude významnou měrou
zaměřený i na podporu konceptu smart city, k čemuž dopomůže také
firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je
provozovatelem našeho portálu.
6.8.2018 V
červenci 2018 byla otevřena dlouho očekávaná severojižní linka
amsterodamského metra, vybavená řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC typu
Urbalis
400 od francouzské společnosti Alstom. Nezůstává však jen u ní. Na tuto
moderní technologii budou do roku 2019 postupně převedeny všechny čtyři
zbývající linky amsterodamského metra.
1.8.2018 V
červenci 2018 došlo k významnému milníku v historii palivočlánkové
elektromobility: Elektrické jednotky Alstom
Coradia iLint získaly od Spolkového drážního
úřadu (EBA) povolení k provozu v osobní přepravě na německých
železničních tratích. Železnice se tak poprvé na světě oficiálně
otevírají každodennímu provozu palivočlánkových vlaků s cestujícími.
30.7.2018 Nutnou podmínkou rozvoje elektromobility ve městech je
kromě jiného dostatečně hustá síť nabíjecích stanic pro elektromobily.
Britská společnost Spotahome, zabývající se sofistikovaným vyhledáváním
místa k bydlení, provedla k tomuto účelu analýzu mezi 89 městy ve
světě. S výsledky byla odborná veřejnost seznámena v červenci 2018. Na
prvním místě se zařadil Londýn.
27.7.2018 Čínské elektrobusy BYD, jejichž
provoz si ozkoušel mj. i Dopravní podnik Ostrava, jsou známé
svojí koncepcí jako „noční“, s jedním nabitím pro dojezd cca 250 km. I
to už ale přestává platit. V červenci 2018 norské hlavní město Oslo
poprvé v Evropě objednalo elektrobusy BYD s průběžným rychlým dobíjením.
19.7.2018 Podkrušnohorská města Most a Litvínov jsou známá
především jako střediska těžkého průmyslu. Tato města jsou zároveň
aktivní v oblasti čisté městské mobility. Zde je jejich zajímavostí mj.
propojení tramvajovým systémem provozovaným Dopravním podnikem měst
Mostu a Litvínova. Proto nepřekvapí, že jedním z konkrétních výsledků
zmíněných aktivit je projekt „Informační systém II“, jehož hlavním
cílem byla modernizace městské hromadné dopravy v podobě instalace
informačního systému v tramvajové a autobusové dopravě na území
statutárního města Mostu a města Litvínova. Do provozu byl tento projekt uveden na konci června
2018.
16.7.2018 Jak ukazuje například náš rozhovor s Dr. Janem Hollanem
z Akademie věd ČR, necitlivé
veřejné osvětlení může mít nepříznivé dopady na flóru a faunu ve
městech a obcích, tvořící vyvážený ekosystém. Dvojnásob to platí pro
noční živočichy, jimž je geneticky dán život ve tmě. V případě
nizozemského města Zuidhoek-Nieuwkoop se jednalo o vzácné druhy
netopýrů. Jako součást svého programu udržitelného rozvoje bydlení si
proto nechalo od společnosti Signify (dříve Philips Lighting) dodat
speciální veřejné osvětlení přátelské těmto nočním letcům. Projekt byl
zprovozněn na začátku června 2018.
13.7.2018 Města, zejména velká, jsou ohrožena emisemi z
nejrůznějších zdrojů mnohem více než rozptýlené osídlení, na což
upozorňuje i zpráva EEA. Je proto snaha
kvalitu ovzduší ve městech průběžně monitorovat, předvídat a – nakolik
je to prakticky možné – také řídit. Napomoci by tomu mělo softwarové
řešení City Air Management (CyAM) představené v červenci 2018
společností Siemens v Singapuru, jednom z předních světových
inteligentních měst, na setkání
World Cities Summit.
12.7.2018 Ačkoli Latinská Amerika nepatří (resp. až donedávna
nepatřila) k regionům s masivním rozvojem elektrobusů, situace se i zde
začíná měnit. Svědčí o tom smlouva na dodávku 100 čínských elektrobusů
BYD pro chilské hlavní město Santiago, podepsaná na začátku června
2018. V této souvislosti se zároveň nadále šíří některé zavádějící
informace výrobce o těchto elektrobusech, přebírané zahraničními
odbornými médii.
9.7.2018 Zatímco v mnoha evropských městech (včetně Prahy) se
rozvíjí nebo připravuje systém sdílených elektromobilů (e-carsharing),
v Paříži bylo rozhodnuto provoz takovéhoto systému, provozovaného pod
názvem Autolib’ v partnerství mezi městem a soukromým provozovatelem
(PPP) ke konci července 2018 ukončit. Navzdory optimistickým prognózám
se totiž ukázal ekonomicky neudržitelný.
4.7.2018 Elektrobusy Volvo 7900 Electric stále více
dobývají evropská města. Červen 2018 byl pro elektrobusy Volvo bohatý
na události, a to hned tři: Norské město Trondheim, resp. tamní
dopravce Tide Buss, potvrdilo dříve avizovanou smlouvu na 25
elektrobusů Volvo, což
představuje dosud největší objednávku těchto vozidel u společnosti
Volvo. Na další dva elektrobusy byla podepsána smlouva pro dopravu v
norském městě Lillehammeru. A do třetice, při příležitosti zahájení
závodu jachet Volvo Ocean Race byla představena 19m kloubová verze
elektrobusu Volvo.
3.7.2018 Hradec Králové je jedním z českých měst, které se
angažují v rozvoji konceptu smart city. Nemalou měrou k tomu
přispívá i bezemisní městská doprava, která dnes představuje 30 % všech
dopravních výkonů MHD a zahrnuje trolejbusy a již několik let také tři
elektrobusy. Park elektrických autobusů Dopravního podniku města Hradec
Králové se v blízké budoucnosti rozšíří o 20 nových elektrobusů a 9
parciálních trolejbusů, což se významně promítne i do nárůstu výkonů
bezemisní MHD. Prvních deset ze série nových elektrobusů bylo
veřejnosti představeno v červnu 2018.
27.6.2018 Superkapacitorové (či ultrakapacitorové) elektrobusy mohou být slibnou
volbou zvláště pro „elektrifikované“ dopravní podniky, které provozují
tramvaje nebo trolejbusy. Důvodem je, že nabízejí využití stávající
stejnosměrné trakční infrastruktury pro průběžné dobíjení, ale při
mnohem kratší době nabíjení v porovnání s klasickým dvoupólovým
pantografem. Tuto technologii nyní nabízí, poprvé v bývalém
Československu, izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors a prezentována byla v
červnu 2018 ve slovenské Nitře na konferenci “Elektrické autobusy pre
mesto”,
organizované provozovateli našeho portálu. Jak už to často bývá,
informace prezentované na konferenci budí další otázky, zvláště u
užitečného, ale dosud všeobecně nerozšířeného řešení. Zeptali jsme se
proto Dipl. Wirt. Ing. Filipa Ferferieva, business development manažera
z Chariot Motors.
20.6.2018 Městský dopravce v německém Mnichově, společnost MVG,
začne od léta 2018 testovat inovativní systém osobní přepravy „od dveří
ke dveřím“, který by měl efektivně a ekologicky doplnit služby veřejné
linkové dopravy s využitím moderních informačních technologií. Jeho
podstatou je sdílená jízda nízkoemisním nebo bezemisním automobilem,
zarezervovaná pomocí smartphonové aplikace, přičemž optimální trasa,
využití a čas jsou průběžně propočítávány podle speciálního algoritmu.
15.6.2018 Městskou dopravu v 3,5miliónovém německém hlavním městě
Berlíně tvoří síť více než 140 km metra, cca 330 km rychlodráhy S-Bahn,
téměř 190 km tramvají a přes 1600 km autobusů. Aby se v této spleti
vyznaly i děti, a od malička se tak učily používat veřejnou dopravu
jako přátelskou a ekologickou, přichází v červnu 2018 berlínský městský
dopravce Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB) ve spolupráci s
vývojářskou firmou HaCon s aplikací pro plánování jízdy „od dveří ke
dveřím“ speciálně určenou dětem pod názvem VBB jump.
13.6.2018 Zobrazovaní technologie elektronického papíru (e-paper)
má řadu výhod mimo jiné pro zastávkové označníky. V zahraničí se proto
stáje více rozvíjí, například v rakouském Tyrolsku, ale i v
jiných městech Rakouska či Švýcarska. Českým zájemcům se tato moderní
technologie předvedla mj. v rámci prezentace společnosti VARS BRNO na
konferenci Smart city v praxi III, pořádané provozovateli
našeho portálu. Svoji českou premiéru v živém provozu má od června 2018
v brněnské MHD, kde ji Dopravní podnik města Brna začal testovat na
zastávce Mozolky.
11.6.2018 Internet věcí (IoT), tedy identifikace věcí a sledování
jejich pohybu po internetu, nachází stále více uplatnění v rozmanitých
oblastech průmyslu a služeb včetně zdravotnictví a jeho infrastruktury.
Příkladem je projekt Fakultní nemocnice Alpské univerzity v Grenoblu,
realizovaný jako integrace řešení dvou dodavatelů IoT, o jehož
podrobnostech byla odborná veřejnost informována v květnu 2018. Jeho
podstatou je spojení zařízení IoT s existujícím systémem správy budov
BMS (Building Management System), využívajícím komunikaci LoRaWAN.
8.6.2018 V
prvním červnovém týdnu hostilo slovenské smart city Nitra první
slovenský autobusový veletrh BUS SHOW 2018. Hned první den veletrhu, 5.
6. 2018, ještě před jeho vlastním zahájením, jej uvedla konference
„Elektrické autobusy pre mesto“, pořádané konzultační firmou Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho
portálu. Tato konference navazuje na svoji českou verzi „Elektrické
autobusy pro město“, která proběhla v uplynulých letech již šestkrát a
stala se tradičním doprovodným programem veletrhu Czechbus v Praze.
Odborným garantem a moderátorem konference byl Jakub Slavík, majitel a
hlavní konzultant pořádající firmy.
4.6.2018 Univerzitní
areál je zpravidla zajímavým místem pro testování autonomních
elektrických minibusů, a to hned z několika důvodů: Jednak jsou zde
soustředěni inovátoři, kteří mohou textovat tyto technologie přímo na
domácí půdě. A jednak univerzitní areál často trpí nedostatkem
parkovacích míst, a proto flexibilní a ekologický dopravní prostředek,
jaký bezesporu představuje autonomní elektrický minibus, zde přinese
velmi praktický užitek. Podobně jako v případě australského projektu
Autonobus tak
v průběhu května 2018 probíhá zkušební provoz těchto vozidel v areálu
Chalmersovy technické univerzity ve švédském Göteborgu.
1.6.2018 Dánsko, nejmenší ze skandinávských států, se brzy
připojí k zemím, kde jsou v provozu nasazeny elektrobusy užívající
průběžné dobíjení standardu OppCharge (viz foto a obrázek). Městský
dopravce Busselskabet Aarhus Sporveje v Aarhusu, druhém největším
dánském městě, dostane na základě smlouvy, uzavřené v květnu 2018,
čtyři elektrobusy Volvo a nabíjecí infrastrukturu a nabíjecí stanici se
standardem OppCharge od
ABB. S dodávkou se začne ve druhém čtvrtletí 2019 a na linku by
elektrobusy měly vyjet v srpnu téhož roku.
28.5.2018 Snad každý cestující v metru nebo osobním vlaku zná ten
pocit napětí, když stojí v době přepravní špičky u hrany nástupiště a
odhaduje, který z vozů asi bude nejméně plný. S inteligentním řešením
těchto situací přišla v květnu 2018 společnost Bombardier
Transportation a instalovala jej na automatizované singapurské
rychlodráze Downtown Line jako
součást systému pro monitorování vlaků. Cestujícím se zde v předstihu
zobrazuje na nástupištních displejích obsazenost vozů následujícího
vlaku.
24.5.2018
Český start-up OIG Power představil v květnu 2018 v
Praze odborné veřejnosti a médiím novou dobíjecí stanici pro
elektromobily a další prvky pro rozvoj bezemisní dopravy v městském
prostředí. Jejich významnou součástí je také na trhu již nabízené
bateriové úložiště CES BATTERY BOX, využívající fotovoltaické zdroje
energie a podporující koncept decentralizované energetiky.
21.5.2018
Malé elektrické nákladní automobily Streetscooter, které pro
vlastní potřebu i pro třetí strany dodává skupina Deutsche Post DHL,
jsou čtenářům našich portálů známé již z dřívějška. Tato pozoruhodná
vozidla jsou nyní k dispozici i pro české zákazníky – s rozmanitými
nástavbami je nabízí firma CV TECH, sídlící v průmyslovém parku Nupharo
nedaleko Ústí nad Labem. S potěšením jsme přijali jejich nabídku zkusit
si jízdu s tímto malým elektrickým nákladním automobilem sami v areálu
zmíněného průmyslového parku. Zajímavé přitom bylo srovnání s našimi
nedávnými zkušenostmi s „elektrickou multikárou“ Goupil a osobním
elektromobilem Nissan.
18.5.2018
V březnu 2018 představila nizozemská technologická
firma ViriCiti ve spolupráci s nizozemskou firmou Simacan, zaměřenou na
geografické informační systémy a jejich aplikaci v logistice, již dříve
avizovaný řídicí a informační systém EV Fleet Analyser.
Jeho aktuální podoba umožňuje modelování budoucí spotřeby energie i na
trasách, jimiž vozidlo dosud neprojelo.
15.5.2018 Srdečně
Vás zveme na odbornou konferenci Elektrické autobusy pre mesto, která
se koná 5. 6. 2018 v
Nitře jako doprovodný program veletrhu Busshow
2018.
Tuto konferenci, která je určena pro zástupce dopravců, zadavatelů
dopravy, municipalit a průmyslu a také pro zástupce škol a další
zájemce o tuto problematiku, organizuje firma Ing. Jakub Slavík, MBA.
Odborným garantem je Jakub Slavík uznávaný odborník na problematiku
elektromobility a smart city, autor první české publikace na toto téma Smart city v praxi. Záštitu
konferenci udělili primátor města Nitra Jozef Dvonč, který konferenci
zahájí, Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej
republiky, Združenie prevádzkovateľov hromadnej dopravy osôb v
mestských aglomeráciách Slovenskej republiky a Dopravný podnik mesta
Košice. Na konferenci je vstup po registraci zdarma.
Pozvánka a podrobný program konference a registrace
zde
14.5.2018
Ačkoliv jsou země bývalého Sovětského svazu, pokud
jde o povrchovou elektrickou městskou dopravu, především doménou
trolejbusů (o jejichž technickém stavu a způsobu provozování se v
odborných kruzích vyprávějí pozoruhodné příběhy), začínají se i zde
postupně uplatňovat elektrobusy. Důkazem je dodávka celkem dvou set
elektrobusů od ruských výrobců GAZ a KAMAZ, které tamní dopravce
Mosgortrans vybral v soutěži na začátku května 2018.
11.5.2018 Prozatím si rozvoj udržitelné městské dopravy, zejména
pak elektrické dopravy, bez významné podpory investičních dotací z
evropských zdrojů dokáže v ČR jen málokdo představit. Evropská politika
financování rozvojových projektů po roce 2020 je však zatím nasměrována
především na spolufinancování výzkumu a vývoje a na podporu
komercializace inovativních technologií, zpravidla v partnerství
veřejného a soukromého sektoru.
10.5.2018 Spolupracovník našich portálů a oblíbený přednášející na
našich konferencích Elektrické autobusy pro město Dr. Ing.
Mikolaj Bartłomiejczyk z Politechniky Gdańske v Polsku publikoval v
dubnu 2018 zajímavý odborný článek ohledně možností využití
fotovoltaických panelů jako doplňkového zdroje energie pro
trolejbusovou trakční síť. Článek přitom není pouhou akademickou
úvahou, nýbrž je úzce napojen na projektovou praxi: U gdyňského
trolejbusového dopravce PKT, kde Mikolaj Bartłomiejczyk zároveň pracuje
jako hlavní energetik, plánují pro potřebu napájení trolejbusů
instalaci 500kWp fotovoltaického zdroje na střeše vozovny. Z jeho
článku zde přinášíme stručný výtah s odkazem na plné znění v angličtině.
7.5.2018 Krytý plavecký bazén je příkladem velmi specifického
prostředí, které klade nároky na osvětlení. Jde nejen o vysokou vlhkost
vzduchu, ale také o přítomnost vodní hladiny o relativně velké ploše,
na níž odražené světlo působí často nežádoucí světelné efekty. Prostor
je tudíž náročný na rovnoměrné osvětlení. V neposlední řadě jsou
svítidla často umístěna na vysokém stropě haly, což zvyšuje nároky na
jejich údržbu. Řešení v podobě optické sestavy světelného zdroje
doplněného o reflektor (tedy vlastně speciální zrcadlo) odzkoušel
dodavatel světelných technologií Osram na projektu osvětlení plaveckého
bazénu v norském městě Årnes. Výsledky prezentoval odborné veřejnosti v
dubnu 2018.
4.5.2018 Závěrečnou konferencí na konci března 2018 a postupným
publikováním výsledků se zvolna uzavírá činnost evropského projektu
elektrických autobusů ZeEUS, jehož dílčí poznatky na
našich stránkách průběžně sledujeme (viz například představení výsledků
z Cagliari). U
příležitosti závěrečného setkání byl zároveň představen jeho
následovník, evropský projekt ASSURED.
2.5.2018 Automatické
metro bez řidiče se stává stále větším fenoménem v rozvoji městských
rychlodrah po celém světě. Jak byla v dubnu 2018 informována odborná
veřejnost prostřednictvím Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP),
zaznamenal tento druh dopravy v březnu 2018 důležitý milník: Délka
všech automatizovaných linek metra na světě překročila „magickou“
hodnotu 1000 km. Od roku 2015 tak vzrostla jejich délka prakticky o třetinu.
27.4.2018 S nabíjecími výkony řádově ve stovkách kilowattů se v
současné době můžeme setkat především u průběžně dobíjených elektrobusů
(viz prezentace z našich konferencí Elektrické autobusy pro město). U elektromobilů je
zatím běžným standardem pro rychlé nabíjení výkon do 50 kW. Nárůst
elektromobility a tlak na zkracování prostojů během nabíjení nicméně
vede průmysl k vývoji bezpečných a ekonomických technologií pro
nabíjení stále většími výkony i u elektromobilů. Konkrétní podobu
dostal tento trend v nabíjecí stanici Terra HP od společnosti ABB,
umožňující nabíjecí výkon až 350 kW. Tato nabíjecí stanice, první svého
druhu na světě, byla představena na Hannoverském veletrhu v dubnu 2018.
25.4.2018 Tulare je šedesátitisícové město v západní Kalifornii,
mezi jehož strategické priority patří také udržitelný rozvoj včetně
ekologicky šetrné energetiky. Jedním z konkrétních projektů, jimiž se
tato strategie realizuje, je i provoz palivočlánkové kogenerační
jednotky od dodavatele FuelCell Energy v tamní čističce odpadních vod.
Na začátku dubna 2018 překročil tento projekt důležitý milník
24.4.2018 Malé elektrické nákladní a užitkové automobily – lidově
„multikáry“ – značky Goupil jsou úspěšně v provozu v zahraničí i v
několika českých městech, například ve službách Veřejné zeleně města
Brna (viz foto níže). Poznat je mohli také účastníci odborných konferencí
Efektivní elektromobilita v organizacích a Smart city v praxi, pořádaných
provozovateli našeho portálu. Nenechali jsme si proto ujít příležitost
se s těmito zajímavými vozidly seznámit naživo a přijali jsme jednoho
slunného dubnového dopoledne 2018 pozvání jejich distributora,
společnosti Eurogreen s.r.o., na předváděcí akci na mosteckém
automobilovém polygonu.
20.4.2018 Italský výrobce Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, je
známý především jako dodavatel u celených systémů lehkého
stavebnicového bezobslužného metra, které mělo svoji premiéru v Kodani
a funguje
na bázi kolejových obvodů, tedy pevného bloku. Stále více se však na
trhu uplatňuje i jeho technologie CBTC, například ve
Stockholmském metru. CBTC od
Ansaldo STS bude nyní instalováno také na lince 6 pařížského metra.
Smlouva mezi výrobcem a pařížským městským dopravce RATP byla k tomu
podepsána začátkem dubna 2018.
17.4.2018 Demonstrační provozy elektrických autobusů v rámci
projektu ZeEUS
zahrnují především bateriové elektrobusy různých značek v různých
konfiguracích a v různých provozních podmínkách. Součástí tohoto
projektu je nicméně také provoz parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů
doplněných bateriovým zásobníkem energie pro nezávislý provoz na
významně dlouhé části trasy, v cca 150tisícovém italském městě Cagliari
ležícím na jihu ostrova Sardinie. Jeho výsledky, s nimiž byla veřejnost
seznámena v dubnu 2018, dokládají spolehlivost a technickou zralost
parciálních trolejbusů jako řešení pro města, kde již trolejbusová
infrastruktura existuje.
13.4.2018 Konceptem mobilita jako služba (Mobility as a Service –
MaaS) rozumíme multimodální a udržitelné služby mobility reagující na
potřeby zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného plánování
cesty a plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop). Jak byla
odborná veřejnost informována začátkem dubna 2018, tento koncept bude
rozvíjet i španělské hlavní město Madrid prostřednictvím svého
městského dopravce Empresa Municipal de Transportes, EMT.
11.4.2018 Od konce června 2016 přepravují v Sionu, hlavním městě
švýcarského kantonu Valais, dva elektrické minibusy bez řidiče (blíže
viz případová studie v naší publikaci Smart city v praxi). Od března
2018 se k tomuto projektu přidal ve Švýcarsku další: Jeden autonomní
elektrický minibus začal jezdit ve smíšeném provozu v desetitisícovém
městě Neuhausen am Rheinfall v kantonu Schaffhausen, těsně při hranici
s Německem.
9.4.2018 Na začátku dubna 2018 byly publikovány výsledky dalšího
demonstračního provozu v rámci evropského projektu ZeEUS, tentokrát ve
španělské Barceloně. Tamní dopravce TMB zde testoval elektrobusy hned v
několika rozdílných podmínkách: „noční“ i průběžně dobíjené, s různými
druhy trakčních baterií a v různém terénu. Výsledky těchto srovnání
jsou bezesporu zajímavé.
6.4.2018 Varšava
je jedním z měst zapojených do evropského projektu ZeEUS, kde
demonstrační provoz potvrdil a upřesnil rozvojovou strategii nasazení
elektrobusů s průběžným dobíjením, využívajícím standardizovanou
technologii – v tomto případě systém Schunk, známý mj. z jiného
polského města, Krakova. Ukazují to
výsledky demonstračního provozu parku deseti elektrobusů u městského
dopravce Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), publikované na konci března
2018.
5.4.2018 Jedním z hlavních partnerů nedávné konference Smart city v praxi III,
pořádané provozovatelem našeho portálu, byla společnost TECO, která zde
opět předvedla svoji unikátní řídicí technologii Tecomat Foxtrot,
tentokrát zvláště v aplikacích pro veřejné osvětlení. Jako dovětek k
jejich prezentaci zde s laskavým souhlasem TECO přetiskujeme zajímavou
případovou studii z březnového vydání newsletteru TecoInfo, popisující
uplatnění technologie Tecomat Foxtrot u architektonického osvětlení
mostu v Nizozemí.
3.4.2018 Společnost pro nájemní dopravu na zavolání Uber má v ČR
pověst spíše kontroverzní a do značné míry zpolitizovanou. Jak ale
ukazuje příklad z Londýna, tato společnost má zájem na efektivním
řešení městské mobility a k tomuto účelu nabízí anonymizovaná data o
svých přepravách, která mohou mít pro řízení inteligentní mobility
velký význam. Prvním krokem bylo zveřejnění těchto anonymizovaných dat
v polovině března 2018 v podobě datového nástroje Uber Movement
určeného pro město.
29.3.2018 Po záchranné službě ve skotském Aberdeenu má ve Velké
Británii i další složka záchranného systému ve svém parku automobily s
palivovými články. V březnu 2018 převzala Londýnská metropolitní
policie 11 palivočlánkových osobních automobilů Toyota Mirai, které jsou
používány i ve výše zmíněném Aberdeenu.
27.3.2018 K dodavatelům nabíjecích stanic pro průběžné dobíjení
elektrobusů nabízejících evropský (a stále více i světový) standard
OppCharge se k
společnostem ABB, Siemens a Heliox již v roce 2017 připojil také polský
dodavatel Ekoenergetyka a svými produkty dále dobývá Evropu. Svědčí o
tom smlouva s městem Malmö z března 2018 na tři jeho nabíjecí stanice
typu quickPOINT City Chargers využívající standard OppCharge, které zde
budou dobíjet elektrobusy Volvo.
22.3.2018 Dne 20. března
2018 opět proběhla jako doprovodný program brněnského veletrhu AMPER
2018 odborná konference Smart city v praxi III, pořádaná konzultační
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je
provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její hlavní konzultant
Jakub Slavík, jehož odborná publikace Smart city v praxi byla rok po
slavnostním křtu vyprodána v celém svém dvoutisícovém nákladu, byl
zároveň odborným garantem konference. Konference se konala pod záštitou
ministryně pro místní rozvoj ČR a slovenského města Nitry. Generálním
partnerem konference byla automobilka Porsche Česká republika
(elektromobily Volkswagen), hlavními partnery společnosti ČD -
Telematika, TECO a VARS BRNO a partnery CETC Europe, ČSOB, E.ON,
Eurogreen a Operátor ICT.
16.3.2018 Přibližně sedmdesátitisícové historické a průmyslové
město Inowrocław ve středním Polsku se stane během roku 2018 dalším z
měst využívajících ve větším rozsahu park elektrických autobusů se
standardem průběžného dobíjení OppCharge. Na základě smlouvy se
švédským dodavatelem Volvo, podepsané na začátku března 2018, sem bude
dodáno osm elektrických hybridních (plug-in hybridních) autobusů a osm
elektrobusů od tohoto výrobce.
15.3.2018 Inteligentní veřejné osvětlení je zpravidla ovládáno
centrálně s využitím datových úložišť na cloudu. Mohou však nastat
situace, kdy je třeba svítidla nastavit individuálně v terénu a kdy
cloudová správa může věc spíše komplikovat. Na pomoc v těchto situacích
přichází v březnu 2018 dodavatel osvětlovacích technologií Osram se
smartphonovou aplikací Tuner4TRONIC Field.
14.3.2018 Nizozemská města Eindhoven a Helmond, dvě největší města
v metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní
Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy
celkem 43 elektrobusů VDL. Elektrobusy
provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny
Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu
těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS, který
probíhal v období od prosince 2016 do září 2017.
12.3.2018 Na stránkách našeho portálu a v prezentacích z našich
konferencí se v souvislosti s elektrobusy jako pověstná červená nit
táhne upozornění: Elektrobusy představují samostatný dopravní systém a
nelze jimi jednoduše zaměňovat dieselové autobusy „kus za kus“, beze
změn v linkovém vedení a bez podpory ostatních součástí inteligentní
mobility ve městě. V praxi se o tomtéž nedávno přesvědčili v německém
Bonnu, který je mj. sídlem sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o změně
klimatu, v rámci evropského projektu ZeEUS. První
výsledky tamního demonstračního projektu byly publikovány na začátku
března 2018.
8.3.2018 Evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE přechází od
slov k činům. Svědčí o tom smlouva na dodávku 40 palivočlánkových
autobusů od belgického výrobce Van Hool pro dvě německá města, 30
autobusů pro Kolín nad Rýnem a 10 autobusů pro Wuppertal, na základě
dodavatelské smlouvy uzavřené na konci února 2018.
7.3.2018 Trondheim
je téměř 200tisícové norské město, ležící blízko polárního kruhu na 63°
zeměpisné šířky. Od srpna 2019 zde bude na čtyřech linkách zdejší MHD
jezdit celkem 35 elektrobusů, z toho 25 standardních 12m autobusů od
švédského výrobce Volvo
a 10 kloubových 18m autobusů od francouzského dodavatele Heuliez Bus. V
únoru 2018 byla za tímto účelem uzavřena dodavatelská smlouva se
švédsko-švýcarským výrobcem ABB na dodávku infrastruktury pro průběžné
dobíjení, čítající 8 stanic s pantografovou konzolí standardu
OppCharge.
5.3.2018 O
konceptu chytrého
sloupu veřejného osvětlení sloužícího také jako
infrastruktura pro informační technologie jsme čtenáře našich portálů
informovali v září 2017. Od února 2018 začal mít tento sloup s
obchodním označením Smart Fusion Pole, tedy „Sloup s chytrým
propojením“, své první praktické využití: Na základě smlouvy uzavřené
mezi municipalitou a dodavatelským konsorciem společností Philips
Lighting (osvětlovací technologie) a American Tower Corporation
(infrastruktura bezdrátových komunikací) bude dvě stě takovýchto sloupů
instalováno v kalifornském městě Huntington Beach.
2.3.2018 Komercializace palivočlánkových automobilů se datuje od
roku 2013. Jak začátkem února 2018 uvedla zpráva „Global Market for
Hydrogen Fuel Cell Vehicles, 2018“ od americké výzkumné a konzultační
společnosti Information Trends, od tohoto roku bylo do konce roku 2017
ve světě prodáno celkem 6 475 palivočlánkových automobilů a jejich trh
stále roste.
28.2.2018 Evropský projekt demonstračních provozů elektrických
autobusů ZeEUS se zvolna chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich
provoz v rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster
s
pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus
& Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do
dubna 2017.
23.2.2018 Mezinárodní internetový portál SmartCityWorld.net ve
spolupráci s globálním dodavatelem osvětlovacích technologií Philips
Lighting uveřejnil v únoru 2018 zprávu s názvem „Smart cities:
understanding the challenges and opportunities“ (porozumění výzvám a
příležitostem). Na základě průzkumu mezi odborníky a dalšími
rozhodujícími činiteli v rozmanitých funkcích vyhodnotila tato zpráva
města Singapur, Londýn a Barcelonu jako nejlepší světová smart cities.
Zpráva se také zamýšlí nad faktory, které podporují nebo naopak
komplikují rozvoj inteligentních měst.
22.2.2018 Na
našich portálech průběžně sledujeme pokročilé technologie v oblasti
infrastruktury pro elektrické autobusy– viz například informace o elektrobusech ve městě Nantes nebo o řešení pro noční dobíjení velkých parků elektrobusů.
Slovenským zájemcům je nyní ve svém článku souhrnně představuje pan
Vladimír Kukučka, obchodní manažer ABB na Slovensku pro segment stavby
a infrastruktura. S uvedenými technologiemi se budou moci blíže
seznámit účastníci naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“ která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUSSHOW 2018.
21.2.2018 O
superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce
Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v
článku „V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové elektrobusy“. Na připravované konferenci Elektrické autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a je slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické autobusy pro město,
budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské
odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za
sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev,
obchodní ředitel Chariot Motors.
20.2.2018 Plně automatický provoz městských rychlodrah, s nímž se
do budoucna uvažuje i pro novou linku pražského metra D, má řadu
zákonitostí odlišných od tradiční koncepce této kolejové dopravy.
Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a její organizační jednotka
UITP Observatory of Automated Metros identifikovala technické a
organizační aspekty těchto odlišností a publikovala je v únoru 2018.
19.2.2018 Dopravní zácpy i nedisciplinovanost automobilistů jsou v
mnoha městech problémem, který v konečném důsledku odrazuje cestující
od používání povrchové městské dopravy. Jedním z nich je i portugalské
hlavní město Lisabon. Na začátku roku 2018 město přichází se zajímavou
odpovědí na tento problém: systém přednostního průjezdu křižovatkami
pro zpožděné autobusy MHD.
16.2.2018 K výbavě moderních rozsáhlých areálů pro obchod a
rozmanité služby patří stále více automatizovaná uklízecí technika.
Jednou z organizací, které tuto techniku podporují a rozvíjejí, jsou i
Německé státní železnice (DB). Přístup DB k rozvoji robotické uklízecí techniky
je promyšlený a zároveň nepostrádá vtip. Na konci ledna 2018 uspořádaly
DB soutěž robotických uklízecích strojů zvanou „Automated
Cleaning:Challenge“, běžně nazývanou spíše „Smarte Schrubber“, tedy
česky „Smart kartáč“.
13.2.2018 Od ledna 2017, tedy již rok, je v gesci Mezinárodní unie
veřejné dopravy (UITP) a s finančním přispěním Společného podniku pro
palivové články a vodík (FCH JU) v plném proudu evropský projekt
palivočlánkových autobusů JIVE. Od února 2018 se rozběhl jeho
následovník, projekt JIVE 2. V rámci realizace obou projektů tak do
ulic evropských měst vyjede téměř 300 palivočlánkových autobusů.
12.2.2018 Elektronický papír se stává stále populárnější
zobrazovací technikou pro své nesporné výhody oproti klasickým
displejům, jako je lepší čitelnost a minimální spotřeba energie. Není
divu, že se začíná uplatňovat i u elektronických jízdních řádů na
zastávkách, zobrazujících informace v reálném čase. Příkladem je
pilotní projekt autobusových jízdních řádů od firmy Papercast ve
vesnici Tannheim o cca tisíci obyvatelích v rakouském Tyrolsku, s nímž
byla odborná veřejnost seznámena v únoru 2018.
9.2.2018 Koncept „mobilita jako služba“ se stále více stává
frekventovaným pojmem při využívání moderních informačních technologií
pro usnadnění a celkové zefektivnění mobility občanů při využívání
různých druhů dopravy. Na pomoc praktické aplikaci tohoto konceptu
přichází v lednu 2018 HERE Mobility, dceřiná firma nizozemské
společnosti HERE Technologies zaměřené na digitální mapy a podporu
autonomní mobility, s platformou HERE Mobility Marketplace.
7.2.2018 Projekt autonomních elektrických minibusů v bavorském
Bad Birnbachu, o němž podrobněji informujeme v naší
reportáži,
nezůstane u Německých železnic (DB) osamocený. Již nyní je v přípravě
jeho následovník, tentokrát v Hamburku. Je jím projekt HEAT (Hamburg
Electric Autonomous Transportation), jehož autonomní minibus by měl v
testovacím provozu vyrazit do ulic přístavní čtvrti města na podzim
roku 2018.
5.2.2018 Freiamt je čtyřtisícové městečko německém v
Bádensku-Württembersku poblíž francouzských hranic. Od roku 2015 se zde
testuje projekt inteligentního řízení elektroenergetických sítí, jehož
zkušební provoz je plánován do poloviny léta 2018. Tento článek přináší
o uvedeném projektu některé zajímavé informace.
2.2.2018 Melbourne
je 4,5miliónová metropole australského státu Victoria, ležící na samém
jihozápadě kontinentu. Téměř tři čtvrtiny lidí, dojíždějících denně do
práce a za vzděláním, používá k tomuto účelu své automobily. Výsledkem
jsou dopravní zácpy, stejně nepříjemné jako neekologické. Jako řešení
tohoto problému se město rozhodlo zkoušet pro „poslední míli“ autonomní
elektrické minibusy.
31.1.2018 Elektromobil Nissan Leaf je
jedním z nejprodávanějších elektrických automobilů na světě. Jeho
pohonná jednotka nicméně může najít uplatnění i při pohonu vozidla
daleko většího, než pětimístný sedan – bateriového elektrobusu
standardní délky. Projekt takového elektrobusu pod jménem Yoka ECO Bus
představila v lednu 2018 automobilka Nissan ve spolupráci s japonskou
univerzitou ve městě Kumamoto jako vedoucím projektu za podpory
japonského ministerstva životního prostředí.
29.1.2018 Palivočlánkovou mikrokogenerací (označovanou
též anglickou zkratkou micro-CHP) rozumíme využití palivočlánkových
jednotek pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla (kogeneraci) v malém
měřítku domácností a menších budov. Rozvoj této technologie má velkou
podporu v sousedním Německu, kde je tímto směrem zaměřený program KfW
433. Jak byla v lednu 2018 informována odborná veřejnost, v červenci
2017 využívalo tato zařízení na 1 100 německých domácností a od jejich
uživatelů zaznívají pochvalné ohlasy.
25.1.2018 Cyklista jede městem, už už by odbočil a bude v cíli,
jenže ouha – jednosměrný provoz. Musí hledat náhradní trasu, aby nevjel
do protisměru. Kromě toho ať chce nebo ne, i cyklista je účastník
dopravního provozu a značky pro něj platí stejně, jako pro
automobilisty. Podobně se mu do cesty může postavit rušná dopravní
tepna, kterou na kole nelze bez rizika překřížit. Co nejvíce ulevit
městským cyklistům od podobných situací může pomoci aplikace Bike
Citizens Analytics
23.1.2018 Autonomní elektrické minibusy o kapacitě cca 5 – 10 osob
se ve zkušebních provozech rozvíjejí jako „třetí druh“ dopravy, vedle
tradiční individuální automobilové dopravy a hromadné dopravy viz
například naše reportáž z německého Bad Birnbachu. Autonomní řízení se
však v budoucnu může rozšířit i na elektrobusy standardní délky 12 m.
Za tímto účelem podepsali v lednu 2018 dohodu o výzkumném a vývojovém
programu pro autonomní elektrobusy švédský dodavatel autobusů a
elektrobusů Volvo Buses a univerzita Nanyang Technological University
(NTU) v Singapuru.
19.1.2018 Anaerobní vyhnívací plyn (ADG) je jedním z bioplynů,
které vznikají jako odpadní produkt v čističkách odpadních vod, při
chovu hospodářských zvířat nebo zpracováním potravinářského odpadu.
Jako takový je řazen mezi důležité obnovitelné zdroje, resp. nosiče
energie. Na rozdíl od zemního plynu je však mnohem méně bohatý na
metan, který je vlastním zdrojem energie, a zároveň plný kontaminantů.
Přesto si s tímto problematickým nosičem energie dokáže poradit i
takové zařízení, jako palivočlánková energetická jednotka.
18.1.2018 Dodavateli elektrobusů jsou většinou autobusoví výrobci,
případně výrobci elektrovýzbrojí využívající tradiční autobusové
karoserie. Výsledným produktem bývá prostě autobus, u něhož k pohonu
slouží elektromotor. Francouzský dodavatel elektrotechnických produktů
a dopravních prostředků Alstom šel na konstrukci elektrobusů jinak:
Využil zkušenosti z konstrukce svých tramvají a vyrobil vozidlo s
netradičním vzhledem a zajímavými jízdními vlastnostmi – elektrobus
Aptis. Jeho prototypy během ledna 2018 pokračují v testování v běžném
provozu.
17.1.2018 Koncept veřejně soukromého partnerství (PPP) je známý především
jako prostředek budování a provozování nových investičních projektů,
mimo jiné i v kolejové dopravě. Může však být účinným prostředkem k
rozvoji stávajících dopravních systémů a k zavádění inovativních
technologií v nich. Příkladem je síť městské a příměstské dráhy S-Bane v dánském hlavním městě Kodani. U ní bylo v prosinci 2017 rozhodnuto o
zcela zásadní organizační změně, zahrnující právě PPP a mířící k plně
bezobslužnému provozu s využitím technologie CBTC.
16.1.2018 Inteligentní měnírna Hesop od Alstomu pomáhá zvyšovat
účinnost využívání trakční energie tím, že přebytečnou energii z brzdění
při rekuperaci vrací zpět do veřejné sítě. Před Vánoci 2017 zaznamenalo
praktické uplatnění této měnírny zajímavý milník: Byla uvedena do
provozu na lince 3 milánského metra, což je druhá komerční aplikace
této měnírny v podzemním metru a zároveň
druhá aplikace na síti milánské městské a příměstské dopravy
12.1.2018 Projekt palivočlánkových vozů taxi v Paříži
získal v
prosinci 2017 důležitou podporu v oblasti plnicí infrastruktury. K
plnicí stanici v ulici Cours Albert 1er, na veřejném parkovišti Pont de
l’Alma, která tyto vozy zásobuje vodíkem, přibyla další veřejná plnicí
stanice na letišti Paříž Orly. Jde o vůbec první vodíkovou plnicí
stanici na francouzském letišti.
10.1.2018 Slovenská společnost Voltia (dříve Greenway),
pronajímající elektrické užitkové vozy domácím i zahraničním zákazníkům
(včetně například Nizozemské pošty), představila v
prosinci 2017 své elektrické dodávkové vozidlo také v Londýně. Patnáct
těchto vozidel zde bude používat zásilková společnost Gnewt Cargo.
Velká Británie se tak stává další zemí, kam tato slovenská firma
úspěšně expanduje.
10.1.2018 Snad každý, kdo kdy poznal rušné velké nádraží v některé
z metropolí, zažil ten pocit bezradnosti: Uprostřed davu lidí, množství
světel, nápisů a chodeb marně hledá pokladnu, nástupiště, odkud mu
zanedlouho odjíždí vlak, stánek s občerstvením nebo umývárnu. Na pomoc
cestujícím a zároveň jako povzbuzení pro využívání železnice přišel v
prosinci 2017 americký vlakový dopravce Amtrak s aplikací FindYourWay
(doslova: „NajdiCestu“), která napomůže orientaci na velkém newyorském
nádraží Penn Station.
8.1.2018 Belgické hlavní město Brusel a jeho městský dopravce
STIB se angažují v mnoha inovativních řešeních pro moderní bezemisní
dopravu. Vedle technologií pro efektivní provoz tramvají
začal v roce 2017 rozvíjet také provoz elektrických midibusů od polského
dodavatele Solaris Bus & Coach. Před Vánoci 2017 zaznamenal
rozvoj elektrobusů u tohoto dopravce důležitý milník: STIB objednal
sérii 25 kloubových elektrobusů Solaris Urbino 18 electric, které by
měly být uvedeny do provozu v první polovině roku 2019.
2.1.2018 V listopadu 2017 publikovala americká agentura National
Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu
palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července
2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na
obdobnou zprávu z ledna 2017. Tento článek
dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy.
3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018 | Archiv 2017 | Archiv 2016 | Archiv 2014/2015
|