Smart
city v praxi
Projekty smart city
Archiv článků 2019
23.12.2019 Bílina,
Jeseník, Karlovy Vary, Plzeň a Ústí nad Labem. V těchto městech budou
přednostně testovat 5G technologie a jejich aplikace. Právě tyto
municipality totiž zvítězily v prosinci 2019 v soutěži, kterou
uspořádalo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s
Ministerstvem pro místní rozvoj (MMR). V praxi to znamená, že lidé
během příštích dvou let dostanou od města, kde žijí, vybrané služby
postavené na chytrých sítích 5. generace. Díky nim se v daném území
například zvýší bezpečnost či bude dostupnější kultura.
20.12.2019 Trakční
baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují – tedy
snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita klesne na
cca 70 – 80 % nebo méně, stává se jejich použití ve vozidle
neekonomickým a hlavně nepraktickým. Mohou však stále dobře posloužit
jako stacionární zásobníky energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými
zdroji pro vyrovnávání rozdílů ve výrobě a spotřebě. Průkopníkem tohoto
využití je výrobce elektrobusů Volvo, o jehož
projektu ve švédském Göteborgu se lze dočíst v naší brožuře Příběhy chytrých pomocníků.
V prosinci 2019 byl v Göteborgu zahájen další podobný projekt a opět s
účastí Volvo.
18.12.2019 Dalším
z tradičních výrobců autobusů, kteří vstupují na evropský trh
elektrobusů, je německý MAN. V polovině prosince 2019 si
Hambursko-holštýnský dopravní podnik (Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein
GmbH, VHH) od společnosti MAN Truck & Bus objednal 17
elektrobusů typu Lion's City E ve standardní 12m verzi. Co do nabízené
koncepce elektrobusu jde přitom tento výrobce v Evropě tak trochu
„proti proudu“.
17.12.2019 Koncem
listopadu 2019 byl na konferenci v nizozemském Groningenu slavnostně
uzavřen projekt palivočlánkových autobusů
High V.LO-City, předchůdce a souběh současných projektů
JIVE a JIVE 2. Projekt přinesl řadu zajímavých
zkušeností a posunul vývoj evropských palivočlánkových autobusů o další
důležitý krok dál.
13.12.2019 Zatímco
Česko je, pokud jde o bateriové elektrobusy, stále považováno převážně
za „SOR-land“ nebo „Škoda-land“ (viz postřehy z naší nedávné konference Elektrické autobusy pro město VIII),
v Západní Evropě je situace jiná. I sem se nezadržitelně tlačí čínští
dodavatelé – především BYD a také Yutong. Potvrzují to mimo jiné zprávy
o připravovaných projektech elektrobusů v Nizozemí a Norsku na začátku
prosince 2019.
11.12.2019 V listopadu
2019 uplynulo 25 let od zahájení prvního energeticky úsporného projektu
řešeného metodou energetických služeb se zárukou úspor – EPC. Celkem
bylo realizováno více než 250 projektů za 3,6 mld. korun, které
zákazníkům ušetřily energii v hodnotě 4,1 mld. korun. Projekty uspořily
celkově 820 000 tun ekvivalentu emisí CO2, což
se rovná zhruba tomu, co vypustí za rok jedna větší uhelná elektrárna.
9.12.2019 Nástupištní
stěny
představují investičně náročný, ale zaručeně spolehlivý způsob, jak
nejen zabránit pádu osoby do kolejiště metra, ale také, jak zabránit
zastavení provozu při pádu věci. Zatímco tomu prvnímu lze zamezit i
například technologiemi na bázi senzorů, tomu druhému zabrání jen
skutečná fyzická zábrana v podobě pevné stěny s dveřmi. Jak ale
instalovat nástupištní stěnu tam, kde jezdí, nebo do budoucna mohou
jezdit, různé vlaky? Řešení předvedla začátkem prosince 2019
singapurská firma ST Engineering na veletrhu AusRAIL Plus v australském
Sydney.
6.12.2019 Zatímco
lehké nákladní a užitkové elektromobily v kategorii celkové hmotnosti
do 3,5 t se stále více zabydlují na evropském i českém trhu, města a
městské služby volají také po těžkých nákladních automobilech nad tímto
limitem s plně elektrickým, a tedy tichým a bezemisním pohonem. Dobrou
zprávou je, že i tato poptávka bude brzy vyslyšena. V listopadu 2019
byl oficiálně zahájen prodej těžkého nákladního elektromobilu značky
Volvo.
5.12.2019 Využívání
obnovitelných zdrojů energie je důležitou součástí inteligentní
energetiky v rámci konceptu smart city. Občas se přitom zapomíná, že
možnosti měst a obcí jsou v tomto směru omezené. Není to jen kvůli
financím – město může rozhodovat pouze o svém majetku, ne o majetku
svých obyvatel. Využívání obnovitelných zdrojů v zařízení městských
služeb může nicméně být zajímavým projektem prospěšným přírodě i
městské kase. Jeden takový představilo město Prostějov v listopadu
2019.
4.12.2019 Už od roku
2016 postupně nabíhá legislativou stanovená povinnost na výstavbu budov
s téměř nulovou spotřebou energie. Od ledna 2020 se bude nově týkat i
nejmenších rodinných domů. Stejně tak se týká i budov veřejných služeb
ve správě měst a obcí. O podrobnostech informovalo v listopadu 2019
Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.
2.12.2019 Geofencing
(doslova „zeměpisné oplocení“) znamená vytvoření digitální geografické
zóny, v níž mohou být vozidla propojená pomocí moderních technologií na
dálku kontrolována a řízena. Toto řešení, pro nějž jsou již vyvinuté
technologie, může významnou měrou přispět k řízení mobility v městských
centrech, a následně přispět k jejich celkovému zklidnění a
bezpečnosti. Svoji podporu geofencingu prezentoval v listopadu 2019
švédský dopravní úřad Swedish Transport Administration v rámci
čtyřletého projektu zahájeného v tomto roce.
28.11.2019 Dne
27. listopadu 2019 se v Praze konal osmý běh konference „Elektrické
autobusy pro město“, organizované firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services, která je provozovatelem tohoto portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus, tentokrát v nových prostorách výstaviště PVA EXPO v
Praze-Letňanech. Tato mezinárodní konference se konala pod
záštitou
Sdružení dopravních podniků ČR a Dopravného podniku mesta Košice.
26.11.2019 Řidič,
který
nejede, nevydělává. Tato jednoduchá ekonomická logika vede mimo jiné k
nasazení moderních technologií v dopravě, včetně autonomního provozu
vozidel. Několik desetiletí se již uplatňuje u vlaků metra bez
řidiče, začíná však pronikat i do autobusové dopravy.
Významným
milníkem byla demonstrační ukázka autonomního pojíždění elektrobusu
Volvo dopravní společnosti Keolis v jejích garážích nedaleko švédského
Göteborgu v listopadu 2019.
25.11.2019 Velká část
dospělé populace tráví, obzvláště v zimním období, většinu svého
pracovního dne při umělém osvětlení. Zde se setkávají a spolupracují s
ostatními lidmi, s nimiž
komunikují nejen hlasem, ale také vizuálně, řečí těla. Na dobrý pocit z
této komunikace, a následně na celkovou pohodu i pracovní výkonnost, má
velký vliv index podání barev u použitého osvětlení. Toho
si je mimo jiné vědom světový výrobce osvětlovací techniky Signify
(dříve Philips Lighting), který od listopadu 2019 zvyšuje standard
indexu podání barev u portfolia svých kancelářských svítidel pro
evropský trh z hodnoty 80 na 90.
21.11.2019 Technologie
LiFi (Light Fidelity) představuje kombinaci WiFi a světelných zdrojů. V
současné době se rozvíjí především v rámci zajištění dostatečného a
bezpečného pokrytí datovou sítí v budovách. Od listopadu 2019 se dává
LiFi doslova do pohybu: V rámci pilotního projektu leadra v LiFi
společnosti Signify, která již uplatňuje tuto technologii pod obchodní
značkou Trulifi,
a italského konstruktéra a výrobce interiérových svítidel pro dopravní
prostředky Ellamp Spa bude instalován také do autobusů.
20.11.2019 Dva
elektrobusy už přes tři roky nepřetržitě zajišťují pravidelnou
kyvadlovou dopravu mezi pražským BB Centrem a stanicí metra C
Budějovická na bezplatných linkách BB 1 a BB 2. Za tu dobu mají k
listopadu 2019 na svém kontě 150 000 ujetých kilometrů a 2 miliony
přepravených cestujících.
18.11.2019 „Chytré“
světelné řízení křižovatek se stále více stává realitou i v českých
městech. Příkladem je hromadný projekt modernizace těchto zařízení v
Ústí nad Labem, s nímž byla odborná veřejnost seznámena začátkem
listopadu 2019. Projekt modernizace pokrývá celkem čtrnáct lokalit –
křižovatek a přechodů pro chodce – v severočeské metropoli.
13.11.2019 Společnost
ČEZ Energo, člen skupiny ČEZ ESCO, vybudovala v Příboře na Novojičínsku
novou kogenerační jednotku. Místním obyvatelům i firmám to přinese
dlouhodobou stabilizaci cen tepla. O podrobnostech tohoto projektu byla
odborná veřejnost informována v říjnu 2019.
11.11.2019 Kloubový
18/19m elektrobus se stává sériovým tržním produktem. Tento jednoznačný
signál vyslal trh elektrických autobusů začátkem listopadu 2019, když
společnost Volvo Buses dostala od dopravce Transdev objednávku na 157
svých kloubových elektrobusů. Jde přitom o dosud největší jednorázovou
objednávku elektrobusů v Evropě vůbec, a to – možná trochu překvapivě –
právě v této kategorii.
7.11.2019 Ergonomické
programovatelné vnitřní osvětlené budov veřejných služeb, k nimž patří
také budovy městské, krajské a státní administrativy, má zpravidla hned
dvojí významné přínosy: Protože je přátelské lidskému organismu, šetří
zdraví lidí, kteří zde pobývají. Díky moderním technologiím také spoří
energii, a tím i veřejný rozpočet. Nejinak je tomu v případě Krajského
úřadu Pardubice, který je od konce října 2019 vybaven novým moderním
vnitřním osvětlením.
5.11.2019 Na
začátku listopadu 2019 bylo v mladoboleslavské automobilce ŠKODA AUTO
uvedeno do provozu unikátní energetické zařízení: superkapacitorový
stabilizátor energetické sítě, zde prezentovaný pod obchodním názvem
UGS – Ultracapacitor Grid Stabilizer. Jak název
napovídá, jeho smyslem je stabilizovat energetickou síť výroby, tedy
vyřešit problém výroby s poklesy a krátkodobými výpadky v zásobování
elektřinou. V oboru průmyslové automatizace jde o řešení zcela nové,
nicméně superkapacitory se pro podobný účel již nějaký čas uplatňují
například v sítích trakčního vedení drážní dopravy.
4.11.2019 Nákladní
automobil uvízlý pod příliš nízkým viaduktem kvůli nepřesným mapám –
bohužel stále častější obrázek, který ve velkých městech znamená vážnou
komplikaci v dopravě. Tento problém se týká také Londýna. Státní,
původně vojenská, organizace Ordnance Survey, která ve Velké Británii
již od poloviny 18. století zodpovídá za veškeré základní mapování a
související podklady a data, proto na konci října 2019 dala městu
Londýnu, resp. jeho dopravnímu odboru Transport for London, volně k
dispozici všechny potřebné mapové podklady.
31.10.2019 Po finské
metropoli Helsinky,
anglickém Briminghamu a belgických Antverpách se od října 2019 prvním
středoevropským městem užívajícím finskou aplikaci mobility jako služba
MaaS pod obchodním označením Whim stává Vídeň. Je z toho patrné že i
dodavatelský sektor v oblasti aplikací MaaS se postupně globalizuje a
technická řešení jsou navzájem přenositelná mezi zeměmi.
25.10.2019 V září 2019
byla zprovozněna třetí, okružní linka kodaňského metra, fungujícího od
počátku jako plně bezobslužné. To je příležitost podívat se na tento
dopravní systém blíže. Je totiž bezesporu zajímavý, a to jak po stránce
technické, tak ekonomické a organizační.
23.10.2019 Americký
výrobce stacionárních palivočlánkových zdrojů FuelCell Energy, který
již dříve avizoval opětovný
vstup na evropský trh, a společnost E.ON
Business Solutions ze skupiny E.ON uzavřely dohodu o spolupráci při
rozvíjení evropského trhu stacionárních palivočlánkových zdrojů.
Odborná veřejnost byla s touto dohodou seznámena na začátku října 2019.
22.10.2019 S autonomním
elektrickým minibusem fungujícím ve zkušebním provozu v bavorských
lázních Bad Birnbach se již seznámili čtenáři naší
reportáže. V říjnu 2019 nastal dlouho očekávaný
milník, který završil hlavní cíl celého tohoto projektu v režii
Německých státních drah (DB): Autonomní elektrické minibusy nyní vozí
cestující, kteří do lázní přijedou vlakem, od poněkud vzdáleného
nádraží přímo do centra lázní.
21.10.2019 S testováním
kloubových 18,7m elektrobusů Volvo již byli čtenáři našeho portálu
seznámeni. Jeho sériová verze byla Pod obchodním označením „Volvo 7900
Electric Articulated“ představena v říjnu 2019 na mezinárodním veletrhu
Busworld v Bruselu.
17.10.2019 LiFi
a internetové připojení přes mobilní sítě nové generace 5G představují
perspektivní směry v technologii přenosu dat a nabízejí netušené
příležitosti v mnoha oblastech průmyslu a veřejných služeb. Není proto
s podivem, že se dva její lídři, společnost Signify (dříve Philips
Lighting) za LiFi a Vodafone za 5G, rozhodli rozvíjet tyto technologie
společně. Odborné veřejnosti to prezentovali v říjnu 2019.
16.10.2019 Integrovaný
regionální operační program (IROP) je důležitým prostředkem pro
spolufinancování českých investičních projektů z prostředků Evropských
strukturálních a investičních fondů. Tento program v gesci Ministerstva
pro místní rozvoj ČR bude pokračovat i po skončení současného dotačního
období. Podrobnosti se stále dolaďují. Jedno je však jisté: Současná
štědrá míra dotací, dosahující až 85 %, se již opakovat nebude. Bylo to
zřejmé při zahájení Roadshow IROP, které v polovině října 2019 proběhlo
v Akademii veřejného investování Ministerstva pro místní rozvoj.
11.10.2019 Řada měst má
jako svoji důležitou prioritu chránit svůj urbanistický a
architektonický charakter veřejného prostoru, jeho jedinečnost a genius
loci. Důležitý krok v tomto směru učinilo město Ostrava, které vydalo v
říjnu 2019 manuál o tom, jak správně pracovat s venkovní reklamou.
Doporučuje správné postupy a příklady, aby reklama byla čitelná,
přehledná, vkusná a efektivní. Ostrava tak jako jedno z prvních měst v
ČR (ne-li vůbec první) začíná řešit reklamní smog na svém území.
8.10.2019 Operační
program Životní prostředí v gesci Ministerstva životního prostředí a
Státního fondu životního prostředí předpokládá v roce 2020 celkem 13
výzev na projekty zejména pro protipovodňovou ochranu, na prevenci
vzniku odpadů, ale také na ochranu a péči o přírodu a krajinu či na
snížení energetické náročnosti veřejných budov. Podrobný harmonogram
těchto výzev zveřejnil v na konci září 2019 Státní fond životního
prostředí.
7.10.2019 Obnovitelné
zdroje energie jsou nejen šetrné k přírodě a klimatu. Představují také
příležitost, jak ušetřit za elektřinu – tedy pokud je projekt správně
připraven. To platí pro jednotlivé uživatele, soukromé společnosti i
města a obce. Připravovat takovýto projekt vlastními silami přitom může
být poměrně náročné – je lepší jej objednat „na klíč“. Příkladem jsou
fotovoltaické zdroje na prodejnách Lidl, s nimiž byla veřejnost
seznámena v říjnu 2019.
3.10.2019 Technologie
typu „smart home“ tedy „inteligentní domácnost“ mají zpravidla pramálo
společného s konceptem smart city. Ve většině případů jde o produkty
určené pro koncové zákazníky s vysokými příjmy a s tomu odpovídajícím
bydlením a nároky na domácí komfort. Jiná situace nastane, pokud tyto
technologie pomáhají zlepšit život starým a handicapovaným lidem v
rámci sociální péče, čímž jejich využití dostává komunitní rozměr.
Příkladem je švýcarský projekt „Můj život, moje cesta“, s nímž byla
odborná veřejnost seznámena začátkem října 2019.
2.10.2019 Španělská,
téměř šestisettisícová
Malaga je jedním z úspěšně se rozvíjejících evropských smart cities,
kladoucích důraz na inovativní řešení v energetice a elektromobilitě. V
rámci tamního projektu PALOMA je zde od konce září 2019, poprvé na
světě, testován systém SRS
pro průběžné kontaktní spodní dobíjení elektrobusů od francouzské
průmyslové společnosti Alstom.
1.10.2019 Koncept
mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je stále
preferovanější cestou, jak změnit systém mobility v městech tak, aby
byla užitečná lidem a zároveň šetrná k životnímu prostředí, v
neposlední řadě ke klimatickým změnám. V Nizozemí začal v září 2019
fungovat systém MaaS s aplikací ALD Move spravovaný společností ALD
Automotive, dceřinou společností bankovní skupiny Societé Generale
(podobně jako například naše Komerční banka). Tato společnost je
zaměřena zejména na leasing automobilů a správu jejich vozových
parků.
26.9.2019 Bateriové
zásobníky energie jsou typicky doplňkem obnovitelných zdrojů elektřiny.
Mohou být však účinně kombinovány i s tradičními zdroji, případně s
více různými zdroji najednou. Typickým příkladem je největší bateriové
úložiště v České republice, patřící energetickému holdingu C-Energy v
jihočeské Plané nad Lužnicí. Veřejnosti bylo představeno v září 2019.
23.9.2019 Zní to
dramaticky, ale je to skutečnost: I nadměrný hluk přispívá k předčasným
úmrtím. Není proto divu, že v městech je hluk z dopravy ekologickým
problémem číslo dva, hned za emisemi. Tímto problémem a jeho řešením se
zabývá mimo jiné Hluková a vibrační laboratoř skupiny Volvo, mj.
úspěšného dodavatele elektrických bateriových a hybridních autobusů
(viz foto), která k němu začátkem září 2019 poskytla odborné veřejnosti
svůj komentář. V tomto článku z něj vyjímáme některé zajímavé
skutečnosti.
20.9.2019 Sítě
nabíjecích stanic pro elektromobily se neobejdou bez podpory moderních
informačních technologií, které zajistí jejich spolehlivé a zároveň
efektivní fungování i potřebný uživatelský komfort pro řidiče
elektromobilů. Na to myslí i skupina ČEZ, která pro komplexní řízení
své sítě veřejných dobíjecích stanic a obsluhu zákazníků využije nový
řídicí systém od izraelské firmy Driivz. Odborná veřejnost o tom byla
informována v polovině září 2019.
18.9.2019 Palivočlánkové
(vodíkové) autobusy spojují výhody lokálně bezemisního provozu
bateriových elektrobusů s dojezdem na jedno naplnění nádrže vodíkem
srovnatelným s klasickým dieselovým autobusem. Proto se – navzdory
vyšší investici a potřebě vodíkové plnicí infrastruktury – i tento druh
bezemisních městských autobusů v Evropě zvolna, ale setrvale rozvíjí.
Důkazem je dodávka 20 palivočlánkových autobusů a vodíkové plnicí
stanice
17.9.2019 Nabíjecí
výkony u rychlého nabíjení elektromobilů postupně rostou, tak jak roste
potřeba zkrátit nabíjecí časy a zároveň se vyvíjí technologie baterií
umožňující vyšší nabíjecí výkony. Vliv rychlého nabíjení na rozvodnou
síť zároveň může kompenzovat akumulátor připojený k nabíjecí stanici.
Na tuto situaci reaguje pilotní projekt vysoce výkonné nabíjecí stanice
skupiny ČEZ s nabíjecím výkonem až 150 kW doplněné o systém akumulace
energie, o němž byla odborná veřejnost informována koncem srpna 2019.
16.9.2019 Velké
solární parky jsou v povědomí lidí především doménou zemí blízko
rovníku s velkou intenzitou slunečního záření. Mohou však s úspěchem
vznikat i v zeměpisných šířkách severnějších, než je Česko. Důkazem je
švédský solární park Sparbanken Skånes Solcellspark, který byl uveden
do provozu v červnu 2019.
12.9.2019 Při
řešení krizové situace mohou mít důležité informace bez nadsázky cenu
lidských životů. Moderní technologie k tomu nabízejí zajímavé
příležitosti, zvláště pokud jejich provozovatelé efektivně
spolupracují. Důkazem jsou Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) a
Hasičský záchranný sbor Plzeňského kraje (HZSPK), které začátkem září
2019 propojily své informační systémy a jejich spolupráce se tak
výrazně zefektivní.
11.9.2019 Tramvaj je
kolejové vozidlo se všemi fyzikálními zákonitostmi, které k provozu
kovových kol na kovových kolejnicích patří. Ne všichni účastníci
silničního provozu si to však uvědomují. Výsledkem bývají vážné kolize.
Pro jejich prevenci provádí Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) od září
2019 další testy antikolizního systému tramvají, tentokrát od izraelské
firmy Mobileye.
3.9.2019 Společnost
Teco a.s. (tradiční partner konferencí
Smart city v praxi pořádáných provozovateli
tohoto portálu – pozn. red.) přichází v srpnu 2019 s komplexním
technickým řešením pro nabíjení elektromobilů. „Mozkem“ tohoto řešení
je unikátní řídicí systém Tecomat Foxtrot, s nímž se již mohli seznámit
uživatelé nejrůznějších aplikací doslova po celém světě.
30.8.2019 Inteligentní
světelná signalizace a související infrastruktura nabízí zajímavé
příležitosti, jak zvýšit bezpečnost dopravního provozu ve městech. Již
dávno to není pouze záležitost velkých měst. Od srpna 2019 se o jejích
přednostech mohou přesvědčit i obyvatelé dvanáctitisícového Vysokého
Mýta v Pardubickém kraji.
28.8.2019 Kvalitní
vysokorychlostní připojení k internetu je jednou z důležitých podmínek
rozvoje moderních měst a obcí. Problémem může být jeho infrastruktura u
města obcí, jejichž velikost nepřesahuje 5 tisíc obyvatel – u ostatních
lze předpokládat, že zde už existuje. Právě na tato malá sídla se proto
od srpna 2019 zaměřilo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve snaze
ověřit, zda je v dané oblasti dostupné připojení k optické páteřní,
přípojné, distribuční nebo přístupové síti.
27.8.2019 Diesel-hybridní
pohony jdou jednou z cest, jak významně (byť i ne zcela) ušetřit paliva
do dieselových autobusů, a s ním i uhlíkovou stopu z městské dopravy.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) proto intenzivně testuje
diesel-hybridní autobusy od zavedených výrobců. Po značkách Volvo
a Solaris
je od poloviny srpna 2019 v pořadí třetím testovaným typem
diesel-hybrid Iveco Urbanway Hybrid 12 m High Value.
23.8.2019 Města a obce
mohou získat příspěvek na rekonstrukci veřejného osvětlení díky
společným výzvám Ministerstva životního prostředí (pro obce v
chráněných krajinných oblastech) a Ministerstva průmyslu a obchodu (pro
ostatní obce), vyhlášeným v srpnu 2019. Žádosti mohou být podávány od
1. září do 31. října 2019. Tuto vládní podporu lze v principu považovat
za velmi užitečný počin, který ve svém důsledku může městům a obcím
přispět k lepšímu a ekologicky šetrnějšímu veřejnému osvětlení i k
úsporám energie, a následně i peněz z městských či obecních rozpočtů. S
tímto užitečným počinem se nicméně pojí i některá „ale“, na které
chceme v tomto článku rovněž upozornit.
22.8.2019 Superkapacitorové
elektrobusy izraelsko-bulharského výrobce Chariot Motors, hlavního
partnera připravované konference
Elektrické autobusy pro město VIII organizované
provozovateli tohoto portálu, nejsou české odborné veřejnosti neznámé,
kromě jiného i díky jejich úspěšnému provozu v
rakouském Grazu. Před dvěma měsíci, tedy v
červnu 2019, zahájil jeden tento elektrobus zkušební provoz na letištní
lince v dánském městě Aalborg. A jak dosavadní zkušenosti ukazují, k
plné spokojenosti všech zúčastněných.
19.8.2019 Hluk
z dopravy, včetně dopravy kolejové, představuje věčný problém pro
stávající a nově budované dopravní systémy všude tam, kde trasa
prochází obytnou zástavbou. O to hůře, že často pouhé obavy rezidentů z
možného hluku dokážou zablokovat jinak celospolečensky užitečný
projekt. Na pomoc přichází německá technologická firma SoundPLAN GmbH
se svým softwarovým produktem SoundPLAN®. S jeho
využitím pro železniční projekty byla odborná veřejnost seznámena v
srpnu 2019. Ukazuje, jak s pomocí tohoto software lze modelovat šíření
hluku, a následně plánovat účinná protiopatření.
12.8.2019 Realizace
„chytrých sítí“ – smart grids,
je podporována také v České republice. Svědčí o tom V. výzva programu
podpory Smart Grids I. (Distribuční sítě) na spolufinancování projektů
podporujících smart grids z Operačního programu Podnikání a inovace pro
konkurenceschopnost (OP PIK), kterou vyhlásilo Ministerstvo průmyslu a
obchodu ČR na konci července 2019.
9.8.2019 Sdílené
elektrokoloběžky se staly fenoménem řady světových měst (Prahu
nevyjímaje) názorně ukazujícím, co se stane, když se pod bohulibými
hesly nekontrolovaně otevře městský veřejný prostor dravému trhu. Pokud
jde o poučení z tohoto vývoje, jsou nejspíš nejdále města v USA – viz
příručka americké Národní ligy měst.
Problematický efekt
elektrokoloběžek na životní prostředí, zejména pak na klimatické změny,
po celou dobu jejich životního cyklu se pokusil vyčíslit tým vědců z
americké North Carolina State University. Výsledky byly publikovány v
srpnu 2019.
5.8.2019 Skotský
Aberdeen je městem, kde se již dlouho rozvíjí palivočlánková
elektromobilita. Od roku 2014 zde jezdí deset
palivočlánkových autobusů Van Hool a od února
2017 používají palivočlánková osobní auta také lékaři
a další veřejné služby. Park palivočlánkových
autobusů v Aberdeenu se nyní rozroste o dalších 15 vozidel, tentokrát v
charakteristickém patrovém provedení. Odborná veřejnost o tom byla
informována v červenci 2019.
2.8.2019 Americký
výrobce stacionárních palivočlánkových jednotek FuelCell Energy není
čtenářům našeho portálu jistě neznámý – zajímavosti z úspěšného provozu
jeho palivočlánkových elektráren a kogeneračních jednotek průběžně
sledujeme, viz například nedávné poznatky z palivočlánkové
kogenerace v korejském Inčchonu. Až dosud se
však tento výrobce zaměřoval především na americký a asijský trh. V
červenci 2019 oznámil odborné veřejnosti, že své submegawattové
palivočlánkové jednotky řady SureSource 250 a SureSource 400 o výkonech
250 a 400 kW opětovně nabídne také na evropském trhu.
31.7.2019 Dopravní
podnik hl. m. Prahy (DPP) sleduje dále jako možnou variantu ekologizace
svého autobusového parku také možné nasazení diesel-hybridních
autobusů. Po úspěšném
zkušebním provozu kloubových hybridů Volvo byl
koncem července 2019 zahájen zkušební provoz diesel-hybridního autobusu
srtandardní délky 12 m od polského výrobce Solaris. Zajímavostí je, že
jako zásobník energie zde slouží nikoli baterie, nýbrž superkapacitory.
30.7.2019 Jedním
z evropských měst, které aktivně rozvíjejí autonomní elektrické
minibusy jako „třetí druh“ dopravy, vedle klasické veřejné a
individuální dopravy, je finská metropole Helsinky. Důkazem jsou dvě
městské linky vedené těmito „robotickými autobusy“, označené jako 26R a
90R, jimiž se návštěvníci Helsinek mohou svézt v létě 2019.
26.7.2019 Akademie
výtvarných umění (AVU) realizuje unikátní projekt energetického
hospodářství budov, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v červenci
2019. Jako první v Česku se zde kombinuje metoda energetických úspor se
zárukou (EPC) s dotacemi podle nových pravidel Operačního programu
životní prostředí (OPŽP). Poskytovatelem projektu je společnost ENESA –
dodavatel energetických staveb a poskytovatel energetických služeb
metodou EPC, který je dceřinou společností ČEZ ESCO.
24.7.2019 Společnost ABB je v
ČR v souvislosti s elektrobusy známá především jako dodavatel
kapacitního zásuvkového dobíjení (viz například projekt
v Trutnově) i
jako dodavatel a propagátor průběžného dobíjení pantografovou konzolí
evropského standardu OppCharge, spouštěnou z pylonu na ližiny ve střeše
elektrobusu (českým průkopníkem této technologie s
nabíjením od firmy
Heliox je Dopravní podnik Ostrava). ABB nyní
přichází s dalším
standardizovaným systémem rychlého průběžného dobíjení – čtyřpólovou
střešní konzolí, známou jako „systém
Schunk“ a používanou například v
polském Krakově. Pod obchodním názvem Panto Up
představila tento
produkt v červnu 2019.
23.7.2019 Detailní
videodohled a zároveň maximální soukromí lidí v záběrech – to je
problémem řady dohledových systémů v nejrůznějších oblastech, jehož
řešením se zabývají moderní informační technologie. Příkladem takovéto
technologie je aplikace AXIS Live Privacy Shield – videoanalytický
software pro kamery, která nabízí maskování pohybu osob a objektů v
reálném čase v celém zorném poli kamery, a to i při plné snímkové
frekvenci. Odborná veřejnost byla s touto aplikací seznámena koncem
června 2019.
19.7.2019 Konkurence
na železnici bezesporu přispívá zlepšení celkové kvality služeb. Má
však i svou odvrácenou stránku v podobě různých jízdenek od různých
dopravců. Problém, který v městské a příměstské dopravě řeší
integrované dopravní systémy, by měla v železniční přepravě cestujících
(regionální i dálkové) vyřešit jednotná jízdenka, resp. jednotný tarif
pro přepravu cestujících na železnici v ČR. V červenci 2019 byl k tomu
učiněn další důležitý krok: Poslanci projednali zákon o drahách, který
umožňuje právě zavedení Systému jednotného tarifu. Ministerstvo dopravy
ČR navíc pokročilo v přípravě jedné jízdenky tak, že železniční
dopravci již obdrželi nezbytnou technickou i smluvní dokumentaci k
tomuto systému, a mají tak veškeré podklady pro úpravu vlastních
odbavovacích systémů, aby mohl být systém spuštěn již v roce 2020.
18.7.2019 V jihokorejském
městě Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónové metropoli, ležící
nedaleko hlavního města Soulu, slouží již rok, tedy od konce června
2018, 20MW palivočlánková
kogenerační jednotka pro výrobu elektřiny a
tepla pro dálkové vytápění. První rok provozu považuje za velmi úspěšný
jak její dodavatel, tak energetická společnost, jíž kogenerační
jednotka patří.
16.7.2019 Z hlavních
elektrifikovaných železničních tahů často odbočují tratě místního a
regionálního významu, které se z ekonomického pohledu nevyplatí
elektrifikovat. Zároveň nejsou tak dlouhé, aby bylo efektivní zde při
snaze o bezemisní provoz uvažovat o
palivočlánkových technologiích včetně nutné
vodíkové infrastruktury. Řešením jsou elektrické hybridní vlaky,
využívající napájení z troleje a bateriový zásobník energie. Takovými
jsou elektrické jednotky pro přepravu osob Flirt Akku, které
si u výrobce Stadler na začátku července 2019 objednal zadavatel
veřejné dopravy v německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH.
12.7.2019 Řídicí a
zabezpečovací systém Communication
based train control – CBTC,
pracující na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných
kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší
flexibilitu při řízení provozu, je charakteristický zejména pro systémy
městských rychlodrah/metra bez řidiče – viz
publikovaná zpráva UITP.
nabízí však možnosti využití i mimo tyto systémy, například u lehkých
městských železnic tramvajového typu. Důkazem je připravovaný projekt
Finch West light rail transit (LRT) v kanadském Torontu, který si na
konci června 2019 vybral jako řídicí a zabezpečovací systém právě CBTC
značky SelTrac od firmy Thales.
11.7.2019 Italský
Milán (Milano) patří k evropským městům s kvalitním systémem veřejné
dopravy, pokrývající celou aglomeraci a zahrnující autobusy, tramvaje,
trolejbusy i více než 100 km tratí metra (včetně bezobslužné linky M5).
Městský dopravce ATM nyní zahájil radikální změny ve svém autobusovém
parku, kde plánuje kompletní obnovu stávajících dieselových pohonů za
ekologické. Důležitým krokem je rámcová smlouva s polským výrobcem
Solaris Bus & Coach na dodávku 250 elektrobusů Solaris Urbino
12 electric, podepsaná začátkem července 2019.
10.7.2019 Internetová
komunikační technologie LiFi, jejímž světovým průkopníkem je spolčenost
Signify (dříve Philips Lighting) učinila po
pilotních projektech v červnu 2019 rozhodující
krok ke své komercializaci: Pod obchodní značkou Trulifi byla uvedena
na běžný trh.
8.7.2019 Přechod pro
chodce s tlačítkovým ovládáním bývá zdrojem mnoha horkých chvilek, kdy
buďto chodec ztratí trpělivost a vejde do vozovky na červenou, anebo
mají automobily červenou, zatímco je přechod prázdný. Jako řešení se
nabízí „chytrá“ dopravní signalizace, jakou od září 2019 začne postupně
zavádět Vídeň. Odborná veřejnost o tom byla informována koncem června
2019.
3.7.2019 Hlavním
cílem veřejného osvětlení od jeho prapočátků je zvýšit bezpečnost
chodců a chránit je před úrazy a pouliční kriminalitou. Tuto funkci
plní i v odlehlých lokalitách, například v městských parcích. Zároveň
však budování a provozování tradičního veřejného osvětlení zde může být
ekonomicky neefektivní. Řešením, které zavádí španělské město Sevilla,
je solární veřejné osvětlení. V městském parku Infanta Elena bylo
instalováno během června 2019.
2.7.2019 Chytrý
sloup veřejného osvětlení, známý také pod anglickým pojmem „smart
pole“, není v praxi „velkou hračkou pro velké
kluky“ ani
experimentováním vývojových firem na účet daňových poplatníků. Jde o
moderní technologii, jejíž komerční potřeba byla vyvolána především
poptávkou po vysokorychlostním internetu v kombinaci s nedostatkem
volných pozemků v hustě zalidněných městských oblastech a která využívá
svůj technický potenciál pro další užitečné aplikace. Tuto technologii
jako součást své standardní nabídky pod značkou BrightSites představila
odborné veřejnosti v červnu 2019 firma Signify (dříve Philips
Lighting).
1.7.2019 Jako důležitý
doplněk k přímému financování z veřejných zdrojů, ať už národních nebo
evropských, se nyní v České republice připravuje Národní rozvojový
fond, sdružující prostředky velkých investorů a určený k investicím do
významných veřejně prospěšných projektů. Na podobném principu fungují
fondy například v Německu, Irsku, Francii nebo na Slovensku a některé z
nich již déle než sto let. O současném stavu přípravy Národního
rozvojového fondu informovalo na konci června 2019 Ministerstvo
průmyslu a obchodu ČR.
20.6.2019 Automatický
provoz metra bez řidiče se rychle rozvíjí téměř na všech kontinentech,
jak konstatuje i nedávná zpráva
UITP. Ke konci května 2019 „dobyla“
tato automatizace i australský kontinent: Do provozu s cestujícími byla
uvedena Severovýchodní linka (North West Line) metra v Sydney, která je
vůbec první systémem metra v Austrálii. Tato linka byla vybudována s
plně automatickým provozem používajícím technologii
CBTC, tedy
automatizaci na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných
kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší
flexibilitu při řízení provozu.
19.6.2019 Nejen zrakově
postižení, ale i sluchově postižení lidé jsou často v obtížné situaci v
kontaktu s „normálním“ okolním světem, který prostě komunikuje jinak.
Ve Velké Británii pomáhá těmto lidem služba InterpreterNow (doslovný
překlad názvu zní: „TlumočníkTeď“), která umožňuje překlad hlasové řeči
do znakové řeči a obráceně. Od června 2019 začal tuto službu ve
spolupráci s InterpreterNow využívat železniční dopravce ScotRail, čímž
usnadňuje cestování sluchově postiženým cestujícím.
18.6.2019 Spotřeba
energie ve veřejných budovách může být významnou součástí městského
nebo obecního rozpočtu. Vytápění těchto budov může také negativně
ovlivňovat životní prostředí. Podpora opatření s využitím inovativních
technologií a obchodních modelů (metoda EPC) je náplní dotační výzvy v
Operačním programu Životní prostředí s číslem 121 a 135, které jsou
otevřeny pro příjem žádostí až do 3. února 2020. V červnu 2019 na to na
to upozornil Státní fond životního prostředí.
14.6.2019 I
inovativní
technologie se nepřestávají neustále vyvíjet. Nejde jen o technické
zdokonalování, ale také o lepší přizpůsobení reálnému provozu v běžné
každodenní praxi. Důkazem toho je i autonomní elektrický minibus
EasyMile EZ10. V červnu 2019 jeho výrobce představil při příležitosti
akce Mezinárodní unie veřejné dopravy „UITP Global Public Transport
Summit 2019“ modernizovanou verzi tohoto pozoruhodného vozidla, vhodnou
pro provoz zcela bez obsluhy – tedy nejen bez řidiče, ale i bez
průvodce, který prozatím ve zkušebních provozech tento minibus
zpravidla doprovází.
12.6.2019 Pro Solaris
Bus & Coach, jednoho z největších evropských výrobců
bateriových elektrobusů, není palivočlánkový elektrický pohon zcela
novinkou – v Hamburku slouží dva jeho prototypové 19m bateriové
elektrobusy s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu.
V červnu 2019
tento výrobce představil při příležitosti akce Mezinárodní unie veřejné
dopravy „UITP Global Public Transport Summit 2019“ svůj 12m
palivočlánkový autobus určený pro sériovou výrobu a vzápětí zaznamenal
i první objednávku.
7.6.2019
Jak konstatuje i nedávná zpráva
UITP, preferovaným způsobem zabezpečení
nástupišť v metru jsou dnes nástupištní stěny. Ačkoli jsou totiž
nástupištní stěny investičně nákladnější i náročnější na integraci s
ostatními automatizačními systémy, nabízejí velkou výhodu: zabrání
nejen škodám na životech, zdraví a majetku (to umí i jiné technologie),
ale především zastavení provozu při pádu osoby nebo věci do kolejiště.
Až dosud jsou prakticky jedinou používanou technologií klasické
průhledné nástupištní stěny s horizontálním otevíráním o různé výšce.
Do budoucna se to ale možná změní: Barcelonský dopravní podnik TMB
seznámil na začátku června 2019 odbornou veřejnost s výsledky
testovacího provozu nástupištních stěn s vertikálním posunem – tzv.
vertikální nástupištní stěny (Vertical platform screen doors –
VPSD).
5.6.2019 Mezinárodní
unie veřejné dopravy UITP publikovala v květnu 2019 dokument „World
Report on Metro Automation 2018“, tedy „Světovou zprávu o automatizaci
metra 2018“. Je z ní zřejmé, že plně automatický provoz metra s
provozem bez řidičů se stávají stále oblíbenějším konceptem při rozvoji
městských rychlodrah. Technologie
CBTC jsou přitom převažující, byť ne
jedinou, alternativou této automatizace.
4.6.2019 Konec května
2019 se stal významným milníkem pro veřejnou dopravu v Paříži: Městský
dopravce RATP podepsal tři rámcové smlouvy se třemi francouzskými
dodavateli Alstom, Heuliez Bus a Bolloré na dodávku až 800 elektrobusů
standardní délky 12 m. Prvních 150 z nich začne jezdit v Paříži do
konce roku 2022.
31.5.2019 Palivočlánkové
elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro
dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Po
parku 14 palivočlánkových elektrických jednotek Alstom Coradia iLint
pro německou
spolkovou zemi Dolní Sasko byla v květnu
vysoutěžena
dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu Německého
dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve spolkové zemi
Hessensko.
30.5.2019 Využití
depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony prostřednictvím
WiFi sítě ve stanicích městské hromadné dopravy se nabízí jako účinný
prostředek pro zjišťování přepravních proudů cestujících, a tím k
efektivnější organizaci veřejné dopravy. Pozitivní zkušenost má v tomto
směru Londýn, kde k tomu v listopadu a prosinci 2016 proběhl pilotní
projekt. Na základě výsledků tohoto pilotního
projektu vstoupí od června 2019 využití depersonalizovaných dat z WiFi
sítě ve stanicích londýnského metra do rutinního provozu.
28.5.2019 Od posledního
červnového týdne 2018 funguje na lince 16 ve švédském Göteborgu
zkušební provoz dvou prototypových 19m kloubových elektrobusů Volvo
7900 Electric. Elektrobusy provozuje dopravce Transdev pro
západošvédského zadavatele veřejné dopravy Västtrafik. V květnu 2019
byla odborná veřejnost poprvé seznámena s výsledky tohoto zkušebního
provozu.
23.5.2019
Ve slovenské Nitře se dne 21. 5. 2019 konala konference „Smart city v
praxi ELO SYS 2019“. Jak název napovídá, konference byla doprovodným
programem 25. ročníku slovenského veletrhu elektrotechniky, energetiky,
elektroniky, osvětlení a telekomunikací ELO SYS. Konferenci pořádala
konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Tato konference navazuje na svoji
českou verzi Smart city v praxi, která proběhla v uplynulých letech již
čtyřikrát a stala se tradičním doprovodným programem veletrhu AMPER v
Brně. Odborným garantem a moderátorem konference byl Jakub Slavík,
majitel a hlavní konzultant pořádající firmy.
20.5.2019 Palivočlánkové
autobusy představují perspektivní směr v rozvoji
bezemisní městské dopravy v Evropských metropolích, byť dosud ne v
takové míře, jako čistě bateriové elektrobusy, jako ostatně dokládá i
studie FCH JU V
rámci projektu JIVE se v Londýně
chystá světová technologická premiéra v této oblasti: Od roku 2020 by
zde mělo jezdit 20 palivočlánkových „doubledeckerů“. Odborná veřejnost
o tom byla informována v květnu 2019
17.5.2019 Jak uvádí
vládní dokument Digitální Česko v. 2.0, „Vysokorychlostní přístup k
internetu je součástí základní infrastruktury společnosti, stejně jako
dálnice, železniční koridory nebo energetická rozvodná síť. Bez této
základní infrastruktury je nemožná efektivní realizace podnikatelských
záměrů, což dokládá i skutečnost, že kvalitní, rychlé a robustní
připojení k internetu je podmínkou, bez které si nedokáží zahraniční
investoři představit svůj vstup do České republiky.“ Důležitým krokem k
realizaci této infrastruktury se stala v květnu 2019 dotační Výzva II
programu Vysokorychlostní internet z programu Podnikání a inovace pro
konkurenceschopnost (OP PIK).
16.5.2019
Od prosince 2013 funguje v americkém městě Bridgeport (stát
Connecticut) park
palivočlánkových elektráren o celkovém výkonu
14,9
MW. Dodavatelem a zároveň provozovatelem palivočlánkových jednotek je
americký výrobce FuelCell Energy. Vlastníkem je elektrárenská
společnost Dominion Energy, pro niž byl tento park provozován na
smluvním základě. V polovině května 2019 dochází k významné organizační
změně: FuelCell
Energy odkoupil palivočlánkový park do svého vlastnictví.
10.5.2019
Polsko se
svým převážně plochým terénem je zemí přímo předurčenou rozvoji
cyklistiky, služby sdílených bicyklů (bikesharing) nevyjímaje. Důkazem
je mimo jiné varšavský bikesharing
firmy Venturilo. Od března 2019 má
Polsko také největší – nebo jeden z největších – systémů sdílených
elektrokol (e-bikesharing) v Evropě. Nachází se v trojměstí, Gdańsk –
Gdynia – Sopot při pobřeží Baltu.
9.5.2019 Dvousettisícové
průmyslové a zemědělské kalifornské město San Bernardino, jinak též
důležitý kalifornský dopravní uzel, je známé mimo jiné první restaurací
McDonald’s. Toto město si v dubnu 2019 připsalo na své konto další
zajímavost, tentokrát technickou a ekologickou. Podobně jako například americké
město Tulare se rozhodlo zužitkovat bioplyn z
čističky odpadních vod formou palivočlánkové kogenerace.
3.5.2019 Kolejová
doprava, využívající pro řízení a zabezpečení provozu stále více
internetovou síť, se pochopitelně také stává potenciálním cílem
kybernetických útoků. Jako na každé riziko, i na toto lze odpovědět
několika způsoby v závislosti na povaze a velikosti rizika.
Nejčastějšími odpověďmi jsou snížení rizika nebo jeho diverzifikace,
tedy přenesení či rozptýlení. S konkrétními příklady obou těchto
přístupů byla odborná veřejnost seznámena v březnu a v dubnu 2019.
30.4.2019 Trakční
baterie představují důležitou nákladovou položku při pořízení
elektrobusu a udržení jeho provozuschopnosti po celou dobu života
vozidla. Zároveň také znamenají velký zdroj nejistoty, s ohledem na
vývoj cen baterií a různý průběh jejich opotřebení, jak potvrzuje mj.
publikace „Dynamic charging of electric buses“ od Mikolaje
Bartlomieczyka. Tato nejistota může odrazovat dopravce od
nákupu a provozování elektrobusů. S možným řešením přišel v dubnu 2019
americký výrobce elektrobusů Proterra. Nabídne zákazníkům baterie do
elektrobusů na leasing po celou dobu životnosti vozidla.
29.4.2019
Srdečně Vás pozývame na odbornú konferenciu Smart city v praxi ELO SYS
2019, ktorú organizuje konzultačná firma Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services. Odborným garantom a zároveň moderátorom
konferencie je Ing. Jakub Slavík, MBA, spoluautor aktualizovanej verzie
oficiálnej metodiky smart city pod MMR ČR a autor úspešnej
knihy Smart city v praxi. Táto konferencia nadväzuje na
úspešnú sériu odborných konferencií „Smart city v praxi“, poriadaných
touto firmou v Brně, v roku 2019 už štvrtýkrát. Ďalej nadvazuje na
úspešnú konferenciu „Elektrické autobusy pre mesto“, která sa konala v
júni 2018 v Nitre pod záštitou Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja
vidieka Slovenskej republiky a primátora mesta Nitry. Téma elektrickej
dopravy konferenciu „Smart city v praxi“ ďalej rozširuje na vyššiu
úroveň, pri realizácii konceptu
inteligentných miest,
zameraného
na zlepšovanie
kvality života a ekonomickej výkonnosti miest
prostredníctvom využitia moderných technológií, najmä v
oblasti elektromobility, energetiky a informatiky.
25.4.2019 Tříčlánkové
velkokapacitní městské autobusy jsou stále tak trochu raritou, přestože
má již své první zkušenosti i například pražský dopravní podnik, který
testoval 25metrový tříčlánkový
autobus Van Hool. I autobusy této kategorie je
snaha vybavit bezemisním elektrickým pohonem. Jako první na světě
představil takovýto autobus na začátku dubna 2019 čínský
výrobce BYD.
24.4.2019 Americký
výrobce vodíkových a palivočlánkových technologií FuelCell Energy není
čtenářům našich portálů neznámý. Průběžně sledujeme jeho projekty pro
městskou energetiku a další veřejné služby, včetně například možnosti využití
skládkového plynu pro bezemisní výrobu elektřiny a vodíku.
Začátkem dubna 2019 uvedl tento výrobce do provozu v Pittsburghu v
Pensylvánii nejmodernější stacionární palivočlánkovou jednotku pro
výrobu elektřiny, využívající technologii pevných oxidů –
SOFC.
17.4.2019 V pořadu
České televize Studio ČT24 v úterý 16. 4. 2019 vystoupil jako host,
odborník na koncept smart city a elektromobilitu, provozovatel našich
portálů Jakub Slavík. Tématem byla elektromobilita a její podpora v
Norsku a v ČR.
16.4.2019 Mercedes-Benz
(resp. jeho dceřiná společnost EvoBus) vstoupil se svým eletrobusem
eCitaro na prudce se rozvíjející trh elektrobusů relativně pozdě.
Začíná se však velmi razantně profilovat v německých městech.
Po Berlíně s 15 elektrobusy, Hamburku, kde bylo od dvou tamních
dopravců objednáno celkem 76 těchto elektrobusů, a po třech
elektrobusech pro dopravce v regionu Rýn-Neckar si na začátku dubna
2019 objednal 56 elektrobusů eCitaro také dopravce ESWE
Verkehrsgesellschaft ve Wiesbadenu. Zajímavostí je předpokládané
využití inovativních baterií v pozdějších fázích jejich
dodávky.
12.4.2019
Brožura Příběhy chytrých pomocníků je plná rozmanitých příběhů o tom,
jak moderní technologie chytře pomáhají městům a obcím. Neméně zajímavé
jako samy příběhy je ale i pozadí vzniku brožury – tedy to, jak k
jejímu vydání vybídla naše práce v odborném poradenství a osvětě při
rozvoji konceptu smart city a uplatnění inovativních technologií. O tom
všem si tu budu povídat s hlavním konzultantem naší firmy Jakubem
Slavíkem, který je odborný redaktor a spoluautor brožury a také – v
neposlední řadě – můj manžel. Přijměte tedy pozvání k našemu
redakčnímu a zároveň domácímu posezení u odpolední kávy.
11.4.2019 Hladina hluku
je důležitým faktorem ovlivňujícím například atraktivitu dané oblasti
pro bydlení nebo trávení volného času. Ke globálnímu posouzení stavu
hlukové zátěže obyvatel na dané území slouží hlukové mapy. Odhaduje se,
že v České republice je nadměrným hlukem zatíženo přes 300 tisíc
obyvatel, v samotné Praze je nadlimitním hlukem zasaženo kolem 90 tisíc
lidí.
9.4.2019 Dopravní podnik
Ostrava (DPO) je českým průkopníkem v oblasti bateriových elektrobusů.
První čtyři, dobíjené přes noc a přes poledne ze zásuvky, zde jezdí už
od roku 2011. V roce 2016 se v Ostravě tiše připravovalo další české
prvenství: dodání a provoz průběžně dobíjených elektrobusů. Šlo o
pilotní realizaci na lince 64 jako základ pro další rozvoj ostravských
elektrobusů. Nemělo však jít o žádný vývojový projekt, kde by město
fungovalo jako „živá laboratoř“ pro průmysl a výzkum. Předpokládalo se,
že elektrobusy budou zkrátka jezdit a vozit lidi, a aby to bylo možné
nepřetržitě celý den, dobíjet se přitom na trase vysokými výkony po
dobu nanejvýš pěti minut. Dodání elektrobusů a nabíjecí stanice tedy
mělo být normální veřejnou zakázkou se všemi pravidly a s důrazem na
spolehlivost výsledného řešení.
8.4.2019 Vysoké
koncentrace oxidu uhličitého ve školách jsou často skloňovaným
problémem dnešní doby. Paradoxně za to může snaha o efektivní
hospodaření a ochranu životního prostředí. Poté, co školy byly v
minulých letech pečlivě zatepleny a utěsněny s cílem uspořit energii,
totiž roste úroveň CO2 ve třídách. Žáci
v průběhu vyučovací hodiny svým dýcháním zvyšují obsah tohoto plynu až
nad úroveň vhodnou pro výuku, což zhoršuje jejich schopnost učit se a
učitelům stěžuje jejich práci.
5.4.2019 Tento příběh
ukazuje, jak v Kolíně, který se řadí mezi rozvíjející se česká smart
cities, významně přispěla k životnímu prostředí výrobně administrativní
budova firmy Teco a.s. Je to příběh o zdravém fungování průmyslu ve
městě a zároveň příběh o moderních technologiích, které této symbióze
napomáhají. Tato budova je ukázkovým objektem úsporných a řídicích
konceptů inteligentní budovy pro smart city. V neposlední řadě je to
příběh o tom, jak výrobce moderních technologií jde sám příkladem
jejich využití.
4.4.2019
V ČSOB neustále hledáme a zavádíme inovace, které naši klienti skutečně
potřebují a oceňují, poněvadž činí jejich život pohodlnějším, šetří jim
čas a ubírají starosti. Ve spojení s konceptem Smart Cities, který má
za cíl udržitelný rozvoj obcí, měst i regionů a lepší život obyvatel s
využitím digitálních technologií, a dalšími partnery se podařila již
řada projektů nejen po celé České republice, ale i za jejími hranicemi.
Chtěli bychom Vám proto představit ne jeden, ale hned několik příběhů o
tom, jak z pozice chytré bankovní instituce umíme podpořit rozvoj
chytrých měst v České republice.
3.4.2019 Složky
integrovaného záchranného systému vnímají průjezd svých vozidel ve
městech jako velký problém. Důkazem jsou četné nehody záchranných
vozidel ohrožující životy a zdraví lidí a působící značné škody na
majetku i nadměrný stres záchranářů. Jako odpověď na tento problém se
nabízí inteligentní řídicí systém SMEV ONE, prezentovaný svým německým
dodavatelem SMEV AG v březnu 2018 na naší konferenci
Smart city v praxi IV. Toto řešení zde sklidilo
zasloužený zájem přítomných zástupců záchranných složek i ostatních
účastníků konference.
2.4.2019 Pojem Smart
City nebo Smart Village, tedy chytré město nebo chytrá vesnice, mají
jedno společné: Kde se dobře žije, tam lidé rádi trvale bydlí a tam se
daří i podnikání. Výsledkem je hospodářský rozkvět. Tomu, aby se ve
městě nebo obci dobře žilo a podnikalo, napomáhají rozmanité moderní
technologie, k jejichž nasazení se přistupuje systematicky a se
strategickým pohledem do budoucnosti. Tento jednoduchý princip se
uplatní v několikamiliónové metropoli, stejně jako ve vesnici o
několika stech obyvatelích. Důkazem je tento náš příběh o chytrém
odečtu vodoměrů v jihočeské obci Předmíř o 330 obyvatelích.
29.3.2019 Předpokladem
rozvoje elektromobility, a to jak v oblasti individuální, tak hromadné
dopravy, je spolehlivá, funkční a v maximální možné míře také
standardizovaná nabíjecí infrastruktura. Standardizace je nezbytná k
tomu, aby se předešlo uzamčení zákazníka (vendor lock-in), tedy jeho
závislosti na dodavateli jedné konkrétní technologie. Standardizované
produkty lze navíc dodávat v sériovém provedení, které je již zavedené
a odzkoušené. Společnost ABB je na evropském kontinentě i mimo něj
známá jako dodavatel právě takovéto spolehlivé a funkční nabíjecí
infrastruktury. Následující dva projekty z Litoměřic a z Trutnova
realizované na počátku roku 2019 ukazují, že stejně dobře jako jinde ve
světě si ABB vede také v České republice.
28.3.2019 Toto
je příběh systému SMARTiC, o kterém jste možná dosud neslyšeli. Pokud
ale v této zemi řídíte automobil, jste téměř jeho přímými či nepřímými
uživateli. Když naše společnost VARS BRNO a.s. získala v roce 2007
zakázku na vytvoření Systému dispečerského střediska pro novou Hlavní
dopravní řídicí ústřednu v Praze (HDŘÚ), byl to opravdu velký krajíc.
Systém měl totiž zajišťovat komplexní dispečerský dohled nad dopravou
ve městě, řízení provozu, poskytování dopravních informací a
poskytování podrobných i statistických dopravních dat pro dopravní
inženýry. Musel umět komunikovat se všemi dostupnými zdroji dopravních
dat a také monitorovat provozní stav zařízení na dopravní
infrastruktuře. V té době žádný takový komplexní systém tuzemské ani
evropské provenience neexistoval.
27.3.2019
Sedím ve své oblíbené kavárně a listuji novinami. „Na Komenského
náměstí vzniká chytré parkoviště“ čtu si. Zalil mě pocit blaženosti.
Opravdu jsem rád, že jsem mohl být u toho. Jak to vlastně všechno
začalo? Už je to dávno, co jsem se nadchl myšlenkou smart city. A
představte si, že město Třebíč, ano, moje milované rodné město, si k ní
postupně také cestu našlo! To je pro úspěch dalších projektů naprosto
klíčové.
26.3.2019
U příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu
AMPER 2019 vyšla brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená
přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná
publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých
příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají
řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také
nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem
brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a
průmyslu i o marketingovém řízení.
25.3.2019
Konference Smart
city v praxi IV organizovaná
provozovateli našeho portálu byla už tradičně doprovodným programem
veletrhu AMPER 2019.
A protože náš portál věnuje pozornost nejen chytrým řešením pro města a
obce, ale v nemalé míře i dalším elektrotechnickým oborům, porozhlédli
jsme se po veletržních halách a sledovali produkty a řešení, které
zaujmou. V tomto článku přinášíme výběr našich postřehů.
22.3.2019
Dne 19. března 2019 proběhla jako doprovodný program brněnského
veletrhu AMPER 2019 odborná konference Smart city v praxi IV, pořádaná
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její hlavní
konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem konference.
Konference se konala pod záštitou ministryně pro místní rozvoj ČR.
Hlavními partnery konference byly společnosti SMEV AG a VARS BRNO.
Partnery konference byly společnosti ČSOB, E.ON, Eurogreen, FLOWBOX,
IoT.water, JDC, Operátor ICT a TECO.
15.3.2019
Netradičně řešený elektrobus jménem Aptis od francouzského dodavatele
kolejových vozidel Alstom se již od roku 2017 zkouší v testovacích
provozech ve Francii, Belgii, Německu a Španělsku, přičemž najel více
než 40 tisíc kilometrů. Významný milník zaznamenal v březnu 2019, kdy
Alstom získal první komerční objednávku na dodání dvanáctikusové série
těchto elektrobusů. Zákazníkem je městský dopravce ve francouzském
Štrasburku, společnost Communauté des Transports Strasbourgeois (CTS),
pro niž to budou vůbec první elektrobusy.
14.3.2019
Přechody přes vozovku se stávají stále rizikovějším místem. Obvykle za
to mohou takříkajíc obě strany, často za přispění moderních
technologií. Tím jsou míněni chodci zahledění do svých smartphonů nebo
řidiči nevěnující dostatečnou pozornost dění kolem sebe, rozptylováni
navigací a mobilními telefony, případně ukolébáni tichem a pohodlím
moderního automobilu k pocitu, že provoz kolem je jen jakási počítačová
hra. Proti těmto úskalím používání „chytré“ techniky představil v únoru
2019 tým odborníků z Korejského institutu stavebnictví a stavební
technologie řešení v podobě jiné moderní technologie, která má za cíl
zpřítomnit chodce a řidiče blížící se k místu potenciálního
střetu.
12.3.2019 Technologie
LiFi (Light Fidelity) představuje kombinaci WiFi a světelných zdrojů.
Rozvíjí se již od roku 2010 a její praktické využití představila
v březnu 2018 společnost Signify (dříve Philips Lighting). O jedenáct
měsíců později, v únoru 2019, tento výrobce informoval odbornou
veřejnost o více než třiceti pilotních projektech LiFi v Evropě,
Severní Americe a v Asii, na jejichž implementaci
spolupracuje.
8.3.2019 Také v roce
2018 pokračoval „velký třesk“ elektrobusů v Evropě, o němž byli
informováni účastníci konferencí Elektrické
autobusy pro město pořádaných provozovateli
tohoto portálu. Ačkoli různé zdroje informací nejsou zcela jednotné v
podrobnostech, je zřejmé, že na špičce evropských prodejů elektrobusů
je čínský BYD ve spolupráci s britským výrobcem ADL, následovaný
polským výrobcem Solaris a nizozemským VDL. Plně elektrické autobusy by
měly do roku 2030 dosáhnout téměř 60% podílu na prodeji nových
městských autobusů v Evropě. Na konci února 2019 to ve své zprávě uvedl
polský výrobce Solaris Bus & Coach i další zahraniční zdroje.
7.3.2019 Od listopadu
2018 jezdí v centru Českých Budějovic flotila 11
elektrických midibusů. Nedalo nám to a jednoho
odpoledne v březnu 2019 jsme se rozhodli podívat se na ně blíže z
pohledu řadových návštěvníků jihočeské metropole. Elektrobusy (a
ostatně celé České Budějovice) nám poskytly příjemný a zajímavý
zážitek, ovšem klobouky konzultantů pro smart city a elektromobilitu
jsme přitom tak docela neodložili – inu, zvyk je železná košile.
1.3.2019 Jedním z bílých
míst na pomyslné evropské mapě elektrických autobusů zatím zůstává
čtyři a třičtvrtěmiliónová Irská republika. I to se však brzy změní.
Jak byla odborná veřejnost informována v únoru 2019, ulicemi jejího
půlmiliónového hlavního města Dublinu začne brzy jezdit první
elektrobus, a to značky Volvo.
25.2.2019 Ve skotském
Aberdeenu slouží již bezmála pět let park deseti palivočlánkových
autobusů – první z nich byl do Aberdeenu dodán v březnu 2014. Na konci
ledna 2019 zaznamenaly tyto autobusy důležitý milník: Jejich celkový
proběh překročil hranici miliónu ujetých mil, tedy cca 1,6 mil. km.
Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu propojují záchytná parkoviště s
centrem města.
22.2.2019 Cestování
veřejnou dopravou, zejména pak cestování vlakem, představuje pro
handicapované občany odkázané na invalidní vozík značnou spoustu
překážek, které si normální zdravý člověk často ani neumí představit.
Moderní technologie představují příležitost, jak takovéto cestování
usnadnit. Příkladem je digitální platforma TOC Ability testovaná
britskými železničními dopravci, s níž byla odborná veřejnost seznámena
v únoru 2019.
18.2.2019
Bezmála synonymem pro „trolejbus“ byl až donedávna v České republice
jejich tradiční dodavatel, plzeňská Škodovka. Nemusí tomu však být
napořád. V lednu prezentoval další český výrobce, ostravská EKOVA
ELECTRIC, výsledky zkušebního provozu svého parciálního trolejbusu.
Vedle již provozovaného elektrobusu
s průběžným dobíjením OppCharge, prvním tohoto
druhu v České republice, tak EKOVA ELECTRIC zacílila i na trh
trolejbusů.
12.2.2019 Je elektrokolo
bicykl nebo motorový dopravní prostředek? Tato zdánlivá hra se slovy a
pojmy může mít velmi praktické a závažné důsledky. Je to zřejmé z dění
na úrovni vrcholových struktur EU – Evropské komise a Evropského
parlamentu. V lednu 2019 zamítl Výbor Evropského parlamentu pro vnitřní
trh a ochranu spotřebitelů (IMCO) návrh Evropské komise, aby
elektrokola musela mít zákonné pojištění odpovědnosti za škodu, tedy
známé „povinné ručení“, stejně jako jiné motorové dopravní prostředky.
Návrh Evropské komise nicméně není byrokratickým výmyslem, nýbrž má
základ v dopravní legislativě OSN.
11.2.2019 Jedním z
důležitých znaků chytrého města nebo chytré obce je rozvinutý komunitní
život. Tím je míněno, že občan není jen „bezejmenným kolečkem uvnitř
soukolí“, ale je průběžně informován o veřejném dění a může se do
tohoto dění a rozhodování o něm aktivně zapojit. Dostává tedy informace
v reálném čase, kdykoli je to potřeba, a také je přizván k řízení
samosprávy a dává vedení města či obce zpětnou vazbu. Chytrou
komunikaci mezi vedením měst a obcí nabízí nástroj zvaný Mobilní
rozhlas, který vyvinula brněnská firma Neogenia. Podívejme se na
nedávný úspěšný příklad jeho aplikace v moravském městě Zábřehu.
6.2.2019 Pojem „smart
city“, tak jak mu rozumím a prezentuji jej, představuje koncept
strategického řízení měst, obcí nebo regionů, při němž jsou využívány
moderní technologie pro zvyšování kvality života ve městě, a následně k
dosahování hospodářských a sociálních cílů města. V tom je
velmi racionální ekonomický motor konceptu smart city. Technickou
infrastrukturu smart city tvoří moderní technologie, zahrnující oblast
inteligentní mobility, inteligentní energetiky a služeb a informačních
a komunikačních technologií. Stejným dílem přispívá městu jako
příjemnému místu k životu i jeho zelená infrastruktura. Chytré
město je tedy přátelské k životnímu prostředí ne nějakým „rozkazem
shůry“, nýbrž protože jedině tak může trvale naplňovat svůj smysl a
cíl.
5.2.2019 U příležitosti
letošní konference Smart
city v praxi IV připravuje redakce našeho
portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z příběhů v brožuře
je o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají řešit
městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Po elektrických
multikárách v Brně představujeme čtenářům další
„ochutnávku“ z této brožury – příběh o tom, jak ve švédském Göteborgu
poprvé v evropské praxi realizují „život po životě“ opotřebovaných
baterií z elektrobusu jako zásobníku energie pro chytré obytné budovy.
1.2.2019 Ačkoli
technologie pro ekologické městské autobusy míří k plně bezemisnímu
elektrickému provozu, ať už jsou zdrojem elektřiny baterie, palivové
články nebo superkapacitory, své významné slovo k životnímu prostředí
ve městech má stále co říci i technologie hybridního, či
diesel-hybridního pohonu. Důkazem je spolupráce mezi Dopravním podnikem
hl. m. Prahy (DPP) a švédským výrobcem autobusů Volvo Bus Corporation,
která byla zahájena v první únorový den 2019. V jejím rámci bude v
reálném provozu testován nízkopodlažní kloubový hybridní autobus Volvo
7900 LAH (viz foto). Účelem testování je ověření a porovnání
provozních, ekonomických a ekologických parametrů aktuálně dostupné
hybridní technologie.
30.1.2019
V obci Rovinka sme spolu so spoločnosťou BENALEX
Plus z Bratislavy realizovali osvetlenie s adaptívnym stmievaním – s
funkciou smart timer dimming. Toto adaptívne stmievanie je výnimočné
tím, že v LED svietidle je umiestnený napájací zdroj MEAN WELL
ELG-75-C1400D2.
29.1.2019 Vozíčkáři mají
v mnoha ohledech nelehký život. Obzvlášť komplikované je pro ně
dopravit se dál, než jim stačí jejich vlastní síly v rukou, a do míst,
kde není k dispozici spolehlivá a bezbariérová hromadná doprava.
Vozíčkář pak musí mít k dispozici speciálně upravený automobil. I v tom
lepším případě, že ho má, je přemisťování „z podvozku na podvozek“ –
tedy z invalidního vozíku do automobilu – dosti náročná procedura. S
řešením přišla italská firma Italdesign, zaměřená na vývoj nových
vozidel. Je jím systém sdílených elektrických vozítek od začátku
konstruovaných pro podporu mobility vozíčkářů. Jak byla v lednu 2019
informována odborná veřejnost, tento systém je nyní v přípravě pod
názvem Moby.
25.1.2019 Strojové
vidění (nebo též „počítačové vidění“) představuje výrobní a průmyslové
systémy, ve kterých je počítačově zpracovávána obrazová informace z
kamery. Výsledek pak slouží jako vstupní informace pro automatizované
rozhodování stroje nebo informačního systému. Typickým systémem
strojového vidění je kamerová kontrola dokončeného výrobku na výrobní
lince. Tato technologie však také může významně posunout vývoj ve zcela
jiné oblasti – autonomních vozidlech. Nasvědčuje tomu spolupráce mezi
americkou firmou PerceptIn, zabývající se technologií strojového
vidění, a čínským výrobcem kolejových vozidel CRRC, o níž byla odborná
veřejnost informována v polovině ledna 2019.
23.1.2019 Celkem 125
kilometrů linek metra automatizovaných technologií CBTC s celkem 50
stanicemi. To je předmětem největší dodávky automatizace metra pro
projekt Grand Paris Express. Projekt, jehož uvádění do provozu se
předpokládá postupně od roku 2024, zaznamenal významný milník v
prosinci 2018, kdy projektová organizace Société du Grand Paris (SGP)
podepsala smlouvu na uvedenou dodávku automatické řídicí a
zabezpečovací technologie s konsorciem firem Siemens Mobility a Thales.
22.1.2019 Východojaponská
železniční společnost (JR East), největší japonský provozovatel
železniční osobní dopravy, avizovala v srpnu 2018 své plány na zavedení
bezobslužného provozu i na celostátní železnici.
Tyto plány mají
konkrétní podobu manažerské vize MOVE UP 2027. Již v prosinci téhož
roku započala JR East s realizací této vize prvními testovacími
jízdami.
21.1.2019 U
příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV připravuje
redakce našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z
příběhů v brožuře je o tom, jak město nebo obec měly problém, který
znepříjemňoval nebo dokonce ohrožoval život jejich obyvatel. O tom
problému se doslechl dodavatel technologie či odborných služeb a přišel
s jeho chytrým, elegantním řešením. Jako „ochutnávku“ zde uvádíme
příběh užitkových elektromobilů Goupil ve službách městské zeleně v
Brně.
17.1.2019 Pojem
„smart city“ se stále více dostává do popředí v souvislosti s rozvojem
inovativních technologií. Dodavatelský průmysl, zabývající se těmito
technologiemi, je vnímá jako příležitost k dalšímu rozvoji i k
uplatnění řešení již osvědčených v průmyslu také ve veřejných službách.
Koncept smart city a související trhy však zároveň bývají doprovázeny
řadou nepochopení a nedorozumění. Je proto namístě se na ně podívat
blíže.
17.1.2019 Když před
mnoha desítkami let nejeden popelářský vůz v Praze i jinde poháněla
pára (byly na podvozku parních nákladních aut Sentinel), málokdo tušil,
že se „parní“ pohon do městských služeb jednou vrátí. Ne ovšem jako
neekologický (byť tichý) parní stroj spalující hnědé uhlí, nýbrž jako
palivočlánkový elektrický pohon, u nějž je vodní pára jediným odpadním
produktem. Jak byla odborná veřejnost informována v prosinci 2018, mají
k tomu úspěšně nakročeno ve Švédsku, kde automobilový výrobce Scania ve
spolupráci se západošvédskou společností Renova zabývající se odpadovým
hospodářstvím vyvíjejí palivočlánkový nákladní vůz na svoz odpadu.
15.1.2019 Skládkový
plyn je důležitým obnovitelným zdrojem energie, stejně jako významným
rizikovým faktorem na skládkách. Může však představovat také zdroj
vodíku pro palivočlánková vozidla. Významným krokem k praktické
realizaci takovéhoto záměru se stala dohoda uzavřená na začátku roku
2019 mezi jihokalifornským okresem County of Orange a americkým
výrobcem FuelCell Energy o využití skládky Coyote Canyon v městě
Newport Beach pro jeho projekt palivočlánkové technologie.
2.1.2019 Krakov
je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v historii a
množstvím kulturních a historických památek a také město, které velmi
dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti zaujal
především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je nyní 26 a
které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou
infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií
průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční
prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy
soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z
terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním
systému.
2.1.2019 Trakční
baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují – tedy
snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita klesne na 70
% a méně, stává se jejich použití ve vozidle neekonomickým a hlavně
nepraktickým. To ale neznamená, že by baterie již nebyly k užitku.
Mohou sloužit ve stacionárních aplikacích, kde jejich nadměrná
hmotnost, a tedy nižší měrná energie, tolik nevadí. Takovýto „život po
životě“ trakčních baterií z elektrobusů je od prosince 2018 náplní
projektu „skladu energie“ zkoušeného v obytném komplexu ve švédském
Göteborgu. Použité baterie z elektrobusů Volvo zde slouží k akumulaci
elektřiny z fotovoltaických zdrojů.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018 | Archiv 2017 | Archiv 2016 | Archiv 2014/2015
|