Přečtěte si: Pozvánka na konferenci Chytrá elektrická doprava v praxi






Pozvánky na akce


Stalo se











    

  

Vodíkové technologie


Články květen 2022 – březen 2023

Moderní technologie i příroda ve městě, veřejné i soukromé finance, dobré i méně dobré příklady z praxe: zpráva z konference Smart city v praxi VIII

22.3.2023 Dne 21. března 2023 proběhl, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER 2023 další, již osmý, ročník tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Konference o 90 účastnících, převážně z municipalit a městských služeb, se konala pod záštitou místopředsedy vlády pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního města Brna.


V USA budou testována těžká nákladní vozidla s palivočlánkovým pohonem pro doly  

16.3.2023 Světový důlní průmysl přispívá (viz zpráva Ballard níže) celkem ze 7 % ke globálním uhlíkovým emisím. Za zhruba polovinu z nich může důlní doprava včetně velkokapacitních nákladních vozidel. Jejich konverzí z dieselového pohonu na elektrický se zabývá americká firma First Mode, zaměřená na vývoj čistých energetických řešení pro těžký průmysl. 


Portugalský palivočlánkový autobus dobývá německé dráhy: 60 CaetanoBusů pro DB

22.2.2023 Evropský trh palivočlánkových autobusů postupně roste a daří se všem hlavním výrobcům. Důkazem je rámcová smlouva na 60 palivočlánkových autobusů od portugalského výrobce CaetanoBus pro německého dopravce DB Regio Bus, dceřinou společnost německých státních drah DB, z poloviny února 2023.


Vodík z amoniaku jako perspektivní zdroj energie pro palivočlánkové nákladní automobily a lodě

23.1.2023 V prosinci 2022 a v lednu 2023 zaznamenal obor vodíkových technologií pro dopravu dvě významné události v oblasti využití amoniaku (čpavku) jako nosiče energie pro elektrické dopravní prostředky. První z nich se týkal projektu palivočlánkového plavidla a druhý palivočlánkového silničního tahače. V obou případech byla ústředním hráčem americká společnost Amogy, zaměřená na využití čpavku jako nosiče energie pro elektrické dopravní prostředky.


H2Évora akumuluje solární elektřinu do vodíku k využití ve špičkových časech

12.12.2022 V listopadu 2022 bylo v jihoportugalské provincii Alentejo v rámci demonstračního projektu uvedeno do provozu unikátní zařízení H2Évora. Toto zařízení akumuluje elektřinu ze solárních panelů do vodíku, z něhož pak ve špičkovém období vyrábí pomocí palivových článků opět elektřinu. 


Dopravní podnik Praha začne v pravidelném provozu testovat palivočlánkový (vodíkový) autobus Škoda H‘CITY

1.12.2022  Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) začne v průběhu 1. čtvrtletí 2023 s testováním prvního autobusu na palivočlánkový, tedy vodíkový (elektrický) pohon v pravidelném provozu v Praze, a to převážně na lince 170 Jižní Město – Pražská čtvrť. V tendru DPP na pronájem vodíkového autobusu uspěla Škoda Group s autobusem Škoda H’City. Praha tak bude prvním městem, ve kterém se toto vozidlo objeví v pravidelném provozu. Jeho testování potrvá 2 roky s možností prodloužení na celkem 4 roky.


Elektrifikace, automatizace, standardizace řešení a inovativní přístupy v ulicích i na kolejích: zpráva z konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI

23.11.2022 Jako již tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 23. 11. 2022 v Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI, pořádaná provozovateli tohoto portálu. Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013 začala.


Elektrifikace vídeňských autobusů půjde cestou standardizovaného průběžného rychlodobíjení a palivových článků

14.11.2022  Vídeňské elektrické midibusy Rampini s průběžným dobíjením pomocí dvoupólového pantografu byly mezi prvními, s nimiž se česká odborná veřejnost seznámila již v roce 2013 v Brně. Na začátku listopadu 2022 oznámil městský dopravce Wiener Linien vítěze veřejné soutěže na dodávku 12m elektrických autobusů, a zároveň tak předznamenal další strategii elektrifikace jeho autobusového parku.


Loop Energy: další kanadský výrobce palivočlánkových jednotek se představuje při pohonu vodíkových midibusů

20.10.2022 Na podzim 2022 se na dvou různých místech Evropy představily dva výrobci se dvěma zcela odlišnými koncepcemi osmimetrových palivočlánkových midibusů: italský Rampini a slovenský Mobility & innovation. Přes jejich odlišnosti mají jeden společný prvek: palivočlánkovou jednotku od kanadského výrobce Loop Energy.


General Electric bude zkoumat využití vodíku v plynových spalovacích turbínách pro výrobu elektřiny

12.10.2022 Elektrárny využívající jako primární zdroj zemní plyn spalovaný ve spalovacích turbínách jsou rozšířené po celém světě. Jejich úskalím je mj. nepříznivý vliv na životní prostředí a klimatické změny, byť menší než u uhelných elektráren. Jedním z možných řešení je spalování vodíku místo zemního plynu nebo ve směsi s ním. To je cílem výzkumného projektu, na nějž společnost General Electric získala v říjnu 2022 financování od americké federální vlády. Vzhledem k současné energetické situaci v Evropě včetně ČR může být tento projekt zajímavý i zde. 


1175 km na jedno naplněn vodíkem: palivočlánkový vlak od Alstomu na cestě napříč Německem

26.9.2022 V polovině září 2022 zaznamenala palivočlánková elektrická jednotka Alstom Coradia iLint významný provozně technický úspěch: Ujela celkem 1175 km na jedno naplnění nádrží vodíkem. Šlo přitom o sériovou elektrickou jednotku patřící dolnosaské dopravní organizaci LNVG, která je od poloviny srpna 2022 nasazena v pravidelném provozu na síti evb (Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser GmbH).


Solaris Urbino 18 hydrogen: kloubový palivočlánkový autobus se představil veřejnosti

16.9.2022 V polovině září 2022 se veřejnosti poprvé představil kloubový palivočlánkový autobus Solaris Urbino 18 hydrogen, už dříve avizovaný mj. na naší konferenci Elektrické autobusy pro město X. Tento 18m kloubový autobus pojme až 140 cestujících. K jeho pohonu slouží ve standardním provedení 240kW centrální elektromotor. Na vyžádání lze dodat i pohon v nábojích kol ZF AVE130 o výkonu 2×125 kW.


Palivočlánkové vlaky Siemens v sériové výrobě: prvních sedm elektrických jednotek poveze cestující po Vřesové dráze

30.6.2022 Společnost Siemens Mobility získala v posledním červnovém týdnu 2022 od dopravce  Niederbarnimer Eisenbahn zakázku na dodávku sedmi dvouvozových palivočlánkových jednotek Mireo Plus H pro síť Heidekrautbahn (RB27) v metropolitní oblasti Berlín-Brandenburg. Po palivočlánkových elektrických jednotkách Alstom Coradia iLint je to druhý typ železničního vozidla s palivočlánkovým hybridním pohonem, který se dostává do sériové výroby a míří do pravidelného provozu s cestujícími.


Realita vyvrací dohady o „nerozvinutém evropském trhu“ palivočlánkových autobusů: Kolín nad Rýnem má tři dodavatele, daří se i čtvrtému

17.6.2022 Dopravce v německém Kolíně nad Rýnem RVK dále rozšiřuje svůj park palivočlánkových (vodíkových) autobusů, dosud největší v Evropě. K dosavadním vozidlům od výrobců Van Hool a Solaris brzy přibude třetí: britský Wrightbus. RVK o tom informoval veřejnost na přelomu května a června 2022. Spolu s portugalským CaetanoBus tak tyto značky v reálném provozu rozvíjejí evropský trh palivočlánkových autobusů.


Naše konference o elektrických autobusech od letoška také o vlacích a souvisejících inovativních technologiích

7.6.2022 Na letošním veletrhu Czechbus 2022 bude 23. listopadu 2022 opět doprovodným programem naše tradiční konference o elektrických autobusech, jejíž desáté jubileum proběhlo, vzdor všem nepříznivým okolnostem, při plném zájmu a účasti na loňském Czechbusu. U příležitosti zahájení druhé dekády těchto našich konferencí jsme se rozhodli rozšířit jejich záběr, a konference tak budou pokračovat jako Elektrické autobusy a vlaky pro město.


Palivočlánkový kolejový stroj pomůže ekologické údržbě tratí, zvláště u metra a tramvají

6.6.2022 Při provozu kolejových vozidel vytvářejí jejich kovová kola na kovových kolejnicích časem nerovnosti a deformují jejich profil, což může ohrozit bezpečnost. Proto je třeba tvar kolejnic udržovat broušením a frézováním (viz foto kolejnice před a po takovéto údržbě). Železniční správy a dopravci k tomuto účelu používají pracovní vlaky poháněné dieselovými motory. 


Palivočlánkový vlak Alstom se představuje české veřejnosti

24.5.2022 Ve dnech 17. – 25. května 2022 probíhá v ČR unikátní prezentační railshow palivočlánkového vlaku Alstom Coradia iLint, který již slouží cestujícím v Německu a jejich další rozšíření na německých tratích se připravuje. Palivočlánkové elektrické jednotky se tak ukazují být funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. 


Elektrické autobusy efektivně: právě vydávaná volně přístupná publikace nabízí bázi znalostí a návod k přípravě kvalitního projektu elektrifikace městských autobusů

12.5.2022 Elektrifikace městských autobusových parků pomocí bateriových, superkapacitorových nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie se stává stále aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý příspěvek ke zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a domácí legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy elektrických autobusů. V neposlední řadě znamená elektrifikace používání zdroje energie, který není jednoznačně podmíněn dovozem fosilních paliv ze zahraničí.


 

1 | 2 | 3 | Archiv 2020 | Archiv 2018/2019 | Archiv 2016/2017 | Archiv 2015 | Archiv 2013/2014

Naše tipy



























Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis