Smart
city v praxi
Projekty smart city
Články leden – březen 2020
10.3.2020 Takřka
v předvečer naší plánované konference „Smart city v praxi V“, zabránila
vládní preventivní protiepidemická opatření jejímu uskutečnění.
Pochopitelně je to komplikace, která nás z mnoha důvodů mrzí. Nicméně
chytrá města v České republice se i nadále rozvíjejí a my jsme
připraveni jejich rozvoj ze všech sil podporovat jako konzultanti,
publicisté a organizátoři odborných akcí. K tomu tu máme několik
dobrých zpráv: Podle plánu vychází brožura „Příběhy chytrých
pomocníků“, druhé vydání. V pdf formátu je tato brožura ke stažení zde.
Články z této brožury jsme již také začali publikovat v plynulém textu
na našich portálech a následovat budou další. V tištěné podobě budeme
tuto brožuru rozdávat na všech našich obchodních jednáních a
vzdělávacích akcích k tématům smart city a elektromobility. 
6.3.2020 Náš spřátelený
server Busportal.cz
uveřejnil 21. 2. 2020 analytický článek provozovatele našeho portálu
Ing. Jakuba Slavíka, MBA, zabývající se souhrnným pohledem na
problematiku elektromobility ve městech. Článek se (i přes pokročilé
únorové datum uveřejnění) umístil mezi únorovými TOP 20 tohoto portálu.
Nyní jej uveřejňujeme i na našich stránkách. 
5.3.2020 Svítidla
veřejného osvětlení vybavená fotovoltaickými panely nejsou v principu
novinkou. Zpravidla se však používají v ostrovním systému, kde solární
panel je jediným zdrojem energie. To může být ekologické, ale ne vždy
ekonomické – zvláště pokud se takovéto osvětlení používá v oblastech s
proměnlivou délkou slunečního svitu během dne a během roku. Pokud však
nejsou tato svítidla instalována v oblastech mimo veřejnou distribuční
síť, může být účelné zkombinovat zásobování energií ze solárních panelů
i z veřejné sítě. 
4.3.2020 Krakov je
jedním z polských měst široce se angažujících v oblasti inovativní
městské dopravy (viz například naše reportáž
o krakovských elektrobusech). Na konci ledna
2020 zažila krakovská tramvajová doprava provozovaná městským dopravcem
MPK pozoruhodnou událost: Vůbec poprvé v Polsku zde byl během noci
testován automatický provoz tramvaje bez řidiče. 
2.3.2020 Finsko
a jeho hlavní město Helsinky
jsou
v mnoha ohledech příkladem šetrného přístupu k přírodě a praktického
uplatňování konceptu smart city. Nicméně centrální zásobování teplem ve
finských městech stále používá jako významný zdroj energie fosilní
paliva. To nebude mít dlouhé trvání, s ohledem na plánovaný útlum
uhelných zdrojů v energetice. Jako možná alternativa se uvažuje o
využití malých jaderných reaktorů. Finské technické výzkumné centrum
VTT proto zahájilo v únoru 2020 projekt vývoje malého reaktoru určeného
primárně pro centrální zásobování teplem. 
28.2.2020 Před
časem téměř zrušená a díky okolním obcím a
inovativnímu průmyslu opět zprovozněná Švestková dráha (trať Čížkovice
– Obrnice na Ústecku) se stane technickým unikátem v oblasti provozu a
údržby tratí. Jak v únoru 2020 oznámil její vlastník, společnost AŽD
Praha, přejde tato trať na bezúdržbový provoz. Stane se tak první
železniční tratí v naší zemi, která kromě pravidelných preventivních
údržbových zásahů nebude potřebovat ani takzvané pochůzkáře, kteří
pravidelně kontrolují technický stav tratě. 
27.2.2020
Důležitou součástí hospodárného řízení jakéhokoliv provozu či budovy je
v dnešní době sofistikovaný energetický management. Velká část
veřejnosti i podnikatelské sféry však za tímto označením vidí pouhý
důraz na úsporné elektrické spotřebiče nebo na snížení ceny za energie
pro odběratele. Vzhledem k rostoucím cenám energií se odběratelům tyto
dveře však stále více přivírají. V konečném důsledku přináší mnohem
výraznější finanční úspory zvýšení kvality dodávané energie,
optimalizace spotřeby, hledání zbytečných odběrů a zdrojů nízké
efektivity, či ochrana spotřebičů a energetické sítě. Takovéto pojetí
energetického managementu realizují v praxi technologie české
firmy ENERTIG TECHNOLOGIES s.r.o. 
25.2.2020 Baterie a
akumulátory jsou dnes nedílnou součástí našich životů. Bez těchto
elektrochemických zdrojů energie si dnes neumíme představit život. Jsou
všude kolem nás, v každém mobilním telefonu, ovladači k televizi i v
každém automobilu. S rozvojem elektromobility je ale slovo baterie nebo
akumulátor stále více skloňované. Zde si ukážeme, jak rozumět bateriím
a jejich efektivnímu používání v elektromobilitě, ať už jde o osobní a
nákladní elektromobily nebo o elektrické autobusy. 
21.2.2020
Z propagačních materiálů elektromobilů se nezřídka dočteme úctyhodné
údaje o kapacitě baterií, a následně o dojezdu vozidla na jedno nabití.
Praxe však obvykle bývá jiná. Kromě netrakční
spotřeby, což je samostatný problém, zde
zpravidla hraje důležitou roli rozdíl mezi tzv. technickým a provozním
stavem nabití (SOC z anglického „state of charge“). Nad tímto rozdílem
se v lednu 2020 ve svém článku zamýšlí odborníci z nizozemské firmy
ViriCiti, která je dodavatelem inteligentních systémů pro podporu
elektromobility. Zde z něj uvádíme některé užitečné poznatky.
20.2.2020 Jihočeská
Blatná je jedním ze slibně se rozvíjejících českých smart cities.
Zároveň je městem, kde se k „smart“ konceptu přistupuje selským
rozumem, s nohama pevně na zemi. Přesto – nebo možná právě proto – se
zde rozvíjí městská elektromobilita, a to způsobem stejně užitečným,
jako zajímavým. Vedle víceúčelové elektrické multikáry komunálních
služeb zde slouží městské policii elektroskútr, který při svém provozu
využívá všechny přednosti jednostopého vozidla s elektrickým pohonem.
18.2.2020
Spřátelená nizozemská konzultační firma Chatrou CME Solutions
vypracovala v únoru 2019 pozoruhodnou analýzu dosavadního vývoje
autobusů s alternativními pohony v zemích Západní Evropy a v Polsku. O
její závěry, publikované rovněž v některých zahraničních odborných
médiích, se s námi podělili. Ty nejzajímavější zde předkládáme čtenářům
našeho portálu, podle možností doplněné o alespoň orientační srovnání
se situací v ČR.
17.2.2020
Čtvrtmiliónové francouzské město Bordeaux má – vedle své vinařské
pověsti, bohaté historie a velkého obchodního významu – také jednu
zajímavost v oblasti městské dopravy: Od roku 2003 se zde u tramvají
používá systém spodního odběru Alstom
APS, esteticky šetrný k historickým částem
města. V únoru 2020 se počet bordeauxských tramvají zaokrouhlil na
rovných 130.
14.2.2020
Jak byli naši čtenáři již dříve informováni, v listopadu 2019 objednala
dopravní skupina Transdev rekordních 157
kloubových elektrobusů Volvo pro přepravu
cestujících v göteborgské aglomeraci. V lednu 2020 byly zveřejněny
další podrobnosti tohoto rozsáhlého projektu elektrifikace městské
dopravy, v němž hrají důležitou roli také nabíjecí stanice od skupiny
ABB.
12.2.2020 Palivočlánkové
elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro
dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích.
Jejich průkopníkem v sériové výrobě je typ Coradia
iLint od společnosti Alstom, jichž objednaly
německé regiony pro svoji veřejnou dopravu již celkem více než
čtyřicet. V lednu 2020 byl k jejich dodávce učiněn důležitý technický
krok: Výrobce vlaků Alstom podepsal smlouvu na dodávku trakčních
baterií pro tyto vlaky s německým dodavatelem bateriových systémů
Akasol.

11.2.2020 Ekonomická
úspora, snížení škodlivých emisí a hluku z dopravy. To jsou hlavní,
zdaleka ne však jediné, přínosy vozidel na alternativní pohon.
Ministerstvo životního prostředí proto již počtvrté nabídne
prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR celkem 100 mil.
Kč na pořízení vozidel s nízkými nebo nulovými emisemi ve veřejném
sektoru. Spolu s nimi přispěje i na dobíjecí stanice pro elektromobily.

10.2.2020
Začátkem února
2020 informovala společnost ČEZ širokou veřejnost o svých výsledcích v
oblasti obnovitelných zdrojů energie instalovaných v budovách. Dobrá
zpráva je, že existují takovéto systémy, které jsou nejen ekologické,
ale také ekonomické. Další dobrá zpráva je, že je o tyto systémy zájem.
Z pohledu rozvoje chytrých měst v Česku je o něco méně dobrou zprávou,
že tahounem trhu jsou dnes především bohaté domácnosti v Praze a okolí.
Lze to nicméně brát i jako výzvu pro města a městské služby, jejichž
energetika budov je důležitou oblastí smart city. 
7.2.2020 Zní to
dramaticky,
ale je to skutečnost: I nadměrný hluk přispívá k předčasným úmrtím.
Není tudíž divu, že ve městech je hluk z dopravy ekologickým problémem
číslo dva, hned za emisemi. Jeho řešením se vážně a systematicky zabývá
také skupina Volvo se svojí dlouholetou historií výroby autobusů, která
je dnes úspěšným dodavatelem elektrických bateriových a hybridních
autobusů pro zdravý městský provoz. 
6.2.2020 Vedle
„stavebnicových“ elektrobusů
Businova je Aptis od Alstomu dalším netradičně
řešeným elektrobusem „made in France“, který náš portál již představil
našim čtenářům. Na samém konci ledna 2020 zaznamenal tento elektrobus
významný milník: První z objednané dvanáctikusové série byl dodán
dopravci Compagnie des Transports Strasbourgeois (CTS) v 275tisícovém
francouzském Štrasburku.

30.1.2020
Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme rozvodnou elektroenergetickou
síť omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst její spotřeby.
Mikrosíť tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi veřejné
energetické soustavy, zpravidla využívající obnovitelné zdroje energie
nebo kogeneraci a vytvářenou na principu smart
grid. Jejich častým a nanejvýš potřebným
využitím je propojení kritické infrastruktury města (bezpečnostní a
záchranné složky, zdravotnická zařízení apod.) v mikrosíti s nezávislým
a zaručeně spolehlivým zdrojem energie pro případ výpadku veřejné
energetické sítě. 
28.1.2020
Auxerre je jedno z francouzských měst, které se zajímají o využití
palivočlánkových autobusů. Na rozdíl například od Pau však vsadilo na
méně známou francouzskou značku Businova od domácího výrobce Safra s
velmi netradičním designem. Podle smlouvy podepsané s výrobcem v lednu
2020 bude tamnímu dopravci dodáno pět jeho palivočlánkových autobusů. 
24.1.2020
Při své práci navštěvujeme různá města a všímáme si moderních
technologií, která tato města využívají. Přitom často objevíme
působivá, ale ne vždy šťastná řešení veřejného osvětlení. Rozhodli jsme
se proto o naše zkušenosti podělit s Vámi čtenáři na několika
příkladech českých měst. Smyslem této reportáže není někoho hanět nebo
chválit, nýbrž ukázat, v čem je problém a v čem je vtip. 
22.1.2020 Je známo, že
různé barvy světla mají bezprostřední vliv na vývoj rostlin. Tento fakt
se úspěšně využívá pro umělé pěstování rostlin a je v této souvislosti
výzvou pro dodavatele příslušných světelných zdrojů. Zároveň se však
objevuje i při poněkud zjednodušeném a tendenčním pohledu na barevné
odstíny ve veřejném osvětlení. Produktová
informace společnosti OSRAM v lednu 2020 ohledně nových svítidel pro
umělé pěstírny dala podnět naší
redakci k následujícímu zamyšlení na toto téma. 
21.1.2020
Charakteristickým jevem v současném vývoji inovativních technologií je
prolínání odvětví, jimž tyto technologie slouží. Prolínají se tak
navzájem různé průmyslové obory a odnedávna také průmyslové trhy a
veřejné služby. To, co moderním technologiím otevírá dveře do sféry
veřejných služeb, je koncept smart city – strategické řízení měst, obcí
a regionů, jimž moderní technologie pomáhají být příjemným místem k
životu, a následně hospodářsky prosperovat. Srdečně Vás zveme na již
pátý ročník konference „Smart city v praxi“, která se koná 17.března
2020 od 9:00 hodin na Výstavišti Brno jako doprovodný program veletrhu
AMPER 2020 a kterou organizuje konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA
– Consulting Services. 
17.1.2020 Na
konci roku 2019 vstoupila do plně komerčního provozu 2,8megawattová
kogenerační jednotka v
americkém městě Tulare, instalovaná v místní
čističce odpadních vod a využívající jako vstupní médium bioplyn. Pro
jejího dodavatele, americkou společnost FuelCell Energy, je to
příležitost k ohlédnutí za padesátiletým vývojem v oblasti
stacionárních palivočlánkových technologií včetně možností využívání
bioplynu jako ekologického, avšak poněkud problematického média, při
jejich provozu. 
16.1.2020
Smart
region Vrchlabí funguje již deset let a
představuje první český „smart“ koncept. V jeho realizaci
pokračuje od ledna 2020 vrchlabská radnice projektem městské
energetiky, který přinese snížení nákladů na energie v pěti objektech o
téměř 19 %. Investice do modernizace v hodnotě 16,6 mil korun s DPH
bude splácena po dobu 12 let z budoucích úspor tepla, elektřiny, plynu
a vody. 
14.1.2020 Spotřeba
elektrické energie u jakéhokoli elektrického vozidla zahrnuje jednak
trakční spotřebu – tedy energii pro vlastní pohon, a jednak netrakční
spotřebu – tedy energii pro všechna ostatní zařízení vozidla. Zejména u
bateriových elektrobusů může právě netrakční spotřeba představovat
problém, protože významně ovlivňuje dojezd vozidla na jedno nabití
baterií. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47
|