Vzdělávání
3.2.2014 V
elektrickém rozváděči jsou umístěny elektrické prvky, při jejichž
činnosti se část elektrické energie přemění ve ztrátové teplo. Množství
ztrátového tepla závisí především na typu elektrického zařízení a jeho
velikosti. Představíme-li si elektrický rozváděč jako uzavřený prostor
s vnitřními zdroji tepla, umístěný v prostředí o určité teplotě, je
nutné se ptát, při jakém teplotním rozdílu mezi vnitřní a vnější
teplotou bude skříň rozváděče schopna odvádět veškeré teplo z rozváděče
do okolí ![](sablona/vice3.gif)
28.1.2014 O metanolových palivových článcích od dánského výrobce
Serenergy jsme již psali v souvislosti s metanolovými palivočlánkovými
automobily. Serenergy nyní uvádí na trh nový metanolový palivový článek
řady H3 500, tentokrát k využití jako záložní nebo doplňkový zdroj
energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými zdroji. ![](sablona/vice3.gif)
15.1.2014
Geotermální elektrárny jsou v povědomí naší
veřejnosti spojovány především s Islandem. Je méně známo, že
geotermální energie se pro výrobu elektřiny úspěšně využívá také
například v Turecku, kde celkový instalovaný výkon těchto elektráren v
současné době činí 300 MW. Důležitým krokem k tomuto cíli je výstavba geotermální elektrárny
Alasehir ![](sablona/vice3.gif)
6.1.2014 Krátce
před Vánoci 2013 bylo v Bukurešti podepsáno memorandum o spolupráci
mezi italskou Národní agenturou pro nové technologie, energetiku a
životní prostředí (ENEA), společností Ansaldo Nucleare a rumunským
Institutem pro jaderný výzkum (ICN) na výstavbu demonstračního olovem
chlazeného rychlého reaktoru, označovaného akronymem Alfred (Advanced
Lead Fast Reactor European Demonstrator). Tento reaktor bude umístěn v
areálu ICN v Mioveni, poblíž Pitesti v jižním Rumunsku, kde funguje
závod na výrobu jaderného paliva. Výstavba by mohla začít v roce 2017 a
provoz v roce 2025. ![](sablona/vice3.gif)
18.12.2013
V polovině října 2013 byla v Caradache v jižní
Francii zahájena stavba tokamakového komplexu pro experimentální fúzní
reaktor Iter. Kromě tohoto fúzního reaktoru bude součástí tokamakového
komplexu také diagnostický komplex a komplex pro tritiové hospodářství.
Tokamakový komplex bude 120 metrů dlouhý a 80 m široký a vysoký.
Reaktorový systém vážící 23 tisíc tun bude spočívat na antiseisimických
ložiscích. ![](sablona/vice3.gif)
2.12.2013 Na internetových stránkách projektu TROLLEY, o němž jsme
psali například v článku TROLLEY Movie: Trolejbusy patří k moderní a
čisté MHD, jsou nyní volně ke stažení nové zajímavé publikace týkající
se energetických zásobníků pro trolejbusy a městské lehké železnice pro
mobilní i stacionární režim. ![](sablona/vice3.gif)
14.11.2013 Koncem letošního roku se očekává první kolo výzev pro
Horizon 2020, rámcový program EU pro výzkum a inovace. Tento program je
„vlajkovou lodí“ EU pro zajištění její globální konkurenceschopnosti.
Tomu odpovídá i jeho rozpočet na období 2014 – 2020, který činí více
než 70 mld. €. Jednou z oblastí, na něž se program zaměřuje, je i ekologicky čistá a
integrovaná doprava. ![](sablona/vice3.gif)
12.11.2013
Dne 11. listopadu 2013 byla na Fakultě
elektrotechnické ZČU v Plzni otevřena nová laboratoř výkonové
elektroniky se zaměřením na regulaci. Jde o zcela unikátní laboratoř v
ČR, která bude využívána při výuce předmětů Průmyslová elektrotechnika
a mechatronika, Aplikovaná teoretická elektrotechnika a Regulační
technika. Nová laboratoř dává studentům možnost seznámit se
komplexně s problematikou realizace moderních řídicích systémů, běžně
používaných v průmyslových provozech. ![](sablona/vice3.gif)
12.11.2013 Na odborném semináři Hydrogen Day, pořádaném 7. 11. 2013
Českou vodíkovou technologickou platformou, představil ÚJV Řež, a.s.
experimentální zařízení pro vysokoteplotní elektrolýzu vody. Tento
projekt, realizovaný v rámci programu TA ČR ALFA, sleduje možnost
snížení spotřeby elektrické energie při elektrolýze vody tím, že část
energie je dodána ve formě tepla. Zatímco totiž při teplotě 100 °C je
pro elektrolýzu třeba 350 MJ/kg H2, při teplotě 850 °C, je pro výrobu
stejného množství vodíku třeba pouze 225 MJ. Výsledky výzkumu se mohou
uplatnit při výrobě vodíku v energetických zařízeních mj. pro využití v
palivových článcích. ![](sablona/vice3.gif)
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. ![](sablona/vice3.gif)
9.10.2013 V úterý 8. října 2013 se v areálu brněnského výstaviště
jako doprovodný program veletrhu Eurotrans konal pod záštitou
Ministerstva dopravy ČR a Sdružení dopravních podniků ČR již dříve
avizovaný odborný seminář „Elektrické autobusy pro město“. Odborným
garantem semináře byla firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která provozuje náš portál. Její hlavní konzultant seminář
moderoval a zároveň byl i jedním z přednášejících.
8.10.2013 V září 2013 byla ve VOŠ a SPŠ dopravní v Masné 18 v
Praze 1 uvedena do provozu nová elektro-laboratoř, která byla zcela
rekonstruována během letních měsíců. Laboratoř je vybavena novými
pracovními stoly s nástavbou, ve které jsou umístěny zejména
laboratorní stejnosměrné a střídavé zdroje pevného a proměnného napětí.
Měřicí technika je řešena externími přístroji.
23.9.2013
Ve dnech 19. a 20. září 2013 proběhl v Národní technické knihovně v Praze
Evropský dopravní kongres 2013. Poprvé ve své historii se tato vrcholná
událost mezi odborníky na dopravu z Evropy i Ameriky konala v našem
hlavním městě. Kongres byl pořádán Evropskou platformou dopravních věd
(European Platform of Transportation Sciences) ve spolupráci s Fakultou
dopravní ČVUT, která při této příležitosti oslavila 20 let od svého
založení. ![](sablona/vice3.gif)
10.9.2013
Seminář „Elektrické autobusy pro město“ věnovaný
problematice elektrobusů a trolejbusů, který se koná pod záštitou
Sdružení dopravních podniků, proběhne 8. října 2013 od 13.00 do 17.30
hodin na Výstavišti Brno (pavilon G2) jako doprovodný program veletrhu
EUROTRANS. Podtitulem semináře je
„Současnost a budoucnost elektrobusů, trolejbusů a hybridních autobusů
v ČR a ve světě“. Součástí semináře bude
přehled aktuálních výsledků studie „E-mobilita v MHD“ ![](sablona/vice3.gif)
1.9.2013 Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
1 | 2 | 3 | Archiv 2021 | Archiv 2019/2020 | Archiv 2018 | Archiv 2017 | Archiv 2016 | Archiv 2015 | Archiv 2014
| Archiv 2012/2013
|