Automatizace dopravyČlánky leden 2019 – srpen 2020
4.8.2020 České dráhy
společně se zástupci Karlovarského kraje představily v červenci 2020
novou vlastní mobilní aplikaci, která pomůže strojvedoucím na tratích s
nejnižším stupněm zabezpečení provozovaným podle předpisu D3 Správy
železnic. Řešení funguje na bázi sdílení aktuální polohy. Nejedná se o
náhradu zabezpečovacího zařízení, aplikace v tabletech strojvedoucích
ale může předejít případným nehodám.
![](sablona/vice3.gif)
10.7.2020 Od července
2020 platí novela vyhlášky zvané stavební a technický řád drah.
Navazuje na nedávnou novelu zákona o dráhách a jejím cílem je umožnit
výstavbu tzv. automatického metra v ČR. Drážní vozidlo tak díky tomu
již bude moct být i v ČR řízeno technickým systémem bez přítomnosti
řidiče. Poprvé se předpis použije při budování linky
D pražského metra. ![](sablona/vice3.gif)
25.6.2020 Technologie Positve Train Control (PTC) pro automatický
provoz vlaků na celostátních tratích začne být využívána na Floridě.
Technologii instaluje společnost Wabtec na trati společnosti Virgin
Trains USA. Odborná veřejnost o tom byla informována v červnu 2020. ![](sablona/vice3.gif)
9.6.2020 Finské
hlavní město Helsinky jsou jedním z evropských průkopníků provozu autonomních
elektrických minibusů. Nijak proto nepřekvapí,
že v rámci evropského projekt autonomních elektrických minibusů FABULOS
byl v dubnu 2020 zahájen pilotní provoz právě v Helsinkách. V rámci
projektu FABULOS budou v roce 2020 ve Finsku, Estonsku a Norsku
testovány autonomní elektrické minibusy od tří dodavatelských
konsorcií: Sensible 4-Shotl (finsko-španělský), Saga (norsko-kanadský)
a Mobile Civitatem (estonský). Jedním s cílů projektu je získat
zkušenosti ze skutečných dopravních situací. ![](sablona/vice3.gif)
4.6.2020 Zatímco u vlaků metra a dalších městských rychlodrah je
plná automatizace provozu bez lidského zásahu v současné době významným
trendem, v
povrchové dopravě na celostátních a regionálních tratích zůstává stále
výzvou. V Německu se za tímto účelem připravuje testovací projekt.
Ačkoli se s jeho provozem počítá v roce 2021, dodavatel jeho technické
části, společnost Alstom, získala již v květnu 2020 ocenění od
německého ministerstva hospodářství za inovativní projekt. ![](sablona/vice3.gif)
29.5.2020 Ve světě je
dnes
provozováno více než 60 plně automatizovaných linek metra, jejichž
celková délka přesahuje tisíc kilometrů. Převažující technologií je
přitom CBTC,
tedy automatizace na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných
kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší
flexibilitu při řízení provozu. Tímto směrem míří i pražské metro. Jeho
provozovatel, Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), k tomu v květnu 2020
učinil důležitý krok: zahájil předběžné tržní konzultace s
potenciálními dodavateli automatických systémů metra.![](sablona/vice3.gif)
4.3.2020 Krakov je
jedním z polských měst široce se angažujících v oblasti inovativní
městské dopravy (viz například naše reportáž
o krakovských elektrobusech). Na konci ledna
2020 zažila krakovská tramvajová doprava provozovaná městským dopravcem
MPK pozoruhodnou událost: Vůbec poprvé v Polsku zde byl během noci
testován automatický provoz tramvaje bez řidiče. ![](sablona/vice3.gif)
28.2.2020 Před časem téměř zrušená a díky okolním obcím a
inovativnímu průmyslu opět zprovozněná Švestková dráha (trať Čížkovice
– Obrnice na Ústecku) se stane technickým unikátem v oblasti provozu a
údržby tratí. Jak v únoru 2020 oznámil její vlastník, společnost AŽD
Praha, přejde tato trať na bezúdržbový provoz. Stane se tak první
železniční tratí v naší zemi, která kromě pravidelných preventivních
údržbových zásahů nebude potřebovat ani takzvané pochůzkáře, kteří
pravidelně kontrolují technický stav tratě. ![](sablona/vice3.gif)
13.2.2020 Lidar
je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný
radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí
odraženého světla provádí potřebná měření. Lidar má poměrně široké
použití v měřicí technice, protože dokáže s vysokou mírou přesnosti
určit na velkou vzdálenost rozměry a tvar nejrůznějších objektů o
rozmanitém složení a velikosti. Uplatňuje se proto i u navigace
autonomních vozidel. O zájmu uživatelského trhu svědčí i nový produkt
výrobce Osram Opto Semiconductors: 65Wattový infračervený laser určený
pro lidarové aplikace. ![](sablona/vice3.gif)
9.12.2019 Nástupištní
stěny
představují investičně náročný, ale zaručeně spolehlivý způsob, jak
nejen zabránit pádu osoby do kolejiště metra, ale také, jak zabránit
zastavení provozu při pádu věci. Zatímco tomu prvnímu lze zamezit i
například technologiemi na bázi senzorů, tomu druhému zabrání jen
skutečná fyzická zábrana v podobě pevné stěny s dveřmi. Jak ale
instalovat nástupištní stěnu tam, kde jezdí, nebo do budoucna mohou
jezdit, různé vlaky? Řešení předvedla začátkem prosince 2019
singapurská firma ST Engineering na veletrhu AusRAIL Plus v australském
Sydney. ![](sablona/vice3.gif)
26.11.2019 Řidič,
který
nejede, nevydělává. Tato jednoduchá ekonomická logika vede mimo jiné k
nasazení moderních technologií v dopravě, včetně autonomního provozu
vozidel. Několik desetiletí se již uplatňuje u vlaků metra bez
řidiče, začíná však pronikat i do autobusové dopravy.
Významným
milníkem byla demonstrační ukázka autonomního pojíždění elektrobusu
Volvo dopravní společnosti Keolis v jejích garážích nedaleko švédského
Göteborgu v listopadu 2019. ![](sablona/vice3.gif)
25.10.2019 V září 2019
byla zprovozněna třetí, okružní linka kodaňského metra, fungujícího od
počátku jako plně bezobslužné. To je příležitost podívat se na tento
dopravní systém blíže. Je totiž bezesporu zajímavý, a to jak po stránce
technické, tak ekonomické a organizační.![](sablona/vice3.gif)
22.10.2019 S autonomním
elektrickým minibusem fungujícím ve zkušebním provozu v bavorských
lázních Bad Birnbach se již seznámili čtenáři naší
reportáže. V říjnu 2019 nastal dlouho očekávaný
milník, který završil hlavní cíl celého tohoto projektu v režii
Německých státních drah (DB): Autonomní elektrické minibusy nyní vozí
cestující, kteří do lázní přijedou vlakem, od poněkud vzdáleného
nádraží přímo do centra lázní.![](sablona/vice3.gif)
17.10.2019 LiFi
a internetové připojení přes mobilní sítě nové generace 5G představují
perspektivní směry v technologii přenosu dat a nabízejí netušené
příležitosti v mnoha oblastech průmyslu a veřejných služeb. Není proto
s podivem, že se dva její lídři, společnost Signify (dříve Philips
Lighting) za LiFi a Vodafone za 5G, rozhodli rozvíjet tyto technologie
společně. Odborné veřejnosti to prezentovali v říjnu 2019.![](sablona/vice3.gif)
10.10.2019 Lidar je
akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný
radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí
odraženého světla provádí potřebná měření. Mezi oblasti jeho využití
patří i autonomní vozidla a jejich navigace (jako například britský
projekt GATEway). Právě pro
tento trh představila společnost OSRAM koncem září 2019 odborné
veřejnosti svoji nejnovější laserovou technologii – čtyřkanálový a
jednokanálový pulsní laser, vyhovující přísné normě pro polovodiče v
automobilovém průmyslu AEC-Q102. ![](sablona/vice3.gif)
11.9.2019 Tramvaj je
kolejové vozidlo se všemi fyzikálními zákonitostmi, které k provozu
kovových kol na kovových kolejnicích patří. Ne všichni účastníci
silničního provozu si to však uvědomují. Výsledkem bývají vážné kolize.
Pro jejich prevenci provádí Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) od září
2019 další testy antikolizního systému tramvají, tentokrát od izraelské
firmy Mobileye.
![](sablona/vice3.gif)
30.7.2019 Jedním
z evropských měst, které aktivně rozvíjejí autonomní elektrické
minibusy jako „třetí druh“ dopravy, vedle klasické veřejné a
individuální dopravy, je finská metropole Helsinky. Důkazem jsou dvě
městské linky vedené těmito „robotickými autobusy“, označené jako 26R a
90R, jimiž se návštěvníci Helsinek mohou svézt v létě 2019. ![](sablona/vice3.gif)
12.7.2019 Řídicí a
zabezpečovací systém Communication
based train control – CBTC,
pracující na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných
kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší
flexibilitu při řízení provozu, je charakteristický zejména pro systémy
městských rychlodrah/metra bez řidiče – viz
publikovaná zpráva UITP.
nabízí však možnosti využití i mimo tyto systémy, například u lehkých
městských železnic tramvajového typu. Důkazem je připravovaný projekt
Finch West light rail transit (LRT) v kanadském Torontu, který si na
konci června 2019 vybral jako řídicí a zabezpečovací systém právě CBTC
značky SelTrac od firmy Thales. ![](sablona/vice3.gif)
20.6.2019 Automatický
provoz metra bez řidiče se rychle rozvíjí téměř na všech kontinentech,
jak konstatuje i nedávná zpráva
UITP. Ke konci května 2019 „dobyla“
tato automatizace i australský kontinent: Do provozu s cestujícími byla
uvedena Severovýchodní linka (North West Line) metra v Sydney, která je
vůbec první systémem metra v Austrálii. Tato linka byla vybudována s
plně automatickým provozem používajícím technologii
CBTC, tedy
automatizaci na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných
kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší
flexibilitu při řízení provozu. ![](sablona/vice3.gif)
14.6.2019 I
inovativní
technologie se nepřestávají neustále vyvíjet. Nejde jen o technické
zdokonalování, ale také o lepší přizpůsobení reálnému provozu v běžné
každodenní praxi. Důkazem toho je i autonomní elektrický minibus
EasyMile EZ10. V červnu 2019 jeho výrobce představil při příležitosti
akce Mezinárodní unie veřejné dopravy „UITP Global Public Transport
Summit 2019“ modernizovanou verzi tohoto pozoruhodného vozidla, vhodnou
pro provoz zcela bez obsluhy – tedy nejen bez řidiče, ale i bez
průvodce, který prozatím ve zkušebních provozech tento minibus
zpravidla doprovází. ![](sablona/vice3.gif)
7.6.2019
Jak konstatuje i nedávná zpráva
UITP, preferovaným způsobem zabezpečení
nástupišť v metru jsou dnes nástupištní stěny. Ačkoli jsou totiž
nástupištní stěny investičně nákladnější i náročnější na integraci s
ostatními automatizačními systémy, nabízejí velkou výhodu: zabrání
nejen škodám na životech, zdraví a majetku (to umí i jiné technologie),
ale především zastavení provozu při pádu osoby nebo věci do kolejiště.
Až dosud jsou prakticky jedinou používanou technologií klasické
průhledné nástupištní stěny s horizontálním otevíráním o různé výšce.
Do budoucna se to ale možná změní: Barcelonský dopravní podnik TMB
seznámil na začátku června 2019 odbornou veřejnost s výsledky
testovacího provozu nástupištních stěn s vertikálním posunem – tzv.
vertikální nástupištní stěny (Vertical platform screen doors –
VPSD). ![](sablona/vice3.gif)
5.6.2019 Mezinárodní
unie veřejné dopravy UITP publikovala v květnu 2019 dokument „World
Report on Metro Automation 2018“, tedy „Světovou zprávu o automatizaci
metra 2018“. Je z ní zřejmé, že plně automatický provoz metra s
provozem bez řidičů se stávají stále oblíbenějším konceptem při rozvoji
městských rychlodrah. Technologie
CBTC jsou přitom převažující, byť ne
jedinou, alternativou této automatizace. ![](sablona/vice3.gif)
29.1.2019 Vozíčkáři mají
v mnoha ohledech nelehký život. Obzvlášť komplikované je pro ně
dopravit se dál, než jim stačí jejich vlastní síly v rukou, a do míst,
kde není k dispozici spolehlivá a bezbariérová hromadná doprava.
Vozíčkář pak musí mít k dispozici speciálně upravený automobil. I v tom
lepším případě, že ho má, je přemisťování „z podvozku na podvozek“ –
tedy z invalidního vozíku do automobilu – dosti náročná procedura. S
řešením přišla italská firma Italdesign, zaměřená na vývoj nových
vozidel. Je jím systém sdílených elektrických vozítek od začátku
konstruovaných pro podporu mobility vozíčkářů. Jak byla v lednu 2019
informována odborná veřejnost, tento systém je nyní v přípravě pod
názvem Moby.
![](sablona/vice3.gif)
25.1.2019 Strojové
vidění (nebo též „počítačové vidění“) představuje výrobní a průmyslové
systémy, ve kterých je počítačově zpracovávána obrazová informace z
kamery. Výsledek pak slouží jako vstupní informace pro automatizované
rozhodování stroje nebo informačního systému. Typickým systémem
strojového vidění je kamerová kontrola dokončeného výrobku na výrobní
lince. Tato technologie však také může významně posunout vývoj ve zcela
jiné oblasti – autonomních vozidlech. Nasvědčuje tomu spolupráce mezi
americkou firmou PerceptIn, zabývající se technologií strojového
vidění, a čínským výrobcem kolejových vozidel CRRC, o níž byla odborná
veřejnost informována v polovině ledna 2019.
![](sablona/vice3.gif)
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |11 |12 | 13
|