Přečtěte
si: Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE
|
|
|
Automatizace dopravyČlánky listopad 2012 – květen 2013Automatická železnice v hlubinném dole29.5.2013 Ve švédských železnorudných dolech LKAB Kiruna se v hloubce 1365 m pod zemí konala 22. května 2013 netradiční slavnost: Byla otevřena 12 km dlouhá normálně rozchodná automatická železnice pro nákladní provoz bez strojvedoucích. Tato železnice využívá automatizační techniku integrující vlakový provoz s pohyblivými bloky, zajišťovaný pomocí RF přenosu, a logistické operace v koncových bodech Linka 1 metra Kunming: další CBTC na asijském kontinentu27.5.2013 První úsek linky 1 metra v Kunmingu na jihovýchodě Číny (3,2 mil. obyvatel) byl otevřen 20. května 2013 pro zkušební provoz s cestujícími. Linka je v první etapě dlouhá 22,1 km a má 12 stanic. Je vedena na vyvýšených konstrukcích a pod zemí. Pro zabezpečení jízdy vlaků slouží systém CBTC Urbalis od společnosti Alstom Testování automatického řízení automobilu na německých silnicích8.5.2013 Jako další krok k praktickému uplatnění technologií pro automatické řízení automobilů (viz článek Automatické řízení automobilů: realita blízké budoucnosti v rubrice Automatizace dopravy) přikročila společnost Bosch k ověřovacím testům v provozu na německých dálnicích. YongIn EverLine LRT: rychlodráha bez strojvedoucích v Jižní Koreji30.4.2013 Bezobslužná městská rychlodráha YongIn EverLine LRT byla 26. dubna 2013 slavnostně uvedena do provozu v jihokorejském městě Yongin. Tato rychlodráha používá dopravní technologii Bombardier Innovia ART 200 s lineárními indukčními motory a zabezpečovacím zařízením CBTC typu Bombardier CityFlo 650. UITP: nové internetové stránky automatického metra spuštěny25.4.2013 Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) spustila 23. dubna 2013 samostatné internetové stránky The Observatory of Automarted Metro. Tyto stránky budou sloužit jako referenční bod pro metro bez strojvedoucích v otázkách technických a organizačních a nabízet aktualizované informace o těchto systémech ve světě. PHX Sky Train: Další CBTC na letišti10.4.2013 Na letišti Phoenix Sky Harbor International Airport v Phoenixu, Arizona (USA) byl 8. dubna 2013 slavnostně uveden do provozu systém bezobslužných vlaků (tzv. APM – Automated People Mover) typu Innovia APM 200 od společnosti Bombardier, pod obchodním názvem PHX Sky Train. Tento systém je od výrobce vybaven zabezpečovací technologií CBTC typu Bombardier CITYFLO 650. Připravované CBTC na Jihojaponských železnicích27.3.2013 Jihojaponské železnice (JR East) vybraly na shortlist dva světové výrobce zabezpečovacích technologií CBTC (řízení provozu vlaku pomocí komunikace M2M): Thales dodávající systém SelTrac a Alstom dodávající systém Urbalis. JRE chtějí technologií CBTC vybavit 29,7km úsek místní tratě Joban, kde stávající zabezpečovací zařízení dožívá, jako zkoušku využití CBTC na příměstských tratích u Tokia. Poloautomatické CBTC v Otawě12.3.2013 Ačkoliv je zabezpečovací technologie CBTC (dálkové řízení vlaků pomocí komunikace M2M) často ztotožňována s provozem bez strojvedoucích, lze ji využít i k optimalizaci provozu vlaků se strojvedoucími. Příkladem je připravované nasazení osvědčeného systému CBTC značky SelTrac od společnosti Thales na lince Confederation line lehké železnice v kanadské Otawě (LRT). Brescia: další metro bez strojvedoucích od Ansaldo STS7.3.2012 Na začátku března 2013 proběhlo slavnostní otevření bezobslužného metra v italském městě Brescia. Toto metro používá technologii italského výrobce Ansaldo STS obdobnou té, která od roku 2002 úspěšně funguje na tratích kodaňského metra a nedávno byla uvedena do provozu v Miláně. Milánské metro bez strojvedoucích otevřeno11.2.2013 Dlouho očekávaná první etapa provozu linky 5 milánského metra byla slavnostně zahájena 5. 2. 2013. Provoz s cestujícími byl zahájen o pět dní později, od 10. 2. Linka 5 milánského metra funguje bez strojvedoucích. Nejedná se však o systém CBTC, ale o využití kolejových obvodů s pevnými bloky na širé trati a pohyblivými bloky u stanic. ...->Metro São Paulo, linka 6: PPP zahrnující CBTC5.2.2013 Metro v brazilském São Paulu se rozvíjí formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru, tzv. veřejně soukromých partnerství (PPP). Dalším krokem v jeho rozvoji je koncese na financování, vybudování, údržbu a provoz linky 6 metra, na niž byla 30. ledna 2013 vyhlášena veřejná soutěž. Součástí koncese, zahrnující 6 let investiční fáze a 19 let provozní fáze, bude i dodávka zabezpečovacího zařízení typu CBTC ...-> Singapur: další CBTC s provozem bez strojvedoucích2.2.2013 Ke třem projektům CBTC u městských rychlodrah na asijském kontinentě, o nichž jsme od loňského prosince informovali v naší rubrice Automatizace dopravy, se přidává další. Na zkušební základně Changchun v Číně se nyní testuje CBTC pro linku metra Downtown Line v Singapuru. Dodavatelem je tentokrát Invensys Rail Dimetronic, člen britské skupiny Invensys Rail ...-> Automatické řízení automobilů: realita blízké budoucnosti11.1.2013 Dílčí elektronické systémy nabízející pomoc řidičům automobilů již dnes běžně fungují v praxi. Patří mezi ně například systémy sledující rychlost a vzdálenost mezi vozidly, varující před dopravními zácpami a pomáhající při parkování. V několika nejbližších letech tyto systémy pomohou řidičům při řízení v dopravních zácpách ...-> Nejdelší linka metra s CBTC zahájila provoz7.1.2013 Na konci roku 2012 byla uvedena do provozu s cestujícími nejdelší linka metra na světě vybavená automatickým zabezpečovacím zařízením systému CBTC (Communication Based Train Control) ...-> RF CBTC v Hongkongu: instalace za provozu2.1.2013 Rozsáhlý projekt přestavby zabezpečovacího zařízení na metru v Hongkongu na technologii CBTC (Communication Based Train Control) začal podpisem smlouvy mezi dopravcem MTR Corporation a společností Siemens koncem prosince 2012. ...->První CBTC v Indii15.12.2012 Datum 12. prosince 2012 znamená další milník pro zabezpečovací systémy CBTC – communication based train control, tedy dálkové ovládání vlaku na základě komunikace M2M. Od tohoto dne se tento systém začíná rozvíjet i v Indii. ...-> Inteligentní silnice v Kalifornii12.12.2012 Je známo, že propustnost jednoho silničního pruhu neroste monotónně s rychlostí v něm jedoucích vozidel, ale vykazuje určitý extrém okolo rychlosti 75 km/h. Důvodem je konečná doba reakce řidiče (resp. jeho pásmo propustnosti), což nutí řidiče při větších rychlostech udržovat mnohem větší rozestup mezi vozidly. V nedávné době se na University of California v Berkeley vynořila myšlenka zvětšit propustnost silničního pruhu tím, že řidič bude nahrazen automatickým zařízením, které bude udržovat směr a konstantní vzdálenost od předchozího vozidla. ...-> Siemens kupuje Invensys Rail29.11.2012 Společnost Siemens AG potvrdila 28. listopadu 2012, že hodlá koupit společnost Invensys Rail. Invensys Rail je součástí britské skupiny Invensys ...-> |
|