Automatizace dopravyČlánky listopad 2012 – květen 2013
29.5.2013
Ve švédských železnorudných dolech LKAB Kiruna se v
hloubce 1365 m pod zemí konala 22. května 2013 netradiční slavnost:
Byla otevřena 12 km dlouhá normálně rozchodná automatická železnice pro
nákladní provoz bez strojvedoucích. Tato železnice využívá
automatizační techniku integrující vlakový provoz s pohyblivými bloky,
zajišťovaný pomocí RF přenosu, a logistické operace v koncových bodech 
27.5.2013
První úsek linky 1 metra v Kunmingu na jihovýchodě
Číny (3,2 mil. obyvatel) byl otevřen 20. května 2013 pro zkušební
provoz s cestujícími. Linka je v první etapě dlouhá 22,1 km a má 12
stanic. Je vedena na vyvýšených konstrukcích a pod zemí. Pro
zabezpečení jízdy vlaků slouží systém CBTC Urbalis od společnosti
Alstom 
8.5.2013
Jako další krok k praktickému uplatnění technologií
pro automatické řízení automobilů (viz článek Automatické řízení
automobilů: realita blízké budoucnosti v rubrice Automatizace dopravy)
přikročila společnost Bosch k ověřovacím testům v provozu na německých
dálnicích. 
30.4.2013 Bezobslužná městská rychlodráha YongIn EverLine LRT byla
26. dubna 2013 slavnostně uvedena do provozu v jihokorejském městě
Yongin. Tato rychlodráha používá dopravní technologii Bombardier
Innovia ART 200 s lineárními indukčními motory a zabezpečovacím
zařízením CBTC typu Bombardier CityFlo 650. 
25.4.2013
Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) spustila
23. dubna 2013 samostatné internetové stránky The Observatory of
Automarted Metro. Tyto stránky budou sloužit jako referenční bod pro
metro bez strojvedoucích v otázkách technických a organizačních a
nabízet aktualizované informace o těchto systémech ve světě. 
10.4.2013
Na letišti Phoenix Sky Harbor International Airport
v Phoenixu, Arizona (USA) byl 8. dubna 2013 slavnostně uveden do
provozu systém bezobslužných vlaků (tzv. APM – Automated People Mover)
typu Innovia APM 200 od společnosti Bombardier, pod obchodním názvem
PHX Sky Train. Tento systém je od výrobce vybaven zabezpečovací
technologií CBTC typu Bombardier CITYFLO 650. 
27.3.2013 Jihojaponské železnice (JR East) vybraly na
shortlist dva světové výrobce zabezpečovacích technologií CBTC (řízení
provozu vlaku pomocí komunikace M2M): Thales dodávající systém SelTrac
a Alstom dodávající systém Urbalis. JRE chtějí technologií CBTC vybavit
29,7km úsek místní tratě Joban, kde stávající zabezpečovací zařízení
dožívá, jako zkoušku využití CBTC na příměstských tratích u Tokia. 
12.3.2013 Ačkoliv je zabezpečovací technologie CBTC
(dálkové řízení vlaků pomocí komunikace M2M) často ztotožňována s
provozem bez strojvedoucích, lze ji využít i k optimalizaci provozu
vlaků se strojvedoucími. Příkladem je připravované nasazení osvědčeného
systému CBTC značky SelTrac od společnosti Thales na lince
Confederation line lehké železnice v kanadské Otawě (LRT). 
7.3.2012 Na začátku března 2013 proběhlo slavnostní
otevření bezobslužného metra v italském městě Brescia. Toto metro
používá technologii italského výrobce Ansaldo STS obdobnou té, která od
roku 2002 úspěšně funguje na tratích kodaňského metra a nedávno byla
uvedena do provozu v Miláně. 
11.2.2013 Dlouho očekávaná první etapa provozu linky 5
milánského metra byla slavnostně zahájena 5. 2. 2013. Provoz s
cestujícími byl zahájen o pět dní později, od 10. 2. Linka 5 milánského
metra funguje bez strojvedoucích. Nejedná se však o systém CBTC, ale o
využití kolejových obvodů s pevnými bloky na širé trati a pohyblivými
bloky u stanic. ...->
5.2.2013 Metro v brazilském São Paulu se rozvíjí formou
spolupráce veřejného a soukromého sektoru, tzv. veřejně soukromých
partnerství (PPP). Dalším krokem v jeho rozvoji je koncese na
financování, vybudování, údržbu a provoz linky 6 metra, na niž byla 30.
ledna 2013 vyhlášena veřejná soutěž. Součástí koncese, zahrnující 6 let
investiční fáze a 19 let provozní fáze, bude i dodávka zabezpečovacího
zařízení typu CBTC ...->
2.2.2013 Ke třem projektům CBTC u městských rychlodrah na
asijském kontinentě, o nichž jsme od loňského prosince informovali v
naší rubrice Automatizace dopravy, se přidává další. Na zkušební
základně Changchun v Číně se nyní testuje CBTC pro linku metra Downtown
Line v Singapuru. Dodavatelem je tentokrát Invensys Rail Dimetronic,
člen britské skupiny Invensys Rail ...->
11.1.2013 Dílčí
elektronické systémy nabízející pomoc řidičům
automobilů již dnes běžně fungují v praxi. Patří mezi ně například
systémy sledující rychlost a vzdálenost mezi vozidly, varující před
dopravními zácpami a pomáhající při parkování. V několika nejbližších
letech tyto systémy pomohou řidičům při řízení v dopravních
zácpách ...->
7.1.2013 Na konci
roku 2012 byla uvedena do provozu s cestujícími
nejdelší linka metra na světě vybavená automatickým zabezpečovacím
zařízením systému CBTC (Communication Based Train Control) ...->
2.1.2013 Rozsáhlý
projekt přestavby zabezpečovacího
zařízení na metru v Hongkongu na technologii CBTC (Communication Based
Train Control) začal podpisem smlouvy mezi dopravcem MTR Corporation a
společností Siemens koncem prosince 2012. ...->
15.12.2012 Datum
12. prosince 2012 znamená další milník
pro zabezpečovací systémy CBTC – communication based train control,
tedy dálkové ovládání vlaku na základě komunikace M2M. Od tohoto dne se
tento systém začíná rozvíjet i v Indii. ...->
12.12.2012
Je
známo, že propustnost jednoho silničního pruhu neroste monotónně s
rychlostí v něm jedoucích vozidel, ale vykazuje určitý extrém okolo
rychlosti 75 km/h. Důvodem je konečná doba reakce řidiče (resp. jeho
pásmo propustnosti), což nutí řidiče při větších rychlostech udržovat
mnohem větší rozestup mezi vozidly.
V nedávné době se na
University of California v Berkeley vynořila myšlenka zvětšit
propustnost silničního pruhu tím, že řidič bude nahrazen automatickým
zařízením, které bude udržovat směr a konstantní vzdálenost od
předchozího vozidla. ...->
29.11.2012
Společnost Siemens AG potvrdila 28. listopadu 2012, že hodlá koupit
společnost Invensys Rail. Invensys Rail je součástí britské skupiny
Invensys ...->
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |11 |12 | 13
|