Automatizace dopravyČlánky leden 2018 – leden 2019
25.1.2019 Strojové
vidění (nebo též „počítačové vidění“) představuje výrobní a průmyslové
systémy, ve kterých je počítačově zpracovávána obrazová informace z
kamery. Výsledek pak slouží jako vstupní informace pro automatizované
rozhodování stroje nebo informačního systému. Typickým systémem
strojového vidění je kamerová kontrola dokončeného výrobku na výrobní
lince. Tato technologie však také může významně posunout vývoj ve zcela
jiné oblasti – autonomních vozidlech. Nasvědčuje tomu spolupráce mezi
americkou firmou PerceptIn, zabývající se technologií strojového
vidění, a čínským výrobcem kolejových vozidel CRRC, o níž byla odborná
veřejnost informována v polovině ledna 2019.
![](sablona/vice3.gif)
23.1.2019 Celkem 125
kilometrů linek metra automatizovaných technologií CBTC s celkem 50
stanicemi. To je předmětem největší dodávky automatizace metra pro
projekt Grand Paris Express. Projekt, jehož uvádění do provozu se
předpokládá postupně od roku 2024, zaznamenal významný milník v
prosinci 2018, kdy projektová organizace Société du Grand Paris (SGP)
podepsala smlouvu na uvedenou dodávku automatické řídicí a
zabezpečovací technologie s konsorciem firem Siemens Mobility a Thales.
![](sablona/vice3.gif)
22.1.2019 Východojaponská
železniční společnost (JR East), největší japonský provozovatel
železniční osobní dopravy, avizovala v srpnu 2018 své plány na zavedení
bezobslužného provozu i na celostátní železnici.
Tyto plány mají
konkrétní podobu manažerské vize MOVE UP 2027. Již v prosinci téhož
roku započala JR East s realizací této vize prvními testovacími
jízdami. ![](sablona/vice3.gif)
30.10.2018 Významnou
oblastí využití moderních informačních
technologií v dopravě je automatizace provozu na křižovatkách, kdy
jednotlivé automobily komunikují mezi sebou a s dopravní signalizací.
Testování takovéhoto systému proběhlo ve dnech 3. až 7. září 2018 na
silnici N205 v nizozemské provincii Severní Holand uprostřed běžného
silničního provozu, kde bylo touto technologií vybaveno sedm
automobilů. ![](sablona/vice3.gif)
27.9.2018 „Nejmenší“
metro na světě má skotské průmyslové město Glasgow. Od roku 2020 by i
toto metro mělo být provozováno jako plně bezobslužné. Pomůže k tomu
projekt veřejně soukromého partnerství mezi glasgowskou dopravní
organizací Strathclyde Partnership for Transport (SPT) a konsorciem
firem Ansaldo STS a Stadler z března 2016. Důležitým milníkem se stala
dodávka prvního ze 17 vlaků pro toto metro od společnosti Stadler,
který měli možnost vidět mj. návštěvníci berlínského veletrhu InnoTrans
v září 2018.
![](sablona/vice3.gif)
14.9.2018 V Belgii začal
v září 2018 zajímavý testovací provoz autonomního elektrického
minibusu. Dopravce Keolis vozí v Han-sur-Lesse turisty ve smíšeném
provozu po půlkilometrové trase mezi parkovištěm a známými jeskyněmi
Grottes de Han. Jako vozidlo slouží autonomní minibus Navya Arma od
francouzského výrobce Navya. Tento minibus je 4,8 m dlouhý, 1,2 m
široký a 2,7 m vysoký. Celkem uveze 15 cestujících, z toho 11 sedících.
![](sablona/vice3.gif)
24.8.2018 Provoz
bez strojvedoucího je stále více doménou
městských rychlodrah – linky automatického metra ve světě nedávno
přesáhly celkovou délku 1000 km.
Nezůstává však jen u nich. Východojaponská železniční společnost (JR
East), největší japonský provozovatel železniční osobní dopravy, má
plány na zavedení bezobslužného provozu i na celostátní železnici.
Světovou odbornou veřejnost s nimi seznámila v srpnu 2018. ![](sablona/vice3.gif)
16.8.2018 Autonomní
elektrické minibusy představují výzvu pro
vytváření „třetího druhu“ dopravy, vedle klasické dopravy hromadné a
individuální. Vedle projektů v Evropě (viz například naše
reportáž z
bavorského Bad Birnbachu) i jinde ve
světě nezůstává pozadu ani Kanada. Jako první v této zemi byl zkušební
provoz autonomního elektrického minibusu zahájen 10. srpna 2018 v
21tisícovém městě Candiac na předměstí Montrealu. ![](sablona/vice3.gif)
6.8.2018 V
červenci 2018 byla otevřena dlouho očekávaná severojižní linka
amsterodamského metra, vybavená řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC
typu
Urbalis
400 od francouzské společnosti Alstom. Nezůstává však jen u ní. Na tuto
moderní technologii budou do roku 2019 postupně převedeny všechny čtyři
zbývající linky amsterodamského metra. ![](sablona/vice3.gif)
4.6.2018 Univerzitní
areál je zpravidla zajímavým místem pro testování autonomních
elektrických minibusů, a to hned z několika důvodů: Jednak jsou zde
soustředěni inovátoři, kteří mohou textovat tyto technologie přímo na
domácí půdě. A jednak univerzitní areál často trpí nedostatkem
parkovacích míst, a proto flexibilní a ekologický dopravní prostředek,
jaký bezesporu představuje autonomní elektrický minibus, zde přinese
velmi praktický užitek. Podobně jako v případě australského projektu
Autonobus
tak
v průběhu května 2018 probíhá zkušební provoz těchto vozidel v areálu
Chalmersovy technické univerzity ve švédském Göteborgu. ![](sablona/vice3.gif)
28.5.2018 Snad každý
cestující v metru nebo osobním vlaku zná ten
pocit napětí, když stojí v době přepravní špičky u hrany nástupiště a
odhaduje, který z vozů asi bude nejméně plný. S inteligentním řešením
těchto situací přišla v květnu 2018 společnost Bombardier
Transportation a instalovala jej na automatizované singapurské
rychlodráze Downtown
Line jako
součást systému pro monitorování vlaků. Cestujícím se zde v předstihu
zobrazuje na nástupištních displejích obsazenost vozů následujícího
vlaku. ![](sablona/vice3.gif)
2.5.2018 Automatické
metro bez řidiče se stává stále větším fenoménem v rozvoji městských
rychlodrah po celém světě. Jak byla v dubnu 2018 informována odborná
veřejnost prostřednictvím Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP),
zaznamenal tento druh dopravy v březnu 2018 důležitý milník: Délka
všech automatizovaných linek metra na světě překročila „magickou“
hodnotu 1000 km. Od
roku 2015 tak vzrostla jejich délka
prakticky o třetinu. ![](sablona/vice3.gif)
20.4.2018 Italský
výrobce Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, je
známý především jako dodavatel u celených systémů lehkého
stavebnicového bezobslužného metra, které mělo svoji premiéru v Kodani
a funguje
na bázi kolejových obvodů, tedy pevného bloku. Stále více se však na
trhu uplatňuje i jeho technologie
CBTC, například ve
Stockholmském metru. CBTC od
Ansaldo STS bude nyní instalováno také na lince 6 pařížského metra.
Smlouva mezi výrobcem a pařížským městským dopravce RATP byla k tomu
podepsána začátkem dubna 2018. ![](sablona/vice3.gif)
11.4.2018 Od
konce června 2016 přepravují v Sionu, hlavním městě
švýcarského kantonu Valais, dva elektrické minibusy bez řidiče (blíže
viz případová studie v naší publikaci Smart
city v praxi). Od března
2018 se k tomuto projektu přidal ve Švýcarsku další: Jeden autonomní
elektrický minibus začal jezdit ve smíšeném provozu v desetitisícovém
městě Neuhausen am Rheinfall v kantonu Schaffhausen, těsně při hranici
s Německem. ![](sablona/vice3.gif)
20.2.2018 Plně
automatický provoz městských rychlodrah, s nímž se
do budoucna uvažuje i pro novou linku pražského metra D, má řadu
zákonitostí odlišných od tradiční koncepce této kolejové dopravy.
Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a její organizační jednotka
UITP Observatory of Automated Metros identifikovala technické a
organizační aspekty těchto odlišností a publikovala je v únoru
2018. ![](sablona/vice3.gif)
7.2.2018 Projekt
autonomních elektrických minibusů v bavorském
Bad Birnbachu, o němž podrobněji informujeme v
naší
reportáži,
nezůstane u Německých železnic (DB) osamocený. Již nyní je v přípravě
jeho následovník, tentokrát v Hamburku. Je jím projekt HEAT (Hamburg
Electric Autonomous Transportation), jehož autonomní minibus by měl v
testovacím provozu vyrazit do ulic přístavní čtvrti města na podzim
roku 2018. ![](sablona/vice3.gif)
2.2.2018 Melbourne
je 4,5miliónová metropole australského státu Victoria, ležící na samém
jihozápadě kontinentu. Téměř tři čtvrtiny lidí, dojíždějících denně do
práce a za vzděláním, používá k tomuto účelu své automobily. Výsledkem
jsou dopravní zácpy, stejně nepříjemné jako neekologické. Jako řešení
tohoto problému se město rozhodlo zkoušet pro „poslední míli“ autonomní
elektrické minibusy. ![](sablona/vice3.gif)
17.1.2018 Koncept
veřejně soukromého partnerství (PPP)
je známý především
jako prostředek budování a provozování nových investičních projektů,
mimo jiné i v kolejové dopravě. Může však být účinným prostředkem k
rozvoji stávajících dopravních systémů a k zavádění inovativních
technologií v nich. Příkladem je síť městské a příměstské dráhy S-Bane v
dánském hlavním městě Kodani. U ní bylo v prosinci 2017 rozhodnuto o
zcela zásadní organizační změně, zahrnující právě PPP a mířící k plně
bezobslužnému provozu s využitím technologie CBTC. ![](sablona/vice3.gif)
5.1.2018 Mezi
provozovatele plně bezobslužného metra se od konce roku 2017 zařadilo
také čínské hlavní město Peking. Nově zprovozněná linka Yanfang je
první bezobslužnou linkou pekingského metra a zároveň prvním projektem,
u něhož dodavatelé veškerých technologií pocházejí z Číny. ![](sablona/vice3.gif)
3.1.2018 O
zahájení provozu autonomního
elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními
drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. ![](sablona/vice3.gif)
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |11 |12 | 13
|