Automatizace dopravyČlánky srpen 2016 – duben 2017
13.4.2017 V dubnu 2017 vstoupil britský projekt autonomních
elektrických minibusů GATEway do
další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase po
Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po
dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na
autonomní vozidla v každodenním provozu. Výzkumný projekt GATEway probíhá v Greenwichi na
předměstí Londýna a je řízen organizací Transport Research
Laboratory. ![](sablona/vice3.gif)
7.4.2017 Metro s provozem bez strojvedoucích se stává stále
běžnějším jevem ve velkých evropských městech. Jak byla v březnu 2017
informována světová odborná veřejnost, na konci roku 2016 se k nim
připojilo i hlavní město Malajsie Kuala Lumpur zprovozněním prvního
úseku linky tamního metra Sungai Buloh-Kajang Line (SBK Line). ![](sablona/vice3.gif)
14.2.2017 Jedním z úkolů britského projektu autonomních vozidel
GATEway je
sledovat, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat
tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí
byl proto experiment, jehož cílem bylo určit, zda a jak se budou řidiči
v běžném městském provozu chovat k autonomním vozidlům bez řidiče.
Souhrnnou zprávu o tomto experimentu zveřejnila Transport Research
Laboratory (TRL), která projekt GATEway řídí, začátkem února 2017. ![](sablona/vice3.gif)
7.2.2017 Metro v půlmiliónovém francouzském Lyonu je jedním z
historicky mladších systémů evropských městských rychlodrah. Otevřeno
bylo v roce 1978 a dnes zahrnuje čtyři linky o celkové délce 32 km se
40 stanicemi. Jménem organizace SYTRAL Syndicat de transports de
l'agglomération lyonnaise) je provozuje městský dopravce SLTC (Société
lyonnaise de transports en commun). Dvě důležité linky tohoto metra
budou v příštích letech automatizovány systémem CBTC. ![](sablona/vice3.gif)
30.1.2017
V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1.
2017 vystoupil jako host – odborník na elektromobilitu, provozovatel
našich portálů Jakub Slavík. Tématem byly automatické elektrické
minibusy bez řidiče, tedy autonomní
vozidla a jejich využití, příležitosti
i otevřené otázky.
![](sablona/vice3.gif)
20.1.2017
Automatická vozidla bez řidiče ve městech, pro něž se vžil název „autonomní
vozidla“, jsou dnes předmětem mnoha demonstračních projektů. Podle zprávy Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP)
zveřejněné v lednu 2017 pod názvem „Policy Brief – Autononous vehicles:
a potential game changer for urban mobility“ mají tato vozidla
potenciál pro snížení podílu individuální automobilové dopravy ve
městech při zachování potřebného uživatelského komfortu. ![](sablona/vice3.gif)
13.1.2017 Historie vlaků s řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC se začala
psát v listopadu roku 1985 v kanadském Vancouveru. Tehdy byl zahájen
provoz automatické městské rychlodráhy SkyTrain, vybavené systémem CBTC
SelTrac, prvním svého druhu na světě. Nejnovějším počinem této
rychlodráhy se stalo slavnostní otevření 11 km dlouhého nového úseku
linky Millenium Line se 6 stanicemi zvaného Evergreen
Extension v prosinci 2016. ![](sablona/vice3.gif)
10.1.2017 Ačkoli provoz automatických elektrických minibusů bez
řidiče je stále ve stadiu demonstračních projektů ověřujících používané
technologie a další, právní, ekonomické a psychologické aspekty
takovýchto systémů pro budoucí využití, konkrétní technologie používané
pro jejich navigaci mohou přinášet užitek v běžném životě již nyní.
Názorně to ukázal na začátku ledna 2017 britský projekt GATEway, v jehož rámci byl
vyzkoušen autonomní provoz osobního automobilu bez zásahu řidiče při
parkování pro potřebu handicapovaných lidí odkázaných na invalidní
vozík. ![](sablona/vice3.gif)
4.1.2017 Hongkongské metro provozované společností MTR se na konci prosince 2016 rozrostlo o další
linku s automatickým provozem, v tomto případě provozovanou v plně
bezobslužném režimu. Je jí 7 km dlouhá linka South Island Line (SIL) se
čtyřmi stanicemi, spojující dosavadní síť metra s hustě osídlenou
čtvrtí Ap Lei Chau. Dodavatelem veškerých technologií je francouzská
skupina Alstom. ![](sablona/vice3.gif)
16.11.2016 Nejstarším provozovaným systémem automatických
elektrických minibusů je ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan
den Ijssel na předměstí Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999.
Na rozdíl od aktuálních rozvojových projektů se tyto automatické minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však
brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od
roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy
ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny
nové technologie. ![](sablona/vice3.gif)
7.11.2016 Jak ukazují dosavadní zkušební projekty, pro automatické
řízení automobilů dnes již existují vhodné technologie, ať již
jde o radary nebo kamerová zařízení a související software, který
dokáže data z těchto senzorů vyhodnocovat a interpretovat pro potřebu
ovládání vozidla. Hlavní doménou jejich zkušebního využití však
prozatím zůstávají dálnice, resp. víceproudé silnice. Výzvou, a to
stále naléhavější, zůstává bezpečnost a efektivnost individuální
dopravy v městském provozu. ![](sablona/vice3.gif)
4.11.2016 Současná drážní doprava používá elektronické
zabezpečovací a řídicí systémy založené na komunikaci, jako je GSM-R
(Global System for Mobile Communications – Railway), tj. standard
bezdrátové komunikace určeným pro železniční aplikace, který je
součástí evropského systému řízení železniční dopravy ERTMS, nebo
CBTC. Jejich
infrastruktura je poměrně odolná vůči kybernetickým útokům hackerů. ![](sablona/vice3.gif)
24.10.2016
Inčchon (anglicky Incheon) je téměř třímiliónová
jihokorejská metropole, ležící nedaleko hlavního města Soulu. Od srpna
2016 je zde v provozu druhá linka metra, která – na rozdíl od první –
je řešena jako plně bezobslužná s využitím technologie CBTC. S jejími
podrobnostmi byla světová odborná veřejnost seznámena prostřednictvím
Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP). ![](sablona/vice3.gif)
19.10.2016 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný
radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí
odraženého světla provádí potřebná měření. Pomocí tohoto přístroje probíhá
nyní třírozměrné mapování ulic v Greenwichi pro automatické minibusy v
rámci britského projektu GATEway. ![](sablona/vice3.gif)
15.9.2016 Jedním z palčivých problémů velkoměst je hluk dopravy.
Ačkoli jeho zdroje jsou zpravidla vztahovány ke spalovacím motorům
automobilů a autobusů, zdrojem velmi nepříjemného hluku může být i
elektrická doprava – konkrétně, tření kovových kol tramvají po kovových
kolejnicích v oblouku. Brno jako jedno z rozvíjejících se českých
chytrých měst – smart city
– se rozhodlo tento
problém vyřešit pomocí chytrých technologií ![](sablona/vice3.gif)
9.9.2016 Indická Noida není tradičním městem. Její historie na
území indického státu Utar Pradesh se začala psát v dubnu 1976 a její
název je fakticky zkratkou New Okhla Industrial Development Authority,
tedy Úřad pro průmyslový rozvoj v Nové Okhle (Okhla je předměstí na
jihu indického hlavního města Dillí). Toto cca 600tisícové město tedy
vzniklo v režii zmíněného úřadu jako systematicky plánovaná moderní
metropole.
29.8.2016 Projekty zkušebního provozu automatických minibusů bez
řidiče se v Evropě postupně rozšiřují. Po projektu CityMobil2 v několika
evropských městech, minibusech ve švýcarském Sionu
a nedávném
představení londýnského projektu GATEway
byl v polovině srpna
2016 v rámci projektu SOHJOA zahájen zkušební provoz automatických
minibusů EasyMile EZ10 ve finském hlavním městě Helsinky. ![](sablona/vice3.gif)
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |11 |12 | 13
|