Přečtěte
si: Publikace Elektromobilita
v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility
|
|
|
Automatizace dopravyČlánky duben 2017 – leden 2018Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. Studie projektu GATEway: veřejnost vnímá autonomní vozidla jako málo riziková, ale ne bez výhrad8.12.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway probíhající v Greenwichi na předměstí Londýna je zaměřen nejen na testování příslušných technologií pro vozidla a infrastrukturu, ale také na sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí je proto i studie FSEG při University of Greenwich k problematice vnímání autonomních vozidel veřejností, jejíž výsledky byly publikovány v říjnu 2017. Metro v Santiagu de Chile: druhé bezobslužné metro s CBTC na jihoamerickém kontinentě v provozu21.11.2017 Latinská Amerika má od začátku listopadu 2017 v provozu další bezobslužné metro, využívající řídící a zabezpečovací systém CBTC. Po lince 4 metra São Paulo, která byla zprovozněna v roce 2010, se jí stala již dříve avizovaná linka 6 metra v Santiagu de Chile. Německé železnice provozují v Bad Birnbachu autonomní elektrický minibus10.11.2017 Automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy malá autonomní vozidla, se postupně stále více profilují jako perspektivní „třetí druh“ dopravy ve městech, vedle dopravy individuální a hromadné – viz zpráva UITP. Od posledního říjnového týdne 2017 je jeden takovýto autonomní minibus v provozu také necelých 300 km od Prahy – v pěti a půltisícovém bavorském lázeňském městečku Bad Birnbach. Zajímavostí je, že provozovatelem jsou v tomto případě německé státní dráhy DB. Databáze TRIMIS pomáhá vyznat se ve spleti evropských inovačních projektů a programů v dopravě18.10.2017 Od roku 2000 po současnost bylo v EU na národní a mezinárodní úrovni jen v oblasti elektrifikace dopravy realizováno více než 1900 rozmanitých výzkumných a inovačních projektů, přes 900 projektů v oblasti automatizace dopravy a další projekty v oblasti konstrukce vozidel a jiných oblastí inovací v dopravě. Není divu, že spleť těchto projektů a programů se stává poněkud nepřehlednou. Na pomoc přichází na začátku října 2017 evropský informační systém Transport Research and Innovation Monitoring and Information System (TRIMIS). Soul má první podzemní metro s bezobslužným provozem4.10.2017 Jihokorejské hlavní město Soul má od září 2017 své první podzemní metro zvané Ui-Sinseol LRT. Toto metro je zároveň plně bezobslužné. Ui-Sinseol LRT má délku tratí 11,4 km a na nich 13 zastávek. Vede ze stanice Ui-dong in Gangbuk-gu do stanice Sinseol-dong. Předpokládá se, že linka převeze denně 110 000 cestujících při špičkovém intervalu mezi vlaky 3 minuty. 3D lidar Panasonic pro autonomní roboty i autonomní průmyslovou dopravu15.9.2017 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla provádí potřebná měření. Mezi množstvím různých využití, například při měření rychlosti větru nachází lidary uplatnění zejména při navigaci autonomních vozidel – viz příklad projektu GATEway. Společnost Panasonic představila v září 2017 nový 3D lidar, vhodný svými vlastnostmi právě pro využití u autonomních robotů pohybujících se v blízkosti lidí nebo u autonomních vozidel v průmyslu a zemědělství. Zároveň ukazuje, jak takovýto lidar funguje. Projekt GATEway: nejen cestující, ale také nákup v supermarketu bez řidiče28.7.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway v Greenwichi na předměstí Londýna, který na našich stránkách průběžně sledujeme, zaznamenal v červenci 2017 přelomovou událost: Poprvé ve Velké Británii (a v jednom z prvních případů na světě) byla technologie pro autonomní vozidla využita i pro nákladní dopravu, tedy pro městskou logistiku. Pro dovoz nákupu zákazníkům do domu zde supermarket Ocado zkušebně používá nákladní elektromobil bez řidiče. Automatické elektrické minibusy na La Défense: další pařížský projekt autonomních vozidel25.7.2017 Jedním z vůdčích evropských měst v oblasti zavádění autonomních vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává bezesporu francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové dopravě mezi nádražími Lyonským a Austerlitz a lince na předměstí Saclay byl začátkem července 2017 spuštěn do provozu další projekt, tentokrát v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense. Projekt REM v Montrealu bude čtvrtým nejrozsáhlejším systémem bezobslužné rychlodráhy na světě12.7.2017 Jak potvrzují zprávy UITP, systémy plně automatických městských rychlodrah provozovaných bez strojvedoucích jsou v současné době rozvojovým trendem ve velkokapacitní městské a příměstské dopravě. Nejrozsáhlejší síť bezobslužných rychlodrah na světě má dnes Singapur (82 km), Dubaj (80 km) a Vancouver (68 km). Čtvrtou nejrozsáhlejší sítí se stane zcela nový systém bezobslužné rychlodráhy v kanadském Montrealu se 67 km tratí BRC Chicago: automatizační technologie PTC má v USA zelenou28.6.2017 Positive train control (PTC) je technologií pro automatizaci provozu vlaků, která je rozvíjena zejména v USA. Ačkoli byla původně vyvinuta především pro potřeby tamních nákladních železnic, uplatní se například i u příměstských železnic v New Yorku. Její rozvoj je vázán na interoperabilitu starších a nově dodávaných systémů. Je tomu tak i u projektu PTC, který dodá společnost Wabtec Corp Chicagské železniční společnosti Belt Railway Company (BRC) podle smlouvy z června 2017. Automatické metro v Kodani přizpůsobí intervaly počtu cestujících23.6.2017 Provoz metra bez strojvedoucích nabízí mimo jiné pružné přizpůsobování přepravní kapacity okamžité poptávce po přepravě. Tradičním způsobem, který se u některých systémů automatického metra uplatňuje, je provoz dlouhých vlaků v přepravních špičkách a krátkých vlaků v sedlech. Společnost Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, přišla na začátku června 2017 s novým řešením: přizpůsobit automaticky zjišťované okamžité poptávce interval mezi vlakovými spoji. Transdev a Delphi Automotive: dva zkušební provozy autonomních vozidel ve Francii20.6.2017 Automatické elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako o „autonomních vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní automobily bez rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou stále více testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy vedle klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva UITP k této problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské projekty, na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly dopravní společnost Transdev a technologická firma Delphi Automotive Internet vlaků nebo internet věcí, služeb a lidí na železnici: různá jména pro podobná řešení18.5.2017 Zhruba před rokem jsme našim čtenářům představili koncept internetu věcí, služeb a lidí (IoTSP) na železnici od společnosti ABB, umožňující zefektivnit správu majetku, ze své podstaty náročného na údržbu. S podobným konceptem, označovaným jako „internet vlaků“ (internet of trains), přichází v dubnu 2017 americká odnož skupiny Siemens, která k jeho rozvíjení vybudovala vlastní pobočku zvanou Digital Rail Services Německý institut DLR ukázal svoji vizi automatické železniční nákladní dopravy21.4.2017 Nákladní doprava neustále roste, jako přirozený důsledek dělby práce a globalizace světové ekonomiky. Německý výzkumný ústav pro letectví a kosmonautiku Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) přišel začátkem dubna 2017 s vizí plně automatizovaného nákladního vlaku budoucnosti, označovaného jako NGT CARGO. Projekt GATEway: autonomní vozidlo v Greenwichi zahájilo provoz s cestujícími13.4.2017 V dubnu 2017 vstoupil britský projekt autonomních elektrických minibusů GATEway do další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase po Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na autonomní vozidla v každodenním provozu. Výzkumný projekt GATEway probíhá v Greenwichi na předměstí Londýna a je řízen organizací Transport Research Laboratory. |
|