Automatizace dopravyČlánky listopad 2014 – červenec 2015
3.7.2015 Vídeňské
metro představuje síť povrchové a podzemní městské rychlodráhy o
celkové délce 74,2 km s 90 stanicemi. Má celkem pět tras (U1, U2, U3,
U4 a U6). Jak byla na začátku června 2015 informována veřejnost, jeho
připravovaná šestá linka označovaná jako U5 předpokládá plně
bezobslužný provoz. ![](sablona/vice3.gif)
26.5.2015
Na konci dubna 2015 byl slavnostně otevřen třetí,
poslední úsek linky 5 metra v Miláně, která funguje v automatickém
provozu bez strojvedoucích. Jde o 7,1 km dlouhý úsek z Garibaldi do San
Siro Stadio s pěti stanicemi. Následuje tak první 4,1km úsek Bigami – Zara
zprovozněný v únoru 2013 a jeho krátké 1,4km prodloužení do stanice
Garibaldi, které funguje od března 2014. ![](sablona/vice3.gif)
15.5.2015
Zboží přepravované v nákladních vlacích často
absolvuje
velmi dlouhou cestu, při níž není vždy jasné, kde se právě nachází, a
je při ní vystaveno výkyvům teplot, vibracím či nárazům při posunování,
které mohou poškodit náklad, vůz nebo obojí. Propojení senzorů
snímajících různé informace ze železničního nákladního vozu do
informační sítě dostupné přes internet pomůže tento problém vyřešit, a
zefektivnit tak celkový logistický řetězec ![](sablona/vice3.gif)
24.3.2015
V březnu 2015 představila společnost Bombardier nové
vlaky pro Červenou linku stockholmského metra (viz foto). Předpokládá
se dodávka 96 čtyřvozových souprav, které budou nejčastěji jezdit
spřažené po dvojicích. Tyto vlaky by měly být uvedeny do provozu
začátkem roku 2017. Vlaky jsou vybaveny vlakovou částí CBTC i
stanovištěm strojvedoucího. ![](sablona/vice3.gif)
16.3.2015
Podle nejnovějších studií nadnárodní skupiny APCOA,
specializující se na řízení parkovišť v mnoha evropských zemích, dnes
ujede řidič v průměru cca 4,5 km, než se mu podaří zaparkovat. To má za
následek zvýšené provozní náklady, spotřebu času a v neposlední řadě i
nadbytečné emise z provozu automobilů. ![](sablona/vice3.gif)
5.3.2015 Jedním
ze světových největších projektů metra „na klíč“ se stane 241km síť
metra v katarském hlavním městě Doha (česky též Dauhá), první systém
metra v tomto arabském emirátu. Ve druhé polovině února 2015 získalo
zakázku na dodávku veškerého vybavení metra od společnosti Qatar
Railways konsorcium
společností Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation,
Hitachi, Kinki Sharyo a Thales. ![](sablona/vice3.gif)
5.2.2015 Další dodavatel řídicího a zabezpečovacího zařízení typu
CBTC, japonská
společnost Nippon Signal, uzavřela koncem ledna 2015 smlouvu se
společností Mitsubishi Heavy Industries v rámci veřejně soukromého
partnerství (PPP)
pro vybudování a provoz linky 6 metra v brazilském São Paulu. Její
produkt s obchodní značkou SPARCS se tak stává další, v pořadí již
devátou, technologií CBTC, které na našem portále průběžně sledujeme. ![](sablona/vice3.gif)
3.2.2015
Rychlodrážní systém v Hongkongu, provozovaný společností MTR
Corporation, postupně za provozu přechází na plně automatické řídicí a
zabezpečovací zařízení typu CBTC. O
využití CBTC typu Siemens Trainguard MT na 47 km tratí v Hongkongu jsme psali již před více než dvěma lety.
Koncem ledna 2015 uzavřela MTR Corporation smlouvu na implementaci CBTC
na dalších sedmi linkách metra ![](sablona/vice3.gif)
28.1.2015 Po systému metra v Hyderabadu a první
lince s CBTC na metru v Dillí
se další
městskou rychlodráhou v Indii využívající zabezpečovací a řídicí systém
CBTC stane linka
metra v Dillí nazývaná Kochi. Dopravní společnost Delhi Metro Rail Corp
podepsala v lednu 2015 se společností Alstom smlouvu na komplexní
dodávku sdělovacího a zabezpečovacího zařízení. ![](sablona/vice3.gif)
20.1.2015
Linka F metra v argentinském hlavním městě Buenos
Aires (Subte) se pravděpodobně stane prvním plně automatizovaným metrem
v Argentině a dalším z automatických metropolitních rychlodrah na
jihoamerickém kontinentě, stejně jako například metro v brazilském
Salvadoru nebo v Santiagu de Chile. Vyplývá
to z dosavadních zpráv společnosti Systra, konzultační dceřiné firmy
francouzského dopravce RATP ![](sablona/vice3.gif)
13.1.2015
Jak jsme na našem portále psali již v prosinci 2012,
první zabezpečovací zařízení typu CBTC v Indii
bude uplatněno v dopravním systému nadzemního metra v Hyderabadu. Na
konci prosince 2014 bylo toto zařízení poprvé uvedeno do provozu v
rámci testování, které začalo na 8 km dlouhém úseku trati se sedmi
stanicemi. Pro veřejnost bude tento úsek otevřen v březnu 2015. ![](sablona/vice3.gif)
12.1.2015 Na začátku ledna 2015 proběhla v USA pozoruhodná
demonstrace automatizační techniky pro osobní automobily. Prototypové
vozidlo Audi A7 ujelo v provozu bez řidiče po silnicích státu
Kalifornie a Nevada celkem 550 mil (885 km) ze San Francisca na výstavu
Consumer Electronics Show v Las Vegas. ![](sablona/vice3.gif)
24.11.2014 Rozvoj mobilních informačních technologií
přináší do dopravy nové možnosti služeb a řešení. Simac
Connected Vehicle je koncepční řešení pro
dopravce, které přináší na palubu dopravního prostředku další služby a
poskytuje komunikační platformu pro další rozvoj. Koncept se opírá o
přivedení internetové konektivity na palubu dopravního prostředku, díky
níž je možné poskytovat tzv. online služby a zároveň provádět online
sběr dat. ![](sablona/vice3.gif)
21.11.2014
Po městech Milán a Brescia se Řím stal třetím
italským městem, na jehož městské rychlodráze se používá bezobslužný
provoz. V listopadu 2015 zde byl zprovozněn první úsek linky metra C
mezi stanicemi Montecompatri Pantano a Parco di Centocelle. Úsek je
dlouhý 12,5 km a zahrnuje 15 stanic. ![](sablona/vice3.gif)
19.11.2014
Londýnské metro je nejstarší městskou rychlodráhou na světě, poprvé
vyjelo již v roce 1863. Dnes představuje síť cca 400 km tratí vedených
přibližně z poloviny po povrchu a z poloviny pod zemí v hloubených nebo
ražených tunelech. Jak byla v polovině listopadu 2014 informována
široká veřejnost, jedna z nejstarších hlubinných linek, Northern Line
(první ražená a zároveň první elektrifikovaná linka, otevřená v roce
1890), bude prodloužena o 3,3 km úsek z Kennington do Battersea se
dvěma stanicemi. ![](sablona/vice3.gif)
7.11.2014 Pařížské metro patří k průkopníkům bezobslužného provozu
v Evropě. 9 km dlouhá linka 14, nazývaná též METEOR (Métro Est Ouest
Rapide – rychlé východo-západní metro), zde funguje jako bezobslužná
již od roku 1998. Podobně jako u čtyř dalších linek pařížského metra
jsou zde provozovány vlaky na pneumatikách. Prodloužení této linky
směrem na východ bude zabezpečeno a řízeno pomocí systému CBTC. To bylo v říjnu
2014 zadáno opět společnosti Siemens ![](sablona/vice3.gif)
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |11 |12 | 13
|