Články listopad 2021 – leden 2022
11.1.2022 Zvýšení
bezpečnosti pro řidiče i chodce a úspora nákladů za elektřinu i údržbu
– takové jsou hlavní cíle výměny veřejného osvětlení v Příbrami, o níž
byla odborná veřejnost informována zkraje roku 2022. Středočeské město
s 32 tisíci obyvateli ušetří modernizací veřejného osvětlení ročně 125
MWh elektřiny, a sníží tak svoji uhlíkovou stopu o 65 tun CO2.

10.1.2022 V ČR byl za
rok 2021 zaznamenán zvýšený zájem o instalaci fotovoltaických zdrojů na
střechách budov. Svědčí o tom např. projekty
E.ON pro nákupní střediska
i roční statistika ČEZ, publikovaná na počátku roku 2022. ČEZ
instaloval v roce 2021 celkem 1514 střešních fotovoltaických elektráren
o úhrnném výkonu 7,4 MW. Typickým projektem je fotovoltaický zdroj o
výkonu 5 kW.

6.1.2022 Na
konci roku 2021 zaznamenal svět palivočlánkových technologií
pozoruhodnou událost: Společnost SAGAT SpA spravující letiště v
italském Turíně a provozovatel plynárenské infrastruktury Snam Group
skrze svoji dceřinou společnost Renovit, specializovanou na energeticky
úsporná řešení, podepsaly smlouvu o smlouvě budoucí (term sheet) na
vybudování palivočlánkového systému pro kogeneraci, tedy kombinovanou
výrobu elektřiny a tepla, na turínském letišti. 
6.1.2022 V
USA si indukčně dobíjené elektrobusy nacházejí své místo na
specifickém trhu letištních autobusů. V prosinci 2021 se na letišti
Kansas City International Airport v USA rozběhl projekt elektrifikace
tamního autobusového parku s využitím indukčního nabíjení od amerického
dodavatele Momentum Dynamics. 
5.1.2022 Těsně
před Vánoci 2021 byly zveřejněny výsledky průzkumu mezi českými
obyvateli ohledně vztahu k zdrojům energie pro výrobu elektřiny.
Průzkum provedla česká marketingová agentura IBRS a výsledky sdílela s
internetovým portálem World Nuclear News podporovaným Světovou jadernou
asociací (WNA), s nímž redakce našich portálů spolupracuje. 
4.1.2022 V
polovině prosince 2021 se odehrál důležitý milník pro automatizaci
dopravy v ČR: Společnost AŽD prezentovala první veřejnou jízdu
autonomního vlaku po digitální železnici na Švestkové
dráze. Železniční vozidlo bez zásahu
strojvedoucího při jízdě reagovalo například na porouchaný automobil
stojící na železničním přejezdu. 
3.1.2022 Těsně před
Vánoci 2021 získali Pražané a návštěvníci Prahy užitečnou technickou
službu: Od 22. 12. 2021 je signál mobilní sítě v kvalitě 4G/LTE k
dispozici v celé síti pražského metra. Konsorciu operátorů O2 Czech
Republic, T-Mobile Czech Republic, Vodafone Czech Republic a
společnosti CETIN ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP)
toho dne připojilo poslední úsek Rajská zahrada – Černý Most na trase
B. V celkem 56 ze 61 stanic pražského metra, tedy ve více než 90 %, je
kromě toho k dispozici i signál 5G.

22.12.2021 Nové vlaky
pro metro v průmyslovém centru Skotska, městě Glasgow, úspěšně započaly
provozní testování. Jeho vyvrcholením by měla být konverze metra na
bezobslužný provoz s využitím technologie CBTC. Odborná veřejnost o tom
byla informována v prosinci 2021.

21.12.2021 Jihočeský
Písek je prvním českým smart city. Mezi „chytrá“ řešení bezesporu patří
energetické
projekty financované z úspor, tedy metodou EPC,
ačkoli se ne vždy takto prezentují navenek. Každopádně Písek tento
způsob řešení energetických úspor využívá již osm let a velmi úspěšně.
Cekem tři energeticky úsporné projekty garantují městu Písek každoroční
úspory nákladů za elektřinu, plyn, teplo a vodu ve výši 4,2 mil. Kč.
Projekty zde realizuje především společnost ENESA ze skupiny ČEZ.

20.12.2021
Dvěma největším spádovým nemocnicím na Vysočině v Havlíčkově Brodě a
Pelhřimově, o jejichž zahájení jsme informovali naše čtenáře v
lednu 2020, se díky novým moderním
technologickým řešením podařilo snížit provozní náklady a stabilizovat
cenu energií do budoucna. V polovině prosince 2021 o tom odbornou
veřejnost informoval dodavatel projektu ČEZ Energo ze skupiny ČEZ ESCO.

17.12.2021 S
rozvíjejícím se trhem elektrobusů přichází stále více na pořad dne i
problém jejich interoperability, tj. možnosti kombinovat elektrobusy a
nabíjecí infrastrukturu od různých výrobců. Jako konzultanti se v tomto
směru setkáváme s progresivním přístupem i s nepochopením. Je to mimo
jiné dáno rychlým vývojem v této oblasti, ale také prostředím českého
„dotačního socialismu“, kde velký podíl spolufinancování z evropských
dotací nastartoval trh s elektrobusy, ale zároveň od počátku pokřivil
jeho fungování. Pojďme si zde ukázat některé důležité pojmy a aktuální
situaci. 
15.12.2021 V Písku,
prvním českém smart city, bylo vybudováno jedinečné, částečně mobilní,
ekologické zařízení na tepelné zpracování biomasy a kalů z místní
čistírny odpadních vod. Informuje o tom měsíčník Státního fondu
životního prostředí Priorita 12/2021. Tato linka je nyní ve zkušebním
provozu, během něhož se testuje optimální poměr jednotlivých složek
paliva. Ročně zpracuje až 3 900 tun strojně odvodněného kalu a
vyprodukuje zhruba 360 tun popelovin bohatých na fosfor, draslík, dusík

14.12.2021 Podle
Světové zdravotnické organizace (WHO) a britských zdrojů zaměřených na
kvalitu ovzduší (viz reference v odkazu na konci tohoto článku) je
znečištění ovzduší uvnitř budov v průměru 3,5krát větší než ve vnějším
prostředí. Řadí se tak mezi největší zdroje zdravotních rizik. Snížení
tohoto rizika mohou napomoci moderní senzorické systémy, jako je
například „chytrý“ senzor FusionAir od ABB, poprvé představený odborné
veřejnosti na konci října 2021. 
10.12.2021 Desítky
tisíc kilometrů servisních jízd ročně se všemi ekologickými důsledky,
velká potřeba zaměstnanců – to vše obnáší každodenní kontrola
dopravního značení v Praze. Testovaný projekt vzdálené správy
dopravního značení, který pro Prahu realizuje městská společnost
Operátor ICT (OICT), tuto činnost významně zjednodušuje a zefektivňuje.
Není proto divu, že začátkem prosince 2021 zvítězil v národní soutěži
Chytrá města pro budoucnost v kategorii projekt pro region. 
9.12.2021 Karbid
křemíku (SiC) je slibně se vyvíjejícím směrem ve vývoji
materiálů pro polovodičové součástky. Ukazuje to mimo jiné rok trvající
test jejich využití na tramvajích v Mnichově, s nímž byla odborná
veřejnost seznámena na začátku prosince 2021. 
8.12.2021 V
Karlovarské krajské nemocnici (KKN) běží již druhým rokem energeticky
úsporný projekt realizovaný metodou EPC, díky kterému došlo ke snížení
nákladů na elektřinu, teplo a vodu o 32 %. Odborná veřejnost o něm byla
informována v listopadu 2021. V době rostoucích cen energií má nyní
nemocnice navíc úsporu garantovanou až do roku 2029. 
7.12.2021 NuScale,
jeden z úspěšně se rozvíjejících typů malých reaktorů,
jehož vývoj
na našich stránkách průběžně sledujeme již od roku 2014 dostal
na začátku
prosince 2021 své obchodní jméno. Dále bude prezentován pod názvem
VOYGR, přičemž NuScale zůstává jako název výrobce. 
6.12.2021 Počátkem
roku 2013 se naše konzultační firma, zaměřená na moderní technologie v
dopravě a energetice a podporu jejich uplatnění v praxi, začala blíže
zabývat fenoménem elektrických autobusů s nezávislým zdrojem energie. V
partnerství s oslovenými výrobci a Sdružením dopravních podniků ČR v
létě 2013 vznikla naše studie s názvem E-mobilita v MHD. Výsledky
studie byly
prezentovány široké odborné veřejnosti hned v říjnu téhož roku na
semináři Elektrické autobusy pro město. Nikdo ze zúčastněných tehdy
netušil, že tím dáváme základ jedné užitečné tradici. 
6.12.2021 Společnost
Rampini, italský výrobce vozidel a také hlavní
partner desátého ročníku naší konference Elektrické autobusy pro město X,
je v České republice znám zejména jako dodavatel elektrických midibusů
s pantografovým průběžným dobíjením pro vídeňského dopravce Wiener
Linien; jeden zde byl testovaný
v letech 2013-14. Od té doby se portfolio
elektrických autobusů tohoto výrobce významně rozšířilo. Nejnovějším
produktem, který je nyní v procesu vývoje, je palivočlánkový midibus
Hydron, který bude mít svoji premiéru v tzv. vodíkovém údolí Přístav
Civitavecchia.
3.12.2021 V
současné době prakticky dobíhá programové období evropských dotací
2014–2020 a začíná následující období 2021–2027. Tento článek shrnuje,
co to znamenalo a znamená pro spolufinancování investičních projektů
nízkoemisních a bezemisních vozidel z prostředků Integrovaného
regionálního operačního programu (IROP). 
29.11.2021 U
příležitosti jubilejního, desátého běhu naší konference „Elektrické
autobusy pro město“ vydáváme stejnojmennou brožuru, která obsahuje
čtivé informace ze světa elektrických autobusů, souvisejících
technologií a možností jejich financování. Jak se dočtete hned v prvním
článku, jeden rok se tato konference konala dvakrát a byl k tomu dobrý
důvod. Proto tedy desátý běh následuje už devět let po tom prvním,
uspořádaném v roce 2013. 
1
| 2 | 3 | 4 | 5
| 6 | 7
| 8 | 9 | 10
| 11 | 12
| 13 | 14
| 15 | 16
| 17
| 18
| 19
| 20
|21
| 22 | 23
| 24
| 25 | 26 | 27
| 28
| 29
| 30 | 31
| 32
| 33
| 34
| 35
| 36
| 37
| 38
| 39
| 40
| 41/a>
| 42
| 43
| 43
| 45
| 46
| 47 | 48
| 49
| 50
| 51
| 52
| 53
| 54
| 55
| 56
| 57 | 58
| 59
| 60
| 61
| 62
| 63
| 64
| 65
| 66
|