Obnovitelné zdroje
15.5.2014
Jak jsme psali v našem článku První palivočlánková
mikrokogenerace pro domácnosti v Evropě, byla v
dubnu 2014 německým výrobcem tepelné techniky Viessmann uvedena na
německý trh první palivočlánková mikrokogenerační jednotka, určená pro
běžné spotřebitele. Tento produkt s obchodním jménem Vitovalor 300-P
používá palivové články japonského výrobce Panasonic. 
12.5.2014 Dodávkou 1,7 m vysokého a 120 tun těžkého vstupního
ventilu se na začátku května 2014 přiblížila realizaci
světově unikátní vysokokapacitní přečerpávací elektrárna Linthal,
budovaná mezi jezery Limmern a Mutt, cca 90 km od švýcarského Curychu.
Tato elektrárna, jejíž technologie byla vyvinuta a vyrobena společností
Alstom, jako první svého druhu na světě umožňuje používat proměnlivou
rychlost vodního proudu. 
9.5.2014 Město
Bridgeport v americkém státě Connecticut bude mít již druhý
palivočlánkový energetický zdroj. Po Brigeportském palivočlánkovém
parku bude
v areálu University of Bridgeport instalována 1,4MW palivočlánková
kogenerační jednotka. Na začátku května 2014 to oznámil její dodavatel,
společnost FuelCell Energy 
16.4.2014
V únoru loňského roku jsme v článku Fotovoltaický
panel s rekordní účinností 24,7 % psali
o rekordní účinnosti, který PV článek HIT® od
Panasonicu dosáhl v laboratorních podmínkách pro článek s praktickou
použitelností, tedy o ploše větší než 100 cm², pro křemíkové
krystalické články. O čtrnáct měsíců později oznámila společnost
Panasonic odborné veřejnosti překonání svého vlastního rekordu 
10.4.2014
Dánská větrná farma Horns Rev 3 se na začátku dubna
2014 přiblížila o další krok realizaci podepsáním smlouvy provozovatele
dánské přenosové sítě Energinet.dk se společností ABB na dodávku
podmořského přenosového spojení. Tato větrná farma se bude nacházet v
Severním moři, cca 30 km od nejzápadnějšího výběžku Jutského
poloostrova
25.3.2014
Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014
dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického
výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i
ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu
(Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších
demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. 
17.3.2014 Koncem února 2014 byla naše odborná veřejnost seznámena
s novým evropským projektem H2FC – Integrace evropské infrastruktury
pro podporu vědy a vývoje vodíkových a palivočlánkových technologií
směrem k evropské strategii pro trvale udržitelnou, konkurenceschopnou
a bezpečnou energetiku. 
13.3.2014
Na evropské přehlídce technologií pro větrné
elektrárny EWEA 2014, konané v březnu 2014 v Barceloně, představila
společnost Siemens novou verzi větrných turbín typu D3, jejichž výkon
se podařilo zvýšit z 3 MW na 3,2 MW. D3 je označení pro vývojovou platformu větrných turbín
Siemens, určených k provozu na pevnině. 
11.3.2014 V polovině února 2014 byl v jihokorejském městě Hwasung
zprovozněn největší palivočlánkový park na světě – Gyeonggi Green
Energy. Tento park má celkový instalovaný výkon 59 MW. Rozkládá se na
ploše cca 2 hektary a sestává z 21 palivočlánkových jednotek DFC3000®
od amerického výrobce FuelCell Energy Inc., každá o výkonu 2,8 MW.
Kromě plynulé dodávky elektřiny dodává tento park také teplo pro
dálkové vytápění. 
24.2.2014
Od ledna do března 2014 probíhají reálné testy
fungování prvního evropského systému smart grid využívajícího solární
energii. Jako projekt s názvem Nice Grid je tento systém instalován a
testován ve francouzském městě Carros. Cílem projektu Nice Grid je prověřit v provozní praxi
fungování systému smart grid
pomocí moderních zařízení pro komunikaci a řízení odpovědi sítě na
okamžitou poptávku 
21.2.2014
Od roku 2016 začne dodávka podmořského kabelu pro
připojení britské mořské větrné farmy Dudgeon Offshore Wind Farm k
britské národní přenosové síti. Dodavatelem, který v únoru 2014 získal
tuto zajímavou zakázku, je společnost ABB. Kabel bude 42 km dlouhý a
obsahuje tři vodiče o střídavém napětí 132 kV AC. Celkový přenášený
výkon činí 400 MW. Plánovaná životnost kabelu je 25 let. 
20.2.2014
Velká Británie je jednou z evropských zemí
podporujících palivočlánkové technologie a související vodíkovou
infrastrukturu. Po síti vodíkových čerpacích stanic v Londýně a okolí
jsou budovány další, pro něž bude vodík získáván z elektrolyzérů. Velkokapacitní plnicí stanici pro park deseti
palivočlánkových autobusů, instalovanou v autobusových garážích
Kittybrewster, připravuje skotské město Aberdeen. 
17.2.2014
Od poloviny února 2014 dodává do přenosové sítě USA
energii největší solárně-termální elektrárna na světě, Ivanpah Solar
Electric Generating System, jak oznámil její provozovatel, společnost
NRG Energy. Tato elektrárna, oficiálně zprovozněná na konci roku 2013,
se nachází v Ivanpahu v Kalifornii (USA), poblíž hranice se státem
Nevada, v prostoru Mohavské pouště, na ploše cca 13 km2. 
6.2.2014 Jak v lednu 2014 informovala Evropská elektromobilní
observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou
spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová
vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy,
vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová
koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL
Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech
společnost Hydrogenics 
28.1.2014 O metanolových palivových článcích od dánského výrobce
Serenergy jsme již psali v souvislosti s metanolovými palivočlánkovými
automobily. Serenergy nyní uvádí na trh nový metanolový palivový článek
řady H3 500, tentokrát k využití jako záložní nebo doplňkový zdroj
energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými zdroji. 
24.1.2014
Dosavadní cíle EU ke snižování skleníkových plynů do
roku 2020 zahrnují známé 20% snížení emisí, 20% podíl obnovitelných
zdrojů na energetickém mixu a 20% nárůst v energetické efektivnosti.
Takto stanovené cíle, které nadále zůstávají v platnosti, jsou
označovány za přístup „top-down“, tedy odshora dolů. Rámcové cíle EU na
další období do roku 2030, oznámené Evropskou komisí 22. ledna 2014,
naproti tomu představují přístup „bottom-up“, tedy odzdola nahoru. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17
| 18
|