Obnovitelné zdroje
15.5.2014
Jak jsme psali v našem článku První palivočlánková
mikrokogenerace pro domácnosti v Evropě, byla v
dubnu 2014 německým výrobcem tepelné techniky Viessmann uvedena na
německý trh první palivočlánková mikrokogenerační jednotka, určená pro
běžné spotřebitele. Tento produkt s obchodním jménem Vitovalor 300-P
používá palivové články japonského výrobce Panasonic. ![](sablona/vice3.gif)
12.5.2014 Dodávkou 1,7 m vysokého a 120 tun těžkého vstupního
ventilu se na začátku května 2014 přiblížila realizaci
světově unikátní vysokokapacitní přečerpávací elektrárna Linthal,
budovaná mezi jezery Limmern a Mutt, cca 90 km od švýcarského Curychu.
Tato elektrárna, jejíž technologie byla vyvinuta a vyrobena společností
Alstom, jako první svého druhu na světě umožňuje používat proměnlivou
rychlost vodního proudu. ![](sablona/vice3.gif)
9.5.2014 Město
Bridgeport v americkém státě Connecticut bude mít již druhý
palivočlánkový energetický zdroj. Po Brigeportském palivočlánkovém
parku bude
v areálu University of Bridgeport instalována 1,4MW palivočlánková
kogenerační jednotka. Na začátku května 2014 to oznámil její dodavatel,
společnost FuelCell Energy ![](sablona/vice3.gif)
16.4.2014
V únoru loňského roku jsme v článku Fotovoltaický
panel s rekordní účinností 24,7 % psali
o rekordní účinnosti, který PV článek HIT® od
Panasonicu dosáhl v laboratorních podmínkách pro článek s praktickou
použitelností, tedy o ploše větší než 100 cm², pro křemíkové
krystalické články. O čtrnáct měsíců později oznámila společnost
Panasonic odborné veřejnosti překonání svého vlastního rekordu ![](sablona/vice3.gif)
10.4.2014
Dánská větrná farma Horns Rev 3 se na začátku dubna
2014 přiblížila o další krok realizaci podepsáním smlouvy provozovatele
dánské přenosové sítě Energinet.dk se společností ABB na dodávku
podmořského přenosového spojení. Tato větrná farma se bude nacházet v
Severním moři, cca 30 km od nejzápadnějšího výběžku Jutského
poloostrova
25.3.2014
Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014
dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického
výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i
ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu
(Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších
demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. ![](sablona/vice3.gif)
17.3.2014 Koncem února 2014 byla naše odborná veřejnost seznámena
s novým evropským projektem H2FC – Integrace evropské infrastruktury
pro podporu vědy a vývoje vodíkových a palivočlánkových technologií
směrem k evropské strategii pro trvale udržitelnou, konkurenceschopnou
a bezpečnou energetiku. ![](sablona/vice3.gif)
13.3.2014
Na evropské přehlídce technologií pro větrné
elektrárny EWEA 2014, konané v březnu 2014 v Barceloně, představila
společnost Siemens novou verzi větrných turbín typu D3, jejichž výkon
se podařilo zvýšit z 3 MW na 3,2 MW. D3 je označení pro vývojovou platformu větrných turbín
Siemens, určených k provozu na pevnině. ![](sablona/vice3.gif)
11.3.2014 V polovině února 2014 byl v jihokorejském městě Hwasung
zprovozněn největší palivočlánkový park na světě – Gyeonggi Green
Energy. Tento park má celkový instalovaný výkon 59 MW. Rozkládá se na
ploše cca 2 hektary a sestává z 21 palivočlánkových jednotek DFC3000®
od amerického výrobce FuelCell Energy Inc., každá o výkonu 2,8 MW.
Kromě plynulé dodávky elektřiny dodává tento park také teplo pro
dálkové vytápění. ![](sablona/vice3.gif)
24.2.2014
Od ledna do března 2014 probíhají reálné testy
fungování prvního evropského systému smart grid využívajícího solární
energii. Jako projekt s názvem Nice Grid je tento systém instalován a
testován ve francouzském městě Carros. Cílem projektu Nice Grid je prověřit v provozní praxi
fungování systému smart grid
pomocí moderních zařízení pro komunikaci a řízení odpovědi sítě na
okamžitou poptávku ![](sablona/vice3.gif)
21.2.2014
Od roku 2016 začne dodávka podmořského kabelu pro
připojení britské mořské větrné farmy Dudgeon Offshore Wind Farm k
britské národní přenosové síti. Dodavatelem, který v únoru 2014 získal
tuto zajímavou zakázku, je společnost ABB. Kabel bude 42 km dlouhý a
obsahuje tři vodiče o střídavém napětí 132 kV AC. Celkový přenášený
výkon činí 400 MW. Plánovaná životnost kabelu je 25 let. ![](sablona/vice3.gif)
20.2.2014
Velká Británie je jednou z evropských zemí
podporujících palivočlánkové technologie a související vodíkovou
infrastrukturu. Po síti vodíkových čerpacích stanic v Londýně a okolí
jsou budovány další, pro něž bude vodík získáván z elektrolyzérů. Velkokapacitní plnicí stanici pro park deseti
palivočlánkových autobusů, instalovanou v autobusových garážích
Kittybrewster, připravuje skotské město Aberdeen. ![](sablona/vice3.gif)
17.2.2014
Od poloviny února 2014 dodává do přenosové sítě USA
energii největší solárně-termální elektrárna na světě, Ivanpah Solar
Electric Generating System, jak oznámil její provozovatel, společnost
NRG Energy. Tato elektrárna, oficiálně zprovozněná na konci roku 2013,
se nachází v Ivanpahu v Kalifornii (USA), poblíž hranice se státem
Nevada, v prostoru Mohavské pouště, na ploše cca 13 km2. ![](sablona/vice3.gif)
6.2.2014 Jak v lednu 2014 informovala Evropská elektromobilní
observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou
spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová
vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy,
vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová
koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL
Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech
společnost Hydrogenics ![](sablona/vice3.gif)
28.1.2014 O metanolových palivových článcích od dánského výrobce
Serenergy jsme již psali v souvislosti s metanolovými palivočlánkovými
automobily. Serenergy nyní uvádí na trh nový metanolový palivový článek
řady H3 500, tentokrát k využití jako záložní nebo doplňkový zdroj
energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými zdroji. ![](sablona/vice3.gif)
24.1.2014
Dosavadní cíle EU ke snižování skleníkových plynů do
roku 2020 zahrnují známé 20% snížení emisí, 20% podíl obnovitelných
zdrojů na energetickém mixu a 20% nárůst v energetické efektivnosti.
Takto stanovené cíle, které nadále zůstávají v platnosti, jsou
označovány za přístup „top-down“, tedy odshora dolů. Rámcové cíle EU na
další období do roku 2030, oznámené Evropskou komisí 22. ledna 2014,
naproti tomu představují přístup „bottom-up“, tedy odzdola nahoru. ![](sablona/vice3.gif)
1 | 2 | Archiv 2020/2021 | Archiv 2018/2019 | Archiv 2016/2017 | Archiv 2015 | Archiv 2014
| Archiv 2012/2013
|