Přečtěte
si: Smart
city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy
|
|
|
Obnovitelné zdrojeVitovalor 300-P: palivočlánková mikrokogenerační jednotka pro obytné domy na evropském trhu15.5.2014 Jak jsme psali v našem článku První palivočlánková mikrokogenerace pro domácnosti v Evropě, byla v dubnu 2014 německým výrobcem tepelné techniky Viessmann uvedena na německý trh první palivočlánková mikrokogenerační jednotka, určená pro běžné spotřebitele. Tento produkt s obchodním jménem Vitovalor 300-P používá palivové články japonského výrobce Panasonic. Linthal: první velkokapacitní přečerpávací elektrárna s proměnlivým výkonem12.5.2014 Dodávkou 1,7 m vysokého a 120 tun těžkého vstupního ventilu se na začátku května 2014 přiblížila realizaci světově unikátní vysokokapacitní přečerpávací elektrárna Linthal, budovaná mezi jezery Limmern a Mutt, cca 90 km od švýcarského Curychu. Tato elektrárna, jejíž technologie byla vyvinuta a vyrobena společností Alstom, jako první svého druhu na světě umožňuje používat proměnlivou rychlost vodního proudu. Univerzita v Bridgeportu má vlastní palivočlánkovou kogeneraci9.5.2014 Město Bridgeport v americkém státě Connecticut bude mít již druhý palivočlánkový energetický zdroj. Po Brigeportském palivočlánkovém parku bude v areálu University of Bridgeport instalována 1,4MW palivočlánková kogenerační jednotka. Na začátku května 2014 to oznámil její dodavatel, společnost FuelCell Energy Nový PV článek Panasonic HIT překonal svůj vlastní světový rekord16.4.2014 V únoru loňského roku jsme v článku Fotovoltaický panel s rekordní účinností 24,7 % psali o rekordní účinnosti, který PV článek HIT® od Panasonicu dosáhl v laboratorních podmínkách pro článek s praktickou použitelností, tedy o ploše větší než 100 cm², pro křemíkové krystalické články. O čtrnáct měsíců později oznámila společnost Panasonic odborné veřejnosti překonání svého vlastního rekordu Horns Rev 3: další dánská mořská větrná farma v přípravě10.4.2014 Dánská větrná farma Horns Rev 3 se na začátku dubna 2014 přiblížila o další krok realizaci podepsáním smlouvy provozovatele dánské přenosové sítě Energinet.dk se společností ABB na dodávku podmořského přenosového spojení. Tato větrná farma se bude nacházet v Severním moři, cca 30 km od nejzápadnějšího výběžku Jutského poloostrovaPrvní palivočlánkový autobus dorazil do Aberdeenu25.3.2014 Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014 dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu (Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. H2FC: Evropský výzkumný projekt pro vodíkové a palivočlánkové technologie17.3.2014 Koncem února 2014 byla naše odborná veřejnost seznámena s novým evropským projektem H2FC – Integrace evropské infrastruktury pro podporu vědy a vývoje vodíkových a palivočlánkových technologií směrem k evropské strategii pro trvale udržitelnou, konkurenceschopnou a bezpečnou energetiku. Řídicí systém pomáhá zvýšit výkon větrných turbín Siemens13.3.2014 Na evropské přehlídce technologií pro větrné elektrárny EWEA 2014, konané v březnu 2014 v Barceloně, představila společnost Siemens novou verzi větrných turbín typu D3, jejichž výkon se podařilo zvýšit z 3 MW na 3,2 MW. D3 je označení pro vývojovou platformu větrných turbín Siemens, určených k provozu na pevnině. Jižní Korea má největší palivočlánkový park na světě11.3.2014 V polovině února 2014 byl v jihokorejském městě Hwasung zprovozněn největší palivočlánkový park na světě – Gyeonggi Green Energy. Tento park má celkový instalovaný výkon 59 MW. Rozkládá se na ploše cca 2 hektary a sestává z 21 palivočlánkových jednotek DFC3000® od amerického výrobce FuelCell Energy Inc., každá o výkonu 2,8 MW. Kromě plynulé dodávky elektřiny dodává tento park také teplo pro dálkové vytápění. Nice Grid: první evropský demonstrační projekt solární smart grid24.2.2014 Od ledna do března 2014 probíhají reálné testy fungování prvního evropského systému smart grid využívajícího solární energii. Jako projekt s názvem Nice Grid je tento systém instalován a testován ve francouzském městě Carros. Cílem projektu Nice Grid je prověřit v provozní praxi fungování systému smart grid pomocí moderních zařízení pro komunikaci a řízení odpovědi sítě na okamžitou poptávku Větrnou farmu Dudgeon Offshore Wind Farm připojí 132kV AC podmořský kabel21.2.2014 Od roku 2016 začne dodávka podmořského kabelu pro připojení britské mořské větrné farmy Dudgeon Offshore Wind Farm k britské národní přenosové síti. Dodavatelem, který v únoru 2014 získal tuto zajímavou zakázku, je společnost ABB. Kabel bude 42 km dlouhý a obsahuje tři vodiče o střídavém napětí 132 kV AC. Celkový přenášený výkon činí 400 MW. Plánovaná životnost kabelu je 25 let. Nové vodíkové plnicí stanice ve Velké Británii20.2.2014 Velká Británie je jednou z evropských zemí podporujících palivočlánkové technologie a související vodíkovou infrastrukturu. Po síti vodíkových čerpacích stanic v Londýně a okolí jsou budovány další, pro něž bude vodík získáván z elektrolyzérů. Velkokapacitní plnicí stanici pro park deseti palivočlánkových autobusů, instalovanou v autobusových garážích Kittybrewster, připravuje skotské město Aberdeen. Ivanpah Solar Electric Generating System: největší solárně-termální elektrárna na světě17.2.2014 Od poloviny února 2014 dodává do přenosové sítě USA energii největší solárně-termální elektrárna na světě, Ivanpah Solar Electric Generating System, jak oznámil její provozovatel, společnost NRG Energy. Tato elektrárna, oficiálně zprovozněná na konci roku 2013, se nachází v Ivanpahu v Kalifornii (USA), poblíž hranice se státem Nevada, v prostoru Mohavské pouště, na ploše cca 13 km2. Nizozemsko a Belgie rozvíjejí palivočlánkovou e-mobilitu6.2.2014 Jak v lednu 2014 informovala Evropská elektromobilní observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy, vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech společnost Hydrogenics Serenergy H3 5000: metanolový palivový článek pro záložní zdroje energie28.1.2014 O metanolových palivových článcích od dánského výrobce Serenergy jsme již psali v souvislosti s metanolovými palivočlánkovými automobily. Serenergy nyní uvádí na trh nový metanolový palivový článek řady H3 500, tentokrát k využití jako záložní nebo doplňkový zdroj energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými zdroji. Cíle EU ke klimatu a energii do roku 2030: 40% snížení skleníkových plynů, 27 % obnovitelných zdrojů24.1.2014 Dosavadní cíle EU ke snižování skleníkových plynů do roku 2020 zahrnují známé 20% snížení emisí, 20% podíl obnovitelných zdrojů na energetickém mixu a 20% nárůst v energetické efektivnosti. Takto stanovené cíle, které nadále zůstávají v platnosti, jsou označovány za přístup „top-down“, tedy odshora dolů. Rámcové cíle EU na další období do roku 2030, oznámené Evropskou komisí 22. ledna 2014, naproti tomu představují přístup „bottom-up“, tedy odzdola nahoru.
1 | 2 | Archiv 2020/2021 | Archiv 2018/2019 | Archiv 2016/2017 | Archiv 2015 | Archiv 2014
| Archiv 2012/2013 |
|