21.2.2018 O
superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce
Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v
článku „V Bělehradě budou jezdit
superkapacitorové elektrobusy“. Na připravované
konferenci Elektrické
autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která
proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a
je slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické
autobusy pro město,
budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské
odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za
sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev,
obchodní ředitel Chariot Motors. 
20.2.2018 Plně
automatický provoz městských rychlodrah, s nímž se
do budoucna uvažuje i pro novou linku pražského metra D, má řadu
zákonitostí odlišných od tradiční koncepce této kolejové dopravy.
Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a její organizační jednotka
UITP Observatory of Automated Metros identifikovala technické a
organizační aspekty těchto odlišností a publikovala je v únoru
2018. 
20.2.2018 Na
veletrhu SPS IPC Drives, který se konal v listopadu
minulého roku v Norimberku, představil LAPP poprvé své první vlastní
průmyslové ethernetové switche – ETHERLINE®
ACCESS. Jsou dostupné ve 4
atraktivních variantách a vynikají perfektní výkonností. 
19.2.2018 Dopravní
zácpy i nedisciplinovanost automobilistů jsou v
mnoha městech problémem, který v konečném důsledku odrazuje cestující
od používání povrchové městské dopravy. Jedním z nich je i portugalské
hlavní město Lisabon. Na začátku roku 2018 město přichází se zajímavou
odpovědí na tento problém: systém přednostního průjezdu křižovatkami
pro zpožděné autobusy MHD. 
16.2.2018 K
výbavě moderních rozsáhlých areálů pro obchod a
rozmanité služby patří stále více automatizovaná uklízecí technika.
Jednou z organizací, které tuto techniku podporují a rozvíjejí, jsou i
Německé státní železnice (DB). Přístup DB k rozvoji robotické uklízecí
techniky
je promyšlený a zároveň nepostrádá vtip. Na konci ledna 2018 uspořádaly
DB soutěž robotických uklízecích strojů zvanou „Automated
Cleaning:Challenge“, běžně nazývanou spíše „Smarte Schrubber“, tedy
česky „Smart kartáč“. 
15.2.2018
Nové Teco je budova postavená na zelené louce v
kolínské Průmyslové zóně Šťáralka v roce 2017, a to kompletně za osm
měsíců. Kromě zajímavého architektonického pojetí je tato budova
pozoruhodná svým energetickým konceptem, hospodařením s vodou i
inteligentními elektroinstalacemi. Není divu – společnost TECO je známá
po celém světě díky svým chytrým řídicím systémům a kde jinde by je
měla lépe uplatnit než na domácí půdě. 
14.2.2018 Jako
svůj významný příspěvek k rozvoji inteligentních
budov uvádí společnost ABB na trh nový senzor ABB-tacteo KNX pro
inteligentní systém řízení a ovládání elektroinstalace v budovách.
Blíže se s ním mohou seznámit návštěvníci veletrhu Light + Building ve
Frankfurtu n. M. ve dnech 18. – 23. 3. 2018. 
13.2.2018
Od ledna 2017, tedy již rok, je v gesci Mezinárodní unie
veřejné dopravy (UITP) a s finančním přispěním Společného podniku pro
palivové články a vodík (FCH JU) v plném proudu evropský projekt
palivočlánkových autobusů JIVE. Od února 2018 se rozběhl jeho
následovník, projekt JIVE 2. V rámci realizace obou projektů tak do
ulic evropských měst vyjede téměř 300 palivočlánkových
autobusů. 
12.2.2018 Elektronický
papír se stává stále populárnější
zobrazovací technikou pro své nesporné výhody oproti klasickým
displejům, jako je lepší čitelnost a minimální spotřeba energie. Není
divu, že se začíná uplatňovat i u elektronických jízdních řádů na
zastávkách, zobrazujících informace v reálném čase. Příkladem je
pilotní projekt autobusových jízdních řádů od firmy Papercast ve
vesnici Tannheim o cca tisíci obyvatelích v rakouském Tyrolsku, s nímž
byla odborná veřejnost seznámena v únoru 2018. 
9.2.2018 Koncept
„mobilita jako služba“ se stále více stává
frekventovaným pojmem při využívání moderních informačních technologií
pro usnadnění a celkové zefektivnění mobility občanů při využívání
různých druhů dopravy. Na pomoc praktické aplikaci tohoto konceptu
přichází v lednu 2018 HERE Mobility, dceřiná firma nizozemské
společnosti HERE Technologies zaměřené na digitální mapy a podporu
autonomní mobility, s platformou HERE Mobility Marketplace. 
8.2.2018 Výpadky
elektrické energie mohou být kritické z hlediska
bezpečnosti, ale mají i nemalý ekonomický dopad. V USA se odhaduje, že
ročně tyto výpadky stojí americké hospodářství v úhrnu 150 miliard
dolarů tedy v přepočtu přes 3 bilióny Kč. Jedním z řešení by mohly být
posilové energetické zdroje v podobě malých modulárních reaktorů. Píše
se to ve zprávě „Small Modular Reactors: Adding resilience at federal
facilities (Malé modulární reaktory: Přidání odolnosti ve federálních
institucích) od americké právnické firmy Kutak Rock a finanční
poradenské firmy Scully Capital Services. Tato zpráva, s níž byla
odborná veřejnost seznámena na začátku února 2018, byla financována
americkým ministerstvem energetiky (DoE). 
7.2.2018 Projekt
autonomních elektrických minibusů v bavorském
Bad Birnbachu, o němž podrobněji informujeme v
naší
reportáži,
nezůstane u Německých železnic (DB) osamocený. Již nyní je v přípravě
jeho následovník, tentokrát v Hamburku. Je jím projekt HEAT (Hamburg
Electric Autonomous Transportation), jehož autonomní minibus by měl v
testovacím provozu vyrazit do ulic přístavní čtvrti města na podzim
roku 2018. 
6.2.2018 Že světlo a
jeho zabarvení významně ovlivňuje lidské
biorytmy a bdělost dokazují mnohé studie a experimenty, včetně pokusů s
cestujícími na dálkových letech. Tento princip
úspěšně uplatnila koncem roku 2017 díky osvětlovacím technologiím
Philips Lighting energetická společnost Innogy ve svém českém ústředí.
Kanceláře českého ústředí Innogy o ploše 10 000 m2
v
Praze prošly důkladnou renovací, jejíž součástí byla přeměna z
tradičního kancelářského uspořádání na otevřený prostor. Pro 550
zaměstnanců přitom osvětlení hrálo velmi důležitou roli. 
5.2.2018 Freiamt
je čtyřtisícové městečko německém v
Bádensku-Württembersku poblíž francouzských hranic. Od roku 2015 se zde
testuje projekt inteligentního řízení elektroenergetických sítí, jehož
zkušební provoz je plánován do poloviny léta 2018. Tento článek přináší
o uvedeném projektu některé zajímavé informace. 
2.2.2018 Melbourne
je 4,5miliónová metropole australského státu Victoria, ležící na samém
jihozápadě kontinentu. Téměř tři čtvrtiny lidí, dojíždějících denně do
práce a za vzděláním, používá k tomuto účelu své automobily. Výsledkem
jsou dopravní zácpy, stejně nepříjemné jako neekologické. Jako řešení
tohoto problému se město rozhodlo zkoušet pro „poslední míli“ autonomní
elektrické minibusy. 
2.2.2018 Slovenská
společnost ADROC Tech, s.r.o., o které jsme
již psali zde,
přišla s novým prototypem uklízecího vozíku ADX-TNR.
Společnost se věnuje vývoji a výrobě zařízení pro ropný a jaderný
průmysl. Jejich výrobky jsou hojně využívány všude po světě a nechybí v
nich ani kabely made by Lapp. Systém šetří čas nejen jaderné
elektrárně, ale usnadňuje práci i lidem, kteří by za jiných okolností
museli pracovat ve vysoce nebezpečném radioaktivním prostředí. 
1.2.2018 Konkurenční
prostředí stále více doléhá i na
elektroenergetické společnosti a konkurenční tlak vede ke snahám o
snižování nákladů při současné vysoké spolehlivosti dodávek elektrické
energie. Energetické sítě jsou kromě toho rozšiřovány o další zařízení,
jako například prostředky smart metering nebo decentralizované
zdroje energie. Jednou z cest k zefektivnění je implementace systémů
pro sledování, řízení a optimalizaci stavu a výkonu jednotlivých
zařízení, tzv. „asset performance management“ – APM. S novým
softwarovým systémem APM pro elektroenergetické společnosti přichází
pod obchodním názvem ABB Ability™ Ellipse v lednu 2018 společnost
ABB. 
1.2.2018 Elektrické
lokomotivy od společnosti Softronic patří díky své schopnosti táhnout
až neuvěřitelných 3000 tun mezi nejvýkonnější lokomotivy na světě. V
tomto roce budou dodány do Švédska, poblíž polárního kruhu. Jejich
mimořádný výkon bude využit pro přepravu železné rudy. K tomuto
úspěšnému projektu přispěl i Lapp Romania, a to svými 148 dodanými
produkty. 
31.1.2018 Elektromobil
Nissan Leaf je
jedním z nejprodávanějších elektrických automobilů na světě. Jeho
pohonná jednotka nicméně může najít uplatnění i při pohonu vozidla
daleko většího, než pětimístný sedan – bateriového elektrobusu
standardní délky. Projekt takového elektrobusu pod jménem Yoka ECO Bus
představila v lednu 2018 automobilka Nissan ve spolupráci s japonskou
univerzitou ve městě Kumamoto jako vedoucím projektu za podpory
japonského ministerstva životního prostředí. 
31.1.2018 Nový
přírůstek do rodiny ÖLFLEX® – kabel ÖLFLEX®
CHAIN
TM představila skupina Lapp na veletrhu SPS IPC Drives v Norimberku už
na podzim minulého roku. U nás se jako horká novinka objevuje letos.
Díky ověřeným normám UL a c(UL) pro USA a Kanadu, jako například MTW,
TC-ER, WTTC a CIC, a svým certifikacím NEC a NFPA je kabel schválen pro
širokou řadu aplikací, a uživatelé se tak vyhnou složitým zámořským
schvalovacím postupům. 
30.1.2018 Projektovat
automatizovanou lakovnu vlastně není příliš složitý úkol.
Ale postavit lakovnu, která naplní všechna očekávání zákazníka a
zároveň bude splňovat všechny bezpečnostní předpisy, to je výzva.
Společnost ADAL Sp. Z o.o. nyní dokončila takový projekt v jednom
závodě na jihozápadě Polska. 
29.1.2018 Palivočlánkovou mikrokogenerací
(označovanou
též anglickou zkratkou micro-CHP) rozumíme využití palivočlánkových
jednotek pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla (kogeneraci) v malém
měřítku domácností a menších budov. Rozvoj této technologie má velkou
podporu v sousedním Německu, kde je tímto směrem zaměřený program KfW
433. Jak byla v lednu 2018 informována odborná veřejnost, v červenci
2017 využívalo tato zařízení na 1 100 německých domácností a od jejich
uživatelů zaznívají pochvalné ohlasy. 
26.1.2018 Nenápadně,
uprostřed pilné práce, oslavil na začátku
roku 2018 internetový portál Proelektrotechniky.cz pět let svého
rutinního provozu v plném rozsahu. Za tu dobu si tento portál,
provozovaný odbornými konzultanty zaměřenými na implementaci moderních
technologií, vydobyl své pevné místo mezi manažery, vrcholovými
specialisty i vysokoškolskými učiteli a studenty, kteří se o tyto
technologie rovněž zajímají. 
1
| 2 | 3 | 4
| 5 | 6
| 7 | Archiv 2022/3
| Archiv 2022/2
|Archiv 2022/1
| Archiv 2021/3 | Archiv 2021/2
| Archiv 2021/1
| Archiv 2020/3
| Archiv 2020/2
| Archiv 2020/1
| Archiv 2019/2
| Archiv 2019/1
| Archiv 2018/3
| Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1
| Archiv 2017/2
| Archiv 2017/1
|