Zajímavé projekty
3.7.2019 Hlavním
cílem veřejného osvětlení od jeho prapočátků je zvýšit bezpečnost
chodců a chránit je před úrazy a pouliční kriminalitou. Tuto funkci
plní i v odlehlých lokalitách, například v městských parcích. Zároveň
však budování a provozování tradičního veřejného osvětlení zde může být
ekonomicky neefektivní. Řešením, které zavádí španělské město Sevilla,
je solární veřejné osvětlení. V městském parku Infanta Elena bylo
instalováno během června 2019. 
1.7.2019 Jako důležitý
doplněk k přímému financování z veřejných zdrojů, ať už národních nebo
evropských, se nyní v České republice připravuje Národní rozvojový
fond, sdružující prostředky velkých investorů a určený k investicím do
významných veřejně prospěšných projektů. Na podobném principu fungují
fondy například v Německu, Irsku, Francii nebo na Slovensku a některé z
nich již déle než sto let. O současném stavu přípravy Národního
rozvojového fondu informovalo na konci června 2019 Ministerstvo
průmyslu a obchodu ČR. 
20.6.2019 Automatický
provoz metra bez řidiče se rychle rozvíjí téměř na všech kontinentech,
jak konstatuje i nedávná zpráva UITP. Ke konci května 2019 „dobyla“
tato automatizace i australský kontinent: Do provozu s cestujícími byla
uvedena Severovýchodní linka (North West Line) metra v Sydney, která je
vůbec první systémem metra v Austrálii. Tato linka byla vybudována s
plně automatickým provozem používajícím technologii CBTC, tedy
automatizaci na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných
kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší
flexibilitu při řízení provozu. 
19.6.2019 Nejen zrakově
postižení, ale i sluchově postižení lidé jsou často v obtížné situaci v
kontaktu s „normálním“ okolním světem, který prostě komunikuje jinak.
Ve Velké Británii pomáhá těmto lidem služba InterpreterNow (doslovný
překlad názvu zní: „TlumočníkTeď“), která umožňuje překlad hlasové řeči
do znakové řeči a obráceně. Od června 2019 začal tuto službu ve
spolupráci s InterpreterNow využívat železniční dopravce ScotRail, čímž
usnadňuje cestování sluchově postiženým cestujícím. 
17.6.2019 Ve velkých kancelářských prostorách je osvětlení
významným zdrojem spotřeby energie, a je tudíž radno nesvítit zbytečně.
Zároveň však pracovníci v kancelářích potřebují odpovídající osvětlení
svého pracovního prostředí i pocit bezpečí, který světlo dává. Řešením
tohoto problému se od roku 2015 zabýval projekt SceneUnderLight, který
v červnu 2019 představil odborné veřejnosti své výsledky. 
11.6.2019
Robustní přenosová síť je základem spolehlivé
energetické soustavy v zemi. Dobře si to uvědomují i společnosti ČEPS a
SEPS, provozovatelé přenosových soustav v České republice a na
Slovensku, když na začátku června 2019 podepsaly dohodu o účasti v
platformě International Phasor Data Exchange (IPDE). Jedná se o
mezinárodní projekt určený k zjednodušení a zefektivnění výměny
provozních dat v rámci propojených evropských přenosových
soustav. 
10.6.2019
Na našich silnicích se (bohudíky) nesetkáme s
tahačem následovaným dvěma návěsy o celkové hrubé hmotnosti 64 tun.
Přesto je kanadský projekt AZETEC, o němž byla odborná veřejnost
informována v květnu 2019, poučný i pro české prostředí: Ukazuje totiž,
že technologie palivočlánkových elektrických vozidel, spojující
bezemisní provoz elektromobilů s dojezdem tradičních automobilů, se
mohou uplatnit i u velmi těžké silniční nákladní dopravy. 
7.6.2019
Jak konstatuje i nedávná zpráva
UITP, preferovaným způsobem zabezpečení
nástupišť v metru jsou dnes nástupištní stěny. Ačkoli jsou totiž
nástupištní stěny investičně nákladnější i náročnější na integraci s
ostatními automatizačními systémy, nabízejí velkou výhodu: zabrání
nejen škodám na životech, zdraví a majetku (to umí i jiné technologie),
ale především zastavení provozu při pádu osoby nebo věci do kolejiště.
Až dosud jsou prakticky jedinou používanou technologií klasické
průhledné nástupištní stěny s horizontálním otevíráním o různé výšce.
Do budoucna se to ale možná změní: Barcelonský dopravní podnik TMB
seznámil na začátku června 2019 odbornou veřejnost s výsledky
testovacího provozu nástupištních stěn s vertikálním posunem – tzv.
vertikální nástupištní stěny (Vertical platform screen doors –
VPSD). 
4.6.2019 Konec května
2019 se stal významným milníkem pro veřejnou dopravu v Paříži: Městský
dopravce RATP podepsal tři rámcové smlouvy se třemi francouzskými
dodavateli Alstom, Heuliez Bus a Bolloré na dodávku až 800 elektrobusů
standardní délky 12 m. Prvních 150 z nich začne jezdit v Paříži do
konce roku 2022. 
31.5.2019 Palivočlánkové
elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro
dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Po
parku 14 palivočlánkových elektrických jednotek Alstom Coradia iLint
pro německou
spolkovou zemi Dolní Sasko byla v květnu
vysoutěžena
dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu Německého
dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve spolkové zemi
Hessensko. 
30.5.2019 Využití
depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony prostřednictvím
WiFi sítě ve stanicích městské hromadné dopravy se nabízí jako účinný
prostředek pro zjišťování přepravních proudů cestujících, a tím k
efektivnější organizaci veřejné dopravy. Pozitivní zkušenost má v tomto
směru Londýn, kde k tomu v listopadu a prosinci 2016 proběhl pilotní
projekt. Na základě výsledků tohoto pilotního
projektu vstoupí od června 2019 využití depersonalizovaných dat z WiFi
sítě ve stanicích londýnského metra do rutinního provozu. 
28.5.2019 Od posledního
červnového týdne 2018 funguje na lince 16 ve švédském Göteborgu
zkušební provoz dvou prototypových 19m kloubových elektrobusů Volvo
7900 Electric. Elektrobusy provozuje dopravce Transdev pro
západošvédského zadavatele veřejné dopravy Västtrafik. V květnu 2019
byla odborná veřejnost poprvé seznámena s výsledky tohoto zkušebního
provozu. 
16.5.2019
Od prosince 2013 funguje v americkém městě Bridgeport (stát
Connecticut) park
palivočlánkových elektráren o celkovém výkonu
14,9
MW. Dodavatelem a zároveň provozovatelem palivočlánkových jednotek je
americký výrobce FuelCell Energy. Vlastníkem je elektrárenská
společnost Dominion Energy, pro niž byl tento park provozován na
smluvním základě. V polovině května 2019 dochází k významné organizační
změně: FuelCell
Energy odkoupil palivočlánkový park do svého vlastnictví. 
10.5.2019
Polsko se
svým převážně plochým terénem je zemí přímo předurčenou rozvoji
cyklistiky, služby sdílených bicyklů (bikesharing) nevyjímaje. Důkazem
je mimo jiné varšavský bikesharing
firmy Venturilo. Od března 2019 má
Polsko také největší – nebo jeden z největších – systémů sdílených
elektrokol (e-bikesharing) v Evropě. Nachází se v trojměstí, Gdańsk –
Gdynia – Sopot při pobřeží Baltu. 
9.5.2019 Dvousettisícové
průmyslové a zemědělské kalifornské město San Bernardino, jinak též
důležitý kalifornský dopravní uzel, je známé mimo jiné první restaurací
McDonald’s. Toto město si v dubnu 2019 připsalo na své konto další
zajímavost, tentokrát technickou a ekologickou. Podobně jako například americké
město Tulare se rozhodlo zužitkovat bioplyn z
čističky odpadních vod formou palivočlánkové kogenerace. 
30.4.2019 Trakční
baterie představují důležitou nákladovou položku při pořízení
elektrobusu a udržení jeho provozuschopnosti po celou dobu života
vozidla. Zároveň také znamenají velký zdroj nejistoty, s ohledem na
vývoj cen baterií a různý průběh jejich opotřebení, jak potvrzuje mj.
publikace „Dynamic charging of electric buses“ od Mikolaje
Bartlomieczyka. Tato nejistota může odrazovat dopravce od
nákupu a provozování elektrobusů. S možným řešením přišel v dubnu 2019
americký výrobce elektrobusů Proterra. Nabídne zákazníkům baterie do
elektrobusů na leasing po celou dobu životnosti vozidla. 
24.4.2019 Americký
výrobce vodíkových a palivočlánkových technologií FuelCell Energy není
čtenářům našich portálů neznámý. Průběžně sledujeme jeho projekty pro
městskou energetiku a další veřejné služby, včetně například možnosti využití
skládkového plynu pro bezemisní výrobu elektřiny a vodíku.
Začátkem dubna 2019 uvedl tento výrobce do provozu v Pittsburghu v
Pensylvánii nejmodernější stacionární palivočlánkovou jednotku pro
výrobu elektřiny, využívající technologii pevných oxidů –
SOFC. 
16.4.2019 Mercedes-Benz
(resp. jeho dceřiná společnost EvoBus) vstoupil se svým eletrobusem
eCitaro na prudce se rozvíjející trh elektrobusů relativně pozdě.
Začíná se však velmi razantně profilovat v německých městech.
Po Berlíně s 15 elektrobusy, Hamburku, kde bylo od dvou tamních
dopravců objednáno celkem 76 těchto elektrobusů, a po třech
elektrobusech pro dopravce v regionu Rýn-Neckar si na začátku dubna
2019 objednal 56 elektrobusů eCitaro také dopravce ESWE
Verkehrsgesellschaft ve Wiesbadenu. Zajímavostí je předpokládané
využití inovativních baterií v pozdějších fázích jejich
dodávky. 
11.4.2019 Hladina hluku
je důležitým faktorem ovlivňujícím například atraktivitu dané oblasti
pro bydlení nebo trávení volného času. Ke globálnímu posouzení stavu
hlukové zátěže obyvatel na dané území slouží hlukové mapy. Odhaduje se,
že v České republice je nadměrným hlukem zatíženo přes 300 tisíc
obyvatel, v samotné Praze je nadlimitním hlukem zasaženo kolem 90 tisíc
lidí. 
9.4.2019 Dopravní podnik
Ostrava (DPO) je českým průkopníkem v oblasti bateriových elektrobusů.
První čtyři, dobíjené přes noc a přes poledne ze zásuvky, zde jezdí už
od roku 2011. V roce 2016 se v Ostravě tiše připravovalo další české
prvenství: dodání a provoz průběžně dobíjených elektrobusů. Šlo o
pilotní realizaci na lince 64 jako základ pro další rozvoj ostravských
elektrobusů. Nemělo však jít o žádný vývojový projekt, kde by město
fungovalo jako „živá laboratoř“ pro průmysl a výzkum. Předpokládalo se,
že elektrobusy budou zkrátka jezdit a vozit lidi, a aby to bylo možné
nepřetržitě celý den, dobíjet se přitom na trase vysokými výkony po
dobu nanejvýš pěti minut. Dodání elektrobusů a nabíjecí stanice tedy
mělo být normální veřejnou zakázkou se všemi pravidly a s důrazem na
spolehlivost výsledného řešení. 
8.4.2019 Vysoké
koncentrace oxidu uhličitého ve školách jsou často skloňovaným
problémem dnešní doby. Paradoxně za to může snaha o efektivní
hospodaření a ochranu životního prostředí. Poté, co školy byly v
minulých letech pečlivě zatepleny a utěsněny s cílem uspořit energii,
totiž roste úroveň CO2 ve třídách. Žáci
v průběhu vyučovací hodiny svým dýcháním zvyšují obsah tohoto plynu až
nad úroveň vhodnou pro výuku, což zhoršuje jejich schopnost učit se a
učitelům stěžuje jejich práci. 
5.4.2019 Tento příběh
ukazuje, jak v Kolíně, který se řadí mezi rozvíjející se česká smart
cities, významně přispěla k životnímu prostředí výrobně administrativní
budova firmy Teco a.s. Je to příběh o zdravém fungování průmyslu ve
městě a zároveň příběh o moderních technologiích, které této symbióze
napomáhají. Tato budova je ukázkovým objektem úsporných a řídicích
konceptů inteligentní budovy pro smart city. V neposlední řadě je to
příběh o tom, jak výrobce moderních technologií jde sám příkladem
jejich využití. 
4.4.2019
V ČSOB neustále hledáme a zavádíme inovace, které naši klienti skutečně
potřebují a oceňují, poněvadž činí jejich život pohodlnějším, šetří jim
čas a ubírají starosti. Ve spojení s konceptem Smart Cities, který má
za cíl udržitelný rozvoj obcí, měst i regionů a lepší život obyvatel s
využitím digitálních technologií, a dalšími partnery se podařila již
řada projektů nejen po celé České republice, ale i za jejími hranicemi.
Chtěli bychom Vám proto představit ne jeden, ale hned několik příběhů o
tom, jak z pozice chytré bankovní instituce umíme podpořit rozvoj
chytrých měst v České republice. 
3.4.2019 Složky
integrovaného záchranného systému vnímají průjezd svých vozidel ve
městech jako velký problém. Důkazem jsou četné nehody záchranných
vozidel ohrožující životy a zdraví lidí a působící značné škody na
majetku i nadměrný stres záchranářů. Jako odpověď na tento problém se
nabízí inteligentní řídicí systém SMEV ONE, prezentovaný svým německým
dodavatelem SMEV AG v březnu 2018 na naší konferenci
Smart city v praxi IV. Toto řešení zde sklidilo
zasloužený zájem přítomných zástupců záchranných složek i ostatních
účastníků konference. 
2.4.2019 Pojem Smart
City nebo Smart Village, tedy chytré město nebo chytrá vesnice, mají
jedno společné: Kde se dobře žije, tam lidé rádi trvale bydlí a tam se
daří i podnikání. Výsledkem je hospodářský rozkvět. Tomu, aby se ve
městě nebo obci dobře žilo a podnikalo, napomáhají rozmanité moderní
technologie, k jejichž nasazení se přistupuje systematicky a se
strategickým pohledem do budoucnosti. Tento jednoduchý princip se
uplatní v několikamiliónové metropoli, stejně jako ve vesnici o
několika stech obyvatelích. Důkazem je tento náš příběh o chytrém
odečtu vodoměrů v jihočeské obci Předmíř o 330 obyvatelích. 
29.3.2019 Předpokladem
rozvoje elektromobility, a to jak v oblasti individuální, tak hromadné
dopravy, je spolehlivá, funkční a v maximální možné míře také
standardizovaná nabíjecí infrastruktura. Standardizace je nezbytná k
tomu, aby se předešlo uzamčení zákazníka (vendor lock-in), tedy jeho
závislosti na dodavateli jedné konkrétní technologie. Standardizované
produkty lze navíc dodávat v sériovém provedení, které je již zavedené
a odzkoušené. Společnost ABB je na evropském kontinentě i mimo něj
známá jako dodavatel právě takovéto spolehlivé a funkční nabíjecí
infrastruktury. Následující dva projekty z Litoměřic a z Trutnova
realizované na počátku roku 2019 ukazují, že stejně dobře jako jinde ve
světě si ABB vede také v České republice. 
28.3.2019 Toto
je příběh systému SMARTiC, o kterém jste možná dosud neslyšeli. Pokud
ale v této zemi řídíte automobil, jste téměř jeho přímými či nepřímými
uživateli. Když naše společnost VARS BRNO a.s. získala v roce 2007
zakázku na vytvoření Systému dispečerského střediska pro novou Hlavní
dopravní řídicí ústřednu v Praze (HDŘÚ), byl to opravdu velký krajíc.
Systém měl totiž zajišťovat komplexní dispečerský dohled nad dopravou
ve městě, řízení provozu, poskytování dopravních informací a
poskytování podrobných i statistických dopravních dat pro dopravní
inženýry. Musel umět komunikovat se všemi dostupnými zdroji dopravních
dat a také monitorovat provozní stav zařízení na dopravní
infrastruktuře. V té době žádný takový komplexní systém tuzemské ani
evropské provenience neexistoval. 
27.3.2019
Sedím ve své oblíbené kavárně a listuji novinami. „Na Komenského
náměstí vzniká chytré parkoviště“ čtu si. Zalil mě pocit blaženosti.
Opravdu jsem rád, že jsem mohl být u toho. Jak to vlastně všechno
začalo? Už je to dávno, co jsem se nadchl myšlenkou smart city. A
představte si, že město Třebíč, ano, moje milované rodné město, si k ní
postupně také cestu našlo! To je pro úspěch dalších projektů naprosto
klíčové. 
26.3.2019
U příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu
AMPER 2019 vyšla brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená
přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná
publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých
příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají
řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také
nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem
brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a
průmyslu i o marketingovém řízení. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 |
55 | 56 | 57 |
58 | 59
| 60 | 61 | 62
| 63
|