Zajímavé projektyArchiv článků září – prosinec 2015
30.12.2015
V prosinci 2015 publikovaly americké agentury
National
Renewable Energy Laboratory (NREL) a Federal Transit Administration
(FTA) souhrnnou zprávu o současném stavu a provozu palivočlánkových
autobusů v USA za období od srpna 2014 do července 2015. Zpráva
obsahuje některé zajímavé údaje, které bychom rádi prezentovali i našim
čtenářům. ![](sablona/vice3.gif)
23.12.2015
V londýnské městské dopravě slouží celkem osm
palivočlánkových autobusů, pět z nich již od roku 2010 a další tři od
roku 2013. Jsou provozovány v samém centru města na lince RV1 mezi
stanicemi Covent Garden a Tower Gateway dlouhé 6,2 km s celkem 27
zastávkami. Ke konci listopadu 2015 najely tyto autobusy dohromady již
více než 690 tisíc km během více než 107 tisíc provozních hodin. První
z těchto bezemisních autobusů překonal na konci listopadu 2015 hranici
20 000 hodin v provozu, další se této hranici rychle blíží. ![](sablona/vice3.gif)
21.12.2015
Elektrárna NuScale, jejíž
přípravu na komerční provoz na našich stránkách průběžně sledujeme, je
jedním z projektů tzv. malých reaktorů, které
představují významný vývojový trend v jaderné energetice. Významným
krokem k jejímu uvedení do provozu se stala začátkem prosince 2015
dohoda mezi jejím dodavatelem NuScale Power LLC a společností Areva Inc
na výrobu palivových souborů pro tento projekt. ![](sablona/vice3.gif)
17.12.2015
Na samém konci října 2015 zveřejnila evropská
organizace Společný podnik pro palivové články a vodík (FCH JU) studii
Fuel Cell Electric Buses – Potential for Sustainable Public Transport
in Europe (Palivočlánkové elektrické autobusy – Potenciál pro
udržitelnou veřejnou dopravu v Evropě). Jde o volné pokračování a
aktualizaci studie elektrických autobusů „Urban buses: Alternative
powertrains for Europe“ z roku 2012. Letošní verze
se soustřeďuje pouze na elektrické autobusy s palivovými články jako
zdrojem energie. Ukažme si zde některé zajímavé momenty obsažené v této
studii. ![](sablona/vice3.gif)
15.12.2015 Začátkem prosince vyjely do připravovaného provozu na
lince 69 londýnské městské dopravy první dva již dříve avizované
patrové plug-in hybridní autobusy s
průběžným dobíjením pomocí indukční technologie. Jejich provoz je
součástí evropského projektu ZeEUS, do něhož je
mj. zapojena i Plzeň. ![](sablona/vice3.gif)
14.12.2015 Již dříve avizovaný elektrobus Solaris Urbino 12
electric v Paříži
zahájil na
začátku prosince 2015 dvouměsíční testovací provoz s cestujícími na
linkách č. 21 a 147 městského dopravce RATP. Součástí tohoto projektu
jakožto dodávky „na klíč“ je i nabíjecí stanice od polského výrobce
Ekoenergetyka. ![](sablona/vice3.gif)
4.12.2015 Koncem listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v
Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským
zkušenostem z implementace konceptu smart city, na nějž pozvalo i
zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce
čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600
tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení
bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s
inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city
„inteligentní mobilita“. ![](sablona/vice3.gif)
27.11.2015
Město Woodbridge v americkém státě Connecticut bude
mít od konce příštího roku v provozu unikátní energetický systém:
energetickou mikrosíť s palivočlánkovým zdrojem energie. V listopadu
2015 k tomu byla podepsána smlouva mezi energetickou distribuční
společností United Illuminating Company a městem Woodbridge. ![](sablona/vice3.gif)
26.11.2015 Jednou z důležitých oblastí, kde informační technologie
mohou usnadnit život handicapovaným občanům, je jejich mobilita. Za
tímto účelem probíhá evropský projekt SIMON, který v listopadu 2015 dal
v rámci pilotního provozu k dispozici handicapovaným občanům svoji
aplikaci zvanou SIMON Mobile. ![](sablona/vice3.gif)
25.11.2015 Užitkové elektromobily s palivočlánkovým prodlužovačem
dojezdu typu Renault Kangoo ZE-H2 jsme na našem portále již představili
v souvislosti s francouzským projektem HyWay. Tento
produkt má nyní ambice zaujmout pevné místo i na britském trhu, který
palivočlánkové technologie významně podporuje. ![](sablona/vice3.gif)
23.11.2015 Vědci z univerzity v Lancasteru ve Velké Británii
vyvinuli novou technologii, díky které mohou přímo detekovat záření
vznikající za provozu v jaderném reaktoru. Navržený detektor funguje
podobně jako zorničky kočičích očí. S jeho podstatou seznámila v
listopadu 2015 českou odbornou veřejnost Česká nukleární společnost,
nezisková odborná organizace pro osvětu a vzdělávání veřejnosti v oboru
jaderné energetiky. ![](sablona/vice3.gif)
20.11.2015 Jak jsme již avizovali na našem portále, v německém
Mannheimu slouží od června 2015 dva elektrobusy Hess průběžně dobíjené indukčním
systémem Bombardier PRIMOVE. Začátkem listopadu 2015 zaznamenaly tyto
elektrobusy úspěšný proběh 25 000 km. ![](sablona/vice3.gif)
11.11.2015 Indukční dobíjení je jedním z důležitých směrů, kterým
se v Evropě ubírá vývoj průběžně dobíjených elektrobusů. Po nedávném
úspěšném zprovoznění indukčně dobíjených elektrobusů v Berlíně používajících
nabíjecí systém Bombardier PRIMOVE 200, byl v
polovině října 2015 oficiálně zahájen provoz indukčně dobíjených
elektrických midibusů s týmž systémem dobíjení v historickém belgickém
městě Bruggy. Podobně jako například u kontaktně dobíjených elektrobusů
v Drážďanech
je i zde nabíjecí zařízení připojeno k tramvajové energetické síti. ![](sablona/vice3.gif)
9.11.2015 Podobně jako elektrobusy v Drážďanech bude
mít i další město, tentokrát polský Krakov, elektrobusy průběžně
dobíjené čtyřpólovým systémem využívajícím elektrickou energii z
tramvajové sítě. Podle smlouvy mezi městským dopravním podnikem MPK
Kraków a výrobcem elektrobusů Solaris Bus & Coach z října 2015 k
tomuto účelu dodá výrobce do června 2016 městu čtyři průběžně dobíjené
elektrobusy Solaris Urbino 8,9 LE. ![](sablona/vice3.gif)
5.11.2015
18,1m elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric měl svoji
světovou premiéru na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015. První z osmi těchto elektrobusů,
plánovaných pro provoz na linkách MHD v německém Kolíně nad Rýnem, byl koncem
října 2015 slavnostně předán tamnímu dopravci KVB (Kölner
Verkehrs-Betriebe). ![](sablona/vice3.gif)
3.11.2015 Malé reaktory jsou,
vedle reaktorů IV. generace, jedním z důležitých vývojových směrů ve
vývoji jaderné energetiky. Jako perspektivní směr je vnímá rovněž Velká
Británie, která je zároveň evropským leadrem v oblasti využívání větrné
energie jakožto důležitého obnovitelného zdroje. O spolupráci na rozvíjení této
strategie projevila zájem americká elektrotechnická firma Westinghouse,
která tento svůj záměr prezentovala v říjnu 2015. ![](sablona/vice3.gif)
2.11.2015 Písek, historické jihočeské město s 30 tisíci obyvatel,
je jedním z českých měst, která se rozhodla jít cestou smart city. V červenci 2015
město k tomuto účelu schválilo strategický dokument „Modrožlutá kniha
Smart Písek“, jehož spoluautorem byl i provozovatel našeho portálu,
Ing. Jakub Slavík, MBA. Přirozeným průmyslovým partnerem při vytváření
tohoto smart city je elektrotechnická společnost Schneider Electric ![](sablona/vice3.gif)
30.10.2015 Rakouský Graz (neboli Štýrský Hradec) je se svými 267
tisíci obyvatel po Vídni druhým největším městem Rakouska a stejně jako
Vídeň se
hlásí ke konceptu smart city. Logistická firma
GO! Express & Logistik Süd GmbH spolu s městem Graz v této
souvislosti představila veřejnosti v polovině října 2015 iniciativu s
názvem „E-Logistik in Graz“. Jej součástí bylo zahájení provozu nové
elektrické dodávky GO!-Elektro-Jumper vyvinuté slovenskou společností
GreenWay Operator. ![](sablona/vice3.gif)
29.10.2015
Systém pozemního kontaktního statického dobíjení
tramvají a elektrobusů Alstom SRS,
který byl poprvé představen odborné veřejnosti na dopravním veletrhu
UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015, bude
uplatněn v reálném provozu na tramvajové dráze ve francouzském Nice na
Azurovém pobřeží. V říjnu 2015 byla podepsána smlouva mezi regionálním
organizátorem dopravy Metropolis Nice Côte d’Azur a společností Alstom ![](sablona/vice3.gif)
26.10.2015 Společnost Volvo jako dodavatel plug-in hybridních
a
odnedávna též plně elektrických autobusů sleduje koncepci průběžného
dobíjení pomocí pantografové konzole, ukotvené ve stojanu (podrobnosti
viz studie „E-mobilita v MHD“). Volvo zde
vystupuje jako konečný dodavatel celého systému vozidlo-infrastruktura,
přičemž pro dodávky nabíjecích zařízení využívá renomované světové
výrobce Siemens a ABB. ![](sablona/vice3.gif)
23.10.2015
Palivočlánkový elektrický pohon si kromě silniční,
kolejové a vodní dopravy dělá ambice i na využití v letecké dopravě.
Kromě aplikací pro vojenské účely u bezpilotních letadel – dronů, v USA se nyní v
Německu připravuje také, jako první na světě, projekt čtyřmístného
letadla s elektrickým pohonem, jehož zdrojem energie bude vodíkový
palivový článek. ![](sablona/vice3.gif)
22.10.2015
V rámci evropského projektu elektrických autobusů
ZeEUS, jehož
demonstrační provozy na našich stránkách průběžně sledujeme, se
představí nový evropský výrobce elektrobusů, turecko-německá firma
Bozankaya. Jak byla v říjnu 2015 informována odborná veřejnost, v rámci
demonstračního provozu v německém Bonnu zde bude od začátku roku 2016
provozován její elektrobus značky Sileo. ![](sablona/vice3.gif)
19.10.2015 Švýcarská městská a regionální energetická společnost
Kraftwerke Birsfelden AG provozuje již od roku 1950 kombinovanou
hydroelektrárnu a zdymadla na řece Rýnu ve švýcarském Birsfeldenu, mezi
městem Basilej a Bodamským jezerem. Její provoz již bylo třeba významně
zefektivnit. Jak byla v říjnu 2015 informována i česká odborná
veřejnost, komplexní projekt zacílený na toto zefektivnění získala
společnost Landis+Gyr. ![](sablona/vice3.gif)
16.10.2015
S unikátním českým pilotním projektem „Akumulace
energie
z OZE ve vodíku“, jehož hlavním nositelem je ÚJV Řež, jsme naše čtenáře
již dříve seznámili v článku V Řeži pomáhají urychlit nástup
„vodíkové“ ekonomiky. Na semináři
„Vodík – energie budoucnosti“, pořádaném v říjnu 2015 Hospodářskou
komorou ČR ve spolupráci s ÚJV Řež a Českou vodíkovou technologickou
platformou (HyTEP), byly prezentovány některé další zajímavé
podrobnosti. ![](sablona/vice3.gif)
15.10.2015
Naše redakce získala v říjnu 2015 od svých
spolupracovníků první průběžnou zprávu evropského projektu CITYkeys,
financovaného z programu Horizon 2020. Zpráva uvádí přehled o potřebách
municipalit, občanů a dalších zúčastněných stran při implementaci
konceptu inteligentního města (smart
city) a souvisejících
projektů z hlediska měření jejich výsledků. I když se – alespoň z
pohledu každodenního internetového zpravodajství – nejedná přímo o
„žhavou novinku“, uvedené
poznatky jsou natolik zajímavé, že stojí zato s nimi, alespoň ve
stručnosti, seznámit i naše čtenáře. ![](sablona/vice3.gif)
14.10.2015 Po úspěšném zprovoznění první linky metra ve
středoamerickém Panama City,
vybaveného zabezpečovacím zařízením typu CBTC a vlaky
Metropolis od společnosti Alstom, byl v září 2015 učiněn
důležitý krok k vybudování druhé linky tohoto metra: Projektová
společnost Consórcio Línea 2 uzavřela smlouvu na dodávku integrovaného
systému technologického vybavení liny 2 s konsorciem firem vedeným
společností Alstom a dále zahrnujícím firmy CIM, Sofratesa, Thales a
TSO. ![](sablona/vice3.gif)
13.10.2015 Tento
příležitostný bulletin je určen všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Ukazuje, že smart city není líbivý politický slogan, ale velmi
racionální partnerství mezi municipalitami a průmyslem, kde každý z
partnerů má co nabídnout. Bulletin uvádí čtenáře do obecných
zákonitostí smart city a na praktických příkladech ze světa dále
ukazuje, jak tyto principy mohou být naplněny pomocí konkrétních
technologií od konkrétních dodavatelů.
První, říjnové
vydání bulletinu je ke stažení zde ![](sablona/vice3.gif)
12.10.2015 V září 2015 vydala americká National Renewable Energy
Laboratory (NREL) další zprávu k průběžnému hodnocení projektu
palivočlánkových autobusů „American Fuel Cell Bus“ u dopravní
společnosti SunLine Transit Agency. Zpráva se zaměřuje na provozní
výsledky projektu za uplynulé 2,3leté období. Jako srovnávací základna
pro palivočlánkové autobusy zde slouží výsledky autobusů poháněných
stlačeným zemním plynem (CNG). ![](sablona/vice3.gif)
6.10.2015
Palivočlánková elektromobilita je jednou z oblastí,
které věnují významnou pozornost mj. západoevropské země, především
Německo,
Francie a
Velká Británie. Významným
příspěvkem k jejímu rozvoji v posledně jmenované zemi je projekt
Hydrogen Mini Grid. Tento projekt představuje první vodíkovou veřejnou
plnicí stanici konstruovanou jako kompaktní energetická jednotka
zahrnující rovněž větrnou turbínu a elektrolyzér pro výrobu čistého
vodíku. ![](sablona/vice3.gif)
5.10.2015
Evropský projekt iCity pro rozvoj
konceptu smart city, který průběžně sledujeme na našem portále, představil v létě 2015 osm
fungujících informačních aplikací v italském Janově (italsky: Genova),
usnadňujících každodenní život občanům a návštěvníkům tohoto
inteligentního města v nejrůznějších oblastech. ![](sablona/vice3.gif)
30.9.2015 Společnost ÚJV Řež (dříve Ústav jaderného výzkumu Řež)
získala zakázku na odvoz použitého jaderného paliva z Afriky a Asie do
Číny. Odvozy paliv budou pokračovat až do roku 2020. Nový kontrakt na odvoz použitého paliva do Číny navazuje
na program RRRFR (The Russian Research Reactor Fuel Return) a je
součástí iniciativy pro snížení jaderných hrozeb GTRI americké agentury
NNSA (National Nuclear Security Administration). ![](sablona/vice3.gif)
24.9.2015
Provoz elektrických vozidel při rozvážkové službě je
jedním z důležitých tržních segmentů elektromobility s perspektivou
dalšího rozvoje, zejména v rámci konceptu smart city. To ukazuje mj.
evropský projekt FREVUE včetně například nedávné zprovozněné elektrické rozvážkové služby
společností TNT v Amsterodamu a Rotterdamu. Vstříc
specifickým požadavkům městské rozvážkové služby vychází i slovenský
projekt Greenway ![](sablona/vice3.gif)
23.9.2015
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. ![](sablona/vice3.gif)
21.9.2015
Evropský
projekt ene.field
na podporu rozvoje palivočlánkové mikrokogenerace v Evropě, zaznamenal
v září významný pokrok. Jak byla v září 2015 informována odborná
veřejnost, čtvrtina z předpokládaného tisíce palivočlánkových
mikrokogeneračních jednotek je v rámci tohoto projektu již ve zkušebním
provozu v domácnostech v osmi různých zemích z celé
Evropy.
17.9.2015 Japonská automobilka Toyota je jednou z předních
světových firem, prosazujících palivočlánkovou elektromobilitu. Na
konci roku 2014 na trh svůj sedan Toyota Mirai
a své
zkušenosti využila i u palivočlánkového autobusu, který vyvinula a
vyrobila ve spolupráci se společností Hino Motors Ltd. Na konci
července 2015 proběhly v Tokiu první provozní zkoušky prototypového
vozidla. ![](sablona/vice3.gif)
15.9.2015
Energetické využití odpadů je jednou z důležitých
oblastí tzv. „zelené“ či „inteligentní“ energetiky. Netradiční, a
přitom velmi efektivní způsob ukázal odborné veřejnosti v srpnu 2015
závod německé automobilky BMW v Greeru, v americké Jižní Karolíně: Část
vodíku pro palivočlánkové vidlicové vozíky, které tento závod využívá,
je získáván z metanu pocházejícího z nedaleké skládky odpadů. ![](sablona/vice3.gif)
14.9.2015 Lodě převážející zkazitelné zboží v chladicích
kontejnerech musí v přístavu často používat neekologické dieselové
agregáty pro pohon chladicích zařízení. Projekt „Maritime Hydrogen Fuel
Cell“, jehož zkušební provoz byl zahájen v srpnu 2015 v Honolulu,
ukazuje, že tohoto účelu lze dosáhnout ekologicky a hospodárně i pomocí
kompaktní, snadno přemístitelné palivočlánkové jednotky.
11.9.2015
Akce s názvem „Metanolový den“ by v Česku nejspíše
vzbudila pozdvižení s ohledem stále ještě živou aféru, s níž je tato
průmyslová surovina v našich médiích spojována. Nicméně „Metanolový
den“ v dánském Aalborgu znamenal událost, která naopak ukazuje jeden z
důležitých směrů ke strategickému cíli Dánska v oblasti ochrany
životního prostředí: do roku 2050 se zcela zbavit závislosti na
fosilních palivech. 26. srpna 2015 zde konsorcium Green Methanol
Infrastructure otevřelo první metanolovou čerpací stanici v Evropě.
10.9.2015 Nedlouho po zprávě o rekordním miliónu kilometrů, který
najely palivočlánkové autobusy ve Švýcarsku, byla odborná
veřejnost informována o dalším rekordu z této oblasti, tentokrát z USA:
Palivočlánková jednotka na jednom z elektrických autobusů,
provozovaných kalifornskou dopravní společností AC Transit (podrobnosti
viz též studie „E-mobilita v MHD“), překonala v
srpnu 2015 rekord 20 000 hodin nepřetržitého provozu. ![](sablona/vice3.gif)
9.9.2015 Jak
jsme se na našem portále již vícekrát zmiňovali,
vedoucí
pozici v oblasti využívání větrné energie v Evropě má dnes Velká
Británie, a to zejména díky své ostrovní poloze v Severním moři s
pravidelně vanoucími větry. Česká odborná veřejnost byla nedávno
informována o připravovaném projektu větrné farmy East
Anglia ONE v
souvislosti s podpisem dohody mezi společností Siemens a energetickou
společností ScottishPower Renewables na dodávku větrných turbín ![](sablona/vice3.gif)
8.9.2015 Organizace
Highways England, správce dálniční infrastruktury v Anglii, oznámila v
srpnu 2015, že během tohoto roku začne s provozními zkouškami dálniční
infrastruktury pro dynamické dobíjení elektrických vozidel pomocí
zabudovaných indukčních smyček. Tyto zkoušky, první svého druhu ve
Velké Británii, budou zahrnovat vybavení vozidel mobilní částí
indukčního dobíjení a pevné části pod povrchem vozovky ![](sablona/vice3.gif)
4.9.2015 Integrace
obnovitelných zdrojů energie do veřejných distribučních sítí je
neustálou výzvou pro jejich provozovatele, zvláště v situaci, kdy
obnovitelné zdroje představují významnější podíl z celkového
energetického mixu. To platí i pro americkou energetickou a
vodohospodářskou společnost Imperial Irrigation District (IID),
zásobující elektřinou o výkonu 1 100 MW s významným podílem
obnovitelných zdrojů, včetně solárních, cca 145 tisíc uživatelů v jižní
Kalifornii. ![](sablona/vice3.gif)
3.9.2015
Od dubna 2015 se prvním hlavním městem na světě,
provozujícím indukčně dobíjené
elektrobusy, stal Berlín.
V této době
bylo započato s instalací první stanice pro indukční dobíjení v tomto
městě. Na konci srpna 2015 byl slavnostně zahájen provoz „elektrobusové
linky“ č. 204 městského dopravce Berliner Verkehrsbetriebe
(BVG) obsluhované čtyřmi
elektrobusy
Solaris Urbino 12 electric s indukčním nabíjením Bombardier PRIMOVE. nn
1 | 2 | 3 | 4 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 |
Archiv 2016/1
| Archiv 2015/2
| Archiv 2015/1
|
Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013
|